Flygbolag är en utmärkt mätare på ett lands lagstiftning och med det skattesystem, eftersom internationella flygbolag tävlar på lika villkor med sina internationella konkurrenter.
Förlustmaskinen SAS fortsätter vara just detta, dvs en förlustmaskin. Inte lätt att konkurrera direkt med utländska bolag, när man har skyhöga skatter och t ex LAS att ta hänsyn till för den svenska personalen. Snart är det tanter i åldern 60+ som är kabinpersonal får man anta.
De sex miljarder som skulle gått till att minska skuldsättningen sägs nu enligt mediauppgifter vara brända. Frågan är vem som var så korkad att de ställde upp med pengar i våras, och om de nu fortsätter vara så korkade att de ställer upp med pengar igen?
Jag har länge frågat mig varför svenska staten alls skall äga flygbolag, en bransch utan framtid i spåren av peak oil och oljebristen. Flygbranschen kommer klämmas från två håll, dels stigande drivmedelspriser och dels fallande resande i spåren av varaktigt försämrad världsekonomi i energibristens spår. Redan under 2009 minskade flygresandet med 15%, trots alla linjärekonomiska förutsägelser om ständigt ökande flygresande. (Som sidospår så är Konjunkturinstitutet ledsna över att folk sågar deras ständigt felaktiga prognoser. Förslag: Lägg ner KI.)
Nej, är det av någon glesbygdspolitisk anledning viktigt att ha ett flygbolag inom Sverige som kan trafikera olönsamma rutter, så kan man väl knoppa av den svenska inrikesverksamheten och shuttlandet till Kastrup och byta namn på detta företag till DDR Airlines. Resten av SAS ger man bort eller sätter i konkurs. Skall svenska staten stoppa in ett öre till så skall det vara för att köpa loss inrikesverksamheten. Det finns ingen anledning för staten att satsa något riskkapital på internationell verksamhet.
Men även inrikesverksamheten kunde mestadels hanteras av andra bolag, effektivare och som inte är kolosser på lerfötter.
Exemplet SAS visar med all tydlighet att vi behöver en ordentlig avskuldning innan ekonomin kan återhämta sig. I fallet SAS så hjälpte det inte med nyemission och löften om att betala av skulderna, så då är det dags att prova en annan metod: KONKURS!
Men det centrala är att exemplet SAS visar hur skadligt LAS och det svenska skattesystemet är, och hur svårt det blir att på lika villkor konkurrera med utländska bolag med lägre skatter och utan LAS. De svenska bolag som går bra i internationell konkurrens, t ex inom svensk basindustri gör detta pga billig råvara från primärproducenterna, t ex skogsägarna, och billig el. Det kan kompensera för skattesystemet och LAS. Men SAS använder dyrt utländskt bränsle, och köper utländska plan och har alltså inga inhemska konkurrensfördelar som kan väga upp det svenska systemet. Bränsleutgifterna är nu antagligen större än personalkostnaderna, så i just fallet SAS hjälper inte ens svagare kronkurs och med det sänkta löner, vilket dock hjälper basindustrin.
Ett alternativ till att sätta SAS i konkurs är förstås att skrota LAS och även kraftigt reformera och sänka skatter och transfereringar (=bidrag) i det svenska samhället. Men det ligger förstås inte i linje med den svenska värdegrunden. (Läs detta suveränt ironiska blogginlägg av Morgonsur, som gissningsvis också är 70-talist.)
SAS faller bara lite drygt 2% på den svenska börsen, som i övrigt i skrivande stund backar något, ner 0.2%. SAS. Sälj aset snabbt.
9 kommentarer
Jag tyckte att de riskerna som KI's prognoschef räknade upp är högst relevanta. Det man ville se är ju en värdering om hur troligt det är att risken realiseras. Om de har uppfattat riskerna rätt så borde de kunna få en mer realistisk uppfattning om sannolikheten för att riskerna infaller.
Vem var så korkad … ?
Maud Olofsson I presume …
Dagens löpsedel …
"Jag är väldigt underskattad … "
Snarare överskattad … "sluta tjafsa nu" …
Trots att jag är en anhängare av fria marknader tror jag egentligen att SAS borde vara helstatligt (fördelat på de nordiska länderna) och fokuserat på inrikestrafiken i Skandinavien. Som long-haul-företag är de dömda men någon borde ombesörja att även folk i glesbygden kan resa ut i världen. Om inte annat så de kan flytta dit jobben är…
Bra skrivet. Håller med, Sälj eller lägg ner SAS.
Jo:
Nej, staten / kommunen etc ska inte konkurrera med den privata marknaden.
Vem vill starta företag när man har en stat som med hjälp av skattepengar ej konkurrerar på lika villkor. Inte jag iaf.
Staten ska vara till för invånarna och inte tvärtom! Förstår din tanke men det är inte rättvist om vi tror att företagande (jobb) är vägen till framgång. Tror vi på passivisering (bidrag eller jobb inom den ofantliga sektorn) så kan staten sköta allting. Dvs det ska inte löna sig att arbeta och slita hårt för att komma någonvart. Fortsatt ENORMT skattetryck etc.
Då kan vi fortsätta kapitalbeskatta svenskarna och företagen (vi ligger endast efter Norge)
De som inte kan försörja sig på glesbygden resurser etc får finna försörjning där den finns.
/Mr kapitän
SAS är ett gammalt företag som utsätts för vansinnig konkurrens av nya uppstickarbolag med löjligt låga priser.
Varför skall vi kunna resa till London en gång i månaden för ett pris som understiger kostnaden för en bättre middag?
Den kostnad på miljön som resan ger är inte betald!
/Oppti
Förstår inte heller varför SAS ska vara statligt. Ser ingen större framtid i flyg heller.
Vissa samhällsnyttiga delar är dock lämpligt att låta staten ta hand om så att dessa "godbitar" ej köps upp av stora företag och exploateras.
Jag tänker främst på elnät, järnvägsnät, telenät och vägar bör byggas av statliga pengar och förbli under demokratisk kontroll.
Vart man drar gränsen är svår och måste diskuteras flitigt, men gränsen ska vara tydlig så att det privata inte behöver konkurrera inom dessa områden.
Kanske borde detsamma gälla för naturresurser som vattenkraft, skog, järn och koppar. (har ej bestämt min ståndpunkt här)
Skulle vara intressant att höra vad du C har för synpunkter på detta (och jag hoppas du inte talar i egen sak då)
Thaman
Jag jobbade på SAS mellan åren 1980-1995. Under guldruschen på 80-talet med Janne Carlzon i spetsen gick företaget som "tåget". I huvudsak beroende god konjunktur, oligopol och obefintlig konkurrens från lågprisbolag. Den flygande personalen hade fantaska löner och förmåner. Även vi på marken hade våra rabatterade resor. I början av 90-talet drabbas SAS av lågkonjunktur och fallande lönsamhet. Utvecklingen har fortsatt iom ökad konkurrens. Det stora problemet för SAS är nog lönerna. LAS tror jag inte är problemet.
Vid arbetsbrist är det bara att säga upp folk. Det är billigare att avskeda folk i Sverige än i de flesta andra länder i Västeuropa.
SAS kan nog överleva som ett slimma matarbolag till ett fåtal nav i Nordeuropa.
Jag slutade när jag vid 40 års ålder sade upp mig ett ett års avgångsvederlag. Sedan satsade jag på journalistiken!
usla plan, usel service, hub i stockholm. det kan inte funka.
Jag föreslår att vi ger alla statens SAS-aktier till Norge, om de ändrar sig och köper Gripen. Det är ju ändå ingen som tror att de ska få köpa JSF till det pris som Lockheed Martin "föreslagit", hälften av vad USAF ska betala…
/Starvid