Sedan 08:20 i morse är Trafikverkets hemsida nere av okända anledningar. Detta har förstås små konsekvenser för allmänheten. Större konsekvenser har dock branden i Hässleholm, som lamslagit södra stambanan
Trafikverkets kontor i Karlstad. |
Trafikverkets hemsida svarar alltså inte sedan 08:20 i morse, men detta har väldigt små konsekvenser för vanligt folk, och visar snarare på att Sverige fortsätter att fungera även utan en hemsida. Till skillnad mot regeringens hemsida, så verkar det dock saknas rutiner för att snabbt få upp en alternativ förenklad sajt.
Det är osäkert om Trafikverket ens vet om att sidan är nere. Tidigare har exempelvis både regeringens hemsida och senast SL (kollektivtrafiken i Stockholms län) varit nere, där åtminstone SL var utsatt för ett överbelastningsangrepp (DDOS). Möjligt att det samma gäller Trafikverket, men för Trafikverket spelar det mindre roll.
Vad gäller SL, så innebar angreppet att det inte gick att få fram ruttplanering och tidtabeller, och inte heller gick att fylla på Accesskort eller använda appen för att köpa biljetter. Hur exakt SL hanterade detta kan jag inte svara på – det rimliga är att helt enkelt låta folk åka gratis under tiden, om det inte går att betala. Större delen av SL finansieras ändå via skattesedeln, och om man bara släpper på folk drabbas inte samhället i övrigt, och man får goodwill istället för badwill.
Trafikverkets hemsida har inte lika stor betydelse för allmänheten som SL, möjligen lite officiell trafikinformation, som numera fås bättre via automatiserade distribuerade tjänster som Googles insamling av trafikdata via t ex Waze.
Däremot har södra stambanan lamslagits av en brand, vars värme böjt spår och även förstört kontaktledningar och signalkablar.
Det är helt enkelt som vanligt. Olika problem här och var. Och Sverige fortsätter fungera ändå, även om det kan vara lite omständligare för en individen.
Branden i Hässleholm visar dock att rikets försvar kan ej vara beroende av fungerande järnväg, eftersom det tar lång tid för Trafikverket att åtgärda större avbrott. Men så är järnväg också ett ålderdomligt och dyrt system från 1800-talet, och vägtrafik och flyg är avsevärt modernare och bättre, och har den flexibilitet som krävs i en krigssituation.
Rikets försvar står och faller inte heller med en hemsida, i synnerhet inte Trafikverkets.
16 kommentarer
Åka gratis med SL haha, skulle aldrig hända.
Nu när varenda org ska ha en app finns ju ett utmärkt tillfälle att lagra grundläggande info lokalt i händelse av att uppkopplingen inte fungerar.
Det verkar dock som att, om prognosen stämmer, viss tågtrafik kommer igång tidigare än planerat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-prognos-for-tagstoppet-oppnar-tidigare-an-planerat
Åja, Trafikfelet gör vad de kan map branden.
Det tar helt enkelt några dagar att bygga upp det igen, tex få fram ritningar, jaga upp entreprenörer, planera arbetet och sätta igång. Att det går så fort visar att det mesta av komponenterna finns på lager eller med kort ledtid
Vi får anta att alla arbetar 24/7 också.
I ett krisläge hade det såklart varit katastrof om stambanan varit kritisk.
Skånetrafiken har dessutom agerat och står på tå. Det enda man kan klaga på är att vår västgötska busschaffis hade lite svårt att hitta rätt i Höör men det löste vi resenärer åt hen.
Ni bara: Eslöv, Stehag och Höör sen!
Bra med lite snabb organiaation där. Gäller att inte tappa den kompetensen bara.
Jo, Skånetrafiken är jag nöjd med. Jag åkte till Skurup (var bara tvungen). Fast de verkar rätt kaxiga, tycker jag.
“When in Europe don't miss Skurup"
Klassikern var när konduktören ropade upp "Höör sen. Höör sen".
@Observer, om man uttalar det med skånsk dialekt på engelska blir det redit vackert…
@Rickard: Trodde det skulle vara: "Eslöv nästa, och Höör sen".
Att det inte varit mer strul med Skånetrafiken förvånar. De brukar ha en förmåga att få minsta störning till att orsaka totalt kaos, överallt.
Så vitt jag känner till så finns det heller inga liggande förslag på att pansartågen Kiruna och Boden skall tas ur malpåse för att ugöra stommen i rikets försvar.
Kan man inte montera en Archerlavett på en malmtågsvagn?
9:37 var sidan uppe igen.
Undrar om detta inlägg fick upp sidan snabbare.
Jaja, hemsidan fungerar ändå bättre än tidtabellen.
Dyrt system från 1800-talet? Till skillnad från vägtransport som är en stenåldersteknologi?
Det tråkiga är att man tar ut tågorder via deras hemsida,vilket du måste ha för att köra tåg. går att lösa manuellt för visso, men det borde orsakat endel förseningar.
Hade det varit krig och du måste ha fram ett tåg, så hade det säkert räckt att röja undan bråten lägga ett nytt spår och köra med diesellok förbi platsen.