Ingen mindre än rosa (ja, jag är milt färgblind) tidningen, Dagens Industri, uppmärksammar att Norges oljeproduktion faller, och att landet nu trillat bort från listan över världens tio största oljeproducenter.
Det är ju värt att notera att man i Norge tillämpat och tillämpar all form av ny teknologi som finns inom oljeområdet, men ändå ser deras produktion, mätt i tusental fat olja per dag ut enligt nedan. Detta skriver jag med anledning av de peak oil-skeptiker som alltid tjatar om “ny teknologi” som skall öka och förlänga produktionen av olja. Men det är ju just det man tillämpar över hela världen, annars skulle det se ännu värre ut
Siffrorna för 2009 och framåt kallar jag för en prognos, och de baserar sig på det norska oljedirektoratets optimistiska världsbild.
Värt att notera är att oljedirektoratet alltid varit positiva och fram tills nyligen bestämt hävdat att Norges oljeproduktion skall öka igen. Men verkligheten har kommit ikapp dem, men det återstår att se om deras lite mer dystra prognoser fortfarande är för optimistiska.
Det finns fortfarande de som förnekar att peak oil ens kan existera, trots ovanstående rätt tydliga graf. Tydligen är det bara länder som USA, Norge, Mexico, Indonesien, Venezuela, Libyen, Kuwait, Iran, Rumänien, Irak, Brunei, Ryssland, Egypten, Indien, Syrien, Argentina, Colombia, Storbritannien, Uzbekistan, Australien, Oman, Yemen, Malaysia, Vietnam, Danmark, Nigeria, Chad, Saudi-Arabien, Algeriet mfl som drabbas av nationell peak oil, medan världen som helhet aldrig skall kunna drabbas…
9 kommentarer
Hur vet du att Saudi-Arabien har passerat peak oil? Är inte osäkerheten stor när det gäller Saudi-Arabien?
Det är iofs sant, produktionen är bara ner någon procent, så det får väl tas med en nypa salt.
Hur svarar du på ekonomer som säger att marknadsmekanismer kommer att lösa peak oil-problemet? Om man förväntar sig stora prisstegringar så kommer spekulanter att gå long på olja och man kommer att vänta med att plocka upp det ur marken osv.
Väntar man med att plocka upp oljan blir bara utförsbacken nu efter peak oil snabbare.
Inga marknadsmekanismer kan resa tillbaka 40-80 miljoner år i tiden och skapa mer olja eller ändra några naturlagar.
Marknadsmekanismerna gör redan att man tillämpar all form av teknik och mänsklighetens skarpaste hjärnor på att få upp så mycket olja det bara går. Annars hade peak oil inte inträffat 2008, utan år 2001.
Marknaden kan inte skapa vad som inte finns, men kan se till att fördela resurserna rättvist, dvs att de som har mest pengar är de som får resurserna (=rättvist, utan ironi, rättvisa är inte solidaritet). Därför har vi energi- och bränslebrist i allt accellererande takt i de fattigare länderna, i takt med att deras sjukhus måste stänga av sina dieselgeneratorer för att vi betalar bättre för ojlan nrä vi kör barnen till fotbollen. Se t ex http://energyshortage.org/ och för exempel på sjukhus som fått bryta strömmen till för tidigt föddas kuvöser för att de inte har råd med bränslet pga marknadens osynliga hand, se http://www.energybulletin.net/node/22775
Tänk på det när du nöjeskör din bil nästa gång.
Cornucopia,
Jag är nyfiken på din syn på praktiska vardagliga frågor givet utvecklingen du beskriver:
– elpris: binda nu, senare eller aldrig?
– bilar: diesel- eller bensindrivet?
– ränta: binda nu, senare eller aldrig?
Hälsningar,
GeneClark
För att förtydliga, marknadsmekanismerna kommer lösa peak oil så att de som har råd får olja, och de som inte har råd får klara sig utan. Det fungerar tills systemet bryter samman, dvs tills majoriteten inte längre får olja och gör uppror (bildligt eller bokstavligt) mot minoriteten.
GeneClark, binda el. Alltid så länge som möjligt. Fast bind inte nu när elpriset just femfaldigats. Binda gör man statistiskt sett i mars-juni, se tidigare inlägg på bloggen.
Bilar: Diesel. Finns fler sorters bränslen att hälla i motorn, i värst fall får du pressa ut tallolja ur en tall…
Ränta: Aldrig binda. Riksbankens ränta blir inte lägre än 0.25%. Eller iaf inte mer än 0.25% lägre. Men det är förstås marknadsräntorna som avgör. Så man borde binda. Men istället, vilket jag bloggat om, så skall du ta mellanskillnaden mellan 5-årsräntan och rörlig ränta och amortera med.
Kanadas oljesand:
1.700 miljarder fat olja
Dyrare att utvinna = ja.
Men den finns där och KAN utvinnas.
Vad kostar ett fat bensin i Sverige? Ca $270 vilket är betydligt mer än marknadspriset.
Även om ett fat bensin i Sverige kostar $500 kommer det inte att vara något problem.
Problemet med oljesanden (=tjärsanden) är inte storleken på reserverna utan de begränsade produktionsflöden man kan få ut.
It's not the size of the tank, it's the size of the tap.
Se: http://www.peakoil.net/publications/a-crash-program-scenario-for-the-canadian-oil-sands-industry