Som respons på att fysisk post blir allt mindre attraktiv så ska regeringen nu tillåta PostNord (“Posten”) att det ska ta två vardagar för ett brev att nå adressaten, samt ytterligare prishöjningar. Genom att göra produkten mindre attraktiv tänker man sig tydligen tjäna pengar. Bloggen har nu tagit emot leverans av en GPS-spårare med lång batteritid och kommer återrapportera vad som egentligen pågår när man skickar ett brev i framtida inlägg.
Ironiskt nog kom bloggens iTraq3 i ett brev till slut. |
Regeringen förbereder alltså ett lagförslag som ska tillåta Posten att försämra sina tjänster. Brev ska nu få ta två dagar att levereras, vilket också kommer innebära att en hel del mindre paket som går som post, samt brevaviseringar av paket kommer fördröjas ytterligare en dag.
Kort sagt kommer mycket av paketförsändelser också fördröjas ytterligare en arbetsdag när brev ska tillåtas ta minst två dagar för leverans. Leveranser dagen efter via onlinehandel kommer alltså vara ett minne blott, om man nu då inte inför en betydligt dyrare tjänst för leverans redan efter en arbetsdag…
Tanken är väl att PostNord faktiskt ska lyckas tjäna pengar genom att erbjuda en sämre och dyrare tjänst. Ytterligare prishöjningar ska nämligen också tillåtas. Samtidigt vet vi alla vad sämre och dyrare brukar innebära.
Lagom till detta besked har Posten ironiskt nog precis lyckats leverera bloggens GPS-spårare, vilken kommer användas för att reda ut vad som egentligen händer med saker man skickar via posten. Ibland försvinner de som bekant.
Tekniska specifikationer iTraq3. |
Valet på teknisk lösning föll på amerikanska iTraq3, vilken har upp till fyra månaders batteritid, beroende på täthet i rapporteringen. En månads abonnemang och 2000 uppdateringar (en uppdatering var 20:e minut räcker i 27 av 31 dagar – var tjugonde minut ska ge en batteritid om 14 dagar) ingår i köpet, och därefter kostar tjänsten 59 USD om året för global täckning via GSM och 3G. Åtminstone så länge man är inom täckning, så på öppet hav och under flygtransport kan täckningen vara bristfällig. iTraq3 är också liten nog för att kunna skickas i ett vanligt vadderat kuvert, även om det blir 100g-porto, på grund av vikten på 55 gram.
Både teknisk prestanda, pris för produkten och för tjänsten är enligt min utredning i somras bland de bästa och billigaste på marknaden. Ett stort tack till bidragande läsares tips. Manual för iTraq3 finns här, inklusive väldigt imponerande tekniska specifikationer.
Så får vi väl se vad som egentligen pågår bakom kulisserna hos PostNord? Bloggen kommer återkomma med en serie blogginlägg om detta.
Jag kommer dock inte rapportera vad som händer från sista sorteringsplats till slutlig leverans, för att inte kränka brevbärares personliga integritet och rutter, utan det intressanta är från tömning av postlåda tills brevet når själva brevbäraren. Jag har fullt förtroende för mina lokala brevbärare, som alltid håller en mycket hög servicenivå i egenskap av lantbrevbärare och aldrig gjort mig besviken under de 11 år jag bott här. Problemet med leveranser verkar snarare ligga någon annanstans än i sista steget (undantaget de beryktade Posten Logistik) för min del. En framtida övning blir att skicka något med Posten Logistik för att få bevis på att man inte alls har belägg för “kunden inte hemma vid leveransförsöket”.
20 kommentarer
Jag hoppas nästan att brevet försvinner för det skulle bli intressant att få reda var elefantkyrkogården med alla miljontals borttappade försändelser ligger.
Vissa områden i Lapplands inland har redan idag bara postutdelning 2 ggr / veckan
Föreslår att du gör experimentet att skicka den till någon i utlandet som sedan skickar tillbaka den. Post Nord verkar ha väldigt svårt (svinn) med paket från utlandet.
Bra, detta är en konsekvens av att färre brev skickas och då behöver man inte dela ut lika mycket, såklart. Eller ska vi ha daglig utdelning även om volymen tex bara är 10% av vad den var i början av 90-talet?
Exakt. Ser framemot att läsa blogginlägg i framtiden om hur illa det är att Televerket inte tillhandahåller dygnet runt telegramservice längre.
Volymen av paket har dock ökat pga näthandeln.
Skulle vara "roligt" att följa paketen i dess väg på postterminalen i Fläskebo i Landvetter utanför Göteborg… 😉
En del paket har jag dock sett ramlar av de utlandsreggade (PL-, RO- o BG-reggade släp) post-och paketlångtradarna när de skall sesga sig uppför backarna från Partille/Allum vid E20 på Öjersjövägen mot just Landvetter/Fläskebo
Privatisera eller höj skatten…
Sophämtning halverad tömningsfrekvens och dessutom 10 % höjning,det är inflation det.
Det här kan ju bli hur kul som helst!
Lycka till!
Något som fascinerar mig är att det går att skeppa hit billiga saker ifrån Kina för mindre än vad det kostar att Skicka ett brev inom Sverige. Exempelvis kan man på AliExpress köpa ett pannband för ca 4 kronor – inklusive frakt till Sverige ända hem till brevlådan.
Försändelser från Kina subventioneras av västländer till att bli nästintill gratis enligt ett uråldrigt system från kolonialtiden. Men snart är det slut med det.
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
Återstår att se vilken effekt det får. Paketet jag fick igår skickades ifrån Singapore. Fortfarande 0kr i frakt och bara några kronor i totalt pris. Antar att de kan paketera om och skeppa till slutkund från valfritt land med fördelaktigt porto. Leveranstiden är ju ändå någon månad eller så.
Det är inte jättedyrt att få paketen med exempelvis Schenker heller men några 4 kronor rör det sig inte om givetvis.
Men när man skickar paket kan man ju anlita andra logistikföretag. De andra brukar också kunna leverera på en dag.
Det enda som påverkas är väl snigelposten och den är det nog inga som är speciellt beroende på gångtiden. Jag menar det är väl bara till att skicka breven en dag tidigare liksom…
Alltså de som skickar brev är räkningar och liknande som behöver dimpa ner i brevlådan runt den 20:e. Att posten tar 2 dagar gör att gäldenären får se till att lyckas få posta räkningen inom 17 dagar istf 18. Vi talar alltså om ett steg i processen som svarar för 5% av fördröjningen…
Borde inte posten göra tvärtom? Dvs fokusera på bättre service och paket. Att skicka information på papper håller på att fasas ut, men paketleveranserna ökar. Ett brev kan gott få kosta 10 kr att skicka.
Skulle inte förvåna om posten bara låter brev ligga en dag extra, men dom besöker varje postlåda varje eller varannan dag, som vanligt.
Var ju så med leverans på 1 eller 3 dagar för nått dec. sedan.
Breven fick ligga och ta upp några platsbyttor några dagar extra, extra inköp av plastbyttor.
Att det kommer fram på två dagar är väl ändå en förbättring mot att det inte kommer fram alls som vi har nu!
Vi blev kontaktade av POSTNORD att vårt paket skulle levereras den 16 Juni vilket senare ändrades till den 19 Juni utan angivande av orsak. Hustrun fick ett mail där hon kunde välja vilken tidsperiod hon kunde mottaga försändelsen. Hon valde mellan 14.00 och 16.00 samt att hon kryssade i att om ingen öppnade, eftersom hon inte visste om jag skulle vara hemma den tiden, så kunde de lämna paketet utanför dörren!
Själv beslutade jag mig för, med de dåliga erfarenheter av POSTNORD som givits i medier och på FB, helt enkelt att sitta på balkongen under perioden för leveransen. Och vi bor i Nr: 102 och har balkong direkt över porten.
Strax efter 14-tiden kommer en gul bil från posten som stannar några portar bort. Kanske mittför port 106 eller 108. Mannen går ur bilen till synes tomhänt och återvänder tomhänt varpå bilen avlägsnar sig.
Strax före kl. 16 anländer en blå bil från POSTNORD som stannar framför port 100 varpå mannen kommer ut med en skrivplatta i handen. Jag ser inte om han går in i porten. Strax återvänder han och kör fram bilen till samma plats som den föregående postbilen. Han stiger ur bilen och tar ett paket under armen som han uppenbarligen levererar någonstans i 106 eller 108.
Jag sitter kvar på balkongen till omkr 16.30. Efter en stund får vi ett mail där det står som följer:
Hej!
Vi har besökt dig 20170619 kl. 1541 för att lämna ditt paket från Athlete.nl BV men kunde inte leverera.
Du kan hämta ditt paket nästa vardag efter kl 16 hos PostNord Häradsvägen 253 SEGELTORP SE 14172 vardagar 0700-1900. Uppge sändningsnummer 05138543644700
Vårt paket var 2 meter långt och 60 cm brett och vägde c:a 18 kg.
När jag ringde kundtjänst för att kräva att dom faktiskt måste försöka att leverera paketet till vår dörr så fanns det plötsligt inte. Det konstaterades efter en veckas trams att det måste ha kommit bort.
Detta appropå att de som levererar försändelserna brevbärarna, eller paketleverantörerna kanske skulle vara oskyldiga i sammanhanget!
Vi fick i alla fall aldrig vårt paket!
Inget nytt. Så har Postnord betett sig så länge jag kan minnas. "Vi har besökt dig men du var inte hemma.." betyder "Vi åkte fel, orkade inte åka förbi, orkade in gå upp för trappan…". Rent ljug är vad det är.
Små paket till brevlådan eller till utlämningsstället fungerar dock ok. Men utkörningen har nog aldrig (vad jag minns) lyckats leverera något till oss.
Beställde dator via Webhallen(som förövrigt svor dyrt & heligt att BEST skulle leverera den hem till dörren), ett par dagar efter att datorn var klar fick jag ett brev från PostNord där de skrev att min dator befann sig i Segeltorp.
Tack för det Webhallen.
Efter att ha svurit en hel del lade jag in en order om att PostNord skulle leverera datorn på måndagen den andra Oktober; inte fan dök PostNord upp. Minst sagt irriterad ringde jag till PostNord och sa åt dom att de kunde strunta i att leverera datorn då jag skulle ta mig för egen maskin ut till Häradsvägen. Hämtade min dator där medans min fader fick tag i Taxi O20 som skickade en bil för att hämta mig.
Lesson learned! Lita _aldrig_ på att Webhallen leverar hem till dörren när det gäller, exempelvis, en dator på ~17000kr!
Vad gäller PostNord så håller jag mina invektiv för mig själv, jag gillar Lars blogg och vill inte se den försvinna pga väl valda ord angående PostNords ojämförliga "kompetens".