Ellevio inför nu effektdebitering på prov för en del kunder i Stockholm, som därmed får betala mer för sitt elnät om de förbrukar säkringens fulla effekt. Att exempelvis ladda en elbil med full trefaseffekt kommer kosta 650:- SEK per månad extra. Genom omläggningarna kommer elnätsavgifterna höjas och eventuellt är detta ett sätt att gå runt Elmarknadsinspektionens (EI) regleringar av tillåtna elnätavgifter.
Idag har Ellevio i Stockholm en fast elnätavgift på 260:- SEK inklusive moms för 16 A huvudsäkring och 335:- SEK för 20 A, vilket antagligen är de vanligaste abonnemangen för villor, särskilt moderna dito. Rörlig elnätsavgift är 27 öer per kWh. Allt detta är inklusive moms och taxorna hittas här (PDF).
Det införs en effektavgift på 65:- SEK inklusive moms per kW, samtidigt som dessutom den fasta avgiften höjs för 16A-kunder till 335:- SEK per månad.
Effektavgiften beräknas på de tre högsta effekttopparna under månaden. Om man t ex laddar en elbil med 14 A trefas bränner man cirka 9.66 kW och med övrig förbrukning i huset bör man med lätthet nå 10 kW i effekttopp. Tre sådana laddningar en gång i månaden och din elbilsladdning kostar därmed 650:- SEK enligt effekttaxan.
Ellevio beräknar avgiften på medlet av de tre högsta topparna.
Själva laddar vi med 12 A och 8 280 W kanske 20 gånger i månaden och våra toppar på vår 25 A huvudsäkring har de senaste två veckorna noterat 15 465 W, 13 985 W och 14 394 W, vilket skulle bli 65*(15.465+13.985+14.394)/3=949:- SEK i extra elnätsavgift. Totalt åtta av fjorton dagar har elbilen laddats. Topparna nattetid uppstår nog när varmvattenberedaren (3 kW) går igång samtidigt som elbilsladdning.
Vi har Ellevio som leverantör, men bor inte i Stockholm. Detta kan dock vara symptomatiskt med hur det kan se ut att vara elbilsägare med effekttaxa. Ellevio verkar inte heller bry sig om när på dygnet topparna inträffar – en del andra elnätsägare räknar bara maxeffekten dagtid och låter kunderna bränna på maximalt under lågkonsumtionstimmarna nattetid.
Ellevio hävdar att om du minskar dina effekttoppar så blir din elnättaxa lägre, men som alla ser behåller man alltså grundavgiften och 16A-kunderna får rent av höjd avgift. Däremot försvinner taxan per kWh. I vårt fall skulle det med 27 öre per kWh innebära en minskning med ca 400:- SEK och totalt ökar alltså elnätkostnaden med 549:- SEK, netto i detta exempel.
Detta “ökar möjligheten för dig som kund att enklare påverka din elnätkostnad”. Duh. Ytterligare en variabel att ta hänsyn till kallas för enklare.
Ett hushåll som idag har 16A och förbrukar 15 000 kWh, vilket torde vara normalt för en modernare villa med värmepump betalar nu 260+0.27*1250=597:50 SEK per månad. Med en effekttaxa enligt ovan där man t ex kör spis eller ugn (2000 W) samtidigt som värmepumpen (2000 W) och övrig förbrukning (500W) – kyl, frys, hemlektronik, belysning mm – kommer man betala 335+4.5*65=627:50 SEK. Det blir alltså en höjning. Detta var snällt räknat. Kör spis, ugn och värmepump samtidigt så når du över 6000 W.
För den som har elbil blir höjningen desto större, men det drabbar förstås ingen fattig. Eller tidigare icke fattig. Stigande räntor, 13% dyrare mat, 500% dyrare el, trefaldigad ränta från 1% till 3% på bolånet, och ännu värre på leasingen av bilen kommer kanske förändra bilden av fattig och rik framöver.
I Stockholm råder det som bekant kapacitetsbrist i elnätet på grund av det kända svenska fenomenet att leva på gammal infrastruktur och strunta i att bygga ut i takt med befolkningsökningen. Effektdebitering är tänkt att lösa detta problem, samt förstås öka intäkterna för elnätbolagen. Så kallade smarta elnät.
Eventuellt kan överintäkterna tvingande behöva gå till investeringar, men EI:s regelverk ser förenklat ut att ju större investeringar, desto mer vinst får monopolisten ta ut så det är oavsett win-win för Ellevio. Samtidigt har jag för mig att det finns något domslut som kommit fram till att elnätbolagen får ta ut hur höga avgifter man har lust med och göra hur stora vinster som helst, så effekttaxa kan vara ett sätt att smyga in detta och sedan säga att kunderna får skylla sig själva för de kan ju enkelt själva påverka sin elnätkostnad.
Återstår att se om man även kan hävda brist på elnätskapacitet hemma hos oss framöver. Vi bor trots allt en kilometer från stamnätet och två kilometer från ett av de större ställverken.
Så länge gratulerar vi de stockholmare som fått denna möjlighet att enklare påverka sin elnätkostnad.
Man kan tycka att det omvända också borde gälla – den som matar ut effekt på nätet borde få 65:- SEK per tre timmars medel kW maximal effekt under månaden i form av nätnytta. Eller mer – solkraft producerar ju främst dagtid under högförbrukning och nätnyttan torde då vara större än månadsmedlets 65:- SEK.
101 kommentarer
Hur kommer då skattavdraget för solcellsproducenter påverkas. Får man även där nån snitteffekt att förhålla sig till? Som sagt många variabler…
Borde väl gå att undvika genom att investera i en lastbalanserare / effektvakt eller vad man ska kalla det, och bara har en elbil att ladda. I vårt fall laddar vi 200kWh / månad i medel dvs lite mindre än 1 full laddning per vecka, så det är väldigt enkelt att sprida ut laddningen till lägsta möjliga effekt för boxen flera nätter per vecka istället för att ladda 16A 3-fas (11kWh) i typ 5 timmar en natt per vecka.
Dock begränsar det ju möjligheten att ladda max när priset är som lägst om man har timdebitering.
Och kan bli stökigt om man har flera bilar i familjen och behöver köra (dvs ladda) mycket.
Kräver ju en del i form av lastbalanserare, och sedan att de facto balansera lasterna i proppskåpet. Inget som man “får” göra själv utan behörighet.
Kanske måste man kunna justera laddboxens effekt? Och hur gör man då det?
Läste om någon som hade skrivit något skript för hemautomation som slog av elbilsladdaren om man låg på 80% av månadens toppvärde.
Gynnar de som är lite “om sig och kring sig”, samt med färdigheter inom digitalisering/automatisering, och även ekonomisk möjlighet att genomföra dessa projekt. Men för de allra flesta så blir det nog till att bita i det sura äpplet.
Lastbalanserare balanserar last mellan faserna, totala effekten upptagen från nätet förblir densamma (Något förenklat då vissa lastbalanserare även har reaktiv effektkompensering men inget som påverkar en villaförbrukare). Som jag förstår det är det denna totala effekt (3-fas effekt) som gäller för beräkning av priset inte maxeffekt per fas.
Således till ingen nytta i detta fallet. Handlar bara om att kunna flytta den totala last till så jämn fördelning på dygnet som möjligt. Dock sätter timdebiteringen käppar i hjulet som Lars nämner.
Fasbalansering är inte samma sak som lastbalansering förvisso. Lastbalansering reglerar oftast bara effektuttag. Kan man balansera faserna vilket de flesta större installationer klarar kan man optimera laddning när man för ta hänsyn till otyget hybridbilar. Då kan man ladda med olika effekter över faserna, utan att nå max ”lastbalans”
*inte klarar
Men fasbalansering funkar knappast i ett småhus, man måste ha ett väldigt avancerat elsystem om det ska gå att flytta runt laster dynamiskt.
Börja styra mer med automationen. Om nuvarande uttag från nätet >4kW stäng av uttag till kaffebryggare/spis/varmvatten patron etc om dessa inte redan är aktiva. Eventuell elbil får laddas långsamt eller om solen lyser och det finns paneler att plocka av.
Ja, det här blir ju bara bara ytterligare en parameter i en redan krånglig ekvation. Och då gäller det ju att effektvakten/lastbalanseraren verkligen fungerar och inte bara är en leksak (Watty).
Och det vore ju trevligt om nätnyttan på något sätt matchades, alltså lite bättre betalt när man levererar solel lokalt.
Värst vad billigt elnätet varit i Stockholm. Här i Skåne betalar vi 612,5 kr i fast avgift för 20A+24,5 öre per kWh till E-on. Men då ska man ju ändå vara glad, för ett par år sedan tvingades E-on sänka den fasta avgiften från 665 till 537,5 kr i månaden, men de är som sagt snart ikapp sänkningen igen.
Jag reagerade på samma sak. Kommer ihåg sänkningen, men inte detaljerna kring den. Vet du vad det var som tvingade fram den?
Ladda med lägre effekt.
De har i princip kopierat Göteborg energis upplägg. Detta borde kallas elbilsavgift eftersom den slår hårdast mot elbilsägare. Jag vet flera som har flyttat tillbaka sin elbilsladdning till dagtid (oftast betalstolpar på arbetet) eftersom det inte lönar sig att ladda hemma nattetid
Ge dem tipset att ladda långsammare på natten så vips ingen avgift alls…
Den stora besparingen med elbilsladdning hemma kommer med timdebitering och då behöver man kunna ladda fullt under lågpristimmarna. Jag laddar med 11 kW och behöver 4-5 timmar för att fylla batteriet. Det är sällan billigt längre än så. Laddar man några extra timmar på kvällen eller morgonen kan det kosta 5-10 kr/kWh och det lär bli än värre i vinter.
I mitt fall kommer jag som nödlösning använda en publik laddare om priset på nätterna går över 3.50. Då belastas samma elnät med samma 11 kW, fast inte hemma hos mig.
Någonstans där, kring 3-4 kronor/kWh ligger också smärtgränsen när det inte längre lönar sig att köra elbil, miljön oaktad.
Min bror pendlade runt 20 mil per dag med elbil. Han laddade enfas runt 8A varje natt utan problem och batteriet räckte.
Din bror har inte timdebitering? På fyra timmar blir det 7,3 kWh, vilket räcker 3-4 mil minus bilens tomgångförbrukning. Med timdebitering kan man inte smygladda med enfas 8A.
Paul:
Jag tror din inte din bror berättar hela sanningen.
Om han reste 20 mil per dag, borde det ta minst två timmar, plus nio timmar på arbetet. Det blir 11 timmar, vilket ger 13 timmar kvar att ladda på. Då skulle laddingen bli knappa 24 kWh.
Han bil få i så fall inte dra mer än 1,1kWh per mil, vilket är svårt om man vill köra mer än 50 km/h.
Skulle han kört så sakta, minskar tiden för laddning och ekvationen går inte ihop ändå.
Antagligen laddade han på jobbet och fyllde bara på så mycket det gick hemma.
De flesta i min omgivning behöver dock bara ca 4 mil laddning per dag, och det klarar man ju galant med enbart 2kW under en natt.
Det kan nog finnas olika orsaker att man inte gör det. Dels så är nattens billiga timmar ganska få och dels funkar det inte bra med alla bilar.
Min egen bil exempelvis går inte alls att ladda under 8A och om man laddar med 8A så sjunker verkningsgraden under 70%. Däremot är verkningsgraden bra vid högre effekter (typ 11kW). Det finns lösningar för det också. Själv laddar jag fragmenterat med 11kW och belastar därmed inte varje timme lika mycket (ex laddar mellan 00:30 och 01:30, sedan 02:30-03:30). Det ger ca 5.5kW per “kalendertimme”. Varför gör inte alla det? Jag tror de flesta vill hålla det enkelt och kostar det 1.60/kwh på jobbet så väljer man att ladda där. Jag tror inte det är det som energibolagen försöker åstadkomma.
Jag har själv provat hur långsamt jag behöver ladda för att komma ner till samma överföringsavgift som innan prisförändringen och det är ca 2-2.5kW för mitt hus. Med ca 5 billiga timmar per natt kan man alltså teoretiskt ladda ca 10kwh om man ska undvika de timmar då elen är dyr
Kanske kan vara en idé att ladda andra halvan av timmarna. Gäller att hålla koll på hur värmepumpen hanterar lågpristimmarna också. Kör den full effekt när priset precis sjunkit eller väntar den till sista halvtimmen innan högpris? Blir onödigt komplicerat med effektavgift.
Effektavgiften mäts här i Göteborg genom att man tar medelförbrukningen för hela timmen så det spelar ingen roll vilken del av timmen vi laddar. Skulle dock inte förvåna mig om det kommer mätare som känner av effekttoppar momentant och då får man garanterat titta på när under timmen förbrukningen sker.
Felet med effektavgiften tycker jag är att den är politiskt driven snarare än tekniskt. Om man velat minska effekttopparna så hade man haft en rörlig effektavgift på samma sätt som elpriset. Detta hade gjort det lättare för kunderna att hjälpa till och flytta sin förbrukning till “bättre” tidpunkter. Idag är den bara utformad för att ta ut en extra avgift av elbilsägare.
På en mässa talade jag med representanter för Göteborg energi som talade sig varma för teknik som v2g, där villaägare kan hjälpa till att minska effekttopparna genom att nyttja sitt bilbatteri. Problemet är att de som gör det sedan blir straffade när bilbatteriet måste laddas upp igen. Logikfel som jag ser det
Hur vet du att verkningsgraden sjunker? Pga av lite olika omständigheter så har jag bara en vanlig shucko 230v laddare som jag laddar e-niron med.
Ställ krav på att alla laddboxar, alla växelriktare, alla “smarta” prylar, kyskåp, diskmaskiner, torktumlare, ventilation, varvattenberedare, ja allt, ska ha stöd för styrning och övervakning via ett öppet API lokalt utan molnet. Då blir det ju möjligt att styra på ett enkelt och smart sätt. Nu blir det inte direkt enkelt på något sätt, utan bara fler regler att förhålla sig till men att det i praktiken blir svårt att optimera rent praktiskt.
Öppet, lokalt, lätt att hacka. Tyvärr kommer det att dröja noll komma ingen tid alls innan allsköns jävelskap inträffar.
–
Tänk dig att få din hemmainfrastruktur hackad och kidnappad. Betalar 10 lax i bitcoin annars tinar vi allt i din frys och du kan inte ladda din bil. Typ.
Öppet och lokalt betyder inte att det är mer utsatt för hackning. Tvärt om skulle jag säga. Öppet i motsats till proprietärt betyder att säkerheten kan granskas och ett centralt system ger så mycket mer vid en lyckad attack än ett lokalt.
Instämmer till fullo. Om det dessutom finns en fysisk brytare (eller liknande) för att aktivera kommunikation med API:et så skulle man kunna undvika problemet att det finns lika många undermåligt skyddade system (ex någon som skaffar ny kyl, men varken har intresse eller kunskap att ha tillräckligt säkert nätverk).
Om det är lokalt så måste fienden redan vara innanför väggarna eller först hacka sig in i routern som inte forwardar några portar från internet till de lokala enheterna eller så måste denne hacka in sig på någon annan enhet som är ansluten lokalt. Detta är “security in depth”; d.v.s. först måste fienden ha direktaccess eller äga någon dator eller router för att sedan kunna hacka det lokala styrsystemet.
Om fienden inte är i din nätverksskrubb och direktkopplar en ethernet-kabel direkt till din router så är det bara koppla ut ethernet-kabeln till internet och koppla bort infekterade enheter och fabriksåterställa styrsystemet.
Öppet betyder inte oskyddat, utan öppen källkod, d.v.s. i regel mer skyddat.
Det kan givetvis smyga in sig buggar och exploits ändå. Men då måste
Håller på en hel del med HA och är beredd att hålla med att det verkligen inte är för alla. Systemet “ruttnar” över tid och behöver ses över lite då och då. Prylar går sönder och måste ersättas med likvärdig men inte riktigt kompatibel, firmware-uppdateringar kommer lite då och då, vissa enheter faller bort i det tysta och när man får en mängd enheter så börjar det närma sig att ha en ip-plan och dokumentation. Man byter router, wifi osv som medför förändringar i nätet och helt plötsligt försvann konfen med vlan som man glömt bort. Men för det mesta fungerar det väldigt bra.
Eller så går vi tillbaka till det elsystem vi hade på 80-talet där allt sånt här tjafs var helt irrelevant. Kommer ni ihåg reklamen “två hål i väggen”? Den skulle inte funka så bra idag.
Ställ krav på att alla laddboxar, alla växelriktare, alla “smarta” prylar, kyskåp, diskmaskiner, torktumlare, ventilation, varvattenberedare, ja allt, ska ha stöd för styrning och övervakning via ett öppet API lokalt utan molnet. Då blir det ju möjligt att styra på ett enkelt och smart sätt. Nu blir det inte direkt enkelt på något sätt, utan bara fler regler att förhålla sig till men att det i praktiken blir svårt att optimera rent praktiskt.
Spännande koncept att man måste betala extra för att nyttja den säkringsstorlek man har redan betalat för. kommer Ica börja ta betalt för att man skall få utlovade 450 g kaffe i paketet också?
Påminner om vad BMW gjort med uppvärmda säten.
https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2022/07/29/are-software-limited-features-like-bmw-heated-seats-or-tesla-limited-batteries-good-for-the-customer
Ja, pay-per-feature verkar vara framtiden!
Var det inte samma på AS/400:orna i forntiden där man kunde låsa upp CPU:er med en kod från IBM om man ringde in? Som jag minns kom boxen kom utrustad med X antal CPU:er även fast man bara köpt n stycken (där n < X givetvis).
För IBM mainframes verkar det gälla än idag.
Cloud funkar exakt så. Pay-per-use.
Vi har haft liknande i ett par år(?) om jag fattade detta rätt. Låglast och höglast (endast vinter). Brukar styra bastun efter detta så den bryter timmen – kapade topparna en del. Man får väl ladda bilen 00.30-01.30, 02.30-03.30, osv..? Surt att inte kunna utnyttja lågpriset maximalt då man bara får ut halva tiden.
När vi ändå pratar el: SE4 får imorgon ett medelpris på 557 öre/kWh sett över dygnet. 780 öre/kWh mellan kl 19 och 20. Det är inget nytt rekord, men det kanske medelpriset står för?
Själv blir jag bara trött när jag hör sånt. Ständigt ändrade regler och tariffer. Vem har tid och lust att hela tiden kolla in olika villkor & kostnader från olika bolag ? Och om jag köper en elbil idag så blir det en ständig kamp för att hålla koll på laddning & kostnader osv. När som helst kan det ändras till det sämre. Inte intresserad !
Precis. Vi hade ett bra elsystem tidigare. En vanlig konsument ska inte behöva hålla koll på priser, tider, effekt m.m. Statens uppgift är inte att plåga folket.
Jag läste en intressant artikel där Ford F150 Lighting (pick-up) skulle användas som batteri för V2H med upp till 9kW. Tillkommande utrustning förutom bilen var en avancerad laddbox (ca13kkr) och en styrenhet till elskåpet (ca 35kkr). Installationskostnad på ca10kkr-40kkr. Har Cornu kollar på detta upplägg för t ex Tesla eller liknande?
Inte så många bilar som stöder V2H/G. Kia gör reklam för det, även om den inte verkar leverera mer än 3.6kW (1 fas 16 A(?)). Men ingen Tesla ännu.
Det känns ju som de skjuter samhället i foten, helt enkelt. Alla borde ju tjäna på att kunderna kan flytta så mycket effekt som möjligt till nätterna (eller åtminstone till de perioder då det finns ett överskott på effekt). Att börja straffa folk som t ex investerar i batterilagring för att undvika att använda (extern) el när det är brist är ju helt korkat.
Rimligare (för elsystemet) vore att enbart tillåta timdebitering för alla kunder (sa han som tecknade ett femårskontrakt förra hösten).
När det gäller elbilsladdning, är det inte standard på elbilar att kunna ställa laddström/laddeffekt?
8 kWh laddning skulle kunna skötas genom 2h laddning på 6A istället för 12A och 1h eller 4h och 3A.
Smartare användning av elnätet är nödvändigt.
Fast jag laddar i 5-6 timmar.
Då kör du helt slut i princip, 8kW * 5h är ju 40kWh vilket är runt vad elbilar generellt har i batteristorlek. Den absoluta majoriteten kör inte så mycket. De flesta kör 2-3 mil per dag som mest vilket ger någonstans runt 4 kWh.
Jag har 100 kWh och kör ca 4000-5000 mil om året.
Öht ska du inte försöka mansplaina någon kring dennes personliga omständigheter, det får dig bara att framstå som …
Medelkörsträckan är < 3 mil.
Det är alltid någon som är i kläm. Just nu SE4 som är utsatta för haters från vänstern.
Och Miljöpartiet som tycker man skall bojkotta lokalt produceat bröd och först transportera säden till ett postnummer 8XXXX och sedan transportera ner brödet (mest luft) igen.
40kWh anses inte som normalt idag, snarare 60.
Problemet är att man vill utnyttja de timmar på natten med lågt pris. Man vill helt enkelt fylla på bilen så mycket som möjligt under de timmarna. Som Lars skriver, ytterligare en variabel blir svår att ta hänsyn till. Rejält svårt för många skulle jag tro.
Man kan ju tycka att om man betalar för 3x20A så har man ju redan betalat för att kunna bränna på med full effekt så mycket man vill.
Så kan man tycka. Säkra ner de där handa husen till 10 A om det är så det ska vara.
Märkligt att det gäller hela dygnet till skillnad från stora kunder där det inte gäller i samma utsträckning på natt och helg.
Ej jätteinsatt, men för husägare kanske batterier kan vara ett option att jämna ut “topparna”? Ferroamp har jag sneglat lite på i samband med att jag planerar att installera solceller. Vad jag förstår är inte biltillverkarna jättepigga än så länge på att låta bilbatterierna förse huset med ström. Antar att det har med garantier m m att göra. De lovar väl en viss prestanda efter ett visst antal körda mil, men har du dessutom “laddat” huset med hjälp av bilen så kan säkert frågetecken uppstå… För mig lutar det åt ett batteriskåp i garaget i samband med solcellsinstallationen. De andra elbolagen lär följa i Ellevios fotspår är min spaning.
Det där med att el är billigare på natten det bygger väl på att färre använder el då ? Men om allt fler flyttar sin strömförbrukning till natten då blir det väl till slut en utjämning av priset? Jag läste att allt fler industrier funderar på att köra på nätterna istället.
Det händer redan.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/KzEV4y/elpriset-pa-natten-snart-lika-dyrt-som-dagen
Det går inte att lura systemet,alltså måste vi minska vårt elberoende drastiskt.
Varför inte istället se till att elen räcker åt alla i vår välfärdsstat. Vi har troligen Europas största uranfyndigheter att ta av. Vi skulle kunna täcka hela EUs behov av el om vi ville. Grymt bra för statskassan. Som ett olje-Norge, fast miljövänligt och fossilfritt.
Kör 3 timmar på natten numera med värmepump och elpatron för varmvatten. Lönar sig vid ca 3kr/kWh på dagen.
Bara värmepump övrig tid…
För Ukrainas skull så är det ju viktigt att vi SPARAR el. Så mycket vi kan. Mitt förslag är att vi börjar med att förbjuda elbilar. Jag visste att det inte skulle finnas el till “omställningen” och drog mitt strå till stacken och satsade på en stor dieselbil.
Jag tänkte att elbilar är ju ändå inga riktiga bilar, utan påminner mest om leksaker man vrider upp, släpper på golvet och så kör dom till närmaste golvlist.
(spår av ironi kan förekomma)
+1
Elnätsbolagen forstätter ducka sitt ansvar att bygga ett tillräckligt bra elnät och försöker få kunderna att lösa problemet. Lite som SL som ber folk att “försök undvika att åka mellan 7 och 9″…
Effekttarriffen är bara ett spel för att kunna öka intäkterna i smyg med motiveringen att”kunderna kan påverka sin kostnad”. Det är inte sant, de får bara oss kunder att slåss sinsemellan, totalen bolaget får plocka ut är ändå reglerad och kommer såklart maximeras, så i praktiken kommer bara de svagaste behöva betala hela kalaset. Alltså, de som till skillnad från majoriteten här i kommentarsfältet inte har råd eller möjlighet att investera i solcellsanläggningar, batterilager, nya energisnåla vitvaror och avancerade system för att minimera effekttoppar.
Men de mest utsatta kommer inte vara de som protesterar så politikerna hör, så det är inget problem.
+1
Det är väl fullt naturligt för företag att försöka optimera logistiken? När man rear ut varor med kort datum är det ju typ samma sak, man försöker ändra kundens konsumtionsmönster genom ekonomiska incitament.
Varför är det ett problem att elbolagen gör detsamma? Är det månne för att du anser att el är en viktigare vara än, säg, en jävla tröja från H&M i förra säsongens färg? I så fall kan jag absolut hålla med dig.
Det sista du är inne på, det är viktigt, så viktigt att vi bestämt att marknaden inte skulle vara betrodd att göra ett bra nog jobb, därav nätkoncessionen. Jag förstår precis VARFÖR nätbolagen gör detta, problemet är att det går helt emot syftet med att ge bolagen monopol. De fick monopolet mot att de lovade att leverera ett nät som täckte behoven, sen har de ärligt talat inte gjort ett skit annat än att plocka ut vinster och gråta över att de inte får skinna sina kunder mer. När det nu krävs omställningar så hittar de på såna här ursäkter till lösningar istället för att göra det enda jobb de har, och alltid haft.
Ja, det var ju synd att Stockholms stad sålde ut Ellevio då, om deras leveranser är så livsviktiga för så många människor. Men nu tycker jag vi gör som fascisterna i Timbro och svenskt näringsliv säger och privatiserar vatten också:
https://timbro.se/smedjan/privatisera-vattnet-innan-det-ar-for-sent/
Samtidigt är den stora vinnaren Svenska Kraftnät som drar in ungefär 5 miljarder i transmissionsavgifter varje månad. Om man nu undrade varför ens elnätsavgifter är så höga. Det blir sisådär 60 miljarder i år. Vilket motsvarar en tredjedel av Vattenfalls hela omsättning 2021, för att få lite perspektiv på summan.
Man kan alltså se det hela som en enorm dold skatt som alla som har ett elabonnemang betalar. Staten har alltså inte direkt några stora incitament för att ändra på saken i närtid.
SvKs stora vinster nu läggs väl så vitt jag förstår på elleverantörens kostnader, jag har då inte sett något genomslag på mina nätavgifter.
Elnätsbolagen har marginaler på mellan 30-50% , det gäller Ellevio, Eon och Vattenfall främst.
EI har kapitalt misslyckats med sin reglering av elnätstarriferna, troligen för att vänstern som senaste 8 åren suttit vid makten hatar alla elområden och vill tvinga ner elförbrukningen till varje pris.
Det lilla försök som gjordes av Baylan smusslades bort av den mest inkomptetente Ygeman i en överenskommelse där främsta fördelen för elnätsägarna var att Baylans reduktion försvann.
Eftersom bara 25% av höjningarna av elnätstarriferna går till investeringar i elnätet borde detta styras upp på allvar.
Att känna hat mot något så opersonligt som ett elområde verkar lite märkligt, än knepigare att hata allihop, vilket ju blir hela Sverige.
Det är nog säkrare att rösta på några andra politiker i så fall, som inte hatar landet vi lever i.
Bättre med höga rörliga elpriser än höjda fasta avgifter.
Det viktiga är ju att minska på elförbrukningen.
Gick in på länken i inlägget dpm går till Ellevio. Handfasta råd.
“Sprid ut matlagningen, elbilsladdningen och disken över dygnet”
Just rådet om matlagningen får mig att skratta inombords. När kommer direktivet om tillåtna maträtter som att bara äta äpplen eller Gazpacho vilket kräver noll i uppvärmning? Dessutom ger äpplen ingen disk men elbil har jag inte köpt än så det får jag vänta med innan jag kan ladda den på natten. Elbolagen kanske ska vara försiktiga med vad de önskar då deras affärsmodell bygger på förbrukning.
Kan kanske vara intressant att se hur priserna ser ut i Norge, före och efter “strömstötte”:
Augusti genomsnitt spotpris+moms NO2 (som är dyrast i Norge): 5.54 NOK. Strömstötte: 3.73 NOK. Med nettleie 0.5 blir det för hushåll då totalt 2.31 kr/kWh. Strömstötte=80% av spotpris över 0.7 kr. Från Oktober så ökas strömstötten till 90% av spotpris över 0.7 kr, dvs. med samma spotpris så blir det då totalt 1.84 kr/kWh.
Sverige har betydligt lägre spotpriser än Norge; 2.11 kr/kWh för SE3 och 2.89 kr/kWh för SE4.
De har 30% högre löner i Norge. Det får man inte glömma bort. Sen är ju det mesta annat dyrare i Norge.
Dessutom har nästan alla hus minst en vedkamin. Sant att nästan allt är dyrare, bortsett från elbilar och blöjor (!).
Men tycker att det är intressant att titta på Norge, för de har inte lagt ned någon kärnkraft eller annan kraftproduktion. Dessutom är det väldigt mycket vattenkraft i det området som är dyrast (NO2). Så det blir super-tydligt att det höga priset kommer från pris-smitta pga ökat export-kapacitet.
Kan någon förklara? Låt oss säga att jag drar på induktionshällen på max i 5 sekunder. Enligt papper så kan den ju dra upp till 11kw på 3-fas. Har jag då skapat en effekttopp som Ellevio använder för sina uträkningar?
Det är snitteffekten per timme som räknas.
Ett tag till ja, 2024 skall vi gå över till 15min istället för timspot.
Tack
Intressant sätt att utnyttja en monopolsituation. Kommer avgiften att gå till nätutbyggnad? Tveksamt va..?
Nej. Solkraft genererar *inte* som mest solkraft när förbrukningen är som högst. Förbrukningen är inte som högst mitt på dagen utan i en bred platå i princip mellan 8 till 21. Du kan titta på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/. Dessutom är förbrukningen som högst på vintern med ca 23 GW istället för 14 GW som idag och en kall december-februaridag ger solkraft ingen kräm alls; några timmar runt 12-slaget och då endast om det inte är snö på panelerna eller molnigt som det är 9 gånger av 10.
På sommaren, när elförbrukningen är som lägst på året, så producerar solkraft en vacker dag en ganska smal gaussliknande kurva centrerad på ca kl 13 lite med en halvhöjdsbredd på ca 6 timmar. Om många installerar solkraft blir det då en så kallad “duck curve” där nettoförbrukningen är mycket hög på morgonen, sjunker mitt på dagen när folk kan få mycket av elen från solkraft, och sedan hög på kvällen (arean under kurvan för nettoförbrukning ser ut lite grann som en anka; om man har fantasi…). Elnätet måste då hänga med och rampa upp väldigt fort på kvällen för att hålla spänning och frekvens inom marginalerna. Till stor del kan vi lösa det med vattenkraft i Sverige; med proviso att vi inte bygger för många elledningar till länder som inte kan lösa det med vattenkraft och åker snålskjuts på det svenska nätet (så som Tyskland). I många andra länder innebär detta dock oeffeketiva “single cycle” gasturbiner där man inte tar tillvara på restvärmen för att driva ett ångsteg eftersom ångturbinen svarar på ett par timmar medan gasturbinen svarar på 5 minuter. Man rampar då upp väldigt snabbt, och använder dessa single cycle turbiner för att hålla balans medan de långammare verken svarar. Detta bygger in massa farligt fossilgasbehov (se Tyskland).
Solkraft tillför inte mycket nytta till elnätet i Sverige. Jag ser det mer som att individer kan utnyttja en bugg i hur elnätet är designat för att tjäna lite pengar med solkraft.
Nja, Visst vi i Sverige kanske inte förbrukar mest mitt på dagen men priset sätts på EU nivå och där är behovet större när solceller ger som mest. Just växelriktare är även dom dom “enklast” kan hjälpa till att hålla hz och volt i nivå (undantaget givetvis större vattenkraftverk, Kärnkraft och Karlshamn)
Sedan är det mest Danmark vi håller över vattenytan med våran reglerkraft, Tyskarna hjälper ju danskarna med på just den biten
Man kan knappast säga att elbilsaddningen kostar 650 :- per månad baserat på effekttopparna. Det vore bara sant om man annars hade haft en effekttop på 0.
Den höjer garanterat effekttoppen om man kör max, men knappas från noll….
Nu när alla vet hur låg milkostnaden är på elbil är det bara en tidsfråga innan alla börjar på att försöka suga åt sig vinsten jämfört med icke elbil.
Naturligtvis gör statistisk spridning mellan abonnenterna att besparingarna för nätleverantören som den potentiella utjämning som effektdebiteringen skulle kunna ge är försumbar. Detta är rimligen bara ett enkelt sätt för Ellevio att tjäna mer pengar.
Kan ju också konstatera att här i Stockholm där har jag flera hundra andra abonenter inom en 200 m radie så är redan både rörliga och fasta kostnader innan detta “försök” cirka dubbelt upp vad jag har på landet, där jag har 500m till närmaste granne, vi är totalt c:a 10 abonnenter på trafon och har dessutom fått nya nergrävda kablar och väsentligt stabilare spänning utan prishöjningar för två år sedan.
Jag behåller nog mina bensinbilar ett tag till, på bensin finns trots allt fungerande konkurrens och ingen “tankningsavgift” …
Jag har tjatat om att effekttarriff är framtiden.
Det gynnar både producenter, leverantörer och (i längden) konsumenter.
Det är inte “enskilda toppar” som räknas utan medeleffekten per timme, medel av de tre högsta timmarna per månad.
Flera bolag använder liknande.
Ofta har man dock olika pris vid peak/off peak, just för att jämna ut förbrukningen och få folk att tex ladda bilar på natten.
Man kommer behöva “demand management” för att reglera laster, tex slå av VVB och värme m.m om annat förbrukar mycket. Själv har jag byggt en sån som sparar ca 25% jmf fastpris, och ännu mer jmf effekttarriff utan styrning. Enkel och billig teknik.
Intressant är att redan på 70-80talet i Nya Zeeland hade alla hus en kabel som slog av VVB m.m när det behövdes. Inget nytt mao.
Vi skulle även kunna tänka oss att vi har stabil och klimatneutral el till vettiga priser, där konsumenten inte behöver tänka på minsta lilla variabel. Ungefär som vi hade tidigare.
Vilka områden gäller det då? Länken verkar bara gå till en info-sida för berörda, men hittar ingen info om vilka eller hur många det gäller nu i första fasen?
Vill du vara en “early-adopter”? Sedan kan man undra hur detta påverkar gemensam debitering t.ex. en samfällighet med laddstolpar/motorvärmare? De lär väl maxa nattetid.
Mest nyfiken på hur många och vilka det gäller. Tolkar det som att det inte är valbart utan det gäller per område (och kommer säkert till alla på sikt, om inget lagkrav stoppar det)?
Inte helt överraskande, man har nått en kritisk massa på elbilar och ingen hade väl trott att man skulle kunna spara pengar på elbil i förlängningen. Några 1000 early adoptera som talar sig varma för hur billigt det är och när dom nu blivit flera så vill naturligt is elbolagen ha stålarna ni annars lagt på bensin/diesel till sig.
Skulle nog påstå att det främst är staten som via elen vill få in skatteintäkterna som tidigare kom från pumpen.
SEOM har tillämpat detta i snart 10 år i Sollentuna, då det är ett kommunalt bolag så verkar dom ha lite mindre incitament att blåsa kunderna. Effekttaxan gäller bara helgfria vardagar mellan 7-19, den är även lägre på sommarhalvåret än på vintern. Denna tillämpning tycker jag funkar bra och gör nog att dom har en bra balans i nätet, nätavgiften ligger runt 250kr/månad Och nätavgifterna är densamma för 16,20,25A det är den utnyttjade effekten som styr istället. Har varit ett par nyinvigda i elbilsvärlden som gråtit ut i lokalpressen när dom maxat laddningen dagtid men det bör väl korrigeras till nästa månad tänker jag…
Det är väl bra att de inför effekttaxa nu och tar bort den rörliga i stället för om några år när elnätet har blivit överbelastat. Nu har vi ju chans att avstå från elbil och köra diesel i stället när vi ser hur dyrt det blir med elbilar (som just nu dessutom kräver att Karlshamnsverket bränner diesel för att få fram el för 7 kr/kWh i stället för att låta dieseln driva effektiva dieselmotorer) – och så kan elnätet kanske räcka som det är i trånga sektorer.
Att de tar bort den rörliga 27 öre/kWh låter som rimligt då det inte finns någon så stor rörlig kostnad i nätet annat än några enstaka öre effektförluster.
Varför är det vettigt med en effektaxa som bara är för att elbolagen ska kunna strunta i att fixa elnätet? Kostnaden för att lägga in tillräckligt bra ledningsnät för att distributionen ska bli okritisk är marginell, speciellt med dagens elpriser, om man slår ut det över ledningarnas livslängd.
Det bör ju dessutom resultera i att man styr bort förbrukarna från att koncentrera sin förbrukning till när elpriset är som lägst.
Skön inställning att tycka 25-30% verkningsgrad är effektivt. 👍🏻
Jag tror vi behöver förtydliga lite hur elnätsavgiften beräknas.
Den baseras på den sk intäktsramen, vilken är vad elnätsbolagen bråkat med EI om.
I denna ingår opåverkbara kostnader, tex kapacitetsavgifter (till SVK) men även kostnader för investeringar i elnäten och för att räkna ut ngn form av rimlig avkastningen en kalkylränta. Det är här som Stefan Yard har synpunkter då elnätsbolagen har extremt höga kalkylräntor och mycket höga interna lånekostnader till moderbolagen.
Men vad har detta med effekttariffer att göra?
Jo, effekttariffer avser att reducera effekttopparna. Elnätet måste i stor utsträckning dimensioneras för maximal effekt under en viss tid. Behöver man dimensionera upp ökar det investeringsbehovet.
Elnätsbolagen har motiverat stora höjningar i både abonnemangskostnader ( fast kostnad / månad) och överföringsavgifer (öre / kWh) med att man har gjort stora investeringar. Man har gjort stora investeringar.
Men bara 25-30% av höjningarna har gått till investeringar enligt Stefan Yard.
Men om effekttariffer innebär att investeringsbehoven minskar kommer däför elnätsbolagen ha en tuffare uppgift att motivera sina höga avgifter.
Det är också jävligt noga med att redovisa hur mycket de får in så de inte överskrider intäktsramarna. Det är i praktiken ett lagbrott. EI är tillsyningsmyndighet.
Sedan är EI sopor som förlorat varenda juridiskt fall där elnätsbolag gått till domstol för att få höja sina intäktsramar.
Men inte lika stora sopor som Ygeman. Baylan satte ett lagstiftat tak som sänkte abonnemangsavgiften med en tusenlapp för några år sedan när elnätskostnaderna var större än elkostnaderna (minns ni den gamla goda tiden).
Pga en del tjafs om Ringhals och rökridåer gjorde Mygelman en överenskommelse med några elbolag, Stockolms Exergi och diverse vanligt såsse-makt-mygel för att rädda ansiktet. Exakt vad som sades och gjordes är höljt i dunkel, eller vanligt socialdemkratiskt skitsnack och media har såklart inte vågat gräva för djupt för att exponera den SE4 hatande vänstern som gör vad de kan för att depopulera SE4 med elpriser som omöjliggör boende där.
Det här var ju inte så bra nyheter:
https://omni.se/ringhals-4-har-skadats-ur-drift-i-tre-manader/a/1OQQyG
…Och noterades att SR’s nyheter i P1 klockan 7 inte hade detta som förstarubrik (!)
Det skulle vara intressant att veta hur man konstruerat ett system så att man uppenbarligen överskred det tryck som kärlet skulle tåla vid uppstartsförsöket, Om det rörde sig om ett materialfel som visades vid ett övertryckstest eller om det handlade om ett handhavande/manöverfel.
Ett produktionsbortfall av över 1100 MW under den kalla säsongen lär knappast sänka elpriserna oavsett om Sverige skulle kunna reducera elexporten med motsvarande kapacitet. VF uppger att det tar 3 månader att reparera kärlet. Dvs en återstart kan ske tidigast i början av december. Då har det varit kallt i minst två månader.
Ingen fara, det finns ett antal kommentatorer här som hävdar att kärnkraft inte påverkar elpriset.
Jag insåg först nu att Ellevio kommer att införa effekttaxa för alla sina kunder.
Informationen kring detta är noll och intet. Har försökt ha en diskussion med Ellevio, via mail och på sociala medier, men får bara svaret: “ingen förlorar på detta” och “det är bara en omstrukturering av avgifterna”.
Så jag har följt deras exempel och räknat ut att vi kommer att få en avgiftshöjning på 400%!
Vi gör av med lite el, 7000 kWh/år, 20A och varken luftvärmepump eller elbil.
Men vi använder ugnen ibland, kanske dammsuger också.
På septemberfakturan är avgifterna 46,74 kr med effekttaxa kommer det kosta 180kr!
Jag undrar hur det här stämmer överens med de lagar och regler som finns kring elavgifter som säger att de inte får vara oskäliga osv. En höjning på 400% är oskälig om något!
När jag försökt diskutera detta med Ellevio så säger de bara att det inte stämmer, att de inte kan visa någon som helst fakta på HUR de räknar och HUR effekttaxan kommer att slå mot olika typer av hushåll. De hänvisar till företagshemligheter.
Allvarligt talat. Ellevio beter sig inte bättre än maffian och det värsta är att de har monopol, jag kan inte aktivt välja bort dem…