En reträtt från fritt territorium i Donbas är en röd linje för Ukraina och 75% av ukrainarna motsätter sig detta och endast 17% accepterar ryska kapitulationskrav samtidigt som regeringen säger att en reträtt är en oacceptabel röd linje.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Att retirera från fritt territorium i Donbas är en röd linje för Ukraina och oacceptablet för befolkningen, där enligt färsk opinionsundersökning 75% är emot en reträtt och endast 17% är för de ryska kapitulationskraven. Siffrorna är oförändrade och den ukrainska kampviljan består.
Stödet för Zelenskyj ökar också något till 61% som litar på presidenten, siffror som skulle få svenska partiledare gröna av avund där t ex endast 30% av svenskarna litar på statsminister Kristersson (M) och 46% på socialdemokraternas partiledare. 41% av amerikanerna litar på Trump. Sammantaget är stödet för Zelenskyj med demokratiers mått mätt skyhögt. Normalt i en demokrati är att man i bästa fall ligger någonstans runt 50%, vilket är den maximala nivå man behöver kompromissa med sin politik för att kunna behålla makten. Jämför med hur vi i Sverige brukar bilda regering med enstaka mandat som avgör, större kompromisser än så behövs inte för ett regeringsunderlag.
Tyska Bild skriver att en reträtt från Donbas är en icke förhandlingsbar röd linje för Zelenskyj. Han ifrågasätter också varför bara Ukraina ska retirera om det så är 5 – 10 km från fronstzonen, men inte de illegala anfallande krigsförbrytarna från Ryssland?

Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

10:35 Infanteriofficeren Andreas Braw som driver Militär Debatt – för vilket han fått Kungliga Krigsvetenskapsakademins belöningsmedalj i silver – har skrivit en lång artikel som är obligatorisk läsning och tituleras Anpassa er eller dö angående svensk långsamhet till att anpassa sig till det moderna kriget.
“För att vi ska kunna hantera drönarsituationen så behöver vi börja med att erkänna att vi inte kan någonting om denna sorts krigföring. Det rör sig inte om ett fåtal drönare på Älvdalens skjutfält, utan om horder av tusentals drönare över det lokala slagfältet. Slagfältet är nästan alltid övervakat, bortsett från när det är dimma eller oväder”
Han skriver om behovet av telekrigförmånga hos alla enheter ner till trossgrupper, men missar tyvärr att redan nu är upp till 95% av de ryska FPV-drönarna fiberoptiska drönare osårbara för telekrig. Men detta är kärnan som även bloggen tjatat om:
“Det måste bli ett slut på föreställningen att vi själva kan bestämma hur strid går till – det kan vi inte. […] Om vi verkligen vill forma stridsfältet efter vår vilja så har vi ett digert arbete framför oss. Då måste vi lösa de problem som i nuläget förstör vår stridsteknik – i det elektromagnetiska spektrumet, i luftlitoralen och i den ryska förmågan att se och bekämpa på djupet. Kalla mig gärna negativ, men jag ser inga tecken på att vi är nära att lösa de problemen.”
Och det är bråttom. Det finns analyser att Sverige kan vara i krig redan nästa år, eller inom tre år (vilket till vilket förvisso nästa år också räknas). Det fungerar inte att försvara de karriärmässiga vallgravar man byggt upp under 20+ år i yrket, utan det leder till nederlag och död.
Braw understryker också att drönarkriget inte bara handlar om spetsen på spjutet själva drönarna, utan också de integrerade stridsledningssystem som Ukraina har som Kropyva och Delta, som är kritiska för att effektivt använda drönarresurserna. Sverige har inte något som är i närheten av detta och alltså kan köras på ner till gruppchefernas individuella mobiltelefoner eller andra uppkopplade enheter från grupp, pluton, batteriplats där artilleristerna själva kan se exakt hur många meter de behöver justera elden skott för skott, upp till brigad, kår och arménivå. I princip kan ÖB Syrskij med några klick titta på en stridsledningsdrönares feed från ett specifikt kvarter under en offensiv i Kupiansk. Detta är mer än att flyga runt med en drönare och muntligt rapportera in vad man ser över radio. Några femton års specifikation-upphandling-utveckling-beslut om användning-införande är inte heller acceptabelt.

10:46 Ukrainaska militära underrättelsetjänsten Hur har slagit ut ytterligare två radarstationer på ockuperade Krim, tillhörande det långräckviddiga luftvärnssystemet S-400. Som man ser på filmen handlar det återigen om vingbaserade attackdrönare, förmodligen av typen FP-2.
11:03 Det ryska AN-22 transportflygplan som störtade i Ryssland förra veckan har fångats på film. som man ser bryts flygplanet sönder i luften och sakkunniga menar att det beror på bristande underhåll och medföljande materialutmattning. De ryska planen har nu flugits i fullt krig i fyra års tid, samtidigt som ryssarna skiter i underhållet inklusive byten av delar som slits ut, vilket inkluderar bärande delar i flygplanskroppen. Och till slut kan vingarna trilla av, eller som här kroppen på flygplanet brytas av.
Tunga bombplan och transportplan är extra utsatta, och det finns anledningarn till att ryska Tu-95 strategiskt bombflyg inte flyger med full beväpning om åtta påhängda robotar vardera, utan mer 1 – 2 robotar per flygplan. Skulle man flyga fullt påhängda skulle bombplanen fallit sönder av sig själva efter fyra års fullastade uppdrag.
Det finns ett mörkertal med tung rysk flygtransport och tunga bombplan som eventuellt är utdömda och inte kan flyga nu, eller så skiter Ryssland i det och flyger ändå. Går det så går det, och döda besättningar klagar inte samtidigt som gnäll från efterlevande om kriget bestraffas med 15 års fängelse.
11:05 Artilleri är fortfarande en grej och här slår ukrainska 7:e armékåren tillbaka ett anfall på Pokrovskfronten med artilleri och vad som eventuellt även är bombkapselutrustade HIMARS eller M270 GMLRS-robotar, eller annan bombkapsel.
11:07 Ett tåg med 23 bränslevagnar och två lok ska spårat ur i Penza Oblast i Ryssland. Förmodligen pga vädret och inte via en ukrainsk operation, men då två lok åkt av får man hoppas att dessa är förstörda, då de utgör en flaskhals för rysk logistik och pga sanktioner ska vara svåra att reparera än mindre bygga nya.
14:35 Film på hur ukrainsk territorialförsvar med ett välriktat skott med förmodligen artillerigranat med luftbrisad slår ut personalen för en Molnija medelstor spaningsdrönare. Vi ser för övrigt här hur eldledning via drönare kan göra att man får exakta koordinater och kan träffa redan på första skottet från en haubits.

11:38 Internationella schackförbundet FIDE har röstat för att låta ryssar och belaruser tävla igen om de låtsas vara neutrala*. Först röstade man för att omröstningen skulle vara sluten med dolda röster, vilket förstås gjorde att de som tagit mutor från Ryssland därmed kunde rösta mot eventuell officiell linje från sina nationella förbund. De nordiska schackförbunden är emot och säger:
“Vi bestämde att vårt officiella uttalande från 2022 när Ryssland startade invasionskriget mot Ukraina ska fortsätta att gälla tills vidare. Sverige och våra nordiska schackgrannar vill att sanktionerna ska behållas. Vi säger tydligt nej till att lätta på restriktionerna mot Ryssland och Belarus, och Ukraina ska känna vårt stöd.”
*att vara neutral innebär att man via sin passivitet tar gärningsmannens sida mot offret. Se också svensk journalistik.
11:57 Ett fossilgasraffinaderi i ryska Astrachan har bombats i natt. Oljeraffinaderierna i både Jaroslavl och Syzran ska stängts ner efter bombningar.
12:00 Mer om opinionsundersökningen. 72% av ukrainarna accepterar en frysning av striderna längs nuvarande linjer utan att erkänna ockuperat territorium som ryskt. Endast en tredjedel stöder att det hålls val i krigstid.

12:15 Antalet inneslutna ryssar i Kupiansk ska handla om cirka 200 man rapporter Ukrinform. Ukraina har ingen brådska att nedkämpa dem, utan går försiktigt fram för att minimera militära och civila förluster.
12:18 Två ryssar som bär bränsle på Pokrovskfronten träffas av en FPV-drönare. Brand uppstår. Förmodligen dog ryssarna.
15:57 Film från marken på hur en rysk Mi-24 attackhelikopter skjuter ner en Shahedrobot på nära håll. Notera att eftersom roboten störtar och inte exploderar i luften behöver man vara noga med var man skjuter ner robotar. Luftvärn grupperas ofta utifrån detta för att minska skador från nedskjutna robotar, men ju högre fart på en robot, desto svårare att skydda civila helt från vrakrester.
16:00 Ryssland bygger ut en Shahedbas i Brjansk Oblast enligt satellitbilder hos Militarnyi. Dessa baser är mycket stora och även om de är stationära mål, så krävs det väldigt många robotträffar för att oskadliggöra dem.

16:30 Ukrainas säkerhetsjänst SBU har sänkt en rysk Kilo-klassens ubåt i hamnen i Novorossijsk, med hjälp av en styrd torped (“undervattensdrönare”) vilket visas på denna film.
Dessa ubåtar i Kiloklassen används för att avfyra kryssningsrobotar mot Ukraina, så det är ett i allra högsta grad relevant mål och har pga att de är ubåtar kunna dölja sig från ukrainska patrullbrännare.
KOMMENTAR
Detta innebär att det nu är fri skjutbana på ryska flottan inne i Novorossijsk när man kan smyga in med styrda torpeder in i själva örlogshamnen.
Det är nu bara för SBU att sätta efter samtliga ytstridsfartyg, i första hand de som har VLS-tuber för kryssningsrobotar ombord.
Att träffa ett fartyg ute till havs är betydligt svårare, då dessa torpeder förmodligen saknar de sensorkedjor som behövs för att slå mot rörliga mål ute på öppet hav eller ute under havsytan.
I övrigt verkar alltså SBU kunna gå in på ryska övervakningskameror och spela in minnesvärda tillfällen som detta …
636 kommentarer
Ner med Moskvastaten!
Swedish Rescuers! Hurra!
🎖️
👍
Slava Ukraini 🇺🇦
Swe Rescuers!
🎖️
👍
Slava Ukraini!
Donation skickad till den eminente Jonas. Puck Futin!
🎖️
👍
God morgon!
Låt din julpengar hamna i Ukraina där de gör mer nytta än här i Sverige.
👍 Jag är med på den!
👍
Kör en lite mer egoistisk variant som ger “både och”. Varje slant vi “unnar oss i julkonsumtion” dvs. presenter, pynt, mat och dryck matchas av minst samma “peng” till Ukraina! Idag får det bli Caps and Candles som får en slant.
Vi ger aldrig upp! FCK PTN och TRMP.
👍
👍
👍
Jag kommer aldrig först!!
Inte jag heller (kommer oftare sist :-)!
Topp 10 får en va glad för!👍
På tal om 10:35
In November alone, Ukraine’s 3rd Assault Brigade shot down 581 Russian drones. Among them: 75 strike UAVs including Shaheds, Gerans, Lancets and Molniyas; 11 recon drones like ZALA, SuperCam, Orlan, and even rare Russian-made Albatros M5 and Merlin. The rest, 495, were small FPV drones.
film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7zc7ttt722p
“Bara 20 procent av Finlandarna anser att Sverige framstår som ett land med starkt försvar. Det visar Barometern Sverige-Finland 2025. Däremot anser hela 70 procent av svenskarna att Finland har ett starkt försvar.”
https://yle.fi/a/7-10089830
Stämmer rätt bra med min uppfattning här på andra sidan pölen. Uppfattningen bland reservister är att svenska försvarsmakten har en vass spjutspets men ett kort skaft. Totalförsvaret som revs försvagade Sveriges civila och militära uthållighet. Och vi vet mycket väl hur många decennier det tar att bygga upp operativa och vältränade organisationer igen – och inte bara militära sådana. Även civila krisövningar måste ske varje år i bred skala samordnat mellan försvar, polis, kommun, stat, m.fl. för att beredskapen ska vara realistisk.
Analysen från en sk. expert “Janne Wikström, projektchef vid det svensk-finska kultur- och samarbetsscentret” ger jag inte mycket för. Sverige kan inte outsourca sitt försvar till NATO.
Men jag är optimist. Försvarsbeslutet 2015 var startskottet. Det tar sig.
Å andra sidan har jag förstahandsuppgifter från en finsk försvarsdebattör att mycket av Finlands försvar finns i siffror, men inte som en modern spjutspets. Varje krigsplacerad finsk soldat är inte samma i utbildning, övning och speciellt utrustning om vi säger så. Mycket av Finlands försvar påminner om Sveriges på 1980-talet, dvs dåligt utrustade och dålig repetitionsutbildade personer som inte matchar fiendens utrustningsnivå.
Likt Sverige är de bästa finska förbanden dock i toppkvalitet, men de utgör inte majoriteten.
Det är som jag ser det helt omöjligt att hålla alla förband i ett invasionsförsvar i toppkvalitet, eller ens nära toppen.
Finland behöver sitt invasionsförsvar med möjlighet att mobilisera 1,3 miljoner soldater längs 1 300 000 meter gräns mot Ryssland, Sverige behöver det inte sedan gränsen mot Sovjet/Ryssland flyttades öster om Baltikum.
Det var ju därför det var så rätt av Göra Perssons regering att börja avveckla stora delar av det svenska försvaret och bra att Fredrik Reinfeldts regering fullföljde Person-regeringens beslut. Felet var att inte mera gjordes 2014 för att återta Sveriges försvarsförmåga när Ryssland okuperade delar av Donbas och hela Krym..
När det gäller civil beredskap borde den förmågan legat kvar på ungefär samma nivå som under kalla kriget. Det har ju också visat sig finnas stora brister vid några tillfällen, senast vid pandemin.
Både vi och Finland har en spjutspets, men Finland har en uthållighet i de gamla äldre medborgarna som är krigsplacerade-även om de inte är i topp vad gäller mtrl eller utbildningsnivå. Precis som i Ukraina så är det de som i huvudsak stoppar de ryska krigsförbrytarna. Vi saknar denna uthållighet och vår yrkesarme kommer snabbt i värsta fall förbrukas om vi inte hanterar drönarhotet rätt. Eller faktisk alla som svarar inom de första dygnen på ett angrepp inkl HV, Polisen (oaktad om polisens ledning tror att de kan fortsätta som vanligt).
Fördelen med värnpliktsförsvar är att vi kan skaffa oss mtrl på kort tid, men att utbilda soldater tar tid, iaf om vi vill använda dem i förband-så har det alltid varit.
Det finns ju de som glömmer att alla utlandsinsatser genomförts med idoga förberedelser innan missionerna-så var det under invasionsförsvaret och så var det vid insatsförsvaret.
Historisk fotnot – den engelska armen vid 1:a världskrigets utbrott var en yrkesarme om ca 50000 soldater, efter 6 månader var det inte en homogen arme längre, det tog 1,5 år för engelsmännen att komma tillbaka i volyml. Tyskarna satte världen i brand 1939 med en värnpliktsarme.
Toppkvalitativ utbildning Ja men sen var det ju det här med skarp stridserfarenhet då……
Finland minst har följande att vara avundsjuka på oavsett om alla finska soldater har bra grejer i mobförråden:
Grundutbildningsorganisationen med lärare och övningsfält (regementen!) så soldater kan repetitionsutbildas och få kompletterande utbildning innan de går i strid.
Grundutbildade soldater utan ett stort glapp av outbildade ålderskullar.
Officerare som jag antar även har haft stora övningar på denna sida 00 talet.
Större logistikorganisation.
Sedan är det superviktigt att minst planera nästa krig efter det som pågår just nu, det argumenterar jag inte emot. Och även om vi hade “regementen” kvar har vi t.ex. lärt oss att det behövs skyddsrum för trupp under utbildning.
Men skillnaden är väl att Finland ändå har de där hundratusentals mer eller mindre värnplikts- och repetitionsutbildade gubbsen — killarna, folk i, säg, tjugofem- till fyrtiofemårsåldern — i reserv. Det har väl inte Sverige? Hur skulle det kunna ha det, när värnpliktsutbildningen både långt före nedläggningen (2010?) och återinförandet (eller kanske bättre, “återinförandet”, inom citatonstecken) 2016 ligger på några tusen om året?
Och vadå taskigt utrustade? Inga större fel på RK-62… Skulle tro att även en finsk tredjesorteringena soldats pryttlar minst “matchar fiendens utrustningsnivå”, såvitt jag kan bedöma den senare av allt man hör från Ukraina.
“Likt Sverige är de bästa finska förbanden dock i toppkvalitet, men de utgör inte majoriteten.”
Nä, “eliten” är ju aldrig majoriteten, det ligger i sakens natur… Utom om den där “eliten” är det enda man har. Och är det inte ungefär där Sverige befinner sig?
Trots att Sverige och Finland är grannar så har vi också lite olika försvarsbehov/möjligheter. Finlands första uppgift är att behöver stoppa inrullande ryska trupper. Sveriges första uppgift är att effektivt sänka varenda ryskt flytetyg ovan och under vattenytan i Östersjön. Och det senare är Sverige jävligt bra på.
När det smäller i Baltikum så räknas ryska Östersjöflottan i dagar, om inte timmar. Och detta är det stora skälet att Ryssland via ombud försökte stoppa Sveriges NATO-anslutning medan de var mer villiga att låta Finland gå med.
Både Finland och Sverige (eu) behöver tänka om helt.
Det går inte med numerär att avskräcka ry.
Vi värderar ju liv olika.
Det går inte med lagerförd mtrl heller, dom spelar spelet som handlar om vem som bygger snabbast och framför allt vem som slutar bygga sist.
Offensiv förmåga.
K-vapen i kombination med konventionell förmåga att över tid leverera mer helvete inne i ry än ry gör hos dig.
😞😐
Tänkte precis det samma: Den där Wikström talar om att “Tillit är ju något som ganska snabbt raseras, men tar väldigt länge att bygga upp” — men nämner inte (eller citeras i alla fall inte med) ett ord om att kompetens, organisation och manskap också tar väldigt länge att bygga upp!
Yle: “Det svenska försvaret storsatsar just nu precis som det finländska. Man bygger ut sin värnpliktsarmé och satsar stora summor på luftvärn, stridsfartyg och flygvapen.”
Jaja, visst. Men “stora summor” nu betyder inte stora mängder utrustning och kompetent folk att hantera den nu, utan senare. Ofta ganska långt senare.
Jag tror den finska folkopinionen ligger 100% rätt här, och delar helt dess åsikt.
Rent krasst friställs det utvecklare inom svensk spelutvecklingsindustri just nu som har viss del/stor del rätt kunskap för att utveckla systemen som kopplar ihop och visualiserar den här typen av krigföring.
Upphandlingsprocessen has entered the chat.
Ja absolut. Antingen löser vi det nu i förväg eller så slängs den ändå ut genom fönstret när attacken kommer …
Min son har gått ut en treårig dataspelutvecklingsutbildning men ännu inte fått jobb på något spelbolag (han säger att han först måste ha en projektportfölj att kunna visa upp, vilket är svårt att skaffa under utbildningen), och jag själv ser absolut kopplingar mellan spelutveckling och militärindustrin (t.ex. spel som simulerar drönaroperationer mot lede fi i krigssituationer liknande de på nollan i Ukraina).
Finns det någon här som har samma funderingar och kanske tankar på någon dylik startup-verksamhet, eller känner till kontaktpersoner inom det militära som söker människor med denna utbildning i bagaget?
10?
11:a med en sekunds förlustmarginal. Får bli lite värmande briketter till Gammalsvenskby.
👍
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Aldrig!
God middag!
Aldrig!
10:46 Ukrainaska militära underrättelsetjänsten Hur har slagit ut ytterligare två radarstationer på ockuperade Krim, …..
När ska man skriva Krim och när ska man skriva Krym? 😉
Skriv Крим.
R-sk stavning: Крым
Ukrainsk stavning: Крим
I min lilla r-ska ordbok finns en translitteringstabell, som anger att bokstaven ы translitteras till y.
I så fall blir ju translitteringen Krym på bägge språken. I ordlistan står dock översättningen av Крым som Krim.
Kan det vara så att Krim är namnet på halvön i fråga på normal svenska?
Vi måste fråga Den Gamle. Han var nog där i trakten omkring 989 på Vladimir I:s bröllop, eller kanske redan 845, på resa till Miklagård.
Den r-ska bokstaven ы uttalas som ett öppet i, inte som ett svenskt y eller tyskt ü.
Hur den ukrainska bokstaven и uttalas vet jag inte, men det är det säkert flera här på bloggen som vet.
Krim är ryska, Krym är ukrainska.
Kollade in min äldre reserv till google, nordisk familjebok från 1943 tycker Krim med Krym som rysk stavning.
Projekt Runeberg Nordisk familjebok uggleupplagan, Krim.
Men det spelar ju ingen roll för om Ukrainare nu för tiden uppskattar Krym, det är dock inte helt enkelt att byta när man alltid har använt en äldre stavning.
Även mitt reservalternativ, Nordisk Familjebok avf 1884 års upplaga, anger: (Krym R.)…
I Sverige är Krim ett antaget namn…
Kolonialt och gynnar ryska narrativ om att Krym är ryskt.
Lars, du kan vilja kika på din text en gång till
Exakt!
Ibland fastnar polletten.
Varför vet vi så lite om historien – och vart leder då analysen? (forts)
Avsnitt 94. Rättfärdiga krig eller inte?
Inför julen önskar många att friden skall sänka sig över hus och hem. Över världsalltet. Jag gjorde till detta en utfästelse att lägga ner pennan i skrinet, inte utmana, inte kittla, pausa alltför långa tirader som få orkar ta sig igenom.
Så, mot förmodan, utbryter en miniatyrstrid, en semantisk strid om ordalydelser och begrepp, se Cornu 2025-12-14 kl 1330 med en räcka kommentarer, delvis då begreppsliga. Den stora uppståndelsen kom att äga rum om distinktionen, i kontexten krig, mellan rättfärdiga och berättigade krig, om vad och vilka som skulle tillmätas det ena eller andra osv.
I samma ordväxling kom jag att påstå att jag inte har någon agenda. Det är en diminuering av min närvaro på bloggen, jag strider nog för dels Ukraina, dels för saklighet. Är något outrett, oklart eller undanglidande, ta tag i det, ställ det på fötter och rensa bort slöjorna.
Huvudfrågan är då, går det att tillskriva vissa krig som rättfärdiga, andra inte? Jag hävdar att i historien är de makter som tillgripit just argumentet rättfärdigt ofta varit angripare som tagit beskydd av högre makt för att legitimera sitt krig. Så var det med IS med sitt budskap att förgöra ”orena”, så är det med Putins krig med legitimitet Heligt krig mot Satan (väst) med stöd av Russkiy Mir och Rysk-Ortodoxa kyrkans hela kulturkapital i ryggen.
Jag menar då att hörs ordet rättfärdig, – skärp lyssnandet, och skilj på det ena och det andra, ord har förledande egenskaper, innehåller värderingar och konnotationer som kan glida. Jag menar i förlängningen att vi behöver återvaccinera oss mot begreppsglidningar också i vår egen kulturkrets när det gäller åberopandet av högre makt som legitimitet.
-0-0-0-
Vi sjunger till jul psalmen Bered en väg för Herran, där strofen Rättfärdighetens förste då avser Jesus, och det må vara så utan större kontrovers. Men, nu 2025 firas 100-årsminnet av Stockholmskonferensen, ärkebiskop Nathan Söderblom samlade då alla kyrkor för ekumenisk konferens, alla kristenhetens trosyttringar välkomna.
Bakgrunden är ideologisk. Efter första världskriget proklamerade påven en missionskampanj för romersk-katolsk omvändelse riktad norrut, mot lutherska länder, de var ju kättarna, lutheranerna med Preussen i täten ju hade startat första världskriget. Söderblom kallade till motoffensiv 1925 med Stockholmskonferensen, katolska kyrkan var naturligtvis inte där, men många lutherska, utom Finlands ärkebiskop som syrligt förklarade att han inte kunde anse Söderblom som ”Lutherdomens Påve”. Båda sidorna argumenterade med att ha rättfärdigheten som hävstång.
Rättfärdighet kan exploateras också av kärneuropeiska länder. Granska vaksamt och kritisk när någon proklamerar rättfärdighet, då är sakligheten satt åt sidan, då är inte sällan ideologiska och magiska föreställningar bakom.
Därför kan inte krig vara proklameras vara rättfärdiga, den egenskapen är söndermald av historien. Försvarskrig efter angrepp, som Ukrainas heroiska kamp, har egenskapen att vara berättigat, av en räcka sakligt godtagbara skäl. Men det är en annan sak.
-0-0-0-
Denna utläggning är måhända möjlig att undvara, ett spegelfäkteri, men är påkallad av respekt för ordens betydelse, dess förledande egenskaper, och att upprätthålla språkets stringens och tydlighet. Med detta nedlägger jag nu pennan för året, möjligen lämnande läsarna ännu mer förbryllade, men på kanske en högre nivå. Förklara bättre, nej det mäktar jag inte. God Jul alla.
Rekommenderar starkt läsning av den alltid relevante Ove Brings bok “Anfallskrigens argument” där han visar hur stater som startat krig anför skäl som kan rättfärdiga deras handlingar. Detta i syfte att övertyga den egna nationen, eller en skeptisk omvärld, om det rimliga i ett väpnat agerande eller ett hot om våld.
Bring ger exempel från bland annat trettioåriga kriget, de båda världskrigen, finska vinterkriget, sexdagarskriget, Kuwaitkriget och kriget i Georgien…
Korstågen….
*bereden (gammal verbform)
Nåja, bättre än “Här ligger jorden…” i alla fall 😉
Och *furste, även om det sen ska rimma på “störste” (“sturste”?! Astrid Lindgren inblandad?)
? Jag har alltid trott att jag sjungit om “rättfärdighetens förste”… 😀
Jo det är saligt att samla citron!
Pluralis imperativ, om jag minns rätt. En uppmaning till allmänheten, alltså.
“Så, mot förmodan, utbryter en miniatyrstrid, en semantisk strid om ordalydelser och begrepp, se Cornu 2025-12-14 kl 1330 med en räcka kommentarer, delvis då begreppsliga.”
Jag opponerade mig nyss mot en annan aspekt, ditt jämställande av ryska soldaters öde med de ukrainskas. (Alltså mer en… Moralisk-filosofisk? fråga, än en begreppslig.) I förhoppningen att du ännu skulle se detta idag tar jag och kör den i repris här:
__________
“…också att inkludera de ryska soldaternas påtvingade öde, att vilseledda och programmerade av en korrupt autokratisk regim bli offer för en historisk massaker.”
Nä, sorry, håller inte med.
De har sig själva att skylla: De är det ryska folk som i århundraden har valt att leva under sådana korrupta autokratiska regimer. De kunde ha passat på, någon jävla gång under det senaste jävla halvmillenniet, att joina om inte det tjugoförsta eller ens tjugonde århundradet, så åtminstone Upplysningstiden. Eller ens barocken, när renässansens mest extrema Fursten-inspirerade autokratiska filosofier började ge väg för fröen till det som skulle bli Upplysningen.
Men de har nöjt sig med sina mongol-satrap-autokrater (visserligen under olika namn genom seklerna, men med precis samma principer), och det är helt deras eget fel. De har fullkomligt förtjänat sitt öde.
__________
P.S:
“Vi sjunger till jul psalmen Bered en väg för Herran…”
Njaäej, inte alla. Det kanske står “Bered en”, som två skilda ord, i nyare versioner av psalmboken (vet inte; gör det?), men åtminstone urpsprungligen (vilket
nog mångakanske somliga ännu åtminstone i tanken sjunger) var det bara ett ord: “Bereden”. Imperativ plural, d.v.s. “Ni där, bered väg; släpp fram honom!”Det är omvittnat att ryska krigsmakten rekryterar selektivt i federationens yttre och fattigare delar och bland minoriteter. Det är omvittnad att fångar, som då med en brottskatalog, rekryteras vilket har en förödande effekt på övriga soldater. Det är omvittnat att soldatutbildning innehåller element av pennalism, som då är sanktionerad uppifrån, det är omvittnat att soldatutbildningen inte innehåller det som är en självklarhet i väst, att behålla den moraliska kompassen och att lära sig krigets lagar som då ska förhindra övervåld. Det är omvittnat att rekryteringen som utåt sett är frivillig innehåller starka inslag av tvång. Vi ser hur soldaten används, som köttvågor.
Allt detta betyder att individen bestjäls helt på det som skulle kunna vara en moralisk kompass, moralen nedmonteras av en förtryckande övermakt som reducerar individens värdighet. Vill man dra det långt skulle man kunna säga att soldaten bestjäls på sitt eget samvete. Detta görs av en övermakt och auktoritär regim som fullt medvetet och instrumentellt. Detta strider mot mänskliga rättigheter.
Det är riktigt att den enskilde ryssen längst ut och längst bort under århundraden har varit underkastade snarlika autoritära system. Att därifrån dra slutsatsen att det är en folkmentalitet och självvalt att vara offer är grundlöst. Den livegne bonden valde inte att bli livegen.
Jag omfattar principen i FN-stadgan att människor ska behandlas med lika värdighet. Krigsoffren också.
Ok, så finns det en del “förmildrande omständigheter” för den gemene ryssen i ockupationsarmeén. De flesta av oss vet väl att de flesta av dem har haft “en taskig barndom”, men fritar det från allt ansvar senare?
[REDACTED]
Diskussion i sak eller personangrepp?
[REDACTED
VI LUGNAR NER OSS OCH MISSUPPFATTAR INTE VARANDRA]
Tack Volcano, jag läser *alltid* med stor behållning dina bidrag i detta forum, oavsett teckenmängd, då du sprider kunskap och ger anledning till vidare reflektion. Önskar dig (och alla andra här 🙂 en mycket god jul.
🇺🇦 Additional logistical routes to Pokrovsk and Myrnohrad are currently being organized to ensure the uninterrupted provision of our units with everything they need and timely evacuation, – RBC-Ukraine
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zekg2hr222
Z-blogger Yuriy Podolyaka reports that the situation for the Russian army in Kupyansk is rapidly deteriorating.
översatt text
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zdwydzos22
@11:03
Inte alls osannolikt att ryska militära luftfartyg – förutom att de av flera anledningar är behäftade med bristfällig luftvärdighet – även opereras utanför godkänd flygenvelopp. Vi har inte sett det sista av haverier som detta…🛩🔥
Oh, noes. Så får man juh inte göra.
An-22:an på filmen var på mycket låg höjd utan att det såg ut att vara en landningsbana. Ett försök till kraftfull korrigering av en för låg höjd och en riktning neråt kan naturligtvis ha orsakat en belastning, som flygplanet inte var konstruerat för att klara. Jag har i mitt jobb illa berörts av en händelse med en för kraftig upptagning, då ett flygplan oväntat närmade sig en kraftledning då det enligt uppdragets karaktär flög på låg höjd. Vingarna bröts av och besättningen omkom.
Jag tycker det ser ut som en upptagning, men inte extremt kraftig??
Men ökade påfrestningar pga denna upptagning samt struturell försvagning?
Kärran är minst 50 år och typen är utdömd.
Mycket svårt ifrån en kort video att gissa då det ser ofta likadant ut oavsett ursprunglig orsak. Videon är ju nära marken i slutet på ett haveri som sker högre höjd, att det händer direkt efter service är nog mer talande för mekaniker fel och rysk kvalitetskontroll hos ett bankrupt bolag än plötslig materialutmattning hos ett förstärkt och tomt fraktflyg som kan ta stridsvagnar som last.
Vi har liknande bilder ifrån
a) En Turkiskt Herkules c-130 som antagligen blev närmast kluven av propellerblad som släppte å landade i flygkropp och slog ut hydraulik med strukturel överlast som följd.
https://youtu.be/r3cfBlD9yiE?si=c0jFZ2xtqUpOHNm5
b) Flatspin med ATR 72 som inte går att häva : inflygning till Chicago 1994 ,spinner efter att nedisning förändrar vingen form och höjer stallhastighet nära normal fart för inflygning/sväng .
Voepass Flight 2283 (2024) fel på De-icing med efterföljande spinn .
https://en.wikipedia.org/wiki/Voepass_Flight_2283#:~:text=Voepass%20Flight%202283%20was%20a,at%20around%2013:21%20BRT.
Video här https://youtu.be/bEmKpBID_p8?si=Ytem9dMh-zC1162m
Ryssland behöver mera flygsäkerhetsarbete! Lasta alla flygplan med certifieringslast plus säkerhetsmarginal och flyg manövrar för att verifiera alla roderfunktioner så de vet att de fungerar.
Snabbaste sättet att mönstra ut Testpiloter IOF☠️
Ryska militära plan från Sovjetunionen var konstruerade för att övningsflygas försiktigt och klara at ett fåtal skarpa uppdrag i ett snabbt kärnvapenkrig.
Overnight, the Astrakhan gas processing plant in Russia was reportedly struck, triggering a large fire. Russian Defence Ministry claims it shot down 38 drones over Astrakhan Oblast during the same period.
FIRMS data confirms a large fire is ongoing.
skaplig markering på Firms
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7z54njmvk2p
Russian forces struck Synelnykove district in Dnipropetrovsk region. While firefighters were responding to a blaze at an infrastructure site, a second strike injured a rescuer and a worker. Infrastructure and a transport company were also damaged in Kamianske and Pavlohrad districts.
bild
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7zb4ggxok2p
10:35 Slagfältet är nästan alltid övervakat, bortsett från när det är dimma eller oväder”
Kanske rökmaskiner är ett kommande militärt verktyg.
Ryssarna har rökmaskiner på en helt annan nivå än den svenska, men de används sällan. Förekom ibland under slaget om Kyjiv, men de är väl bortskjutna vid det här laget. Röken har ju en tendens att driva åt ett visst håll och inte dölja själva maskinen som både syns tydligt och lyser som solen på en IR-kamera.
När jag gjorde militär grundutbildningstjänst tillverkade vi rök med en apparat som använde en svart stinkande gegga för att tillverka vit rök. Den var förstås varmare än omgivningen, men inte direkt het, maskinen alltså.
Geggan var malda koskelettben. Befälet sa att det var samma ingrediens som används för att tillverka skumgummigodis. Jag har inte ätit skumgummigodis sedan dess.
Gelatin?
Sega gubbar.
@FRIM Det är väl gelatinet i de sega gubbarna som gör dem sega?
Men koskelettbenen som gör dem skummiga.
Jag kanske mindes nog fel. Det var nog när vi övade på maskinen som gjorde brandsläckningsskum, som det pumpades in svart stinkande koskelettgegga i apparaten och det kom vitt skum ut, inte rök.
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/2000467934662291702.html
Man får synnerligen motstridiga signaler och information. Å ena sidan håller Ryssland på att kollapsa, ekonomiskt, logistiskt och i förlängningen militärt. De klarar inte ens att ta Donetsk, än mindre Ukraina. Deras elitsoldater är förbrukade, de som strider nu har en veckas utbildning och de stora förråden från sovjettiden är snart förbrukade. Å andra sidan framförs att de närsomhelst ha kapacitet att kasta sig över angränsande NATO-länder som Baltikum eller Finland och Sverige, eller tom Svalbard.
Kära verklighet: bestäm dig!
Risken är ju att Ryssland försöker bygga upp en utbildad arme parallellt med de skröpliga så kallade soldater man har i Ukraina.
Jag har svårt att tänka mig att de skulle allokera resurser för en sådan arme utan att frestelsen skulle bli för stor att skicka dem till Ukraina med tanke på hur kåt Putler är på att besegra Ukraina.
Jag tror du har rätt.
Det ligger i Rysslands intresse att sprida denna information så Europa inte vågar ge allt vi har till Ukraina.
Och skulle vi ge allt vi har till Ukraina så är risken stor att Putin får reda på var Europa är som svagast, och arrangera lite gröna gubbar, följt av en ny SMO.
Hur man än vänder sig, så har man rumpan bak.
Det ena utesluter inte det andra. Att moskoviterna inte har tillräcklig offensiv kraft för att kunna åstadkomma ett genombrott mot ett välorganiserat och starkt försvar som Ukrainas innebär inte att de inte kan fortsätta ställa till mycket jävelskap och skadegörelse. Och som både Braw och bloggarjäveln tar upp, om Nato-länder i dagsläget saknar vissa förmågor och motmedel så kan moskoviterna låta en region ha utedass i något decennium till och ostället lägga de pengarna på drönare och artillerigranater exempelvis. Det är ju inte så att bostadshus, sjukhus, skolor med mera plötsligt skulle få aktivt pansar.
Kort uttryckt, förmågan till krigföring är förhållandevis billig. Förmågan till effektiv offensiv krigföring mot bra försvar däremot kostar en rejäl slant.
Det är stor skillnad på att ha kapacitet att kasta sig över angränsande NATO-länder och att slutföra detta med ett positivt resultat.
Det tar lång, lång tid att bygga upp en krigsorganisation som fungerar bra. Det innebär inte att Putin avstår från att anfalla, men det kommer inte att gå bra för RuAF.
Målet är att ha så starkt försvar att Putin fattar att det är ogörligt att uppnå något positivt med ett anfall.
Jag är synnerligen scheptisk till att ryzzarna skulle ha förmågan att bygga upp något slagkraftigt som skulle kunna användas mot något NATOland. Med all respekt för kinesisk drönarteknologi. Att bygga upp en sådan förmåga skulle aldrig kunna ske i hemlighet och väst skulle parallellt kunna bygga upp en slagstyrka som rent av skulle kunna slå till redan innan ryzzen börjar skicka moln av drönare.
Jag håller med i allt utom att NATO rent av skulle kunna slå till redan innan ryzzen börjar skicka moln av drönare.
Jag har svårt att se att försvarsorganisationen NATO skulle låta sig luras in i den ryska fällan.
Underskatta aldrig fienden.
Jag tror de rustar inom vissa områden. Stridsvagnar är ett exempel. De gör inte mycket nytta i Ukraina, men om de ska anfalla Baltikum i närtid kommer de säkert vara till stor nytta. Finns säkert andra exempel som inte är användbara i drönarkriget men som är bra i ett överraskningsanfall mot annat land. Gissningsvis saknar rysslands samtliga grannar volymer i drönartillverkning idag
Verkligheten är nästan alltid mer komplicerad än vad våra föreställningar om den vill göra den till.
Personligheten ser jag väl att både totala kollapsscenarion och storskaliga anfall mot NATO-länder har låg sannolikhet under de närmaste åren. Däremot har forumet i den här frågan haft en ibland inte helt lättbegriplig förmåga till en slags dubbeltänk som också jag kommenterat tidigare. Ryssland är på något vis både svaga och odugliga och ett mycket stort hot mot oss.
Har bara läst och deltagit sporadiskt senaste året. Dock tycker jag mig notera att just optimismen kring en Moskoviets snara kollaps och sönderfall tillsammans med övertygelsen kring hur inkompetenta och korrumperat odugliga de är på att kriga gradvis har avtagit. Förklaringen är nog helt enkelt sagda verklighet. Tyvärr har även ryssarna visat sig ha förmåga till både taktisk anpassning, teknikutveckling och en någorlunda fungerande logistik. Alla profetior som redan sommaren 2022 förutspådde Moskoviets totala sammanbrott inom max 6-12 månader har tyvärr haft fel hittills.
Kloka tankar som får mig att tänka på Glimt.
FOI har i flera år forskat på crowd forecasting. Det är en väl beprövad metod för att göra framtidsbedömningar om allt från politisk utveckling till ekonomiska trender.
Genom att samla in och vikta bedömningar från en stor grupp deltagare blir prognoserna pricksäkra, speciellt över tid. De deltagare som är särskilt precisa i sina bedömningar viktas tyngre. På så vis optimeras plattformen löpande och precisionen i de kollektiva framtidsbedömningarna ökar.
Forskning visar att bedömningar genererade genom crowd forecasting i många sammanhang kan överträffa den enskilda expertens.
https://www.foi.se/forskning/teman/glimt—vart-nya-vapen.html
Ja det funkar ju t ex förbluffande bra att låta 100 besökare på en marknad gissa antalet ärtor i en burk och sen räkna ut medelvärdet av gissningarna. Tror till och med det var i samband med just den typen av tävlingar som någon matematiker insåg fenomenet och började studera det närmare.
Återigen, det ena utesluter inte det andra. Man kan vara förhållandevis dålig på krigföring och ändå vara ett starkt hot. Likaså kan man ha en usel ekonomi och ändå kunna upprätthålla en krigsinsats. Det här handlar inte alls om dubbeltänk, utan om att kunna mer än en tanke i huvudet samtidigt.
Hela resonemanget uttrycktes lite mer kärnfullt av företrädare för försvarsmakten i vårt östra grannland: »Man kan skjuta bort tio moskoviter, men vad gör du när den elfte kommer?»
Tror att krigsförbrytardiktaturen i kreml har full koll på att man inte mäktar besegra Nato med militära medel. Därav intensifierar man det hybrida permakriget, satsar på påverkansoperationer, subversiva metoder och inflytelseagenter. Den misstro man sått mellan den amerikanska pajasregimen och framför allt EU skördar nu split i sällan skådad omfattning. Lägg därtill att kulturvänsterns femtekolonnare på nyhetsredaktioner, debatt- och kultursidor har mobiliserats.
Winter is coming…
Ja, de är all in och lyckas tyvärr. Keep calm and arm Ukraine.
Tror inte verkligheten ser ut så som den rapporteras om här i Väst. Vi tror att ryssarna är utbrända medan Putin tycker att så länge han har drönare och manskap kan de strida.
Lägg där till att invadera Baltikum är en baggis jämfört med Ukraina och det står nåt 1000 tal soldater emellan ryssarna och västa baltkusten. Har de sen nåt havet och grävt ner sig blir de mycket svåra att kasta tillbaka.
Det låter som om r-ssland är ett kvantfysikaliskt fenomen. Två eller flera utfall är möjliga tills en observation tvingar fram ett utfall.
Det värsta är att det tenderar åt att bli det slags utfall man försöker observera. Så försöker man lista ut om det ska komma ett anfall mot Svalbard, så kommer ett anfall mot Svalbard.
Stackars Svalbard i så fall. Jag har besökt både Barentsburg och Pyramiden. Bedrövliga platser.
På Longyearbyens flygplats toalett med handtvättfat stod en kortväxt, mycket bred och svartmuskig karl och tvättade sina händer. Jag stod vid handfatet intill och han stirrade åt mitt håll minst 5 gånger. Jag såg det i ögonvrån. Till slut stirrade jag tillbaks, och då slutade han, efter en mycket långvarig handtvätt.
” The Russian Central Bank has filed a lawsuit in a Moscow court over the EU’s plans to use frozen assets. Russia is demanding 18.2 trillion rubles (about $229 billion) from Euroclear, — Russian media.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zfdkwadc22
VEM eller vilka basar över ryska domstolar.
Är de självständiga eller politiskt styrda??
Retorisk fråga och ingenting annat…
“Tjeckiens nya regering under premiärminister Andrej Babis har godkänts av president Petr Pavel, rapporterar Reuters.
Den 71-årige miljardären och hans parti ANO blev störst i valet tidigare i oktober, om än knappt, med 28 procent av rösterna. Den koalition han nu har samlat innefattar det högerpopulistiska, EU-kritiska och Rysslandsvänliga partiet SPD samt högerpartiet Motoristé sobe. …”
https://omni.se/pro-ryska-partiet-tar-plats-i-tjeckiens-nya-regering/a/vrm2v4
14:35 Bloggaren är snabb och nyheterna kommer från framtiden?
Befinner sig kanske “bloggaren” i en annan tidszon?!
Man kan alltid släppa det. Det kan ju indi-kera något, och i så fall får vi ev veta det med tiden
Gissar att det indikerar att det är ett tangentbord med numpad som används, och att 1 och 4 sitter nära varandra på det…
Två ukrainska soldater tvingades hålla en mycket utsatt position i nästan 6 månader, tidvis skadade och utan mat och dryck! Visar tydligt hur svårt det kan vara att rotera personal när fronten luckras upp. “Dokumentär” (intervju + illustrativa klipp) på Youtube:
https://youtu.be/CZwN3fcKNGM
USA och EU har ju chansen här att ta över ryska intressen om nu Ryssland åker på däng och inte får igenom sina krav.
Nedan från di.se
Stormakter driver många omfattande projekt i Afrika med geopolitisk betydelse. Di lyfter här fram några exempel.
Nedan är alla länder där Ryssland har starka fästen.
Niger
Nigeria
Burkina faso
Central afrikanska republiken
Sudan
Etiopien
Sedan är de väl och petar och jävlas överallt där de kan.
Lägg till Mali på listen, som svenska försvarsmakten lämnade för att regimen tog dit Wagnergruppen för att ‘förbättra’ säkerheten.
Hösten 2023 skapade grannländerna Mali, Burkina Faso och Niger den ryssvänliga Konfederationen av Sahelstaterna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alliance_of_Sahel_States
According to GUR, Russia has adapted the Soviet R-60 air-to-air missile for installation on a Shahed.
Its main purpose is to destroy Ukrainian helicopters and aircraft that intercept Russian drones. The drone is equipped with two cameras – in the nose and behind the launcher.
illustration
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zhw357dk2p
Video and control commands are transmitted via the Chinese Xingkay Tech XK-F358 mesh modem.
❌ A second refinery has been shut down this week: the Yaroslavl refinery and, previously, the Syzran refinery.
Slavneft-Yaroslavnefteorgsintez (YANOS) oil refinery has halted fuel production, – Reuters.
AVT-4 unit, was damaged in the fire. An oil loading rack was also damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zhfzvfss2p
Mycket bra, slår mot rysk ekonomi.
🇫🇮🇺🇦 Zelensky: I had a good meeting with the President of Finland, Stubb. There is a great deal of work underway on the diplomatic track right now, and we discussed its results. We also coordinated our joint positions ahead of today’s meetings with partners in Berlin and agreed on the next steps.
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zguh6j4c2p
I thank Finland for its support. We value the country’s contribution to the PURL initiative, which bolsters our position in negotiations by strengthening Ukraine’s defense capabilities. I am grateful to Alex for the ongoing coordination and assistance to our state.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zguh7jdk2p
Personlig känsla är nog att Stubb är en av dom bästa som Zelensky kan bolla diplomatiska saker med 🙂
Det var ju Stubb och italienskan som kunde prata med taco med någorlunda förhoppning att mildra de värsta utfallen. Men nu börjar ju italienska slira lite, så det är väl Stubb som är den trygga personen numera
Jag är tillbaka på hemmaplan efter en i raden av resor i Ukraina.
Det ukrainska folket är fantastiskt med sin uthållighet och sina uppoffringar. De utkämpar som bekant, även vårt och västvärldens krig just nu då de är ett värn mot Rysslands aggressioner.
Under mina resor i Ukraina så möts man av mycket tacksamhet och värme från de stridande och civilbefolkningen. Sverige åtnjuter en stor respekt i Ukraina för de insatser och stöd som givits över tid.
Oavsett av just du ger i stöd, så fortsätt. Om det så är ekonomiskt stöd, materiell stöd, stöd vid möten och föreläsningar eller att stå upp för Ukrainas sak och bemöt med fakta när vatniks vädrar sina unkna argument i olika forum , så stöd Ukraina.
Det finns så mycket just du kan göra för Ukrainas folk.
👏👏👏👏💙💛
🇺🇦 🇸🇪
✨
👍
👏
👏 🇸🇪 🫶 🇺🇦
👍👍👍👍👍
👍👍👍👍👍
🤗❤️
Blir en slant till Jonas
👍
👏
Det är gott att höra, mitt stöd fortsätter oavsett!
👍 🇺🇦🇸🇪
Här filmklipp på uttalandet
The Russian ambassador to the United Kingdom, Kelin, openly says that Russia wants Ukraine’s capitulation.
film, engelska
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m7zht3cy7225
🤮
#RussiaIsATerroristState
Är och förblir 😡
Dagens lyssningstips från SR, båda med rysslandskorre Fredrik Wadström som gäst:
Radiokorrespondenterna Kina om de kinesiska intressena i Ukraina-konflikten och hur de amerikanska sändebuden får vänta läääänge i Moskva medan Putin pratar med Kina, https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2723099
Dagens Eko om Putins svårigheter att kontrollera den ryska musikscenen, med fokus på det unga bandet Stopzone, https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2718941
Ukrainska T-72:or svinar N om Pokrovsk:
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7zjcgmp3s2p
(Film, inget att varna för.)
Regnfritt, skönsång och medryckande tal på Norrmalmstorg idag.
Slava Ukraini!
🇺🇦🇪🇺🇸🇪
🇺🇦 🇸🇪
Verkligen! Stort av Tymur att våga sig på O Helga Natt (om än i den engelska versionen O Holy Night), vilket han sannerligen gjorde med den äran!
Riktigt bra (som alltid) framförande av Tymor. Mycket folk idag trots stundande jul, Svitlana hade sålt slut på alla bullar och choklad. Önskar henne, och alla andra som åker hem till sina familjer, en riktigt fridefull jul.
Härligt! 👍🇺🇦🇸🇪
11:38
*att vara neutral innebär att man via sin passivitet tar gärningsmannens sida mot offret. Se också svensk journalistik.
Så kan det ofta vara, men det behöver inte vara så.
Att vara neutral i frågan om Rysslands krig i Ukraina är ett exempel på att det inte alls behöver stämma.
I Ryssland riskerar man långa fängelsestraff om man säger att man är emot kriget och det är positivt att uttrycka att man stödjer kriget. I det samanhanget kan absolut en neutral hållning vara ett stöd för offret.
Det finns flera exempel på när neutralitet och pasivitet i själva verket är ett stöd för offret där omständigheterna gör att ett aktivt stöd inte är rimligt. Det är nog mest fråga om var man drar gränsen för vad som är neutralt i den aktuella situationen.
Fast här har nog Lars alltid varit väldigt tydlig med att det främst gäller diverse personer och organisationer inom det “fria väst” och inte de som bor i ryssland. Dock gällande det senare så är det väl så att en individ i ett land (oavsett vilket) bär ett ansvar för hur landet agerar?
Att lyfta perspektivet som du gör är väl inte konstruktivt i denna debatt även om det per definition inte heller är fel. Men det bevisar återigen tesen att våldtäkktsmän behöver försvaras för de är säkert också offer av sin tid?
Om man fritt kan uttala sig utan risk så håller jag med, men Lars och även andra gör då och då också kopplingar till att ryska neutrala idrottare i själva verket ger sitt stöd till Kreml genom att vara neutrala.
Jag tycker nog inte att det är givet att befolkningen i en diktatur bär ansvaret för hur landet agerar. Ska man hårdra det så kan man inte ens påstå att 49 % av befolkningen i en demokrati bär ansvar för hur den demokratiskt valda regeringen agerar.
Varför tycker du inte det är konstruktivt att debattera detta?
Halmgubben om våldtäcktsmän får du kasta på någon annan.
Men det stavas faktiskt våldtektzmän om vi ska vara noggranna.
Jag kan nog tycka att 100 procent är ansvariga för hur landet agerar, sedan kanske 49% inte gillar det. Men att hävda att man själv inte bär ansvar bara för att det inte var just din favvopolitiker som vann tycker jag är fegt.
Det är inte konstruktivt för att du tycker att diskussionen hamnar fel och sedan försvarar en EXTREMT liten klick människor. Att du måste gräva i påsen och plocka fram fem exempel de senaste 50-80 åren säger något om hur skev bilden blir. Det är oftast glasklart förutom dina smala exempel.
Utöver det är det helt enkelt inte neutralt att låta en aggressiv part komma till tals. I synnerhet inte ryzzland, vilket är vad bloggen fokuserar på.
Några exempel kan vara på sin plats.
I Tyskland före och under 2VK var det förenat med livsfara att motsätta sig regimen. En neutral eller passiv hållning – att inte delta i förföljelser eller propaganda – var ett sätt att i praktiken inte bidra till förtrycket och därmed indirekt stödja offren.
I Sydafrika under apartheid kunde vita sydafrikaner som inte aktivt stödde apartheid, men heller inte öppet protesterade, ändå ses som att de inte bidrog till systemets legitimitet. Här var gränsen mera otydlig och neutralitet i vardagen kunde i vissa sammanhang tolkas som ett slags tyst stöd för apartheid.
Att öppet kritisera regimen i Östtyskland innebar risk för fängelse eller förföljelse. Att avstå från att ange grannar eller att inte delta i övervakningssystemet kan absolut ses som ett stöd för de som var utsatta för statens kontroll.
I Chile under Pinochet var opposition farlig. Att inte delta i regimens aktiviteter eller propaganda kan ses som ett tyst ställningstagande på de förtrycktas sida.
Neutralitet och passivitet kan i vissa kontexter vara ett sätt att undvika att stärka förövaren, och därmed indirekt fungera som ett stöd för offret – särskilt i system där aktiv opposition är livsfarlig.
Det är inte heller denna typ av neutralitet som överhuvudtaget diskuterats i detta forum utan det är “neutralitet” och tvtid hos ordinarie tidningar och kanaler i fria väst.
Dumheter att ens lyfta dessa exempel kan jag tycka, bra jobbat som lyckades hitta fem exempel de senaste 60 åren – det förtydligar verkligen varför vi måste vara försiktiga, eller?
De här posterna är lite i enlighet med en viss jargong som försvarare av “neutralitet” hade använt ^^
Det är ett faktum att svepskälet som du nämner ovan ger otroligt mycket propagandatid för de som är “neutrala” och stödjer anfallarens sak.
Mobbare vet man var man har !
Men de tysta ….?
Det är ju absolut inte alls ovanligt att man här på Cornucopia hävdar att ryssar och ryska idrottare som inte aktivt är emot kriget står på Putins sida och stöttar kriget och det gäller även bloggaren.
Moskovitiska idrottare kan när som helst hoppa av till andra länder om de vill så ditt argument håller inte, anser jag.
Jag vill också påminna om Jonatans ord till Skorpan när han gav sig av. Man kan också erinra sig hur hela Körsbärsdalen och Törnrosdalen ställde upp på Stridens Dag efter ett långt och hemligt men aktivt motstånd.
Nej, jag håller inte alls med dig här, Surtrutn.
Men de gör ett aktivt val, “min idrottskarriär är viktigare än X miljoner Ukrainares liv (och dessutom Y miljoner orchers). Ja livet är orättvist, men de har makten och möjligheten att lämna sporten, även om jag förstår att det kan vara ett enormt motstånd att lämna landet med tanke på de man lämnar kvar, utöver sitt hem.
Man behöver alltså inte lämna hem, nära och kära, men man kan sluta stötta orchdiktatorn. Motsatsen är precis vad man gör om man fortsätter med sin idrott.
Men om vi lyfter blicken lite, bortom just själva idrottsutövaren.
Vinner denna så kommer självklart detta användas av regimens propaganda.
Och detta stödjer man ju ifall låter med delta.
Men JA, jag tycker det här är skitsvårt, alltifrån ifall isr_ael ska få delta i eurovision till om amerikaner och ryssar ska få delta i alla möjliga slags tävlingar.
For the first time, the EU has sanctioned a US citizen, John Mark Dougan, a former Florida deputy sheriff with dual US-Russian citizenship. Living in Russia since 2016, he’s accused of running pro-Kremlin info ops from Moscow aimed at election meddling and discrediting Western leaders.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7zjhooyks2p
Kan vi inte belägga Trump med sanktioner av samma orsak?
Ukraine’s 79th Air Assault Brigade released footage of T-72 tank crews engaging Russian forces near a farm north of Pokrovsk
film, ej översatt
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7zjcgmp3s2p
Äntligen, har försökt i veckor och till slut lyckades jag bli nr 2 igen 🙂
Tommy R V 12:32
Moahahahahaa! Nu ska jag bara ta revansch på KarlXII också… 😁
Passa dig! Den där K12 kan peka med hela handen 😉
Jag är inte (längre) aktiv inom FM, och har full respekt för Braws kunskaper och bloggande läsekrets.
Men vill ändå slå ett slag för ÖB-poddens senaste avsnitt (släpptes förra veckan), där ÖB och FM-förvaltare Rickard Wilhelmsson (“Bronco”) medverkar som vanligt.
Bronco inleder med att han besökt en övning i Småland, där flygbasjägarna från Sverige (tillsammans med telekrig-centrum och andra förmågor) övat på att “försvara Småland mot danskarna” (danska jägarkompanier deltog som B-styrka vad det verkar).
Resten av avsnittet ägnas till stor del åt Marcus Wandt, som lägger ut texten (han är förutom astronaut, även f.d. y-off, tidigare stridspilot, och numera även ÖB-rådgivare).
Man pratar speciellt om att rymden (dvs. kommunikationer) är en domän där Sverige har, och kommer fortsatt att ta, mer ansvar och Marcus tror specifikt att vår innovationskultur (samt såklart geografiska läge) passar ypperligt för detta.
https://poddtoppen.se/podcast/1790675343/ga-pa-marsch
Så nog pågår det aktiviteter! Defaitism är farligt, troligen lika farligt som överdriven tilltro till sin egen förträfflighet och överlägsenhet!
👍
Du har en bra poäng där Anders S, det pågår både innovation och andra aktiviteter bakom kulisserna. De ska vi låta vara för att sedan få se vad som kommit fram.
Det jag skulle vilja ser mer av är att man från företagssverige vågar sätta igång nya bolag med t ex försvarsinriktning.
– Volvo Lastvagnar ägde ju en del som kallades Ordnance som var den som kom fram med valpar och sån’t. Den verksamheten såldes till Frankrike (tror jag det var) och nu när vi skulle behöva den så saknar vi den. Vi borde själva kunna ta fram både “jeepar” och pickuper som både civila och militära varianter. Den typen av fordon är ypperliga i lättrörliga lösningar för flera olika försvarsdelar.
– Vi borde kunna ta fram egna finkalibriga vapen också. Både av typen gevär, ksp och miniguns. Husqvarna revival?
– Vi behöver komma fram med bättre logistiska lösningar än dagens jättelager och långa transportkedjor. I en krigs- eller krissituation måste centralt inköpta material kunna levereras till användarna på kort tid UTAN just-in-time-tankar. Vi ser ju hur transporter utsätts i UA. Alltså fler små-och medelstora lager hellre än få jättestora. Det kommer att vara trögt att få förståelse för detta, men det är sååå viktigt. Fler bergrumslager m a o. Planering bör börja igår.
Jag har ganska dålig koll på hur krigsplaneringen för Sverige ser ut sedan vi gick med i NATO, men som jag förstått det är Sverige väldigt viktigt för NATO:s styrkeuppbyggnad vid ett ev. anfall från Ryssland mot Finland och Baltikum.
Hela Sverige är ett enda stort logistikområde skulle man kunna säga och då är det givetvis viktigt att alla transportkedjor fungerar.
Det som är positivt i den planeringen är ju att NATO har stort incitament att försvara Sverige och vi kan använda en en hel del av våra “NATO-pengar” på att förbättra vägar och järnvägar inom landet.
Går rykten att någon fet måltavla till sjöss har sänkts..
https://x.com/Teoyaomiquu/status/2000471126385004709
Sternenko var ute och hintade om ukrainsk undervattensförmåga, så något kan ha hänt 🙂
Oooh, kan vi hoppas på någon Kalibrplattform? Eller stort/unikt fraktfartyg i Azovska sjön? Fast även om det “bara” är ytterligare skepp i skuggflottan är jag nöjd, allt som driver upp försäkringspremier etc är bra….
“If confirmed it will be the highest value target of this war. Let’s pray for it🔥”
Vad kan vara bättre än Moskva-båten? En u-båt kanske?
Angående drönarhotet så förutsätter jag att det måste komma någon NATO-standard för hur detta ska ordnas. Ska svenska, norska, finska och amerikanska förband kunna strida tillsammans behöver de alla ha kapacitet både att använda egna samt skjuta ned fientliga drönare. NATO håller ju för närvarande på att bygga en “drönarmur” från Polen och norrut, här borde ett embryo till denna standard finnas.
Ett okänt NATO-land har redan nu köpt in ett australiensiskt laservapen som ska kunna plocka ned drönare på vikter mellan 9 till 599 kg på upp till 15 kilometers avstånd. Självförsörjande på el är den också (ska räcka till att plocka ned 200 drönare), och får plats i en container. Finns flera andra företag som också börjar bli färdiga med liknande vapen. Dessa kan väl åtminstone vara en del av lösningen.
https://newatlas.com/military/apollo-laser-drones-weapon/
Håller med, det är lätt att glömma bort att Sverige är med i NATO och att vi därmed ska agera inom NATO, inte som självständigt land.
Det finns väldigt många hyffsat fungerande prototyper på antidrönarvapen och några som är i produktion. Det viktiga är att alla försvarsmakter och krigsmakter (tex. USA) inom NATO aktivt och alltid övar i en miljö med drönare på slagfältet. Det kommer att krångla till det för övningsledningen att mer eller mindre ständigt flyga runt med drönare, men vi måste öva på ett riktigt scenario. Att öva på något som inte kommer att inträffa (ett drönarfritt slagfält) är bortkastat.
Ett dilemma är ju att vi måste ha många drönare och att dom blir snabbt omoderna. Var det i Danmark dom skulle tillverka drönare till Ukraina? Bra idé. Då har dom både kunskap och tillverkningsresurser. Vi borde göra likadant och skicka överskottet till Ukraina. Då får vi återkoppling på hur dom fungerar mot ryssen.
Åsne Seierstad har lyckats ta sig in i Ryssland, utan “tillstånd”, och gjort reportage som resulterat i en bok.
Här en artikel om resorna och arbetet. Intressant som “inifrån-Ryssland-perspektiv”.
https://www.expressen.se/kultur/asne-seierstad-putin-lynchas-om-han-avslutar-kriget-nu/
Ännu finns det balsam i Giliad –
Din beställning är på väg!
Artikel Antal
9789180027137 – Ge aldrig upp 1
On a sidenote – den som hittar motmedel mot trådstyrda FPV drönare får en julklapp.
🇺🇦 “As of the end of last week, there were 40 active call signs in the walkie-talkies in Kupyansk. This means that 40 Russians are actively using the walkie-talkie there,” said Viktor Trehubov, head of the communications department of the Joint Forces Group.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zlrfkyts2r
Hoppas inte detta är sant men det ser ut som att dom kan lyckas splittra Europa.
Om inte Ukraina finansieras kommer EU falla inom kort.
Sverige får alliera sig med norden UK, Tyskland och Frankrike.
Får inte vara ” neutrala” som i andra världskriget.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7zmqegnes2p
Det finns vad jag kan se inget som tyder på att EU ska falla inom kort.
Skrämselpropaganda skulle jag kalla det för, men jag kan ju ha missat något.
Om Ukraina slutar finansieras pga EU är spilttrat så kommer EU falla inom några år.
Det är just det USA, Ryssland och kina nu jobbar med tillsammans med Ungern och andra köpta.
(Rapporter från Euractiv att sju EU-länder nu motsätter sig att använda de frusna moskovitiska tillgångarna: Belgien, Italien, Bulgarien, Malta, Tjeckien, samt såklart förrädarna Ungern och Slovakien).
Dock sägs det att full konsensus krävs, och det motsägs av saker jag läst på annat håll. Det skulle inte krävas full enighet (då hade Orbán kunnat stoppa allt för länge sen).
Men det är såklart illa nog att fem ytterligare länder håller med Orbán och Fico).
Jag hade större förhoppningar om Meloni, måste jag säga. Frågan är varför hon svängt i frågan.
Det här låter som om DJT har varit framme och påverkat på uppdrag av VP.
Skulle tro att de driver på för att EU ska kunna ta upp kollektiv skuld.
En analys från scenarieconomici. Googleöversatt. Hela artikeln nedan.
“Låt oss föreställa oss det värsta tänkbara scenariot: EU använder ryska tillgångar, Ryssland vinner en internationell rättegång om fem år, och notan på 20 eller 30 miljarder euro (Italiens andel) presenteras för Rom. Vem skulle förklara för italienska medborgare att de kommer att behöva drabbas av en förmögenhetsskatt eller nedskärningar i sjukvården för att täcka över ett beslut som fattades flera år tidigare för att behaga kanslersämbetena i Paris eller Berlin?”
https://scenarieconomici.it/litalia-alza-il-muro-a-bruxelles-no-ai-rischi-sui-beni-russi-il-fronte-del-buonsenso-si-allarga/
Vilken domstol skulle det röra sig om isåfall? Schweizisk, möjligen (BIS ligger i Schweiz, Basel närmare bestämt… Men tror knappast de har jurisdiktion över EU-medel)
Men, det förstår såklart inte italienarna…
Men, stort tack för att du grävde upp detta, Clarice, jag skyller som du förhoppningsvis förstår inte på dig…
Låter som att EU har ett par dagar på sig att hitta vattentäta juridiska skott för att isolera riskerna.
👍 Väl bekomme!
Det är mycket “än slank han hit, än slank han dit” i politiken, ffa. i det svåra läge Ukraina och till del Europa befinner sig i nu.
Skulle Ryssland börja gny om juridik är det bara att skratta åt dom.
Hur som haver så är de rsska tillgångarn frysta tills skadestånd betalas ut. Det är väldigt bra.
Frågan hur EU ska finansiera nästa budgetår i Ukraina är egentligen en annan sak. 90billioner euro ska komma nånstans ifrån. Om man inte kan hitta en väg att låna mot de frysta tillgångarna så får man låna upp på annat sätt och med andra tillgångar i pant. Och då skulle de Kräklingtonska stödländerna kunna lägga stora och tidsfördröjande hinder i vägen, precis som innan.
För övrigt. Det tycks mig som att man genom att låna med frysta tillgångarna som pant skulle agera som om man ingått avtal om dem. Vilket skulle vara att agera som om man vore ägare till tillgångarna. I Sverige skulle det inte vara tillåtet, vad jag vet iaf. Är ju inte jurist men det låter som att man skulle behöva dra nån slags vals, eller ägna sig åt nån riktigt kreativ typ av lagstiftande verksamhet för at få till det, lagligt. Approriera dem, rakt av istället, eller nåt.
Om att vargarna nu amlas kring bytet och försöker att slita till sig en del…
Meloni leder en auktoritär politisk organisation. Pss som Ungern och andra högerextrema falangerna så vill väl många i de interna leden de ta del av mut-kakan från Washington+Kreml=Sant. Eller iaf dra till sig själv fördelar i utbyte mot att gå med på saker och ting.
Det är tre dagar fram till den 18 då beslut ska fattas. Är det så konstigt att folk nu kommer in med sina motsatsförhållanden?
Video från inomhustestet av katapultstolar 😳
https://bsky.app/profile/bonkski.bsky.social/post/3m7zqarmxnk2x
Endast inloggade.
“Inlägget hittades inte” – å ändå så är jag inloggad. Det var väl allt för nedvärderande för moskvastaten kantänka.
Det är mycket möjligt att klippet visade sig vara fejk.
Jag hann se klippet men gissade på fejk.
Den aktre piloten skjuts ut tillsammans med förstepiloten men när röken lagt sig sitter han kvar i cockpit. Förstepiloten som skjuts ut landar snyggt med stolen bredvid planet och kliver upp som om ingenting har hänt. Den info som kom tidigare meddelade att piloterna avlidit.
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3m7zsllrq2c2v
Har ni tänkt på att alla sk “förhandlingar” utgår från det faktum att Ryssland invaderat Ukraina och nu ockuperar en del av landet? Det är som att detta glöms bort i den dagliga mediebevakningen.
Ryssland är ensamt ansvariga och ska med våld tvingas lämna Ukraina.
Ja Ryssland har korrumperat allt så ingen pressar Ryssland, all press ligger på Ukraina att kapitulera.
Den svåra frågan!
Vilket land blir först med att skicka sin befolkning i döden i Ukraina för att medvåld tvinga Ryssland att lämna Ukraina?
Det moraliskt rätta är vilket land som helst. Tex Sverige.
Absolut. Men det krävs enighet och back-up.
Exakt. Tror inte något land kommer skicka trupp om det inte är en enat beslut (Eu/Nato) och av mer fredsbevarande karaktär. Delvis förståeligt, hur mycket vi än säger att vi ska stötta UA med vad som krävs.
Men just därför är det desto viktigare att RU pressas ekonomiskt och givetvis militärt genom att vi stödjer UA så mycket vi bara kan, så de tvingas anpassa sig i förhandlingarna. Problemet är ju att Putte surrat sig kring masten med detta krig, både han och hela RU tappar ju ansiktet om de retirerar en tum. Frågan är ju om det finns krafter inom RU som kan förmå dem att byta spår. Mycket tveksamt, speciellt nu när de vittrar seger tack vare Mr. Orange.
Det är helt irrelevant om Ryssland/bunkergubben “tappar ansiktet”.
Hehe, såklart det är ur vårt perspektiv, det skulle ju snarare vara ren underhållning för oss. Men jag menade ju att av detta skäl kommer Putte inte kliva av frivilligt eller ändra sina planer.
Jo, det är sant tyvärr. Ser fram emot det. 😎 Därav vi måste krossa Rysslands ekonomi eftersom Väst är så förtvivlat tafatta militärt
Fel uttryckt. Det är Ryssland som är ansvariga för död i kriget. Ingen annan.
Du har helt rätt såklart! Problemet är att ingen EU-ledare vill skicka sina medborgare i döden, förrän den dag de känner sig direkt hotade, vilket man ju kunde önska att de redan gjorde. Finland, Sverige, Polen och de baltiska länderna känner sig såklart betydligt mer hotade än tex Spanien eller Frankrike. Men utan enighet och rejäl back-up blir det svårt att genomföra. Det man BORDE gjort var att skicka rejält med trupp till UA innan RU ens hann anfalla 2022, för att dra gränsen redan där…
Problemet är att Ryssland är en fascistisk stat som invaderat Ukraina och hotar Ukrainas och vår frihet.
Som nämnt nedan skickas trupp om aktuell för att försvara frihet. Ryssland dödar.
Men däremot verkar det förtvivlat svårt för alarmet att ringa. Länder kan ju skicka trupp utan Nato-koordinering. Jag tror NB8 kommer göra detta först i liten skala. Men mkt mer behövs.
Vad är det som är svårt? Har du läst mitt inlägg? Återigen kommer du @Surtrutn med inlägg på kanten. Ryssland är ensamt ansvariga. De ska tvingas ut ur Ukraina *med våld*. Skulle ett land skicka stridande trupp är det för att försvara Ukrainas och vår (Europas) frihet, inte för att dö. Leder det till död är det aggressorns, dvs Rysslands, ansvar, fel och skuld.
Tror ingen gör det. Våldet kommer när nästa attakcerade land måste försvara sig.
Frågan är om någon hjälper Baltikum eller om det kommer ursäkter då.
Europa är inte enat och NATO jobbar dom hårt med att försvaga.
Den argumentation du kör med Wannaberocker är ett av de simplaste retoriska trick som finns. Ofta använt av vänstern när de försvarar allt från storleken på asylinvandringen till rätten att sjukpenning/sjukersättning om man känner sig sjuk.
“Ingen människa är illegal. Vad är du för en person som vill neka människor i behov av skydd att få det i vårt land”
“Med de hårdare reglerna vill ministern att svårt sjuka personer kastas ut utan försörjning och trygghet”
Man låtsas helt enkelt som att det inte finns något problem och försöker skaffa sig ett överläge i diskussionen genom att framställa den andra som omoralisk när den försöker problematisera något.
I paketet ingår också att man inte erkänner/fattar skillnaden mellan deskriptiva och normativa utsagor. Jag skrev ett inlägg om det nyligen som blev ganska uppskattat, eftersom ett flertal personer genom åren i forumet visat sig ha stora problem med detta. Om detta sen berott på medvetet missförstånd eller bristande intellektuella resurser att förstå denna enkla distinktion har väl inte alltid stått klart för mig i det enskilda fallet. En kombination har det väl ofta känts som. Vad som gäller i ditt fall låter jag vara osagt.
I varje fall gör Surtrutn en deskriptiv utsaga som jag står helt bakom. Därför att det är uppenbart att det är så det förhåller sig. Detta krig kommer att sluta genom förhandling och tyvärr stora eftergifter för Ukraina, därför att Europa och övriga väst inte är beredda till de risker och uppoffringar ett aktivt inträde i kriget på Ukrainas sida skulle medföra. Något som f.ö. stått glasklart från dag 1 i detta hemska, vidriga krig.
Du kan nu välja mellan att be Surtrutn om ursäkt eller att framstå som antingen dum eller ohederlig debattör, eventuellt en kombo mellan de båda. Your choice.
Inte första gången du kommer med nederlagsdoktrinen här.
När vi skriver vi ger *aldrig* upp här så betyder det någonting för mig. Hade Väst tänkt att det varit glasklart med eftergifter från dag 1 skulle Ukraina varit ockuperat nu. Hela landet.
Noterar att du inte heller med ett ord nämner något om Rysslands ansvar eller barbari.
Som sagt. Någonting (intellekt eller intellektuell hederlighet) hindrar dig från att se skillnaden mellan deskriptiva och normativa utsagor. Vill du att jag förklarar det tydligare för dig?
Att påstå att jag sysslar med nederlagsdoktrin när jag beskriver en uppfattning av det faktiska läget som jag inte hört någon vettig människa invända mot är så löjligt att det inte är värt att vidare kommentera.
För övrigt rekommenderar jag dig att kontakta bloggaren om du anser på allvar att jag sysslar med “nederlagsdoktrin”. Det är nämligen förbjudet i forumet och kan rendera att inlägget raderas och vid grövre fall avstängning.
@Surtrutn (ej MRF)
Ursäkta om jag gick i hård klinch. Taggarna är utåt när man får dras med Europas totala flathet och Trumps fascism dag ut och dag in.
Vet att du bidrar med och gör mkt för Ukraina. Förlåt.
Är det början på slutet av kriget vi ser nu, dvs kommer Ukraina att tvingas till en ofördelaktig fred av USA? Eller kommer USA tröttna på att förhandla, och Ukraina ges möjlighet till en bättre position när sanktionerna hunnit verka ytterligare längre tid mot Ryssland?
Nej, Ukraina är slipade. De kastar tillbaka bollen och sedan fortsätter cykeln.
Det förutsätter att Putin vägrar. Jag ser det som fullt möjligt att han går med på förslaget eftersom han kanske inte får någon lika bra chans igen. Han har nått det bästa läget han kommer få.
Hoppas innerligt. Finns väl inget krig som slutar är till jul bara för att man önskar det? I det här fallet börjar Ryssland krackelera allt mer. En fred nu när Pelle i träsket slängt allt förutom Putins judodräkt mot Ukraina känns INTE ok.
Svaret är att vi vet inte. Allt annat än en ofördelaktig fred för Ukraina kräver ett totalt sammanbrott i den ryska krigsmaskinen, eller möjligen en statskupp i Ryssland där en ny grupp makthavare som vill “göra allt bra” med Europa kommer till makten. Inget av scenariorna känns tyvärr särskilt sannolika även om man kan fortsätta drömma om det för att hålla fast vid en gnutta positivt tänkande.
Ukraina är måste man också förstå utsatta för hårt tryck att avsluta kriget. Inte bara från USA, utan också från de europeiska allierade, även om inte alla här i forumet vill begripa det. Man har förstås också ett reellt tryck p.g.a. de enorma ekonomiska och sociala skadeverkningar som kriget medfört på landet.
Sen om det innebär att kriget i någon form upphör (åtminstone att de aktiva krigshandlingarna pausar) inom en, tre, sex eller tolv månader tvivlar jag på att någon som skriver i forumet har vetskap om. Kan det hålla på längre? Kanske, även om jag har svårt att tro det. Men jag kunde inte föreställa mig att det skulle hålla på i nästan fyra år heller vintern/våren 2022…
Krig är lätta att starta men svåra att avsluta. Det blir intressant att se vad som händer i Ryssland när striderna upphör. Kriget har på något sätt skänkt en enighet mot en yttre fiende i Ryssland. När den faktorn försvinner kan det bli en ny dynamik.
Ja, vid ett avslut är det verkligen intressant att fundera över vad som händer i Ryssland, t.ex. aspekten hur deras förmåga att utöva militärt våld utvecklas. Man kan se det som att klockan börjar ticka för ett eventuellt angrepp mot t.ex. Baltikum. Å ena sidan upphör de dagliga förlusterna av manskap och materiel vid fronten, å andra sidan måste rimligen civila behov – som varit eftersatta under ca 4 år – göra sig påminda och kräva arbetskraft och resurser. Ett knivigt problem för Putin är om en hög andel av soldaterna ska hemförlovas eller ej.
Själv är jag av samma mening som LW i dagens bloggtext, att vi bör storsatsa på snabb uppbyggnad av drönarkapacitet. En viktig anledning till detta är även att med reducerad tillgång till manskap utgör sådan kapacitet en fantastisk möjlighet att kompensera för detta – inte enda anledningen men en viktig komponent.
Wild Hornets luftvärnsdrönare opererar nu på upp till 11.000 m höjd!
https://bsky.app/profile/wildhornets.bsky.social/post/3m7zgzf5ppk2w
💥🔥 Long-range drones of Alpha SBU have struck oil production platforms of Lukoil-Nizhnevolzhskneft in the Caspian Sea for the third time in the past week.
This time, the platform at the Korchagin oil and gas condensate field was hit.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zrzg2li22g
As a result of the UAV attack, critical equipment at the facility was damaged, and production processes stopped.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zrzjdxkc2g
Irina flydde från Ukraina – nu utvisas hon till Ryssland
Irina, 47, flydde från kriget i Ukraina våren 2022.
……………………………………
Men i år fick hon nej till att stanna i Sverige. Eftersom hon har ryskt pass vill Migrationsverket att hon ska åka till Ryssland och söka nytt uppehållstillstånd.
Men det vågar hon inte eftersom hon stöttat den ukrainska armén ekonomiskt.
– Jag kan dömas för förräderi, det betyder fängelse i 20 år
Låst artikel
https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/irina-flydde-fran-ukraina-nu-utvisas-hon-till-ryssland/
Den eller de som är ansvariga på Migrationsverket behöver nog genomgå en sinnesundersökning för att undersöka om de är lämpliga att fatta beslut som påverkar andra människors liv eller om de ska få sparken med omedelbar verkan.
Så oerhört korkat att man undrar om de inte står på Rysslands sida eller om det kanske saknas något mentalt hos dem.
Regeringen är ansvarig.
inte i det här fallet. Det finns regler om det är livshotande att skicka tillbaka nån.
Jag antar att man följer det regelverk som finns?
Man ska tillbaka till bokförda hemlandet?
Men det är ju huvudlöst i detta fall
Har iofs, inte kunnat läsa artikeln, är Ryssland verkligen hennes hemland? Om hon flydde från Ukraina?
Men visst, det kanske är regelverket som måste skrivas om, men då borde Migrationsverket ändå protestera och påtala det, för det är väl de som borde reagera på att det är uppåt väggarna?
Hon har ryskt pass. Vilket i och för sig en del på ockuperad mark har påtvingats. Men jag gissar att hon är ryska
Många ukrainare har ryska pass
Som en enskild tjänsteman i vilken av våra förvaltningar som helst så håller man sig till “regelboken” och beslutar därifrån. Att det kan bli uppåt väggarna fel har vi sett gång efter annan. Det hela bottnar i en “självförsvarsmekanism” hos den enskilde handläggaren – typ Nu har jag gjort enligt boken så nu kan ingen klaga på mig.
Om då beslutet blev fel så skickas frågan minst ett steg upp till nästa högre tjänsteman som inser galenskapen men duckar frågan för att inte bli inblandad i något.
Osv.
Iblamnd borde det stå i den handledningen att vissa fall kan ett annorlunda beslut vara av nöden då den som påverkas av beslutet kan råka illa ut efter t ex deportation.
Hon kan väl återvända till Ukraina?
Jag kan inte reglerna exakt. Men tanken kanske är att hon ska söka uppehållstillstånd från hemlandet?
Hon (eller ombud) ska naturligtvis överklaga Migrationsverkets beslut om det inte redan har gjorts i migrationsdomstol. Förvaltningsrätten, Kammarrätten prövar överklaganden av Migrationsverkets beslut.
Var finns kyrkfriden när den behövs som mest?
…. Baltutlämningen från Sverige efter VKII, baltiska medborgare som stridit i tysk uniform och deserterat till Sverige utlämnades enligt segrarmakternas beslut direkt till Sovjet, trots att en delegant diplomatisk utväg fanns att utlämna till en internationell kommission. Frågan avgjordes under svåra konvulsioner av regeringen (midsommarkrisern).
Men det här……? Det finns en generell praxis hos myndigheter att överlämna frågor som har utrikespolitisk räckvidd till regeringen att avgöra, oavsett vad regelboken säger. Om fegisarna på Migationsverket vill behålla ansiktet kan de avvakta med beslutet och gå till regeringen på eget initiativ och begära ändring av förordningen för att inte oacceptabla konsekvenser ska kunna inträffa.
Såvitt jag vet utspelades den så kallade”midsommarkrisen” i juni 1941 och bestod främst i ställningstagandet till begäran om transitering genom svenskt territorium av Engelbrechtdivisionen. ..
Jag tycker inte man ska kritisera våra myndigheter och/eller deras personal när de följer de lagar som gäller tycker jag. Alla andra alternativ är sämre och mera lika vad som gäller i tex. Ryssland och andra korrumperade samhällen.
Jag kan inte läsa artikeln, men om Irina kommer från Ukraina kan hon säkert välja att resa till Ukraina istället för till Ryssland, men först kan hon överklaga beslutet som sig bör i ett rättssamhälle.
Ungefär 25 % av de beslut som överklagas ändras.
Det kan för oss “lekmän” låta sinnessjukt att tjänstemännen inte förstår situationen osv. När man inte känner till (och förstår) regelverket för myndighetsutövning är kommentarer som att “tjänstemännen” följer regelboken framför sitt samvete, eller sunda förnuft.. men saken är den att ett fåtal tjänstemän har laglig rätt att utföra s.k. “skönsmässig” bedömning. Om man som tjänsteman inte har sådan rätt så begår man tjänstefel. Ytterst ansvarig är riksdag (som beslutar om lagar) och i viss mån regering (och kanske även oppositionen) eftersom det är riksdagen som också beslutar om myndigheter och tjänstemäns befogenheter… Någon “jurist” kunnig i forumet får med varm hand utveckla detta och korrigera brister i mitt anförande.
Där kom den:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zvz7suks2b
Kan man hoppas på att Putins era började med Kursk och slutade med Varshavyanka?
💥👍✊!
Nice! Många feta skepp i hamnen men ubåten var förmodligen bästa val.
Hmmm. Många feta skepp och så tar de ubåten.
Varför just ubåten? Det måste ryzzarna fråga sig. Och ju mera de frågar sig och ju mera de inte vet, desto nervösare blir de (hoppas jag).
Jag förväntar mig många analyser de kommande dagarna.
Ubåtar brukar ha de bästa sonarutrustningarna så Ukraina har nog slagit ut en av Rysslands bästa sensorer.
Kalibr?
Dels är ubåten ev vapensation för Kalibr. Dels är det den vapenstation som kan komma närmast Ukraina utanatt upptäckas. Ytfartygen är ju lättare att attakera på öppet vatten, ubåtar är svårt.
För mitt otränade öga ser det ut som, som bloggarmästaren brukar skriva, totalavskrivning.
AFSE, ha!
“First Combat Use of Underwater Kamikaze Drones:
Russian Kilo class Submarine Disabled in Novorossiysk The Security Service of Ukraine (SSU) has carried out a special operation in the port of Novorossiysk, marking the first-ever combat use of underwater kamikaze drones.
During the operation, SBU-operated Sub Sea Baby underwater drones struck a Russian Navy Project 636.3 submarine (Varshavyanka class; NATO designation: Kilo). The explosion caused critical damage, effectively disabling the vessel.
The submarine was equipped with four Kalibr cruise missile launchers used by Russia for strikes against Ukrainian territory. The operation was conducted jointly by the SBU’s 13th Main Directorate of Military Counterintelligence and the Ukrainian Navy.
A Varshavyanka-class submarine is estimated to cost around USD 400 million. Due to international sanctions, building a comparable submarine today could cost up to USD 500 million. This class is also known as the “Black Hole” because of its low acoustic signature and reduced sonar visibility.
The submarine had been stationed in Novorossiysk after earlier Sea Baby surface-drone operations forced Russian naval assets to leave Sevastopol Bay in temporarily occupied Crimea.”
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m7zw7fvv722w
Härligt!
Får de in några till så lär de snart flytta allting uppför floderna och lämna Svarta havet helt.
Känns absolut som att Kalibrplattformarna är prioriterade mål och speciellt ubåtarna….
👍 Så ska en slipsten dras!
Instämmer.
“💥 In the latest satellite images, the submarine was positioned so that the impact most likely affected the stern of the submarine, – Dnipro Osint”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zxgbc4tc2r
Hoppas på en hel besättning med mördare likviderades.
men kolla vad mycket skepp det ligger den och vilken total förödelse det kunnat bli om de hållt på det lite mer och kunnat skicka in många fler drönare. Vilken underbar syn det hade varit. Nöjd med detta också så klart men om bara …
Tänkte lite så jag också, men det kanske krävs att de smyger fram väldigt långsamt för att inte bli upptäckt och hade det varit 5-10 stycken hade kanske risken att röja sig varit för hög.
Jag fick lite Pearl Harbor-vibbar när jag såg klippet.
Straffa odjuret i vassen, tjurarnas hop med dess kalvar,
folken, må de ödmjukt hylla Dig med sina silversmycken.
Ja, han skingrar de folk som finner behag i krig.
Psaltaren 68:31
Den pruttleristiska flottan behöver verkligen bantas med flera Kilo…
BGB-bot på det, klart värt det!🇸🇪🇺🇦
Yo, Steve! Kolla gårdagstråden; besvarade din Messerschmitt-spekulation där.
Vad jag förstår så finns det bara 12, eller numera 11, sådana u-båtar.
Sex av dem fanns i Svarta havet, en nu är det bara fem kvar, eller kanske bara fyra. Var det inte en sådan som fick stryk i någon torrdocka för några år sedan?
Jippeee!
Rostov-na-Donu was later in a drydock in Sevastopol when it was heavily damaged in a Ukrainian attack on 13 September 2023. It was later restored, but was reportedly hit again and allegedly sunk on 2 August 2024.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Rostov-na-Donu
Wikipedia är ju inte alltid sanningen, men man kan ju hoppas.
Sea Baby!!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zvz7suks2b
Sub Sea Baby 😉
👍
Berättelse om frontresor
av Mikael Storsjö
https://www.facebook.com/share/1F3JKuzPUv/?mibextid=wwXIfr
LW 15:57
Lars, du menade säkert ukrainsk Mi-24
TVÅ sänkta ubåtar!
Man förstår att ryssen gärna lånar ut dem till Indien i hopp om att de inte ska bli sänkta.
Dessutom kanske dom får underhåll?
🤣
Underhål föredrar vi 🕳️ blibb blibb blubb 🫧
Bra rysk ubåt är den vid kaj!
😁👍
Hål under
Vi som läser här tycker att det är bra underhåll ning
😁
Om Ryssland inte planerar att anfalla Ukraina igen, då borde Artikel 5 vara helt irrelevant för Ryssland.
Att Artikel 5 upplevs som ett hot säger därför mer om Rysslands framtidsplaner än om Nato.
Det här är inte geopolitikens gråzon.
Det är ren logik.
👍
👍👍
👍👍👍
Precis. 👍
👍👍👍👍
10:35 Det står inte helt still i FM vad avser bloggarens kommentar runt vad vi gör i Sverige och vad Syrskij kan se och så vidare. Genom att läsa nedanstående länk förstår man att försöken med tex ledningssystemet TAK är igång.
Öppen handling:
https://www.tidningenhemvarnet.se/nyhetsarkiv/nytt-ledningssystem-for-direkt-kommunikation
Som jag skrev för några dagar sen , kändes som UA hade nåt stort på G igen. 💥Ubåtar är stora 🙂
😄👍
Ja, nu räcker det med att en HALV An-22 trillar ner, så är jag nöjd.. 😉
Jag gillar vaga utfästelser som slår in!
Det var detta vi väntade på. Som lök på laxen vore att UA lyckas upprepa “slagen” med jämna mellanrum, t ex en fregatt imorgon – liksom förnedra ryssen och få han att bittert ångra vad han satte sig för med kriget(fast vad hjälper det när han är som ett själlöst odjur)! Straffet, skammen och vanäran vet han vad det är. Låt honom få så han tiger i hundra år!
Ja, få ryssen att fatta att han gjort fel (osannolikt) men framförallt att det är fullt möjligt för resten av världen att STRAFFA !! ryssen, det är det viktigaste här, de är inte osårbara.
Over the past 3 years and 8 months, the enemy has captured 23% of Donetsk region, and 22.6% remains under the control of Defense Forces, — DeepState analysis
The Russians need at least 3 more years to occupy the entire Donetsk region — this is assuming no major changes.
karta
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7zxa3xz322r
Att Trump-regimen tycks ha köpt de ryska “kraven” på att Ukraina ska överlämna resten av Donbass vid en fredsförhandling är därmed helt vansinnigt, här måste Europa sätta ner foten och stödja Ukraina i att detta ej får ske. Helt sjukt hur Ryssland hela tiden kan vägra att ens överväga egna eftergifter (agressorn), medan hela diskussionen ska gälla vad den angripna parten ska gå med på i form av eftergifter.
Målet är ju att ta i princip hela Ukraina, så det är klart att man inte nöjer sig med att frysa fronten
👍
Hade inte Ryssland känt att de haft USA på sin sida hade de nog varit villiga till eftergifter.
💥🔥 Belgorod, Luch Thermal Power Plant, the aftermath of Himars MLRS strike
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zwj4zgds2r
officiellt
🔥 Astrakhan Gas Processing Plant Hit – General Staff
Astrakhan Gas Processing Plant is a key enterprise in the Russian oil and gas industry and annually produces up to 3.5 million tons of sulfur used by the military-industrial complex.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zvgdn4us2g
🤬 The Russians publishes video of 16 strikes by Shaheds and air bombs on the bridge in Zatoka, Odesa region.
It is claimed that the video was shot from Shahed, which is rebroadcasting the video in high quality.
film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7zz7gg5ak2n
Vi hör ofta att Ryssland praktiskt taget inte har någon arbetslöshet , de sägs ha arbetskraftsbrist.
Och , jo, det stämmer nog, åtminstone i vissa sektorer av arbetsmarknaden, och då gäller det kvalificerad arbetskraft , med specialiserad utbildning.
De har i stor utsträckning lämnat Ryssland och sökt sin bärgning i fredligare länder, och där de känner att de behövs!
Här i ” stan” är det numera ingen läkarbrist, ett par hundra duktiga och vänliga ryska läkare har sökt sig hit, de vill inte vara i Silovikryssland mera.
Men rent allmänt så stämmer inte den ryska sysselsättningsstatisken…..och det förvånar säkert inte någon Cornucopiakämpe, varför skulle den statistiken stämma, när den absoluta majoriteten av ryska statistiska mätningar är friserade så det passar bilden Silovikryssland vill förmedla till omvärlden.
Det är inte som så att Ryssland generellt sett ännu har något stort arbetslöshetsproblem, så är det ännu inte, men det börjar synas allt fler sprickor i den fasad som Ryssland visar upp , och dessa sprickor börjar nu visa sig i Moskva, St Petersburg och andra av Rysslands storstäder.
Allt fler caféer, restauranger och t o m hotell stänger, och , jo då, affärer som säljer ” sällanköpsvaror” stänger också, så allt fler som.jobbar i detaljhandeln blir av med sina arbeten.
Dessutom ökar antalet av påtvingade”undersysselsatta”, d v s sådana som får gå på obetald ledighet, eller tre eller fyradagarsvecka, m a o påtvingat deltidsarbete….och de registreras alla som sysselsatta.
Generellt sett är Ryssland nu inne i en flytt eller negativ löneutveckling, och det påverkar självklart konsumtionen negativt.
Federationens budget känner redan nu av det, och värre blir det nästa år, skattebasen för personlig inkomstskatt minskar, och då konsumtionen minskar, minskar också konsumtionen generellt, och det gäller då också tullar och avgifter som påläggs importerade varor, och , för federationen än värre momsintäkterna.
Budgeten som föreligger för 2026 förutsätter oförändrad konsumtion, det vill säga oförändrat konsumentbeteende.
Budgeten förutsätter också en oförändrad arbetsmarknad, men den är redan nu förändrad, och det märks redan nu vad gäller konsumtionsmönstret.
Dessutom är nu ett växande antal regioner illa ute, många har inga reserver kvar, och deras situation förvärras mer och mer.
Visserligen kommer bidragen från federationen att betalas ut under kommande års första kvartal, men en del regioner har upplupna lokala skulder att betala, inte sällan till lokala företag, som även de just beroende på försenade betalningar lever på konkursens brant.
Det är på många sätt värre än vad Kreml låter påskina!
“värre än vad Kreml låter påskina”
Jag kanske inte är helt överraskad 😉
Tack Perra!
Alltid intressant, Tack.
Tack Perra! Kanske dags för Ryssland att väga hur mycket som återstår av guldreserven?
Volcano
Officiellt påstår ryska C B att man håller 2330 ton guld i ” reseven”.
Personligen tror jag att det är mindre,men även om jag har rätt i att det är mindre,så är det nog verkligt betydande mängder
Den nedåtgående spiralen i den ryska ekonomin accelererar i allt starkare fart. Dessutom pådriven av det sjunkande oljepriset och bombandet av i första hand oljeindustrin.
Jo, Uffe, vi ser en betydande nedgång, och att nu även Moskva och St P börjar känna av nedgången är mer betydelsefullt än vad många inser
Han “Russia Inside” (minns inte vad han heter) berättade sist att ca 3 miljoner män har flytt landet. Detta tillsammans med de 1,2 miljoner som förbrukats i köttkvarnen måste vara en formidabel knogmacka i ekonomin och arbetsmarknaden, då i princip alla är i arbetsför ålder.
Skithuset håller ÄNTLIGEN på att klappa ihop. Hoppas bara Ukraina kan hålla ut nu när den förbannade Trump drar iväg hela kortleken för att putler ska klara sig.
T rump klassificerade en del länder som shithole country Jag tror inte han nämnde Ryssland men det var för dom är överkvalificerade som det största shithole country och fortsätter utvecklingen så är även USA där snart
Härligt att höra! 👍🙂
Tack Perra!
Tack Perra -alltid intressant 🤗
😎 According to Magyar, SBS hit:
🔥Astrakhan Gas Processing Plant (Gazprom)
🔥Kamensky Plant (Rostov Region, Russia), carries out the production of rocket fuel.
🔥Infrastructure and launch pads for the Shaheds on the occupied territories.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7zzturkrc2n
Tack själv , Lilla Jag, Du är en trogen Cornucopiakämpe !
“Notera att eftersom roboten störtar och inte exploderar i luften behöver man vara noga med var man skjuter ner robotar. Luftvärn grupperas ofta utifrån detta för att minska skador från nedskjutna robotar, men ju högre fart på en robot, desto svårare att skydda civila helt från vrakrester.”
Detta verkar ju ryska luftvärn helt skita i – givet hur mycket skador som nedfallande rester av nedskjutna robotar orsakar i Mordor.
Ryssarna brukar använda Pantsir så att den träffar! Dvs rakt in i hyreshusen med luftvärnsroboten.
🇩🇪🇺🇦 Germany to provide Ukraine with over €11 billion in aid in 2026, – Merz
Merz has also pledged to provide energy to Ukrainian kindergartens, schools and hospitals amid Russia’s “barbaric” attempts to destroy the country’s energy system.
filmkram
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma22gelclc2n
Merz noted that Germany has provided Ukraine with €40 billion in military aid and €36 billion in civilian support since February 2022. Berlin has now provided an additional €170 million to protect its energy infrastructure.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma22gelkfc2n
Billion=miljard?
The Chancellor added that Germany is working with partners in Europe and the G7 to provide Ukraine with even more financial assistance. One of these steps could be a reparations loan from frozen Russian assets — it would help support the country for at least the next two years.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma22gelmds2n
Bra, Tyskland! 👍 🇩🇪
🇺🇸🇺🇦 The US stated during talks with Ukraine that Kyiv must withdraw its troops from the Donetsk region to reach a peace agreement, – Reuters.
Kyiv requested further discussions. A second source said that significant gaps still exist over the territorial issue.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ma22jqxyms2n
The main issues discussed at the meetings in Berlin were territorial matters and Ukraine’s membership in NATO.
Jädra 🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
Amerikanska förhandlare med sändebuden Steve Witkoff och Jared Kushner
(med uppdrag från kräml!!),
höll fredssamtal med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj och europeiska ledare i Berlin.
USA uppgav att Ukraina måste gå med på att dra sig tillbaka från Donetsk-regionen, som Ryssland påstår sig ha annekterat, som en del av ett fredsavtal.
FN stadgan bygger på att territoriella erövringar genom aggression inte ska erkännas.
Att avstå territorium skulle kunna skapa ett farligt prejudikat för rysk aggression och undergräva den internationella principen om territoriell integritet.
Men det struntar USA och dess allierad i…
🇩🇪🇺🇦 Merz: Before Christmas we see pictures of the destruction in Ukraine. It doesn’t take much imagination to imagine how this country will flourish again. How much courage and creativity these people have!
This energy that will be directed not to war but to reconstruction.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3ma22qzuny22n
Schools and hospitals are Putin’s barbaric targets in Ukraine. The Russian army is carrying out revisionism and violence in Ukraine every day. The Ukrainian resistance demonstrates what resilience in action is.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3ma22r4pl5s2n
🇺🇦 Zelensky: “There is not a single power plant in Ukraine that has not suffered from Russian attacks, but we are fighting”
After each strike, we try to restore everything as quickly as possible.
While diplomatic processes are underway, Russia’s strikes continue.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma22wvyhrc2n
🇩🇪🇪🇺 Russia has brought war back to Europe, disrupting world order, — Merz
We need to strengthen our ability to resist. Almost four years later, war has returned to Europe.
This is a criminal attack on the world order, which the USSR, and then Russia, agreed with us.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma234w7hsc2n
The enemy once again announced the complete capture of Pokrovsk, but Ukrainian assault units demonstrated today that fighting is still ongoing in the streets of the city.
film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m7zs6c25x225
90% of the issues regarding the peace plan have already been resolved. Trump was pleased with the results of the meeting, — The Guardian citing US official
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma23m42hpc2n
Låter inte bra.
Gissar att det som återstår (om nu uppgifterna att 90% stämmer) är territorium och stilleståndslinje. Andra punkter som inte läckt ut är frågan om ansvar för krigsbrott (som inte kan förhandlas bort) men kringgås på andra sätt, skadestånd, säkerhetslöften, återlämnande av barn, kärnkraftverket och återbyggnaden av Ukraina.
Med andra ord dom allra viktigaste och svåraste punkterna 🙄
90% av trumps 1000-tals %
🇩🇪🇪🇺 Confiscation of frozen Russian assets will be a signal to Moscow to end the war, — Merz
We have made efforts to create unity in the EU Council so that all European countries bear equal risk. But if we fail to do this, the EU’s capacity will be severely damaged for years to come.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma23jqhrbc2n
🇺🇦 Germany will support Ukraine joining the EU free trade zone, — Merz
There is potential for growth in innovative technologies, agriculture, and the military-industrial complex. There is huge potential in minerals — we are interested in supporting Ukraine in this.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma23jsm5qk2n
The Chancellor also spoke about attracting private capital to rebuild Ukraine. According to him, many German companies have expressed interest in this.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma23jsm7p22n
Europeiska rådet i Bryssel på torsdag och fredag blir en nagelbitare…🇪🇺🇺🇦
Milt uttryckt…
Hoppas dom fixar en bra julklapp till Ukraina och gör det som krävs!
Pengarna är frysta men inte mer än det. Ryzzlandet har väl kallat det en krigshandling att ta pengarna?
De ser ju det redan som att de är i krig med oss så inget nytt där
Moskvastaten har exproprierat diverse europeiska tillgångar för flera år sedan. Det har varit tal om hela fabriker och företag. Det finns inte ens en ansats till att byta 1-1 utan bara om att sätta på sig offerkoftan. Allt är alltid någon annans fel.
Fast det är inte tänkt att man ska ta de ryska pengarna.
Tanken är att man lånar ut pengarna till Ukraina och att de ska betala tillbaks pengarna till Ryssland när ryssarna har betalt krigsskadestånd till Ukraina.
Merz har kört på hårt idag 👍 en ilsk Terrier som någon har plockat bort munkorgen på.
🎯
🙂👍 🇩🇪
SR Ekots direktsändning från presskonferensen i Berlin med slutkommentarer av Kjell Engelbrekt från Försvarshögskolan:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2726451
Ny länk:
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2726451
16:30 Ang Ubåten, är det bara jag eller missar man inte ubåten med typ 20 meter?
Ahh ok, nu ser jag ubåten som ligger med aktern vid smällen. Den låg förtöjd åt andra hållet. Jag stirrade på den andra ubåten.
En träff i aktern lär vara katastrofal. Bra siktat där.
Dags att ta den andra 🎯
Kilo, i denna version, är 73m lång så du har ca. 45-50m skrov akterut från tornet räknat. Det är väl där det smäller kan tro.
Starkt av UA att hitta hålen i skyddsnäten under vattenytan. Troligtvis har man måste rekognosera först. En riktig framgång!
Jaja en klockrent träff, inget snack.
Fattar inte hur jag inte kunde se den ubåten trots att jag kollade 3 gånger innan jag fattade hur den låg 😀
Mordoriterna lär svettas rejält nu när 🇺🇦 sänkt 1 U-båt i skyddad hamn. 😈
Underbart 🌻
Deeper and deeper… 🤿
Egentligen stort nog för att SVT tar upp det, men mötet i Berlin släcker nog intresset för denna fina prestation av Ukraina
Börjar asen krokna nu?
https://omni.se/kalla-ryssland-oppnar-dorren-for-ukraina-i-eu/a/gkPmjk
Ryssland har inte någon rätt att diktera villkoren för Ukrainas medlemskap.
Exakt! De har hela tiden hävdat att de kan göra det och vägrat att diskutera att Ukraina skulle få vara med i EU. Nu öppnar de för det, betyder det att de försvagats i sin egen övertygelse? Jag uppfattar det som en omsvängning från ryssarnas sida och undrar vad som ligger bakom det.
Det var med som en punkt i den urprungliga ryska kapitulationsplanen. Kreml vet att Ukraina måste uppfylla en mängd krav och att det kommer ta flera långa år, år som man kan nyttja till att sabotera den politiska processen.
Bosnien Hercegovina som liksom Ukraina fick ett dåligt fredsavtal påtvingat av USA är fortfarande 30 år efter att de aktiva krigshandlingarna upphörde inte med i EU.
Det är inte rysk svaghet. Det är ett försök att diktera villkor man inte har rätt till.
Att det var med från början hade jag missat.
Jag är övertygad om att det är en fint bland många andra. Skulle hellre förhandla med en skallerorm än med ryska delegationer.
Så vitt jag vet är inte skallerorm, eller invaderande russin fridlysta, twist and shake:
https://youtu.be/cVW4I24Yciw
Kanske visar det sig svårast, att få slemmet från spadarna och ner i gropen vid minusgrader.
Muskoviet har varken försvagats i sin övertygelse eller gjort någon omsvängning — de bryr sig egentligen inte nu, och de har aldrig gjort det.[1] De bara upprätthåller vad det här “kravet” alltid har gått ut på: Att ge intryck av att det här är en fråga som över huvud taget angår dem, något de skulle vara berättigade att ha en åsikt om. Och det funkar ju, tyvärr: Inte bara du, utan mycket av västvärldens media, “experter”, och övriga förståsigpåare spekulerar nu offentligt om huruvida de har ändrat sig, och i så fall varför… Vilket bara bekräftar att deras åsikt om saken skulle ha någon legitim vikt.
Det har den inte. Så ge inte det här dravlet någon uppmärksamhet; det bara bekräftar det — och hjälper därmed Putler.
___
[1]: De skiter väl i det. EU är inte något militärt motstånd att räkna med, det är NATO som gäller. Om ett enskilt land är med i EU eller inte spelar liksom ingen roll, när man ändå någon gång framöver tänker inta hela rasket…
Det är väl enkelt – går med på det, sen säger Ungern nej i omröstningen så blir det ändå inte av = ingen eftergift
Frida Stranne är igång igen:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/y5vnpA/vi-maste-vaga-vara-arliga-om-ukraina-frida-stranne-i-debatt-med-peter-kadhammar
Skummade bara igenom skiten,nämner hon ens RyZZland?
Med sådana “vänner” behöver man inga fiender. Hon ger defaitismen ett ansikte och inte så trevligt heller. Det finns tyvärr många sådana och de hjälper inte ett krigstrött Ukraina.
Hon är så söt med att låtsas bry sig om Ukrainska liv, att de inte bara ger upp och då slutar de ju att dö. Hon kan ha en framtid som stödperson för våldtagna kvinnor: “Men varför gjorde du motstånd? Om du bara lät det hända, vilket var oundvikligt då han var så mycket starkare så hade du sluppit att bli skadad”.
Det är så vidrigt, vidriga åsikter från henne!
🤮🤮🤮🤮
Väl uppkastat👍
Som @Oberon skrev ovan, Ryssland drar nu i allt de kan, femtekolonnare inkluderade
Som jag sa tidigare. Slutstriden är här. Håll ut och täta ihop luckorna. ryssen blöder ur alla hål som 1000 nålar skapat. väkla upp och kör hårdare och Ge Fan Aldrig Upp.
Ja, ryzzen utstrålar svaghet nu!
Vevar panikartat…
Stranne tycker att andra (de som inte tycker som hon) använder ett “retoriskt mönster som försvårar ett samtal om krigets orsaker, konsekvenser och möjliga slutpunkt”.
Med andra ord tycker hon att det pratas alldeles för mycket om rysk imperialism och för lite om att det egentligen är USA:s, Natos och EU:s fel att det är krig i Ukraina.
Suck.
Hon är ett närmast perfekt eko av John Mearsheimer. De befolkar samma dunkla utrymme, där hävdvunnet våldskapital och gamla intressesfärer betyder allt, medan Rysslands oerhörda bräcklighet pga korruption, toppstyre där toppen saknar relevant information och stora ekonomiska obalanser alltid osynliggörs.
Deras synfält är så selektivt och begränsat att jag hellre skulle dricka jägermeister (vilket säger mycket i mitt fall) än att förolämpa de enögda med en sådan jämförelse.
Hon borde forska om Frida Stranne, vilket verkar vara hennes specialintresse. Hon är på samma nivå i självförhärligande som Trump.
Jag har läst Strannes artikel (replik på Kadhammar) relativt noga. Låt mig få skilja på vad hon skriver just här, och att hon har en agenda vad gäller Ryssland och Ukraina, och säkert Sverige, som vi som har läst hennes alster då och då under nu flera år vet vad den är. Större delen av vad hon skriver här kan sammanfattas som “USA är inte att lita på, USA ser först och främst till sina egna intressen, och Europa förmår inget självt”. De två första påståendena är sannolikt helt korrekta med det nuvarande styret i USA. Vanliga människor, om uttrycket ursäktas, vet inte att Stranne länge framfört samma åsikter, även med helt andra presidenter, eftersom en del av hennes agenda just är och länge varit att Europa borde lämna Ukraina i sticket, lägga sig platt för Ryssland, och lämna alliansen med USA. Nu är det USA som gjort det istället, vilket givetvis är manna från himlen för Stranne, och som hon försöker utnyttja så mycket hon kan. En viktig del i försvaret mot Stranne och hennes gelikar borde alltså vara att vi som är för Ukraina också presenterar sammanhållande argument för vad Sverige och Europa kan och bör göra i den nya relationen som vi nu har med USA. Annars ser det ut som hennes argument lämnas obesvarade, vilket hon förstås också kommer att försöka använda till sin fördel. Hela den här senaste Stranne-artikeln kan nog ses som ett sådant försök, eftersom Kadhammars ursprungliga artikel delvis var en kommentar på en tidigare Stranne-artikel. Slutkläm: “a truth that’s told with bad intent, beats all the lies you can invent”.
För att kommentera valda delar:
“…eftersom min expertis varken är självutnämnd eller särskilt ”super” utan resultatet av ett helt yrkesliv av studier om amerikansk politik.”
Tja, där säger hon ju själv hur irrelevant hennes “expertis” är i sammanhanget: Amerika är inte part i det här kriget. Det har inget i några “förhandlingar” att göra; förhandlingar om vapenstillestånd, vapenvila och i slutändan fred mellan två stridande parter kan bara föras mellan de parterna. Så att vara “expert” på amerikansk politik är så irrelevant någonting kan vara.
“Neutralitet för Ukraina i syfte att undvika krig – som jag har förordat – hade inte varit ett moraliskt misslyckande.”
Jo, det är precis vad det hade varit. Tror kärringen att Finland är stolt över sina “moraliskt högtstående” årtionden av “finlandisering”?!? Det var (och är?) en skymf, ett förräderi mot den egna identiteten, som Finland kastade av sig så fort man äntligen (något årtionde för sent?) vågade — men fortfarande skäms över.
“Kadhammar menar att jag reducerar Ukraina till ett objekt.”
Ja… Och det menar han för att hon gör det.
“Min analys visar tvärtom hur stormakters beslut – inte mina ord – påverkar Ukrainas manöverutrymme.”
1) Bara om inte andra stormakter (som t.ex. EU) gör något åt det.
2) När “forskarens” ord är precis samma som de som kommer från somliga “stormakter” kan man ju undra vad man behöver sådana “forskare” till. Det blir enklare och billigare att bara köpa “stormakternas” propaganda rakt av.
3) När ens “analys visar” att Ukraina inte har något manöverutrymme alls, och därtill framförs i ett tonfall som om det är så det ska vara, då har man… reducerat Ukraina till ett objekt.
“ett retoriskt mönster som försvårar ett samtal om krigets orsaker, konsekvenser och möjliga slutpunkt.”
Hennes skriverier om krigets orsaker har så vitt jag minns varit en ordagrann upprapning (sic!) av Kremls förljugna propaganda, så hur mycket är det rimligt att tro att hennes övriga teorier och åsikter är värda?
“En hållbar debatt kräver intellektuell hederlighet.”
Jepp. Och sådant står icke att få från någon som rapar upp Putlers propagandatalepunkter.
“Vi måste till att börja med förstå de strukturer som driver konflikter, och agera utifrån den kunskapen.”
Problemet är att “forskare” som Frida Stranne inte kan, eller inte vill, se att ibland är orsaken moralisk: Somliga “strukturer” — regimer — är helt enkelt onda. Känns kanske för gammalmodigt för dem att resonera i sådana termer; de inser inte att en Kissingersk “Realpolitik” som inte har några moraliska värden är… Värdelös.
“Vi kan inte välja att bara se det som bekräftar våra egna önskningar och förtränga det obekväma.”
Men se moralen, den låtsas hon inte ens om; när Kadhammar nämner den förlöjligar hon honom. Det är nästan så man kan tycka det verkar som att hon… Förtränger den, för den är obekväm för henne.
“Att beskriva forskning om maktstrukturer som stöd till Putin är inte saklig kritik – det är ett politiskt angrepp på forskningens integritet.”
Att kritisera “forskning” som i själva verket är propaganda är nog det bästa man kan göra för forskningens integritet. Att sprida propaganda och kalla det “forskning” är däremot verkligen just ett politiskt angrepp på forskningens integritet.
“Sådana angrepp säger mer om avsändarens metod än om den konflikt vi försöker förstå.”
Jepp: Grepp som Strannes (och Mearsheimers, Sachs’, et al) säger mer om dessa diktaturens kreatur än om kriget i Ukraina.
Klockrent!👍
Mycket bra!
Dessutom erbjöd ju Ukraina neutralitet precis innan ryska anfallet 2022. Ryssland anföll ÄNDÅ!
Av ren självbevarelsedrift undviker jag numera att ta del av den gräsliga Strannes självgoda och moraliskt förkastliga synsätt förklätt i “neutral forskning” — får sådant pulspåslag av henne att jag får svårt att somna sedan… Tack till alla er som orkat läsa och här sakligt bemöta hennes senaste insändare; hoppas nu Kadhammar tillåts sätta punkt för debatten så även denna senaste svada inte får stå obesvarad.
Intressant från Buffet om Trmpfs felbedömning i sin nyligen presenterade säkerhetsplan. Trmpf öppnade en dörr och Europa smet ut fortare än kvickt och hade redan planen klar hur göra sig oberoende av usa’s militärindustri ? Ingav i alla fall mig hopp om att Europa är mer framåt än vad som syns.
https://www.facebook.com/reel/1216254813393654/?fs=e&s=TIeQ9V&fs=e&fs=e
Han är en av dom få rika jag kan respektera. Det är inte tur utan skicklighet och bra information som sett till att han är där han är. Tack för länk.
Oj. Jag fick plocka upp hakan ur knät. Hårdaste sågningen av den nya doktrinen hittills.
Han kallade det “The largest defence buildout since WWII and the United States is not part of it.” Han nämnde Saab!
Mm han har koll gubben.
Jag är skeptisk. Den där videon och relaterat figurerar endast på små obskyra konton på sociala medier. Hade det varit på riktigt hade det varit en större nyhet.
Ja, den känns för bra för att vara sann. Förmodligen AI.
Klart skeptisk. Även om man vill tro på det “han” säger, så verkar det vara en halvdåligt AI-genererad video.
Jag såg hela videon på youtube, och det tog ett litet tag innan jag insåg att den var AI-genererad, vilket mycket riktigt också bekräftades i kanalens källinformation. Har tyvärr funnit flera sådana youtube-videor på senare tid med bl.a. Rachel Maddow och Jimmy Kimmel i AI-genererat utförande som säger något som de mycket väl *skulle* kunna säga (men inte själva gör)…
AI
LW @ 16:30 “Ukrainas säkerhetsjänst SBU har sänkt en rysk Kilo-klassens ubåt i hamnen i Novorossijsk”
Underbart! 🇺🇦 🎇🎆
(undrar om torpeden exploderade en bit ifrån, och det var vrakdelarna som sänkte ubåten… man vet aldrig… 😁)
Någon matros som fimpade en cigg lite vårdslöst.
😁
Bra träff i aktern på ubåten. Den propelleraxeln är garanterat totalkörd. Med lite tur är även maskinrum vattenfyllt pga läckor efter explosionen.
…hoppas besättningen fick uppleva detta 🫧🫧🫧🫧💥🔥
Lär ha varit livat i maskinrummet iaf 🤭
Eftersom ubåtar har ett tryckskrov så är det ingen enkel lagning om det blivit en skada. Det enklaste är antagligen att kapa den skadade sektionen och montera dit en ny sektion.
Detta är i bästa fall, i sämsta fall så är det bara att skrota ubåten.
Eftersom jag anser att ju fler artiklar i pressen ju mer uppmärksammas Ukraina. Efter den devisen tipsade jag Aftonbladet om ubåten som eventuellt sänktes helt. Varför då kan någon kanske tycka men trots allt har den tidningen störst spridning. Jag skickade även med Cornucopias länk men den kom naturligtvis inte med. Jag förväntade mig inget tack från Aftonbladet och det fick jag inte heller. Även om man måste ange både mailadress och telefonnummer via deras tipslänk.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0a9B6/ukraina-vi-har-sankt-en-rysk-ubat?
Nu antar jag att den sprids även till övrig media, även om det är orättvist att Cornucopia inte får cred för nyheten. Därav skriver jag det här så alla får veta att Cornucopia var först med nyheten.
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/393534?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Där kom Göteborgs Posten.
https://www.gp.se/nyheter/varlden/ukraina-rysk-ubat-utslagen-med-dronare.a8baf6de-f062-505c-a855-0fe1c45ebbb4
Snyggt jobbat!
Det börjar röra på sig:
https://www.di.se/live/ukraina-rysk-ubat-utslagen-med-dronare/
Man behöver nog inte alls öppna alla dessa länkar, de verkar inte innehålla något nytt, inte något mer än det vi kan läsa på bloggen här.
Att nyhetsbolagen har vaknat till kanske beror på att det verkar som att TT har kablat ut nyheten nu.
https://omni.se/ukraina-har-slagit-ut-ubat-vid-rysk-flottbas/a/Gx1E84
https://www.barometern.se/varlden/ukraina-rysk-ubat-utslagen-med-dronare/
SVT har också en minimal notis just nu, men väldigt märkligt undangömd, jag hittar den endast genom att googla, inte på något vis genom flödet på deras sida.
Ja denna nyhet återfinns på massor fler ställen, men alla lika kortfattade.
Kanske bara copy’n’paste från TT hos de flesta.
“Man behöver nog inte alls öppna alla dessa länkar, de verkar inte innehålla något nytt”
Jo, det behöver man visst det!
Man måste ge dem klick, klick, klick — så att 1) de här nyheterna stiger lite högre på framsidan i mediernas sorteringsalgoritm, och 2) Ämnets prioritet stiger i deras publiceringsalgoritm.
Sätt fart, klicka på dem allihop nu!
👍
Jag har gjort lite siffertrixande och kommit fram till att under 2025 har RU intagit ca 4.000 km2 enligt Deepstate. Om RU vill inta hela Cherson, Zaporizjzja, Luhansk och Donetsk så behöver RU inta ca 20.000 km2 till. Med enkel matte så kommer det alltså ta ca 5 år till (med samma hastighet) för RU att kunna säga att man intagit alla de 5 områdena helt och hållet. Enligt Expressen (källans tillförlitlighet är oklar) så har RU förlorat ca 400.000 under 2025. 100 pers per km2 mao. RU byter alltså en mänsklig förlust mot 10.000 m2 jord. 1 hektar. Extrapolerar vi ut detta så pratar vi om ca 2 miljoner förluster. Till. Dvs mer än dubbelt så många man redan förlorat.
Det här är som sagt var ett siffertrixande men det ger ändå lite perspektiv tycker jag. Det skapar en del funderingar. Om det redan idag “muttras” ute i landet efter att köttkvarnen tuggat i sig lite drygt hälften av det som beräknas behövas bara för att kunna inta de 5 områdena helt; kommer de olika landsändarna att acceptera detta? Vilka är dessa ca 2 miljoner? Man har ju redan skickat dömda brottslingar och andra mer eller mindre lättlurade individer.
Den redan idag minst sagt skrala ekonomin. Alla tänkta utbetalningar för alla KIA:s. Jag får inte ihop detta. Inte en chans att moskoviterna kan hålla på i 5 år till!
Ja de lever och dör i en stor lögn…
Detta är intressanta jämförelser men tyvärr inte alltid relevanta – att det tagit ett år att inta 4.000 km2 behöver inte betyda att det därmed kommer att ta fem år att inta ytterligare 20.000 km2; det kan lika gärna ta ett eller två år (t.ex. om Ukraina inte får tillräckligt stöd från väst eller om Ryssland byter till en mer effektiv taktik) som att det överhuvudtaget aldrig ens kommer att ske (t.ex. om Ryssland kollapsar eller om Ukraina utvecklar en mer effektiv taktik). Krig utvecklas inte linjärt över tid, utan det sker vanligtvis väldigt ryckigt där små territoriella vinster kan ta lång tid och omvänt stora territoriella vinster kan ske snabbt.
Detta var inte menat som någon kritik mot inlägget, utan jag vill bara belysa att man ibland kanske gör det lite lätt för sig att dra felaktiga slutsatser när man gör denna typ av linjära extrapolationer (även om det absolut kan bidra till att ge lite intressanta perspektiv ibland :-).
Känns skruvat när man läser dagens nyheter på SVT. Tror vi på detta ens?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=f754251820d0920f3b3e925ac1298df5
Om det stämmer är goda råd dyra för oss och närområdet.
Att läsa Robin Horsfall på substack är som att vädra in frisk luft:
“Nineteen months of effort and still, after taking more than 60,000 casualties Russia has failed to take Pokrovsk. After nearly four years and 1.2 million casualties, Putin’s three-day military operation has nothing to show for the money and manpower spent.
Russian aircraft are falling out if the sky from lack of maintenance. This week an Antonov 22, the world’s largest transport aircraft, was filmed snapping in two and crashing to the ground. The fifty-year-old, six engine jet was a long way past it’s acceptable service date. Two fighter pilots of an SU 34 were killed when their ejection seats misfired in a hangar, and they were propelled into the concrete ceiling of the hangar. Poor servicing, tired maintenance staff or sabotage, the loss adds to the increasing failures of the Russian military machine…….”
Fortsätt på : https://robinhorsfall.substack.com/p/the-worst-thing-that-could-happen
Så mycket fel att jag undrar om det är AI slop.
Va? Upplys mig.
Flygplanet har fyra och inte sex motorer, turbopropp och inte jet och det är inte världens största fraktflyg men sägs ha varit det när det var nytt.
True dat. Han måste tänkt på Mriya, AN225. Men, det finns mycket annat i länken. Jag läste med njutning iaf. 🙂
Denna slappa andrahansbevakning, och givetvis kan det aldrig stämma när det är Ukraina utan reservation ska läggas in. Kunde tagit en minut på Bluesky, eller läst denna blogg för verifiering…
Mina asterisker.
“Ukrainas militär **uppger** att man slagit ut en rysk ubåt i staden Novorossiysk, rapporterar The Guardian.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=9e5accffba3f0b1a5d069a7bf6334dce
Ukraina ska ha sänkt en rysk ubåt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0a9B6/ukraina-vi-har-sankt-en-rysk-ubat
Bloggaren länkar till hela filmen i sin kommentar 16:30.
Underbart!
JAG HOPPAS VERKLIGEN att Zelenskyj kör den här i Berlin:
https://www.youtube.com/watch?v=F351KRQ3x9A
Haha.
😨 Vill minnas han blev avrättad senare….
Braveheart?
Braveheart. Ja jäklar, det blev han. Utsåld av den skotska adeln.
Men det är den energin han måste ha på mötet. 🙂
Exactlymente 💪
Förslag!
Låt befolkningen i den ej ockuperade delen av Donbas rösta om vilket land de vill tillhöra.
Varför då? Det var omröstning om Ukrainas självständighet 1991.
För att komma vidare i förhandlingar måste man generellt hitta och föreslå olika lösningar.
Ett stillestånd längs nuvarande frontlinjen i Donbass med tillägget att en omröstning i den ej ockuperade delen ska genomföras efter ett vapenstillestånd kan vara en öppning som Kreml kanske skulle kunna acceptera, eller som Vita huset har svårt att inte tycka att Kreml borde gå med på.
Det är inte trivialt att anordna folkomröstningar på ockuperade områden.
Jag vet att Saarland röstade under ockupation av Frankrike på -50-talet, och då blev resultatet att de ville tillhöra BRD igen, vilket såklart skedde lite senare.
Men att upprätta trovärdiga röstlängder i östra Donbas är nog mycket svårare än att hantera saarlänningar.
Vad jag vet så skedde ingen folkomflyttning från egentliga Frankrike (inklusive gränsländerna Alsace o Lorraine) till Saarland innan omröstningen.
Det har ju moskoviterna ägnat sig åt i över tio års tid nu…
Den ej ockuperade delen…
Absolut i den ej ockuperade delen, något annat föreslår jag inte.
Nej, det där tror jag inte på. Det är alldeles för stor risk för påverkan och fusk, vilket skulle ge ryzzjävlarna det på falska grunder moraliska övertaget.
Livsfarligt.
Det är givetvis inte någon annan än de ukrainska förhandlarna som ska förhandla, men om man är i situationen att det enda som kvarstår för att Ryssland ska underteckna ett avtal om eld upphör är att lösa den frågan tycker jag att det skulle vara värt att iaf. överväga om det är värt att ta den risken du beskriver.
Vad tror du krävs för att få en person att rösta mot sin övertygelse i den här frågan?
Det finns ju andra sätt att påverka ett val på än de faktiska rösterna. Utförande, räkning osv. Allt blir utsatt, i en utsatt region.
Vad tror du är den största risken för mera traditionellt valfusk och hur tror de man kan motverka den risken?
Nu är ju inte Ukraina i den situationen att det är det enda som kan få ryzzfan att teckna avtal.
Någon gång i framtiden kanske sådan situation uppstår men gå inte händelser i förväg.
Från Berlin idag.
Joint statement of European Leaders from the meeting in Berlin
The Leaders welcomed significant progress on President Trump’s efforts to secure a just and lasting peace in Ukraine. They also welcomed the close work between President Zelenskyy’s and President Trump’s teams as well as European teams over the recent days and weeks. They agreed to work together with President Trump and President Zelenskyy to get to a lasting peace which preserves Ukrainian sovereignty and European security. Leaders appreciated the strong convergence between the United States, Ukraine and Europe.
Leaders agreed that ensuring the security, sovereignty, and prosperity of Ukraine was integral for wider Euro-Atlantic security. They were clear that Ukraine and its people deserved a prosperous, independent, and sovereign future, free from fear of future Russian aggression.
https://www.government.se/statements/2025/12/joint-statement-of-european-leaders-from-the-meeting-in-berlin/
Klippte bara in en del, är mkt längre.
Tänker så här. Hej på er förresten.
Efter dagens förhandlingar och alla rop om att freden är nära…
Absolut ingenting är uppnått. Usa och Ptrumpf har ingått noll deals. Ukraina släpper inget av ej förlorat land och det kommer att dröja månader och år innan vi (Europa) ställer egna stövlar på Ukrainsk mark. Självklart och förutsett.
Kriget kommer fortgå och enda sättet att få slut på fanskapet är att vi kan ta fler steg och oftare. Dvs ÖKA.
Alla måste vara med och bidra. Från minsta krona till massor.
Öka stödet och bygg. F- H-E. Nu!
Tänker så här. Hej på er förresten.
Efter dagens förhandlingar och alla rop om att freden är nära…
Absolut ingenting är uppnått. Usa och Ptrumpf har ingått noll deals. Ukraina släpper inget av ej förlorat land och det kommer att dröja månader och år innan vi (Europa) ställer egna stövlar på Ukrainsk mark. Självklart och förutsett.
Kriget kommer fortgå och enda sättet att få slut på fanskapet är att vi kan ta fler steg och oftare. Dvs ÖKA.
Alla måste vara med och bidra. Från minsta krona till massor.
Öka stödet och bygg. F- H-E. Nu!
Håller med i grunden, men funderar ändå på slutorden. Tydligare nu?
Vet inte heller om det är en begränsning på 800t trupper för Ukraina?
https://www.government.se/statements/2025/12/joint-statement-of-european-leaders-from-the-meeting-in-berlin/
En laddad ubåt i Novorossijsk,
låg skyddad men fick ändå pisk
Syskonet som också var ett Kilo
gömde sig – på höjden – i en silo
sade: förlåt, min insida tål ej fisk
👏
Tänker att alla goda ting är tre 3️⃣
Kommer 2 BREAKING NEWS till fram i natten.
Bron! Det *är* dags 😃
Ust-Luga och Primorsk utslagna ……… Det är dags.
;-D
😅👍
Ukrainian drone/radio tech guy Serhii Flash:
“Bad news. We’re detecting Starlink strike drones on a daily basis. If the first Starlinks were just randomly mounted, they’re now being properly installed.
Our enemy doesn’t mind using Starlink for their strike drones.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3ma2hygpmms2i
Anna-Lena Laurén är lite bitter på Berlin-mötet:
https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-ukrainas-situation-blir-allt-farligare-och-motena-leder-inte-nagonvart/
“Man såg det på deras miner – inga beslut av vikt hade uppnåtts. Volodymyr Zelenskyj var trött och blek då han inledde presskonferensen i Berlin, Friedrich Merz allvarlig.
[…]
Samtidigt är Ukraina alltmer pressad vid fronten. I dag står ryska trupper precis utanför Kupjansk och har av allt att döma tagit Pokrovsk. Det handlar inte om något genombrott, men trenden är konsekvent. Och den är ödesdiger för Ukraina.”
Jag delar som bekant inte hennes analys. Det som kommer att avgöra kriget är inte individuella slag, utan de strategiska bombningarna av flottkrafter och oljeindustri. Samt såklart att USA hålls borta från direkt hjälp av Moskvastaten.
Vi inom EU borde sätta större press på Kina också, skulle tro att majoriteten av (avancerade) komponenter till moskoviternas krigsindustri kommer därifrån.
Hmm. Kupiansk som Ryssland hade tagit och som Zelensky sedan besökte. Potrovsk som Ryssland inte lyckats ta på flera månader.
Och idag sänkte landet utan flotta en rysk utbåt. IGEN.
Delar inte heller hennes analys och man väljer vad man vill fokusera på.
Håller helt med dina slutsatser dock 🙂
Betalvägg på DN. Arkivkopia: Inga resultat i Berlin – Ukrainas situation allt farligare (www . dn . se @ archive . is)
Den här artikeln var uppe i Rapport ikväll.; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/marinen-ryssland-skyddar-skuggflottan-med-militar-operation
Nu är alltså moskvastaten så oroade över att deras “precious” skuggflotta ska decimeras eller stängas ut från Östersjön att de både har militär på fartygen som “skydd” och eskorterar fartygen med militära fartyg.
Det här är nog så nära man kon komma att kalla det ett fientligt beteende utan att det går att definitivt säga att det är så. Det betyder också att om t ex våra kustbevakare vill göra inspektion och kolla papper så kan det leda till konfrontation. Kommer det dithän är det helt klart att skuggflottan och övriga moskovitiska fartyg är fientliga och kan utestängas från Östersjön genom att inte få passera Öresund eller Bälten.
Det skulle nog slutligen knäcka moskvastaten.
Borde inte vi kunna spränga skeppen med specialförband och sedan skylla på olyckor?
*med stöd av specialförband
Vi ska nog inte göra som VP vill göra.
Fattar inte, vem är VP?
Sänka skeppen tyst, hem igen.
VP = Putler.
Det är ganska lätt att fastna i fällan att göra det Putin vill att vi gör.
Någo skrev nyligen att NATO kanske skulle anfalla Ryssland i förebyggande syfte om ryssarna ser ut att förbereda ett anfall.
Att ha militära fartyg som eskort är både billigt och smidigt. I nästa steg kan man uppgradera till att gå i konvoj och ha bestyckade handelsfartyg. Det är precis det man vill ha när marginalerna redan är pressade av ett lågt oljepris. /s
Nya chefen (“C”) på MI-6 har hållit tal och pekar otvivelaktigt ut moskoviterna som det stora hotet:
https://www.nytimes.com/2025/12/15/world/europe/uk-mi6-russia-chaos.html?unlocked_article_code=1.808.ay_j.PCQghWtDfMeP&smid=nytcore-android-share
Hennes farfar var tydligen ukrainare som lämnade Stalins röda armé och sökte sig västerut.
Vilken briljant slutledningsförmåga 😬
Det får vi sannerligen hoppas. GB börjar nog känna sig lite frusna. Brexitandan är helt borta – man skulle ju satsa helhjärtat på affärer med usa men nu har de plötsligt blivit övergivna eftersom trump & co skiter fullständigt i hela Europa. Utan EU är de en alldeles egen kall, isolerad och fuktig ö (pun intended) i ett mycket ogästvänligt och stormigt hav.
Förhoppningsvis blir det Rejoin, det vore bra för alla i EU och en rejäl purjolök i ögat på putler som får se sitt splittringsprojekt lägga sig bredvid RFS Moskva på havets botten.
Tack för delningen Anders, en imponerande kvinna.
Det tål att sägas; kvinnorna i västs demokratier röstar på de proryska och högerauktoritära partierna i långt mindre utsträckning än vad männen gör, det gäller nästan överallt. Väst (inklusive Ukraina) har kvinnor på avgörande poster på ett sätt som helt går emot de auktoritära staternas DNA. Det är en viktig fördel för oss.
Har också tänkt i de termerna HMS REOULSE. Det kan vara en avgörande skillnad.
Det är ganska lätt att fastna i fällan att göra det Putin vill att vi gör.
Någo skrev nyligen att NATO kanske skulle anfalla Ryssland i förebyggande syfte om ryssarna ser ut att förbereda ett anfall.
Mycket märkligt att inlägget hamnade här (fel) eftersom jag ansträngde mig för att det skulle hamna rätt.
“In the latest satellite images, the submarine was positioned in such a way that the ship’s stern was most likely damaged in the impact
Coordinates: 44.71577520265586, 37.83242365309485”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3ma2hlr6ly22i
Koordinaternas upplösning är på nanometernivå. Man visste alltså vilken atom man skulle träffa, den rostiga Fe-atomen, som förenat sig med väte och syre. Imponerande!
Folk förstår inte hur exakta koordinater kan vara. Här är en lathund https://xkcd.com/2170/
Germany and Ukraine launch “Quantum Frontline Industries”, the first foreign industrial-scale drone production line for Ukraine. Powered by German automation and Ukrainian battlefield tech, the Berlin-based plant will mass-produce drones under the new “Build with Ukraine” initiative.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3ma2je2qtls2p
Den här känns intressant…
Sänkt ryzzk ubåt!! Dagen är räddad!!
FANTASTISKT 🍾🪅
…det kommer mera…
Mycket mera 😁 !
🇹🇷 The Turkish Defense Ministry announced the shooting down of an unidentified drone.
The drone was shot down in a safe zone over the Black Sea by NATO F-16s and the national air force.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma2bcfkark2i
Det är så man behöver agera. Hålla sitt luftrum fritt från främmande farkoster.
Explosions reported in occupied Donetsk. Ukrainian drones are active.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3ma2jg42qkc2p
Angående ubåten så får ryssarna se det från den ljusa sidan:
Om den har sjunkit i hamnen kanske ubåten ligger på periskopdjup, och då funkar kanske iallafall periskopet fortfarande.
Always look on the bright side of life. 🙂
En positiv sak till för ryssarna:
Om den sjunkit i hamnen ligger den garanterat på lägre djup än ubåten Moskva. 🙂
Då får de turas om och det är som vackrast i gryning, kanske kajen skymmer?
Bara att dragga upp den och lägga den för torkning – svetsa ihop, dra ledningar och sist lägga nytt bolster i kojorna Det blir billigare än att tillverka en ny! 🤣
Apropå, satelliter som svävar omkring på och runt oss och vår vackra planet, ryzz, usa, kina etc.
Den designade livslängden på en starlink satellit är ca. 5 år med en obekräftad reserv på 1,5 år, efter det -700 st. ca. per år av de första generationerna.
Så starfall varje dag eller centrerade i tid som grupper efter uppskjutnings datum, med andra ord är vi början av nya, sk. himla fenomen?
Uppstår nu en ny starfalls sekt? 😉
Kommer “upptakten” att behållas framöver, kanske ned takten tagit över?
(Armen rak, blicken i skyn, ketamin, den jäv-ln är inte fin!)
https://planet4589.org/space/con/conlist.html Intressant för de som vill läsa om olika satellit konstellationer.
https://www.reddit.com/r/SpaceXLounge/comments/13wn0jg/lifetime_of_starlink_satellites/?tl=sv
https://sv.wikipedia.org/wiki/Starlink
Sekten är redan i full gång. Mängder av piloter och liknande rapporterar Starlink-satelliter som UFO:n och får ännu större mängder av konspirationsteoretiker att hoppa jämfota…
There are Star-links twinkling in the sky.
They give us good connections,
but I really don’t know why.
Let the uptime tell us,
let the uptime tell us, why
There are Star-links twinkling in the sky.
They give us fast connections,
and I really get some joy.
Let the bitrate make as,
let the bitrate make as, pay.
Only Star-links twinkling in the sky.
I wonder where the stars are ?
and I really want to cry.
Let the star-map tell us,
let the star-map tell us , try.
There are Star-links falling from the sky.
Gone are net connections,
When they really want to fly?
Jag har missat “Rigamötet” mellan baltstaterna och minns inte att vi har diskuterat det här – har det tagit upp så är det värt att upprepa . Av flera skjäl ffa försvarsmässiga diskuteras att riva delar eller alla anslutningar mellan Vitryssland/ryssland och de baltiska länderna – kanske även de till Königsberg
https://www.baltictimes.com/baltic_presidents_unanimous_on_need_for_coordination_on_dismantling_of_rail_tracks/
Beslut ska tas under 2026, man vill gå över till Europisk standard dvs från 1520 mm till 1435 mm – inte så kul för Vitryssland och Enklaven .
Det är väl en bra skyddsåtgärd, att ha en spårvidd ryzzen inte har.
Låter som en excellent idé som minskar risken för att vi igen gör det idiotiska och litar på ryzzen och börjar handla med dem.
Det här hänger också ihop med projektet Rail Baltica; https://www.jarnvagsnyheter.se/20240827/16506/rail-baltica-starks-som-en-strategisk-pelare-militar-mobilitet-i-baltikum
Tanken med det är att kunna ha järnvägsförbindelse från Finland genom Baltikum till Polen och vidare in i EU på EU spårvidd.
Angående den attackerade ubåten postar jag här ett litet filmklipp dagen till ära 😅:
https://www.youtube.com/watch?v=HCHGFkhxInM&t=63s
Jag ser många inlägg som refererar till GB. Jag gissar att Storbritannien avses och översatts till Great Britain. Befolkningen där borta kallar landet för United Kingdom, förkortas UK. Fullständiga namnet är United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Great Britain är bara huvudön och inte hela landet. Varför inte använda britternas egen förkortning för sitt rike, UK, och istället för en förkortning som implicit utesluter en del dess befolkning?
Fram till 2021 så använde man officiellt GB som landskod på bilarna. Det känns helt legitimt att använda det, speciellt för de av oss som gärna ser att Nordirland blir ett eget land.
Jadu jag brukar själv använda UK men om vi nu ska vara petiga och beaktar ISO 3166-2 är det GB och för 3166-3 är det GBR; bägge för United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Militärer gillar standarder.
Kuriosa: Jersey, Guernsey och Isle of Man ingår inte varken i GB eller UK (dessa tre är s.k. autonoma Crown Dependencies :-)…
Tycker för egen del att Nordirland borde återgå till Irland med visst bibehållet självbestämmande (numera är faktiskt katolikerna där i majoritet visavi protestanterna); det känns mer rimligt med ett geografiskt homogent Irland och ett geografiskt homogent Storbritannien (England, Skottland och Wales).
Mycket viktig nyhet att det verkar vara en fredsbevarande styrka för Ukraina på gång.
Det finns en baksida. Vi förväntar oss alla att Ryssland kommer anfalla Ukraina igen på samma sätt som man gjort tidigare. Ett sådant anfall är också en möjlighet för Ukraina med allierade att ta tillbaka ockuperade områden. Med utländska fredsbevarande styrkor på plats i Ukraina är det mindre troligt att Ryssland vågar anfalla igen. Det innebär också att den möjligheten för Ukraina att återta ockuperade områden militärt försvinner.
Jo men……
Det kommer aldrig att hända att något land allierade med Ukraina skickar sina soldater att dö i Ukraina för att ta tillbaks ockuperat land.
Jag tror inte heller att Ukraina har en avsevärt större förmåga att förbättra sin förmåga än vad Ryssland har, så av den anledningen tror jag inte på möjligheten för Ukraina att militärt ta tillbaks ockuperat område i ett nytt krig.
Båda sidor är krigströtta, men bara Kreml kan tvinga sina soldater att anfalla igen. Jag har svårt att se att det ukrainska folket skulle stötta de sannolikt mycket dödliga anfall det innebär att återta territorium militärt.
Jag tror det i mycket beror på hur Ryssland utvecklas de kommande åren.
Man kan se Ukraina plus allierade/vänligt sinnade länder som motpolen till Ryssland, inte UA isolerat. Då blir de ekonomiska resurserna litet annorlunda.
Ganska snart efter ryzzarnas fullskaliga invationsförsök räknade jag ut styrkeskillnaderna mellan ryzzland å ena sidan och EU+GB+USA å andra sidan.
Om jag minns rätt hade västlaget 17 gånger större BNP och 23 gånger större försvarsutgifter.
Det var då jag beslutade mig för att tro på en Ukrains seger och en ryzzk förlust.
🇺🇸 Trump confirms he recently spoke to Putin
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma2kbcqvg22c
Aha, undrar vilka nya direktiv han fick från husse i Moskva?
Snacka om djävulen i flaskan!!
Bildbevis
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ma2jn2en3c2i
Åh, detta kräver bestämt en sång till nykterhetens lov. Visst är vi godtemplare allihop?😇
https://youtu.be/i7KHcMPXw1A?si=yHfLqT8S0zGoQ2k_
Kan du inte få Medvedev att sjunga den?
I så fall donerar jag till en staty till Repulse’ ära 😇
Kan dock fungera fint som underlag till en molotovcocktail (givet att måltavlan är rysk militär materiel :-).
🇪🇺🇺🇦 EU risks finances if it does not support reparations loan for Ukraine.
European Affairs Minister warned that countries that do not join the initiative based on frozen Russian assets should be prepared for financial risks.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ma2he2whw22z
Så är det nu vi får veta vilka som redan sålt sina själar, därtill länder och en gemensam valuta till tveksamma typer, då för egen vinning?
Fico, Orbán. Kanske Babis, de Wever och Meloni?
😂🤡 It turns out that three days ago, Putin awarded the highest naval rank, “Admiral of the Fleet,” to the current Commander-in-Chief of the Navy, Alexander Moiseyev.
And now, Moiseyev “allowed” Ukrainian drones into Novorossiysk harbor, which tore apart Varshavyanka submarine, aka “Black Hole.”
Bild
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3ma2cijbzes22
The situation is completely identical to the one when Putin awarded Colonel General Kuzovlev the title Hero of Russia for lying about the complete liberation and complete control of Kupyansk.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3ma2cimwa4s22
Fönstertitt är väl lämpligt? 😎
Så för att se vad som kommer drabbas av Ukrainas ilska härnäst så behöver man bara se vem som senast fått medalj av Putin?
Kan inte duman ge Putin medaljen Rysslands hjälte?
Det hade ju varit underbart om Ukraina har förmågan förlöjliga de som Putin hyllat de senaste dagarna så han känner att de måste straffas på något vis.
Lithuanian State Defense Council has approved the creation of a new brigade-level military training range in the Kapčiamiestis area of Lazdijai municipality, in the Suwałki Corridor, the narrow stretch of land linking Lithuania and Poland and bordering Belarus, a move officials say will strengthen national and NATO security along a critical flank, Delfi reported on December 15.
https://united24media.com/latest-news/lithuania-approves-new-training-range-in-suwalki-corridor-to-shield-natos-soft-underbelly-14298
Ubåten.
Enligt uppgifter fick skrovet skador och en eller ett par sektioner tar in en hel del vatten.
Utan ordentligt varv för att reparera ubåtar i Svarta havet kan vi nog sätta upp den som avskriven utan att skämmas. I bästa falll kan de få den att flyta om ett år och sedan ta sig till ett varv och ligga i docka ytterligare ett år…. #killgissning Under tiden kan inga andra fartyg (eller väldigt få) repareras eller underhållas…
SVT, man blir matt av detta! Känns som att alla demokratier lägger sig platta för ryssen och snart kommer belöna dom för sitt illegala anfallskrig🙈 Så kan ryssen rusta upp och anfalla på nytt om ett tag.
“Vid en gemensam presskonferens med Volodymyr Zelenskyj säger Tysklands förbundskansler Friedrich Merz att det nu finns en verklig möjlighet för fred mellan Ukraina och Ryssland.
– Den största chansen sedan starten av kriget, säger han enligt Reuters.
Han hyllar den amerikanska insatsen när det kommer till att erbjuda Ukraina säkerhetsgarantier.
– Och utan Trump hade vi inte åstadkommit de senaste timmarnas positiva dynamik.
Enligt Merz är det territorier som är den stora nyckelfrågan, och han trycker på att det bara är Ukraina som kan besluta huruvida man ska ge upp landområden eller inte.”
A dirty work but someone’s gotta do it. Man får turas om att smörja Jabba med mjukgörande apelsinkräm…
Usch, den meningen blev äckligare ju längre jag skrev. Dags att sova, kanske räkna ubåtar som skuttar över kajkanten..?
Äcklig mening, men väldigt träffsäker
Jag har en känsla av att Ukraina och Europa kommer bli de stora förlorarna om det här fredsavtalet går igenom och Ryssland (och Trump) de stora vinnarna.
Jag tror Putler säger njet
OM USA går med på riktiga säkerhetsgarantier så är vi ju faktiskt mycket närmare ett avtal än vi någonsin varit. Men Ryssland kommer fortfarande kräva mark. Så från att de stod oändligt långt från varandra så är det nu bara en halv oändlighet mellan dem, dvs det kommer inte hända något i närtid….
Hur en familj med tre små barn hanterar en natt då flyglarmet varar i mer än tio timmar – kort dokumentär av Kyiv Independent på Youtube:
https://youtu.be/vGEIBDYHfW4
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
Cash withdrawals from banks accelerated slightly.
205 billion rubles were withdrawn from December 1-12
Visst väntar vi alla på att folket får panik och plockar ut allt de har… Vi kanske inte är där än, men den dagen kommer närmare hela tiden….
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
Brent crude oil prices fell to 60.2 (-1.5%)
The Russian economy is approaching collapse
Är väl därför som dom jobbar hårt för en fuskseger mha Trump🙄
Det låga oljepriset är inget som fred kan lösa åt Ryssland, inte ens om sanktionerna lyfts. Det kan undergräva landets ekonomi och återhämtning efter kriget. Vad händer när det varken finns arbeten eller bonusar till de återvändande soldaterna?
Förhoppningsvis kaos och inbördeskrig. Det skulle minska risken för krig i Europa.
Drönarkartan.
Kommer inte ikväll pga att det endast är ett fåtal drönare på gång
Sorgligt. Ett hundratal Tomahawk och Taurus hade inte suttit fel, men sea babyn som tog ut en ubåt var inte dålig den heller.
“41% av amerikanerna litar på Trump.”
Känns som det borde saknas ett kommatecken där… Framför fyran.
Det stämmer.
Nollan kommer ju före kommatecknet
taco,41 %
🙂
😅
T är nollan
Galet högt, men det är effektivt med propaganda. Mainstream media i USA har tyvärr blivit väldigt Trumptrogna.
Att falla från 52 % approval rate i januari till 41 % idag visar väl inte att propagandan är effektiv?
Att gå från +6 % i net approval rate (skillnaden mellan approval och disapproval) till -16 vista inte heller på någon stark propaganda.
Trump faller ungefär lika mycket och i samma hastighet som i den förra mandatperioden.
En svag Trump är en bra Trump, för då kan han inte ställa till lika mycket för resten av världen eftersom det faktiskt har en viss betydelse hur opinionen ser på honom inför mellanårsvalen och även diverse andra val som mer eller mindre ständigt pågår i USA.
Fast förändringen är ju mer intressant.
Donald Trump re-entered the Oval Office in January with a net approval rating of positive 6. Since then it has fallen, interrupted only by brief upticks. By early December it had dropped to -18. His polling numbers had only been that low once in his second term, back in October. This week it climbed back a bit, to -16.
En länk, https://www.economist.com/interactive/trump-approval-tracker
Kommersant: “Gasoline and diesel fuel exports will be restricted until the end of February 2026.
Despite a significant drop in wholesale prices, the government is preparing to extend restrictions on gasoline and diesel fuel exports. Analysts believe this measure is related to regulators’ concerns abouts shortages and serves as a safety net against unscheduled refinery shutdowns”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3ma24xxom4c25
Operation väloljad fungerar alltjämt 👍
The EU and Georgian flags often fly on some of the highest peaks of the Caucasus. 🇪🇺🇬🇪
“We cannot surrender this beautiful country to anyone,” says Georgian mountaineering legend Bidzina Gujabidze in this video [subtitled].
Day 383 of nonstop protests in Georgia.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3ma22z6fm7c2q
🇬🇪 Precis som i Ryssland använder makten nu kyrkan för att nå sina mål
Archimandrite Dorote Kurashvili performed daily service on Rustaveli Avenue in a very witty effort to protect protesters from unlawful persecution, since now even pavement protest is outlawed.
The Church of Georgia just stripped him of clerical rights.
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3ma23lfxxck22
Russia has sentenced Georgian 🇬🇪 national Giorgi Partsvania to 28 years in prison in absentia on multiple charges related to his fighting on the Ukrainian side against Russian and separatist forces, Russia’s Investigative Committee said on December 12.
https://bsky.app/profile/civil.ge/post/3m7ze4yv4xk2h
Kan vi då döma moskoviter som slåss mot Ukraina?
Här har vi den ryska vinklingen:
“Även Rysslands biträdande utrikesminister Sergej Rjabkov uppger att en överenskommelse är nära. ‘Vi är på gränsen till en diplomatisk lösning. Vi vill stoppa det och huruvida det kommer att stoppas beror mycket på hur människor som stöder styret i Kiev inser det oundvikliga resultatet av vår framgång’.”
D.v.s. “Vi [Ryssland] håller tveklöst på att vinna kriget och Europa måste bara inse detta och ge efter för alla våra krav”. M.a.o. kommer ryssarna åter att förkasta samtliga fredsförslag som inte är i linje med ryska maximalistiska krav och sedan skylla på “krigshetsarna i Europa”…
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7plkro/europas-plan-multinationell-styrka-i-ukraina
Är det kanske bäst att bara ignorera cirkusen som sker i Berlin?
Det finns väl exakt noll förutsättningar till ett meningsfullt avtal på något sätt?
Jag tror inte vi kan anta det. Rysslands företrädare försöker blåsa upp sig så mycket de kan för att få ytterligare något de inte har rätt till. En del av förhandlingen.
Dom flesta normalbegåvade vet att förhandla med Ryssland är bara ett spel för galleriet Putler är inte intresserad av fred utan en fullständig kapitulation. Zelenskyj måste ändå försöka vara intresserad så inte pajas administrationen i USA ska tvinga honom till en förnedrande kapitulation utan säkerhets garantier och ge upp försvarslinjer
Frågan är hur mycket mer USA kan göra. De har redan dragit tillbaka nästan allt. De skulle förstås kunna dra tillbaka alla sanktioner och tom börja stödja Moskvastaten med resurser som att köpa deras olja men jag är tveksam om det är politiskt möjligt ens för Trump.
Nej, vi ser nu det största geopolitiska maktskiftet sedan Sovjetunionens kollaps. Vad många inte förstår är att USA’s makt inte alls bara byggde på stark militär och ekonomi utan främst på många, många allierade och vänner. Och förtroende. Vänner och förtroende är redan borta och alliansen har en spricka stor som Engelska kanalen. Det ser heller inte alls lysande ut för ekonomin, det finns en kör av förståsigpåare som sjunger att 2026 blir .. intressant för den.
Det är symptomatiskt att USA hotar Venezuela militärt utan att först bygga en allians. Inför Irak och Afghanistan byggde man allianser. Nu står USA ensamt.
Med den bakgrunden blir förhandlingen mellan USA och Ryssland om Ukraina märklig, ty USA gjorde sig av med flera av sina trumfkort mot Ukraina innan förhandlingen ens började. Genom att avträda sin roll som ledare för den fria världen har man underminerat sitt eget förhandlingsmandat.
Om Zelensky är tillräckligt kall skulle han kunna be Kina medla istället för USA. Kina kan sätta press på Ryssland på ett sätt som ingen annan kan och propagandavinsten för Kina av att överta USAs forna roll som världspolis skulle vara enorm.
Det kommer bara politiskt möjligt för Trumpregimen. De har pratat länge om det nu utan större reaktioner. Riktigt otäckt läge nu när en sådan som Merz börjar prata om att det är nära och vi vet att Ryssland inte kommer vika sig många tum i det här läget.
@Henrik 2025-12-16 08:21
“Genom att avträda sin roll som ledare för den fria världen har man underminerat sitt eget förhandlingsmandat.”
Vilket “förhandlingsmandat”?!?
Jag begriper fortfarande inte vad USA har i några förhandlingar att göra. Kan någon förklara?
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Aldrig!
Godmorgon alla spjutskaftshållare!
Vi ger aldrig upp! 💙💛
Som det ser ut förmodar jag att att de ryska intäkterna av olja och gas under december kommer att bli de lägsta någonsin sedan det fullskaliga kriget började.
Det pekar väl mot det. Förbudet mot export av bensin bidrar till lägre intäkter. Priset på flytande naturgas pressas samtidigt av ökad tillgång från andra länder.
De borde bli rejält låga intäkter, de får ju rea ut den till skumma köpare.
Sedan vill jag att den fortsätter nedåt och håller sig kvar där.
Jag vill att vi stoppar moskvistisk sjöfart helt i Östersjön. Vi skulle kunna förse Königsberg med basala varor i utbyte mot deras vapen.
Stoppa den helt kan vi nog inte göra utan att det blir en krigsförklaring (på riktigt). Dock hoppas jag att vi gör livet surt för dem med inspektioner och annat för att få bort alla fartyg som inte är sjövärdiga eller oförsäkrade….
1150 KWIA
9 tanks
6 APV
67 artilleri
442 UAV
1 ubåt tjohoo!
177 mjuka fordon
Präktigt bonkat!
9 stridsvagnar… det var nog väldigt länge sedan, har dom försökt sig på något nytt? Något desperat?
Kanske det börjar ta slut med artilleri och de måste kompensera?! Killgissning!
67 artilleri var ju heller inte så dåligt. De har skramlat ihop så mycket de kan och gör vad de kan för att verka starka.
När katapulterna kommer fram så är artilleri slut på riktigt.
De har kanske slut på åsnor?
Nej, ingen brist på åsnor i Ryzzland …
FRAM I NATTEN:s förslag är verkställt:
2025-12-13 19:55 – 19:55:37
Sänk några ryzka ubåtar som svar.
Ja, det var ju också en förutsägelse, verkligen!
— Fram I Natten – vårt orakel – skriv något mer och din förutsägelse slår in, typ!
😂🤣
Ja. Om man önskar sig allt kan man kanske åtminstone få en blibb blibb blubb 🫧
Bra rad, fatta vad nervöst för resten av Svarta havsflottan. Sitting ducks
Gärna Neptun och Seababy i en och samma stund för att syka ryss riktigt ordentligt! Tänk den ena fregatten(officiella videon) slagen uppifrån, och den andre fregatten sidanom från ytlinjen – samtidigt!
Funderat på hur stora patrullbrännare kan göras. Vidare om Taiwan kan utveckla en betydelsefull försvarsgren med patrullbrännare mot hangarer, i försöken att avskräcka xinesen.
Vore underbart att se mordoriterna förlora skepp efter skepp 😃
Funderar på om 🇺🇦 nu avvaktar med att sänka fler skutor tills dess Putler sagt sitt om senaste förhandlingarna.
👍 Fint att se U-båten i lottoraden!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3ma3h4zbp4223
En fördubbling av antalet hädangångna ubåtar🌻🤣
Dubbling av antalet fartyg också tack! Speciellt alla med kalibr-kapacitet.
100% ökning! 😄
Oh, 2 stycken?? Vilken var den första?
Se:
Surtrutn 2025-12-15 20:26 – 20:26:32
Jippeee!
Rostov-na-Donu was later in a drydock in Sevastopol when it was heavily damaged in a Ukrainian attack on 13 September 2023. It was later restored, but was reportedly hit again and allegedly sunk on 2 August 2024.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Rostov-na-Donu
Wikipedia är ju inte alltid sanningen, men man kan ju hoppas.
Första ubåten var Rostov-na-Donu (B237) som låg i hamnen i Sevastopol. Vill minnas att den låg i docka för reparationer. Skadades 2023 och sänktes året efter innan den reparerats. Då var det flygande drönare och/eller missiler, tror inte Sea baby var färdigutvecklad 2023(?) Både B237 och helgens ubåt var Varshavyankaklass, en uppgraderad Kilo….
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/09/18/a-ukrainian-cruise-missile-with-a-special-warhead-blew-up-that-russian-submarine-from-the-inside/
https://www.twz.com/russian-submarine-shows-massive-damage-after-ukrainian-strike
https://maritime-executive.com/article/ukraine-claims-to-have-destroyed-a-russian-submarine
https://www.popularmechanics.com/military/a45126258/ukraine-destroys-russian-submarine-in-drydock/
Underbart. Tackar 🙂
Bilderna visar att det inte finns många lediga platser i hamnen i Novorossiysk. Jag tycker gott Ukraina kan skicka ett större antal drönare dit. Det räcker förmodligen med att skada skeppen, ryssarnas möjlighet till reparationer i Svarta havet är väldigt begrändade. Kombinera det med att skada fraktfartyg så kommer det bli köbildning till alla dockor i Svarta havet. Turkiet/Bulgarien/Rumänien kan ta ockerpriser för att reparera skuggflottans fartyg så de kan halta hem för halv maskin….
I slutändan känns det som att Ukraina nu på allvar har en chans att få bort alla Kalibrplattformar från Svarta havet.
Tack Justanothernickname !
Urals spotprice fortsätter sin resa nedåt och uppnår årslägsta dagligen nu. https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
🎶ljuv musik🎶
👍
Sweet!🌻
Härligt. Trenden från juni till idag är ljuv musik…
Jag hoppas Taiwan ser och lär. Med sin tekniska knowhow och industriella kapacitet bor de kunna producera mängder med luft- och sjödrönare för att kunna krossa ett kinesiskt invasionsförsök! Så och Sverige för den delen!
Jag håller med om att Sverige skulle kunna stoppa varje invasionsförsök över Östersjön, men det är inte längre Östersjön som är vår primära förvarslinje.
Taiwans problem är väl den 11:e fastlandskinesen.
Var på en föreläsning om denna. Kan redan idag mha AI uppträda i grupp, självständigt leverera material till tex amf-förband, pod med luftdrönare mm.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2025/10/svenska-havsdronare-i-nato-ovning/
Jag skulle bli mycket, mycket överraskad om det blir något fredsavtal. Zelenskyj och Ukraina tänjer sig ordentligt nu, jag ser att de är beredda att göra eftergifter som jag faktiskt inte trodde de var beredda på. Det är väl också vad som talar för att förhandlingarna är skarpare än tidigare men utan ett gemensamt tryck på Ryssland så blir det inget. Territoriella eftergifter är inget vi ska ägna oss åt heller.
Jag undrar också vad som sker i Belarus. Det är väldigt tyst. Jag har på bingobrickan att en eventuell vapenvila och fred i Ukraina kommer att skapa vågrörelser i Belarus (och andra platser) då påverkansspelet inte är ett ensidigt rysk påhitt. Kommer vi att få se en förnyad protest- och demokratirörelse i Lukasjenkos sandslott? Kan en fred i Ukraina ge honom möjligheten till en exit med bibehållen värdighet och skydd i väst? Befolkningen och oppositionen i Belarus är, till skillnad från i Ryssland, i allra högsta grad levande, medvetande och insatta. Ett Belarus som närmar sig Europa innebär ett ökat skydd för Ukraina och EU.
Bengt Norborg står på morgonnyheterna just nu och deklarerar att han håller det för mycket osannolikt att det blir nåt fredsavtal.
Ryssland kommer fortfarande kräva mark och kommer inte acceptera försvarsgarantier från USA/Europa. Så jag är också inne på att det är långt kvar, ryssarna tror fortfarande att de kan få Ukraina att kapitulera så de kommer inte släppa mycket på sina tidigare krav.
Mina funderingar går till vad som skulle hända i Ryssland om det blir ett vapenstillestånd. Vågar de släppa hem alla soldater? Kommer de ställa om industrin till fredsproduktion? Kommer ekonomin klara sig eller är de redan för långt ner i hålet för att ta sig upp igen? etc Konsekvenserna av fred/vapenstillestånd kan också vara en sak som håller tillbaka Kreml i förhandlingarna. Men framförallt krävs det att de ska kunna hävda att de vunnit, så ryssarnas minsta krav är nog att styret i Kyiv ersätts av “ickenazister”….
De kan inte ta hem soldaterna förrän nya läger i Gulag är färdigbyggda. De byggs redan på ockuperad Ukrainsk mark.
Men man kommer omöjligtvis kunna ta ”hem” soldaterna utan kommer förmodligen, med lärdom från ww1 (revolution) och så som man gjorde efter ww2 sätta de flesta i arbetsläger.
Det är inte lika lätt som i Tsarryssland eller i Sovjetunionen. Stalin behövde inte betala några rekryteringsbonusar till soldaterna, det behöver Putin. Det finns idag en uppsjö kommunikationsmedel som inte fanns förr så om Putin börjr sätta veteranerna i läger på det sätt Stalin gjorde kommer det pratas om det och anhöriga söka efter de fängslade.
Vi har nu kommit till den bisarra punkten i förhandlingarna då båda Ukraina och Ryssland inser att de måste SÄGA att de är “mycket nära en lösning” – för att minimera risken för ett negativt Trump-utbrott på Truth Social.
Problemet är att det bara är Ukraina som har något att förlora på att säga som det är. Ryzisterna hålls ju om ryggen av Krasnov, så de kan säga och göra precis som de vill… Medans Ukraina verkligen måste slicka uppåt och sparka nedåt för att få fortsätta försvara sitt land.
Usch, ifall inte det här föder ett nytt slags motstånd i Ukraina (Motstånd mot väst) i slutändan så blir jag väldigt förvånad.
Merz höll ett intressant tal (jag sitter nu i en position där jag inte kan lyssna på videor så ni får googla referens själva) nyligen där han förklarade att realiteten är att Europa står ensamma i försvaret av vår demokrati och att Europa måste rusta sig starkt och att Tyskland kommer att göra det. Han talade jämförde tom Moskvastaten med Nazi-tyskland och Ukraina med Sudetlandet och tiden 1938 och att vi inte fick göra samma misstag igen. Jag har länge skrivit här att Tyskland är nyckeln och när de reser sig händer det saker. Tyskland har vänner och allierade. Europa har dessutom precis knutit Kanada till sig, bort från USA.
Vi sager numera att Väst-Rom avslutades år 476 men för människorna som levde då var det inte så. Jag har läst att kungar så sent som hundra år efteråt fortfarande uppfattade Väst-Rom som en realitet som kunde återta makten när som helst.
Jag tror att det finns en stor sannolikhet att USA’s makt brutits de senaste 11 månaderna. Det återstår bara för oss att inse det. 2026 kommer att bli ett intressant år.
När FN grundades 1945 var segrarmakterna som fick plats i säkerhetsrådet oense om mycket men ense om att väpnade konflikter var av ondo, särskilt där stormakter med kärnvapen var inblandade. De och alla de mindre länderna var ense om att samarbete var vägen framåt. Även om man hade olika ideologier och intressen.
Idag har vi ett säkerhetsråd där tre av fem permanenta medlemmar inte alls anser att samarbete genom FN är nödvändigt eller ens något positivt. Såväl Kina som USA och Ryssland vill hellre se en multipolär värld där stormakterna erkänns intressesfärer och gör upp ovanför de mindre staternas huvuden.
Det oerhört sorgliga resultatet ser vi i hanteringen av Ukraina-kriget. Ukraina ses som del av en rysk intressesfär av USA och Kina, och såväl USA som Ryssland är angelägna om att ingen utomstående (läs EU) ska lägga sig i. Kina står passivt då de erkänner Rysslands inflytande i området.
Den nya multipolära världen kommer sannolikt att fortsätta på samma sätt, där stormakterna kommer att försöka definiera och konsolidera sina sfärer på de mindre staternas bekostnad ända tills stormakterna hamnar på kollisionskurs med varandra. Och den dagen kommer att komma.
Medan det liberala FN-systemet med en regelbaserad världsordning lovade att samarbete kunde leda till ömsesidiga vinster för så ser Xi, Putin och Trump världen som ett nollsummespel där man får äta eller ätas. Just nu är det Ukraina som äts upp av en stormakterna. Nästa man till räkning är sannolikt Venezuela som USA bestämt sig för att kontrollera, då det ligger inom landets egenutnämnda intressesfär som också godkänts av de två övriga. Taiwan kommer dock att innebära problem. Kina anser att det ligger inom deras exklusiva intressesfär vilket godkänns av Ryssland men inte av USA.
Nu har ingen av stormakterna något intresse av ett krig med de övriga. Trump, Putin och Xi kommer att försöka få till en “deal”, men detta inte utifrån de gamla folkrättsliga reglerna som hamrats fram ända sedan Westfaliska freden. Istället kommer stormakternas egna intressen utifrån geopolitik och ekonomi att vara rådande. Precis som – Berlinkonferensen. Under denna famösa konferens gjorde som bekant den tidens stormakter upp för att undvika ett storkrig. Det lyckades (tillfälligt), men priset var att Afrika koloniserades och exploaterades utan att en enda afrikan tillfrågades. Inom en snart framtid kan vi förvänta oss att en amerikansk president bjuder in till Washington-konferensen, där man ska skapa den nya världen. Ve den svage.
De tre ländernas regimer är säkert ärligt övertygade om att deras vision om den “multipolära världen” kommer att skapa geopolitisk stabilitet. Och i ett kortare tidsperspektiv kan den säkert göra det. I längden kan är jag övertygad om att det däremot inte håller. Problemet ligger i att det är just “regimer” som styr de tre länderna och att alla har mer eller mindre imperialistiska inslag, låt vara att de ser ganska olika ut. Deras geopolitiska och ekonomiska intressen kommer därför oundvikligen att komma på kollisionskurs (och är det ju i praktiken redan på flera punkter).
I det läget saknas åtminstone i fallet Kina och Ryssland de återhållande krafter i demokratier och i sammanslutningar av fria, demokratiska stater som minskar risken för krig. Inre spänningar och missnöje i det egna landet är det också alltid frestande att försöka hantera genom att frammana bilden av en yttre fiende som man måste enas mot. Den som upplever sig starkast kommer att försöka utnyttja den styrkepositionen mot de andra på olika vis som kommer att öka spänningen. Detta eftersom regimer alltid saknar den grundläggande respekten för andras rättigheter och utgår från idén att det är styrka och vapenmakt som dikterar vilka rättigheter som finns.
Så jag skulle hävda att en genomförd multipolär värld på sikt ökar risken för allvarliga konflikter som kan leda till förödande krig. Lägg dessutom till Indien i ekvationen och du får ännu fler konfliktytor.
Naturligtvis finns skillnader mellan länderna. Medan Putin et al drömmer om att återskapa ett riktigt gammeldags imperium med lydstater under Moskoviet så är Puh och hans kommunistparti mer intresserade av att skaffa sig ekonomisk kontroll över allt fler länder och den vägen garantera att de inte handlar på ett sätt som hindrar kinesiska intressen. Något liknande gäller väl även USA, även om det är svårt att säga hur mycket utspelen mot Europa och andra demokratier från Trumpregimen är ett uttryck för en verklig vilja att vrida de västliga demokratierna i en mer nationalkonservativ och auktoritär riktning och hur mycket som är spel för galleriet på hemmaplan (MAGA och öht konservativa republikaner)
citat:
“Något liknande gäller väl även USA, även om det är svårt att säga hur mycket utspelen mot Europa och andra demokratier från Trumpregimen är ett uttryck för en verklig vilja att vrida de västliga demokratierna i en mer nationalkonservativ och auktoritär riktning och hur mycket som är spel för galleriet på hemmaplan”
————————–
Det är väl också troligt att mycket av utspelen syftar till att bryta sammanhållning, att skada EU såsom sammanhållande kraft.
För det är ju mycket lättare att “förhandla” och bestämma med en liten svagare motpart.
Jag ser att det är en väldig tur just nu att vi faktiskt har EU, och att EU har funnits länge och därmed har en viss stabilitet. Men vi kan vara 100% säkra på att denna sammanhållning kommer att frestas och testas hårt under de kommande åren, inte minst genom olika hybridoperationer och påverkansoperationer och betalning till “rätt personer och partier”.
Ja, och det ansluter ju till redan pågående påverkan från ryskt håll. Väldigt mycket kommer att handla om att “pengar luktar inte” och att få makthavare som vill öka möjligheterna att själva behålla makten i sitt land att känna att den möjligheten ökar om man distanserar sig från EU i både ord och handling.
Jag är dock inte fullt lika negativ som du angående utvecklingen i USA på lite längre sikt. Trumpregimen har lyckats göra sig impopulär på hemmaplan och redan om mindre än ett år kan dess makt vara klart beskuren om R förlorar både representanthuset och senaten i mellanårsvalen. Det märks också en del ökat motstånd internt och motgångar vad gäller t ex redistricting i flera delstater. Får D fram en skaplig presidentkandidat tror jag också att Vance får svårt. Han saknar den utstrålning som burit Trump fram till Vita huset.
Håller med, det är inga starka band mellan USA, Ryssland och Kina. Några exempel.
USA vill något militärt (oklart vad) med Venezuela.
Ryssland stöttar Maduro.
Ryssland vill öka sin befolkning.
Kina importerar ryska kvinnor.
Kina kan mycket väl dessutom vara berett att ockupera ryskt territorium (återta kinesiskt territorium) vilket skulle minska den ryska befolkningen.
Kina vill ta Taiwan.
USA vill skydda Taiwan.
Trump fortsätter att sälja ut demokratin i USA. Nato bör bli en Europeisk angelägenhet för vi är väl inte så korkade att vi integrerar våra militära system USA’s. Läs och begrunda. Bra pay back för PT kampanjstöd.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/XMwqVE/tech-oligarkerna-och-demokratin-i-europa
Förfärligt!! Vart är vi på väg..?
PT för mig som bor närmare polcirkeln än Dalälven så betyder PT Piteå Tidningen så fick mig ett gott skratt 😄
Håller med dig 😂
Just Peter Thiel är en rätt skärpt kille, men jag undrar om han är rätt person att t ex leda ett land. https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Thiel Född i Frankfurt, Tyskland men har sedan flyttat runt rätt mycket.
Han är i mångt och mycket ett företagsman vilket gör att han ser på allt med ett företags ögon. D v s inget får kosta i onödan, etc. Det kan då bli så att social service kommer att bli avgiftsbelagt, sjukvården än mer kostsam för den sjuke, o s v.
Men den synen kommer också att så småningom sticka i ögonen på allmänheten och orsaka allt mer oroligheter så ett styre av någon av dessa techoligarker kommer itne att hålla i längden. Det är i alla fall min syn på det hela.
Kanske inte hålla i längden, men resan dit kommer vara svår och kostsam för den vanliga medborgaren.
Och ännu värre när det nått fram, och värst och svårast och kostsammast blir det kanske att lämna detta och återgå till demokrati.
Till sist kommer alla ångra att man tillät detta hända.
Skrämmande. Verkar visa att techmiljardärerna redan nästlat sig in i staterna mycket mer än vi visste, och att det kanske är för sent att kunna frigöra sig från dem!
Kanske inte nästlat sig in i den mening nästla beskriver, snarare köpt sig in likt kineserna.
Jag har luftat det förr och luftar igen. Techoligarkerna har blivit miljardärer inom existerande system och åtnjuter därmed maximal frihet, inte bara i kraft av sina fömögenheter. Varför vill de ha en diktatur där förr eller senare en slug psykopat blir envåldshärskare och kan ta allt de äger eller bjuda på te. Tycker de inte att det de ser i Ryzzland är avskräckande. Eller är de så förblindade av girighet att allt som betyder nåt är en än större förmögenhet oavsett konsekvenserna?
De (techoligarkerna) ser nog sig själva i rollen som den “sluge psykopaten och envåldshärskaren” (även om de givetvis inte skulle beskriva sig själva så) som sedan tillsätter köpta nickedockor (e.g. Vance) som statschefer som gör vad de blir tillsagda (även om just Vance förefaller vara en intelligent psykopat kommer han förmodligen att följa Thiels önskemål även som ev. president, då det är Thiel som har placerat honom där).
Bra att techoligarkerna lyfts upp i ljuset mer och mer!👍 Dom har fått verka alltför ostört alltför länge.
Jösses jävlar! Läser på Omni att ”USA utlovar NATO-liknande säkerhetsgarantier för Ukraina” vid ett fredsavtal. Någon måste skoja! I en tid där även regeringschefer i större europeiska länder, tvivlar på att USA skall infria förpliktelserna enligt paragraf fem så kommer man med ett till intet förpliktande Budapest 2,0 och tror på fullt allvar att vi ser USA som trovärdig garant (efter att Ukraina lämnat över hela Donbas) för att ta del av denna sk säkerhetsgaranti.
Ubåten överst på DN hos mig just nu: https://www.dn.se/varlden/ukraina-havdar-att-de-sankt-rysk-ubat/
“Filmklippet talar sitt tydliga språk – en massiv detonation ger upphov till en bred rökpelare i den ryska hamnen i Novorossiysk vid Svarta havets nordöstra kust.”
Jag har egentligen inget problem att DN vädrar lite skepsis (“hävdar”… osv)
Man har med detta:
“Att den ukrainska säkerhetstjänsten SBU gjorde sitt uttalande mitt under de pågående förhandlingarna i Berlin beror sannolikt på att man vill visa USA att man kan komma åt Ryssland och till och med orsaka stora skador. USA:s president Donald Trump har tidigare sagt att Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj inte ”har korten på hand” i förhandlingarna.”
Vilket jag tycker är viktigare. Det gäller att visa sig stark, så stark att man får tyst på Witkoff och narcissisten i the Shite House. Ännu viktigare i detta spel är att attacken, vad det verkar, utfördes med ukrainska “hemmabyggen”.
Det tar bort kort ur USA-regimens hand…
DN, betalvägg, arkivkopia: Ukraina hävdar att de sänkt rysk ubåt (www . dn . se @ archive . is)
Inser att jag är rätt sen på bollen, men det gäller ubåt nr 2 som låg vid samma kaj som den sprängda.
En engelsk vloggare, Suchomimus, tycker sig se en andra explosion vid aktern på denna ubåt, några sekunder senare. Pekar på 1. det kan inte röra sig om nedfallande skräp (för stort plask) 2. två andra fartyg skvalpar till (av något annat som rört om i vattnet) 3. en småbåt i rörelse skvallrar om ett klipp i övervakningsfilmen. Vad hände under de sekunderna? Varför vill UA inte visa det?
Hypotesen är att u-brännaren släppte av en mina e dyl invid aktern på sin väg fram till huvudmålet, den inre ubåten. (Min amatörgissning är att minan hade mindre verkan men ändå kan ha skadat målet.)
Jag vet att Bloggarn ogillar videor pga låg infotäthet, men tycker det ändå är intressant. 10 min.
“Unusual time jumps in the video between the initial strike on a Kilo-class submarine and a blast near a second one suggest that perhaps two submarines were hit at Novorossiysk, with the other one being hit by a planted charge by the marine drone.”
https://www.youtube.com/watch?v=oz51KDlbFcQ
Putler tjatar om att mer barn ska födas, så befolkningen växer, samtidigt så offrar han hänsynslöst folk i sitt krig. Först tyckte jag det var en paradox men nu inser jag att det är ju logiskt!
Nya!
https://cornucopia.se/2025/12/uppdateras-extrema-ryska-forluster-igar-inklusive-ubat-pokrovsk-haller