Det är fortfarande strul med bloggers enkäter. De gör att bloggen kraschar webläsare på mobila plattformar, då dessa om och om igen försöker ladda ner en sida som inte finns. Så jag låter nu enkäten bara ligga ute till klockan 10:00 i morgon måndag, för att minimera läsarnas problem.
Veckans fråga är vilka partier ni tror kommer bilda regering efter valet 2014. Alltså inte vad ni hoppas på, utan vad ni tror. För att respektive partiers sympatisörer ska kunna visa hur helt orealistiska deras fantasier är har jag med både (pp), (fi) som alternativ. Men inte (sd). Antagligen hade omogna (sd)-väljare svärmat över bloggen och kryssat i (sd) i sin naiva tro att om man kryssar för det så blir det sant. Om ni såg förra helgens partiledardebatt så inser ni att (sd) under inga omständigheter kommer släppas in i någon regering oavsett hur många röster de kommer få. Om det så krävs en (m)+(s) regering för att inte (sd) ska släppas in. Så jag har inte med (sd) som alternativ eftersom vi alla vet att deras sympatisörer pajar alla nätundersökningar. Mobbning? Nej, realism. När (sd)-väljare slutar använda blöja så kan partiet få vara med i mina enkäter.
Samtidigt har vi en ny regeringsform i Sverige som gör att sittande regering måste avgå efter valet. Kort sagt kan vi 2014 få en belgisk situation där vi helt enkelt blir utan regering för att riksdagen blockerar alla förslag till minoritetsregering. Så det finns med som alternativ.
Sedan är det ju inte säkert att alla alliansregimens partier sitter kvar i riksdagen efter valet. Både (c) och (kd) hänger löst, men (c) har en kassa på miljarder som gör att de kan hålla sig kvar med mördande reklam.
Svara iaf som vanligt här ute till höger och era svar är som vanligt anonyma och inte ens jag kan se vem du är eller var du sitter när du svarar på enkäten.
61 kommentarer
Komiskt nog är du som gammelmedia, och ger SD gratis reklam utan att inse det, eller så gör du det medvetet så dom ska få mer uppmärksamhet. Vi har ju märkt hur väl det har fungerat de två senaste åren. De "äkta" rasisterna har väl för övrigt gått över till SVP?
Den här FB-tråden kanske kan vara intressant: Valet 2014 SD eller SVP? Som kuriosa kan jag nämna att numera är ND nästan utdött.
Regering kan ej bildas…bra alternativ för oss som vaknat ur sömnen
Är det ansvarsfullt att utesluta SD ur sammarbete om de når ett högt antal % ?
(sd)-sympatisörer sabbat alla undersökningar, så jag stryker alternativet. När dr börjar uppföra sig kan de få vara m och leka.
Kan du inte bara ha dem kvar och sedan ignorera dem i summeringen? Procenten blir ungefär densamma ändå. (iom att SD-trollen inte kommer klumpa ihop sitt parti med de "mindre fina" S, MP eller M)
Dvs alla är med, men i summeringen exkluderas parti X pga manipulationer.
"(sd)-sympatisörer sabbat alla undersökningar, så jag stryker alternativet. När dr börjar uppföra sig kan de få vara m och leka."
Hm, men det är ju en fin signal till någon kulturmarxist på AB. Bara att tjuvrösta på SD så hålls dom borta härifrån.
Att tänka är stort, men tänka rätt är större.
Men som Victor skriver, verkar det som en mindre störning att låta SD vara med men ignorera de i din summering.
Som det är nu röstar säkert en del SD:are på ett annat parti, och då blir det fel där. Dvs du får kanske mindre fel i det resultat du bryr dig om, genom att låta SD finnas som alternativ.
Ja, om (sd)-väljarna tror att (sd) ensam skulle bilda regering 2014 och protestkryssar för andra partier istället, ja, då blir det missvisande. Men visst, (sd):are kanske är så korkade att de tror att (sd) ensamt skulle bilda regering. De är ju så korkade att de blir upprörda över att alternativet "ingå i regering" inte finns för (sd), när det är helt orealistiskt att (sd) ska släppas in i någon som helst regering.
Blöjan hindrar mig för att rösta på något!
Sluta med mobbning!
Det har motsatt effekt!
Jag tycker du skall göra enkät på tema "Vad kommer vi att lämna över mest av åt framtida generationer?" Svarsalternativ kan vara skulder, sopor, isfria områden, koldioxid.
MP besitter en guldchans här om de inte binder sig med V och S innan valet och ett av de borgerliga småpartierna åker ut, då de kan spela ut båda sidor mot varandra och komma undan med det.
Sannolikt kommer MP vara ungefär lika stora som SD men komme att spela hela vågmästarrollen eftersom den politiska(och mediala) kostnaden är fortfarande för stor att samarbeta med SD.
Själv kommer jag rösta v, sd,pp eller inte alls då dessa val är de enda som har meningsfulla politiska signalvärden.
Jag har svårt att se SD tappa sin vågmästarroll. De lär aldrig stödja en s-regering.
Sen kan det hända saker med ekonomin. S gav förövrigt bort valsegern förra gången. De hade bara behövt formulera ett vettigt alternativ till alliansens "Försäkringskasse-linje"….men inte ens det mäktade de med.
Idag skulle jag inte ens gå till valurnorna. Skillnaderna mellan partierna är ju hårfin.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag tror vi kommer se något av de socialistiska alternativen med ytterligare inskränkningar i friheten med ökad överstatlighet för att realisera nödåtgärder och "rädda" ekonomin. MP, S och SD är de stora, där SD på sikt kommer bli det största partiet. Likt Hayeks "Vägen till träldom" så förutspås alla socialistiska styren slutligen bli totalitära, då fler och fler inskränkningar krävs för att få igenom den planlagda politiken. Starka ledare premieras och slutligen kommer syndabocken att samla folket mot en fiende (extern/intern). SD påminner mycket om tyska NationalSocialisterna på 30-talet.
Själv kommer jag försöka göra allt (dvs slänga bort min röst) för att få in ett riktigt Liberalt alternativ i Riksdagen.
(jag har för övrigt svårt att kommentera från Safari)
Om den ekonomiska utvecklingen blir som jag förväntar mig så kommer borgarna att bli slaktade som gödgrisar 2014 av en rasande f.d fuskrik medelklass.
S&M vore en intressant kombination, och förmodligen i någon mening självuppfyllande för deltagarna.
Oj det var optimistiskt att ha med FI och PP =).
Jag förstår att du väljer att inte ha med SD (rätt, vet ej. Men logiskt med tanke på tidigare resultat), men hur kommer det sig att de tas med? Jag har mycket svårt att se vare sig FI eller PP få >1% i ett Riksdagsval.
Själv så tror jag på att C och KD hamnar utanför kanske 3.4% vardera. V klarar sig nog kvar men blir inte stora nog ihop med MP och S för att skapa regering. Inte M och FP heller.
Tror faktiskt (även om det kan vara rejält färgat av vad jag hoppas =) att det blir alternativ 1: inget – regering kan ej bildas.
Själv tror jag det blir minst tre borgerliga partier som bildar regering. Eventuellt ihop med MP. Borgerliga väljare är bara trogna sitt block, det stöder ett annat borgerligt parti på 3% för att inte tappa borgerliga röster, men kommer lämna sitt favvoparti på 2% av samma skäl.
Sen kommer S göra bort sig genom att hårt binda sig vid ett förbud mot "vinster i välfärden" och tappa alla väljare som inser att deras barn måste byta skola och vårdcentral.
Delar ungefär samma hypotes, egen majoritet kommer inte vara möjligt, mp med på ett hörn i vågmästarroll. S och V kommer definitivt skära sig. Löven kommer bli kallad "höger" (och kommer inte få de lätt, pga ständiga interna gräl). S vänsterflygel kommer att omöjliggöra alla seriösa försök till ett trovärdigt regeringsalternativ.
"kommer S göra bort sig genom att hårt binda sig vid ett förbud mot "vinster i välfärden"
Men blir det inte hopplöst att hitta statliga företag att köpa allt från. (Och köper inte de i sin tur från privata vinstdrivande företag).
Mycket material och mediciner går väl inte att köpa från annat än vinstdrivande företag.
Eller ska (S) lägga ned sjukvården helt och hållet?
Om man vill se en minskad invandring, vilket parti ska man välja då? Får man önska en minskad invandring?
Antagligen ska du rösta på (s). Invandringen var mindre när (s) satt i regeringen.
Jag har inte skrivit att jag vill se varken ökad eller minskad invandring.
Har Cornu påstått att du vill det då? Jag antar du hängde upp dig på att han råkade använda "du" istället för ditt, lite mer, generella "man"?
Jag kan inte svara på vilket parti som kommer minska invandring men jag tycker absolut att man får lov att önska det. Man ska ju bara inte vara naiv nog att tro att samliga av Sveriges problem löses med lägre/ingen invandring… Om det bara hade varit så enkelt! Men visst, ett problem mindre är ju trots allt ett problem mindre.
Tråkigt att man inte kan kryssa SD. Tror att SD, Moderater och Folkpartiet kan bilda regering. Vad politiker säger nu är totalt ointressant då politiker alltid kan ändra på sig
Till att börja med tror jag inte Reinfeldt är statsminister efter valet 2014. Han ger inget bra intryck. Landsfaderepitet, som med stor sannolikhet har försökts introduceras av Spinndoktor Schlingmann, har fullständigt förfelats.
Den totala uppslutningen kring den generösa invandringspolitiken hos Sjuklövern samt då invandringspolitikens frukter börjar mogna även i de besuttnas hemtrakter, talar för att SD kommer växa än mer fram till valet.
Om SD blir tillräckligt stora är det absolut inte uteslutet, trots högtravande retorik, att de kommer bjudas in i en regering. Därtill finns det alltför maktkåta partier, som gör i stort sett allt för att få regera. Men man får då inte vara främmande för att göra sig av med "prestigbromsklossarna".
Idag ser jag heller inte några stora avgörande skillnader mellan Stefan "Europakten" Löfven och de nya moderaterna. Kanske kryper de till sängs med varandra i en regering?
Sedan tycker jag att din opinionsundersökning bör, dels ta med alternativet SD, dels innehålla en uttrycklig instruktion som säger "endast en röst per man/kvinna".
Fast om man som (sd)-väljare fortfarande har blöja så är man ju varken man eller kvinna och kan kryssa så många gånger som man orkar radera cookies på sin dator.
Med tanke på att regimen gjort upp om invandringspolitiken med (mp) och exakt tvärt emot allt (sd) vill, så är det (mp) som kommer bjudas in i regeringen och få migrations/integrationsministerposten, inte (sd), om et krävs.
Man kan se det som att (sd):s existens har gjort att regeringen släppt invandringen friare än om (sd) inte funnits i riksdagen. Nu kan man ju inte föra någon som helst invandringspolitik som får stöd av (sd) och måste alltså öppna upp mer än tidigare.
Det bästa om man är mot invandring är alltså att få bort (sd) ur riksdagen så regimen inte behöver associeras med partiet om de driver samma invandringspolitik som (sd) vill.
Du har helt rätt i att SD borde finnas som alternativ, tyvärr så klarar inte vissa pappskallar av att förstå att man bara ska klicka en gång oavsett hur många gånger det skrivs på bloggen. Det visade sig i en liknande undersökning härom veckan.
@ 19:48
Jag är inte så säker att Alliansen har mandat/möjlighet att bjuda in MP till en regering 2014.
@19:49
Ligger en hel del i vad du säger! Tvärtompolitik!
Men när utlandet och speciellt den amerikanska administrationen börjar få upp ögonen på judeförföljelserna i Malmö, som bland annat bottnar i resultatet av den generösa invandringspolitiken, är det möjligt att Alliansregimen gör en kursändring.
(USA har skickat en representant för att undersöka situationen för judarna i Malmö.)
Jag funderar på vad som är den undre gränsen i valdeltagande för att valet ska vara giltigt. Alltså, i senaste SIFOn (där SD) had 7,7% var det över 12% som var osäkra. Jag har alltid röstat borgerligt, S känns fullkomligt omöjligt, så det vore val idag så skulle det antingen bli SD (signlerar mitt missnöje) eller soffan (gett upp – gitter inte slösa bort min tid på att gå och rösta…) Jag har en känsla av att det är flera som tänker som jag men soffan kan nog fler röster än SD.
Du bör nog sätta dig in i skillnaderna mellan SD och SvP innan du röstar. Många ignoranta svenssons tror att SD har SvPs partiprogram. Så är inte fallet. Se SD eller SvP
Soffan fungerar om du tappat tro på det demokratiska systemet, men om du bara är missnöjd med våra alternativ så skulle jag vilja påstå att det är bättre att rösta blankt än att rösta på SD.
Jag vet av egen erfarenhet att det är vanligt med hot mot journalister från SD-svansen. Som du märkt så lägger Svansen stor möda på att sabotera kommentarstrådar, enkäter o.s.v. men det finns också en del av den som går längre än så. Är du beredd att ta den risken Lars? Du skriver ofta förlöjligande texter om olika personer och organisationer, men jag undrar om du vet vad du ger dig in på i det här fallet? Du är trots allt inte anonym längre och de här människorna är minst sagt fanatiska i sitt hat.
Du tycks ha förväxlat SD-fjortisarna med AFA och stenkastarvänstern.
Det är inte AFA som hotar journalister så fort de skriver något ofördelaktigt om SD.
Det är inte AFA som hotar journalister så fort de överhuvudtaget skriver något kring ex. asylärenden.
Det är inte AFA som förstör kommentarstrådar (inkl. denna) för att ge sken av att SD-anhängarna är fler än de är.
Min frågeställning till Lars är genuin. Är det verkligen värt risken att förlöjliga Svansen? Vi pratar om i många fall labila, misslyckade människor med empatiska rubbningar som har starka tendenser att beskylla andra för sina egna tillkortakommanden. Jag tror att det är betydligt bättre att bara ignorera dem. Konsekvent.
# Hanhart Minos
Jag tycker det verkar vara du som försöker sprida rädsla och hat runt omkring dig. Jag tror inte på en tigandets kultur. Cornu är inte i riskzonen så länge han inte stryper debatten stenhårt och blir totalt förljugen. Det är en total strypning av debatten som gör folk vansinniga. Pröva att lyssna en gnutta på folk istället, som Cornu gör.
För tidigt att säga då det hinner rinna mycket vatten under broarna på två år. Allt beror på ekonomin. Så därför får man helt enkelt göra upp några olika scenarion för utvecklingen.
I scenario ett så löser sig alla problem i EU och Kina, alternativt stabiliseras läget. Bobubblan blåses upp genom någon subprimelösning på bolånetaket. I det scenariot kommer sittande regering bli kvar.
I scenarion två så havererar euron eller bobubblan, men inte båda. Då kommer det bli jämnare mellan blocken. Jag tror ändå att borgarna blir störst i det läget, men Sd kommer öka jämfört med förra valet, dock bara med ett par procentenheter. Vi får samma parlamentariska läge som idag och ingen ändring av politiken. Vissa sakfrågor kan bero på om Mp blir stora nog för att kunna ha en vågmästarroll som idag. Men jag tror att miljöfrågorna kommer få minskad betydelse i ett ansträngt ekonomiskt läge och då kan Mp åka ner till 5% och det "trygga" S öka i vänsterbolocket.
Sen har vi värstascenariot, där både euron och bobubblan går upp i rök och arbetslösheten kryper upp åt 15-20%. I det läget kan hela den politiska mitten kollapsa som i Grekland (och Weimartyskland). I en sådan situation kommer både vänster (V och eventuellt något (r)-parti) och höger (Sd och kanske ett mer extremt parti) kunna nå 30-40% tillsammans och flertalet etablerade partier åker ur riksdagen.
Då tror jag vi kan få se en koalition mellan S och M, som kommer finnas kvar i riksdagen, skillnaden mellan dem är trots allt liten.
Det mest troliga är nog scenario ett. Scenario tre hinner inte utveckla sig på bara två år och nummer två är en joker
Jag tror alla småpartiet har tröttnat att på moderaterna och socialdemkokraterna och därför bestämmer sig för att samarbeta och bilda en koalitionsregerinng med totalt 55% av riksdagens förtroende.
Intressant – jag tror precis tvärtom, d.v.s. S+M. Innan valet kommer nog mycket dramatiskt att hinna hända, och folket kommer söka "trygghet"! S och M är i grunden ganska – full tilltro till fortsatt ekonomisk tillväxt, den enda vägen framåt så att säga. Full gas rakt in i betongen – swosch!
Vi kommer ha revolution/inbördeskrig i Sverige lagom till nästa val.
Nej detta lär inträffa först nån gång på 30talet. Det är en del historiska detaljer som måste inträffa först. De är trendmässigt på gång men har inte realiserats än.
SD börjar bli ungefär lika rumsrena som Danskt Folkeparti. Etablerad media brukar alltid svartmåla i början. Ny Demokrati, FI, och i USA Ron Paul. Jag tror SD kommer ha minst 15% 2014 pga att invandringspolitiken redan nu är helt havererad i kombination med att ekonomin kommer vara helt havererad. Det enda SD egentligen behöver göra är att ha personval med olika alternativ på höger-vänster-skalan så att tex en sosse skall få sossepolitik+mindre invandring.
Själv kommer jag nog strunta i att rösta. Sverige behöver en Nigel Farage eller Ron Paul. Svensk politik är kliniskt ren från sunda ideer.
Vad SD behöver är en ny partiledare som inte varje morgon startar dagen med att läsa faxet från Israels ambassad. En ledare som står på egna ben. Någon som ser till Sveriges bästa och som vet hur man skiljer på vår inrikespolitik och den som gynnar främmande makt.
Vågar man skriva att Sveriges intressen skiljer sig från Israels, utan att kommentaren blir raderad?
Visst är det så att samarbetet gynnat vår sak genom att vi nått ut med vårt budskap till de bredare folklagren, men lika säkert är det att vägen delar sig längre fram.
Det är dags att förbereda för detta ögonblick då vi skakar hand och skiljs åt som vänner.
SD 2014 med Gustav Kasselstrand som partiledare.
SD är kontrajihadister och inte nationalister. SD vill utöka mångkulturen lika mycket som M eller S, men i långsammare takt.
Sossarna bildar regering ensamma. Som vanligt. vågmästarpartiet SD kommer nämligen att straffa dem och rösta för en sosseregering. Sen regerar de såsom alliansens minoritetsregering gör nu, såsom Göran Persson gjorde, såsom Ingvar Carlsson gjorde o.s.v. sen långeliga. Pratet om att det inte finns ett "rödgrönt" regeringsalternativ är obegripligt.
Håller med Cornu helt. Skrev själv om möjliga koalitioner tidigare i år.
http://statsmannen.blogspot.se/2012/03/europas-kris-fortsatter-och-sveriges.html
http://statsmannen.blogspot.se/2012/03/inte-bara-en-vecka-fore-bloggare-utan.html
http://statsmannen.blogspot.se/2012/03/denna-blogg-alltid-en-vecka-fore-alla.html
http://statsmannen.blogspot.se/2012/02/alliansen-utan-kd-slipper-ta-ansvar.html
Inte lika bra skrivet som Cornu, men kanske läsvärda ändå.
mvh
Statsmannen
Vilket skämt…Cornu vågar inte ha med SD i enkäten.United Minds mätning ger SD 9,9% (tredje största parti)
Men snälla någon, frågan var om du TROR att de kommer sitta i regeringen. Om du tror att (sd) kommer sitta i regeringen så är du dummare än tåget. Finns inte en chans att de når de 50.1% som skulle krävas för att de skulle få sitta i regering.
Jag såg också en artikel nu om att SD är sveriges tredje största parti nu. I dagens tidning…
Ja, men de kommer inte sitta i regeringen ändå.
Men det kommer vänsterpartiet eller kristdemokraterna att göra?
Inte enligt läsarna. Trots att (kd) sitter i regeringen nu.
Men lämnar man (sd) som alternativ så stormas enkäten av blöjförsedda (sd)-väljare som kryssar för (sd) ändå.
Cornu,du håller en hög debattnivå…
Mina 0,02 röstsedlar: Alliansen bildar svag minoritetsregering som antingen leder till bisarr politik där både vänster och höger fnaskar ut sina ideal för att hålla (sd) ute i kylan eller så slutar det med nyval.
Då måste jag tyvärr säga S+MP+V.
Och mina förutsägelser om att miljöfascisterna och (kommunist)vänsterpartisterna av ideologiska skäl förhindrar all form av pragmatisk socialdemokratisk politik. Plus att MP+V kommer att kräva att vi skattebetalare blir socialkontor åt hela världen….
Kan också tänka mig S+MP+C, men inte lika troligt.
Nåja, det går nog åt h-e ändå….. med peak oil mm… och blinda politiker som tänker kortsiktigt.
mvh
Statsmannen
PS: Skulle gärna se ett riksdagsparti få 50,1%, men det är INTE SD.
Jag har för egen del aldrig riktigt förstått varför en regering måste bestå av partier som har minst 50,1% i riksdagen, eller har partier som man har "avtal" med så att man är säker på att alla omröstningar går som regeringen vill.
Ordningen är faktiskt, formellt, att riksdagen bestämmer. Regeringen utför riksdagens beslut. Den här idén om att man måste ha ett "regeringsunderlag" tycker jag är högst märklig.
Nej så är inte heller fallet, oftast så består regeringen av partier som inte har majoritet i riksdagen. Sossarna har ju bara några enstaka gånger haft majoritet, nuvarande regering har inte majoritet.
Det finns väl inte ens något krav på att regeringen skall vara representerad i riksdagen – vi har ju inte alla ministrar i riksdagen för närvarande. Det har till och med varit så att vi har haft ministrar som inte varit partibundna har jag för mig.
Mnja, men när Sossarna regerar i minoritet så gör de ju ganska omfattande deals med "stödpartierna" ("Går ni med på att rösta igenom X så går vi med på att rösta igenom Y"). Det är ju därför det tar sån herrans tid att få till en minoritetsregering.
Nej, minstrar behöver inte ha riksdagsplats vad jag vet. Inte statsministern heller.
Väldigt interresant men hur skulle regeringen se ut om man hade en mmandat fördeling som denna? Hur skulle sverige se ut då och vilken regering vill sverige då ha?
Sd – 18, Kd – 17, M – 79, Fp – 23, C – 18, Mp – 47, S – 130, V – 17