Givet att situationen med ökat distansarbete permanentas när coronapandemin är över finns det enorma samhällsvinster att göra, i bland annat uteblivet investeringsbehov i transportinfraastruktur, och minskad allmän sjukdomsspridning för att nämna några punkter. Kanske är det dags att avblåsa de sk höghastighetsjärnvägarna helt, när arbetsresorna kraftigt kommer minska framöver?
Behövs ej |
Redan vid något minskad trafikbelastning på såväl vägar, som flygplatser och järnvägar, så kommer dagens kapacitetsbrist vid flaskhalsar och trafiktoppar att försvinna. Dagens transportinfrastruktur behöver då inte byggas ut för att ta bort dessa om t ex affärsresor minskar med 20-50% på grund av permanent ändring av beteende efter pandemin, och en andel av de tjänstemän som kan jobba på distans fortsätter med detta åtminstone deltid.
De svenska höghastighetsjärnvägarna, som inklusive stationer, anslutningslinjer och tåg antagligen kommer kosta långt över 500 GSEK (500 miljarder kronor) med biljettpriser på tusentals kronor enkel resa som resultat, kan antagligen bara läggas ner rakt av.
Arlanda behöver inte byggas ut. Minskat affärsresande kommer med lätthet framöver kunna flygas med elflyg, vilket gör de kostsamma och ålderdomliga höghastighetsjärnvägarna dubbelt onödiga. Tåget kan ändå aldrig mer konkurrera med det moderna flyget.
Förbifart Stockholm behövs inte.
Västlänken behövs inte (om den alls hade bidragit och fyllt ett behov, vilket den inte har).
Nu kanske dessa projekt inte går att avblåsa, men vi kommer spara över tiden tusentals miljarder på andra projekt som inte behöver startas.
Därtill kommer folkhälsan få sig en rejält uppsving. Dels i form av lägre smittspridning generellt även efter pandemin, då arbetet för många verkar vara den största risken att bli sjuk. Dels i form av bättre välmående för de som kan jobba på distans, pga minskade pendlingstider och enklare att klara av det så kallade livspusslet, vilket leder till minskad stress. Det leder i sin tur till minskad psykisk ohälsa, samt starkare immunförsvar vid lägre stress för kroppen.
Det finns också enorma belopp att spara på att man inte behöver flytta i onödan, och distansarbetet kommer därmed effektivisera arbetsmarknaden och göra det lättare att få rätt person till rätt jobb, när hela landet blir en och samma arbetsmarknad för berörda yrken.
Andra fördelar är att vi kan sprida ut boendet och att man allt mer kan bosätta sig eller bygga nya bostäder där marken är billigare. Enorma besparingar på att köpa en tomt för en villa för 500 000 – 1 000 000 istället för 2 000 000 – 5 000 000:-.
Kort sagt bör vi som samhälle också försöka möjliggöra att så många andra yrken som möjligt också delvis kan arbeta på distans, så långt detta är möjligt.
Det är dessvärre inte möjligt för alla yrken ännu. Men samhällsvinsterna består, vilket kommer frigöra resurser. Rimligtvis kommer icke distansarbetande yrken kräva allt högre betalt för att locka till sig arbetskraft, så de yrkena kan över tiden få bättre löner. Men i takt med förändrat beteende kommer kanske även centraliseringsivern vända, och vi kanske flytta även de arbetsplatserna närmare där folk bor och har råd att bo? Särskilt som elnäten ändå inte räcker till för vidare expansion i våra storstäder.
Deutsche Banks förslag att straffbeskatta de som inte sliter på infrastrukturen visar dock hur gubbfläsket och makthavare i sina skyttegravar vill backa in i framtiden och inte klarar av förändring mentalt. Så det finns en uppförsbacke att kämpa mot.
Se även tidigare inlägg om att distansarbete kanske inte fungerar i längden, utan bygger på inarbetade relationer.
89 kommentarer
Enkelt, effektivt och skönt att jobba på distans om du har haft samma jobb i X antal år och är rutinerad på ditt arbete, då inga problem. Svårare om du är ny, vare sig det gäller anställning eller projekt som konsult, du förlorar en dimension, det är otroligt vad mycket man snappar upp bara genom att småtetas med bordsgrannen på jobbet.
Det där tror jag mest sitter i väggarna. Det finns lyckade företag som hela tiden kört på bara distansarbete, WordPress är ett sådant exempel. Men krävs ju ett modernare/annorlunda sätt.
Hoppas verkligen detta blir spiken i kistan för höghastighetstågstollerierna. +500 miljarder för att vi kanske skall spara en halvtimme på sträckan Sthlm-Gbg om 30 år med ett transportsätt som är omodernt redan innan man börjat bygga det, helt galet att seriösa politiker ens för den diskussionen.
Alltså. Vem i Sthlm vill egentligen. På riktigt. Till Göteborg?
Och. Vem i Gbg vill egentligen. På riktigt. Till Sthlm?
Höghastighetstågen är väl för att alla byar mellan tror att de ska få tåg som stannar var 15:E minut….
@Sebastian Vi kan utveckla ditt resonemang då till "vem utanför Stockholm och Göteborg vill egentligen, på riktigt, åka dit?"
Jag är själv bybo och sitter i ett hundra år gammalt hus med skogen som granne i en by som är alldeles för liten för en järnväg och kan inte se något behov av att åka varken till Göteborg eller till Stockholm eftersom alla hushåll i byn är uppkopplad med fiber. Järnvägen är således inte intressant för mig heller ens om det hade stannat var 15:e minut, eftersom mitt jobb blir effektivare och mindre resurskrävande där jag är. Varför slösa tid på att sätta sig i en plåtkorv för att åka in till en storstad, andas avgaser och knô, för att sköta ett jobb framför en datorskärm?
Ja det kan vi ju fråga alla kommunpolitiker i städerna mellan som tävlar i att vara mest kränkt när det framförs att snabbtåg är oeffektivt. DE verkar ju iaf tycka att allt är viktigare utom deras håla 😉
Jag åker ganska ofta sthlm-gbg, minst en gång i månaden. Är bara nån timme med morgontåget och har vänner och familj i båda städerna.
Ökat distansarbete kan väl tänkas leda till mindre pendling men fler längre resor för att tidvis samla kollegor från runt om i landet/världen. Vilket kan innebära färre förbifart Stockholm men fler Arlandautbyggningar.
Detta iaf baserat på mitt eget och en bekants erfarenheter av hel/del-distans över ett par års sikt.
Att 1-4 ggr per år behöva resa för att träffas (varför det nu behövs) kan ju inte jämföras med att resa, om än kortare, varje dag. Plus att de flesta normala företag ändå gör de där resorna 1-4 ggr per år…
Precis, mindre pendlade. Om nu folk flyttar ut på landet/ut från landet blir det ju fler och längre resor för dessa sammankomster.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Glöm inte bort att politiker vill bygga monument. Se på Sydamerika, där heter var och varannan flygplats, idrottsarena, järnvägsstation något politikernamn. Buenos Aires flygplats heter Aeropuerto Internacional Ministro Pistarini.
Vänta bara tills Arlanda byter namn till Olof Palmes Internationella Flygplats å Stockholms Central heter Stefan Löfvens Resecentrum.
Än så länge är det som tur bara skitsaker som en gångbro i Göteborg, Torsten Henrikssons gångbro heter den. Går mellan köpcentret Östra Nordstan till färjeläget Lilla Bommen.
Det där fundarade jag på när kommunen byggde en arena för 150 miljoner. Det skulle finnas en lag som gav politiker rätt att sätta upp en bronsstaty på 3 meter på en 10 meter hög marmorpelare.
Det skulle spara in miljarder för samhället.
Torsten Henrikssons gångbro är borta, revs för den var i vägen för både nya Hisingsbron och bygget av Västlänken.
Den hette dessutom Urinröret 🙂
Haglunds Pinne vid Medis i Sth … Lindhagens plan, Hötorget — nä vänta nu.
Jaså är gångbron borta? Tur att jag hann gå över den i så fall …
För egen del med arbete som konsult och kunna sitta hemma nästintill 100% har det bara varit positivt. Slipper pendla och ta sådana kostnader så som bensin, dyr utemat. Man kan vara mer hemma med familjen. Har även gjort att jag kan arbeta på tider och sätt som passar mig bättre och därmed blivit mer effektiv. I coronatider har vi även slutat storhandla i butik, sker på nätet. Så där sparande man en timme till i veckan. Den gamla arbetsmarknaden hoppas jag inte kommer tillbaka. Med det sagt hoppas jag att pandemin drar över snart och att så få som möjligt drabbas av covid.
Höghastighetsbanan har inget med pendlande att göra. Den ska ju bara gå mellan de tre största städerna och knappat stanna någonstans… Man undrar ju om det finns underlag för resande mellan de tre största städerna i denna omfattning? Skulle vilja se ett diagram på resflödena kring de stora städerna ser ut. Själv förepråkar jag ett återställande av Skåne-Smålands järnväg mellan Traryd och Värnamo. Hade lastat av södra stambanan, och ökat förutsättningarna för en upprustning för högre hastighet.
Nej, när första alternativet med stopp överallt blev för dyrt gjorde man om det så nu stannar snabbtåget överallt men mitt ute i ingenstans för 200 mdr.
Det är fortfarande ett antal stopp.
Ta tex Malmö Lund Hässleholm i Skåne. Ett skall bort.
Malmö Lund tar ca 8 min om 2 år.
Då slipper man dessutom alla överklaganden.
Niklas lär bli sur 🙂
Haha, nä inte alls 🙂 Jag tycker projektet kan skrotas. Ifall corona tillåter så tänkte jag fira lucia med att tura med vagnen iklädd tomtedräkt. Sen byter jag om till min hipsterutstyrsel för gå någon av stadens naturvins-barer.
https://www.sydsvenskan.se/2020-11-14/toppolitiker-bara-tomtar-ska-fa-aka-sparvagnen
Dessutom har jag inget behov av att "åka åt fel håll". Så de hjälper inte med stopp här. Får t ex inte åka x2000 till Malmö idag.
Vad gäller järnvägen så är det bättre att satsa på en uprustning av befintligt nät, med vissa nya sträckor t ex vid flaskhalsar av olika slag. Att gå från ca 250 kmh till 300-350 kmh är enormt kostnadsdrivande och ger rätt små vinster. Bättre med tåg som snabbt kan accelerera och därmed kan stanna på många platser utan stora tidstapp.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fast de har redan nedgraderat till 250km/h för "höghastighetsjärnvägen", det blev för dyrt med 300+.
Att gå från 250 km/h till 300-350 km/h är tvärtom en väldigt liten kostnadsökning om man ändå ska bygga nytt.
Att upprusta befintliga banor och bygga ut dess kapacitet är dessvärre väldigt dyrt, bland annat på grund av platsbrist kring banorna. Därtill så hade det resulterat i betydande störningen av trafiken under många års tid. Därtill så uppnår man inte heller den önskade separeringen av långsam godstrafik och snabba persontransporter som man vill ha.
Edis: Du kanske har rätt. Synd att de då ändå har fattat detta, felaktiga, beslut.
Och ingen kunde ha haft den samhällsutvecklingen i åtanke innan wuhansjukan bröt ut? Politiker och företagsledare? Det är inte precis något nytt att kunna jobba hemifrån, redan för 20 år sedan fanns det vissa möjligheter som Ericssonanställd.
Begränsningen ligger inte i företagspolicys, begränsningen ligger i kundbas och linjechefer och ett par steg upp.
Absurt att vi inte långt innan Coronan klarade av att planera och organisera samhället så vi slapp rusningstid ett par timmar om dagen och i princip outnyttjad transportinfrastruktur resten av dagen.
De arbetsrättsliga reglerna behöver uppdateras. Idag är de skrivna för att skydda
anställda från att behöva flytta med arbetet och vid uppsägningar görs enligt LAS turordningsregler för det kontor där arbetet antas försigå. Detta behöver akut moderniseras!
Nu är det väl bara en liten del av arbetskraften som kan distansarbeta jag vet inte hur stor del, men majoriteten måste fortfarande transportera sig till sina arbetsplatser. Dock tror jag att det blir en press nedåt på löner och arvoden för "hemmajobbare", de flesta tjänar ju en till två timmar eftersom man slipper resor.
I min bekantskapskrets kan de allra flesta jobba hemifrån minst ett par dagar i veckan. I stort sett alla som har tjänstemannayrken och använder en dator, kan jobba hemifrån, och särskilt gäller det i Stockholm. Det har inte funnits vilja och incitament att genomföra hemarbete i tillräcklig utsträckning. Kontrollbehovet är för stort, och det finns uppenbart positioner i mellanledet som inte kommer behövas.
Källa och metod.
"Mortaliteten mäts efter vårdtillfällen och inte unika personer. Det innebär att en person som kommit in på en avdelning och sedan flyttats till en annan räknas som två tillfällen. Om den personer avlider räknas det sedan som två dödsfall."
Gillar dessa tankar hos Lars. Hoppas de får spridning inom alla våra partier.
Med de förbättringar som nu sker av batterier kommer elflyg att ta över allt mer av persontransporter på avstånd som mellan Stockholm och Göteborg under andra halvan av tjugotalet. Bullret blir betydligt lägre så Bromma skulle passat bra men andra närliggande flygplatser kommer byggas.
Elförsörjningen bör kunna förbättras genom att prioritera ledningsdragning överordnat vägbyggen och inte underordnat som idag. Vidare bör prövas att få mer högspänd likström ner längs kusten där färre markägare kan krångla samt ökad kapacitet till våra grannar.
Alla vet att el från sol och vind blivit dramatiskt lönsammare för varje femårsperiod och idag producerar Sveriges vind ofta över 20 % av all el och är tidvis största källan till el. Problemet med effekt kan någorlunda enkelt lösas med nya tariffer, avtal och modernare styrsystem. Många elbrukare kan förmås att för några timmar minska användningen av el från nätet om priset kortsiktigt stiger kraftigt. Alltså tidstariffer som förmår företag, kommuner och hushåll att skaffa modern automatik och styra användning i lagom mån till andra tidpunkter.
Sedan är jag ganska säker på att några nya energikällor kommer börjar få betydelse inom tio år. Fusion, geotermisk värme och el samt el från tidvatten och havsströmmar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vindkraften är just nu näst största elkälla i Sverige och priset är lågt för el utom längst i söder.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nästan lite komiskt, för att vindkraften ska vara som mest effektiv så behövs klimatförändringarna.
Att man kan minska elförbrukningen under några timmar betvivlar jag inte men om det rör sig om dagar eller till och med veckor under vintern då det blåser dåligt över norra Europa.
Carl-Fredrik du tänker rätt med dagens infrastruktur. Jag menar att vi måste bygga nya moderna ledningar på lika och längre avstånd som Kina gör. Solen lyser bra i Afrika och borde kunna bidra till åtminstone en del långt upp i Europa via högspänd likström. Golfströmmen innehåller om jag minns rätt 100 ggr all världens floder och borde också kunna ge något till 2030. Vind bedömer jag kommer växa mycket, men kommer bara om det blir lönsamt med att nyttja den för framställning av vätgas att ta över 50% av Europas kWh. (I Sverige med kraftigare förbindelser till grannar kan det förstås nå över 100% av inhemska behovet, men jag tror andra källor också blir allt lönsammare)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Men det får lov att gå fort! Barkarby är redan bebyggt, Bromma står inte långt efter i tur. Var ska sedan de tysta små vtol-elplanen trafikera rikets centrum?
HVDC kan säkert bidra till utjämning av elnätet.
Havsströmmar kan säkert bidra till generering — se Minesto.se
Vätgas betraktar jag med sund skepsis. Extremt olydig materia.
Intressant inlägg, initialt var jag skeptisk men ny är jag omvänd. Vi har även mitt under pandemin, och 100% remote (vi fick iofs buda ut utrustning), "on-boardat" (som det heter på svenska numera) 2 nya medarbetare och det har gått hur bra som helst. Det här är framtiden!
Härligt att höra! Massa internationella företag har varit duktiga på detta i många år, det är vi som ligger kulturellt efter.
Och de var 25 år, 10 års erfarenhet och lönekrav som en spanjor?
Vi har någorlunda liknande erfarenheter på mitt kontor – under den första veckan för den senaste nyanställda var hela hennes team på plats för handledning, efter det har alla återgått till hemarbete och det verkar fungera hur bra som helst.
Eh, nej faktiskt inte. Iofs får jag erkänna att jag har dålig koll på spanska löner men den ena var en kvinna runt 35 civ.ing som ska leda analysdelen av inköpssidan (hon hade nog när jag tänker på det ungefär 10 års erfarenhet, var hur som helst extremt kompetent) och den andra är en 47 årig man, också ingenjör, som har asiatisk bakgrund och då med sin språkbakgrund ska förhandla med asiatiska bolag för vår räkning, han har längre erfarenhet än 10 år. Min bedömning är att båda har en mycket konkurrenskraftig lön.
Bromma kan ju stängas utan diskussion. Likas utbyggnaden av Arlanda. Vårt multinationella företag kommer exempelvis inte att flyga mer inrikes efter detta. Vet andra 10 000+ företag med samma resonemang.
"likaså"
Problemet är att i ena hörnan står hundratals om inte redan tusentals konsulter och andra heltidsanställda som lyfter lön från höghastighetsspektaklet.
I andra hörnan återfinns de som vill dra i bromsen, men trots att vi är mångdubbelt fler så kan vår energi i frågan aldrig trumfa de vars inkomst vilar på projektets genomförande.
Samma fenomen kan observeras i det för alltid i evighet växande EU osv.
Det finns säkert någon benämning på detta.
Tror tyvärr att de som sitter i ledningsgrupper, framförallt HR (vilket tydligen numer är "people and culture") kommer att motarbeta distansarbete enormt.
De vill ha alla "samlade" av olika skäl. Fastighetsbranchen (de som är inriktade mot kontor och dyl) kommer skrika i högan sky och säkerligen anamma DB idé. Så vi kommer nog tyvärr se en tillbakagång.
Andra i fastighetsbranschen kommer att bygga om butiker och kontor till bostäder samt nya distributionscentraler för varor beställda på nätet. Våra spel och paketbutiker kommer likt videobutikerna att dö ut när distributionen sista kilometern strax klaras med små långsamma robotar i städerna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det finns nog sådana tendenser, ja. Det beror på lika delar kontrollbehov; misstro; okunskap om att leda på distans och faktiskt att det finns rätt mycket folk vars jobb praktiskt kan utföras på distans men de har för dålig disciplin att sköta det bra.
Tror också att detta kommer slå stenhårt mot fastighetsägare kontor/köplador, då kontoren kan minskas samt mycket spontanköpande uteblir. Kanske uppsving för bycentrum och lokala frisörer osv…
Som snickare finner jag det i stort sett omöjligt att jobba hemifrån. Krävs en större ineffektiv logistik då (iof långt bättre samhällsekonomiskt än höghastighetsbanor….
Många yrken som är svåra att utföra på distans ja. Det betyder inte att de som är lätta att utföra på distans också måste ske on site….
Ja, hantverk. Och
VÅRD SKOLA OMSORG
Aldrig loggat in för att byta blöjor på distans … 😉
Eller så bygger vi bara ny kärnkraft som är både billigare, bättre och mer miljövänlig.
Än så länge en relativt kortsiktig lösning med tanke på vad som finns kommersiellt tillgängligt och hur länge uranet räcker med nuvarande (och ökande) förbrukning. Givetvis behövs en hållbar lösning.
Det är inte brist på uran med det är brist på ny utvunnen uran vid 30 USD per lbs, detta pga. att den globala genomsnittliga "all in sustaining cost" är runt det dubbla per lbs
Jag har inte sagt att det är brist på uran. Det kommer bli. De flesta studier tyder på att uranet som går att utvinna räcker, med nuvarande förbrukning, i runt 50-150 år. Tänk då om vi skulle dubbla förbrukningen, då kommer vissa kraftverk antagligen aldrig nå ROI. Det är ju ett problem?
Det varken är eller kommer bli brist på klyvbart material för kärnbränsle.
Edis: Ok.
http://www.scientificamerican.com/article/how-long-will-global-uranium-deposits-last/
phys.org/news/2011-05-nuclear-power-world-energy.html
en.wikipedia.org/wiki/Peak_uranium#Optimistic_predictions
Fusionskraft.
Småskalig.
lppfusion.com 5 MW i en container / garage, noll radiak (men användbar röntgen) och billigt bränsle (borhydrid)
NÄSTAN nått kommersialiseringsstadiet, på låg privat budget. Jämför gärna tokamak (som däremot genererar radiak).
HR och företagsledning kommer ha full koll på om du jobbar eller inte, via alla nya fina övervakningsmöjligheter och (smitt)spårningsfunkrioner.
Redan när Göteborg började förvandlingen till symbios av grusgrop och trafikstockning gick jag runt och yrade om att Västlänkshelvetet, när det äntligen är klart, kommer vara onödig pga ökat distansarbete. Då trodde jag att teknikutvecklingen med 5g, VR osv skulle minska behovet av fysiska möten.
Att det skulle bli såhär hemska omständigheter som snabbspolade utvecklingen såg jag inte komma, men nu är lägenheten i Centrum utbytt mot distansarbete från ett stort, billigt schabrak vid en sjö.
Jag är överlag positiv till distansarbete, och visst är det skönt att slippa alla störningar och resor mm. Men jag tror också att uteblivet fika-snack och lunchpromenader etc får konsekvenser på sikt. Det flesta människor jobbar nog bättre ihop med någon som de har en (åtminstone begränsad) personlig relation till? Eller så blir det kanske roligare? Människan är ju trots allt en väldigt social varelse som är (historiskt) anpassad för att leva och samarbeta i grupp (med individuella skillnader givetvis).
Hur går det att komma in som nyanställd i en ny grupp? Ett nytt team?
Kanske behöver vi hitta nya sätt att umgås och lära känns varandra på distans? Eller så kommer kanske jobbet bli mer jobbfokuserat och mindre personligt framöver?
"Hur går det att komma in som nyanställd i en ny grupp? Ett nytt team?"
Bra.
"Kanske behöver vi hitta nya sätt att umgås och lära känns varandra på distans? Eller så kommer kanske jobbet bli mer jobbfokuserat och mindre personligt framöver?"
Ja och ja.
Håller helt med om att det blir mycket bättre om man också får träffas. Hade ansvar för ett team som var utspritt i Europa, Asien och Sydamerika för några år sedan. Vi var helt värdelösa innan vi hunnit med några middagar och workshops tillsammans. När den isen väl var bruten gick det mycket bättre att distansjobba tillsammans.
På tal om nya sätt att umgås och lära känna varandra på distans har jag på senare tid tyckt mig märka att det blir mer fikasnack på teamsmötena. Mötena börjar med några minuter lite personligare babbel innan jobbsnacket drar igång. Vi tar också fler spontansnack om ditten och datten än i våras så visst anpassar vi oss och hittar nya vägar.
Svårt att sia om exakt vart det kommer sluta. Kombinationen av teknikutveckling och att vi skaffar nya vanor kommer väl som vanligt landa någon annanstans än mina killgissningar.
Vi kör med utvecklingsteam där varje team är lokalt fast de olika teamen finns i olika delar av världen. Då kan varje team jobba efter sin lokala kultur och behöver bara interface mot samordnande prokekt och CI/CD. Det har fungerat utmärkt i +10 år nu.
Anledningen till team i andra delar av världen är att det går helt enkelt inte att expandera och kontrahera tillräckligt snabbt med svensk personal mot en produkts livscykel.
Till detta kommer kostnadsaspekten. Varför betala för en svensk utvecklare när man kan få fyra för samma pris i ett annat land.
Därför håller man spetsen av utvecklingen här och outsourcar mycket av "grovjobbet" under lång tid till andra team i andra delar av världen.
Många här som skriver om hur de klarat sig alldeles utmärkt som källarkonsulter, ensamma i sitt torp, mitt i ingenstans, mitt i karriären. Det är självklart att man klarar sig då, man kan det man gör och man har ett etablerat kontaktnät antagligen genom jobb i en stad där man träffat massor av olika kollegor och kunder.
Men för att yrkena ska ha en organisk tillväxt och påfyllnad underifrån behövs kontoren och på platsarbetet. Både för att utveckla de sociala och affärsmässiga kontakterna men också för att fostra nästa generation tjänstemän.
Eller menar ni att ni alla hade klarat er om ni efter examen satte er i ett torp ute i ingenstans utan ett kontor och utan kontakter och bara kunde kötta på med faktureringen?
Tänk lite.
Relevant. Se tidigare blogginlägg https://cornucopia.cornubot.se/2020/07/undervardera-inte-handslaget-ar.html
Jag har liknande funderingar, se föregående kommentar.
Ja det är relevant, men ursäktar inte resor med tåg till regneborg för att träffa släkten tyvärr.
Absolut fungerar det bäst om man är mitt i karriären med ett större kontaktnät. Men jag arbetat mestadels med folk inom företaget jag träffat någon enstaka gång, på andra håll i landet. Det går ganska snabbt att få en tillräcklig relation genom att träffas ibland och höras kontinuerligt på teams eller telefon. Ingen har väl på allvar sagt att allt uteslutande kommer ske som hem- eller distansarbete. Men en allt högre grad kommer göra det och det i en omfattning vi inte trodde vi skulle se innan. Till och med kommuner och myndigheter sätter stora skaror på distans.
Affärsmöten, arbetsplatsträffar m.m. kommer fortsätta och vara nödvändiga. Men de kommer nog i högre utsträckning vara av social karaktär, för att bygga relationer snarare än att jobba och producera ihop. För det kommer ske mer uppkopplat.
Och notera, för den lilla del av arbetsmarknaden som klarar det. Den större delen av arbetskraften kommer fortsatt ske på plats; poliser, sjukvård, tillverkningsindustri osv. kan knappast ske på distans.
Som egen företagare har jag aldrig upplevt det som ett problem att bygga en professionell, och ibland personlig, relation till leverantörer, affärspartners eller kunder efter fjorton år med att jobba hemma.
Framförallt låter det på distansarbetarfanatikerna som att sociala kontakter inte är värt någonting, samtidigt som 100% av arbetsdagen går åt till att ensam knappra in data i ett Excelark. Min autismradar larmar för fullt.
Jag lever inte för att jobba utan vill röra mig bland folk och ha det socialt och bra, samtidigt som jag utför mitt jobb. Att ha teamsmöten fungerar som nödlösning men är inte ett substitut för att faktiskt lära känna folk och "leva".
Vem vill sitta inlåst i sin källare hela karriären och aldrig träffa en levande själ bara för att "det går"?
Nä. Lagom är bäst.
Bitterchiefen – jag har ju normalt ett 20-tal offentliga framträdanden varje år, plus konferenser, Almedalen, Bokmässa, bokreleaser, research- och studiebesök mm, samt en del fysiska möten. Det är dessvärre annorlunda nu, men jag förespråkar inte att man bara sitter på sin kammare. Det är en del i att jag "aldrig upplevt det som ett problem".
Tror att jag i snitt är iväg varje vecka, vilket nog är en miniminivå för uthållighet om man nu inte har en autismspektrumstörning.
Bitterchiefen: Sociala kontakter är givetvis värdefulla, men man behöver inte fylla varje arbetsdag med dem för den sakens skull. Nästan ingen vill sitta inlåst i sin källare, halmgubbe. 😉
Sen är ju en rätt stor andel av befolkningen introvert också (uppskattningsvis runt 30%), och tycker sociala kontakter, hur mycket de än GILLAR dem, är något som tar energi. Extroverta FÅR energi från sociala kontakter. Man behöver visa hänsyn till bägge läggningarna.
Intressanta funderingar, en sak är sker det blir inte som förr… fast vem vet hur det blir?
Känner själv att det redan efter ca 9 månader av Covid-19 påverkan har en hel del folk jag arbetar med på olika företag runt om i världen antingen fått sparken, slutat, pensionerat sig eller bytt jobb internt vilket gör att det inarbetade upplägget kompliceras.
Väl inarbetade upplägg gör att det fungerar bra initialt men hur blir det om det här fortsätter några år?
Den som lever får se!
Jag skiter i snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.
Men jag vill ha ICE hela vägen från Hamburg åtminstone till Malmö. Den viktigaste länken som nu saknas är snabbtåg genom Danmark.
2029 ska Fehmarn Bält-förbindelsen vara klar. Vet inte om tiden nedan stämmer då det är gammal text. Men 1,5 h borde man iaf kunna kapa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fehmarn_B%C3%A4lt-f%C3%B6rbindelsen
"Tågen Köpenhamn–Hamburg (340 km) tar idag (2007) 4 tim 40 min. Med bron och förbättring av järnvägen kommer det att ta under 3 timmar. Även för personbilar kommer man att spara minst en timmes tid."
Resandet lär inte försvinna bara för somliga kan jobba en del hemifrån. Att avfärda infraprojekt för den här saken känns aningen förhastat. Resandet är en del av människans natur och vi kommer hitta på nya anledningar att röra på oss. Så även om vi alla sitter hemma och försörjer oss vill vi till nya ställen.
Och frågan hur vi vill och kommer kunna resa är ju inte lätt att sia om. Det verkar ju stå mellan förhoppningar om fräsiga elflyg mot tråkiga arbetshästen järnväg.
Nytt och fräsigt är givetvis kul och spännande. Men är infrastruktur meningen att vara kul och spännande? Först och främst ska det fungera. Det ska ha tillräcklig kapacitet och ha god ekonomi. Att gå all in på oprövade elflyg är ett chanstagande. Vi vet inte om och när det blir driftsäkert. Vi vet inte om det är hållbart med de ändliga råvarorna tekniken kräver. Kommer framtida generationer acceptera den ödeläggelse av naturen som utvinningen orsakar? Det här kan vara en tekniskt återvändsgränd eller liten nischlösning.
Järnvägen hånas som omodern. Visst är stålhjul mot stålräl 1800talsteknik. Men hjulet är stenålder. Trähus och träverktyg likaså. Liksom sand och sten som byggmaterial. Fungerande teknik med bra egenskaper och lättillgängliga material lever vidare.
Att ett nytt snabbspår mot kontinenten kommer stå underutnyttjad om 50 år är osannolikt. Liksom tunnelbanan byggdes innan behovet fanns växte den snabbt till att bli Stockholms blodomlopp. Egenskaperna stor kapacitet, små energikrav och lättillgängliga material är eviga behov.
Min syn på transport av personer om 10 år i Sverige är främst elbilar och elflyg. När det gäller varor kommer tåg att fortsatt ha en stor del, men mindre antal passagerare än idag. Fossiltransporter har då minskat stort. Nya typer av batterier ger mer kWh per kg än idag.
Den metall som jag tror stiger mest i pris är en av de första vi började använda nämligen koppar och inte de färska litium eller kobolt. De så kallade sällsynta jordartsmetallerna är ofta inte riktigt så sällsynta.som namnet anger. Största problemet där är att Kina idag är väldigt stor producent och Europa nästan intr har någon utvinning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Håller med, elfordon kommer att dominera i framtiden, möjligen bränsleceller på större fordon.
När det gäller tåg, varför klagar man inte på den fruktansvärda olägenheten med buller som tåg orsakar? Alla som bor i närheten av järnväg har en avsevärd miljöpåverkan. Folk gnäller på flyget o buller men avsevärt många fler människor drabbas av tåg- än av flygbuller. Jag åkte med som passagerare på en godstransport, Skåne till Göteborg. Tog en hel dag och trots tomma vagnar sackade loket i uppförsbackar, skulle klara 100km/h men vi kom upp i max 80 i nedförslut, annars 50-70 km/h. Såklart kom ett passagerartåg upp bakom oss som blev bromsat och det fick så snällt fortsätta att hålla vår snigelfart med avsevärd försening som resultat. Totalt respektlöst för alla de människor på persontåget som hade tider att passa. Mitt intryck var att allt var eftersatt gällande underhåll och investeringar och tekniken milt uttryckt ålderdomlig. Miljövänligt?! 300 liter diesesolja i timmen brände skrotet, hehe det skulle Greta vetat om skojades det om. För att inte tala om den tidvis intesiva doften av kreosot på bangårdarna.
Nä, vem vill åka tåg när en elbil elegant dyker upp framför din bostad, man sätter sig ner och surfar, sover, läser eller vad man nu vill göra för att sedan tyst, miljövänligt, smittsäkert och effektivt åker från dörr till dörr? Spara pengarna och vänta med höghastighetståget säger jag. Det är föråldrat innan det ens börjat byggas och lägg sedan ner järnvägen! Blir dyr att sanera men det blir mycket stål till andra fordon 🙂
Snart börjar man väl med möten i VR
Vi kan flytta från Sverige med, tex Thailand och jobba därifrån, då behöver vi inte satsa på nåt infrastrukturprojekt.
"Andra fördelar är att vi kan sprida ut boendet och att man allt mer kan bosätta sig eller bygga nya bostäder där marken är billigare. Enorma besparingar på att köpa en tomt för en villa för 500 000 – 1 000 000 istället för 2 000 000 – 5 000 000:-."
Så fort sambon har studerat klart på SLU och fått sitt första jobb så kommer jag börja posta om detta. Vi kommer, med all sannolikhet, flytta en bra bit ut "på landet" istället för en svensson-förort till Stockholm (även om det är fint här).
Vad är långt ut?, för vissa är Väsby Lappland.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jaaa — heter det inte Lapplands Väsby? :p
(fd ekenskis)