För snart två år sedan var läsarnas dom över kollektivtrafiken att Västtrafik var sämst och SL bäst. Nu i augusti 2015 är fortfarande Västtrafik sämst, medan Skånetrafiken med knapp marginal går förbi SL.
Betyg (1-5)
Fördelningen av omdömen för respektive
kollektivtrafikleverantör. |
Västtrafik: Medel 2.51 median 2
Övriga: Medel 2.76 median 3
SL: Medel 3.33 median 4
Skånetrafiken: Medel 3.38 median 4
Kampen mellan SL och Skånetrafiken kan sägas vara jämn och antagligen är det inom felmarginalen vem av dem som är bäst. Antalet respondenter är högre när det gäller SL, vilket också innebär att osäkerheten för Skånetrafikens siffror förstås är större.
Hur man än vrider på det är Västtrafik i särklass sämst, vilket man både ser på medelvärden och speciellt på medianen. Medianen är inte bara median, utan också det enskilt vanligaste svaret i samtliga fall, vilket också syns i grafen.
Västtrafik kommer knappast få högre betyg de kommande 10 – 15 åren när vansinnesprojektet Västlänken drar igång och kommer orsaka ett decennium av kaos i all form av trafik i Göteborg.
12 kommentarer
Äsch, snickesnack! På söndag kör de igång banan mellan brunnsparken och järntorget, så nu kommer man inte behöva öka grönsakstorget->haga->järntorget! Det kommer rätta till allt! Fatta hur mycket snabbare det går och hur mindre känsligt systemet blir nu!
Öka = åka 🙁
SL bäst för 2 år sen, hur är det möjligt? Problemet med Västtrafik är att ingen passagerare begriper hur man betalar för en biljett, men när jag använt det har de varit mycket punktligare och rymligare. Skånetrafiken är en dröm i jämförelse med SL. Fortfarande svårt att få köpa en biljett, men tågen rullar verkligen i Skåne.
Kanske det är de långsamma rullvagnarna mitt i gatorna som stör folk i Göteborg? De åker inte längre än en hiss mellan varje stopplats. Malmö har också problem med att lokalbussar stannar vid varenda brevlåda, och med 40 km/h-gränsen. Som tur är skiter regionalbussarnas förare i sånt. Tågen har nästan aldrig "signalfel".
Har varit väldigt mycket i Göteborg både i jobbet och privat och det som gör att jag tycker Västtrafik är uselt (röstade inte i omröstningen) är att det går infernaliskt segt genom centrala delarna av staden. Ska man bara pendla ut/in ur staden så är pendeltåget helt mirakulöst snabbare än spårvagnen.
@Kapitalist
Vilken sten bor du under? Skånetrafiken är katastrof när det gäller att informera om störningar i trafiken och till skillnad från SL så duger det inte med att vänta tio minuter på nästa spårvagn precis.
Det verkar som att ju mer man använt en statlig tågbana, desto mer avskyr man den. Jag hatar SL för att jag växte upp med dem. Jag bodde ett par år i Schweiz. 98% av tågen kom i tid, vilket de definierade som mindre än en (1) minuts försening vid ankomst till perrongen. Trots plötsliga flermetershöga snöfall och branta backar vi bara kan drömma om i Sverige. Ändå var folk missnöjda med tågen.
Jag har, som Cornu ofta påminner om, läst filosofen och sovjetflyktingen Ayn Rand som skrev en roman om en kvinnlig operativ tågbanechef på 1950:talet. Anledningen till att hon visste redan då att det inte skulle funka ens idag, är inte att hon visste något om tågtrafik, utan för att hon visste någonting om vad en stat är för någonting. Med samma logik vet jag att Sverige nu störtas in i tusen år av medeltida tyranni, utan att staten KAN reagera mot det på något sätt.
Jag hatar inte SJ, men jag har snabbt upptäckt att de bedriver en helt värdelös verksamhet.
De som röstat på Skånetrafiken verkar inte vara representativa för de som verkligen åker med tågen, eller så har man trixat med röstningen. Jag har väldigt sällan åkt en smärtfri tur med Skånetrafiken – det är alltid förseningar, nedrivna kontaktledningar, ett löv på spåret eller t.o.m. saknade tågförare. Den kollektiva bestraffningen som personalen ombord gillar att dela ut när någon tjuvåker och inte vill gå av är också helt underbar. Då stannar man tåget mitt i ingenstans och hotar med att stå kvar tills den tjuvåkande personen gått av. De uppmanar dessutom till egenmäktigt förfarande då personalen vill ha hjälp med att slänga av folk. Att man dessutom skiter i att se till att toaletter, sopkärl m.m. rengörs/töms på ett regelmässigt sätt är något som tillför spänning i vardagen – speciellt när det handlar om blöjor, spyor m.m. Om Skånetrafiken hade transporterat djur på samma sätt som de transporterar människor så hade företaget blivit polisanmält/gått omkull. Jag utvecklade PTTS (post traumatiskt tågsyndrom) genom att pendla i flera år med detta värdelösa företag och har numera helt gått över till att köra bil vart jag än ska. Skånetrafiken får mig att må dåligt.
Vet ej hur representativ jag är, men 38 min från dörr till dörr med buss-tåg-buss från Västra hamnen i Malmö till Ideon i Lund är helt ok.
Däremot dåligt att laddning av Jojo-kort via datorn kan ta 24 tim innan beloppet är disponibelt.
På superbussen får man inget kvitto på lokalresan och man måste lösa tilläggsbiljett i automat på Malmö C för att komma till Lund. Taskigt om man reser på räkning och inte har tidsmarginaler.
Låg kapacitet på Pågatågets Wifi. Men jag står nog ut ett tag till.
"Medianen är inte bara median, utan också det enskilt vanligaste svaret i samtliga fall, vilket också syns i grafen."
Kallas på statistikspråk för typvärde eller modalvärde.
Har egentligen mest erfarenhet av Västtrafik, och är på det hela nöjd. Men kan tro att det låga betyget för Västtrafik till viss del kan vara smittat av de röstandes personliga åsikter om Västsvenska paketet. Och dessa saker behöver inte nödvändigtvis ha med varandra att göra.