Det börjar dugga tätt med artiklar som oroar sig över oljepriset. Bonniers affärspapper har en artikel där man konstaterar att världsekonomin använder mindre olja idag per dollar i BNP, och vill få det till något positivt. Tvärt om så innebär det ju att vi förlorar mer BNP för ett fat utebliven olja än förr i tiden. Hävstången på varje oljefat är helt enkelt större, och det gäller åt bägge håll.
I artikeln konstateras det åtminstone korrekt att nuvarande oljepriser kommer knäcka världsekonomin om de ligger kvar för länge.
Via Tidningarnas Propagandabyrå TT, så får vi istället en artikel som säger tvärt om. Här skall oljepriset ligga kvar länge på en hög nivå. Tydligen är det bara oljan och med det bensin och diesel som påverkar svenska hushåll. Andra prisökningar sänker tydligen inte hushållens så viktiga konsumtion av importerad plats från Kina och förtjänar istället räntehöjningar.
Trams. Styr man räntan mot KPI så skall man höja räntan oavsett varför KPI stiger. Man kan inte göra undantag för att det rör sig om just oljepriset, även om bristdrivna prisökningar inte är inflation.
Även om situationen i Libyen kan ta många år att reda upp, kanske upp till 10-20 år baserat på andra länder som upplevt inbördeskrig, så kommer inte oljepriserna bestå. Världsekonomin knäcks nämligen först, och med det kraschar även oljepriset, om än tillfälligt.
Frågan är istället hur högt priset hinner innan ekonomin knäcks och hur lång tid ekonomin orkar med det här oljepriset. Varje 20 USD i ökning i pris innebär att ytterligare 1% av världsekonomin går åt till att köpa olja att bränna upp.
Det börjar iaf bli tydligt i artiklarna att peak oil hägrar då det påtalas att det inte i princip finns någon reservkapacitet utanför Saudi-Arabien, om ens de har någon verklig kapacitet annat än för att snacka om det. Kanske är det medföljande rekordpriser för bensinen som t ex får Sydsvenskan att på ledarplats ta upp peak oil, vilket bloggrannen Osunt tipsar om.
Vi är många som i åratal varnat för vad som komma skall. Tydligen är det endast när det påverkar plånboken som man i media är beredd att lyssna. Reagera, inte agera.
På torsdag är det dags för “day of rage” i Saudi-Arabien, en av världens hårdaste diktaturer. Några fördömanden av diktaturen hörs inte från väst, som är väl medvetna om att vår ekonomi och vårt välstånd bygger på illusionen att Saudi-Arabien kan leverera olja när andra faller ifrån. Ännu en diktatur som kramas hårt alltså.
13 kommentarer
Cornucopia,
Offtopic: Hur går det med bokförsäljningen? Några tips i all välmening:
Kan tycka att det är lite konstigt att man lägger ned 22 månader på att skriva en bok, och sedan när den är publicerad inte lägger någon tid vid marknadsföringen. Att öppna en facebook-sida och skriva ett inlägg på bloggen är inte marknadsföring. Hur bra produkten en är så säljer den inte om den inte marknadsförs. 189 kr (230 kr med frakt) är mycket pengar och om den inte skall sälja i blott 100 exemplar i den innersta kretsen så måste den marknadsföras.
För 15 000 kr i marknadsföringsbudget (som dessutom är avdragsgillt i företaget) så kan man snabbt faktiskt skapa ett sådant intresse för boken att den till slut får en upplaga om 40-50 000 i försäljiningsledet. Så här gör man: Du tar hela vinsten från de 10 promoböckerna om cirka 6 000 kronor och en månads bloggintäkter om 8 000 kr så har du en marknadsföringsbudget om 15 000 kr.
För detta får du 100 böcker (tryckkostnad 100 kr? samt portokostnad 50 kr). Dessa 100 ex skickar du sedan med ett personligt välformulerat brev till följande 100 personer i samhället:
Försvarsutskottets samtliga 17 ledamöter (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=5454)
10 ex till Sveriges högsta militärer och ytterligare 10 ex till folk som ofta talar på FoF.
Ett ex till recensenter på Sveriges samtliga kvällstidningar och dagstidningar.
Ett ex till Jan Guilou, Leif Gw Persson, Camilla Läckberg, Mankell etc etc
1 ex till alla personer med visst inflytande i samhället som någon gång de senaste åren skrivet en debattartikel om försvaret eller uttryckt intresse för försvarsfrågor.
10 ex till 10 viktiga samhällsdebatörrer.
1 ex till Ryska ambassaden
1 ex till justitieminstern (och 1 ex till alla personer i boken som har en tjänst som motsvarar den i samhället).
1 ex till Bo Baldersson och ett ex till alla som de senaste åren skrivit någon roman om militären.
1 ex till lokaltidningen (med intervju??) och 10 ex till mindre tidningar på mindre orter.
Totalt alltså 100 böcker till 100 personer inom samhället på viktiga poster. Det räcker att en enda av dessa tar upp och kommenterar boken offentlig så har du en blivande bestseller.
Sedan bör man nog fundera kring att försöka pressa priset, även om jag vet att tryckkostnaden är hög. Att köpa en pocketbok för 230 kr gör nästan ingen. Kan man få ned priset till 119 kr tjänar man ändå mer pengar om man säljer 40 000 ex än om man säljer 100 ex för 230 kr.
Snacka om att slå in öppna dörrar. Vad tror du jag håller på med? Alla i försvarsutskottet är inte relevanta, men jag har redan skickat till vissa av dem.
Skickar dock inte till allt och alla samtidigt. Tror mer på att dra ut det hela lite över tiden för maximalt genomslag. Onödigt att bränna alla kanaler samtidigt.
Jag har bara hållit på en vecka än så länge, och det finns en marknadsföringsplan som aktivt arbetas efter. Men jag redovisar inte allt jag gör här i världen här på bloggen.
Tack för inputen iaf.
Har för övrigt sålt över 400 böcker nu, och det utan att (vad jag vet) marknadsföringsexemplaren resulterat i någon mediauppmärksamhet.
För övrigt är 40-50000 böcker helt orealistiskt. Totalsuccen och undergroundhiten "100-åringen som hoppade ut genom fönstret" sålde 15 000 ex till fullpris utan recensioner.
Boken om Knugen sålde väl 20 000 eller ngt sådant, men då krävs det att man betalar PR-byrå som bjuder lite journalister på lunch.
Jag har passerat 400 som är medlet för en debutant, och det på endast en vecka. En sak i taget.
Forts, för att nå 40-50000 ex så måste man sälja pocket för 1:- i förtjänst per ex till författaren.
Gratulerar till en god start! 400 ex på en vecka är ju fantastiskt!
Marknadsföringen verkar du därtill sköta bra, med tanke på iden att skicka gratis provex till försvarsutskottet. Och den boosten visar sig inte på en vecka utan först efter någon månad när boken är färdigläst. Med en begränsad marknadsföringsbudget är nog ett hundra provex till viktiga personer den bästa framkomliga vägen för att få spridning på boken. Lycka till.
Bokmarknaden är hård. 2000 sålda ex för en debutant är strålande! Att ge ut en bok på eget förlag gör det svårare att få den marknadsförd. Men jag tror mig förstå att du har en bra förmåga att få spinn på vad du gör. Du har ju redan en välbesökt blogg, vilket är grunden för spinnet runt boken. Vi som läser den, bör naturligtvis köpa ett ex. Har inte gjort den än, men det kommer…
Vet att du sa att det bara var dom 10 första exèn som blev numrerade och signerade,, men varför inte ha plats tex på denna blogg, där i alla fall dina blogg läsare kan få ett signerat ex,, något jag skulle gilla 🙂
En till som inte köpt ännu, men följt dig i många många år
Peter G
Tillägg,, för tex 300 eller så inklusive frakt, genom att maila dig
Mvh Peter
Vad tror du om reserverna i Kanada? Oljesand eller Tar sand som de som motsatter sig fortsatt brytning sager. Ett seriost alternativ till Saudi?
Majoriteten av svenskarna tror att livet kan fortsätta som nu för alltid. Den allmänna ignoransen skrämmer mig, folk är inte smartare här än rednecks i Usa som svenskar gillar att håna.
Sverige består av 70% rednecks, infantila, oförmögna aphjärnor.
Den stora frågan är om det är inflationsjusterad BNP – om inte så innebär det att vi använder mer olja idag per realt justerad BNP-enhet…
Bara en liten kommentar: day of rage i Saudiarabien kommer att vara pa fredag 11 Mars, efter fredagsbonen. Kan posta en livekommentar fran Riyadh om intresse finns. Hittills ar det kolugnt har.
/Araben
Araben, javisst gör det. Hoppas att de inte stänger ner Internet bara.