Internationella Valutafonden är en internationell organisation där bland annat Sverige är med. Syftet med organisationen är att främja internationell handel, nyliberalism, stödja evig tillväxt i en ändlig värld och säkerställa finansiell stabilitet så att inte banker och andra makthavare drabbas av dåliga investeringar i ansvarslösa länders statsskulder.
Ledare för organisationen fram till åtminstone nyligen har varit den franske socialisten Dominik Strauss-Khan (DSK).
När ett land gör något dumt, t ex Irland som räddade sina oansvariga banker, Grekland som fuskat med sin statsskuld och budgetdisciplin eller Island som lät ansvarslösa banker gå i konkurs, så kommer IMF genast springande. Avsikten är att IMF i praktiken skall sätta landet i en beroendeställning genom att ge landet förmånliga lån. Går man med på detta så börjar sedan våldtäkten, där IMF de facto påtvingar landet en politik mot dess vilja. Det är lätt att ge sig på någon i beroendeställning, då de inte vågar säga ifrån.
En våldtäkt av ett land.
Ett av de bästa exemplen i modern tid är IMF:s våldtäkt av Argentina, ett land som efter att ha blivit våldtaget i först ett decennium sedan kraschade 2001 och just har börjat återhämta sig så smått. Annars händer det att IMF:s offer i praktiken aldrig någonsin hämtar sig från övergreppen.
Oavsett vad för fel man har begått så förtjänar man inte att bli våldtagen. Men IMF gör det så gärna. IMF gillar också gruppvåldtäkter, vilket man ser när man just nu våldför sig på Grekland tillsammans med EU.
Man kan fundera på vad det är för män (uteslutande män) som styr en sådan här organisation? De ser sig förstås inte som våldtäktsmän, utan som att de har rätt att göra så här mot enstaka länder som har sig själva att skylla för att de klätt sig i slampiga statsskulder. Hon bad om det.
Frågan är om det här beteendet även gäller utanför styrelserummen? Om maktens män ser sig som onåbara och utnyttjar enskilda personer i beroendeställning i sin omgivning. Det är inte otänkbart. Kan man våldta ett helt land kan man antagligen våldta en person?
DSK blev iaf anmäld för våldtäkt (kroppsdelsdetaljer finns att läsa om hos Zero Hedge) mot en hotellanställd på det fina hotell han bodde på i New York. Läsaren Zzooter funderar på över att det antagligen inte är första gången på sin blogg.
DSK behöver förstås inte vara skyldig, men i USA och New York fungerar rättsväsendet som avsett, och inte som i Sverige där anklagade får gott om tid att lämna landet (Julian Assange). Så det var anmälan, omedelbart gripande, häktet och häktesförhandlingar, allt i linje med New Yorks nolltoleranspolicy. Bevisen mot DSK är så starka att han inte ens tilläts gå fri mot borgen, rimligtvis då denne oskyldige person till han fälls i domstol bedömdes smita ur landet fortare än kvickt. Däremot sattes han i isolering i ett häkte avsett för fångar med smittsamma sjukdomar, dvs fick en lite bättre behandling än normala häktade och slapp att blandas med dessa.
Frågan är om smittan är nyliberalism maskerad som socialism?
Från Frankrike kommer det förstås konspirationsteorier. Som alltid tar man till konspirationsteorier när världsbilden att franska socialister och presidentkandidater är fina rättskaffens människor rämnar, trots att de far världen runt och våldtar hela länder.
Sanningen är snarare att maktens män ofta är i det lilla som de är i det stora.
Men vi skall inte slå oss för bröstet här i Sverige. Vi får se om den fula drägglande gubben IMF kommer tassandes flåsandes oss i nacken när den svenska privata skuldbubblan och bostadsbubblan spricker och staten går in för att rädda de svenska bankerna. Skuldökningen saktar nu in allt mer och med det kommer bostadsbubblan brista.
DSK med anhang ser nog fram emot att få tafsa på blond svensk hotellpersonal.
Tillägg: Antagligen åker min automatiska Google-reklam ut med det här inlägget då jag använder v-ordet ovan, så det här inlägget sorteras in i pro bono-facket.
53 kommentarer
Bra och viktigt inlägg Cornu. Folk behöver upplysas om IMF, Världsbanken, BIS och för all del även om FN….
Intressant är ju att IMF är en "viktig" plantskola för chefer och sk "ledare" världen över t ex bla Stefan Ingves och nye börschefen Jens Henriksson.
Svensk rättsväsende är ett skämt, men att jämföra Julian Assange med DSK är ändå lite väl magstarkt.
Att jämföra Julians handlingar med en våldtäkt är att spotta i ansiktet på alla kvinnor som verkligen blivit våldtagna.
Det är din åsikt. Jag antar att du läst de kompletta förhörsprotokollen med JA, anmälare och vittnen där alla detaljer framgår? Det har jag.
Våldtäkt är en gråskala i Sverige, det finns olika grader i helvetet. Ser ut att vara så även i DSK-fallet.
Hehehe – vår gode cornu? är en kryptokummunist! Dagens höjdpunkt. Kul.
Orsaken till att IMF behöver bry sig i ett land är normalt att de lokala eliterna kommit i luven på varandra av ren girighet. IMF's roll brukar vara att trötta ut de lokala eliterna så att de ger upp delar av sin girighet och börjar kompromissa. Det är bara det att de lokala eliterna brukar ha plundrat landet nästan totalt när IMF till slut kallas in, så det finns inte så mycket att rädda.
Fast tack igen för leendet! Uppiggande med lite härlig och äkta Svensk Bamse-kommunism såhär på onsdag förmiddag! (Hint: Livet är INTE som Lilla Vasaloppet på dagis, där alla som deltar får medalj och bulle.)
IMF decimating one country after another
http://www.youtube.com/watch?v=YoIJPwfsbqg&feature=related
Vad är det nyliberala inom det överstatliga IMF menar du?. Jag tror få nyliberaler håller med IMF om hur 30-talskrisen uppstog och det var ju just därför som IMF bildades.
Hade den varit nyliberal så hade den inte förbjudit guldmyntfot.
Man kanske möjligtvis kan se IMF som ett svar på den protektionism som uppstår vid kriser,där politiker oftast har börjat devalvera. Detta är förstås agendan som påtvingas när IMF "går in" i ett land,men hyckleriet är ju enormt då både USA och Kina tävlar i vem som kan devalvera mest.
Klockrent!
Fler fåniga konspirationsteorier. Ha det så kul med rymdödlorna.
Ett mycket bra inlägg, och dessutom modigt gjort av dig Cornu. Viktigt också eftersom din blogg når så många.
Gärna mer sådana här blogginlägg som upplyser och avslöjar centralbankssystemet och dess maktmedel. Stor tumme 🙂
Dina inlägg lockar allt fler undergångsentusiaster!
IMF kan kritiseras för att de inte lånar ut utan villkor.
Är det din synpunkt?
Gillar du länder som är TORSK?
Bör dessa hjälpas genomföra impopulära reformer?
Politiker är ibland beroende av väljarstöd-IMF är det ej!
Pensionsålder på 48 och mer i pension än lön-så kan politiker bli omvalda. IMF har synpunkter på detta! Så även jag. /Oppti
Cornu, har du last boken Confessions of an economic hitman av Perkins?
Jag tycker att det är en våldtäkt på svenska språket, och en våldtäkt på mina ögon, eller för all del en våldtäkt på mina öron, varje gång någon skriver våldtäkt efter våldtäkt efter våldtäkt och därmed begår en våldtäkt på ordet våldtäkt. En våldtäkt är vad det är. En våldtäkt som urvattnar ordet våldtäkt. VÅLDTÄKT!
RE:2011-05-18 12:44
CIA Officer- Robert Steele tells it like it is. Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=wlVCbWlx5y8&feature=related
Former CIA Agent Robert Steele, vänta 30 sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=NOCJ68Oxheo&NR=1
CIA Officer Explains New World Order’s Demise, vänta 27 sekunder
http://www.youtube.com/watch?v=ofaL2fAFNCM&feature=related
Känsligt ämne, många som verkar ta åt sig..
Cornucopia,
Ja, jag har läst förhörsprotokollen. (De relevanta, med offren, inte 3:e partsinlagorna från vänner, bekanta och inblandade advokter)
Enligt min ringa åsikt (jag har ingen blogg), så är det mycket troligt att han är en dålig älskare (ej straffbart), mycket troligt att JA är ett svin, (ej straffbart), möjligt att han begått någon form av sexuellt övergrepp (straffbart).
Men våldtäkt? Nej, det är att urvattna begreppet på bekostnad av alla de som verkligen blivit våldtagna. Med en närstående som faktiskt blivit våldtagen, och som har precis samma åsikt som mig så känner jag mig ganska trygg i min ståndpunkt.
Men för all del, ett mord är väl ett mord? Låt oss skippa graderna, och kalla även dråp, vållande till annans död etc för mord. Låt oss kalla alla former av orsakande av kroppskada som grov misshandel. Alla former av stöld för grovt rån. osv.
Eller så drar vi rentav alla brottslingar över en och samma kam och kallar allt för en och samma sak med ett och samma straff.
F.ö. så bör det IMF sysslar med benämnas för vad det är. Plundring.
Vilka villkor bör en institution som lånar ut till konkursbon som administreras av de som drev verksamheten i sank ställa för att inte kasta sina finansiärers pengar i sjön?
Om vi över huvud taget skall ha någon form av räddningsbank som restaurerar havererade länder kan de inte vara jultomten. Vilka villkor skulle du själv ställa om du lånade ut pengar till Grekland?
Mvh,
Magnus Redin
Magnus, att tvinga länder att privatisera ska ALDRIG ingå i villkoren.
Ställ dig frågan, varför åtalas inte Goldman Sachs för de 13 valutaswappar som man medvetet hjälpte Grekland att genomföra för att dölja sina skulder?…
Jag läser dina analyser av bostadsmarknaden med stort intresse. Det skulle vara intressant att läsa om din syn på hur tomtpriserna kommer att påverkas framöver. Min gissning är att tomter i storstäderna kommer att gå ned mer än vad villapriserna gör.
Lågvattenmärke bland Cornus annars många bra inlägg. Måste du inte på något sätt belägga ditt påstående om "våldtäkt" som hela inlägget bygger på
Det krävs ju numera ett avtal innan samlag vad jag förstår, i hettans stund ska båda parter alltså upprätta ett avtal om samtycke till samlag.
Som om det inte var bökigt nog med gummit..
Tack för ett mycket bra inlägg. No mercy gäller mot bankparasiterna, som vi måste få bukt med om vår civilisation ska ha någon framtid.
Till Magnus Redin 1715: du har fått allt om bakfoten. Banker lånar inte ut några pengar. De skapar krediter i tomma luften som de sedan tar ut ränta på. Denna vidriga konstruktion utarmar enskilda människor, nationer och nu kontinenter. I den ekonomiska verkligheten kan precis ALLT offras utom de heliga, privata bankerna. Untouchable. Vinsterna är privata, förlusterna betalas av folket. Kapitalism åt folket, socialism åt bankeliten.
/Mikael
Mikael, jag håller med om att "fractional reserve banking" rimligtvis är ett instabilt system som enbart är stabilt medan det finns en fysisk resurstillväxt i produktion av varor och tjänster eller skakigare tillväxt i uppfattningen om vad saker är värda. Detta problem finns oavsett om bankerna i systemet är privata eller statliga.
Oavsett detta och olika länders användning av skattepengar för att rädda privata vinster för de som är mäktigast är det likt förbaskat så att ingen vill låna ut pengar till någon som inte kan betala tillbaka. Vare sig perfekta socialiststater, oligarker eller helyllekapitalister lånar ut utan försäkringar om en förmåga att betala tillbaka. Det minsta som måste garanteras torde vara säkerheten för de pengar som skapas i "fractional reserve" systemet då det ändock måste stoppas in något i det i varje iteration.
Det här kan användas till många människors fördel när det ställs krav på att det måste göras fysiskt produktiva saker så det skapas något som är en påtaglig bas för pengarna. Självklart kan sådant även göras på destruktiva sätt.
Mvh,
Magnus Redin
Något som censuren inte gillar med din blogg. Nu kommer man inte åt din blogg från mitt jobb längre då den inte tillåts enligt vår internetpolicy längre. Andra bloggar fungerar utmärkt fortfarande…
Nu får jag väl läsa andra bloggar på lunchen istället framöver.
Rysligt intressant, Fredrik. Du har ingen lust att delge vilken arbetsgivare du har? Det kan ske via mail och jag kan omnämna det som "ett stort bilföretag" etc.
Magnus Redin
Det är inte bara "instabilt", det är också helt oförsvarbart att våra politiker mangrant, från vänster till höger, stödjer ett helt igenom parasitärt banksystem som endast har utsugning av människors arbeten som mål och som dessutom leder till finansiella bubblor som i slutändan kommer att välta systemet självt, HELT UTAN KONSEKVENSER FÖR DE ANSVARIGA, som kommer att fortsätta att leka gudar likt den depraverade psykopaten DSK. Jag ser att du fortsätter att använda begreppet "låna" ut pengar. Hur kan man tala om att "låna ut" något som aldrig har funnits utan bara är en påhittad kredit ur tomma luften som man har rätt att ta ut ränta på (vilket tvingar fram en "oändlig" kreditexpansion ända tills depressionen är ett faktum)?
Ordet banklån borde omedelbart rensas ut ur det svenska språket.
/Mikael
Vad anser du om Saab västkustare som du är? Driver man företag med skulder?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197705942
Har nyss börjat läsa den, verkar vara relevant.
Att internetpolicyn på Fredriks jobb inte gillar bloggen kan vara för att den besökts mycket och därmed anses ta för mycket bandbredd eller arbetstid. Inte säkert det har med censur att göra.
Vad sägs om att Fractional reserve banking varit en förutsättning för halverandet av fattigdomen i världen? Företeelserna sammanfaller ju i tid.
När Clinton införde Subprimelånemöjligheter var väl syftet att ge subprime-personer möjligheter att få låna till egna bostäder?
Det kan faktiskt vara så illa att alla förbättringar levereras med en dold skitsmårgås som någon måste äta.
Tobias Wallin
-> Mikael 20:46
Det är inte ofta jag tar till så här starka ord, men du visar alla tecken på att vara en dumskalle. Kan du visa exempel på något land som moderniserat sig utan banker? Om du inte gillar den moderna tillvaron står det dig fritt att leva på mindre pengar. Du kan enkelt ge bort de pengar du inte behöver för konsumtion utöver 1880 års nivå.
Anonym 2011-05-18 23:28
Skulle du lite mer preciserat vilja förklara vad du menar med att signaturen Mikael är en dumskalle.
Jag tycker att mycket av det han skriver är väldigt tänkvärt. Så exakt vad för något i texten som han skriver är det som gör att han förtjänar att bli kallad dumskalle.
Det skulle jag vara väldigt intresserad av att få veta. Att avfärda någon med att kalla honom dumskalle och att inte förklara varför är minst sagt ett löjligt och primitivt sätt att diskutera på.
http://www.infowars.com/globalists-like-to-rape-women-as-well-as-nations/
Bästa 2011-05-19 00:10
Om du läser texten som kommer EFTER första meningen kommer du att finna motiveringen till första meningen. Jag ber om ursäkt om språket är lite komplicerat, men jag försökte verkligen undvika kommatecken och annat som kan försvåra förståelse.
Alltså… att bygga upp och utveckla en värld är inte så lätt. 'Globalisering' bygger på samma principer som att byar en gång i tiden började samarbeta. Det var/är positivt för utveckling och välstånd. Vi ska vara EXTREMT glada över den utveckling vi haft de senaste seklerna med tanke på det mycket hårda liv befolkningen haft under ALL tid innan. IMF är ett kollektivt försök mellan 184 länder att samarbeta kring frågor som valutor och handel. Funkar det problemfritt? Givetvis inte. Skulle det vara bättre med mer isolationism, mindre handel (dvs mindre utbud, högre priser pga sämre konkurrens etc), etc – givetvis inte!!!
@Anonym 2011-05-19 00:16
Mikael menar naturligtvis inte att vi skall leva utan banker. Hur skulle det kunna fungera tror du?
Han vill ha ett system med full-reserve-banking istället för fractional-reserve-banking. Helt enkelt så att bankerna gör det som de flesta tror att de gör. Lånar ut insättarnas pengar.
Tycker du att det är så väldigt "dumskalligt"?
Anonym 23:28 och 00:16
Du anser att jag är en dumskalle, men faktum är att du lever i en lögn om du tror att de privata bankerna fyller någon samhällelig funktion som rättfärdigar att de kan ta sig rätten att skuldförslava medborgare och stater på det sätt som har skett och som nu är på väg att leda hela världsekonomin mot en total härdsmälta. För faktum är att de inte HAR LÅNAT UT NÅGONTING AV VÄRDE ÖVERHUVUDTAGET, de har bara hittat på en gränslös mängd av krediter som de tar sig rätten, med stöd av all världens politiker, att utkräva ränta för. Detta är inget annat än den mest effektiva och dödsbringande form av förmögenhetsöverföring som världen någonsin har skådat. Och hela illusionen hålls uppe av politiker och ekonomer med deras mumbojumbo-retorik.
Eftersom du anser att jag är en dumskalle så antar jag att det är din uppfattning att denna rådande ekonomiska ordning är det enda möjliga sättet att skapa ekonomisk utveckling och pengar?
/Mikael
-> Mikael
Om du tror att du skall kunna sitta på din kammare och tänka ut en ny och perfekt världsordning, då är du ingen dumskalle. Då är du en total galning!
Mikael har delvis rätt,men han bör rikta kritiken mot politikerna som införde och underhåller systemet. Tyvärr är det så att alla dagens banker måste använda FRB för att stå sig i konkurrensen och detta kommer inte ändra sig förens politikerna tvingas avskaffa riksbank,frb,insättningsgaranti,fiat-valuta och en åtskillnad mellan deponeringsbank och lånebank.
Anonym ovan
Frederick Soddy var Nobelpristagare i Kemi (dvs ett riktigt Nobelpris och inte det Kalle Anka-pris som Riksbanken delar ut i ekonomi). Han fick för sig att studera ekonomi – i 2 år höll han på utan att haja ett skit när han till slut insåg att hela penningsystemet är ett stort bedrägeri.
Han skrev:
“I thought that, as a scientific man, I ought to know something about economics. So I studied the money system for two years and could make nothing of it. Then, one day, the truth dawned on me. What I was studying was not a system, but a confidence trick.”
Han skrev en bra bok om hur man kan lösa och skapa ett fungerande och bra penningsystem som inte gynnar parasiter utan alla. Som tränad vetenskapsman använde han vetenskapliga metoder och språk (dvs inte det Kalle Anka-språk som vanliga ekonomer mantrar ur sig med lite liberalreligiösa undertoner). Det här var vad han sa om bankerna:
"What is banking?…The most dangerous as it is the most ridiculous force of universal tyranny the World was ever called upon to destroy."
Klassar du honom som dumskalle/galning oxå?
Cornu
Jag skulle framhålla Ryssland som det största offret till IMF:s liberalreligiösa trams (och jag vet: det IMF sysslar med är inte riktig liberalism utan bara en förklätt bankröveri). De kanske inte blev tvingade till det som Argentina men det var samma recept de följde. Enligt Putin dog det flera Ryssar pga av detta än under hela andra världskriget.
Så, anonym ovan. Antingen är du en total okunnig neoliberalt hjärntvättad person som adopterat psykopati som religion eller så är du en naturell psykopat. Jag är inte riktigt säker på vad.
Avslutningsvis
Tack Cornu för ett välskrivet och informativt inlägg!
Nämen, vad nu, Cornu, det verkar nästan som Eva-Britt Svensson eller någon annan könsmaktsordningsfeminist kapat din blogg. Det trodde jag inte om dig.
Hörredu "Lincoln", det är bara "Tyler Durden" på Zerohedge som kan stapla nedsättande omdömen på ett riktigt roligt sätt. Och möjligen James Howard Kunstler när han har en riktigt dålig dag. När du försöker ser det bara pinsamt ut.
@Anonym 2011-05-19 09:00
Ser att du uppgraderat Mikael ifrån dumskalle till galning. Om du är så klok då så kanske du kunde svara på en enkel fråga.
Nämligen……
Tror du alltså inte att ett system som monetariserar enskild skuld till allmänt betalningsmedel under räntekomponentens närvaro, antingen måste haverera eller växa för alltid?
Vore väldigt intressant att få höra din åsikt om detta.
Snälla Sigvard,
Det är en sak att inse att systemet är instabilt och kommer att krascha och/eller tvingas till omvandling. Samma sak gäller för getingsamhällen – de kraschar varenda höst. Det är en helt annan sak att tro att man kan sitta på sin kammare och tänka fram något bättre.
Vartenda försök att "designa" samhällen utifrån strikt logiska och rationella principer har hittills givit upphov till förfärande resultat. Fast ni som vet så bra kan kanske peka på något exempel på samhällen som fungerar bättre än vårt? Eh?
Egentligen skall jag vara mer tolerant eftersom jag gått igenom samma process som ni nu håller på med, men ni kommer tyvärr inte att bli smartare om jag gullar med er. När man befinner sig på det intellektuella larvstadium som ni gör behöver man utmaningar för att utvecklas vidare. Been there done that.
@Anonym 2011-05-19 14:19
Jamen det skulle väl vara bra om du gullade med oss lite så vi kunde komma ur vårt intellektuella larvstadium och liksom du kunna flyga fritt och skåda vår värld från en mer upphöjd position såsom du kan göra.
Du pratar alltså om att det är själva strukturen av det mänskliga egot som utgör begränsningen för hur ett rättvist och väl fungerande penningsystem kan skapas. Eller?
Och slutsatsen du drar av detta är att det inte är någon som helst idé att försöka göra något åt penningsystemet.
Själv så anser jag att egots struktur och penningsystemet går hand i hand men till skillnad ifrån dig så tror jag inte att detta är helt statiskt utan förhoppningsvis undergår en utveckling hela tiden. Riktningen på denna utvecklingen skapas utav varje enskild människas handlande. Varje enskilds människas handlande skapar alltså en påverkan i det kollektiva egots struktur som till slut ger ett resultat i "det stora hela" som blir tydligt i slutändan. Förhoppningsvis då till det bättre.
När det sedan kommer till getingsamhällena så delar jag tyvärr din pessimism. Jag har aldrig träffat någon geting som har nämnt något om att vidareutveckla sitt samhälle så att det inte kraschar på höstkanten. Men just detta är inte något jag har någon lust att förändra.
Tvärtom faktiskt, getingar är något av det värsta jag vet.
Så ekonomi är att jämföra med getingsamhällen? Ja, ska man skratta eller gråta åt en sådan intellektuell härdsmälta? Varför inte likna det vid t.ex Jōmon Sugi trädet om kan bli uppemot 7200 år gammalt?
"Vartenda försök att "designa" samhällen utifrån strikt logiska och rationella principer har hittills givit upphov till förfärande resultat."
Och vad har du för empiriska bevis på det? Att påstå något utan att ha något som helst på fötterna (mer än getingbon) gör ju inte påstående riktigt – det är enbart fråga om en tro från din sida. Jag kan empiriskt påvisa motsatsen men då du hävdade din ståndpunkt först så, varsågod kom med lite fakta, istället för att svamla om getingbon.
Inte nog med att du inte kan anföra något annat än tämligen menlösa personangrepp (tydligen är vi lika "pinsamma" i det hänseendet). Att du tycker t.ex Nobelpristagaren i kemi, Fredrick Soddy, befann sig i "intellektuella larvstadium " så säger ju något om den vilken kvasinivå du befinner dig på. Jo, getingboendet som du tänker med dog nog för många säsonger sedan. Lämnade inte som många spår efter sig heller.
Samhällen är levande organismer. Design av samhällen brukar falla under rubriken "revolution", och utfallet av designsamhällen varierar. Franska revolutionen gick sådär, och Frankrike utan kung blev i allra högsta grad ett levande väsen under ständig förändring.
Den kommunistiska revolutionen i Ryssland ledde till ett annat designsamhälle med fruktansvärda konsekvenser, liksom för de östeuropeiska länder som tvingades på samma design efter andra världskriget.
På rak arm kan jag bara komma på ett varaktigt designsamhälle, nämligen USA, men det är också en överdrift, då det finns en lång rad tillägg till den amerikanska konstitutionen och det amerikanska samhället är under ständig utveckling/avveckling.
Några statiskt designade samhällen kan jag inte komma på. Tvärt om så förändras de hela tiden, även t ex USA som gått rätt långt från ursprunglig design.
Stora förändringar kallas revolutioner, men det är sällan förändringsarbetet slutar där.
Anonym 9:00
Nu har du kallat mig dumskalle och galning, utan att kunna peka på var jag har fel någonstans. Du ägnar dig åt gammal hederlig 'name-calling', vilket naturligtvis är ett enkelt, men ack så begränsat debattknep. Kalla den du pratar med för något nedsättande bara och undvik sakfrågan. Bravo. Du får nog komma upp med nåt bättre. Or I'm done with you, buddy.
Karl 10:13
Om jag har 'delvis' rätt får du gärna upplysa mig om var jag har fel. Om du läser mitt inlägg så ser du att jag där skrev att bankparasitismen drivs igenom 'med stöd av all världens politiker', så jag begriper inte din invändning. Det är dock viktigt att känna till hierarkiordningen, och där har du fel. Banksystemet är skapat utom demokratisk kontroll. Världens olika regeringar kan ses som en underavdelning till systemet, och de är satta att spela upp en skendemokratisk fars för att vi ska tro att vi är fria att välja styrelseskick. Det är vi inte, för frågan att låta penningskapandet undergå en demokratisk process får aldrig nå ytan. Istället ska vi luras att tro att vi (som individ eller stat) står i skuld, när sanningen är den att det som har lånats ut bara är krediter skapade ur intet. Institut som har rätt att låna ut till stater behöver inte ha NÅGRA SÄKERHETER ÖVER HUVUD TAGET. De kan alltså fritt skapa hur stora krediter som helst och sedan ta ut ränta på dessa, räntor som ska tas från människors arbete, produktion av varor och tjänster, vård av barn och sjuka etc.
Din andra mening förstår jag inte ö h. Menar du på allvar att det är med smärta i bröstet som våra banker, 'för att stå sig i konkurrensen', ser sig nödgade att skuldförslava hela befolkningar och kontinenter?
Nja. Skulle inte tro det.
Mikael: Banksystemet är inte på den demokratiska dagordningen nej, men det hindrar inte politiker från att faktiskt göra något åt det om de vill och tillräckligt många väljare kräver det.
Att sätta banksystemet under demokratisk kontroll löser dock inget,penningskapandet kommer då bestå och parasiteringen fortsätta. Det som ska ske demokratiskt är att penningskapande förbjuds,banker som lånar ut ska ha 100% kapitaltäckningsgrad och strikt kontroll av denna.
Anledningen till att dagens system överhuvudtaget infördes var för att politiker behövde finansiera sina utgifter och detta passade som en sorts dold skatt.
Det såldes in åt folket som ett sätt att göra finansmarknaden tryggad från sk. bankruns som skedde varje gång förtroendet för en eller flera banker kom att ifrågasättas.
Men detta var för över 100 år sedan och kunskapen om felaktigheterna i planekonomiska system var då inte lika utbredd.
Ingen kom att ifrågasätta hur tillgång/efterfrågan av penningmängd ska kunna ske korrekt utan prismekanism(sparande/lånande).
Resultatet blev förstås att alla sunda banker gick i konkurs då de inte kunde konkurrera med någon som får enorma subventioner av staten via en dold skatt(ökad penningmängd).
Idag är tyvärr tillräckligt många fortfarande födda pragmatiker,där det som anses fungera inte ifrågasätts.
Även om vi nu införde striktare kapitaltäckning här i Sverige så skulle det inte göra mycket då bankerna flyttar till ett land som fortfarande delar ut subventioner,men någon måste leda vägen. Min största förhoppning står just nu till Ron Paul och att han blir nästa president i USA. Jag delar hans åsikter på detta område och han har lovat att "End the Fed" som en av hans böcker heter.
-> Mikael
Ditt problem är att du inte förstår. Det problemet kan inte jag hjälpa dig med. Det måste du ta itu med själv.
Jag kan dock tipsa om en övning: Om du vill slippa parasiterande banker behöver du bara flytta ut i skogen och klara dig på ätliga bär och rötter och kläder du kan tillverka av skogens gräs och blad. Då slipper du bli utnyttjad. Albanien och Nordkorea lär visst vara rätt bankfria om du hellre skulle vilja emigrera.
Anonym 7:37
Om du tänker fortsätta att tala om andras "intellektuella larvstadium" utan att komma ut ur din egen självförhärligande puppa så kan du som diskussionspartner bara få betyget Icke Godkänd. Du har ju varit överallt och gjort allt, varför inte dela med dig istället för att förolämpa andra? Du drar ett löjets skimmer över dig med ditt evinnerliga tjat om getingsamhällen, ätliga rötter och Nordkorea. Här pratar vi om banksystemet och IMFs våldtäkt av nationer. Välkommen in i matchen.
-> Mikael:
Du får däremot absolut högsta betyg! MVG++ på floskeltoppen.
Detta är underbar humor! Getingsamhällen har nämnts en gång i denna tråd. Nordkorea likaså. Om Mikael upplever det som "ett evinnerligt tjat" så är det förmodligen en ekoeffekt inne i hans huvud.