Enligt mediauppgifter kommer regeringen idag fatta beslut om återinförande av tvångsrekrytering till det militära försvaret, sk värnplikt. 13% av en årskull ska genomföra mönstring och upp till 4% ska förlora ett år av sin livsinkomst och karriär medan övriga 96% slipper detta. Samtidigt är regeringen emot sänkta ingångslöner i andra sektorer, medan man alltså tvångsrekryterar till Sveriges lägst avlönade yrke – soldatyrket. Lönerna är så låga att man inte ens kan rekrytera 4 000 personer om året.
Latest in värnplikten
Sverige har i den sk förbandsreserven stående materiel till en hel mekaniserad skyttebrigad, utrustad med stridsfordon 90 som stridsfordon. Kombinerat med de Archer-haubitsar som ska “säljas” eller placeras i förbandsreserven är det teoretiskt möjligt att sätta upp en tredje svensk brigad. Vad detta skulle kosta årligen kan utläsas ur Försvarsmaktens årsredovisning.
Försvarsmakten har nu räknat på vad det kostar att återinföra ett minimalt värnpliktsförvar där några få procent av en årskull ska tvingas göra värnpliktsutbildning medan övriga 95-98% kan gå vidare med utbildning, yrkeskarriärer och pensionsgrundande inkomster. Svaret är att man behöver 630 MSEK i utökade försvarsanslag, alternativt måste försämra svensk beredskap.
Nu när värnplikten ska återaktiveras för att kompensera för att försvaret inte kan betala attraktiva löner, så lutar nu socialdemokraterna i landstinget i Skåne mot att det ska vara förbjudet att säga upp sig i vården för att man är missnöjd med lön eller arbetsförhållanden. Vårdplikt verkar alltså vara önskvärt om man ska tro (s) landstingsråd.
Under Bison Counter visade systemet med kontinuerligt anställda soldater sin styrka, särskilt i kvalificerade specialistroller som hos ingenjörsbataljonerna. Motsvarande gäller i princip alla tjänster i Försvarsmakten, som idag innebär kunskapskrav på en nivå som forna tiders sk invasionsförsvar inte nådde upp till.




