I morgon söndag ska det enligt uppgift publiceras en intervju med mig hos Stampen/GP. Jag har läst texten och kan inte påstå att något i intervjun är något jag inte sagt. Däremot är det förstås förkortat, förenklat och kanske citerat ur ett bredare sammanhang. Så jag kommer här utveckla en del uttalanden. Tillägg: Intervjun finns nu online med en underlig rubrik.
Eventuella nya läsare hälsas härmed välkomna.
Likt många andra dagstidningar inom gammelmedia så har förstås Stampen/GP problem, och som ett led i det har man stöpt om sin ekonomiredaktion. Jag har inte papperstidningen och websajten är den absolut sämsta av de fyra stora svenska morgontidningarnas websidor, med en stor del av innehållet bakom sk paywalls. Trots att jag anser mig bo i Göteborgsområdet besöker jag sajten väldigt sällan och läser den allt tunnare papperstidningen endast om jag råkar gå förbi något läseexemplar i någon offentlig lokal. Det är inte värt flera tusen kronor för att få lite papper att elda i kaminen med, mestadels reklam. Jag har varken tidning tryckt på döda träd eller ser på TV. Jag har inte ens något antennuttag och har inte tittat på sänd TV sedan 2006. Släng TV:n. Du blir snabbt en lyckligare människa med massor med tid över till annat.
Men här ska det inte handla om medias kris, utan om intervjun.
Till en början – kom ihåg att om du inte läst bloggen förut så är dina reaktioner naturliga. Dåliga eller oönskade nyheter möts alltid av de fem faserna förnekelse, ilska, förhandling, depression och tids nog acceptens. Att du förnekar det jag skriver eller rent av blir arg (oftast på budbäraren) innebär bara att du är en människa. En del når aldrig acceptans utan kan hoppa runt mellan de tidigare faserna i åratal, eller rent av livet ut. Kom ihåg att hjärnan har svårt att till sig negativ information.
Jag kommer inte upprepa allt jag skrivit nedan, utan detaljer får man läsa i något av de drygt 5 000 tidigare blogginläggen. Verkligheten går sällan att beskriva i korta meningar, men kan oftast avfärdas med korta meningar.
Så här såg gubben ut i somras. Hur jag
ser ut hos Stampen/GP vet jag ej. |
Om bloggen och mig
Jag är alltså den 42 år gamla gubben Lars Wilderäng och titulerar mig författare, bloggare och föreläsare. Jag har publicerat boken Midvintermörker (länk), vars försäljning väl är uppe i över 10 000 ex i skrivande stund. Uppföljaren Midsommargryning släpps till våren hos Massolit förlag och kvalitetshöjs i skrivande stund. I övrigt beskrivs min yrkesmässiga bakgrund rätt korrekt av Stampen/GP – jag har en examen som byggnadsingenjör och en magisterexamen i datavetenskap med ca 14 år i IT-branschen 1994 – 2008. Jag driver även ett litet småbruk och är egenföretagare utan någon anställning sedan 2008.
Bloggen Cornucopia? – Evig tillväxt i en ändlig värld? är Sveriges största (=mest lästa) oberoende (ej kopplad till något mediahus, politiskt parti, tankesmedja, PR-byrå eller arbetsgivare, men förstås beroende av reklamintäkter och annonsörer) blogg med fokus på finans, ekonomi och miljö, men även den mest lästa seriösa oberoende samhällsbloggen i Sverige. Alla som har fler läsare tillhör mediahusen eller ägnar sig åt oseriösa ämnen som mode, nöje, skvaller, sex eller spel.
Trafiksifforna är 20 – 25 000 unika besökare som besöker bloggen ca 80 000 gånger och tittar på ca 150 000 sidor per vecka. Bloggen har funnits sedan september 2008.
Svenska hushålls skulder har
sedan 90-talet dubblats i förhållande till BNP |
Om Sverige
Sverige är ett hårt skuldsatt land, men till skillnad mot t ex Grekland så är det de svenska hushållen som är skuldsatta istället för staten. Detta beror främst på den svenska bostadsbubblan och nu när priserna planar ut får man oftast en bank- och finanskris några år senare enligt etablerad forskning. Det gör att vi kan vänta oss allt akutare svenska problem runt 2014.
Sverige är ett oljeberoende land,
tvärt emot vad många hävdar. Svensk drivmedelsförbrukning och BNP. |
Dock kan man vänta sig att svenska politiker gör sitt bästa för att skjuta upp problemen till efter valrörelsen, t ex genom att hålla bostadsbubblan under armarna.
Hur man än mäter – BNP, disponibel
inkomst eller KPI så har vi en bostadsbubbla. Se även graf hos bloggrannen Flute |
Ja, vi har en enorm bostadsbubbla i Sverige och den kommer krascha. Klarar du inte 30 – 50% nedgång i bostadspriserna så bör du sälja din bostad. Det svåra är dock att säga exakt när den kraschar, tecknen finns på att kraschen redan håller på, men statistiken släpar efter. Exempelvis för att man inte säljer osäljbara objekt genom att gå ner i pris utan hellre övervintrar än tar förlusten, medan redan tidigare påskrivna kontrakt för nyproduktion fortsätter att realiseras och håller uppe statistiken.
Frågan är bara när smällen kommer. Och nej, låga räntor kommer inte rädda bostadsmarknaden. Bolåneräntorna är lägre i Danmark, men de har ändå en fortsatt kraschande bostadsbubbla.
De som lånat mycket pengar stirrar sig oftast blinda på räntekostnaden och bryr sig inte om storleken på skulderna. Men det är inte räntan som kommer knäcka dig, det är när skulderna begärs in som din ekonomi krossas. Så länge har du blivit en skuldslav, som har bundit sig för all framtid till banken. Dock håller skuldslavsindex och svenskarnas ekonomiska frihet på att förbättras något det senaste kvartalen.
620 av bloggens inlägg handlar om bostadsbubblan. Och ja, vi har en enorm bubbla inom jordbruksmark och skog också. Värst är bubblan för smågårdar och hästgårdar.
Om oljan
Peak oil är ett omfattande ämne. 714 av bloggens drygt 5 000 blogginlägg handlar om peak oil.
Exportoljan toppade 2005 |
Vi upplever fenomenet just nu och mängden olja som produceras per dag har i väsentlighet inte ökat sedan 2005. Samtidigt har tvärt om exportmarknaden för olja fallit sedan 2005 och importerande länder som Sverige får alltså konkurrera med länder som Kina på en krympande marknad.
Norges oljeproduktion |
Ekonomisk tillväxt är globalt i princip samma sak som tillväxten i befolkning plus tillväxten i energiförbrukning. I första hand kommer peak oil innebära ekonomiska problem, vilket vi upplever just nu i form av en stagnerande tillväxt, överskuldsättning och ekonomiska problem i västvärlden.
Till 2030 kommer exportoljemarknaden i princip helt ha upphört och svensk oljekonsumtion kommer kanske kunna ligga på 5% av dagens nivåer om någon altruist säljer olja till oss och förvägrar den egna befolkningen denna olja. Två positiva saker är att vi är grannar med Norge, som antagligen blir det sista landet i världen att sluta exportera olja, samt att vi är med i EU. Inget land i EU får tjyvhålla på resurser i landet, utan måste erbjuda dem till salu på EU:s interna marknad. Så vi kan få vara med och dela på resterna av EU:s inhemska oljeproduktion efter 2030, vilket kanske kan ge oss 5% av dagens oljebehov.
I övrigt når världen peak coal runt 2025 och Europa kan få allt akutare brist på fossilgas redan efter 2020 när vi inte längre kan importera tillräckligt från bl a Ryssland och Norge längre.
Teknik
Ja, det existerar teknik som kan hjälpa oss att mildra effekterna av peak oil. Men tekniken lider av problemen teknik, volym och tid. De kan inte byggas ut i tillräcklig omfattning och inte tillräckligt fort. Se exempelvis vad som gäller för biodrivmedel.
Dessutom lider vi av brist på kapital i överskuldsättningens spår. Stora miljardsatsningar på förnyelsebara drivmedel med statligt stöd, t ex Chemrecs DME i Ö-vik, har lagts ner när utländska ägare tagit över. Sju års arbete borta med ett enda enkelt beslut.
En optimistisk tekniknaivistisk prognos är att biltrafiken kommer minskar med 60% till år 2030, där oljeexportmarknaden i princip helt upphört. Detta medräknar ändå en massiv utbyggnad av biobränslen, halverad bränsleförbrukning i hela fordonsparken och en elbilsutbyggnad som överstiger branschens egna prognoser.
Kollaps?
Kollaps är ett ofta feltolkat ord. Kollaps för ett samhälle är positivt och innebär att komplexiteten i samhället minskar och människors frihet från statligt förtryck ökar. Det kommer av nödvändighet förr eller senare, men tyvärr kommer kollapsen framtvingas av ekonomiska och politiska problem. Det är alltså inte själva kollapsen som är problemet, kollaps är en lösning på ett problem.
Symptomen som framtvingar lösningen kan dock vara obehagliga för de flesta.
Bästa sättet att förbereda sig på detta är att lära känna sina grannar och engagera sig i lokalsamhället. Samt göra sig skuldfri. Se även personliga förberedelser för peak oil och de problem vi står inför.
Sedan har vi en havererande infrastruktur i Sverige och i västvärlden och man behöver av rena bekvämlighetsskäl följa t ex Civilförsvarsförbundets rekommendationer, eller för den delen titta på vad myndigheterna själva skriver om ditt ansvar för din egen beredskap vid kris. Det finns inget ekonomiskt försvar. Det finns inget civilförsvar. Det finns bara ansvarsprincipen – den som har ansvar för något till vardags ska ha ansvar för det samma vid kris. Kort sagt är det upp till dig att se över ditt eget hushålls krisberedskap. Stat och kommun har inte skyldighet att hjälpa dig längre, den skyldigheten har vi monterat ner tillsammans med försvaret.
Sedan är det GP som påstår att jag har konserver hemma. Som delvis självhushållande har jag inget behov av konserver och har ingenstans sagt att jag har konserver hemma. Jag har sagt att “man” (dvs personer i allmänhet) bör följa Civilförsvarsförbundets rekommendation om krisreserver. Det avser att man behöver några veckors livsmedel hemma. De har en lista med konserver, men det går t ex lika bra med egenodlad lök och potatis etc.
Konspirationsteorier
Det finns inga stora konspirationer. Konspirationsteoretiker är nötter. Däremot finns det gott om dumhet och inkompetens, vilket får de som vägrar förstå detta att försöka konstruera konspirationsteorier för att inte rubba den egna världsbilden. Vilket i sig är en form av dumhet och inkompetens, vilket sluter cirkeln. Dumhet föder dumhet.
Snopet?
Nej, jag drömmer alltså inte om någon krasch. Helst vill jag ha business as usual och evigt stigande reklamintäkter, men verkligheten, som även Stampen/GP upplever, är att för varje ekonomisk nedgång faller reklamintäkterna, för att aldrig riktigt återhämta sig. Hade jag själv haft samma reklamintäkter per besök idag som jag hade när jag startade 2008 hade jag kunnat leva heltid med en hög tjänstemannalön på att blogga. Nu får jag nöja mig med ett deltidsarbetande sjukvårdsbiträdes lön.
Så det som gynnar mig mest är evig tillväxt i en ändlig värld.
Det betyder dock inte att man ska förneka verkligheten. Jag skriver som det är, varken mer eller mindre.
Däremot kommer jag ha fel. T ex säger jag 30% ned för bostadspriserna. Låt oss säga att de faller 20% eller 27%. Eller 35%. Eller 60%. Eller 30.1%. Därmed hade jag bevisligen fel. Det kan jag ta.
Har du svårt att ta till dig verkligheten så rekommenderas denna länk.
103 kommentarer
Bostadspriserna skulle ju krascha redan förra året hävdade du. Förutom i Malmö är det nästan all-time-high…
Kollar man på exempelvis räntekvoten ser det inte så illa ut. Vi la mer av vår disponibla inkomst på räntor på 90-talet än vi gör nu.
Nåja, jag hoppas att ni nya läsare kan tänka själva och inte bara sväljer allt som står på bloggen. Ovanstående länk är ett exempel på att inläggen ofta är tvärsäkra i sak med diverse statistik som stöder tesen. Inte säkert att det är sant för det…
Jag följer bloggen för att intressanta aspekter av saker och ting tas upp. Även om jag inte alltid kommer till samma slutsatser som författaren vill jag tacka för en bra blogg!
Och? Jag pratar om nedgång för priserna på 30 – 50% under 4 – 8 år. På många orter i landet har prisneddången följt detta, rent av överträffat denna prognos.
Räcker ju alltså med drygt 4% i nedgång om året för att nå 30% ner på åtta år. Som jag redovisat föll villapriserna ofta mer än 4% ungefär ett år efter mitt uttalande om krasch, se
http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/nej-bostadspriserna-faller-inte.html
Villapriserna föll med mer än 5% på Gotlands län och i Jönköpings, Uppsalas, Blekinges, Kalmars, Jämtlands, Sörmlands och Västra Götalands län.
Sedan går aldrig utvecklingen stabilt nedåt och prisfallet har dämpats, rent av rekylerar upp något.
Detta är SCB:s siffror som alltså inte är beroende av att mäklarna rapporterar korrekt.
Föredrar för övrigt skuldslavsindex istället för att som du bara titta på räntan, se
http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/skuldkostnadsindex-skuldslavsindex-som.html
Kollar man på valueguards diagram kan jag inte hålla med om att jag ser trenden. Bostadsrätter och för villor.
Det är självklart att bubblan kommer att implodera. Frågan är bara när. Det man bör ha i åtanke här är att stora system har förmågan att överleva mycket längre än vad man kan tro. Så kallad "timing" är inte lätt och att kritisera Cornu för bristande precision i sådant indikerar en viss ignorans.
Jag skulle vilja påstå att nu är det faktiskt på gång men det kommer att ta tid innan det syns i boendepriserna. Först måste börsvarningarna om bristande försäljning komma, sen måste det bli varsel, sen måste varslandet bli uppsägningar, sen måste detta ske i tillräckligt stor omfattning, sen börjar raset på allvar, inte bara på hus utan även på prylar som folk vill ha men som de inte behöver, som vattenskotrar och MC.
Raset kommer den här gången drivas av brist på köpare och inte av en räntechock. Räntan kommer under hela perioden vara väldigt nära noll eller tom noll, inte bara i Sverige utan även i alla andra västländer. Detta kommer att accelerera implosionen i och med att nollränta betyder råvaruspekulation och det betyder högre levnadsomkostnader. Kul va?
Ja, det är svårt att precisera när det kommer att ske. Därav, varför skriva att det kommer att ske NU?
Det var lite av min poäng. Läs den här bloggen mellan raderna och tolka inte alla inlägg ordagrant. Tänk själv.
"Säljer" väl bättre om man spetsar till inläggen, eller nåt.
Hoppas att du får många nya läsare efter intervjun! Det är alltid roligt när man kan glädjas åt någon som det går bra för. Och bloggen är ett ljus i mörkret som håller verkligheten på plats, eller om det är tvärt om…
Om något helt annat. Om jag av misstag skulle råka klicka på en annons – händer ibland när jag opererar från paddan – hur mycket tjänar du då?
Det får jag inte svara på enligt avtalsvillkoren.
Jag måste uppmana dig att anmäla ditt felaktiga klick till Google.
Ett land är rikt om det finns mycket naturliga resurser. Sverige är rikt och kan inte jämföras mot T.ex Grekland. Det har till huvudsak att göra med ekonomifunktion. Man betalar aldrig för/till naturliga resurser utan oftast till människan/företaget som gräver upp den eller skaffar fram den och saluför produkten.
Sverige har på så sätt råd att hava lite skuld även om räntan kan justeras. Räntan är här ganska oväsentlig för Sverige i stort.
Tittar vi på systemfunktion mellan ekonomin och naturliga resurserna så kommer ekonomin mest troligt att rasera före oljan. Så vi får peak-economy.
Peak-economy är egentligen kollaps av penningcirkulation. Ekonomin självdör pga cirkuleringen upphör. Tre vägskäl för återuppbyggnad kan inträffa här.
1. Ekonomifunktionen görs om men är nog föga troligt pga linjära synsätt och inkompetens bland styrande enheter såsom universitet, skolor, forskning och politik.
2. Endast länder med högt utbyte av naturliga resurser kan ekonomiskt konkurrera ut "svagare länder.
3. Ett globalt gemensamt utbyte av varor och tjänster men kan bara göras rättvist om punkt 1 inträffar.
2.
Ok, har skickat ett mail till Vd Direktör Sergey M. Brin och bett att han bortser från mina mitt felaktiga klick, och drar av det – rätt ska vara rätt.
OK, det finns alltså en e-postaddress till Google?
srv: Danmark har inte älvar, skog eller gruvor men det är ändå ett rikt land för befolkningen består av högklassigt genkapital. Sverige är ett rikt land av samma orsak. Man bör här beakta att den genomsnittslige svensken eller dansken ändå är för dum för att kunna bidraga med något annat än enklare arbete. Det är en liten klick bestående av intelligenta människor med läggning för naturvetenskap och teknik som skapat det moderna industriSverige/Danmark.
I mer primitiva länder finns det enorma mängder naturresurser som den lokala befolkningen inte kan exploatera effektivt för att denna helt enkelt är sammansatt av lågkvalitetsgener. I och med folkvandringen hit från tredje världen så kommer med tiden vårt eget genkapital i huvudsak bestå av ur ekonomisk synpunkt lågkvalitativt material. Det kommer förstås ha en förödande inverkan på vår levnadsstandard, mycket större än peak oil.
Cornu vågar inte peta i det här problemet för det är alldeles för känsligt (och det är något som är fullt förståeligt, då den här bloggen är en del av hans levebröd) men på frispråkiga diskussionsforum som Flashback så kan man diskutera frågan öppet. Välkomna dit alla som är intresserade av att diskutera Peak Svenne.
Hahaha, wow vilket svar!
Din sk "högklassiskt" genkapital äro uppbyggnaden av information från billig energi som är mest importerat från främmande länder. Olja, uran, energi osv till information. Där får du ekvationen som skapt kunnande/information. Danmark kan med andra ord inte uppehålla sin komplexitet i samhället som Sverige, oavsett kunnande.
Ekonomins funktion skapar snarare ett rån eller häleri av mindre utvecklade länder. Vad sker av handeln mellan utvecklade och outvecklade länder där valutans värde skiljer? Svaret är att det utvecklade landet tjänar pengar på outvecklade länders naturliga resurser och människor. Man får mao mer för pengar. Är det högklassiskt? Med en rättvis ekonomi skulle informationen kunna byggas upp i outvecklade men så är oftast inte fundamenta.
Jag är övertygad att de i väst människor/företag som interagerar med mindre utvecklade länder tycker att dom oftast hjälper. De stjälper men de är ju kontrollerade av ekonomin. Intressant är ju det enda vi kan hjälpa t.ex dålig jordbruk i outvecklade länder är att tillsätta olja och en traktor. Det är ju inte speciellt högklassiskt? speciellt om oljan blir för dyr? Gäller samma på vår spelplan.
Ekonomin evolverar för dem som startar "företaget" först och blir därmed konkurrenskraftigare, precis som Darwins lära.
Vi förtjänar en rättvis värld för alla människor och dess miljö vilket endast kan avskaffas genom förståelsen av ekonomins avskyvärda funktion.
Tyvärr är det nog så att det högklassiga genkapitalet är väl fördelat i världen. Sålunda, vilket jag kan notera i min yrkesutövning vid outsourcning av mjukvara, är genpoolen i Indien och Kina nog så bra som vår egen. Ja, det är faktiskt så att de förvånande nog är precis som vi. Dessutom öser De ut ingenjörer i en omfattning som grodynglen i sveriges ankdamm helt enkelt inte kan svara upp mot – bara att gilla läget och lära sig fläta bastkorgar, eller satsa på någon liknande enkel verksamhet där vi kan konkurrera – personligen tror jag på lovvikavantar.
Och Keff, om du har glömt att ta din medicin kan jag ha ett visst överseende med hur du åberopar vetenskap och nästa mening hemfaller åt tro och förbannad dikt. Är du konstnär förresten? Lars Keff Vilks?
# Keffen
Jag är inte ett dugg lockad av att gå till Flashback för att läsa en massa rasrelaterade ovetenskapligheter. Det finns kanske någonstans på Jorden någon grupp människor som har missat någon väsentlig genetisk input, men det är inte så troligt att det gäller de områden som det kommer invandrare till Sverige från. Kanske någon liten isolerad stam på Papua Nya Guinea eller djupt inne i Amazonas eller något sådant. De som eventuellt verkligen är så underlägsna som du föreställer dig är sedan tiotusentals år tillbaka synnerligen hårt tillbakapressade av de som inte saknar nytillkomna och väsentliga genetiska egenskaper.
Du har bara en tro att folk från Mellanöstern och Afrika är genetiskt underlägsna. Det är inget du kan underbygga med vetenskapliga fakta. Det finns istället andra extremt uppenbara orsaker till att dessa folk inte toppar civilisationen.
Den första är att deras klimat är alldeles för varmt för att det skall vara lätt att prestera på toppnivå. Hur bra fungerar din hjärna när det är över trettio grader och mycket ofta över fyrtio grader? Man blir slapp och slö och ganska dum i huvudet. Det har ingenting med gener att göra.
Det andra är att man behöver mycket vatten för att kunna producera ekonomisk tillväxt. Där det vanligen är väldigt torrt går det inte med någon lätthet att åstadkomma särskilt mycket ekonomisk tillväxt. I Sverige har vi däremot massor med vatten och dessutom en massa strömmande vatten som vi kunnat tappa på energi redan innan ångmaskinen kom.
I Mellanöstern och norra Afrika har man för det tredje inte ens som vi en massa skog som man kan mata ångmaskiner med och bygga med. Utan trä i stora mängder blir det mycket svårt att åstadkomma ekonomiska framsteg. Och mycket svenska inkomster har kommit av att sälja trä till UK och kontinenten.
Det fjärde är att det epidemologiska läget har varit mycket mer gynnsamt i Europa och inte minst i norra Europa. När stora delar av befolkningen drabbas av malaria och sömnsjuka mm så blir det väldigt tufft att åstadkomma någon ekonomisk tillväxt. I glest befolkade Sverige har det dessutom varit ganska stora avstånd mellan grannar, vilket förstås är gynnsamt ur epidemologisk synvinkel.
En femte faktor som jag inte skall uppehålla mig länge vid är att vissa kulturer är uppenbart skadliga för den ekonomiska tillväxten. Kulturen som dominerar i Mellanöstern och norra Afrika är helt klart inte utvecklingsbefrämjande, men det har ingenting med raser att göra.
Du är uppenbarligen så korkad att du är fientligt inställd till judar, som är ett verkligt högpresterande folk, dock sannolikt på grund av deras kultur snarare än på grund av dess gener.
Jag tycker att det är ganska rimligt att vara skeptisk till svensk invandringspolitik, men du von Keff som egentligen inte är särskilt dum i huvudet har tagit till dig en massa ovetenskapliga dumheter snarare än att se de alldeles uppenbara förklaringarna till att utvecklingen gått trögare i Mellanöstern och Afrika.
Gör dig inte dummare än du är genom att fastna vid högst tvivelaktiga förklaringar och ignorera alla de alldeles självklara förklaringarna till att saker ser ut som de gör. Vi kan inte rädda den här världen genom att välja ovetenskapliga idiotteorier framför rimliga vetenskapliga förklaringar. Dumhet har aldrig varit överlevnadsbefrämjande eller utvecklingsbefrämjande, men du verkar tro att Darwin i tiotusentals år har varit satt ur spel i Mellanöstern och Afrika. Det hedrar inte din intelligens.
Ytterligare en faktor som du likt en herre vid namn Adolf Hitler missat är att rasblandning är en lösning snarare än ett problem. Om det händelsevis finns något folk på Jorden som missat tilldelning av något slags viktiga gener så behöver de bara lite genetiskt input från något lyckligare lottat folk så sprider sig de dyra generna snabbt genom befolkningen. Men du tror uppenbarligen lika lite på Darwin som Hitler gjorde. Han var en knäppgök och du är om möjligt ännu värre eftersom du inte lyckats höja dig över hans nivå trots att du har en mansålder mer av vetenskap att hämta klokskap från.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Raderat hets mot folkgrupp. Du får ha dina åsikter, von Keff, men enligt svensk lag får du inte uttrycka dem offentligt. Var vänlig respektera våra yttrandefrihetsllagar och mig och skriv dina utläggningar på Flashback och inte här.
Ja, det innebär att du inte kan gå i svaromål och att Kuckeliku får sista ordet. Men ta inte upp ämnet, så slipper du få dina svaromål raderade.
I övrigt rekommenderar jag alla att läsa Diamonds Pulitzervinnande Vete, vapen och virus, som tydligt visar att utvecklingen handlar om naturhivna förutsättningar och inte ras. Euroasiater har haft ren tur som fötts där de fötts och det har inte med ras att göra.
Uppföljaren "Civilisationernas uppgång eller fall" är även den obligatorisk läsning för alla som gör anspråk på att vara bildade. Speciellt avsnittet om påskön är belysande; hur en välmående civilisation går under efter att de huggit ner det sista trädet på ön.
Boken Cornu nämner är säkert värd att läsa, men den behandlar en annan tidsrymd. Den handlar inte om varför den kristna världen tog över dominansen från dem muslimska världen utan kontrasterar snarare Papua mot resten av världen. Jag tror inte att papuanernas största problem var att de inte hade något vete. De har ett litet, isolerat och extremt svårforcerat land i vilket man fortfarande måste ha flygplan för att ta sig till många ställen. Det räcker självfallet som förklaring till att Papua inte dominerar! Så Papua förefaller som en extremt märklig utgångspunkt för analysen.
Man kan också irritera sig på att Norstedts bytte ut den engelska titeln "Guns, Germs, and Steel" mot ”Vete, vapen och virus”. Var det väldigt viktigt att allt skulle börja på samma bokstav? Jag tycker det är viktigare att man inte byter ut och kastar om ord i titlar på ett godtyckligt sätt och så skapar en falsk idé om vad boken fokuserar på.
Dock verkar mat vara mycket viktigare i Diamonds teorier än det framgår av den engelska titeln, så möjligen är den svenska titeln bättre än den engelska. Frågan är dock varför Jared Diamond i originaltiteln ville betona vapen, mikroorganismer (ordet germ är ganska dubbeltydigt) och stål mer än mat. Är inte mat intressant nog för amerikaner?
Jo, det är EXAKT vad boken handlar om. Uttala dig inte om böcker du inte läst.
Är innehållet exakt det som den engelska boktiteln antyder eller exakt det som den svenska boktiteln antyder? Jag kollade svenska Wikipedia och där talas mycket om mat och knappast alls något om vapen. Dessutom sägs det inte ett ord om kristendomen och islam. Menar du att Wikipedias artikel i ämnet är extremt usel eller vad?
Kuckeliku, inte ens du kan återskapa innehållet i en bok utifrån boktiteln. Och jag föreslår att du faktiskt läser innehållet i stället för recensionerna. Du kommer inte att ångra dig.
"Ett land är rikt om det finns mycket naturliga resurser"
Inte helt självklart:
Ett land utan naturliga resurser kan bli rikt.
Ta utvecklingen i Bergslagen och jämför med den i Småland.
Sen är Grekland också ett bra exempel på att det krävs mer än naturliga resurser för att bli rikt. Guldutvinning i Grekland är störst i Europa numera sedan de passerat Finland.
Re: kuckeliku
Det var den värsta dynga jag läst på länge! Att det skulle finnas klimatskäl till att Afrika eller Mellanöstern ligger efter väst i vetenskap och affärer, finns det inga belägg för.
På medeltiden var Europa i en värre situation än dagens Afrika.
Vi hade mass-svält, kannibalism när det var som värst. Folk dog som flugor i kolera och malaria – även i Sverige.
Upptäckten av Amerika och handeln med Fjärran Östern var det som drog upp oss ur eländet.
Det är inte Europas "fel" att folk är fattiga i tredje världen men vi måste respektera andra folkslag.
Grekland har inte mycket naturresurser. Guldet ger verkligen inga enorma inkomster.
Ett land som är rikt på förnyelsebara resurser ligger bra till. Ett land som är rikt på icke förnyelsebara resurser kan väldigt lätt förspilla dem.
# Fortuneteller
Det är nog snarare så att teorier som fäster vikt vid klimatet inte passar in i din världsbild. Jag vet inte vad det finns för vetenskaplig bevisning för det jag säger men man behöver inte ha mycket vett för att fatta att ett land som Mali får svårt att blomstra.
Diamond förnekar inte bara rasers betydelse utan också kulturers betydelse och då är det inte konstigt att han inte har så mycket att säga om kristendomen och islam. Det är nog sant att kulturer inte heller har så stor betydelse. Förnekar man klimatets betydelse är men dock riktigt dum. Det gör förstås inte Diamond.
Öhh?! I den andra boken lyfter Diamond fram klimat som en av de främsta orsakerna till en del civilisaitioners undergång. Så inte är han klimatförnekare. Men läs gärna böckerna i stället för recensionerna så du vet vad du pratar om.
RE: kuckeliku
klimatet påverkar människans förutsättningar – inget annat
Om sverige hade valt att fortsätta leva på jordbruk istället för industri hade vi varit i samma fattigdom som Mali.
Det finns många länder i Afrika som har större förutsättningar till rikedom än vad Sverige har idag.
Problemen är ju inte klimatet (om man inte bedriver ålderdomligt jordbruk i halvöknen) utan hur människan anpassar sina levnadsmönster, politik osv.
RE: Karl
Vad är en "klimatförnekare" enligt dig?
I pressen brukar man kalla personer som inte okritiskt anammar IPCC:s teorier om att det är människan som orsakar klimatförändringar.
Det har väl i sak ingen koppling till klimatets påverkan på civilisationers undergång eller ej?
Ja, i princip kan man nå välstånd snart sagt var som helst, men ser man historiskt på hur världsekonomin utvecklats så är det uppenbart att klimatet spelat stor roll. Norden var länge för kallt för att kunna utveckla en avancerad civilisation, men när vi lärt oss bygga tillräckligt bra hus samt att lösa en del andra klimatrelaterade problem så kunde utvecklingen ta fart i Norden. Utvecklingen startar någonstans där de naturliga förutsättningarna är goda även utan avancerad teknik och sprider sig till områden där avancerad teknik är mer nödvändig. Sådana områden tenderar nog faktiskt att dominera efterhand. I en ganska krävande miljö måste man uppfinna en massa saker men i en föga krävande miljö räcker det att man lärt sig odla fikon, typ. De som behöver utveckla avancerad teknik för att få saker att fungera kommer dominera världspolitiken och världsekonomin.
Men fikonodlarna kan möjligen till sist ta tillbaka initiativet, trots att deras levnadsmiljö inte direkt uppmuntrar till hårt arbete, utan snarare till ett lättjefullt liv.
Re: Kuckeliku
Du förvränger fakta så att det passar din rasbiologiska teori.
Historiens mest högtstående kulturer uppstod i varma klimat.
Romarriket varade i tusen år osv.
Sverige har haft utveckling och välstånd i mindre än ett sekel och det kan vi snabbt bli av med – enligt FNs forskningsprognos om HDI kommer Sverige att hamna långt ner på listan jfr med idag.
Ex Grekland och en del arabstater ligger då långt före oss.
http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/papers/HDRP_2010_40.pdf
Fortuneteller, jag skrev ju att Diamond lyfter fram klimat som en huvudorsak till vissa civilisationers undergång. Således förnekar han inte att klimatet har en inverkan, är alltså ej klimatförnekare. Varför jag valde just ordet klimatförnekare har du just svarat på genom existensen av din kommentar.
Och om klimat kan ha ihjäl civilisationer har det förmodligen även inverkan på möjlighet och förutsättningar att bygga en civilisation. Dock verkar människor kunna klara ganska stora variationer i klimat och ändå bygga civilisation. Men man kan notera att extrema och resurssnåla miljöer sällan har lett till någon teknisk utveckling att tala om, åtminstone inte innan det fanns ymnig energitillgång i form av billig olja och kol.
# Fortuneteller 11.48
I den mån jag har någon "rasbiologisk teori" så är den i huvudsak en nollhypotes. Det vill säga att det inte finns så mycket att hitta. Skillnaderna som finns mellan folkgrupper är i huvudsak adaptiva till omgivningarna man lever i. Men ingenstans på Jorden är det en konkurrensfördel att vara dum i huvudet, sakna samvete, sakna samarbetsförmåga, sakna impulskontroll eller inte kunna planera långsiktigt. Det vore lite förvånande om det någonstans skulle finnas några folkgrupper där man har just dessa egenskaper. I synnerhet i områden där det vandrat mycket folk har det säkert blandats gener ganska friskt.
…och då torde värdefulla gener strax få genomslag i populationerna.
Förövrigt, om man vill lyfta fram något speciellt som drivit på utvecklingen så får man nog konstatera att krigsmaskinerierna genom tiderna varit, om inte huvudfaktorn, så åtminstone en av de starkaste faktorerna som drivit på vetenskap och teknikutveckling.
Varför utvecklingen tog fart just i Europa har nog mer att göra med rätt förutsättningar än vilken "människoras" (oxymoron, finns bara en ras) som råkade befinna sig där. Nödvändiga förutsättningar var förstås koncentration av människor, energi(kol), mat, rättsväsen, rätt kultur, etc.
Resursfattiga områden där någon nödvändig huvudingrediens saknades kom förstås aldrig förbi den förlösande punkten i utvecklingen. Å andra sidan räckte det ju att språnget gjordes på en plats en gång i historien.
Baron Von Keff 2012-10-13 19:22 Tack Keffe! Det är verkligen stimulerande att ta del av det högklassiska genkapitalets tankar och funderingar. Jag har för första gången i Internetz historia sparat en kommentar. Möjligheten att plocka fram denna pärla kommer att förgylla regniga dagar.
För säkerhets skull skriver jag härmed att detta inlägg är sarkastiskt, det högklassiska genkapitalets ego brukar ha svårt att förstå sarkasm ibland
"Din sk "högklassiskt" genkapital äro uppbyggnaden av information från billig energi som är mest importerat från främmande länder."
Snyggt att få till så mycket gramatiska fel och även felaktiga otidsenliga konstruktioner i en mening…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Återigen raderat ett rasistiskt inlägg av Von Keff, där han pekar ut folkgrupper som dummare än ändra utan några belägg för detta.
Jahapp. Jag får hänvisa de som är seriöst intresserade av att diskutera ämnen som är kontroversiella på riktigt (och inte bara småborgerligt chic-kontroversiella av den typ som går att diskutera här) att gå över till Flashback, Sveriges största internetforum. En tråd som är relevant är kanske "fråga rasisterna"
För er som är genuina rasförnekare/antirasister så rekommenderar jag att investera i det ni tror på – skaffa barn med någon spännade svartmusking eller blåman. Är det för sent, rekommendera era barn att göra detta.
tuppen skriver: "men du verkar tro att Darwin i tiotusentals år har varit satt ur spel i Mellanöstern och Afrika"
Nja, det lär det inte ha varit, men jag tror du har en synnerligen naiv föreställning om hur snabbt genomslag en mutation får i en population. Och glömmer kanske att homo sapiens expanderar i numerär vilket gör att genomslaget tar ännu längre tid.
Ta och räkna på det och du kommer att bli förvånad över vilken tid det tar. Evolutionen har inga deadlines att möta.
Du kan under tiden begrunda att många av oss fortfarande efter 10000 år inte är så bra anpassade till spannmålsbaserad diet.
Hur lång tid det tar för en nyttig mutation att få genomslag beror på hur nyttig den är. Om en mutation ökar en individs möjligheter att överleva och föra vidare sina gener med en procent så kan det säkert ta hundra generationer innan den blivit riktigt vanlig och kanske hundra till innan den är nästan helt dominant. Två hundra generationer är ungefär 5000 år.
Det kan dock säkert finnas mutationer som förbättrar individens möjligheter med 100 procent och då går det oerhört fort att ta över världen.
I princip skulle man också kunna tänka sig supermutationer som gör ens chanser hundra gånger så stora eller mer. Även om det är mycket ovanligt så har det säkert skett många gånger under evolutionens lopp. En individ som gynnas av en sådan mutation kan orsaka en formidabel explosion med en oerhört snabb scenförändring.
Vi har förmodligen ganska taskig koll på vad som försiggår i naturen. Ofta är läget ganska stabilt. Ibland kan någon del av naturen förändras ganska snabbt på grund av en mutation. Och undantagsvis kan det ske en explosion.
För människor tar en omfattande förändring vanligen lång tid eftersom det tar cirka femton år innan man blir könsmogen och eftersom monogamin är så utbredd. Djingis Khan spred sina gener oerhört väl, men även om han och hans avkomma skulle hållit sig med harem med tusen fruktsamma kvinnor så tar det några generationer innan hans gener har bemäktigat sig en stor del av mänskligheten. Tre generationer kanske, om man undviker inavel, fast mänskligheten var mindre förr i tiden.
Monogamin gör att goda gener sprider sig mycket långsammare, men monogami var sannolikt inte regel för tio tusen år sedan. Om man snarare var promiskuösa eller hade harem så kunde vinnande gener sprida sig mycket fort.
Rasisten fokuserar på stora skillnader i duglighet och sådana sprider sig med nödvändighet som en löpeld om man inte har en reproduktion som är hårt reglerad av normer om monogami mm. Det är bara småskillnader som regelmässigt behöver mycket tid på sig för att spridas.
De flesta mutationer är dåliga och försämrar organismen. Sen kan man notera att för människor är det tveksamt om det finns något naturligt urval längre då sjukvård och medicin hjälper människor som annars skulle ha sållats bort att överleva och reproducera sig. Vissa ärftliga sjukdomar som t.ex. diabetes kan därmed öka i populationen. Dock är det nog bara under en kort historisk period innan antingen systemet kollapsar och det naturliga urvalet återkommer, eller vi tar över det naturliga urvalet helt och börjar med genreparationer och genmodifieringar.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tog bort hets mot handikappade. Sluta smutsa ner svenska flaggan, Rasmus.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nu får du ge dig! Där fanns omöjligen något i min senaste kommentar som kunde bryta mot lagar eller ens förnärma den mest tunnhudade multikultikramare. Vill du peka var jag bröt mot lagen i min senaste kommentar, eller kommer suddgummit att vina.
Det är rätt så omöjligt att föra en debatt då att gå i svaromål innebär att man blir raderad. Vill ni fortsätta att diskutera, så rekommenderar jag Flashback, Sveriges största internetforum
#srv
När du skriver att Sverige är rikt på naturresurser så är det egentligen endast en del av Sverige som är det. En del som av en händelse sammanfaller med det starkaste EU-motståndet i folkomröstningarna.
Om "the road ahead" skall byggas på naturresurser kan man räkna med separatistiska rörelser. Så har det i alla fall varit i flesta (alla?) naturresursberoende länder i världen.
Som jag ser det är en ekonomisk framtid för Sverige som är mera beroende av naturresursutvinning helt beroende av en regionalpolitik och inkludering (polis, telefon, grundläggande samhällsservice) av de landsdelar där naturresurserna finns.
Kul att se hur ditt namn börjar segla upp på allt fler gammelmedielistor. Hårt jobb av en mycket begåvad och synnerligen enträgen person lönar sig!
Just nu är det du och Jonas Sjöstedt (!) som är Sveriges lysande stjärnor när det handlar om att kommunicera behovet av en verklighetsanpassad och långsiktig ekonomi- och energipolitik.
Tack för det!
Osunt.se
På 4-8 års sikt måste det till en stor inflation, även inom bostäder. Ett prisfall är osannolikt. Pensionärerna med sina obligationer förlorar. Skuldberget i världen fortsätter växa och det måste bort och det kan bara inte ske på något annat sätt. De som har skulderna kommer att trycka pengar så att de blir av med dessa och annars vore de ju dumma. Kineserna blir stående med en massa papperslappar som det står dollar på och på liknande sätt är det inom euroområdet, England och Japan. Det blir samtidigt en flykt till reala tillgångar, för de som är vakna och kan hänga med. Man kan se det som en extrapolering av utvecklingen. Sverige följer på ett eller annat sätt med på karusellen. Finns EU kvar 2030? Jag tror inte det. Här kan man också extrapolera och få ett sannolikt utfall.
När kollapsen kommer till Sverige, kanske 2050, i en värld bestående av förhållandevis isolerade länder, har välståndet sjunkit med kanske 2/3. Staten är totalitär och styr allt. Skatterna är högre än idag och går främst till enorma satsningar för att hålla samhället igång. Transfereringarna är små och består mest av universell socialhjälp. Politiken går på att få alla att arbeta maximalt.
En dag när vägen blir sämre och det kommer ett litet gupp så tippar lasset och då är det kört. Det går inte att komma upp på vägen igen. Staten försvinner och därmed rättsväsen, skatteverk, myndigheter, satsningar med mera. Alla är utelämnade till sig själva och då sjunker välståndet med kanske 2/3 en gång till. Från en stor ordning inträder totalt kaos och livfara, plötsligt. Många fattiga, äldre och dåligt förberedda dör inom en vinter. Samhället består nu av isolerade celler från omvärlden levande på rester. Det går inte ens att kommunicera med nästa stad. Det här är varken positivt eller negativt, utan ingår i naturens gång. I och för sig kanske många då gläds av att slippa de korrupta makthavarna.
Innan dess flyttar den som är smart till ett rikare land, som inte är utlandsberoende inom livsmedel, olja, handelsgödsel, koks, exportverksamhet med mera och inte försämrar situationen ytterligare med en massinvandring.
du beskriver ju Sverige idag! "Staten är totalitär och styr allt. Skatterna är högre än idag och går främst till enorma satsningar för att hålla samhället igång. Transfereringarna är små och består mest av universell socialhjälp. Politiken går på att få alla att arbeta maximalt"
Annars tror jag oxå att svenskar kommer att massutvandra – det pågår redan eftersom vi förra året överträffade det största utvandringsåret på 1800-talet.
Vi håller på att byta ut vår befolkning – de duktiga försvinner ur landet och in kommer folk från tredje världen som överlever på skattetransferingar från de som fortfarande jobbar inom exportindustrin. Plus en stor åldrande och sjuklig folkmassa.
Jag bara extrapolerar. Sedan 2042 har folket i Norrland tröttnat på de övriga svenskarna och de kräver en beskattning av sina egna naturresurser. Kraftledningarna förstörs hela tiden. Regimen har skickat upp trupp för att skydda sina tillgångar. Men många dör i attentat och det är svårt att få tag på soldater. Med löften om en generös bensintilldelning och biltillstånd till anhöriga har soldatbristen fått en tillfällig lösning och det finns oftast ström.
Kravet om beskattningsrätten kom efter storstockholms kärnvapenbombning. Bakgrunden vara att regimen blev tokig när Ryssland ställde in alla oljeleveranser, trots tidigare löften. Regimen hade angripit ryska båtar. Närmare detaljer är hemlighållna. Regimen såg faktiskt positivt på detta eftersom befolkningen minskade och den hade därför i förväg flytt till annan ort och undkom helt oskadd. De flesta som överlevde flyttade därifrån och den tidigare huvudstaden är nu till stor del en spökstad.
Sedan 30-talets stora krympning av världshandeln har nästan hela exportindustrin fått slå igen. Arbetslösheten har ökat till 20 procent. Vård, skola och omsorg upprätthålls med pliktlagar. Det kallas Fas 4 och ger en superjobbgaranti livet ut (tills hjärta, ben eller huvud klappar ihop). Med denna framgångsrika satsning, som vissa besvärliga element kallar slaveri, har makthavarna fått fart på landet och tillväxten, påstår dom. Få tar dock de officiella tillväxtsiffrorna på allvar eftersom de inte stämmer med verkligheten. Ute på gator och torg har makthavarna satt upp stora permanenta plakat med slagord om ”Arbetslinjen”.
Ett nytt parti vill införa Jihad söder om Hallandsåsen. På landsbygden där befolkningen har minskat mest och välståndet är lägst finns sammanslutningar av kriminella som med folkligt stöd mördar makthavare av alla slag. Så dit åker vissa inte frivilligt. De med mest kompetens i städerna har flytt till Ryssland, USA, Kanada, Australien, Brasilien med mera. Partierna har tagits över av konkurrerande konsultfirmor och val ordnas i TV-omröstningar.
Ett år blir skörden dålig av en torr sommar. Små reserver ger mer problem än systemet klarar och det kollapsar. Nu går det inte längre att fly eftersom alla skjuts ihjäl utan frågor när de når mer organiserade områden. Några månder senare har halva befolkningen dött i svält och sjukdomar. Nya färdigheter lärs snabbt och läget stabiliseras. Något intresse att organisera något större politiskt än en kommundel med ett grundläggande rättsväsen med dödsstraff för många saker finns inte.
Kollaps? Liten Rättelse
Kollaps är ett ofta feltolkat ord. Kollaps för ett samhälle rent orginasatorikskt positivt och innebär att komplexiteten i samhället minskar och människors frihet från statligt förtryck ökar.Men för medborgarna i samhället kan det även betyda mera kriminalitet o armod. Kollapsen framtvingas av ekonomiska och politiska problem. Det är alltså inte själva kollapsen som är problemet, kollaps är följden av ett problem
men en lösning kan förhoppnings uppstå ur kollapsen men tyvärr brukar mänskligheten inte lära så mycket av sin historia .
Men kanske människorna var och en tar makten över sitt eget liv och slutar lita på alla som lovar att lösa allt bara du dom din röst skänker.
För i historien har alltid dom som har makten ansett sig veta vad som är det bästa för folket och det oavsett om det handlat om så kallat socialistiska
stater o kapitaliska stater eller Kina för 3000 år sedan.
Undrar ibland om det ligger nåt genetiskt i det från den tiden vi alla samlade nötter o dylikt numera statussymboler makt o pengar.
Det som jag har lite svårt att förstå med Cornus resonemang är att han tror att vi kan ha peak fossil och klimatkatastrof samtidigt. Om vi nu inte har så mycket fossilt kvar att elda upp, och där håller jag med, så kan vi väl knappast få något annat än en modest/försumbar påverkan på klimatet via AGW?
Kol och naturgas finns det mängder av!
Där visar du bara hur dåligt påläst du är.
http://cornucopia.cornubot.se/2009/07/peak-coal.html
Se även
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/den-kommande-europeiska-gaskrisen.html
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tyvärr så finns det nog med fossila bränslen för att öka den globala uppvärmningen ytterligare. Det är råolja från det som tidigare kallades konventionella källor som har nått sin produktionstopp. I dag sker produktion även från källor som tidigare inte utvanns på grund av dålig produktionsekonomi, te.x. tjärsanden i Atabacha i Kanada, eller med tekniska orenheter som för mycket svavel. USA har också ökat sin produktion av fossil gas genom att spräcka upp berggrunden. Också produktionen av fossilt kol har globalt ökat och är nästan fördubblad jämfört med 2000. De brytvärda mängderna av fossilt kol bedöms i nuläget räcka ca 150 år. (Om fossila bränslen på Wikipedia)
Stigande priser på flytande bränsle för automobiler är ett problem för alla. Men kanske mest i USA där makthavarna istället för att erbjuda distributiv ekonomisk rättvisa i stället köpt sin borgfred med låga bränslepriser.
Länken som försvann… Wikipedia
Felet som görs i beräkningen är att man antar att konsumtionen av kol inte växer utan ligger på en konstant nivå tills kolet tar slut. Om man däremot tror att produktionen skall fortsätta öka så kommer man att nå peak-coal betydligt tidigare.
Vi är i princip nästan överens om allt förutom att priserna i Trollhättan kommer inte att rasa nämnvärt. Klimatet kommer inte att bli konstigt heller Cornu. Gillar din blogg för övrigt.
Mvh
Fredrik
"Det kommer att drabba de som inte har fått vara med och leka, de som inte har kunnat låna flera miljoner och festa loss på bostadsmarknaden."
Fast tvärt om, eller?
Det var en något tam bild av en överlevare i GP.
Gissar att det finns betydligt radikalare och mindre optimistiska överlevare i din läsekrets.
Det är nästan som om man håller med dig, baserad på GP texten!
Frånsett att du inte helt har förstått boprisproblematiken, där jag tror att byggkostnaderna(standard, yta, läge, krav) är den springande punkten.
Men du kan få rätt, om Sossarna får som de vill-en villa till var och en som vill.
Inte direkt någon artikel som man gör vågen över. Den känns inte så distinkt. Du skulle fått mycket mer utrymme och en bild. De flesta blir nog lite konfunderade av en sådan här artikel.
Du kanske inte skall vara fullt så ödmjuk som du är i den här artikeln. Du tonar ner din egen betydelse ganska mycket låter det. Men ibland känner man sig mer kaxig och/eller mer oroad och ibland är man lite mer flegmatisk. Du verkar inte så stridsglad här.
Försök också se till att de tar med ett diagram över något eller en referens till något. Du nämner inga forskare, organisationer eller kvantifierade fakta och då kan det te sig lite mer lättviktigt.
Inte fick du någon klickbar länk heller. Kräv det nästa gång!
Journalister får skriva det de skriver, det är deras redaktionella frihet. Vilka frågor och vinkling de väljer att publicera är deras beslut. Jag har bara kontrollerat att ingen enskild mening är fel.
Sedan framstår jag som en ren nutcase, men det är deras val.
Är man inte geni har man inget val annat än att framstå som nutcase. Finns inte plats för normalbegåvade människor i media.
Lars, det där med konserver låter som att du är förberedd på ett tvärt katastrofalt förlopp där även elen försvinner? Annars har du väl normalt frysen full med kött, och potatis och annat ätbart i förråden. Vid ett långsamt förlopp hinner man ju bunkra ändå när man ser att det håller på att bli kritiskt.
Var någonstans har jag sagt ett enda ord om att jag har konserver? Det är GP som påstår det.
Jag säger att man "bör följa Civilförsvarsförbundets rekommendation" angående krisreserver. Det är ett generellt uttalande och säger ingeting om mig själv. Egenodlad potatis och annat från gården har vi årsbehov av, vilket blir ett helt naturligt utfall om man odlar själv.
Va!? Inga konserver? *besviken* 😉
Men just när det gäller beredskapen för störningar i ekonomin är det ett långvarigt strömavbrott som skulle bli problematiskt för de flesta. Att ha en full frys hjälper inte långt ifall frysen stannar, blir det strömavbrott behöver man mat som har hållbarhet i rumstemperatur.
Vid en framtida kollaps, hur skall man göra för att skydda sig? Bunkra konserver är en sak skriver du, men för hur länge? Hur skall man exempelvis skydda sina ekonomiska tillgångar så att dom inte blir värdelösa? Kort sagt jag skulle gärna se ett framtida blogginlägg med diverse goda råd för att förberedda sig och rida ut krisen.
Nej, GP skriver om bunkra konserver. Inte jag.
Det ser ut som att du svarade ja på dubbelfrågan "Förbereder du dig på kollaps? Bunkrar konserver?" och då är det inte så konstigt om journalisten får för sig att ja:et också gäller den andra frågan. Man bör nog passa sig för dubbelfrågor både som journalist och som intervjuad. I det här fallet hör journalisten vad hon vill höra. Det skall vara lite "extremt". Hon lägger ju det här med konservbunkrandet i din mun och sedan gör hon det till en huvudsak! Inte bra!
Jag ser att det finns en bild nu. Den la man tydligen till på eftermiddagen. Det blir mycket trevligare så!
Nja, frågorna är inte ordagranna och svaren är "ihopklippta" ur längre svar. Både frågor och svar är dock någorlunda representativa för vad som sades.
Ja, journalisten ville väldigt gärna få mig till att ha huset fullt med konserver men mitt svar var ungefär "eftersom vi odlar eget har vi förstås potatis, lök, morötter och kött från den egna gården så vi klarar oss, men generellt ska man följa Civilförsvarsförbundets rekommendationer om att ha ett livsmedelsförråd för 1 – 2 veckor". Vilket tydligen översattes till "Lars Wilderäng bunkrar konserver". Inte mitt fel, men journalister vill förstås ha en spektakulär vinkling.
Bostadspriserna kan komma att kollapsa om ett par år spår många.
Vad är lösningen på detta? Göra sig skuldfri? Eller ska man göra som majoriteten och välja att bo i en bostad med skulder? För är det någon som tror på fullaste allvar att en sittande regering och centralbank kommer att acceptera att miljoner svenskar över en natt kommer att tvingas lämna hus och hem? Även om priserna kollapsar så hoppas jag att regeringen går in och räddar befolkningens bostäder. Eller ska alla flytta ut i pappkartonger i skogen och bankerna ta över bostäderna?
Mvh
Socialisering av bostäderna kan förstås också vara ett alternativ. Givetvis bara av de bostäder vars ägare inte klarar av sina skulder. Men en hel del bostadsrättsföreningar kan stryka med.
Nej, det kommer att bli så att bankerna tar över bostäderna och hyr ut dem igen och sedan säljer dem igen när nästa bostadsbubbla tar fart. Under tiden betalar bolåne-svenne ränta och amorteringar på den feta restskuld han sitter med samtidigt som han hyr en bostad banken äger. Win-win för banken.
Det är ett intressant argument man hör ganska ofta, gör som alla andra, regering kommer inte sätta hela röstboskapen i skiten.
Det förutsätter att regeringen kan kontrollera situationen. Är det inte lite naivt?
För politikerna gäller det att sparka burken fyra år frammåt i tiden…
När det gäller att banken tar över bostaden och hyr ut den lär ju inte hända om inte priset sjunker bra mycket mer än vad som sagts. Kan man sälja kåken för summor som överstiger priset på motsvarande hyresfastighet så kommer man göra det – och de som bor där åker ut(*). Har det hänt i tidigare fall att banken har agerat på edt sättet?
(*) Den som sitter i bostadsrätt/hyresrätt har dock besittningsrätt ifall BRFen/hyresvärden går omkull, men inte om man själv blir föremål för utmätning/vräkning.
Hej
Har läst din blogg i över ett år, nästan alla inlägg. När jag läste intervjun igår på gp.se så uppmärksammade jag att du har en byggingenjörsutbildning, något jag måste ha missat tidigare. Och sen skaffade du dig en IT-utbilding. Vad hände med byggingenjören och varför? Började du läsa IT direkt efteråt eller undertiden?
Jag tog min ingenjörsexamen 1990. Året innan hade 2×30 ingenjörer på mitt gymnasium fått jobb. 1990 fick 13 av 60 som läste bygg jobb. 1991 fick 1 av 60 jobb. 1992 fick 0 av 60 jobb. Därefter vet jag inte och gymnasieingenjör lades också ner för att få folk senare i arbete och minska den öppna arbetslösheten.
Vad som hände var (tack och lov) 90-talskraschen. Jag jobbade som lärarvikarie ett år, varefter jag gjorde lumpen 1991-92 och sedan pluggade jag till datavetare 1992-1996.
Bra att du klargjorde innehållet i artikeln, den var för kort för att få med någonting meningsfullt dessvärre, och med rubriken och innehållet lät du mest som en foliehatt, antagligen hade de bestämt sig för en något "sensationsbaserad" vinkel och då är det svårt för vad man än säger så kommer de att klippa ut de saker som de tycker låter mest annorlunda.
Ditt blogginlägg här är kanske ca. 1000 gånger bättre än artikeln (ok jag har inte räknat på exakt siffra här) men bra mycket bättre. 🙂 Så förhoppningsvis kommer läsarna att hitta in hit och läsa det inlägget istället.
När man läser Cornus sammanfattande beskrivning av sig själv så ser man att han är etablisemangets knekt, om än med en självständig ekonomi med pennan. Konspirationer är förkastliga för när det går fel så ljuger inte makthavare. Sverigedemokraterna är dumma och vill bara ha makt. Bankerna måste ha sina pengar även om bostadspriserna går ner till noll så därför är inflation illa. Med mera.
Råden som ges är därför inte så bra. Mitt tips är att låna maximalt till en mycket större bostad än man behöver och helst även till räntorna och hoppas att det snart blir superinflation så att skulderna försvinner. Helst bör man vara dollarmiljonär i skulder. Om det ändå skulle misslycklas och fogden kommer så stoppar man allt man har i en container och drar utomlands till något lämpligt avlägset land med överskott på mat, bränslen och soligt väder. Och som helst har lägre skatter.
Kollapsen i världshandeln och slutligen för det överbefolkade svenska samhället med vad allt vid det innebär kommer i mitten av århundradet, helt oberoende av vilka korrupta makthavare som styr och deras satsningar, som bara påskyndar förloppet. All omställning till något hållbart är bortkastat.
Men somliga blir saliga av en egen liten täppa och en upplevd trygghet. Det finns ingen anledning lagra konserver eller odla potatis under åtminstone de närmaste 10 åren. Inte heller är det vettigt att beväpna sig, varken enskilt eller militärt inom gränserna.
När fallet sedan påskyndas och restkulturen med all fattigdom och armod kommer så finns det nog inte heller så mycket att göra. Pengarnas värde kommer naturligtvis att falla långt innan dess. Det som tror något annat klamrar sig bara fast vid något som inte finns. De korrupta makthavarna blir de sista som försvarar systemet och lägger ner det, med stora ansträngningar.
Jag hoppas att du konsekvent handlar allting på kreditkort också?
Det förutsätter också att man är bättre än "marknaden" på att förutspå framtida inflation. Är man inte det lär räntan kompensera för framtida inflation och då är det inte kul att vara skuldsatt eftersom räntan krävs till betalning oavsett amorteringskrav – om dessutom fordringsägaren vill minska risken kan vederbörande ju dessutom kräva amortering enligt avtal.
För att fly sina skulder räcker det inte med att dra till ett annat land. De flesta länder håller med om att skulder skall betalas och om det är känt var du befinner dig så kan fordringsägarna fortsätta att kräva dig på pengar. Du behöver alltså "gå under jorden" för att komma undan fordringsägarne (eller leta upp någon bandit-stat eller dyligt).
Om ett skuldsatt land av någon storlek ställer in betalningarna så startas en global process med flykt till reala tillgångar. Systemet hålls samman av psykologi av närmast religiös typ och det är en tidsfråga innan det börjar hända saker. Det räcker att någon av betydelse får nog och struntar i att betala. Då har räntan ingen större betydelse för det går så fort. Makthavana i Japan, USA och Europa och därmed i världen i stort är bortom den punkt där en återresa till en finansiell verklighet är möjlig. Sverige med sitt stora utlandsberoende på många områden lär då knappast sitta isolerat med friska pengar. Frågan är bara hur lång tid det tar innan pengarna tappar sitt värde. Charles Hugh Smith tog upp detta tydligt ännu en gång igår.
http://www.oftwominds.com/blogoct12/Japan-budget10-12.html
Om man har bundna räntor så är man lite säkrare. Det dummaste man kan göra är att sitta med obligationer av någon typ som pensionärerna gör. Till slut blir alla förlorare, men vissa blir det snabbare än andra. Jag uppmanar alla utan tillgångar och speciellt de med stora skulder att använda sin fantasi, inte följa fårskocken och berika sig på detta sätt, även om det har försvårats med åren. För en ung person är ett långsiktigt sparade något av det dummaste man kan göra. Det är också dumt att bo kvar här med överbefolkningen tills kollapsen kommer.
Ja, om du har kärnvapen kan du räcka fordringsägarna långa fingret. För gemene man är det bara till att betala eller "gå under jord". Jag skulle gissa att det är få privatpersoner som lyckas med att undgå indrivning genom våld eller hot om våld, det krävs helt enkelt för mycket våld/hot för att gemene man skulle vara beredd att utmana våldsmonopolet.
Även bundna räntor sätts av "marknaden" och om "marknaden" tror att pengarna kommer tappa i värde sätts räntan därefter så att man får betalt för att låna ut pengar.
Jag förstår inte hur kärnvapnen kommer in. Många har en övertro till pengar med en ständigt moraliserad rättvisa och därför är skulduppbyggnaden möjlig. De tror på en ljus framtid och vill göra uppoffringar för denna och blir blåsta. Vissa utlovar något och det håller inte och det är inget nytt fenomen.
Samtidigt är det överdramatiserat. När vissa oundvikligen förlorar och andra vinner så får det ingen större betydelse. Pensionärerna måste bli mycket fattigare när välståndet minskar och detta löser sig själv. De verkliga omständigheterna bakom fallet är naturresursernas kostnader i ekonomin och detta kan man inte göra mycket åt.
Åtminstone borde Riksbanken dela ut några årslöner till alla, att sätta sprätt på, så att de ekonomiska obalanserna försvinner och nya ekonomiska bluffsystem utesluts inom överskådlig framtid. Men folk är så dumma att de vill bli blåsta. Till slut har de korrupta makthavarna i varje fall inget annat val än att sätta in helikoptrarna.
https://www.google.se/search?q=helicopter+bernanke&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Vkt9UJrCBKeg4gTW3oHQAw&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=1038&bih=551
Om du lånar ut pengar till USA och USA sen inte vill betala tillbaks kommer inte svenska kronofogden försöka angripa USA för att tvinga USA att betala tillbaks. Det är så det funkar – våldsmonopol(*) gäller bara ifall den monopolet försöker utöva påtryckning mot inte kan slå tillbaks. Statens våldsmonopol funkar bara mot enkla medborgare – den kan även funka mot medborgare i andra länder om dessa länder är villiga att bistå med att utöva påtryckning (vilket gäller de flesta (om inte alla) länder – även de som ställt in sina betalningar).
Så enkelt uttryck – sålänge du inte kan mäta dig med våldsmonopolets krafter och våldsmonopolet hittar dig kommer de kunna tvinga dig att betala (i den mån det är möjligt). Det är rimligen lättare att gömma sig för våldsmonopolet än att konfrontera det.
NB det har med nödvändighet inget med moral och rättvisa att göra: med våldsmonopolet följer möjligheten att avgöra vad som är "rätt".
(*) Våldsmonopol är egentligen felaktigt uttryck – det avser någon/något som besitter sådan våldskapacitet att vederbörande kan bestämma.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tack för intressant läsning….underbar blogg
Hittade din blogg via GP's artikel. Utöver intressant läsning så gillar jag ditt språkbruk.
Tack,
DJ