Lärarförbundet publicerade igår sin rankning över bästa skolkommuner. Föga överraskande är de socialistiskt styrda storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö bland landets sämsta, medan man hittar borgerligt styrda Vellinge kommun i topp.
Malmö kommun hamnar på 224 plats, Stockholms kommun på 130:e plats och Göteborgs kommun på 179:e plats i Lärarförbundet rankning. Landets fjärde största kommun, Uppsala, hamnar på plats 172.
I en tid där det tjatas om att administrativa enheter ska slås ihop så är det uppenbart att storlek inte hjälper. Stora kommuner placeras generellt dåligt i rankningen, och speciellt då våra tre storstäder.
Bäst i landet är den borgerligt styrda gräddhyllan Vellinge kommun, Malmös svar på Danderyd eller Kungsbacka. Vellinge är i en helt egen klass i rankningen, långt bättre indexerad än tvåan Orust. Toppskiktet utgörs annars även av Ovanåker, Kalmar, Aneby, Piteå, Grästorp, Osby, Varberg och förhållandevis stora Lund.
Kvaliteten på skolorna varierar mycket stort över landet och det vore förstås lämpligt att åter förstatliga den svenska skolan för att upprätthålla en jämn kvalitet över landet.
25 kommentarer
Att skolorna i Malmö har dåliga resultat är föga förvånande. Sossarna har sett till så att kommunen skjuter till mer resurser till en skola ju sämre resultat den presterar. Alltså om en skola skulle lyckas höja resultatet så får rektorn nästa år sparka en massa kollegor och dra ner för att få ihop budgeten!
Gör en faktoranalys.
Beror på som skrivet att inkompetenta men maktfullkomliga och dumdryga (S)-märkta politruker anvädner skolan som ett ekonomiskt dragspel i kommunernas ekonomi..
Samt även på att ovan nämnda kommuner dragit till sig en oproportioneeligt stort antal utalandsfödda med ytterst rudimentär skolutbildning, i praktiken analfabeter…
Redan 2007 skrev faktiskt GP om faktorer bakom varför vissa "utanförskapsområden" i Göteborg hade så dåliga skolresultat…
"..Det svenska bidragssamhället och den stängda arbetsmarknaden bidrar till katastrofen, som kan avläsas i grov kriminalitet, utbrett missbruk, bidragsfusk, usla skolbetyg, splittrade familjer och skyhög arbetslöshet…"
"..Siffror från Skolverket och SCB visar att i Göteborg hade bara var fjärde somalisk pojke (född i Somalia eller född i Sverige av somaliska föräldrar) fullständigt betyg från 9:an förra våren. Sex av tio pojkar saknade betyg i två eller flera ämnen. De somaliska flickornas siffror såg bättre ut, men även deras resultat var långt sämre än det svenska genomsnittet för flickor med utländsk bakgrund.
Abdirizak Jama är skolvärd på Hjällboskolan. Han beskriver somaliska ungdomar utan hopp, utan framtidstro:
– Många struntar i skolan och skiter i om de hamnar i kriminalitet. De ser inga förebilder. Föräldrar och släktingar har sällan jobb och ungdomarna har ingen som peppar och stödjer dom…"
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853
Kan det ha med rasismen och SD att göra? Resultaten sjunker samtidigt som rasism och nazism ökar, om vi lyssnar noga på alla som vet något så finns det ett samband.
Alla dåliga betyg är SD:s fel. De är ju genom sin existens orsaken till Asylfesten 1.0 och därmed indirekt till de dåliga skolresultaten.
Delvis en partsinlaga. Saxade nedanstående från faktarutan i dagstidningen.
"Lärarförbundet har vägt samman 13 olika kriterier för att bedöma kommunernas skolverksamhet.
Kriterierna är bland andra resurser till undervisningen, lärartäthet, andel behöriga lärare, sjukskrivningstal, lärarlöner, elevernas meritvärde, andel elever med godkända betyg i alla ämnen och andel elever som fullföljer gymnasieutbildnigen inom tre år.
Två faktorer, lärarbehörighet och lärartäthet, ges dubbel vikt i sammanräkningen.
Källa: Lärarförbundet"
Det är givetvis inte säkert att faktorerna är de mest relevanta, men de är mätbara och det är alltid något. Det är svårare att mäta arbetsro, studiedisciplin och föräldraledd läxhjälp.
Det är ju en partsinlaga. Till exempel ger de bättre betyg till kommuner med högre kostnader, troligtvis för att detta ofta betyder möjlighet till mer pengar till Lärarförbundets medlemmar. Av två kommuner med lika bra resultat (även viktat efter förutsättningar), så kommer alltså den som har högre kostnader att rankas bättre.
Man skulle ju kunna tycka att om en kommun klarar av att få bra resultat så vore det mer imponerande om de gjorde detta med lägre lärartäthet och mindre kostnader…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Att Lund kommer högt i rankingen förvånar INTE !!
Universitetsstad med många föräldrar med högre utbildning vilka "ligger på" sina telningar att sköta skolan!
Varberg "scorar" högt i många rankingar ! 😉
Ni som tror på IQ, Lund har väl även högst koncentration av mensa medlemmar i landet?
Många av dessa telningar är dock aningen tappade.. Märks först senare..
Att stockholm kommer på plats 130 av 290 kan väl inte riktigt benämnas som "bland de sämsta"…
Bland de tvåhundra sämsta…
Rubriker om Stockholm drar in trafik, dvs stålar. Lars verkar också ha en förkärlek för att tvåla till våra större städer.
Att ha Stockholm i rubriken här är bara click bait 🙂
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Om vi bortser från den utomeuropeiska invandringen (svårt jag vet) ligger problemet huvudsakligen i flergenerationell kravlöshet.
Sänkta krav i och med enhetsskolan
Mer sänkta krav i och med 68 idiotin
En ny generation lärare med sämre förkunskaper .
En ny generation lärare med sämre kognitiv förmåga och ännu sämre förkunskaper.
Parallellt med ökade krv på att skolan ska göra allt annat än undervisa.
Det bästa som kan sägas om dagen skola är att den ger mina barn bättre chans i arbetslivet. Tiotusentals bortslösade begåvningar kommer aldrig få chansen att konkurrera.
Hade man velat designa en skola för minskad social mobilitet hade man gjort precis så här.
Nuförtiden nöjer man sig med att eleverna dyker upp och inte förstör "lektionen".
Kan vi komma runt problemet genom att sänka kraven så att alla får bra betyg? Kunskapen är sekundär till allas lika värde…
Så är det ju. Skolan följer inte utvecklingen. Skolan leder den.
Där har du sannolikt närmat dig lösningen. Låt bara det postmoderna identitetssvamlet gå på maxvarv så ska du se. Min kunskap är lika rätt som den som läraren vill förmedla. Allt är kränkning.
Nästan 20% av dem som gick ur grundskolan i våras saknar gymnasiebehörighet. Detta är en skrämmande siffra. Hur ska dessa individer kunna försörja sig på lagligt sätt och betala in skattepengar till välfärden? Det kan nog alla räkna ut.
Kanske kan ett förstatligande bromsa utvecklingen?
https://ledarsidorna.se/2017/10/utslagningen-av-utrikesfodda-barn-en-bidragsbomb/
Hoppas att de 20%-en istället blir riktigt "streetsmarta" då det ökar deras chanser till överlevnad i det framtida Sverige..
Varför ska alltid de utrikesgödda pekas ut? Som tur är kommer det väldigt många välutbildade som kompenserar genom att komma snabbt i arbete och bidra till bidrag och pensioner. Det ordnar sig, annars är det rasisterna och nazisternas fel.
Men ååhhh!
Betygen måste ju kvoteras.
En framtida demokratiserad betygsmodell kommer sannolikt kvantifieras i enheter om ostkrokspåsar.
Kvotering för kvinnor går iaf bra. Snart hälften i bolagsstyrelserna. Tyvärr går det lite sämre med rörmokare och brandmän. En ny Hudnyanskvoteringslag måste till om vi ska få ett samhälle som håller ihop.