Härom dagen konstaterade någon att jag kastar skit på samtliga partier utom Sverigedemokraterna. Är jag då sverigedemokrat? Nej, min anledning till att inte skriva speciellt mycket negativt om partiet har med att jag generellt försöker undvika groupthink och helst avstår från att sparka på ett svagt mobbningsoffer som redan ligger.
För det är vad (sd) är.
(sd) är ett svagt parti.
Med detta menar jag inte individerna i partiet. Att våga stå upp för sina åsikter, oavsett om dessa är rätt eller fel, med hot och faktiskt våld som straff är starkt. Av den anledningen är det också betydligt fler som står upp för (sd) i kommentarsfält på Internet, där risken för personliga repressalier mot liv och egendom är lägre utan oftast stannar vid verbal mobbning i text.
Nej, (sd) är ett svagt parti därför att partiet helt saknar vänner inom statsmakten.
Inom tredje statsmakten finns ingen sverigedemokratisk storstadspress, ingen sverigedemokratisk rikspress och ingen sverigedemokratisk lokalpress, iaf ingen med någon större läsekrets. Det finns alltså inga ledarredaktioner, inga redaktörer som står upp för partiet och säger ifrån när alla mobbar partiet eller för in partipostiva artiklar.
I riksdagen har partiet heller inga vänner. Man omfattas inte ens av skolkningssystemet som gör att riksdagsledamöter slipper vara närvarande på omröstningar, utan måste därför hålla riksdagens högsta närvaro vid omröstningar.
I regeringen finns det heller inga vänner, utan Den Store Ledaren Reinfeldt har rent av sagt att (sd)-politiker får skylla sig själva om de blir angripna fysiskt eller utbuade av talkörer vid publika framträdanden. Inget tal om försvar av demokrati eller yttrandefrihet.
Som nytt parti på den nationella arenan har man inte heller några representanter inom myndigheters och statliga företags ledningar, och lär knappast få det heller som tack för lång och trogen tjänst.
Den enda som öht verkar ställa upp för (sd) är SÄPO:s livvaktsskydd samt lokal polis vid lokala framträdanden. En riksdagsledamot för (sd) blev utsatt för stenkastning på en skola i Göteborg förra veckan, men inte ett enda fördömande mot detta grava övertramp mot demokratiska värden har hörts från övriga riksdagspartier. De enda som ställde upp var Göteborgspolisen som gjorde lite pliktskyldiga insatser för att skydda (sd):s representanter. Polisen verkar åtminstone ta demokrati på allvar. Är det alltså OK att kasta sten mot riksdagsledamöter? Brist på svar om detta från våra riksdagsmän får man väl tolka som ett ja.
Förutom att mobbningsoffer inte skall ha några starka vänner på sin sida, så skall mobbningsoffer gärna vara lite avvikande. Det är (sd) via sin invandringspolitik. Avvikande från den officiella och officiellt uttalande svenska linjen, kanske inte så avvikande i ett europeiskt perspektiv.
Men det krävs en tredje faktor för att göra någon till ett mobbningsoffer. Offret skall reagera på ett kul eller underhållande sätt (om det så är med vilt fäktande med armarna). Här kan (sd) faktiskt styra upp det hela själva. (sd)-anhängare är extremt lättretade och överreagerar på minsta detalj de kan tolka negativt mot dem själva. Antagligen kommer en del (sd)-anhängare reagera negativt även på detta inlägg. Det är ofta en del av deras identitet att få känna sig som outsiders, missförstådda eller haverister under den elaka mobbande makten.
Men på denna tredje punkt kan alltså (sd) som kollektiv skärpa till sig. Sluta svara på provokationer, så kanske mobbarna till slut tröttnar. Släpp sargen och väx upp. Ert parti finns i riksdagen nu, uppför er som vuxna människor även om omgivningen uppför sig som barn.
Jag känner iaf inte att jag behöver delta i mobbningsdrevet mot ett parti som ändå representerar ungefär lika många svenskar som något av de minsta partierna i alliansregimens regering, eller för den delen (v). Som jag skrivit tidigare:
“Glöm inte att det kan vara ditt syskon, din förälder, din vän, din kollega, din granne eller dina barns klasskamraters föräldrar som du, media och politiker just nu väljer att mobba, och som ni förklarar är mindre värda och är dumma i huvudet. Helt utan att försöka förstå vad det är som gått så fel att dessa röstat på (sd). “
Det betyder inte att jag håller med partiet i mycket, medan de antagligen på en del punkter ligger i linje med mina åsikter, t ex kring försvarspolitik. Som partipolitiskt obunden ser jag inget problem med det. Åsikt som åsikt. Jag tänker inte ändra några åsikter bara för att en del av dem delas av (sd).
Och glöm inte att det finns många, många svenskar som delar (sd):s åsikter om invandringen men inte röstar på partiet för den delen. Glöm inte Janne Josefssons valstugereportage, bara som ett litet exempel. Lite stolt kan jag konstatera att en till mig lokal politiker var en av de enda två politiker av ett tog avstånd från direkt rasistiska åsikter. Citat från Wikipedia: “Endast två politiker i reportaget försökte bemöta de rasistiska åsikter som reportern med den dolda kameran uttryckte. Dessa var Lars-Ebbe Pettersson (s) och Lennart Brunander (c).” Ett femtiotal politiker tog inte avstånd från rasistiska åsikter, medan moderaterna generellt höll med i varierande grad, iaf i hela sjutton fall i reportaget.
Invandringspolitik är dock inte allt för alla människor. Men sitter man tryggt i ett medelklassghetto och bara får träffa högutbildade invandrare med bra jobb och hög lön, så ser man förstås inte några problem heller.
Jag har däremot inga problem med att kasta skit på ett småparti som (v), som ändå tas i försvar av bland annat (s) och alltså har mäktiga vänner. Plus en och annan åtminstone lokal tidning som är vänsterpartistisk, socialistisk eller kommunistisk och kan ta partiet i försvar. Skillnaden mellan (v) och (sd) är annars hårfin. (v) är rent av aggressivare i sitt hetsande mot minoriteter, t ex rika eller israeler och judar, än vad (sd) är mot utomnordiska invandrare. (v) arbetar aktivt för lagstiftning som inför sanktioner mot minoriteten rika, som alltså inte skall vara lika inför lagen.
Och att kasta verbal och skriftlig skit på alliansregimens regeringspartier eller stora oppositionspartier som (s) eller (mp) ser jag som en medborgerlig plikt i en demokrati. Makten skall aldrig hyllas, utan ständigt fördömas när den förtjänar detta.
Antagligen har jag kastat pärlor för svin med det här inlägget. Men står man för yttrandefrihet och demokrati så deltar man i möjligaste mån inte i mobbningen av (sd) och står upp för deras rätt att i lugn och ro få komma till tals som alla andra. Jag ser fram emot att även Fredrik Reinfeldt gör detta framöver.
Var vänliga håll er inom lagens gränser när det gäller kommentarerna, tack.
Tillägg: Av alla tidningar så har åtminstone (sd)-kritiska vänstertidningen EXPO ställt upp för demokratin och krävt ett fördömande av en fysisk attack mot en sverigedemokrat förra året. Om de fördömt förra veckans stenkastning under omvalet till Västra Götalands landsting låter jag vara osagt.
53 kommentarer
Att Sverigedemokraterna själva råkar vara ett mobbingparti är naturligtvis helt irrelevant.
Mycket bra inlägg! Jag för ett ganska lika resonemang men tar det hela ett steg längre och även röstar på SD.
Inte så att jag delar alla deras åsikter även om jag håller med om en del. Men så är det å andra sidan med alla partier, ingen tycker exakt som en själv.
Snarare så att den mediala mobbningen av SD ger mig ett extra incitament att rösta på dem. Det finns inget bättre än att se skräcken sprida sig i etablissemanget när väljare röstar "fel".
/Storhemulen
"Antagligen har jag kastat pärlor för svin med det här inlägget."
Tack för det.
Oink oink.
/Magnus K.
Äh, ta det inte så allvarligt. Det är en initieringsrit bara. Tänk "inspark" eller "engelsk internatskola". Det är samma sak när man är ny på jobbet på många ställen.
Jättebra inlägg, höll med om varje ord.
09:49, tja alla rättfärdigar sina egna brister t ex med "sverigedemokraterna är själva elaka mobbare"
Vad har det tagit åt dig? Det här var ett typiskt "Söndagsinlägg" ju!
Lovar hålla mig inom lagens råmärken! 🙂
Nu steg du i min aktning. Är inte heller SD:are, men definitivt motståndare till mobbing. Framförallt när den görs av kappvändare, som lika gärna kunde ha varit nazister i 30:talets Tyskland. Det är så den politiska korrektheten fungerar. Vill man vara kvar vid köttgrytorna, gäller det att tycka rätt.
Mvh
Sten
Hmm, din parallell med (v) haltar dock betydligt. Det är först de senaste 15 åren (v) har fått vara inne i värmen. Under hela kalla kriget var de t ex blockerade från försvarsutskottet och de fick aldrig, i alla fall innan 2000, ingå i någon av de socialdemokratiska regeringarna. Vi talar med andra ord om en frysbox på åtminstone 55 år. Jag anser det vara trams att deras politiker ska ha en gräddfil in den politiska värmen, om de vill vara med i politiken måste de som alla andra partier kompromissa på ett sådant sätt att eventuella samarbetspartners accepterar dem.
Att Sverigedemokrater angrips fysiskt är dock, precis som du påpekar, förkastligt och borde fördömas av alla demokratiska krafter, vilket t ex SDs hatobjekt nr 1, EXPO, faktiskt gör. http://expo.se/2010/attacken-mot-sverigedemokraterna-maste-fordomas_3335.html
Tack ingenjören, lade till din länk i inlägget ovan.
Insiktsfullt. Och vi ser i praktiken vad talet om demokrati och yttrandefrihet egentligen innebär bland de som säger så hårt strida för det, dvs de etablerade partierna.
Inget nytt i och för sig men här är det uppenbart att det mest är polityr och att egen vinning det mest centrala.
SD kommer att bli 3:e eller 4:e största parti på riksdagsnivå i Sverige inom en tioårsperiod
Kommer ditt SD inlägg att generera mer än 300 kommentarer?
Anders 10:00 Kommentarsrekordet ligger på ca 200 tror jag. Vet inte om det här kan ge så många kommentarer och fortfarande hålla sig inom lagens gränser. Urartar det hela i hets mot folkgrupp så måste jag dra i handbromsen.
Kanoninlägg Cornu!
Fortsätt med din raka stil som utmanar den åsikts-diktatur som gäller i Sverige.
När ett nytt parti som SD dyker upp märks det på vilka demokratifernissan flagnar av först på. Samma sak hände när Ny Demokrati kom in i riksdagen. Fernissan flagnade mest på Folkpartiet. Den här gången föll förnissan helt av på Vänsterpartiet och Moderaterna.
Märkligt att det svenska folket inte ingår i begreppet som J****** myntat, "hets mot folkgrupp".
Etablissemangets sverigefientliga politiker vill att man ska kunna hetsa mot svenskar – detta ligger i deras ideologi.
http://www.youtube.com/watch?v=hZXXzzNDFzc
Den 8 maj 2011 befann sig SD'arna Christian Westling och Gustav Kasselstrand vid ett bokbord i centrala Göteborg. Detta med anledning av det kommande regionsvalet.
Men detta möttes såklart av protester. Denna gång av en aggressiv röding vid namn Martin Aamot. Det hela slutade med hot samt att polisen fick ingripa.
Sevärt.
personligen undrar jag när något av de andra partierna svänger.
KD tex som ju av namnet ska företräda kristna men mest verkar försvara en annan religion.
ska de gå i graven för någon annans sak eller svänga i tid för att undgå utträde?
väntar med spänning på nästa "oväntade" svan i form av något våldsdåd eller finanskris eller dylikt som får deras väljare att totalt tappa lusten till att fortsätta med sitt långsamma självmord
>>Förutom att mobbningsoffer inte skall ha några starka vänner på sin sida, så skall mobbningsoffer gärna vara lite avvikande. Det är (sd) via sin invandringspolitik. Avvikande från den officiella och officiellt uttalande svenska linjen, kanske inte så avvikande i ett europeiskt perspektiv.<
Det är det här som är så märkligt, man får "rasist" upptryckt i pannan om man är för en invandring i nivå med våra europeiska grannar. Vilket gör att en sisådär 80% av svenskarna förmodligen enligt rådande politisk korrekthet är rasister.
//T
Tack för det inlägget. Demokrati existerar knappt bland politikerna nuförtiden, utan bland folket. Men så blir det nästan alltid när en maktfullkomlig elit skapas i ett land, så vi följer bara den gängse traditionen i människans historia. Om ingen förändring sker kommer SD att växa ännu mer i nästa val av två skäl:
– Folket hatar i allmänhet mobbare och ställer sig normalt på den svagares sida, precis som Cornu gör. När mobbarna dessutom säger sig representera demokrati och öppenhet så blir folket ännu mer provocerade och sympatierna för SD ökar.
– Invandrarpolitiken och debatten kring denna är ett skämt och folket börjar ana att vi blir förda bakom ljuset av dessa PK politiker som slipper leva i områden där problemen är som störst. Folket börjar också inse att svenska tidningar springer PK-politikernas ärenden (eller möjligen tvärtom), och mörklägger alla problem med och röster som höjs mot invandringspolitiken, vilket återigen strider mot en grundläggande princip i ett demokratiskt samhälle – yttrandefriheten. För att inte tala om alla pressetiska regler som man samtidigt våldför sig på. Detta innebär att Sverige numera sorterar in bland frihetskränkande och censurerande diktaturer som Kina och Nordkorea, vilket andra länder börjar att upptäcka.
Ska vi gissa på 15 % i nästa val?
Du skriver: "Makten skall aldrig hyllas, utan ständigt fördömas när den förtjänar detta." Det är bra och SD sitter ju som bekant i riksdagen och besitter således makt över oss likväl som kommunister och kristdemokrater som också är små partier. Att SD har tämligen stor makt trots sin litenhet visar sig när de i 9 av 10 omröstningar i riksdagen röstar för Reinfeldts regim, och på så sätt låter alliansen få igenom sin politik…
10:59 Epic fail. Förlåt. Man behöver inte gilla (sd) för att roas av det här.
Klickbar länk http://www.youtube.com/watch?v=hZXXzzNDFzc
För er som inte orkar se igenom det hela, hoppa fram till 08:45 där det hela spårar ut med direkt hot mot (sd):s valarbetare, varpå … tada … polisen dyker upp efter att ha bevittnat hotet live.
Epic. Fail. Verkligen.
Nu provocerade man kanske den här personen in i fällan, men ändå. Lite får man ändå dra på smilbanden åt det hela.
Peter Madison. Du har en poäng där. Ser fram emot att mobbningen av (sd) slutar så jag kan börja skriva skit om partiet.
Tänk er en förskoleklass där alla barnen är 70 cm långa förutom ett nytt förskolebarn som är 50 cm lång. Det nya barnet på 50 cm vill ta ifrån leksaker från vissa barn, vill att dom ska flytta till annat dagis och sist men inte minst så målar detta barn upp ett dagis där han utmålar vissa barn för att tro på fel saker.
Detta barn på 50 cm får väl tåla att få något tillbaka även då barnen bara är 50 cm lång?
Om inte så får jag väl tänka om på min arbetsplats, på mina barns förskola och på många andra ställen. Alla barn och vuxna som är mindre (har mindre officiell makt) får säga, yttra sig och anklaga vilka dom vill utan att behöva ta kritik/konsekvenser.
Tack//S
//S, nja. Minst ett av de 70cm långa barnen tycker samma sak, men pratar skit om andra barn än 50cm-barnet. Och inget barn säger ifrån när 50cm-barnet får stryk.
Bra inlägg som försvar för vår demokrati!
Min fundering är om inte roten till problemet är att våra medier har tappat bort uppdraget att granska makten och istället har blivit maktens megafoner som tror sig lära folket vad de ska tycka. Presstödet är kanske oljan i detta oheliga maskineri.
Läs tex gårdagens GT: http://gt.expressen.se/ledare/sax/1.2437408/karl-henrik-sax-slapp-inte-in-sd där man på ledarplats tex skriver "Omvalet visade sig vara onödigt för maktbalansens skull. Det bara försvårade läget. Och öppnade för att Sverigedemokraterna blev vågmästare." och "Därför måste SD hållas borta, trots 30706 väljare."
Byter man ut SD mot något parti så skulle man ju tro att man läste ett gammalt nummer av Pravda istället…
/Martin
Hmm, lite att ta i att kalla EXPO för vänstertidning dock, moderaten Cecilia Stegö Chilo ingår i styrelsen, före detta ordföranden för Liberala Ungdomsförbundet är anställd och både Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson har skrivit krönikor i den. Det beror lite på hur man definierar 'vänster', med den amerikanska definitionen är det helt korrekt och oproblematiskt.
Det är spännande att se hur låsta positionerna är i frågan om SD. När jag såg folk skriva "Om du röstar på SD kan du ta bort mig från din vänner lista" insåg jag att man ingenting lärt och allting glömt. Resultatet blir en allt mer fragmenterad värld där SDare bara umgås med SDare, de andra bara med varandra och att ingen någonsin får sin världsbild ifrågasatt.
Som själv boende i en tämligen mångetnisk stadsdel i Malmö håller jag dock inte helt med av bilden av att de som inte håller med SD är de som bor i sina trygga medelklassghetton. Om man plottar andel invandrare mot andel SD-röstare på kommunnivå får man väldigt låg korrelation. Ungefär samma (fast omvänd) korrelation som man får om man plottar medelinkomst mot SD-röstare på kommunnivåfaktiskt, om man däremot tar korrelation mellan avstånd till Danmark och SD-röster får man en betydligt starkare korrelation. Om inte annat en bra illustration av fenomenet Correlation does not imply Causation.
På Stiegs tid (i böckerna) verkar expo ha granskat makten. Nu verkar expo användas av makten för att granska folkets åsikter. Har dock aldrig läst tidningen.
Då det för var och en med normalbegåvning är uppenbart att invandringen är landets största problem (inklusive bostadsbubblan) så kan man ju fråga sig varför det ska vara så traumatiskt att acceptera att det mest logiska faktiskt är att rösta på det enda parti som vill göra nåt åt det problemet.
Ni rikemän som av hävd röstar på Schweinpeltz borde fan skämmas.
@Cornucopia
Sverigedemokraterna har ju sina guldfrågor som är Integrationspolitiken,Invandringspolitiken, brottspolitiken, samt sin EU skepticism som sina huvudfrågor & det är väl därför folk röstar på partiet.
Det vore intressant att få höra din syn på SD,s politik & invandringspolitiken i sin helhet & hur du ställer dig till nationsstaten & dess idéer.
Äh, det är synd att SD är ett extremhögskatteparti precis som de sju andra riksdagspartierna. Sverige behöver ett riktigt högerparti.
SD har en fråga de driver-Minskning av invandringen.
Som många här påpekat ger ökad invandring stöd till ett låglönesamhälle med stor arbetskraftsreserv.
Är detta övriga partiers mål?/Oppti
Släpp sargen själv och våga stödja ett parti som är det enda oppositionspartiet värt namnet. Detaljer åsido så gör SD ett bra jobb, de UTMANAR KONSENSUS. Nej till att vara USA-lakej, nej till massinvandring, nej till svenskhat, nej till diskriminering av etniska svenskar.
Jag har själv haft ett blogginlägg "Jag röstade på SD". Jag förlorade en del vänner på det.
http://lennart-svensson.blogspot.com/2011/03/jag-rostade-pa-sverigedemokraterna.html
(Hur gör man för att få klickbara länkar? Jag prövade här en gång med <a href osv men det gick inte.)
Att skriva "SD-kritiska Expo" var väl lite onödigt. Finns det nån tidning som inte är "SD-kritisk"?
Förutom vi näthatare och rasistbloggare?
Oppti:
SD har inte alls "en fråga de driver". SD engagerar sig och driver frågor inom de flesta områden i politiken, läs och se själv på t.ex.;
http://sverigedemokraterna.se/riksdagen/
Cornu:
Kul att mina kommentarer i den andra tråden gav resultat. Detta var ett mycket bra inlägg som det dock är mycket märkligt att det ens skall behöva skrivas då det är självklarheter som står i det. I framtiden kanske vi får se ett inlägg där du berör själva sakpolitiken.
SD är ändå rätt ointresanta för en ekonomiblogg som den här.
De har inget inflytande på regeringens politik, även om de till stora delar stöder den, och när deras ekonomiska politik i övrigt mest består av ett populistiskt hopkok av motsatser som mer eller mindre är omöjligt att "räkna hem", så känns det rätt meningslöst att kommentera.
Att försöka få mobbare att sluta genom att inte reagera leder bara till att man får mer stryk helt rutinmässigt. Det enda sättet för ett mobboffer att stoppa mobbningen är att slå tillbaka så hårt att mobbarna inser att de inte riskfritt kan härja med sitt offer. Nu talar jag såklart om verklig mobbning, inte om politisk.
Om analogin håller bör alltså SD utnyttja sin position till att tillfoga den sittande regeringen så pass stor skada att den tvingas ta dem på allvar och behandla dem med den respekt de förtjänar. Jag gillar inte SD och jag gillar inte det de står för, men de har en plats i vårt politiska system och jag tror att de flesta som röstar på dem inte är nynazister med kängor & starköl, utan väljare som känner att samhället förvandlats till skit och som desperat försöker hitta ett parti med någon slags integritet och vettiga värderingar. Jag tycker de väljarna gör ett ärkemisstag som röstar på SD, men det är ett val de måste få göra.
11:15, prova detta tankesätt också:
Ett nytt barn kommer till dagis. På dagiset finns sedan länge en mängd problem med några barn som kom från ett annat dagis. Dagiset börjar dessutom bli överfullt och personalen hinner inte med att stävja problemen. De nya barnen kräver dessutom att saker och ting ska vara som på deras tidigare dagis, och vill inte följa de nya reglerna. Det nya barnet påpekar detta för dagispersonalen, men de skriker att det inte finns några problem och vill låsa in barnet som klagade i en skrubb där det varken hörs eller syns. Dagispersonalen och de andra barnen börjar nu systematiskt mobba det nya barnet, men hävdar mot folk utifrån som börjar reagera (andra dagis) att det råder perfekt ordning och demokrati på dagiset. Barn som råkar illa ut p g a problembarnen tystas ner av personalen, nej här finns inga problem! Istället ökar de intaget av barn och fyller på med ännu fler problembarn från det andra dagiset. Själva sitter personalen i ett lugnt och tyst rum långt från alla bråk och fikar hela dagarna.
Det finns väl ingen anledning att undvika att kritisera SD:s sakpolitik för att andra hackar på SD:s företrädare?
Att kritisera alla borde även göra Cornus position som fri passionerad debatör starkare.
Mvh,
Magnus Redin
Mycket bra inlägg, jag sympatiserar på inget sätt med SD:s värderingar. Var även en ansluten medlem till MP fram till senaste valet.
Då valde jag att gå ur partiet med ett meddelande till partiledningen att deras sätt att både bilda pakter med andra partier samtidigt som man uteslöt SD från debatten fick mig att anse att makten var viktigare än demokratin för dem i ledning.
Ditt blogginlägg glädjer mig då man inser att det finns fler intellektuella människor i Sverige som tänker innan de talar.
Följer dina tankar och tyckande med stort intresse!
Ja kommer aldrig att gå med i nåt "jag gillar olika" eller liknande masspsykoskmampanj. Däremot ser jag ingen anleding till att jag inte skulle kritisera SD och de av deras företrädare som förtjänar det, ex Björn Söder, som jag ju tycker verkar vara en riktig läskig typ. Detta p.g.a vad han säger och skriver själv, inte p.g.a vad någon kvällstidning säljer lösblad på att skriva.
I min hemstad har en före detta nasse (skinhead), som alrdig dömts för någott, men som alla vet har misshandlat ett flertal på fyllan, gått med i sd och delar ut flygblad på stan. Flera har skrivit in till Sd och påtalat detta, men inte fått något svar.
Jag tror inte på att inte granksa sverigedemokraterna, även om andra just bara gjort bort sig när de bara vill visa sin egen godhet. Förhåller man sig objektivt till Sd, kommer ändå så pass mkt skit fram att det är viktigt att göra så.
Mitt eget huvudspår för i stort sett alla politiska och praktiska funderingar är hur vi skall klara oss genom tiden efter peak oil när många olika resurser inte på något enkelt sätt räcker till den livsstil som hundratals miljoner människor är vana vid och det miljarder behöver för att överleva.
Två stora problem i Sverige inför denna tid av hårda utmaningar är invandring utan fungerande integration då den kostar mycket och ger sociala spänningar och det politiska tänkande som SD använder och som enligt historiska erfarenheter kan spåra ur ännu mer, framförallt om det uppstår hat mellan etniska grupper som makthavare kan manipulera till sin egen fördel. Den politiska hanteringen av invandringen och SD får dessa två problem att gå i baklås när man jagar onda människor och försöker hitta goda symbolhandlingar i stället för att fixa problem.
Cornus bloggpostningar är ofta intressanta för att belysa sådana problem och kommentarerna berättar en hel del då det är gott om SD:are och deras kritiker. Jag tror jag har börjat förstå när det är logiskt och rationellt att rösta på SD och det hänger ihop med hur man känner sig och olösta problem i samhället, framförallt om problemen gömms undan.
För väldigt många synvinklar på dessa frågor gäller: Det blir bättre om det diskuteras sakpolitik.
Så jag håller tumarna för att Cornu, det svavelosande ymninghetshornet av bitsk och ofta insiktsfull kritik breddar sin verksamhet en liten aning till.
Det lustiga är att flera invandrare jag känner gillar SD, de kallar sig patrioter och förstår inte varför man som svensk inte får tycka om sitt land.
Det allra mest komiska är när en invandrare står upp för sd och de politiskt korrekt robotarna får spatt, men du är ju…och så komemr de på vad de håller på att säga..och blir tyst..haha
Har en god vän som är adopterad men ganska mörk, dvs alla tar honom som en nyanländ, hans favoritsyssla är just att få alla PK tomtar att bli obekväma, för så fort de börjar käfta så drar han rött kort om fördomar och vinner alltid debatten.
Svenskar slår knut på sig själva. Mins ni när en viss man vägrade att ta en kvinna i hand? Där krockade två av PKs grupper, vem skulle man stödja? det hela tystnade snabbt och rann ut i sanden.
Jag bryr mig dock föra om politik eller landet längre, det blir så när man blir överbevisad att folket är en skock pundhuvuden generation efter genration. Jag är emot politiken som funktion, jag börjar bli anarkist.
Det krävs civilkurage för att vara vän till SD. Det känns tryggare att vara med i mobbinggänget. Tryggast att inte sympatisera med dem som vågar stå upp för sanning och demokrati. För där är vi idag. I politiska talarstolar och i media är sanningen tabu om det gäller frågor om invandring eller relaterade problem. Företrädare för SD är de enda som vågar prata om hur det står till och föreslå lösningar på problemen (eftersom alla andra som försökt bojkottas av media och etablerade politiska partier). Och den som tar reda på hur det i verkligheten står till i de invandringstäta förorterna i vårt land kan lätt konstatera att invandrings- och integrationspolitiken för länge sedan passerat bäst-före-datum. Så det kan nog vara klokt att inte vara alltför sen med att lämna det sjunkande skepp som mobbingsidan i det här fallet utgör.
Själv lägger jag mitt civilkurage på att alla partier, grupper och individer inklusive de som har äckliga åsikter skall få torgföra dem. Jag ser ingen anledning att vara vän med SD.
Det är välfärdspolitiken, inte enbart invandringen, som knäcker Svensk ekonomi förr eller senare. Dessutom är svenska i-landsresurskrav definitivt en av orsakerna till att ekonomiska flyktingar migrerar.
SD måste – för att inte vara i princip likadana populister som de övriga – sluta prata nostalgiskt om 60-talet. Ett icke populistiskt nationalistparti skulle kunna förklara behovet av strukturomvandling. Tyvärr gör SD ingenting sådant.
Frågan är därför egentligen ändå bara hur nära nästa allvarliga kris är. Så länge SD bara driver frågan om att stänga gränsen så fortsätter en allför hög andel svenskar att ha helt orealistiska förväntningar på framtiden. Dessutom måste en stängd gräns uppfattas ganska negativt på många håll i världen. Personligen tror jag att både bistånd och invandring reducerar hoten mot svensk trupp i utlandet, men även mot svensk civilbefolkning i Sverige.
Tobias Wallin
RE 19.23
Och du tror inte att det finns sådant folk inom de andra partierna..?
Det finns "mindre bra människor" i alla partier..
Men de värsta personerna i "ditt tycke" bör i detta fall vara de som har mycket makt och agerar rasistiskt- och sådana personer finner du främst i de större partierna.
Jag tänker gå emot kommentarsfältets groupthink och säga att detta var ett av dina sämre inlägg. Med ditt etik kan man visserligen inte hålla med nazister, pedofiler eller någon annan trevlig grupp, men om de mobbas ut av media och partipolitiken är man förhindrad att skriva kritiskt om dem. Jag har svårt att se rimligheten i detta, utan vad du egentligen gör är att lägga på ytterligare ett raster, nämligen om den mobbade gruppen har "rimliga" åsikter. Därmed är det alltså en gradfråga och inte en fråga om att bara mobbad/inte mobbad, och alltså en fråga om du hyser vissa sympatier för gruppen i fråga. Dölj dig inte bakom ihåliga principer, utan var i så fall lika rättfram som (sd)-folket och "kom ut" med ditt (om än svaga måhända) gillande av (sd). Det är aningen ärligare.
Nästa gång ska jag även korrekturläsa mitt eget inlägg, som nog språkligt sett var ett av mina krattigare…
@ Tobias Wallin.
I den framtid som brukar skisseras på denna Blogg har vi inga trupper i utlandet, de kommer att ha fullt upp med att beskydda eliten från det de har importerat.
Kul att se något så ovanligt som en ganska objektiv granskning av SD utanför kretsen av PI-relaterade bloggar.
Problemet som Cornu nu och för all framtid måste brottas med är att inte vara för SD vänlig (och således automagiskt rasist). Så fort någon brännmärks i det avseendet finns det ingen möjlighet att i rådande tider tvätta bort den stämpeln.
Anonym 22:15:
Framtiden är faktiskt redan här. Under den relativt korta tid jag följt den här bloggen har inrikespolitiken i sig förändrats marginellt, men debattbredden runt arvet från Socialdemokratin ökat ordentligt även i dagspress. Krismedvetandet ökar succesivt.
Sverige bidrar också redan med trupp i missionsområden där situationen definitivt försämras av matkriser och liknande.
Nu har det börjat krypa fram sådant som att utveckling av ny version av Gripen är meningslös eftersom planeringstiden är så lång i sådana projekt, och det inte finns bränsle till dem när de annars skulle sättas in.
Jag tror snarare på kravaller i år på grund av att generationers av politiker lurendrejerier uppdagas efterhand, än att locket kan ligga på ytterligare en generation.
Tobias Wallin
Sd är idag ett av de ärligaste partierna, de slingrar sig inte, manipulerar inte med sanningen såsom de andra partierna. Vill du slippa storebrorssamhället så rösta Sd, vill du slippa politiskt ljug och fiffel med siffror så rösta Sd. Mest av allt kastar de inte sten och bränner bilar såsom (v) som även blivit uppmanade att ta till utomparlamentariska metoder för att motarbeta (Sd), uppmanade av Ohly. Det var visst Mona som uttryckte sig i Rosengård om att vi svenskar har löjliga traditioner såsom midsommar. Det var (S) som höll valskolor i miljonområdena och sedan även bistod med buss till valstugorna.
Mats
Hear, hear! Jag stämmer in i kören. Även om jag inte gillar deras politik ser jag SD som något positivt, eftersom de står just utanför den etablerade makten. De är inte korrumperade på samma sätt som resten av sjupartialliansen. De har väl sina kopplingar åt annat håll dock.