Försvarsmakten gick igår ut med att någon eller några aktörer planterar ut falska transponderspår för Försvarsmaktens fartyg i kommersiellt tillgängliga AIS-tjänster. Man klassar detta som informationspåverkan och desinformation, men uppger inget om vem, när och var detta sker.
HMS Rapp |
Transpondrar för flyg och fartyg är radiosändare som löpande skickar ut fartygets eller flygplanets placering, fart, bäring och i fallet flyg även höjd, samt en del annan information som t ex destinationer. AIS är ett sådant system för fartyg, där det också finns lagkrav på att fartyg över en viss storlek ska ha detta, även om många fritidsbåtar under dessa krav också har det av sjösäkerhetsskäl.
Systemen är inte krypterade och inte signerade, vilket gör att man kan skicka ut falska signaler. System som marinetraffic.com erbjuder också denna information fritt tillgängligt på Internet, matat från olika anslutna mottagare runt världens kuster och inre farleder.
Då systemen inte har någon säkerhet utan bygger på förtroende kan vem som helst med rätt kompetens och vilja mata in felaktiga uppgifter, vilket Försvarsmakten nu uppger sker för försvarets fartyg.
Högkvarteret skriver på Försvarsmaktens hemsida:
“Falska AIS-spår som utger sig för att vara Försvarsmaktens fartyg
9 mars202109:50
Försvarsmakten har uppmärksammat att det har förekommit felaktig information rörande AIS-spår på kommersiella system som är öppna för allmänheten. Detta innebär att falska AIS-spår som utger sig för att vara Försvarsmaktens fartyg presenteras på webbfunktionen med falska positioner och rörelser. Försvarsmakten ser allvarligt på händelserna då det är viktigt att den information som är öppen för allmänheten är korrekt, felaktigheter kan påverka sjösäkerheten samt förtroendet för myndigheten. Informationspåverkan och desinformation sker ständigt på olika sätt i vårt samhälle utan att vi alltid är medvetna om det. Försvarsmakten använder flera olika system, sensorer och plattformar för att bygga upp en aktuell och korrekt lägesbild över vårt närområde. Vi har dygnet runt, året om, kontroll på de rörelser som sker på ytan och i vårt luftrum. Fotnot:
AIS står för Automatic Identification System och är ett system som gör det möjligt för fartyg att identifiera sig samt följa andra fartygs rörelser till sjöss. Den information som presenteras består bland annat av: fartygets identitet, position, kurs och fart.”
Utifrån formuleringarna är det inte falska transpondrar ute till sjöss, utan någon som matar falska uppgifter om Försvarsmakten rakt in i exempelvis marinetraffic.com.
Vad syftet är och vem som gör detta är oklart. Som Försvarsmakten skriver bygger man inte sin lägesbild på AIS. På marinetraffic.com kan man i skrivande stund se några svenska örlogsfartyg inrapporterade på våra marinbaser, men långt ifrån samtliga.
Försvarsmaktens besked är en nyttig påminnelse om att man inte kan lita på information på Internet och sk Internetexperter är lätta att lura. Frågan är bara vad syftet är i detta fall, och vem som är målgruppen.
Några anledningar kan vara att förvirra, ta bort fokus, skapa osäkerhet och misstro, eller skapa en situation som kan sägas vara provocerande, t ex att svenska örlogsfartyg uppträtt nära ryska gränsen, eller använda som argument mot Försvarsmakten som inte kan skydda sina AIS-signaler. Trots att det inte finns något sådant skydd i systemen. Men Försvarsmakten går alltså inte ut med vad som har hänt, så syftet förblir höjt i dunkel.
En följdfråga är om det finns fler uppgifter på marinetraffic.com etc som är falska inmatningar än bara för Sveriges flotta?
En sak som kan vara intressant är att i skarpt läge (“krig”) så kan definitivt angriparen mata in falska uppgifter i såväl marinetraffic.com som i Flightradar 24 mfl tjänster. Inte för att lura Försvarsmakten, men för att sprida desinformation till allmänheten.
Big bada booom ombord på HMS Rapp, som kan användas för att uppfostra och ge återkoppling till okända undervattensfarkoster. |
14 kommentarer
Det är klokt att på förhand belysa sånt här. Det ger avsevärt högre trovärdighet i skarpare läge när ord står mot ord.
Gör ju förstås också att man kan förneka framtida påståenden eller faktiskt genomförd aktivitet vid brist på fotobevis. Svensk maskirovka.
Hoppla, en liten modern Gleiwitz-incident bara, sen är vi igång! Tyskarna fick krångla med att fixa fram lik och klä dom i polska uniformer, förfalskad data verkar mycket enklare.
Fin bild på fin båt, nu blev jag nostalgisk på riktigt, undrar om HMS Modig fortfarande är i tjänst? Men de har ju tagit bort AU-granaterna ser det ut som, det var tråkigt att se.
HMS Modig fick en liten paus men är åter i tjänst sen 2017 https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Modig_(86)
Tack, nu känns det lite bättre
Får erkänna att som f.d. MÖP blir road av bloggarens utryck som att medelst artilleri "sprida dålig stämning i målområdet" och nu "uppfostra och ge återkoppling till okända"… 🙂
Och detta är en av anledningarna till att sjöinformationscentralen inte litar på informationen i AIS, utan kompletterar med optisk identifikation av fartyg vid behov.
Systemet bygger delvis på att besättningen själva fyller i rätt information i transpondern.
Lånar man ett annat fartygs MMSI-nummer så syns man som det fartyget i systemet.
En rysk fregatt skulle alltså kunna framstå som Freedom of the seas i AIS-systemet om man vill göra en maskirovka…
Det finns krypterad AIS. Tro inget annat.
Är inte problemet att vem som helst med AIS-transponder kan skriva in ett godtyckligt namn t.ex. Starship Enterprise och sedan segla runt. Ännu enklare är väl att bygga en mjukvara som spoofar ais ink. rutter och anropa marintrafic api-er direkt.
Jo. Det är ett av många problem.
Däremot är spoofing av MarineTraffic inte ett problem. Ingen seriös aktör använder MarineTraffic, eftersom data som presenteras där inte nödvändigtvis är realtidsdata.
Problemet är när någon sänder ut falsk AIS-data i etern, för även om myndigheter inte förlitar sig på det, så kan andra sjöfarare fatta felaktiga och farliga beslut på grund av det.
Krypterad AIS är dock immun mot detta och kan användas ungefär som en taktisk länk, typ Link16, fast enormt mycket billigare.
Kan vid tillfälle vara behändigt att vilja påvisa att svenska militära luft/sjöstridskrafter har kränkt någon stats territorium å det grövsta. Ett "casus belli" för att inleda kraftfulla svarsåtgärder.
Men det här med AIS är annars bra att ha, om man till exempel övar navigation i en fjord med sin nya besättning.
… och man kör en modern fregatt och råkar möta en oljetanker som har så mycket lampor att man tror att det är land tills man får sidan uppslien av ett ankare på den mötande oljetankern?