I en intervju hos SVT:s program 30 minuter har nu statsminister Andersson (S) ändrat sig och det är inte längre destabiliserande om Sverige går med i Nato. Hon utesluter inte heller att regera tillsammans med Moderaterna och kan tänka sig bilda regering med alla partier utom SD.

Tidigare hävdades det från statsministerns håll Kremls linje att ett svenskt medlemskap skulle destabilisera. Nu gäller inte detta längre utan Andersson säger “jag utesluter inte Natomedlemskap på något sätt” och att “den säkerhetspolitiska kartan ritas om” och då “behöver man göra en uppdaterad analys”.
Hon öppnar också för en samlingsregering tillsammans med Moderaterna och stänger inga dörrar för ett framida regeringssamarbete, utom med Sverigedemokraterna.
“Säg att kriget förvärras och det säkerhetspolitiska läget blir än allvarligare, då måste vi vara öppna för en samlingsregering”
Statsminister Andersson (S) i SVT 30 minuter
Vänsterpartiet nämns dock som “kanske inte närmast till hands” att ha i en regering.
Exakt vad som fått Andersson att ändra sig kan man förstås bara fabulera kring. Kanske är det de senaste dagarnas tydliga besked att landet tittar vidare på att gå med i den ömsesidiga defensiva försvarsalliansen. Andersson inser väl att Sverige skulle bli lämnade ensamma kvar och följer efter det ledande Finland.
Både den finska och svenska opinionen stöder idag Natomedlemskap och ännu mer om det andra landet i paret går med. En gemensam ansökan skulle alltså ha ett massivt stöd bland både svenska och finska folket.
I övrigt är det intressant att S inte utesluter att framöver bilda regering över de traditionella blockgränserna. C ligger väl närmast som regeringsparti, men inte ens Moderaterna är otänkbara, rent av tänkbarare än Vänsterpartiet om man ska läsa mellan raderna.



