Hos Schibsted kan vi nu läsa att svensk oljekonsumtion ökar. Vi känner ju alla till den hårda kopplingen mellan oljekonsumtion och BNP-tillväxt, iaf oljekonsumtion för transporter.
Med återhämtningen i ekonomin så ökar våra transporter och med det naturligtvis oljekonsumtionen.
Det rör sig faktiskt om två bra artiklar väl värda att läsa, där man t ex påtalar att en av våra största importkällor, Danmark, kommer sluta exportera olja redan runt 2018 och vi köper ungefär en femtedel av vår olja från just Danmark. Produktionen är även i fritt fall i Norge, även om landet inte slutar exportera helt förrän efter år 2025. Ryssland kan inte heller öka sin produktion eller export nämnvärt, och kommer få se fallande produktion och export framöver.
Sveriges oljetomte (ej positivt ord) Radetzki är förstås inne och kommenterar och kallar Göran Perssons seriösa oljekommissions rapport för trams. Läs mer hos bloggrannen Ylven.
I artikeln sägs en sanning som alla tekniknaivister som tror att vi enkelt kan minska vårt oljeberoende borde läsa. Den om verkligheten:
“Bland annat beror det på att den svenska vagnparken, med drygt 4,8 miljoner bilar, har en omsättningstid på cirka 20 år. Eftersom förhållandevis få av dessa bilar, och de som säljs de närmaste åren, är eldrivna, är det redan nu klart att vägtransporterna kommer att vara beroende av olja även 2020.”
Göran Perssons rapports mål var ett sk “oljeobereonde”, definierat som 50% minskning av fossila bränslen i transportledet till år 2020. Sittande regim har inte 50% som ambition, utan 10% förnyelsebara bränslen till år 2020.
Som det ser ut nu kommer vi alltså inte klara av ens en halv omställning bort från oljan, en olja vi köper på en exportmarknad som kommer vara helt borta till år 2030. Då hjälper det inte att tomtar kallar Göran Perssons seriösa försök att göra åtminstone någonting proaktivt för “politiskt jippo”.
Vi hade en liten, liten chans att minska skadeverkningarna av peak oil för Sveriges del, men den har alliansregimen kastat bort.
Istället skall man bygga mer motorvägar så man kan köra extra fort in i bergväggen. Vi fortsätter köra åt fel håll som om oljan är en oändlig resurs, trots att det visar sig att ett litet inbördeskrig i ett litet Nordafrikanskt land ger oss rekordpriser vid pumpen eftersom det inte går att öka oljeproduktionen väsentligt längre.
Klassar Schibsteds artiklar i det glädjande facket av artiklar i media som nu uppmärksammar oljans ändliga realitet pga prisutvecklingen som Libyen orsakar. Det behövs några ören vid pumpen för att media skall reagera.
Tillägg: En graf över transportbränslena följer.
Som vi ser vände konsumtionen upp igen 2010 efter att ha sjunkit under “nödåren” 2008-2009. Detta visar återigen på att enda sättet att under rådande politik och informationsgivning få ner konsumtionen är att sänka ekonomin.
Framför allt är det dieselanvändningen som ökar i Sverige, rejält. Vårt behov av just vägbaserade transporter av varor ökar alltså kraftigt, mer än vad snålare persontransporter kan kompensera för.
13 kommentarer
"trots att det visar sig att ett litet inbördeskrig i ett litet Nordafrikanskt land ger oss rekordpriser vid pumpen"
Det måhända vara ett litet inbördeskrig i din värld och det måhända vara ett litet land. Däremot bidrar Libyen med bränsle till 2 av 100 bilar, lastbilar, flygplan etc. Hade vi sett liknande revolt i USA så hade ju rubrikerna i tidningar och kommentarer i bloggar varit något annorlunda skrivna/vinklade.
Problemet är väl inte att vi bygger motorvägar, problemet är väl att vi inte bygger upp inhemsk produktion av alternativa bränslen. Förstår fortfarande inte varför något av blocken under sin tid har satsat hårdare på biogas.
Var är den billiga elen så vi kan komma åt svartluten så vi kan producera flytande bränsle av det?
Det spelar ingen roll om man har röstat på de rödgröna eller alliansen, båda sidorna har en energipolitik som milt uttryck går att ifrågasätta.
08:18, tror du missar ironin i mitt inlägg. Eller åtminstone inte läst vad jag skrivit tidigare.
08:18, det är värre än 2 av 100. Det som är relevant är andelen av exportmarknaden och där ligger Libyen på 4-5% av oljan.
Hur mycket mer kan Kanada öka sin oljeproduktion?
08:33 Kolla IEA grafen deras outlook för 2010 (okonventionell olja). Det finns mycket tjärsand men det tar LÅNNG tid att utvinna och är mycket kostsamt. Tjärsand är en kiss i Nilen av daglig produktion och bara intressant att utvinna vid minst 80 dollar fatet. Så letar man billig olja får man leta på månen.
Framför allt är det dieselanvändningen som ökar i Sverige, rejält. Vårt behov av just vägbaserade transporter av varor ökar alltså kraftigt, mer än vad snålare persontransporter kan kompensera för. Jag tycker mig också märka att fler och fler som köper personbilar köper dieseldrivna sådana. Om det finns statistik på det så kanske det vore intressant att ta en titt på? /MK
Dieselbilar säljer som aldrig förr-ca 64% senast vill jag minnas.
Där kan vi blanda in RME.
Bensindrivna dominerar fortfarande på våra vägar-där komme inblandningen av Etanol att öka till 10% i vår-en dubbling.
Volvo var med i kommissionen via Leif J ställde ju upp ett antal alternativa drivlinor för lastbilar. Så det är bara att köra!
Men vi bör nog göra det gemensamt med resten av världen-inte binda upp oss med speciella regler.
Det ger så lite och kan kosta så mycket!/Oppti
Jag hoppas på en rejäl ökning av bränsleförbrukningen under det närmaste decenniet, men helst bara för arbetsmaskinerna som bygger ny infrastruktur.
Med dagens teknik kan vi bygga reaktorer som kommer upp i 750 grader. Bränsle och avfallsfrågan är dock inte löst.
För syntetiska bränslen behöver man höga temperaturer sk process värme och billigt bränsle.
Pulandet med etanol och rme kan inte bli mer än garagepulande i skala.
Här krävs visioner, kapital och vilja att satsa framåt. Men jag tror inte att vi får se oss flytta fram positionerna så länge oljan kostar under 500 dollar. Med skatt på bränsle är svenskarna redan upp i ett oljepris på 200 dollar..vi är vana redan.
Det allra svåraste att byta är infrastrukturen, maskiner, motorer, energibärarform.
En ren elbil likt Tesla kostar 500 000kr..jag ser inte hur det ska bli en masstransport även i framtiden. Elbilar är och förblir alldeles för dyra. Elbilar konkurrerar redan med elektronik och jordartsmetaller.
Etanol och RME är en vilja att behålla dagens motorer. Ett hektar raps i afrika ger 3 ton rapsolja, samma hektar i Sverige ger 1 ton..
Biobränslen kommer aldrig blir mer än ett särintresse. Syntetiska bränslen behövs, men för framställning krävs ett paradigmskifte i teknologi, tex gen4 reaktorer. Ett enda välriktat terrordåd i Saudi kan slå ut 10-12% av den globala exportoljan.
Det är så typiskt människan att bygga korthus, vi lär inget av historien och varje ny generation tror sig veta bättre än den innan.
Om 200 år är vi nog under 3 miljarder på jorden igen, om inte ännu färre. Sjukdomar, krig, miljöförstöring, ekologisk kollaps och ekonomisk misär är kontentan av människans kortsiktiga drivkraft.
Redan nu har fler fiskebestånd kollapsat i världshaven, haven är fulla av sopor. Detta kan man inte rensa bort med sina powerpoint slides i Sverige. Jag tror det är kört, vi kommer köra tills det ryker som vi alltid gjort, majoriteten är som Oppti i tankegångarna.
Varför oroa sig det löser sig med tiden..tar oljan slut, odla raps..bygg väderkvarnar.
Anonym 11:18, Jag tänker mig framtidens elbilar som små lätta bilar på några hundra kilo som blåser på i 70 och kanske t.o.m 80 km/h på riksvägarna och vid omkörningsfälten kör om de 30-40 m långa och 90-110 ton tunga metanoldrivna biobränslelångtradarna som tuffar på i ekonomifart 50 km/h.
Inbördeskrig, svält och utrensning, de som överlever kommer att ha nog mer resurser.
Det som ökar är transporter pga kvartalsekonomernas just in time production. Kortsiktiga vinster ställer till det på andra sidan myntet utan att många förstår. Bara man tjänar pengar!..