Tesla Model S har petats ner från den amerikanska tronen över mest krocksäkra bilen. Samtidigt rasar Tesla på börsen till lägsta aktiekursen sedan i mars, efter att VD:n Elon Musk fortfarande inte kan låta bli Twitter.
Inte längre krocksäkraste bilen. |
Tesla Model S och Model X har tidigare toppat de amerikanska myndigheternas lista över de krocksäkraste bilarna någonsin. Starkt bidragande har varit den styvhet som bottenplattan med batterierna innebär, samt att man inte har en stor motor framför förare och passagerarsäte. Denna motor trycks ju rakt in i kabinen på en vanlig bil, men på Model S och X är det istället ett tomrum i form av lastutrymmet frunken där motorn normalt sitter.
Men nu är inte Model S och Model X de två krocksäkraste bilarna.
Massmarknadsmodellen Tesla Model 3 har nämligen tagit förstaplatsen, så Tesla har nu de tre översta platserna i krocksäkerhet.
Bild: Tesla. |
Så var det med den saken. Tesla har alltså de tre krocksäkraste bilarna någonsin enligt amerikanska NHTSA.
Tesla skriver relaterat på sin blog en del statistik kring olyckor, då dessa rapporteras in av bilarna själva. För varje 5.4 miljoner kilometer med autopiloten påslagen har det skett en olycka eller olycksliknande händelse. Detta i kontrast mot en olycka per 3.1 miljoner kilometer utan autopilot. Normal statistik för olyckor är enligt NHTSA en olycka per 0.8 miljoner kilometer. Jag har här räknat om miles till kilometer med faktorn 1.609.
I dagarna rullas det ut en ny version av programvaran där även självnavigeringsfunktioner ska finnas med, initialt åtminstone möjligheten för Teslor att köra upp och av från motorvägarna själva, samt föreslå filbyte själva. Detta ska dock inte vara aktiverat från början, utan till en början ska programvaran låta Tesla samla in data från verkligheten för att verifiera funktionerna mot randkrav innan de går live.
På börsen är det dock skarpt nedåt.
Dagschart Tesla (NASDAQ:TSLA). |
VD:n och avgående ordföranden Elon Musk kan nämligen inte hålla käften på Twitter, utan hånade den amerikanska finansinspektionen SEC för uppgörelsen med Musk. Vilket förstås gjorde att blankarna kände blod i vattnet och pressade ner aktiekursen igen.
Det är nästan så man kan tro att detta är fullt medvetet från Musk, som kanske vill köpa på sig mer aktier inför kvartalsrapporten. Förra gången aktien var nere på de här nivåerna köpte han iaf mer aktier, och sedan dess har Tesla nått uppsatt mål efter uppsatt mål. Återstår bara att visa vinst, vilket utlovats under andra halvåret, om än inte tredje kvartalet.
17 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Senaste radio.bubb.la spekulerar i om det finns en tänkbar köpare till Tesla, som Musk föredrar som ägare. Om man vill sänka priset för en sådan är denna typ av dumheter från VD/styrelseordförande (Säkrad finansiering för utköp till priset $420, röka på och säga dumheter hos Joe Rogan etc.) ett utmärkt sätt att se till att de inte behöver betala så mycket. Musk är inte dum och har även tidigare visat att han förstår hur kapitalmarknaden fungerar.