De gamla svenska ideomatiska uttrycken gå som tåget och som ett brev på posten bör numera ha en helt annan innebörd.
Anlände till slut till Göteborg, ungefär tolv timmar försenad och på en annan kalenderdag. Vila i frid, tågresor. Foto: Medresenären TheWicked |
Som ett brev på posten, har ju använts för något som är garanterat resultat av något man gör. T ex “super man sig full så kommer baksmällan som ett brev på posten” eller “när barnen börjat på dagis får man vinterkräksjukan som ett brev på posten”, för att ta några fredagsmysiga exempel.
Idag betyder ju dock som ett brev på posten något som kanske inte alls händer, kommer långt senare, inte händer alls eller som man måste åka runt halva stan för att hitta.
Det andra uttrycket gå som tåget hade innebörden att något sker problemfritt.
Detta gäller definitivt inte. Gå som tåget betyder snarare tvärt om att det som ett brev på posten går åt helvete. Relaterat bör förstås gå som på räls också byta innebörd.
Så det är nog dags att antingen sluta använda dessa uttryck eller ändra deras betydelse.
En personlig anekdot är att jag i åtta års tid pga skilda föräldrar åkta tur och retur Göteborg-Trollhättan varannan vecka åren 1980 – 1988, alternativt tur och retur Göteborg-Dingle sommartid. På åtta år blir det ca 8*26 resor tur och retur, eller 416 tågresor.
Av dessa 416 tågresor på 80-talet upplevde jag exakt noll problem. Inte en enda gång blev tågen vare sig försenade eller drabbades av inställd trafik etc. Veckans resa tur och retur innebar 50% misslyckade tåg – antingen inställda eller kraftigt försenade och med missade byten. Det hade alltså motsvarat 208 problem av de där 416, fast verkligheten var noll.
Nåja, trevligt fredagsmys. Åtminstone om ni inte väntar på ett brev eller åker tåg. Då blir det sällan mysigt, utan det går som tåget…
52 kommentarer
Dagens järnväg är en soppa där ingen vill ta på sig ansvar eller betala för uppkomna problem och politiker som inte vill eller kan plocka fram tillräckliga medel för en långsiktig plan för järnvägen.
Vill man så kan man se lite om hur en krånglig tillvaro inom järnväg blir möjligen enklare i den lilla filmen, godstrafikens problem kan bli persontrafikens eller tvärtom.
http://www.gcubureau.org/contract2017
Om en mataffär har långa köer, inte öppet när de ska eller har varor som är gamla, så går jag till en konkurrent.
Svårt när staten är enda leverantör.
Du menar Schenker, DHL, Bussgods, bilen, flyget , bussen?
Vad jag vet så tar Schenker och DHL bara hand om paket (inte brev) och bil, flyg och buss går inte på räls, så jag skulle inte kalla det att "gå som tåget"
"Svårt när staten är enda leverantör."
Nu är det så att beträffande tåg och post så är staten INTE den enda leverantören.
Banverket eller vad de nu heter äger väl all räls? Allt är inte SJ: s fel så mycket ansvar hamnar nog ändå på staten
Företag kan väl välja Bring Citymail, men jag har som mottagare av post dålig erfarenhet av dom också. Det är ibland svårt att skilja från vem brevet levererats, men post mord får gärna ta all skit för mig. Fick samtal från min läkare för några veckor sedan att mitt läkarintyg blivit återsänt med stämpeln " adressaten avflyttad" känns inte då kul när man bott på adressen i tre år och inte flyttat. Man hoppas innerligt att det inte återsänts något annat av vikt som lan bli surt. Inte kan de ge någon vettig förklaring heller efter åtskilliga mail, Post Nord hette visst företaget.
Det kanske blir så när de som skall dela ut posten _kanske_ är bidragsanställda med ytterst liten kunskap i svenska språket…
@print bertil: Nej, men gällande tåg finns det två stora problem:
1) Många fall kan orsakerna härledas till eller via trafikledningen, dvs staten. Att byta leverantör skulle inte hjälpa eftersom de har samma trafikledning och därmed samma problem.
2) När det gäller byta leverantör så är det ofta så att andra leverantörer trafikerar andra regioner. Om jag vill åka tåg mellan helsingborg och malmö så är det inte så att jag kan välja SL istället om jag har problem med Fånetrafiken.
Reklamutdelarna förstår iaf inte innebörden av "Ingen reklam tack"….
Staten Trafikverket är (o-) ansvarig för nästan all infrastruktur där det går långväga persontrafik.
Järnvägens problem beror på en rullande underhållsskuld sedan 1970-talet.
För övrigt så har MTR bäst punktlighet mellan Stockholm-Göteborg, även inräknat valfritt flygbolag.
"Det går som tåget" och "som ett brev på posten" är numera ironiska utsagor om något tillstånd.
"Det går som ett brev på tåget"?
Du kan trösta dig med att SJ precis som SL troligtvis inte räknar in inställda avgångar i sin statistik över förseningar. SL har iaf lärt sig att utnyttja detta maximalt.
Mig veterligen är det Trafikverket som räknar. SL är dock lite av en specialare som sköter en del själva som annars Trafikverket har hand om, så det är möjligt att de räknar själva.
Åker endast tåg i tjänsten. Min egen tid skulle jag aldrig lägga i händerna på SJ/Trafikverket.
På 80-talet användes "gammalt" material på sträckorna till Dingla (Strömstad) resp Trollhättan (Karlstad)
Rc lok rullade i princip bara på VSB o VKB
i övrigt i Västsverige var det X9, Då, Ma o urgamla F till Borås o Karlskrona
Pendeltåg med nya X10 till Kungsbacka kom 92
Alingsåspendeln hade länge "Humle & Dumle" o museala X6
Även trainspotter, vem hade kunnat tro det.
Inga D-lok? Den gamla trotjänaren strejkade aldrig.:)
Hade som tidigare skrivit årskort (Silver) på SJ för ett antal år sedan och klart att man blev lite "tågintresserad"… 😉
För när det rullar så är det ett mycket bekvämt sätt att resa långt. Exv. till norra Norrland med nattåget.
Bruna Da kunde ses på VKB till in på 80-talet. D-lok är jag nog för ung för för att ha upplevt.
Sveriges ryggrad, postväsendet och järnvägen, en gång så stolt och ståtligt, har styckats och lämnats åt hundarna. Symptomatiskt för Sverige idag.
Inte helt ovanligt att idiom omtolkas med tiden. Mest kanske pga att det låter rimligt och att man inte har ursprunget klart för sig.
Att hänga ihop som ler och långhalm uppfattas som bästa kompisar, men det lär komma från hur svårt det var att fästa leran vid halmen när man byggde hus förr.
Att vädra morgonluft betyder väl idag att se nya möjligheter, men Hamlets vålnad ansåg att det var dags att återvända till träkistan. Trollen spricker ju i dagsljus.
Undrar om nästa kandidat till omtolkni g kan vara att få torsk. Idag förlora eller som i sammansättningen soppatorsk. I takt med utfiskningen kan det komma att stå för högsta vinsten eller något annat lyckosamt.
Det intressanta är väl bakgrunden till att talesätten bytt betydelse. En gång i tiden var både posten och tågtrafiken otroligt viktiga samhällsfunktioner och högteknologi, men nu har teknikutvecklingen gjort dem till något av reliker.
Andra gamla uttryck som tex "lägga manken till" eller "vara på bettet" har ju kvar sin ursprungliga betydelse.
Fast det handlar ju om att verksamheterna inte hängt med sin tid och stått stilla sedan 90-talet, inte om att de per definition är obsoleta. Det gick utmärkt att transformera Systembolaget till en ny tid utan DDR-upplägg men fortfarande med samma uppdrag. Liknande kunde man gjort med järnvägen och posten. Istället sket man i samhällsfunktionen och lät det förfalla. Utomlands har samma verksamheter behållit sin samhällsfunktion men fått nytt blod. Andelen gods- och fjärrtågtrafik runtom i Europa är väsentligt mycket högre i såväl öst som väst. Deutsche Post med DHL och Deutsche Bahn med Schenker är världens två största fraktbolag.
I Sverige håller man istället på med dårskap som 90-tonslastbilar som förtäckt industristöd till Volvo. Sverige har gått in i en återvändsgränd. När kineserna tröttnar så är det kört (hehu) för Sverige.
Medhåll!
DB har förresten övertagit delar av den bulgariska järnvägsdriften.
https://www.dvz.de/rubriken/region/laender/osteuropa/single-view/nachricht/in-bulgarien-steht-die-marke-db-fuer-qualitaet.html
Däremot är maa i DE lite klockare än i Sverige när man till Advent förra året invigde sista luckan i den nya järnvägen mellan Berlin ( 4 mil inv ) och München ( 3 milj inv ) samt några mellanliggande "småstäder" på ca 500 k inv vardera.
Denna järnväg är specad för MAX 280 km/h och inte som de vansinniga planerna i Sverige där SJ m.fl vill bygga järnvägar för 350 km/h
Sverige har INTE de transportvolymer som erfordras.
Sverige är i jmf med DE ytterst glesbefolkat
Våra jvg måste passa samtliga tycper av tåg. Snabba persontåg, långsamma pendeltåg och godståg och regionaltåg med många stopp
Att bygga dubbla järnvägslinjer där trafiken delas upp efter trafikslag är INTE under några omständigheter eller våta MP-drömmar realistiskt !
Jag får vara tydligare:
Brev är idag ersatt eller på väg att ersättas av e-post, e-faktura, osv. Mycket billigare, snabbare och smidigare.
Paket skickas inte längre till ett centralt postkontor utan till lokala ICA där man kan hämta det när som helst. Billigare och smidigare.
Tåg är idag ersatta av lastbilar och personbilar som går från punkt til punkt. Billigare, snabbare, smidigare.
Vill man åka långt så finns flyg med parkeringsplatser utanför flygplatsen. Inte billigare, men snabbare och smidigare. Ett flygplan åker i cirka 800 km/h.
Vill man åka billigt men långsamt så finns långfärdsbussar. Så tåg ersätts av buss och flyg för persontransporter.
Varken post eller tåg har någon framtid eftersom de inte har någon konkurrensfördel mot nyare teknik. Annars hade givetvis inte den nya tekniken slagit igenom.
Det enda som fungerar någorlunda väl är integrationen och islamiseringen. Posten och kollektivtrafiken har blivit sämre.
Det som funkar är det bidragsindustriella komplexet, vi som slavar för att få ihop pengar till det funderar på vilka saker man behöver införskaffa för att kunna hänga upp valfri politiker i en lyktstolpe!
Integrationen funkar uselt. Välkommen till valfritt utanförskapsområde om du törs.
SL är infiltrerarat av påverkans operarörer. Förseningar, vagnfel spårfel, lövhalka, signalfel samt vagnfel är så vanligt förekommande att man misstänker rysska påverkans operatörer som vill störa skattebetalarnas resor till arbetet.
En trevlig fredag som spenderades med musikhistoria, ett favoritämne. Frugan jobbar kvällspass och kommer hem om två timmar då är det ett perfekt tillfälle att testa ljudsystemen lite med musik jag gillar.
Imorse köpte jag biljetter till Beyonce och Jay Z som hon gärna ville gå på och det fick bli kvällens tema. Jay Z gjorde sitt första kommersiella framträdande som gästartist på låten Da Graveyard på albumet Lifestylez ov da Porr & Dangerous av Big L, albumet jag dedikerat kvällen åt. Tanken var att Jay Z skulle släppa sitt debutalbum tillsammans med Big L under samlingsnamnet The Wolfpack. Nu hann de ej så långt utan direkt när samarbetet inletts blev Big L nermejad med 9 skott i ansiktet i en driveby i Harlem. En hiphopartist som trots endast ett ej postumt album sällar sig bland klassikerna inom den mer råa östkusthiphopen.
Kuriosa så är det Big L låten Full Clip av Gang Starr handlar om, vilket kanske avslöjas av att den inledande raden i låten lyder "Big L rest in peace".
Nedan finns den mest kända låten "Put it on" från albumet som tidigare nämndes:
https://www.youtube.com/watch?v=WWMjRMJ0dTI
Zzzzzzzzzzzzz……. 😉
Intresseklubben antecknar…
Nas är ungefär hundra gånger bättre än jay z
Dock går ju tågen ganska bra utanför Sverige så tågidiomet får nog hänga kvar när jag talar med mina vänner utanför ankdammen. Kommer att tänka på tågen i Schweiz som man nästan kan ställa klockan efter
Ahhhh… 😉
Nu började det rycka i tågluffartarmen…
Om man lyssnar ordentligt hörs ko-skällor !!
https://www.youtube.com/watch?v=rn8uXckZ0YM
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Enda sättet att bekämpa detta är att se till att ha råd att undvika tåget och posten. Man kör bil överallt (jag kör bil både till Skåne och Norrland från Stockholm) och använder sig av DHL om man nu måste skicka saker av någon anledning.
Att tro att detta någonsin kommer bli bättre är drömmar och inget annat.
Det ironiska i det lilla socialistiska landet Sverige är att det finns väldigt många segregerande mekanismer här. Man slår sig gärna på bröstet och talar om hur mycket bättre Sverige är än tex USA men glömmer gärna några detaljer.
I USA kan man för väldigt lite pengar undvika åka kollektivt eller åka tåg. I Sverige är det dyrt att åka till jobbet med bil i tex Stockholm pga tullar. Bara rika ska helst trafikera stan och Essingeleden. Snart får man inte köra äldre bilar än 2009 heller. Svensk politik: bara rika ska köra i stan. Jag brukar roa mig att ta upp detta med folk som röstat på socialdemokraterna. Snacka om att inte följa sin ideologi. De har varken tagit bort segregerande tullar eller ränteavdragen.
Jag kör också bil överallt och undviker pozten.
Målet är antagligen att vi generellt ska bli en fogliga och lättledd massa, hanterade som boskap.
Åka kollektivt, finna oss i att bara inta godkänd media och inte klaga på det, rösta som de vill, tycka som kollektivet vill eller bli utfrusen, avskedad, eller misshanterad på något annat sätt.
Bilen är frihet och det gillar de inte.
Det är ju precis detta de styrande vill uppnå; att ni ska omfamna bilismen till fullo och låta det styra era liv, helst med Volvo. Ännu värre är det ju i USA. Det är knappast ett föregångsland.
Bilar har inte i stadskärnan att göra, och dieselbilar måste väck.
Håller dock med om ränteavdragen. Sverige är inte längre ett socialistiskt land.
@Snetmot
Asså jag tror inte de medvetet försöker "styra" över oss till bilen, de sänker hastighetsbegränsningarna vartannat år, bygger gator och busshållplatser som försvårar framkomligheten, höjer bränslepriset, CO2 bestraffning, dåligt vägunderhåll.
Bilen är ju det vi som vägrar delta i den soppa de ordnat i kollektivtrafiken väljer.
Och för att vi försöker smita från det spännande mötet med andra människor, så ska vi straffas genom höjda kostnader, förbud och begränsningar.
Vi som har råd tar bilen så länge vi kan, klart de vill att vi köper, äger en bil och betalar skatt men utan att kunna använda den..
När du skrev dåligt vägunderhåll kunde jag inte längre ta något från dig på allvar. Sverige har ett av världens bästa vägunderhåll, om inte det bästa, trots ett gravt överdimensionerat vägnät. Du är bara en självgod insnöad biltomte som förväntar dig knuglig autostrada överallt.
Ah, du försöker locka fram mina sämsta sidor när du skriver så.
Men..jag nöjer mig med en länk http://www.transportarbetaren.se/vagarna-blir-samre/ som bekräftar min upplevelse och du framstår då istället som precis lika puckad som du verkligheten är 🙂
Och att de använder sina underhållspengar på att göra bussfiler av 2-filiga välfungerande vägar räknas inte som underhåll enligt mig. Snarare sabotage.
Eller alla pengar de måste lägga på att fixa vajerräcke stup i ett.
Suck, du kanske sitter med någonstans och bestämmer Tomten?
@Snetmot
Jag håller med om att det vore rimligt med bilfri stadskärna men då ska den gälla för alla. Förbjud alla bilar och gör om alla gator till cykelvägar i stan. Jämlikt ska det vara. Då ska varken taxi, Säpobil eller herr viktig-VD få köra där oavsett hur mycket pengar eller makt man har. Det är dock inte så man kommer göra det och då är jag principiellt emot det. Det är bara ännu en mekanism att segregera samhället.
@Nyans
Butiker behöver leveranser, polis, räddningstjänst, hantverkare osv kan ju tänkas behöva köra där. Bussar nämnde du inte, kanske elbussar som hämtar bilåkarna på parkeringsplatser utanför staden och kör dem in till city.
Men det skulle kunna gå, fler bilar får det inte plats om man inte river hus och bygger bredare gator. Åtminstone kan man göra större delen av staden till gå/cykelgator, istället för som nu, tvärtom.
Eller flytta till en liten stad med färre bilar så man slipper störa sig på köer avgaser eller brist på P-platser.
Typiskt sverjevänlig alarmistisk propaganda. Sverige har aldrig varit tryggare, bättre eller rikare än nu!
Minns (saknar) också 80-talet som väl fungerande, lätt att få både jobb och lägenhet.
Blev stor uppståndelse när min bil brann upp i en anlagd brand, en sällsynt händelse i den medelstora staden.
Miljonprogrammen var ännu inga getton men de hade sina utmaningar i dess rätta bemärkelse. Precis som med skolorna men även de sämsta fungerade fortfarande.
Åkte buss och tåg till skolan och minns inte en enda gång då det inte fungerat.
På -80 talet blev det även STORA rubriker och konsekvenser när 1 elev misshandlat en annan på en högstadieskola. Vad händer nuförtiden? Inga rubriker och offret får byta skola. Vi hade en enda ensam "Närpolis" som hade sin station i en lokal på centrat helt utan pansarglas eller andra skydd, han höll hela jäkla området i schack, cyklade ifatt trimmade mopeder och fick stopp på dem. Ingen gruppvåldtog någon, vi hade inte hört eller läst det ordet då ens. En enda skjutning minns jag, fick också stora rubriker.
Vill man uppleva den "gamla analoga världen" där man handlar med kontanter, får pappersbiljetter och dito kvitton mm och med allra största sannolikhet är mer "preppad" än vilken innerstadshipster som helst rekommenderar jag ett studiebesök i Bosnien !
Där kan man fortfarande runt Tuzla – Koppling till svenska FN-enheter utomlands – se ånglok BR 52 tillverkade 1942 – 1945 i tung daglig kommersiell drift mm
Och, landet fungerar även om man lever i en värld före digitaliseringen…
https://www.youtube.com/watch?v=i9-yqgnoQfI
För den MÖP:ige finns i relativ närhet även "ARK:en" – Atom-Krigs-Kommandot – dvs den gamla Jugoslaviska "Riksbunkern" .. 😉
https://www.youtube.com/watch?v=dL64Y-Uwu_A
Vårt sårbara land… 🙁
Just nu kan man inte köpa biljetter till tågen pga systemen ligger nere…
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sj-s-biljettsystem-ligger-nere-1.5448091
OT FLASH OT !!! – Vårt sårbara land…
"..Tekniska problem hos storbanken – ser ut som konton har tömts.."
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/tekniska-problem-hos-storbanken-ser-ut-som-konton-har-t%C3%B6mts-1.5447204