Miljöpartiets gruppledare i riksdagen och ekonomisk-politiske talesperson Karolina Skog tycker att folk ska skaffa elbil istället för att klaga på bensin- och dieselpriserna, och menar att elpriset är mycket stabilare än oljepriset. Stockholmare och miljöpartister verkar ha väldigt klen empati och förståelse för vanligt folks ekonomiska situation.
Franska revolutionen. Gravyr av Isidore Stanislas Heiman efter målning av Charles Monnet |
Karolina Skog twittrade:
“Den mest rimliga reaktionen om man är orolig för ett högt bensinpris är att fråga sig hur vi kan skynda på elektrifieringen. Med eldrift blir vi kvitt både utsläpp och beroende av volatilt oljepris.”
Uttalandet från partiets ekonomisk-politiske talesperson visar tydligt på Miljöpartiets verklighetsfrånvända begåvningspotential. Elpriset är det som är volatilt, och varierar ofta flera hundra procent under samma dygn, och flera hundra procent över året. Samtidigt går det inte att lagra el för privatpersoner, inte till rimliga kostnader. Man kan åtminstone lagra fossila bränslen inom lagens högst begränsade tillåtna förvaring för privatpersoner. Det är elpriset som är volatilt, inte bensin- och dieselpriserna. Det är elpriset som har stigit med 200 – 300% på en sommar, inte bensin- och dieselpriserna. Folk har bara inte fått elräkningen än.
Elbilar kostar från 400 000:- och uppåt och vettiga elbilar 500 000:- och uppåt. För en enprocentare som en riksdagsledamot (med den högsta procenten inkomst i landet) är det kanske ingenting, men det var länge sedan riksdagsledamöterna hade samma lön som t ex en lärare. Istället diar man skattepengar på nivåer de flesta bara kan drömma om.
Och trots de inkomsterna har inte ens Karolina Skog själv en elbil, utan kör en gammal gas-Golf. Så mycket med den elektrifieringen. Boende i ett parhus enligt Booli värderad till 11 miljoner kronor borde det väl vara en smal sak att ta ett lån på huset och köpa den där elbilen om man nu ska skynda på elektrifieringen?
Därtill blir vi inte alls kvitt utsläpp genom elbilar, eftersom Miljöpartiet lägger ner och motarbetar svensk kärnkraft, som istället ersätts med fossilgas och kolkraft.
Jag må tjäna bra – utan att dia skattepengar1. – och köra en Tesla, men jag har inga illusioner om att det är något som är möjligt för allmänheten eller ens de flesta av mina läsare och följare.
Karolina Skog kanske borde träffa den så kallade verklighetens folk istället och inse att de har andra ekonomiska möjligheter än en riksdagsledamot, eller för den delen den typiske miljöpartisten i sin tiomiljonerslägenhet på Södermalm.
Kom ihåg att Miljöpartiet endast har stöd i storstadsregionerna och det är med det stödet de står eller faller. Endast i 55 av landets 290 kommuner röstade fler än 4% av väljarna på MP. Ingen på landet kommer rösta på partiet och det vet Miljöpartiet mycket väl, så de kommer pissa på alla som bor utanför storstaden eller universitetsorten. Så det är i storstaden och mot storstadsbefolkningen man behöver rikta kampanjen mot MP – får resten av landet välja skulle partiet inte ens få dia skattepengar via partistöd.
Sedan är vi många som varnat för att priserna på fossila bränslen kommer sticka iväg, så varningarna är inte nya. Det betyder dock inte att man ska pissa på de vars plånböcker nu töms och som inte har något annat val. För de har inte heller råd att köpa ett parhus för 11 miljoner i Stockholm istället för att som idag bo på landet.
Nä, för att inspireras av Marie Antoinette: “Låt miljöpartisterna söka ett jobb!”
I september 2022 är det riksdagsval. Skicka Miljöpartiet dit de hör hemma, dvs utanför partistödsgränsen. Fundera på hur du kan få de du känner i storstadsområdena att inte rösta på storstadspartiet MP.
1. Vid en kontroll är faktiskt ca 0.8% av mina bruttointäkter före skatt biblioteksersättning och strikt talat skattepengar som ersättning för att biblioteken lånar ut mina böcker gratis utan att jag får annan kompensation. Jag får lite drygt en krona innan skatt när någon lånar en bok, efter skatt blir det mindre än 50 öre. Tidigare har någon procent varit föreläsningar, ca 3% förra året om jag minns rätt, varav en mindre del intäktsmässigt var föreläsningar anordnade av kommunar, landsting eller myndigheter – till Författarförbundets minimiarvode – så det kanske också är att anse som skattepengar. Pga Wuhan-pesten har dock föreläsningarna kollapsat och jag har nu noll bokningar och framöver 0% intäkter – privat eller via offentlig verksamhet – via föreläsningar.
97 kommentarer
Helt enig med Lars
+1
+1
Lars, kommer du fortfarande inte rösta? Vi behöver _allas_ hjälp genom att inte rösta på ett MP-stödjande parti.
Nä. Vilket parti som helst kommer samarbeta med MP om det är vad som avgör regeringsfrågan.
Bra skrivet. Håller med till 100%!
Valdagen kan inte komma nog snabbt. Tyvärr kommer väl klanröstningen hos vita-ängsliga-södermalmsbor att hålla dem i parlamentet ännu en mandatperiod.
För att de ska tappa partistöd måste de väl t.o.m under 1%, är det inte så? Det finns i alla fall något slags gräns som går där, utöver 4%-spärren för att få platser i Riksdagen.
2,5 möjligen är gränsen för att få tryckta valsedlar bekostade 1
Men partistödet är ändå rätt begränsat, utan ledamöter och sakkunniga blir det inte mycket av det.
Elbilar är dyra idag, men lönsamma för den som kör mycket redan nu jämfört med de billigaste fossilerna. Det går också att privat hyra någon för några tusen i månaden så de med normalinkomst men med litet kapital kan fundera på den besparingen jämfört med fossilt.
Senast 2025 blir en normal elbil billigare i inköp än en normal fossil enligt prognoser.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Elbilar är bra på många sätt, men det är inte klart för start ännu. Hyreshus, bostadsrättsföreningar och andra som inte kan sätta upp en egen laddbox är trots allt mycket begränsade i sina val.
Att köpa en elbil och förlita sig på att publika laddare är lediga när batteriet behöver fyllas är nog det stora problemet ett tag framöver.
Man vill ha en säkerhet.
JH du har helt rätt och det är nog viktigare att se till att mer möjligheter till laddning skapas än gnälla på tillfälligt dyr el.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är gulligt att du tror att elen är tillfälligt dyr.
Folk med normalinkomst har bilar som är 10-år eller äldre där leasing/hyra ligger långt utanför budgeten. Börjar låta lite som MP-folket tappat kontakten med verkligheten.
Jag har själv en elbil men hushållet skulle inte klara det dagliga utan en dieselbil också.
Detta har inget med vad de kostar utan det har med de tekniska begränsningarna med elmotorer att göra.
Det är alltså mer än en kostnadsfråga.
@Sjunkbomben, inte för att vara ofin nu men du levererar årets understatement:
"Börjar låta lite som MP-folket tappat kontakten med verkligheten" – [sic!]
Vår finbil motsvarar bloggarens nu skrotade rishög. Bra bil för några 1000-lappar – om året! Rishögen som jag oftast kör kostade 10000 kr i inköp 2018, har kostat 2000 kr i reservdelar och kanske 500 kr i bensinpengar/månad. Kan inte se hur en elbil någonsin kan konkurrera….
Hrm.. Miljöpartiet är inte färdiga med kalkylen ännu bara. Då kommer manuell cykel att framstå som ett attraktivt alternativ…
Tja, nu går det ju inte att rösta bort någon i valet, bara rösta för någon.
Jag har funderat på hur det skulle bli om man kompletterade valsystemet med en minusröst också: alla har en plusröst (som idag) och en minusröst som visar vilket parti man mest vill minska inflytandet för. Nettot av alla röster blir sen grunden för mandatfördelningen (även om man så klart inte kan få färre än noll mandat). Det kanske skulle fånga den antipati som finns för vissa partier, och faktiskt leda till ett mer demokratiskt utfall?
Eventuellt kunde ju bloggen ordna en omröstning för att se vad utfallet blir när man räknar ihop det?
Nu är ju Tesla förvisso ingen premiumbil. Man ack elbilar finns betydligt under 400k, sen har koreanerna passerat Tesla. Tesla Y med sitt svenska pris är ett tydligt exempel på en överprisad instegsbil.
Weak sauce, "fråga sig hur man kan skynda på elektrifieringen" är inte samma sak som "köp en elbil då".
Peak oil är väl en allmänt förfäktad uppfattning här, "fundera på hur man kan klarar sig igenom peak oil" ska man knappast heller tolka som "köp dig en elbil då".
"fundera på hur man kan klarar sig igenom peak oil"
Bygg en bunker – lås in allt som är värt att stjäla. När gängen drar från ort till ort och plundrar det sista som finns kvar lär det bli tufft.
Vanligaste skälet till att köpa en elbil borde vara ekonomi. Jag kör så lite nu att det inte är lönsamt än.
Fast de flesta elbilar köps av företag och då möjligen med tanken att förutom lönsamheten så ser det bra ut för kunder och personal.
Peak oil är mycket nära genom just den kraftiga ökningen av elbilar. Inte för att oljan håller på att ta slut.
Peak el är svårt att se på länge än.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ett problem med elbilar är just den ekonomiska fördelen.
Visst, jag rullade runt i stort sett gratis i somras när elpriset vissa nätter var nere på 2 öre/kWh.
Men nu börjar det se annorlunda ut. När elpriset är 3 SEK/kWh och en elbil vintertid kan dra uppåt 2 kW per mil kostar det 6 SEK per mil. En hyfsat snål bensinbil kanske klarar sig på 0,5 liter/milen.
Kostar bensinen då 17 SEK kör man för 8,50.
Skillnaden är inte så stor som man kan tro.
Visst kan man klara sig billigare undan med långa elavtal, men jag tror inte det blir något trevligt omtecknande när det går ut med den utvecklingen man ser nu.
Tittar man på elprisets kurva de senaste tre åren är det ganska tydligt att det inte är någon tillfällig uppgång.
Vi som har elbil idag får nog njuta av den sista lilla tiden då det var lönsamt, för den tiden verkar snart vara över.
Peak oil ställer till det på andra sätt.
Vi har kanske en föraning vad den innebär med tanke på den eventuellt förestående bristen på kvävebaserade gödningsmedel.
Vi kan säkert ha elbilar efter peak oil men jag gissar att de då mer ser ut som Renault twizy.
Anders med vätgas från stora vindkraftsparker till havs blir nog ammoniak en vanlig metod att hantera vätet och därmed lätt att få fram gödningsmedel.
Peak oil strax, senast 2025, beror på elbilar och inte oljebrist.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nano.
Först ska vi väl försöka få till någon form av billig och stabil reglerkraft?
Är du och dina nära anhöriga beredda att underkasta er matransonering till vi har tillräckligt med vindkraft till gödningsmedel?
Nu importerar vi 50% av maten så utan olja till transporter blir det en lite annorlunda tallrik.
Hur man ska fylla 1/2 tallriken med svenska livsmedel om det inte finns diesel att omvandla till mat kan man fundera på en hel dag.
Peak oil betyder inte att det är slut på olja. Betyder bara att ökningen av användning upphört. Först slutar tillverkningen av nya fossila personbilar hos fabrikant efter fabrikant. Sedan kommer lastbilar som går på el eller möjligen något elektrobränsle.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@JH, kalkylen oven om 6kr vs 8,5kr… räknar du på totalkostnad då eller bara ren bränslekostnad? För om du räknar in Dava's exempel överst så tror jag du finner att den milkostnaden inte stämmer fullt ut… Vi pratar inte om äpplen och päron här utan om riktiga pengar, i verkligheten.
Det är svårt att göra en kalkyl som stämmer exakt och jag tänkte enbart på drivmedelskostanden. Service är självklart dyrare på bensinbilar.
Men vi ska inte gömma att degen ska in. Elbilarna lär nog få tillkommande kostnader, antingen via nya skatter, eller försämrad kvalité för att öka servicekostanderna.
Vi kan nog enas om att det inte kommer vara lönsamt att köra elbil om några år. Bara tvingande.
Jag tycker du skyller onödigt mycket på Stockholmare. I vår valkrets (Stockholms län) var 93,9 av de giltiga rösterna på andra partier än MP, att jämföra mot rikets 93,2. Inte bra, men bättre än rikssnittet!
Den allra värsta valkretsen 2018 var Göteborgs kommun. Västra Götaland Södra ligger också värre än rikssnittet…
4.41% röstade på MP nationellt, så …
Fördelat på de 4 storstadsregionerna, utanför är stödet nära 0 %
Simrishamn är tydligen en storstad då. 4,58%.
Ok då, generellt nära 0 % med enstaka outliers. Men jag antar att du kommer posta en tabell med Sveriges 6004 valdistrikt som visar något helt annat.
Ber om ursäkt. SCB:s lista uppdelad efter valkretsar innehåller endast förtidsrösterna.
Totalt röstade alltså 4.4% på MP nationellt; 7.0% i Göteborg; 3,4% i V:a götaland s:a; 4.8% i Stockholms län.
Bendover.
Jag kan inget om Skåne men är inte Simrishamn fullt av "storstads folk"?
Typ som Åre.
Även Karlstad röstade 4%-nånting för MP. Jag tror helt enkelt att gränsdragningen MP=storstad är en felaktig och förenklad bild. Det gjordes nyligen nån opinionsundersökning som visade att åsikterna stad vs land i Sverige inte var särskilt olika. I alla fall inte ännu. Får idioterna med bAnJoHöGeR och hJäRtlAnDeT hålla på så blir det kanske så till slut, dock.
Tror det står i det länkade inlägget att det är storstäder och universitetsorter. Några få undantag naturligtvis om du vill märka ord.
”Miljöpartiet kan alltså fortsätta att skita i landet utanför de större städerna, då i princip ingen röstar på partiet utanför storstads- och universitetsstäderna, eller deras kranskommuner. Det finns enskilda undantag, t ex Jokkmokk där 229 personer röstade på partiet eller 7.09% av väljarna.”
Andra noterbars undantag är kommuner där många stockholmare köpt sommarhus och sen flyttat till, t ex Åre, eller dit unga stockholmare flyttar för att jobba i besöksnäringarna, t ex Åre.
Vilket ju är rätt långt ifrån det mycket förenklade påståendet "stödet är nära 0 utanför de fyra storstadsregionerna". Vilket var exakt min poäng. Jag är glad att vi är överens där.
Det fanns en länk för den som vill ha exakta siffror. De flesta människor förstår att generaliseringar alltid har undantag. Det blir ingen bra text om alla undantag ska listas. För övrigt har du inte anmärkt på en felstavning i min kommentar ovan.
Ja, alltså, det var inte ens ditt inlägg jag kommenterade utan Sjunkbombens påstående ovanför mitt. Generaliseringar är för all del användbara i lagom utsträckning, men jag tror de flesta har den kognitiva förmågan att tänka på Sverige som något mer än "storstadsregioner plus skogen".
Varför, Sverige är ju storstäderna eller skogen. Prova att flyga över landet så får du se. Visst finns Vänern, Vättern, Mälaren, Hjalmaren och Storsjön… kanske även Torne Träsk… men i stort är det en jävla massa träd. Generaliseringen håller.
Så tycker du universitetsstaden Karlstad med 65000 invånare är en storstad eller en skog?
Hej Ben, och välkommen på ett studiebesök på Karlstad Universitets stora Centrum för Genusvetenskap, här hittar du bara glada MP-kompisar (och en och annan V-kamrat då).
Åker jag till Karlstad kommer jag att fastna på hotellrummet med din mamma så gör inte upp några planer.
Känner mig lite hedrad, äntligen den gamla goda BD med mammafetish, istället för sista årets argumentative sossegnällkärring. Två tummar upp!
Törs man undra om valet av vinjettgravyr skall illustrera ett måhända vanligt önsketänkande här på bloggen, utan att bli bannlyst från vitlistan? Hr. bloggaren kanske kan utveckla hur han resonerade?
Bloggpostförslag (till regelbundet återkommande post):
Räkna ut vilket datum varje månad som du har betalat lika mycket för din el som samma månad föregående år (och kanske även samma månad ett tiotal år före det, för ännu större effekt).
Att lista timpriser (om än hemula) är inte något som särskilt väl når ut och fram till andra än de redan insatta – och avfärdas som du själv redan märkt av de rödgröna extremisterna lätt med någon variant på "ja, det blåser olika från dag till dag, so what?".
Redan där har du 12 st enkla men viktiga bloggposter per år. Bygg sedan på med en årssammanfattning i December/Januari, och kanske en särskild årspost varje höst när den årliga totalsumman hittills överstiger föregående års – så är du nu uppe i 14 st mer effektiva poster vad det gäller att uppmärksamma eländet som orsakats från Stockholm.
Jag tar mig an jobbet att övertyga dig att gå och rösta. Med detta inlägg borde det vara lågt hängande frukt!
väl rutet.
Vore trevligt med en "antiröst" för oss som är tveksamma till att rösta på nåt parti… Men det blir väl som vanligt, hålla för näsan och rösta på nåt av de minst skadliga alternativen…
Ja, en antiröst som komlement till en positivröst vore en väldigt bra – och enkel demokratiförbättrare. Välj om du vill lägga en positiv röst på något parti (för du tycker detta är bra) eller en negativröst på något parti (för att du tycker att just detta parti suger).
Stora risken är väl dock att samtliga partier skulle hamna på minus. Men då kan jag ta över och bli enväldshärskare, förlåt "upplyst despot"
Kanonidé från MP som vanligt! Klart alla ska ha en elbil, bara några småsaker. Priset (som de flesta redan påpekat), bränslet, för att köra en elbil behöver vi ju ha konstant tillgång till el. Jag vet, kommer som en chock för alla – hur fan kan det bli så.
Det denna frejdiga MP dam missar är att om vi inte har el, och som är tillräckligt billig så vi har råd att köra elfordon så kommer hon snart att få uppleva en bister tid i Stockholm då väldigt lite av det hon använder sig av och konsumerar där dagligen uppstår i Stockholm. Inte mjöl, mjölk, kött (nej, det görs inte på ICA), inte mycket. Faktum är att rätt mycket inte längre uppstår i Sverige eftersom våra kära folkvalda tycker om att kväva industrier och jordbruk, gärna utan eftertanke och så snabbt det bara går.
Så när ellastbilsflottan står där så bjuder jag henne en partikamrat att tugga på eller varför inte en smartphone med coola appar, dom har hon ändå ingen nytta av då dom kräver, ja just det el för att fungera.
Delfinen kommer… 2022 är prispariteten här, kostar som en Corolla, är bättre än den på i stort sett allt… 🙂
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210721/byd-dolphin-billiga-kompaktelbilen-med-800-volt/
Kinageddon är på G, och nästa år börjar elbilsfloden. Jag hoppas Europas och USAs biltillverkare står redo för den…
Köpa Kinesiskt och gynna dem? Vore väl på sin plats att någon tillverkare i något demokratiskt styrt land började tillverka en elbil med plats för 2-3 personer, aktionsradie 50 mil enl WLTP (25 mil i svensk vinter) och ett pris under 300 kkr.
För min personliga del skulle det funka. Jag skulle vilja ha 50+ mil under vintern och < 200 kkr i pris och kan nöja mig med plats för två, maxfart 90, men inser att jag drömmer.
De flesta skiter i varifrån bilen kommer så länge kvaliteten är acceptabel. Elbil som går 40 mil för 200k och får plats med 4 pers är smaskens. 🙂
@Brasklapp.
Du är inne på rätt spår.
Det är inte fordonsflottan som ligger på marginalen.
Snarare är det återigen jord- och skogsbruk.
Här nedan är ungefärlig dieselåtgång vid odling av olika grödor.
Något mer för ekologisk odling för övrigt.
"Gröda Dieselåtgång Dieselåtgång (l/ha) liter/ton Höstvete 71,3 12,2 Vårvete 71,9 14,5 Råg 68,7 13,2 Vårkorn 70,0 16,4 Havre 68,6 17,2 Ärter 63,3 24,2 Slåttervall 49,0 6,8 Matpotatis 135,5 4,5 Sockerbetor 130,0 2,6 Raps och rybs 60,0 22,4 Vallodling Den totala dieselåtgången för odling och skörd av en slåttervall ligger i genomsnitt på 49 liter per hektar. Cirka 18 av de litrarna går åt för kemisk bekämpning, gödsling och slåtter. Därefter ska grönmassan konserveras, och här skiljer sig dieselåtgången åt beroende på vilket system som används. Dieselförbrukning för bärgning (efter slåtter) och inläggning av två skördar grönmassa i olika skördesystem."
Jag vill se den eldrivna traktorn som klarar att plöja hundra hektar på en vecka och som inte kostar och väger som en motsvarande modern stridsvagn.
Anders intressanta siffror. Utgår från att plöjning kräver mest kraft så just där är det nog en del pauser för snabbladdning men allt övrigt bör vara enklare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nano.
Utgå från att bonden skiter i att producera mat.
Det blir mer lönande att smälla upp solceller på åkermarken.
Anders vi får betala bonden mer så producerar hon. Åkermark behövs för matproduktion. Solcellerna kan med fördel placeras på vanliga tak och när de är fyllda på nybyggda tak över vägar så behövs mindre snöröjning som extra plus. Minskad diesel i jordbruket kan vi enkelt åstadkomma med skatt på diesel kombinerad med betydligt mer betalt till bonden för mat. Matsubvention.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Elektrifiering? Samtidigt som miljöpartiklarna lägger ner kärnkraften. Håhåjaja!
Vilka kraftverk menar du skall stängas ner i förtid? Har inte hört något…
Love the smell of gasoline in the morning…
Vore intressant med en bloggpost som försökte redogöra, konkret, för vad som skulle krävas för att denna vision skulle kunna förverkligas på riktigt. Dvs: vilken medelinkomst skulle krävas för att alla som idag har bil skulle ha råd med elbil? Vilken elproduktion/överföringskapacitet etc skulle krävas och kostnad för denna enorma elproduktion, gärna med miljöpartiets älskade väderkvarnar som enda energikälla och totalt nedmonterad kärnkraft, fosilkraft osv.
Nu blev det tråkigt. Om vi bara vill och tänker glatt och positivt så löser sig allt. Och vem vill ses som en bakåtsträvare. Obs ironi.
Lite statistik. 2019 körde svenskar ca 6700 miljoner mil. https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/svenskarna-kor-farre-mil-med-sina-bilar/
Tog data härifrån för en Tesla med 100 kWh kapacitet och en räckvidd på 507 km: https://opigo.se/vad-ar-rackvidden-pa-en-elbil-2021/
Räknade jag rätt så krävs det 1.32*10^10 kWh för att all svensk bilkörning är eldriven. Hur många kraftverk av diverse slag det motsvarar lämnar jag till någon annan att gräva i.
ABC den siffran jag har för all biltrafik elektrisk är 15 TWh. Stämmer bra med dina 13,2 TWh. Redan har dagens vindkraft producerat 18 TWh och vi har förmodligen exporterat i samma storleksordning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Just nu levererar vind 7,778TWh
Och då blåser det bra.
Det måste nog vara en konstant klass två varning för att nå upp till dina siffror.
Skilj på W och Wh. Vind levererar 7.7 GW just nu men 18 TWh över året.
För samma kostnad som snabbjärnvägarna förväntas kosta skulle man kunna köpa 900 000 Nissan Leaf och dela ut till behövande. Kanske fler om man får mängdrabbat.
Med bibehållen levnadsstandard i övrigt givetvis
Mp kommer skatta fossilbilarna ännu mer, sedan när alla gått över till el så skattar man elen, för det måste ju få kosta att rädda miljön. Degen ska in…
Nästa bil jag köper blir elbil.
Dessutom ska solpanelerna på taket utökas ordentligt.
Vän av ordning noterar att elbilarna nådde 33% av nybilsregistreringen under september månad. Iaf om man får tro bilswedens statistik. Och ja det är privatpersoner i första hand som köper nu.
Så nånting verkar halta i bloggpostens logik.
Hur många medelinkomsttagare köper ny vs begagnad bil då…?
Påminner om det Antoinette ska ha sagt att om folket inte har bröd får de väl äta bakelser.
Yup, enda skillnaden är att folket lyssnar på MP och köper elbilar i drösar.
33% elbilar förra månaden och siffran växer. Om trenden fortsätter har vi nått 90 procent runt sommaren 2023.
Skulle detta gälla alla länder tillverkas knappast några fossiler hösten 2023 och slöa biltillverkare ställer in betalningarna. Priset för elbilar faller kraftigt med volymen. Några år till går det fortfarande att hitta bensin och diesel till fungerande fossiler.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag hoppades på att kunna få äga en turbodiesel som drog bara 0,5 liter i 120 km per timme. Fantastiska motorer. Men det verkar gå mig förbi. Jag kör alltid slut på mina bensinbilar och för några år var de bilarna för dyra. De framstod som framtiden då. Tiden går så fort att turbodiesel går ur tiden innan de hunnit blivit gamla.
Man kan inte än hävda att priset på fossila bränslen har stuckit iväg vid 80 dollar för ett fat Brent, däremot har skatterna stuckit iväg under en period med ovanligt låga priser, ser ut mer som fallande oljepriser sista tio åren.
https://www.macrotrends.net/2480/brent-crude-oil-prices-10-year-daily-chart
Helt enig I att de rörliga elpriserna är tillfälligt höga. Om ca 10 -15 år kommer de att vara väsentligt lägre men de fasta blir nog kompenserande högre
Energin blir kanske billig men vill du ha garanterad effekt även under den mörka kalla vintern blir det svindyrt. Men det har varit en medveten politik och då en majoritet av Sveriges befolkning har röstat för den politiken så får vi betrakta att resultatet har en god demokratisk förankring.
Kan bara instämma. Den som har gott om pengar kan välja; åka billig bil (fossil) och tanka dyrt eller åka dyr bil (el) och tanka billigt (givet smart val av laddtillfälle, kanske egen el etc.) medan den som har ont om pengar hamnar i valet; åka bil och tanka dyrt (fossil) eller åka dyr bil och tanka (el).
Jag menar att för den som har det gott ställt är det inte ett problem medan för den som måste vända på slantarna handlar det om att bli skinnad nu eller under en längre tid.
Som synes av mitt nick har jag haft en tydlig partisympati, men det har gått över eftersom "mitt" parti övergått från att vara ett MILJÖparti till att vara ett miljöPARTI. Har varit politiskt engagerad och sett förändringen från visionärer till maktkåta. Sorgligt.
Fritt tolkat: The problem isn't that power corrupts, it's that the corruptable seek power.
Eller alternativ tre, leasa en elbil från MG för 2000 kr i månaden. 😁
Hon kan ju privatleasa en Tesla själv, så slipper hon fossilbilen.
Endast från 8600 kr / månad, Som klippt och skuren, för en fattigpensionär i Norrlands inland.
https://www.carla.se/bilar/tesla-modely-long-elbil
Föredrar MG för endast 2000 kr i månaden i så fall, 4000 om man hellre vill köpa.
En elbil är 5x dyrare är "fossilare" jag brukar köpa på 120kkr…
Hennes uttalande påminner om Marie Antoinette när någon talade om att parisarna klagade att dom inte hade något bröd att äta Då får dom väl äta kakor i stället Troligtvis sa hon aldrig detta men kungahuset fiender fäste det väl på henne det gav för många politiska poänger Efter installerat en laddstolpe kan jag väl säja att det är bara för folk som bor i Villa Folk som bor i lägligheten får köra på fossil bränslen
Frågan drivs av en barnslig chauvinism där några politiker ser som sitt kall att rädda världen från undergång oavsett vad det kostar landet och dess befolkning.
Ett tillägg: Dessutom tror de att det ligger inom deras förmåga att få hela världen att följa vårt exempel.
Kan bara hålla med, det tragiska är att en hel del verkar gå på tramset!
Bra inlägg. Hade missat denna. Välskriven text. Man får inte glömma verkligheten som politiker.