En misstänkt ubåt har upptäckts på ekolod i Gävle hamn. Det handlar om ett ca tolv meter långt föremål, med tre meters diameter, på ett djup om fem meter, som sedan försvann vid senare kontroll. Agerandet är oförsiktigt, vilket talar för någon form av maskirovka.
Bilder på föremålet finns hos SVT och väldigt lite talar för något annat än en ubåt.
Det handlar i så fall med all sannolikhet om en rysk dykarfarkost, då de ryska miniubåtarna är större än detta. Man har dock haft miniubåtar i denna storlek under kalla kriget, och kan förstås anskaffat nya motsvarande eller moderniserat de gamla.
Mest intressant är dock varför man ger sig in i Gävle hamn. Hamnen har generellt mycket lågt militärt intresse som angreppspunkt. Enda funktionen hamnen har är att den är en fossilbränsledepå för Mellansverige och allt flygbränsle till Arlanda lastas av här via kustnära tanketrafik från raffendarierna på Västkusten. Det går sedan med tåg nattetid söderut till Arlanda. Eventuellt kan även flygflottiljen på Ärna få bränsle den vägen.
Men allra mest intressant är att den ryske motsvarigheten till ÖB (eller ngt, ur minnet) nyligen publicerade en karta där Gävle pekades ut som NATO-hamn och som sådan ett militärt mål för Kreml. Tanken är att den amerikanska förplacerade marinkårsbrigaden i Tröndelagens bergrum ska transporteras till Gävle, för att sedan skeppas över till Baltikum vid rysk öppen aggression.
Detta gör förstås hamnen intressant att minera. För svenskt militärt bruk finns ingen anledning att rekognosera hamnen.
En annan möjlighet är maskirovka. Uppträdandet på grunt vatten i hamnen är direkt oförsiktigt och som upplagt för att man ska upptäckas. Vill man bara rekognosera skickar man in dykare från ett moderfartyg över eller under vattnet en bit ut och inte en hel dykarfarkost.
Att först officiellt peka ut Gävle som en NATO-hamn och sedan avsiktligt låta en ubåt påträffas i hamnen känns väldigt genomtänkt. Kom ihåg att allt Kreml tar sig för är vilseledning. Ryska soldater och utrustning må vara otroligt kassa, men på högre nivå vet man exakt vad man gör.
Tanken är förstås att förlöjliga Sverige för rysskräck, som ytterligare ett steg i informationskriget mot Sverige. T ex låta det via media framkomma bevis för att det inte var en ubåt, för att därmed förlöjliga alla som sagt att det var en ubåt.
Och att rikta bort Sveriges uppmärksamhet från mål man verkligen är intresserad av.
Men det torde inte råda några som helst egentliga tvivel om att det är en ubåt. Medgivande att det är en ubåt kommer vi aldrig någonsin få innan en ubåt drivits upp till ytan, varpå det sannolikt ändå hemligstämplas. Och den enda nationalitet som kan vara aktuell är Ryssland.
Vi vet sedan tidigare att den fasta bemanningen med militär personal i förtid på Gotland berodde på en anledning, enligt mediauppgifter. Man kan mycket väl gjort motsvarande i en gotländsk hamn, rent av lämnat utrustning på plats, vilket är en krigsförberedelse som motiverade förtida utplacering av fast svensk militär bemanning. Naturligtvis skulle sådant hemligstämplas för att “inte röja svenska förhållanden till främmande makt eller svensk underrättelseförmåga”. Observationen i Gävle skedde dock civilt och lämnades inte bara till Försvarsmakten utan också till media.
Jag har varit upptagen på annat håll, därav ingen postning kring deta under gårdagen.
29 kommentarer
Jag har följt ubåtsfrågan under väldigt lång tid och det finns många belägg för Ryssland/Sovjets inblandning men ofta måste man välja den enkla och mest sannolika förklaringen.
Gävle hamn hanterar containers, dessa är 40 fot dvs 12 m långa och 2.8 m höga. Troligtvis rör det sig om en sådan tappad som driver under ytan.
Men kan en sådan driva så långt så fort att de inte kunde hitta den igen när de gjorde den andra mätningen bara ett par timmar Senare?
Hur strömt är det i hamnen?
Den var tubformad på bilderna som presenterades i media från de upprepade mätningarna samt att den var borta från platsen den varit på under en tid och fanns inte i närheten.
Såvida inte Rapport/Aktuellt sitter och fejkar egna tubformade avbildningar från mätningarna och hävdar oemotsagt att det är autentiska så blir det svårare att hävda att det är en runtflytande 40-fotare.
Kanske om det finns någon tankmodul som bygger på 40-fot containerstandard då, som dessutom flyter runt rejält emellanåt i en hamnbassängbotten
Vanligtvis välunderrättade källor gör gällande att Försvarsmakten efter sin så kallade analys påstår att det som syns på Gävle Hamns multibeamsonarbilder är en vit plastbåt, en arbetsbåt vid namn Time Bandit.
Försvarsmakten – möter varje hot och klarar varje utmaning…
Containers brukar antingen flyta (ofta lågt) eller sjunka och i det senare fallet så hamnar de på botten och stannar där. Det är ingen ölburk som skramlar runt i vinden vi pratar om.
Saker som sjunkit har sällan tendens att sväva runt.
Vid grov sjö osv kan sjunkna vrak malas ner och eller flytta sig en bit. Men knappast i en skyddad hamn.
Det gäller att avfärda alternativen först precis som det står i den länkade artikeln i inlägget ovan enligt den citerade militära experten. Ett vanligt misstag vid analys är att man först bestämmer sig för teorin och så försöker man få observationen att stämma med teorin. Enklast att reka en svensk hamn eller placera ut utrustning är att använda öppen data eller ett vanligt ryskt handelsfartyg.
Det finns en vinkel mellan mätutrustningen och objektet. Det finns också en vinkel mellan botten och objektet. Tänk att man ser ett hörn snett uppifrån,då blir projiceringen en annan som kan uppfattas som rundad vid låg upplösning. Dessuom kan objektet vara deformerat.
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/20/2015/09/LR8.jpg
http://www.gatewaycontainersales.com.au/wp-content/uploads/2013/12/Lost-Shipping-Container.jpg
Det flyter också runt stora mängder containers i världshaven, vet inte exakt för Östersjön.
http://webecoist.momtastic.com/2011/04/19/deep-cargo-an-ocean-of-lost-shipping-containers/
Köper inte teorin att allt kommer att hemligstämplas i vilket fall. Vid underrättelseoperationen hösten-14 var de allt annat än hemlighetsfulla, vilket väl har skadat saken. Saken kommer dock i ett annat läge om de verkligen driver upp och fångar en ubåt.
För övrigt så är (nästan)alla misstänkta ubåtar upptäckta på sådana platser som är direkt ohälsosamma för främmande makters farkoster, där de dessutom uppträder direkt vårdslöst.
Det blir ju ochså en del av den nya normal bilden. Jag börjar känna att Svensson-Svenssons ute i stugorna börjar bli rätt blasé över hela ubåtshotet.
Kan ju inte uteslutas att den är på vår sida, utbildning av specialförband, utvärdering av ny utrustning etc (ref Corporal Frisk https://corporalfrisk.com/2017/07/11/an-sdv-goes-gavle)
Att lägga sig mitt i farled låter dock lite osvenskt, med all fara som det innebär för person och material
Det där låter faktiskt inte helt omöjligt.
Det skulle väl också förklara varför militären inte är så intresserade (vad jag har läst i tidningarna)
De är nog intresserade. Bara pinsamt att avslöja det.
Men räkna med att dykare scannar av hamnarna efter detta. Antingen har du dina egna sprängkistor i hamnen eller någon annans.
Betongkajer är ju notoriskt svåra att slå ut med vapen också. Många metet, och hårt som f-n.
Har du badat i hamnen Stefan Ö?
Alternativ 1: en byrålåda med Black Pearl-aktier.
Alternativ 2: en container full av obskyr skepparnlektyr.
Osålda ex av "Fältskärens berättelser" och "Skattkammarön"?
Samt stenkakor med Ulf Peder Olrog.
Jag skulle vilja höra ett utlåtande från en erfaren ekolods användare som kan förklara vad det är man ser, visst det är ett avlångt rundat objekt, men nedre delen i bild ser ju uppenbart missbildad ut. Kan det bero på förflyttning?
Nu sade ju iofs både sjömätaren och VD för hamnen att det INTE var en container 🙂
OOOOOh så hemskt 😉
En lite mer personlig maskirovka verkar Securitas VD ha blivit utsatt för. Han fick veta via okända kanaler, inte via tingsrätten, att han var försatt i personlig konkurs på egen begäran. Rätt otrevligt och samtidigt ganska typiskt svenskt att sådant kan inträffa. Nu är Securitas ett jättebolag stadd i god ordning, men vad hade hänt om det handlat om ett mindre bolag, eller ett bolag i svårigheter? Som kanske var mitt i en kritisk upphandling, eller omförhandling av lån eller liknande?
Absurt att ingen personlig kontakt och identifiering längre krävs vid konkurser, eller fastighetsaffärer för den delen. Kampen mot administration, den onödvändiga likväl som den nödvändiga, har kanske gått ett steg för långt.
När skall någon göra detta mot en regeringsmedlem eller dylikt?
Kanske först då våra seeeeega myndigheter reagerar.
Den flathet som finns i Sverige gentemot systematisk brottslighet, vare det är id stölder, inbrott, ungdomsgäng från Marrocko , passförluster, IS återvändare är beklämande.
På bilden ser det mer ut som ett gammalt vrak/fiskebåt i trä som legat på botten och börjat flyta omkring i samband med muddringen.
Den nya delen av Hargshamn klarar ju 11 meters djupgående medans Gävle klarar 12.2m, brigaden skulle ju lika gärna kunna lasta i den hamnen
Hargshamn eller Gävle. Ingendera är självklar då det mycket troligt att NATO inte så lättvindigt får gå genom Sverige.
Strömmingsstim ??
Är det en maskirovka kunde syftet vara att sprida budskapet vi tittar litet här och var.
När de egentligen huvudsakligen rekat / planterat avlyssning / minerat inne i sthlm där de siktades förra gången.
Brukade vara en hel del bränsledepåer där med, bl.a. de för arlanda mm.
Nej, då måste de säkerställa så att de upptäcks men helst utan att fångas. Nu som alltid vet vi inget alls.
Vad händer ?
Spontant tycker jag att det konstigaste med multi-beam datan är den dåliga "upplösningen" och bilden på objektet. Vet inte vad för utrustning/inställningar sjömätningen är utförd med eller vad för program som används för att efterbehandla datan men verkar orimligt dålig. Enligt min mening motsvarar denna bild knappast en mätning under dåliga förhållanden med endast en svepning med ekolodet och helt osorterat data. Dessutom kan man i dagens efterbehandlingsprogram vända och vrida på objektet hur man vill och få en fullständig 3D bild. Varför visas inte en sån bild? Som sagt vet inte vilken utrustning som använts i denna sjömätning men min erfarenhet är att "moderna" multi-beam ekolod ger en avsevärt mer detaljerad bild av objekt än vad som visas här… Det är ju hela tanken med utrustningen att vara exakt så när som på centimeter särskilt vid muddring i hamnar och farleder…
Min spontana reflektion är att det konstiga med multi-beam datan är den dåliga "upplösningen" och bilden på objektet. Vet inte vad för utrustning/inställningar sjömätningen är utförd med eller vad för program som används för att efterbehandla datan men verkar orimligt dålig. Enligt min mening motsvarar denna bild knappast en mätning under dåliga förhållanden med endast en svepning med ekolodet och helt osorterat data. Dessutom kan man i dagens efterbehandlingsprogram vända och vrida på objektet hur man vill och få en fullständig 3D bild. Varför visas inte en sån bild? Som sagt vet inte vilken utrustning som använts i denna sjömätning men min erfarenhet är att "moderna" multi-beam ekolod ger en avsevärt mer detaljerad bild av objekt än vad som visas här… Det är ju hela tanken med utrustningen att vara exakt så när som på centimeter särskilt vid muddring i hamnar och farleder…