Ett bostadsrättsprojekt på Kungsholmen ser ut att ha floppat. Av 28 lägenheter har endast fem sålts och exploatören Axxonen sänker nu priserna med 10-15% enligt en tidningsartikel i Vårt Kungsholmen.
När det inte finns parkeringsplats vid trottoaren kan man Stockholmsparkera. |
Lokalgratistidningen Vårt Kungsholmen rapporterar alltså om att Axxonens projekt på Eriksgatan har floppat. Av 28 lyxlägenheter har bara fem blivit sålda, och man påstår sig nu ha sänkt priserna med 10-15%, dvs i linje med marknadsutvecklingen i Stockholm generellt.
De sålda lägenheterna är än så länge smålägenheter i storleksordningen 27 – 55 m2, men som det ser ut nu blir det uppskjuten byggstart. Vilket förstås väcker frågan om de fem köparna av de “sålda” lägenheterna nu får dra sig ur eftersom tidsplanen inte håller. T ex är en listad 55 m2 lägenhet såld för 7.3 MSEK, eller nästan 133 kSEK per m2. Känns lite som ett pris en bra bit över vad det kostar på Kungsholmen just nu, 83 394:- SEK per m2 enligt Husmask. Och då slipper man en nystartad bostadsrättsförening med allt vad det innebär i form av bluffar i den ekonomiska planen. En prissänkning på 40% kanske vore på sin plats – det är vad lägenheter på Kungsholmen alltså kostar på andrahandsmarknaden jämfört med begärt pris på nybyggena i detta fall? Så tänker jag.
Axxonen har tydligen också ställt in utdelningen på deras preferensaktie. Men naturligtvis jobbar man vidare med en ambition att byggstarta till hösten. Hoppet är det sista som överger människan.
59 kommentarer
Att man inte prissänker mer alternativt överger projektet kan ju även bero på att man kallt räknar med med staserande interventioner snart pga allmänna orsaker (det får inte gå ner) och valår från RB?
Med hänvisning till det som diskuterats tidigare av bl a Tony mfl.
Inget fundamentalt har ju förändrats från och med att priserna toppade 2017 (förutom amorteringen men det är ju bara ett "sparande") så jag tror ändå att säljarna har en förhoppning om att prisutvecklingen är tillfällig och att det snart kommer vända upp till åtminstone samma nivå som i toppen 2017 om inte spelreglerna förändras (högre skatt, börskrasch, lågkonjunktur o.s.v.). På samma sätt avvaktar köpare också till minst efter valet och gärna en bit inpå innan man vet hur regeringen kommer att se ut och vad dom vill förändra. Kan vara bra att avvakta Riksbankens beslut i December också för att se om det verkligen blir en höjning som dom försöker få alla att tro. Det intressanta är att många hade råd att köpa även vid toppen 2017 men dom potentiella köparna avvaktar nu. En del av dom kanske fick sig en tankeställare om att priser inte alltid behöver gå upp. Man har ju hört talas om en del som köpt dom senaste 2 åren i syfte att "spara" till att köpa hus i framtiden (BR har ju stigit mkt mer än hus på samma marknad).
Du har ju dock bara råd att köpa för 2017 års priser om du också är säker på att du får sålt ditt nuvarande boende till 2017 års priser.
"Bara" vet jag inte. Har man sparande har man ändå råd. Jag tänkte mer på förstagångsköparna.
En fundamental förändring kan vara att marknaden mättats på nyproduktion, de som kunnat köpa har köpt och de som vill har inte råd (har ej bostadskarriär i packningen) Utöver detta så ligger det också ute väldigt många nyproduktioner och ännu fler nyproduktion ska ut den kommande tiden.
Så jo, fundamentalt har det förändrats på nyproduktionen. Efterfrågan på den typen av bostäder har helt enkelt minskat.
Kanske inte så konstigt att företagen inte vill sänka för det kommer bara flytta ner prisbilden på hela marknaden. Den som sänker först kommer väl hinna trycka ut några lägenheter men därefter när de andra följer efter och sänker så etablerar dom bara en ny prisnivå på hela stocken av lägenheter.
@Dave: Det finns en hel del som inte köpt men har både bra lön och besparingar (fler än vad man tror). Att ha pengar betyder inte att man tycker att det är OK att betala hur mycket som helst för en vara. En miljardär betalar inte 1 miljon kr för 1 liter mjölk om han kan få mjölken billigare. Jag tror mer på att prisnedgången i STHLM gett psykologiska effekter och smittat av sig till bl.a. Göteborg. I april 2017 såldes nybyggnation med kvmpris på 60 000 kr ut inom en vecka efter att det släpptes. I år är det svårt att sälja för 50 000 kr/kvm. Folk kommer på visningar med lånelöfte men tittar mest.
Dom som jag pratat med (som har råd att köpa idag) säger istället: "Varför skulle man köpa om man inte längre tjänar pengar?". Om månadskostnaden blir densamma så hyr dom istället riskfritt. Spekulationen verkar ha upphört.
Fast det är väl inte många som "har råd", åtminstone i min värld så lånar man när man vill/behöver köpa något nu man inte har råd med.
Förstår inte dessa överpriser på nybyggen. Vad finns det för anledning att betala MER än vad gamla lägenheter kostar? De borde snarare vara rejält billigare eftersom de ofta byggs på de sämsta tomterna och aldrig kommer upp i den byggkvalitet som äldrr hus har.
Jag håller med dig sådär spontant. MEN för diskussionens skull, vad är det egentligen som äldre hus har egentligen som nyare hus hus inte får? Dvs är det verkligen så, även om vi två, och säkerligen många andra är överens om det.
Några avseenden i vilka äldre fastigheter bör vara vara bättre:
– läge. De Dästa lägena kanske tas först, dvs "översvämningsrisk i vardagsrummet", utsikr, sjöutsikt.
– välskött brf ekonomi.
Men:
– sämre värmeisolering?
– sämre ljudisolering (du hör din granne släppa sig genom koksplattorna i väggarna, eller när grannara grälar/alternativt idkar älskog).
– sämre ventilation?
Vill också tillägga att många gamla lägenheter också har sämre planlösning då en hel del byggdes för en levnadssituation eller ideal som vi inte längre lever efter.
Det här Axxonen-BRF-projektet är väl 3D-fastighetsbildning. Osäker på hur det ser ut under (kanske allmännyttans HR i F.B.-regi? !), men underst är i alla fall en tunnelbanestation som är i beslutat behov av jättestor renovering. Gröna linjens station: Fridhemsplan, med c:a 50 år på nacken. Kanske ska landstinget driva vidare den 3:e-del av stationen som tillhör blå tunnelbanelinjen längst ner i tredimensionella kvarteren som avgränsas av Drottningholmsvägen, S:tEriksgatan, S:tGöransgatan om Fridhemsgatan.
Läget är bättre i äldre främst för att de helt enkelt har funnits längre. Nya områden är stelt skit i åtminstone 5 år, oftast längre. Även infrastrukturen lider länge på nya platser; tex avsaknad av bra kommunikationer om det är helt nytt område, eller längre avstånd om det är ny plats i gammalt område. Osv.
Förutom badrummens storlek kan ju äldre lägenheter ha bra planlösning. "Öppen planlösning" / kök och vardagsrum i ett är ju det vanligaste i nyproduktionen men det är inte alla som tycker det är mest optimalt.
Sen är ju nybyggen tekniskt bättre när det gäller ljudisolering och energiprestanda, men samtidigt verkar ventilationen och värmen ändå krångla i vissa nybyggen. I gamla hus har man självdrag som inte "kan" krångla och som funkar fint för det mesta.
De kan ha bra planlösning men de kan också h rätt usel. Små kök med pigkammare är kanske inte helt ultimat eller ännu värre: funkiskök som är smala som korridorer…
Bor i 70-tals kåk. Väggar går att flytta/riva o h det mesta går att uppdatera till modern standard. Läget går dock inte att uppgradera. Nybyggda villor ligget ofta off
Öppen planlösning är det sämsta som finns
Hen med tvåan kanske kan få tillbaka en miljon för att inte dra sig ur. Kan inte kännas bra att ha en miljonnedgång ens innan byggstart, surt.
Det är dock stor skillnad på västra- och östra Kungsholmen. Stadshagen, Kristineberg, Marieberg och Fredhäll är områden som är väsentligt billigare än övriga. Då detta projekt ligger i de östra delarna bör det också vara dyrare än snittet för Kungsholmen i stort. Dock håller jag med om att prislappen i detta projekt känns ganska så orealistisk i dagsläget.
Skulle nog säga att inre läget samt kvaliteten/statusen på bostadsrätten har betydligt större inverkan på kvadratmeterpriset än om bostaden ligger på östra eller västra Kungsholmen, men visst, några tusenlappar åt vardera håll på snittpriset kan säkert påverkas av om det är västra eller östra Kungsholmen. Snittet kanske är 80 på västra och 86 på östra, men knappast i närheten av 133. Dessutom måste man idag skilja på lyx och lyx. Många bostadsutvecklare marknadsför gärna sina objekt som lyxiga, men hög standard (vilket nästan idag är standard i centrala lägen) är inte lyx, även om bostadsutvecklarna gärna vill få det till att heta så.
Lite naturmaterial på golvet i vardagsrummet eller ett märkeskök är inte nödvändigtvis en lyxlägenhet, det är möjligtvis hög standard. Riktiga lyxattribut är t ex en bemannad reception i entrén, egen hiss, vindsvåning med takterass etcetera. Knappast något som en genomsnittlig "lyxlägenhet" i centrala Stockholm har som motiverar sexsiffriga kvadratmeterpriser.
Hur bedömer du hur olika material är komponerade i lägenheten? Tex är det ju inte bara skillnad på vilket vilket kakel det är, utan hur det är lagt. Sett en del som du uttrycker det "hög standard" som är lagt sådär, och en del "normal standard" som är öagt seriöst. Liksom riktig lyx som sällan ses i annonser.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Mopongo
För en tid sedan, pratade alltid mäklarna om vad som i STO_innerstad var innanför tullarna.
(appropå Läge,Läge,Läge för bostäder. Till skillnad mot kontor och detaljandelns ”CBD”, eller B-lägen och så vidare). Dock undrar jag ifall inte gummihjulstrafiken väg-Trängseltullar har förvirrat och urvattnat begreppet. Axxonen_BRF-projektet ligger nog inalla fall precis på gränsen innanför ”mäklar tullarna”, som väl var öster om S:tEriksgatan om nordOst om Hantverkargatan! ?
Detta baserar jag på projekt-adress StErilsgatan38 som borde betyda kvarteret:Grinden.
PS_ glöm det jag skrev ovan (20:56) om Familjebostäders jättekvarter med bl.a Åhlensbuttik. Dock kvarstår nog faktum med 3D-fastighetsbildning och tunnelbanestation för gröna linjen.
Skillnaden mellan "lyx"-material och standard är inte många kronor och motiverar garanterat inte några miljonskillnader i pris.
Stor skillnad på ”Kungsholmen” och Kungsholmen. Det en är ön Kungsholmen samt Essingeöarna, och det andra är stadsdelen Kungsholmen.
Folk som bor i Fredhäll, stadshagen osv, bor på ”kungsholmen”, men deras vänner, har vänner, som bor i Fredhäll, Stadshagen osv.
Har man vänner som bor ungefär så som Real_unknown säger, så har man vänner som bor kungsholmen, (möjligt att det sträcker sig lite närmare eller tom inkluderar lilla västerbron idag. Lilla å Stora Essingen säger både boende å deras vänner. Norr Mälarstrandsborna verkar ofta vilja precisera att de bor just på Norr mälarstrand. Möjligt att nystockholmare pratar annorlunda, men ingen av mina supersmarta, superkompetenta, superförmögna icke-SD-vänner skulle säga nåt annat än just Fredhäll om Fredhäll (förövrigt väldigt trevlig stadsdel).
Som fredhällsbo skulle jag hävda att det är rimligt att säga Fredhäll till infödda eller folk som själva bor inne i stan. Till nyligen inflyttade eller icke-stockholmare säger jag västra kungsholmen eller t-banan Kristineberg.
För övrigt är det också en skillnad på innerstan och inom tullarna då det tidigare är en administrativ enhet och det senare är en geografisk enhet som bygger på historien (men biltullarna har som tidigare nämnts rört till det lite).
Fredhäll
Ligger typ vid Kristineberg
2 hållplatser efter fridhemsplan, på vägen mot Alvik/Bromma..
Då bör de flesta va i mål.
Kungsholmen
Nä inte fridhemsplan, västra kungsholmen
Nä inte det nybyggda området, precis, hornsbergs strand, inte där, fredhäll, andra sidan om kristinebergs tunnelbanestation.
Varför jag sa Kungsholmen? Nej nej, det va absolut inte för å få det att låta finare.. jag är inte sån
Också i mål, men lite awkward
Du förutsätter att personen du pratar med har en susning om var kristineberg ligger… Personligen träffar jag folk dagligen som bor i Stockholmsområdet men inte känner till någon annan tunnelbanestation än T-centralen. I dessa fall blir det snarare:
Vid kristineberg.
Ligger på grön linje
Nej, tunnelbanan.
Mot hässelby. Alltså västerut. Ganska nära fridhemsplan.
Nej, inte tensta. Det är norrut.
Typ västra delarna av Kungsholmen.
Nej, han bor på Södermalm.
Nej, hon bor i Upplands-bro
Nej, inte i stan men nära.
Nej, i Stockholm. Har du någon tunnelbana i Södertälje?
Första personen visste inte, men hade koll på var fridhemsplan låg (eller skämdes å låtsades veta)
Andra personen kopplade kungsholmen till fridhemsplan. Västra kungsholmen ledde då till det nybyggda området som han inte kom på namnet på, sen kom han på det, men det va fel..
Ditt dagliga exempel… är det alla flyktingarna det brukar pratas så mycket om här? Om inte, vad händer om du typ halvvägs skulle säga ”idiot, va fan frågar du för?”
Jaha, då förändrades situationen. Behöver köpa en 3:a eller 4:a i stockholmsområdet för att bo i ca 3-4 år.
Något orolig? Mhm.
Behöver? Varför inte hyra i andra hand? Bara transaktionskostnaderna blir rätt saftiga om du bara ska bo i fyra år. För att inte tala om vad en eventuell prisnedgång innebär.
Att köpa betyder en månadskostnad runt 6000-8000, att hyra runt 15-17 000. Det hänger ihop på vart vi behöver bo pga. studier, barn och jobb.
Och missförstå mig inte, jag har inget emot att pendla 1-2 enkel per dag, har gjort det tidigare och kan göra det igen men det blir svårt när man har barn då sambon måste då vara tillgänglig mer hemma. Vilket inte går.
Kunde varit värre, typ samma sits för exakt ett år sen…
Men som Carmania säger.. med så kort horisont så får du ju räkna på ett annat sätt.. dina 6-8k per blir väl det dubbla (minst) om priserna är 10% lägre om 3-4 år..
Om man vill köpa sig en tvåa inom tunnelbaneområde och slippa träffa gängkriminella på väg till och från T-banan samt minimera procentuell värdeminskning, var sätter man sig då?
Gängkriminella på T-banan? Dålig marknadsföring för gänget isåfall om man inte har råd med något annat färdmedel än kollektivtrafiken.
Längs Gröna linjen förutom närheten av slutstationerna. Röda linjen förutom Mälarhöjden och Söderut. Blåa linjen Solna och in mot stan.
I Täby eller Vallentuna längs med Roslagsbanan!
Min absolut bästa affär!
🙂
Så enkelt är det inte. Gängen åker runt. Samlas än här, en där.
Hur mycket finns i pluskan och när tror du du avyttrar?
@P.M.A.: På vilket sätt påverkas du av att åka tunnelbana när en gängmedlem sitter där? Det måste ju vara sämsta platsen att begå brott på. Allt är ju övervakat.
Jag tror aldrig att jag har hört talas om någon som har blivit rånad på tunnelbanan. Hade en kompis som däckade på tuben med mobilen i hand och blev således en telefon fattigare men utöver det har jag som sagt inte hört något.
Svar till mpjens blir alltså, gröna linjen fram till åtminstone Kristineberg. 70k/m2 och uppåt.
Toni: Mja, det har du naturligtvis en poäng i, men om du ska byta eller gå ifrån t.ex Liljeholmen eller Älvsjö så har du knutpunkter där samvaron frodas. Farligt? Hm. Nje, nja.
Sen har vi "farligheten" som kanske är värst i typ Tallkrogen eller Södra Ängby, där är det villor direkt vid T-banan och rätt "rika" områden. Fint att hämta Canada Goose, ny Iphone, våldta, yada, yada.
Sen sitter ju den vilda ungdomen på tåget ut till ytterstationerna. Bäst är ju röda norrut mot Lidingö, men då kommer man inte till förorten. Nej, Fruängen it is. Den dj*vla motorvägen borde dock grävas ner, var på 9:9 vån tror jag, 1-2 km bort, fy f*n vilket trafikbrus. Men gammal bra 50-talare på korrekt läge längs E20-Midsommarkransen-Fruängen eller, runt Nynäsvägen, GullmarsPLAN, faktiskt ända till Hökis…
Såg en trea i Solna för 2175tkr, sunkig men…
@P.M.A.: Lite overkill för mig då jag inte känner till Sthlm men helt ärligt så tror jag inte det är någon fara att färdas med tunnelbanan eller att byta tåg på någon central station som också är övervakad. Sannolikheten för att en medelålders man ska råka illa ut på en sådan plats kan väl ändå inte vara särskilt hög? Det är nog värre om man är man och 15-25 år alternativt tjej i den åldern.
Hade jag haft barn skulle jag nog se till att hålla dom på ett rimligt avstånd från sådana platser. Har man inte råd att bo på Sveriges polistätaste och mest övervakade plats (Kungsholmen) med hela familjen så ska man nog hellre satsa på mindre orter utanför storstadsområdena.
Nja, övervakningen betyder inte så mkt, de står maskerade med hoodie, mössa, näsduk och puffkläder..
Det ingår i kalkylen att åka dit.
Men visst har du rätt i att medelålders män inte är mest utsatta.
Sen…eh.. ja.. vem i kåren menar du ska "se" annat än det mest uppenbara bara för att de är nära i polishuset? Övervakning hjälper inte om de spanar in offer medvetet, då står ju bara jag på t-banan, ringer dig, säger att en man i blå tröja har en ny fån, du ser målet, angriper vid lämpligt ställe.
P.M.A.: Skaffa dig en Nokia 5110, hoodie och mössa du med då och sen bosätter du dig i en säkrare ort på pendlingsavstånd till Stockholm och sparar någon miljon på köpet dessutom. 🙂
P.M.A ska snart ta sin expertkompetens å fly landet osv. Blir en karavan som utgpr frpn tallkrogen å plockar upp folk hela löngs hela no go zonen till södra ängby, sen fort som fan mot Arlanda.
Agenda tycker att vi har bostadsbrist.
https://www.svtplay.se/video/17754543/agenda/agenda-13-maj-21-15-1?start=auto&tab=2018
Lite konstigt då bostadsbolagen står med osålda bostäder upp över öronen.
Inte så konstigt: "Hur ska låginkomsttagare, unga och nyanlända hitta någonstans att bo?"
Problemet är väl snarare för stora inkomstskillnader som gör att inte alla som ska jobba i Stockholm kan bo i Stockholm, då lönen inte räcker till boendet.
"Måste" ALLA bo i "Tokholm"?
Man får väl rätta munnen efter matsäcken och dela bostad med någon annan låginkomsttagare. Eller pendla.
Lönen räcker inte till boendet? Det var ju en intressant tolkning av verkligheten. Min lön räcker inte till för att transportera mig till arbetet. Den där Bentleyn är för dyr.
Bättre att skita i att passa upp på rika Stockholmare och jobba någon annan stans då.
Där håller jag personligen med dig, men nu finns det ju andra som vill ha nära till att bli förnedrad av vakterna runt Stureplan.
"för stora inkomstskillnader"? Så mer socialism är lösningen? Om genomsnittet tjänar mindre, är det väl ännu färre som har råd att bo i Tokholm! Det är väl snarare mindre planekonomi vi skulle behöva. Om vi hade haft markandsmässig ränta och färre regleringar, hade marknaden reglerat sig själv. Planekonomi funkar aldrig på sikt.
Anonym, du verkar tycka att ideologiska etiketter är viktigare än verkliga lösningar. De flesta företag styrs med stora inslag av planekonomi, tycker du det är dåligt?
Problemet är klassamhället, det promotas för att få slavarna att dränga på åt banksters.
Marknaden ska nu prisa ut de flesta från sthlm, vi kommer att se en stad där verkligen ingen har lokal hembygd snart. Megacity Stockholm.
@iblandekonomi Du menar att de flesta företag styrs genom att man satsar på sådant som inte är lönsamt i längden och som inte har en naturlig efterfrågan av kunder? Om det är så, tycker jag att det är dåligt. Och nej, jag tycker att det vore bra med verkliga lösningar, dvs. att politikerna höll sig så långt borta från alla marknader som de kan. Det vore en verklig lösning (även om mycket skulle krascha först, eftersom problemet redan existerar och bara skulle komma upp till ytan).
Det jag menar är att de flesta företag styrs med budgetar med fastslagen ekonomi, och inte med intern konkurrens på en marknad. Planerad ekonomi ger oftast lönsamhet i företag.
Nee, Anonym, enligt den kapitalistiska tanken ska ju all produktion effektiviseras såpass att enbart råvara och arbete ska värderas. Optimal konkurrens, nackdel, stor risk för zombieföretag, sen handlar ju väldigt mycket om att se saker i förväg, det kan vara lönsamt privat men frågan är om det är optimalt, Staten är ju rätt duktig på att utpressa konsument och företagare.