694
Dags för en söndagsenkät. Hur tar du dig till jobbet? Svara nedan.
Så hur tar du dig till jobbet? Svara enligt nedan, så här lagom till sommaren anlänt med kyla och regn, och många av er gått på semester.
70 kommentarer
BIL finns inte som alternativ. Är du miljöpartist eller?
Får fixa.
Fixat.
Har nu 1.5km till jobbet och går/cyklar. Kommer snart ha ca 5.5km och ser en el-fatbike med dubbdäck i min framtid för vinterpendlingen. (norrland)
Med bil, hade gärna cyklat men det tar för lång tid, har 9 mil till jobbet…
Cykel+tåg!
Bra kombination. Lätt att se hur mina bilkörande jämnåriga får hälsoproblem. Det spelar roll vilka vanor man skaffar sig.
Mkt sant, sen jag skaffade bil så har det bara gått utför, enda motionen i jobbet jag får nu är från lägenheten till bilen vilket är runt 150 meter. Synd att man är egenföretagare utan nån fast arbetsplats så det går inte att leva utan bilen (måste ha saker med mig jämt dessutom). Även om man inte är överviktig så är det viktigt att kroppen får röra på sig, folk glömmer ofta att vi inte är skapta för att sitta hela dagarna.
Elcykel.
Tycker det är ett eget fordonsslag. Hade aldrig cyklat, men gärna elcykel.
Frugan bär mig till jobbet. Frågor på det?
Som sig bör.
Gubbkånk isf kärringkånk?
Frugan är din bil/cykel? Eller du jobbar hemmaoch får hjälp en bit?
Åker bil. Har möjlighet att åka pendeltåget men väljer bort det. Har provat under ca ett år att åka tåg men det är alldeles för opålitligt. Ofta försenade eller inställda avgångar. Vilket innebär att jag inte kommer i tid till arbetet.
Elbil 8 mil enkel väg
Bil, har 1,1 mil till jobbet, börjar jobba 05:00, Första bussen anländer 06:30 till busshållplatsen vid jobbet.
Köpte en Tesla, efter att handskfacket gick sönder för 2 år sen har jag kört en Ford Raptor bytesbil till jobbet. Hoppas jag kan få det fixat snart.
Jante, blankare eller tror du på det själv?
Blankare. Dock roligt pga sant.
Om du bytt ut bilen så får du förstås inte tillbaka den. Om det nu är sant, vilket jag betvivlar starkt.
Skämtet var riktat mot teslas extremt dåliga servicetider, ett felaktigt handtag tar 6 mån att fixa, under tiden kör ägaren runt i en dieselpickup typ.
Har provsuttit en Tesla.. 🙂
Det minst sagt sladdriga solskyddet gav tyvärr inte känslan av "premium" som man faktiskt kan finna i vilken nyare VW Polo eller Golf.. 🙁
Jag såg en video där inspelaren pekade på just att Tesla ryckt upp solskyddet numer.
Och du tror på det själv, Skogaholm? Mest olyckligt är att du baserar dina investeringar på sådant trams.
Det är vedertagen fakta, fråga valfri norrman som lämnat in bilen. Dock bara toppen på isberget av teslas problem.
Japp jag står för mina investeringar, lyckade eller misslyckade 🙂
Frågade en norrman jag känner med Tesla. Inte hört talas om några problem.
Snabbt frågat. Här finner du en uppsjö av minst sagt negativa utsagor:
https://mobile.twitter.com/Trumpery45/status/1001757938745135104
Bil, jobbar i Kista, för mycket patrask på blå linjen och i Kista centrum.
Har det inte varit krissamtal med alla IT-tjänstemän i Kista ett par gånger när de värsta rånvågorna gått?
Något mail om att kanske inte vara där sent, för då kan man bli rånad med pistol. Men finns sällan anledning att vara i Kista för annat än tex kundmöten och dylikt, vilket sällan görs sent.
Antingen finns viss korrelation mellan det och att pistolerna åker fram när solen går ned (det har varit pengar där under dagen, så de försöker väl leta reda på någon stackare som blev kvar ensam).
Kista en sen höstkväll är fantastiskt deppigt. En bekant blev faktiskt misshandlad och rånad just en sådan kväll efter kundmöte. Övriga företagsparker (ex Lindholmen) har inte alls samma karaktär.
Bor på jobbet.
Elcykel borde funnit med som alternativ.
På samma sätt som elbuss är kollektivtrafik, eltåg är kollektivtrafik, elbil är bil så är elcykel cykel.
Ööh nä. Men jag kan köpa att elcykel och moped är ungefär samma sak. Skulle du säga att elbil och trampebil är samma sak?
Trampebil är en fyrhjulig cykel.
Haha, då är elcykeln en tvåhjulig elbil.
Har kört elcykel i ett par år själv. Jag tycker det är ett eget fordonsslag, men håller med om att det påminner mer om en moped ¨¨an om en cykel. Men gaspådraget sitter i pedalerna, så man måste ju trampa.
En elcykel kan lastas trungt, köras i uppförsbacke, motvind, eller varför inte ha dubbdäck på vintern, utan att transporten för den skull blir ett träningspass.
Sen finns det såklart en stor spännvidd i hur mycket kraft motorn ger, vissa svagare elcyklar ligger såklart närmare cykel än moped.
Bil
Sparkcykel.
Kollektivtrafik (Spårvagn) till 90%. Ibland går jag eller cyklar enhjuling för konditionens skull.
Bil och MC? Ringer diskrimineringsombudshenen… Du borde ju ha ett alternativ för fossildrivna privata transportmedel och ett för elektriska dito.
Oftast bil men cykel ibland. Två val…
Det beror förstås på väder och andra kringfaktorer. Försöker att cykla till jobbet så ofta som möjligt, men är inte självplågare och cyklar därför inte om det regnar för mycket. Om det är så att jag ska ha någon aktivitet av något slag efter jobbet blir det inte heller cykel om inte aktiviteten råkar ligga någorlunda på cykelvägen mellan hemma och jobbet.
När jag inte kan cykla så åker jag med lokal kollektivtrafik.
Denna fråga borde som jag ser det inte ha varit bara "kryssa ett alternativ", utan borde ha haft möjlighet att kryssa flera.
Inte – arbetar hemma
Lokal kollektivtrafik, inklusive pendeltåg
Regional- eller fjärrtåg
Bil
Taxi – bor utomlands
Luftballong.
Inte – jobbar och bor på GeKås
Jobb?
Jag köpte en elcykel för 2 år sedan och pendlat till jobbet oavsett väder åretom. Jag har 11km enkel väg och funkar galant. Regn, blåsigt eller snö, det spelar ingen roll. Med elcykel känns det inte alls jobbigt.
Jag kommer knappt svettigt till jobbet och på hem tränar jag. Det sparar 3h träning/vecka som jag hade innan.
Cykel kostnaden får jag tillbaka på 5år istället för buss/bil.
Jag en kollega som pendlar 50km enkel väg och det funkar lika bra.
Jag rekommenderar alla att ta denna steg. Se till bara att köpa en bra pendlar elcykel och bra kläder. Good luck!
NIU elmoppe i Shanghai. 5,5 km på 8 minuter.
Parkeringsbromsen på min V70 låste sig. Att laga den drog ut på tiden, kom alltid något emellan, eller så var det vackert väder.. Efter några månader med kollektivtrafik upptäckte jag att det går lika fort att cykla (1 mil). Ännu några månader senare har jag äntligen lagat bilen, men också upptäckt att cykeln var ett lyft både för hälsan och plånboken, så den ska säljas nu.
Nej sälj den inte! Cykeln alltså.
Nej. Det är hälsan eller plånboken som ska säljas, står det ju. 😉
Bil eller cykel, beroende på väder eller om det ska göras andra ärenden efter jobb. Kunde inte välja båda.
Gasbil. Det tar 15 minuter med bil, det tar över en timme med kollektivtrafiken.
Det är lite spännande så med hur Västtrafiks reklam jämför bussar med hur mycket bilkö de motsvarar. Det stämmer säkert, om det är bilkö.
För mig tar det 12 min dörr till dörr hemifrån till jobbet om jag tar bilen, 20 minuter om jag tar cykel och står ut med svett, ca 40 minuter med spårvagnen. Om man inte ska lämna på förskolan förstås, då är skillnaderna ännu större.
Jag bor i en kranskommun till Malmö och alla bussar går via Malmö. Mitt arbete ligger i Malmö men i utkanten och "fel" håll sett från hur jag bor. Nu har vi till skillnad från Stockholm två fungerande ringleder och därför går det riktigt snabbt för mig med bilen. 100 väg som övergår i 120 väg. Två kortare matarsträckor. Med bussen ska den först ta sig in till centrala Malmö för ett bussbyte och sen ut ur centrala Malmö till mitt arbete. Centrala Malmö har 40 vägar och sen lite rusningstrafik på det. Hade mitt arbete däremot funnits i centrala Malmö hade jag gärna pendlat med buss.
En äldre dam jag känner bytte från cykel till el-cykel för att spara sina onda knän. Men hon upptäckte att musklerna började förtvina så nu har hon bytt tillbaks till riktig cykel.
Bil, cykel eller promenad beroende på väder och humör.
Hmmm …
Vart tog min komentar vägen jag skrev tidigare i morse ?
Åker buss eftersom den går var 5-7 min i rusningsriktningen och då både trängselskatter och ohemula maffialiknande parkeringsavgifter är något jag inte vill "göda" så…
Mina övriga grannar ute i min hårt segregerade "hood" kör till nästan 75% bil trots att de har relativt nära till jobbet och jag är med mitt kollektivåkande lite ovanlig..
Det står nämligen "volvocars.com" på deras (Volvo)bilars registreringsskyltar… 😉
Tjänstebilar. Alternativt köpta på Volvobil i Torslanda.
Om du har vägarna förbi så kolla in deras nybyggda anläggning. Jättefin.
Oki!
Hade annars för mig att volvocars var just Volvos eget leasingbolag och som har hemvist i Bromma! 😉
volvocars.com är Volvo Cars hemsida.
Leasingbolaget heter "Volvo Tjänstebilspark AB" och har mycket riktigt postadress i Bromma. Den fysiska hanteringen av tjänstebilar/personalköp i och kring Göteborg (inkl. Skövde), sker dock på Volvobil i Torslanda.
Sorry, men det blir nog en nyare Škoda nästa gång..
🙂
@Petter Wilhelm:
Volvobil i "Tosslanda" säljer ju bara till anställda på Volvo..
Inte så intressant då för en icke "Volvoit"..
Men ALLA Volvo "liiiisingbilar" har regskylthållare med just "volvocars.com" .. 😉
Bil – 47 km till jobbet.
Jag och frugan skulle nog kunna pussla ihop det med dagislämning/hämtning så jag skulle kunna åka kollektivt men det skulle betyda att jag förlorar 1,5-2 timmar vaken tid varje arbetsdag.
Bil, ca 45 km till jobb. Med kollektivt så blir det 2 timmar längre restid per dag.
Frugan tar bussen eftersom de går snabbare och man slipper parkeringsavgift (Bussarna går var 10 min i rusningstrafik)
Eftersom jag kör bil är det jag som sköter veckohandlingen och alla ärenden som ska göras under veckan.
O andra sidan så är det lätträknat hur många gånger om året jag använder bil hemma. Småhandla, hämta paket, ToR till träning etc. blir med cykel eller powerwalk.
tycker som tidigare nämnt att elcykel är sin egen kategori. Jag cyklar/elcyklar till jobbet. Men istället för att cykla till CA 90% av mina arbetsresor, så hade jag troligen åkt mer än hälften kollektivt om det inte varit för elmotorn.
Och dessutom förstår jag inte hur vi fortfarande kan ha mopeder, när det finns elcyklar som klarar jobbet så mycket bättre. förutom att de låter mycket och gör resenären tjock, så kostar det mer pengar i underhåll är mer begränsade i sin framkomlighet (EU-moped).. jag fattar det liksom inte. borde vi inte förbjuda EU-mopeder. vad har dem för syfte, mer än att förpesta vårt klimat.