HKScan lägger ner sin grisslakt i Skara och flyttar den till Kristianstad, samt underleverantören Siljans Chark i Dalarna. Samtidigt behåller man produktionen av köttbullar, hamburgare och färdigmat i Skara och kommer alltså behöva öka även transporterna efter slakt och styckning.
Viss slakt kommer ske hos underleverantören Skövde Slakteri.
HKScan, i Sverige kända för varumärken som Scan och Pärssons kommer alltså i ännu högre grad att fokusera på transporter som kärnverksamheten. Nu kanske det knappt finns kvar några grisbönder på Skaraslätten längre, så transporterna kanske inte ökar fullständigt.
Pressmeddelandet förklarar det hela med lönsam tillväxt och hållbar svensk produktionsbas.
Utveckling av svenskt jordbruk och livsmedelsindustri handlar som bekant om centralisering och nyttjande av ohållbara fossila transporter. Det spelar ingen roll om du bor nära en grisbonde. Köper du köttbullar från Scan så kommer de göras i Skara, på grisar som kanske åkt från Östergötland till Dalarna, slaktats där, och sedan skjutsats ner till Skara. Därefter åker nog maten via en av distributionscentraler för ICA, antingen i Stockholm eller i Skåne, och sedan tillbaka till dig som granne till grisbonden omvägen via ICA Maxi i Kungens Kurva.
På tisdagens föreläsning i Herrljunga
fick jag förstås en Gäseneost i present. |
Hela den svenska just-in-time-livsmedelsindustrin är extremt sårbar och beroende av ändliga fossila bränslen. Med peak oil inför dörren behöver utvecklingen snarare gå åt andra hållet, med mindre transporter och fler förädlingspunkter.
Som konsument finns det egentligen bara en sak att göra för att stämma i bäcken. Och det är att köpa sina livsmedel av mindre förädlare, som har förädling nära sin primärproduktion (bonden). Dit räknas t ex Falköpings Mejeri, Wapnö, eller varför inte Sveriges kanske närmaste ost, Gäsene Mejeris ostar.
Gäsenes gårdar ligger alla inom 25 km från själva mejeriet, och majoriteten inom några kilometer. En vända för att hämta in mjölken från mejeriets gårdar är endast 60 km.
Även om man råkar bo i Stockholm innebär antagligen en Gäsenost kortare sammanlagda transporter än om du köper en Arlaost och har en Arlabonde som granne. Arlas ostar görs nämligen i Kalmar, Kvibille och Götene. Varifrån mjölken kommer har du ingen aning om.
12 kommentarer
Jag antar att de i fortsättningen bara skall raka bacon från grisarna i Skara…
För den som vill hitta lokala leverantörer finns "Äkta Vara" att tillgå
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9527&latest=True
Men de har ju rätt! Ökade transporter innebär ju ökad tillväxt till gagn för samhället.
Definitionen på tillväxt är att det är beskattningsbart.
Transporter beskattas en del via bränslet (som vi importerar) och bilar (som vi importerar i allt större utsträkning). Fast det är klart, låter vi utländska åkerier sköta våra transporter och dessa har med sig en stor del av bränslet så leder inte detta till så stor svensk tillväxt.
Arlas svenska ostar tillverkas i …
Hushållsosten är numera tillverkad i Danmark, med huvudsakligen dansk råvara gissar jag.
Bondamoran! Den osten är min favorit när jag ska äta nyttigt, 10% fett och tror det var 32% protein, Sjuhäradsosten är godast dock 🙂
Vore kul med en "gratismärkning" alla producenter kunde ha, nåt som visade att man inte fraktar råvarorna till produkten onödigt långt, "helsvensk vara" märkning hade vart bra med. Hade ingen aning om att Gäseneostarna var så transporteffektiva.
ICAs vispgrädde tillverkas i Österrike.
Norsk lax fryses och skickas till Asien för att bli portionsbitar, fryses igen och transporteras till din lokala butik. Varumärke får ni räkna ut själva.
Gäsene ost är min favorit när det gäller svensk ost, de har en fin liten butik där man kan köpa andra sortering till låga priser.
Men det hjälper ju inte att minska slakttransporterna genom att köpa lokal ost.
Köp mer vilt-kött, eller varför inte börja jaga själv. Det finns mindre slakterier också, ofta med ekologisk inriktning.
Hjordnära är ochså ett västsvenskt alternativ, inom mejeri sektorn.Med låga transporter.