Nu uppmärksammas försvarets svarta hål i SvD, SAP-systemet Prio.
Jag har skrivit om det förut. Om verkligheten inte stämmer överens med kartan, gäller kartan. Försvaret skall omorganiseras och verksamheten anpassas för att fungera ihop med IT-systemet. Finns inte stöd för invasionsförsvar i IT-systemet, så utgår alltså den verksamheten ur försvaret. Ett citat från tidigare artikel hos IDG:
“Vi kommer att hålla SAP-systemet inom den struktur som SAP erbjuder, sedan anpassar vi Försvarsmaktens verksamhet och organisation till systemet.”
Som vanligt skyller man även på kunden, även i artiklarna hos SvD. Det är nämligen så att när man beställer ett SAP-system, så är det alltid ditt fel som kund när några hundra konsulter misslyckas att leverera i tid, efter budget och efter spec. Det är aldrig konsulternas fel.
Återigen efterlyser jag någon kund som kan peka ut och namnge ett lyckat SAP-projekt. Lyckat för kunden alltså, inte ett där SAP + konsulterna har fått några miljarder för att leverera ett system som kräver att kunden förändrar sin verksamhet för att det skall fungera.
14 kommentarer
Tyvärr kan jag inte tipsa om något lyckat SAP-projekt heller. Jag kommer ihåg för några år sedan att Posten pumpade in pengar i detta meningslösa projekt. Postens dåvarande och pådrivande IT-chef avslutade plötsligt sin anställning på Posten för att sedan bli anställd på SAP…
/Batman
Cornu, inte visste jag att du har detta intresse för SAP. Jag har inte heller hört om någon som lyckats med SAP. Det var ju nästintill tragikomiskt när Ericsson inte hann vinstvarna i tid 2007. När jag höll på med administrativa program för några år sedan träffade jag på många företag som satt fast i SAP-smeten. Så är det när "The Wanja-Principle" får styra besluts- och inköpsprocesserna. Köp något dyrt som andra har, så blir man inte hängd…
Men kan vi inte begära finansiell hjälp från amerikanerna? Vi hjälper dem i Afghanistan i deras sökande efter att lägga en pipeline för olja och gas genom Afghanistan. Det borde inte vara mer än en piss i Missisippi att bidra med några kronor till PRIO.
Hur går det för SAP-konsulterna i Sverige nu? Har de börjat känna av lågkonjunkturen? Har de drabbats Indien?
Vad är alternativet när du ska avlösa över 300 gamla arvsystem? Ett misslyckade för försvarsmaktens förändringsledning är inte ett misslyckande för SAP. Militären i USA, Enghland, Norge, danmark,canada har alla infört SAP. Skulle du plocka russinen ur kakaen och installera bara ett ekonomisystem eller logistik hantering finns det bättre alternativ, men inte om du vill ha en integrerad helhetslösning.
Anonym,
Hur vore det att kunna få en integrerad helhetslösning som stämmer med den verksamhet man avser genomföra?
Som till exempel SAP DFPS? (Defense Forces and Public Security)…..
Jag jobbar på ett ställe där man kör SAP och håller på och uppgraderar och grejar (säkert mkt kostsamt).
Jag besitter inte kompetens att bedömma hur väl det fungerar, men uppenbarligen vill de styrande på detta företag ha funktionerna som kommer i de nya versionerna. Och jag tror nog att företaget är på rätt väg, men det är många delsystem som nu ska bli ett..
Dessa affärssystem är väldigt komplexa och det är nog bra om man kan försöka standardisera efter ett visst system. Som bekant är någon form av standard bra. Det känner du säkert till C?
Tycker du är lite ute och cyklar, men vad vet jag å andra sidan..
Bra blogg är det iaf! 🙂
Mr Anno
"Försvaret skall omorganiseras och verksamheten anpassas för att fungera ihop med IT-systemet. Finns inte stöd för invasionsförsvar i IT-systemet, så utgår alltså den verksamheten ur försvaret."
Haha, den här beskrivningen är förstås skrattretande, men det som gör att man ändå håller sig för skratt är att det väl tyvärr ändå är helt sant.
Tyvärr så gör detta väl knappast heller varken från eller till eftersom vårt försvar redan är så ynkligt litet att det väl knappast ens duger till att försvara Stockholms innerstad…
"så är det alltid ditt fel som kund när några hundra konsulter misslyckas att leverera i tid, efter budget och efter spec. Det är aldrig konsulternas fel"
Problemet är väl att när beställningen görs är ofta inte allt igenomtänkt och specen för dålig. Kompletteringar och ändringar under vägen är vardag. Jobbar du som konsult vet du säkert hur det är. Och man gör juh som kunden säger även om det är "tokigt".
Så det är inte så konstigt att tidsplanerna för projekt ofta missas. Visst kan vi levera i tid men det kostar massor med pengar i övertid.
Komplexa projekt tar tid.. speciellt om kunden inte riktigt kan IT och kan speca ordentligt..
Ej SAP konsult, men annan konsult.
Det kan vara mkt kostsamt att ta på sig "fast pris projekt" när kunden ändrar sig efter hand.
Uppenbarligen har några konsulter letat sig hit och försvarar systemet
Annan konsult, du skyller alltså på kunden vid misslyckde IT-projekt, och inte bara inom SAP.
Jag har en konsultkarriär bakom mig, och jag fick lära mig att kunden alltid har rätt, även när han har fel. Och prata skit om sina kunder gör man inte.
Däremot är man för helvete konsult. Klarar inte kunden av att speca systemet, så skall man erbjuda hjälp. I värsta fall en tredje part. Systemet behöver ändå detaljspecas inför implementation, och där deltar konsulter.
Nej, kan inte konsulter leverera ett fungerande system, så är det inte kundens fel. Kunden tar in konsulter för att kunden saknar eller har brist på kompetens. Det är själva grejen.
Antar att du skyller på bilföraren om Volvo levererar en bil utan bromsar?
Nej, IT-branschen är fortfarande en omogen bransch, där leverantörerna kan leverera motsvarigheten till hus utan tak och anse att det är helt acceptablet, trots allt finns det ju rum även om taket saknas.
Hade samma låga kvalitet och höga antal fel som IT-leverantörer levererar funnits i någon annan bransch, så hade leverantören gått i konkurs för länge sen.
Men inom IT är det helt OK med fel och icke-fungerande system. Omoget. Fortfarande.
Jag har ingen lust att ta diskussionen med dig, du verkar långt från verkligheten och det verkar som du bara försöker skriva ihop något som låter bra.
Klart kunden får som den vill, men det kostar extra.
Vad gäller kravspec så har den en tendens till att ändras ja. Ja, den ändras pga av att man kommer på något bättre, tadaa.
Kom in i matchen. Du är på varenda ämne och tror du kan dem. Håll dig till de du kan.
Vad har du varit för konsult, HTML-programmerare eller? Som sagt, det finns BETYDLIGT mer komplicerade system där kundens verksamhet ska in i systemet. Det blir anpassningar.
Svårt att vara moget då.. Jisses vilka jämförelser du gör..
Mvh Annan konsult
Vad har jag? 13 år som konsult, 16 år i branschen. Numer "pensionerad", åtminstone större delen av tiden.
Du vill väl höra massa floskler, roliga treställiga förkortningar etc. Affärskritiska treskiktslösningar (eller client-server som sådant kallades när jag började), MVC bla bla bla. Jag har haft uppdrag för flera av Sveriges största företag, och de behöver knappast "HTML-programmerare".
Tyvärr tänker jag inte leka den leken med dig, men för att slänga mig med en förkortning så har ingen mängd av RUP eller ens agile förändrat branschens grundproblem, nämligen toleransen för usel kvalitet i hela kedjan.