De mycket fina nya högvolyms pendeltågstationerna på T-Centralen och Odenplan i Stockholm stängdes idag pga att Trafikverket inte följt SL:s kravspec och istället levererat de billigaste rulltrapporna. De skenar nu nedåt och inga nödbromsar fungerar, så det går inte ens att gå i dem avstängda (vilket hade varit bra för stockholmarnas folkhälsa). Så stationerna är stängda. De som vill åka pendeltåg hänvisas till Stockholm Södra.
Rulltrappor ner till nya pendeltågstationen på T-Centralen. |
Södra station är alltså alternativet, och ett rätt spännande sådant eftersom det inte finns någon tunnelbana där. Det blir en bit promenad bort till antagligen Medborgarplatsen för att åka vidare med tunnelbana. Bra för folkhälsan, bra för Stockholm!
Södra station. |
Tydligen ska Trafikverket, som stått för bygget av pendeltågstationerna, inte levererat rulltrappor enligt SL:s kravspec, utan i sann anda av offentlig upphandling istället levererat de billigaste rulltrapporna. Tydligen någon form av Otis.
Över 5 000 felanmälningar av rulltrapporna ska ha skett och drivhjul ska ha drabbats av rost.
Rulltrapporna sägs nu skena (nedåt) och nödbromsarna fungerar inte, så vid tyngbelastning (=människor) får de fart nedåt vilket leder till spännande upplevelser för de som vill åka kollektivtrafik mellan centrala Stockholm och Stor-Stockholm.
Det är åtminstone semester för många, annars hade det givetvis blivit ännu mer spännande.
Tillägg: Tydligen är den sk Getingmidjan stängd, dvs fjärr och regiontågens spår genom centrala Stockholm och dessa passagerare har hänvisats till Södra station och sedan pendel in till Centralen. Något som nu inte längre går. Hoppas de inte har tung packning.
Tillägg 2: Gröna linjen mellan T-centralen och Slussen ska också stängas på måndag.
Hur länge felen kvarstår är osäkert. SL vågar bara säga resten av fredagen, men det torde vara självklart att man inte kan åtgärda problemen särskilt snabbt. Om inte annat kommer rulltrapporna behöva bytas ut helt till trappor som följer kravspecen tids nog, vilket nog inte sker i en handvändning.
Men hav förtröstan. Miljöpartiet har ordnat subventioner av elcyklar, så det är bara att köpa en elcykel och veva på in till Stockholm. Annars finns förstås något som kallas bil, men det blir nog utmanande om pendeltågens volymer ska ersättas med bilar. Annars kan väl de boende i Stor-Stockholm följa Miljöpartiets råd till oss här ute på landet och ta tunnelbanan istället.
Är du drabbad? Röstar du borgerligt och har nu tvingats åka till Södermalm och Södra station? Hur känns det att behöva beblanda dig med socialister, miljöpartister och feminister på Södermalm? Och hipsters. Behövs en stödlinje?
Undrar om företagen med hyror, lager och personal längst ner där i berget blir kompenserade av att kunderna uteblir till 100% pga stängd station?
28 kommentarer
Dagens visdomsord för de som tror att de som mest pratar om kollektivtrafiken lämnar bilen hemma.
"– Jag skulle kunna ha 100 bilar, det har ingenting med miljöpåverkan att göra, säger Jonas Eriksson, MP:s gruppledare i riksdagen, som själv äger en dieseldriven husbil och två personbilar."
Jag antar att det vore sant om bilar, likt Miljöpartiets politiska förslag kunde produceras av önsketänkande snarare än fossil energi.
Borde han inte tala med sin trafikmästare i Sthlm?
Härligt, är det inte redan ganska kaosigt i och med att man stänger av Getingmidjan nu också?
Låter som ett akutjobb för ett militärt ingenjörsregemente – att bygga en tillfällig gåtrappa över åtminstone en av de avstängda linjerna alltså – sedan får väl folk turas om att gå uppåt eller nedåt, precis som trafiken under ett vägarbete släppes på åt ett håll i taget.
Gurkmonarkin levererar.
OT: Jönköpings Kommun tömmer en hel sjö för att kunna avliva illegala invandrare (sic!):
http://www.hoglandsnytt.se/akut-lage-farlig-fisk-hel-damm-toms-pa-vatten/
Betr tunnelbanas nya stationer i Stockholm: Och det är samma grupp av statliga/kommunala verk, särskilt trafikverket, som skall anförtros att hantera byggandet av en ev höghastighetsjärnväg. Samma Björnliga som, med Staten som snål uppdragsgivare, inte klarar av att få den nuvarande persontågstrafiken att fungera tillförlitligt. Har man andras pengar att sväva ut med utkrävs inget personligt ansvar!
Buss 4 som passerar förbi södra och sedan via Odenplan till Radio huset lär bli TUNGT belastad…
Det finns ju i alla fall en massa lediga bussar att sätta in som ersättningstrafik, eftersom vi har reducerad sommartidtabell. Hoppas inte busschaufförerna har semester!
Malmö centrals rulltrappor är avstängda minst 30% av tiden de också. De går åtminstone att gå i när de är avstängda. Skräp-kvalitet?
Otis har haft de här problemet på flera andra platser:
https://www.scmp.com/news/hong-kong/law-crime/article/2136585/lift-firm-otis-fined-hk320000-over-hong-kong-mall-escalator
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/8618495/Teenager-dead-in-Beijing-escalator-accident.html
https://www.shine.cn/archive/metro/society/Escalator-glitch-injures-13-at-Jingan-Metro/shdaily.shtml
De försöker mörka det och sager att det är världsunikt. Det här är något som säkert kommer forstätta minst en vecka. att bygga stationer som man inte får använda om folk måste gå uppför (rull)trapper känns ju rätt puckat. Finns det inget brandskydd att tala om?
fast för en gangs skull är det antagligen inte SL eller trafikverket som är att belasta utan Otis
Roslagsbanan rullar på som vanligt sedan 1885. Det är den borgare åker, ingen sluskig pendel.
Rulltrapporna vid åtminstone en av uppgångarna på Odenplan har strulat sen starten. En av tre har dessutom varit helt avstängd sedan några månader tillbaka. Så det kan inte vara något nytt för någon inblandad myndighet.
Den vid Östra station mot KTH är en klassiker. Senaste 20 åren har den stått stilla mer än den gått.
Välkommen till fjollträsket och Du, var så god och gå om nu inte det finns sparkcyklar med elmotor att tillgå!
Rulltrappor är alltid ett gissel. Bäst att stå långt bak steget för att vara säker att steget sitter fast. Rulltrapporna till tunnelbanan i Pyongyang fungerade klockrent när jag var där på besök.
Jo, det kan bli lustiga emigrantströmmar av detta, Nordkorea öppnar sig för marknad och det väller in statliga eller sk privata tjänstemän, redo att jobba hårt!
En amerikansk utveckling där pressen neråt på priserna ger sämre och sämre kvalitet. Smäcka upp nåt och ta bra betalt är vad det handlar om. Ser snyggt ut vid invigningen. Sedan träffar skiten fläkten. Då har leverantören flytt fältet och pengarna är på något konto i Dubai.
Trumps fel va?
O nej, jag gillar Trump. Han säger som det är.
Brukar vara så, lowest bidder. Men när stockholms landsting bygger KS så var det inte direkt lowest bidder som fick jobbet. Nu var det släktband och nära relationer som gav kontrakt. 10 miljarder för bygget, 10 miljarder i svarta hål och 40 miljarder för underhåll där en dörr kostar 1 miljon att byta. Lustiga är att Tyskland kan bygga samma sjukhus för 4 miljarder. Och sen påstås att det inte finns korruption i Sverige….
Ett väldigt bra exempel på I-landsproblem, går i taket för att en rulltrappa inte funkar. Vem bryr sig?
Den nya t-bane stationen Sofia kommer ligga på 100 m djup och nås enbart via 8 hissar. Vi får hoppas att man tänkt till här och satsar på kvalitet. (Utgår att det måste finnas trappor för nödutrymning)
Låter obehagligt när strömmen går……
Det finns faktiskt lite borgerlig valboskap som bor på Södermalm också, mig t ex.
Ingen jävel bryr sig på allvar om denna post. Ingen är förvånad. Offkors har de upphandlat det sämsta skit som går att upphandla. Jag skiter i vilket. Bor själv i smeten. Det enda som gör mig riktigt jävla sur är alla jävla lögner om tillståndet som råder i det här förljugna jävla skämtet till nation
"pga att Trafikverket inte följt SL:s kravspec och istället levererat de billigaste rulltrapporna." Trafikverket bör stå till svars för att inte följa kraven. Riktigt roligt när rapport ringde Otis för support. De fick ringa utomlands och det lät som en lirare från tech-support indien svarade:(robin williams röst): Hello May name is Bob!.
Det kommer ta tid innan detta fel avhjälps.