Ukraina har bombat raffinaderier i Ufa Oblast och en oljedpå i Krasnodar Kraj medan den ryska drivmedelsbristen blir allt mer akut. Belarus diktator Lukasjenka är nu mer rädd för Ukraina och Zelenskyj än för Ryssland och Putin och har stängt ner de ryska drönarrelästationerna längs gränsen mot Ukraina.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Jonas har publicerat en ny reserapport från senaste leveransen av utrustning och en pickup direkt till brukarna i frontförbanden. Om leveransens innehåll skriver han:
“Tactical equipment: 10 PVS-14, 6 drones, 4 Starlinks, 1 generator, 5 Ecoflow, 70 power banks, 2 battery chargers, 5 red dot sights, 1 thermal sight, 4 ghillie suits, 3 tactical lights, 1 laptop, 2 drone detectors, 14 000 anti-drone ammunition and much more.
Medical equipment: 1170 Tourniquets, 640 Trauma bandage, 680 Chest seals, 520 Haemostatic gauze, 530 burn dressings, 226 IFAK bags, 41 tactical stretchers, 24 20L medical bags, 20 Dry plasma and more.”
Totalt besöktes 30 olika enheter och fick utrustning.

Han konstatera att situationen i Kostiantynivka går utför och att de viktiga knutpunkterna Kramatorsk och Sloviansk är allt mer utsatta och skuggor av sina forna jag i takt med att ryska FPV:er, glidbomber, ballistiska robotar etc skrödar allt mer offer.
Jonas skriver dock även:
“The positive part is all the other fronts. Ukraine is still holding or even clearing out some parts of the grey zones. The long-range attacks on RU logistics will soon start to show on the southern fronts.
The situation in Crimea is getting worse each day. Soon it will be an isolated Island without fuel, water or electricity.
Moscow is being hit almost daily in the most spectacular way.
For the RU part, this Special Military Operation in Ukraine, was an accident waiting to happen.
I never imagined this to happen this fast. The way Ukraine has not just survived but also turned the tide in this war is amazing. There is soon no place in RU that is protected from long range drones.”
Samtidigt minskar intresset för Ukraina i Sverige och insamlingarna får allt svårare att få ihop pengar. Det är nu akut behov av ytterligare stöd till nästa leveransoch då särskilt medicinsk utrustning. Ditt företag eller arbetsgivare kan köpa JvM Medical Kit mot faktura via JvM Medical Kit från Disarmament Solutions (fixad länk). På fakturan står det att det 100% är akut medicinsk stöd till Ukraina. Huruvida det är avdragsgillt som CSR eller marknadsförning, alternativt och sannolikt korrekt ska beskattas med bolagsskattens 20.6% är upp till ditt företag att ta med revisorn.

Det går förstås även att köpa som privatperson och detta räddar liv och skapar trygghet för ukrainska försvarare som kan förlita sig på att de får akut vård på närmaste stabiliseringspunkt om de blir sårade.


Ni stöder Jonas leveranser direkt till frontförbanden utan mellanhänder via Paypal: https://www.paypal.me/jvmukraine, eller via “JvM Medical kit” på https://disarmamentsolutions.com/ukraine/donate/jvm. På grund av svenska banker och kortföretag är Swish olämpligt då mycket köps på plats i Ukraina, utan använd Paypal. Swish finns på Facebook eller Bluesky.
Halka inte på mållinjen. Ukraina behöver mer stöd än någonsin för att avsluta detta och det är dags att skruva upp stödet.

Ukraina har bombat raffinaderier i ryska Ufa och en bränsledepå i Krasnodar Kraj samtidigt som drivmedelsbristen blir allt mer akut i Ryssland. Infografik om problemen ser ni här och hela Moskvariket omfattas om restriktioner och lokalt slut på bränsle.
Brand i raffinaderiet i Ufa syns här, samt även nödfackling. Det ser ut som minst tre cisterner står i brand i bränsledepån Poltavskaja i Krasnodar Kraj.
Belarus diktator Lukasjenka är nu mer rädd för Ukraina och Zelenskyj än för Ryssland och Putin och har stängt ner drönarrelästationerna längs gränsen mot Ukraina meddelar Ukrainas president Zelenskyj. Enligt Ukrinform sade han på en presskonferens:
“According to the information reported to me by the Commander-in-Chief and our intelligence services, the relevant relay stations stopped operating on the territory of Belarus on June 22. Whether they have been dismantled or not, I honestly do not know yet, but we are working on it. I am monitoring the situation very closely and receive daily reports. The fact is that the relay stations are not operating at present.”
Relästationerna har använts för att styra ryska drönarrobotar i västra Ukraina och mot Kyjiv.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!
10:34 Lena sitter i panelsamtal i Ukrainska Hubben i Almedalen strax nu klockan 11:00 tillsammans med professor Magnus Karlsson från Marie Cederschiölds högskola (Ersta), årets kvinna 2025 och regeringens Ukrainastipendiat 2026 Operation Aids Elly Reinolds, samt professor Erik Melander från Försvarshögskolan och allt modererat av Alex Voronov. Erik Melander har skrivit ett antal gästartiklar här på bloggen, exempelvis denna.
Missa inte detta. Livestream på Youtube här.
11:13 Det verkar som USA:s despot Donald Trump har informerats (och kommer ihåg) att vinden har vänt till Ukrainas fördel och nu är noga med byta till segrarens sida, förmodligen för att kunna ta åt sig äran i en framtida verklighetsvariation.
Här säger han om Zelenskyj:
“Well, he’s doing pretty well. Look, no matter how you look at it,he’s doing pretty well.
He’s holding his own at least. A lot of people dying on both sides,but I think he’s doing pretty well. You have to say he’s courageous.”
11:15 Jonas har nu även postat en tråd med text och foton på Bluesky för er som inte har Facebook.
11:17 Den stora italienska vapentillverkaren Beretta kringgår storskaligt sanktioner och levererar vapen till Ryssland avslöjar The Insider.
Värt att notera för er som sysslar med sportskytte eller jakt, men bolaget tillverkar även automatkarbiner, k-pistar och prickskyttegevär.
Ärendet borde lyftas till EU-nivå och utredas.
12:53 Det är strömavbrott på Kyjivs nyare vänstra (östra) bank, men det beror på ett tekniskt fel och inte ryska anfall.
80 kommentarer
Först?
Blågula bilen får dagens bidrag. 🇺🇦🇸🇪
👍 Grattis till förstaplatsen!
👍
Först?
Hej
Tvåa, det blir såklart en Birgit till den eminente JvM.
👍
👍
Tar rygg, men safear med en Ingmar. Många bäckar små!
Nylander?
Woohoo, första Nylandern. Får firas med en slant till Jonas
👍 Grattis!
👍
Godmorgon, vi ger aldrig upp.
Ha, Nylander är min för fjärde gången på en dryg vecka. Fantastiskt. Mer stöd till BlåGula Bilen blir det denna gång.
👍
👍
Har för mig att det stod i forumet ngn gång att JvM helst ville ha USD i PayPal, stämmer det?
Ping @LW
Donerar till JvM idag i vilket fall!
👍
👍
bra uppmaning, jag tar den till mig!
👍
👍
Slava Ukraini!
Operation Aid.
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
👍
Aldrig!
Vi fortsätter att stötta!
Ukrainahjälpen
👍
👍
I länken med texten: “Ditt företag eller arbetsgivare kan köpa JvM Medical Kit mot faktura via JvM Medical Kit från Disarmament Solutions.” finns en extra fnutt i slutet på adressen. Resulterar i 404.
Här sänds samtalet som tas upp i bloggen live och som börjar vid 11.
Civilsamhällets roll i kris och krig
– erfarenheter från Ukraina
https://www.youtube.com/live/Bz8w2wxWtg4?is=pFcweWAzzVtSqeXb
Många av oss här håller koll på olika källor för att få en bild av vad som händer i Ukraina och Ryssland. För Ukraina så ser jag en hel del täckning kring allt möjligt med djupdykningar här och där. För Ryssland så är det betydligt svårare. Det kommer en hel del information i kommentarsfältet här och Konstantin på youtubekanalen Inside Russia har väldigt långrandiga djupdykningar och analyser kring vad som faktiskt händer. Men för de som inte följer dessa källor, vad finns det mer? Jag vill ha mer än prislapp och köer på bränslebristen. Jag vill att det ska spridas mer kring hur fordon förstörs av låtsasbensin i tanken, bönder som inte kan skörda för att traktorerna står stilla och allting annat som pågår som en konsekvens av bränslesituationen.
https://www.youtube.com/@INSIDERUSSIA
Jag frågade en vän som föreslog:
https://www.kpler.com/blog/russias-fuel-market-supply-risks-and-export-implications
https://unn.ua/en/news/russian-agricultural-sector-under-threat-of-collapse-due-to-diesel-fuel-shortage-cpd
https://ukragroconsult.com/en/news/fuel-crisis-in-russia-threatens-harvest-campaign/
https://www.youtube.com/watch?v=XVOtgS9XTeM
https://www.rferl.org/a/russia-gasoline-fuel-crisis-refinery-attacks-ukraine/33784529.html
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/18/russias-fuel-shortages-are-manageable-but-the-kremlins-options-are-shrinking-a93046
Om du vill gå mot ryska officiella källor:
kommersant.ru
rbc.ru
Sök efter “топливный рынок” (bränslemarknaden) eller “качество бензина Евро-3” (bensinkvalitet Euro-3).
Dieselpriset upp 40% på en månad:
https://expert.ru/tek/urozhay-lyuboy-tsenoy
Gott om märklig logik i texten. Tex
bönderna fortfarande kommer att köpa bränsle till vilket pris som helst, eftersom de redan har investerat i sådd: “Det finns ingen lönsamhet ändå, så det spelar ingen roll längre
Och något om att det är osannolikt att priset på bröd stiger eftersom spannmålet bara står för 10-15% av kostnaden. Resten är xxx, logistik, yyy. Så logistik kräver inte bränsle?
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
Aldrig!
Bra jobbat Stena. Verkligen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-rederier-saljer-gamla-fartyg-hamnar-i-ryska-skuggflottan
Alltid uppskattat om det framkommer vad det handlar om 🙂
Sorry. Helt rätt. Stena förser (indirekt) skuggflottan med fartyg, och tycker det är olyckligt men inte deras problem/fel. Deras leverantörsansvar sträcker sig tydligen bara ett led.
Annat är väl orimligt? Det förekommer bara i rätt speciella fall att man har kvar krav på att få godkänna köpare i nästa led. De affärer som nämns i artikeln är också alla från 2022 så när de gjordes upp var det inte särskilt mycket tal om sanktioner. Får väl erkänna att jag inte riktigt kommer ihåh historiken här men för mig känns det som att man försöker lasta stena för vad man använder deras föredetta fartyg till flera år efter försöljning, vilket jag finner mest lågt
Varför ställer journalister aldrig nästa fråga? Har Stena sålt, av något land sanktionerade fartyg, sanktionerade p g a ojetrafik från Ryssland.
Nej. De tre fartygen det handlar om är Mandala, Sofia K och President 1. Alla tre har haft andra ägare är de nuvarande redarna som nu fått sina respektive fartyg sanktionerade.
Mandala (tidigare Stena Provence) har efterförsäljning seglat under olika flaggor, inklusive Liberia och Kamerun (nuvarande flagga).
Sofia K har efter Stenas försäljning hetat Global Garland, och därefter sitt nuvarande namn. Var Global Garland, eller det rederiets ägare sanktionerad?
Tankern Stena President, nu President 1, är en produkttanker, och har alltså inte transporterat råolja från ryska östersjöhamnar, såldes av Stena till ett grekiskt rederi, hade det rederiet några misstankar på sig?
Svenska redare ägnar sig år kvalitetsjöfart, köper nya fartyg och säljer sina gamla. Enda skälet att villkora en senare vidareförsäljning till misstänkta s k skuggflotteredare är att införa en vidareförsäljningsklausul som förhindrar detta. Motsvarande tillämpas på krigsmateriel, men knappast på civila marknader. Skulle en sådan regel införas i svensk lag, skulle det omedelbart innebära att pågående inflaggning av svenska fartyg (varav Stena nu flaggar in 7 fartyg) för att säkra landets transportbehov i kris omedelbart skulle avbrytas till sin motsats, i utflaggning.
Efter att Stena nu oförtjänt har fått bära hundhuvudet av en journalistisk bragd väntar vi bara på att någon påstår att Stena förlänger kriget i Ukraina.
Dax att skruva upp stödet! Nu kör vi! Jvm medical kit!👌
👍
👍
Topp 50. Gåva till Ukraina skickad via Apotea. Win-win.
🏅
👍
⛽️ Altai Territory (Russia), people are standing in line in the steppe at the gas station to fill their cars with at least a few liters of fuel.
Feelgood-film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp44revyls2m
Om det där med minskat svenskt intresse för pengainsamlingarna gäller Jonas specifikt så kan jag förstås bara tala för mig själv, men jag har slutat ge till honom. Och det trots att jag är oerhört imponerad av honom och det han gör. Hjälte! Men den enkla anledningen är att jag inte har PayPal och inte tänker skaffa det heller. Det är ju minst sagt svårt att sluta med allt amerikanskt, men jag vill i alla fall inte börja med ännu en grej från det landet, av lätt insedda anledningar. Så när det började skrivas här att Jonas inte längre vill ha Swish så har jag slutat skicka.
OBS att jag inte ger mindre än förut! Men nu får det bli andra mottagare, oftast BGB, istället.
Nu är jag en ytterst liten krabat i det stora hela, och mina stackars korvören lär väl inte märkas nämnvärt, oavsett vart jag skickar dem. Men kanske är det fler än jag som inte har PayPal och därför har omdirigerat sina skänker?
(Skickar en slant till BGB nu, som “tack för att jag fick komma fram”.)
Jonas har dock swish, även om det inte rekommenderas, och den är inte bortttagen ännu
https://bsky.app/profile/jvmukraine.bsky.social/post/3mp44phjhec2z
Jo, jag vet det. Men det har ju skrivits här nästan dagligen i några månader (varje gång Jonas nämns i dagsartikeln) att Swish till honom är olämpligt, så då känns det bättre att skicka kosingen någon annanstans.
Jag swishar månatligen.
Swish finns, men då det är ett telefonnummer skriver jag inte ut det. Se länkar till FB eller BSKY.
Jag har inte heller PayPal, och vill inte skaffa, vilket gjort att jag inte kunna bidra till karteschammunitionen. Jag har dock skickat via Swish, men då går pengarna till annat, enligt uppgift. Behoven finns på många ställen.
Jag skulle gissa att det gäller generellt. Det har väl tidigare rapporterats på bloggen att många av nyvolontätorganisationerna ser minskat inflöde.
Det är inte första gången intresset hos allmänheten avtar när kriget/katastrofen blir vardag och inte längre toppar i media.
Jag bojkotttar paypal sedan 2005! De höll på att förstöra en semester för mig och kidsen. Jag bokade preAirBnB ett boende i KeyWest av en privatperson. Paypalsvinen höll utan motivering på betalningen så länge att säljaren nästan backade ur. Jag fick gorma i veckor om att få en anledning till blockaden men fick den aldrig. Det var kanske 1000 USD så det var ingen förmögenhet precis.
Antar att man kan se sitt ekonomiska bidrag till Ukraina som en slags frivillig frihetsskatt. Förmodar att det är då ändamålsenligt att sätta av avdragsgill gåva till Ukraina hos Skattemyndigheten. Beloppet är max 1000 SEK per månad och avdraget är 25%. Win-win så att säga, så att man inte glömmer. Även om det kanske inte ger samma ”flow”, som spontant intermittent givande. 🤓
För att gåvan ska vara avdragsgill måste organisationen finnas med på Skattemyndighetens lista över godkända organisationer, se deras hemsida.
Varje gåva måste vara på minst 200 kronor och man måste ge gåvor på tillsammans minst 2.000 kronor under året.
Maxbelopp för avdragsgilla gåvor per år är 12.000 kronor.
💥 Poltavskaya tank farm was hit in Krasnodar Krai, Russia.
🔥 Three bridges that the enemy uses to transfer troops and transport ammunition were hit. A road bridge over the Korsak River in Zaporizhzhia Oblast and two railway bridges: over the Aydar River and the Luhanchik River in Luhansk Oblast.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp45hlpovk2m
💥 Material and technical equipment depot in the Novohannivka area of Luhansk region, the unit’s command post near Tsukurynye in Donetsk region, as well as Nebo radar station and Skala-M radar complex in the Kerch area in the temporarily occupied territory of Ukrainian Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp45hnxplk2m
Denna karta är inte helt identisk med den i huvudartikeln. Källhänvisningar finns i infografiken
⛽️Fuel crisis in Russia and occupied Crimea
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp445e3kk22m
Uttagen fortsätter i oförminskad omfattning
Evgen Istrebin
As of June 24, 1.354 trillion rubles were withdrawn from banks.
Over the 24 days of June – 360 billion.
Aftonbladet hade igår en artikel som inleddes
Ukraina säger att de har förstört 60 000 ton ammunition i attacker mot den ryska Östersjöflottans arsenal nära S:t Petersburg.
Är det någon som vet om det avsåg attacken för några veckor sedan eller en ny. Har inte sett något nytt men man går ju ständigt och hoppas på nya filmer på sekundärexplosioner och satellitbilder på jättekratrar
Det är den där attacken för ett tag sedan
En lärdom är att när Ukraina ges förmåga att slå på djupet slår de även ut delar av de militära resurser som Kreml använder för att hota oss och som är närmast om de skulle angripa oss. Ukraina, behöver mer och nå längre för att vinna kriget och göra nästa krig mot dem och andra mindre sannolikt.
Sedan får vi se vad som händer när Putin faller och det oförutsägbara bra eller dåliga händer, ryska ammunitionsförrådskratrar garanterar inte att det blir bra men det ger snävare gränser för hur dåligt det kan bli.
Evgen Istrebin
Russians are withdrawing cash en masse, leaving banks with a shortfall of nearly 2 trillion rubles, Izvestia reports. In the first five months of 2026, 1.7 trillion rubles were withdrawn from accounts—2.3 times more than in all of 2025.
Experts cite internet outages, lower deposit rates, tax changes (businesses are encouraging cash payments with discounts), and card issues abroad as the main reasons. The share of citizens preferring to keep cash has increased from 23% to almost 50% over the year.
Infografik varning telegramlänk (tar med den för en gångs skull pga infografiken)
https://t.me/istrebin/44375
Svårt förstå infografiken utan översättning från ryska 🙂
JVM
FCK PTN FCK TRUMP FUCK SD.
👍
Att Lukasjenka böjde ner sig för Ukraina är extremt intressant.
Det näst viktigaste målet efter Ukrainsk seger är Kremls försvagande så nästa troliga varv av imperiepolitik inom imperie- och maffiatraditionen blir svagare och inte förstör livet för eller dödar lika många miljoner.
Ok, det näst viktigaste borde vara att göra Ryssland till en vänlig och frihetlig ekonomiskt framgångsrik nation med högt välstånd men det är en utopi som måste växa fram inom kulturen, eller i alla fall en bit i tagit från periferin och sedan in mot centrum.
När Lukasjenka nu ser vartåt det rör sig håller jag intensivt tummarna för att Ukrainarna har någon listig plan för oblodigt maktskifte i Belarus bort från Kreml och Lukasjenka diktaturen. Att spetta bort Belarus från Kreml är en bra försvagning av imperiet och över 9 miljoner människor kan då skapa sig en ok framtid när de är i samma läge som Ukraina för ca 30 år sedan, och givetvis skall vi hjälpa dem mer än vad Ukraina fick hjälp för 30 år sedan.
Vi kan väl vara aktiva med att associera ett fritt Belarus med EU? Jag vet inte vad de har för riktigt bra industritraditioner osv men redan logistiskt är de bra för genande kraftledningar, järnvägar och vägar inom EU med Ukraina som ny medlem. Och om Belarus vill vara med i Nato blir det en utmärkt frontförkortning men ett sådant medlemskap är till för dem och inte för oss!
Extrem kräkvarning: Obs läs ej.
Fysikern som citeras i Guardian idag. Hans nya bok.
Ser för mig ut som en naturvetare som gått i en fälla som många dito har gått i: ”Eftersom jag är bra på matte/fysik/kemi/biologi/snarlikt så kan jag också analysera komplexa samhällsfenomen bra! Sådana analyser kräver ju inte djupa kunskaper!”
Närbesläktat till när underhållare resonerar likadant: “Eftersom att jag är bra på att sjunga och dansa så kan jag också analysera komplexa samhällsfenomen bra! OCH matematiska, fysikaliska, kemiska, biologiska, och ekonomiska fenomen!”
Gott om bra material för en rubriksättare:
– theoretical physicists have been disastrous for humanity
– everybody should read Mein Kampf
10:34. Länken till gästartikeln går till Youtube-sändningen.
Tydligen har UA tagit Kinburn Spit (igen?):
https://liveuamap.com/en/2026/25-june-10-ukrainian-flag-has-been-raised-on-the-kinburn