Enligt media backar nu regeringen från de förändrade sk 3:12-reglerna, som skulle chockhöja skatten för landets småföretagare, men inte drabba internationella storföretag. Man backar också från att inte räkna upp gränsen för statlig skatt. Detta beror på Allianspartiernas hot om misstroendevotum mot flera ministrar om skatterna höjs. Däremot står flygskatteinförandet kvar. Tillägg: Nu dementerar regeringen uppgifterna enligt Dagens Industri.
Ensidig skatt på flyg i Sverige kommer införas. |
Skatteinförandet på flyg i Sverige kvarstår alltså, men regeringen backar från chockhöjningen av småföretagares skatt och kommer även räkna upp brytpunkten för statlig skatt i vanlig ordning. Hotet om misstroendevotum blev för mycket.
Landets småföretagare slipper alltså en skattehöjning på runt 40%, åtminstone för stunden.
Flygskatteförslaget ligger kvar och nu återstår att se om alliansen kommer lägga sina misstroendevotum ändå. Förslaget motiveras av klimatångest, men kommer inte göra något för att minska CO2-utsläppen. Det enda som kommer hända är att det blir dyrare att flyga inom landet och att enskilda små kommunala flygplatser kommer gå ännu mer i förlust. I övrigt kommer vi bli av med en del direktlinjer till och från landet, medan Helsingfors, Oslo och Köpenhamn kommer få ökad flygtrafik när fler plan går dit istället, där resenärer till och från Sverige behöver byta flyg.
I slutändan kommer Sverige bli mindre attraktivt för internationella affärsrelationer, vilket kanske är den stora miljövinsten – sämre ekonomi, bättre för miljön är resonemanget. Om ekonomin ändå växer kommer miljön drabbas lika hårt ändå.
Alliansen kan förstås vara småaktiga och lägga en misstroendeförklaring ändå, men de representerar inte heller en majoritet i riksdagen. Att stoppat två av tre berörda skattehöjningar torde vara en kompromiss som är acceptabel. Med dagens och framtidens parlamentariska läge måste de politiska partierna lära sig att de inte kan få igenom 100% av sin egen politik.
21 kommentarer
Verkar som att Stefan Löfvens nya taktik är att bara ge med sig halvvägs. Om tre ministrar hotas av misstroende byter han bara ut två. Om tre skatteförslag hotas av nederlag tar han bara bort två. Tja… det kanske är en bra taktik. Söndra och härska.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stefan Löfven…
En obetalbar och målande beskrivning av dennes statsmannamässiga kvalitéer ges av statsvetaren Mats Persson, vilken under en period ingick i den brittiske premiärministern David Camerons stab på 10 Downing Street, i hans sommarprogram i SR från den 16 augusti. Lyssna 40:46 min in i programversionen utan musik.
Håll skämskudden i beredskap…
Vi får se vad det slutar… Onekligen positivt i alla fall att man åtminstone till viss del kan dra i regeringen.
Det är egentligen inget nytt utan såhär har det varit under större delen av sossarnas regeringsinnehav i minoritet historiskt, särskilt på skatteområdet.
En liten strimma av hopp på måndagen. Men än är det inte över.
Som Spock sade – I've never trusted Socialists, and I never will.
nu var det visserligen Kirk som sa (nästan) det och inte Spock…
Makten framför allt! Bara man får behålla regeringsmakten så kvittar det vilken politik man blir tvungen att föra, det är verkligen svårt att tänka sig något mer korrupt och principlöst än dagens socialdemokrati.
Enigt Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA, tvingas man nu avbeställa nya och miljövänligare flygplan. En investering på motsvarande 3,5 miljarder kronor som var tänkt att minska bolagets utsläpp med 30 procent. "Vi kan dock inte göra en sådan stor investering med en flygskatt och därför får vi nu avvakta", säger han.
BRA är självfallet inte det enda flygbolag som tvingas fortsätta operera med en åldrad flygplanflotta som en konsekvens av minoritetsregeringens absurda lagförslag.
Heja Sverige…
Grattis Sverige isf. Flygskatt har prövats på några ställen förr och har fått tas bort efter att ha ställt till med väsentliga ekonomiska skador. Man får väl hoppas att det kommer tillsammans med en allmän ekonomisk sättning för maximalt resultat.
Ni som är i turistnäringen, hur påverkar detta?
Inkommande turister har ju den egenheten att de oftast åker hem igen, och då får erlägga flygskatt. Kan tänka mig att operatörer som kör med pressade marginaler (kinesiska gruppresor?) påverkas av även rätt små kostnadsökningar. När det gäller kineser gissar jag att vi konkurrerar med övriga nordiska länder, och att flygskatt kan styra över turism till dessa.
Det man vill ha mindre av beskattar man som bekant. Gissar att denna skatt blir dyr.
"Det man vill ha mindre av beskattar man som bekant. Gissar att denna skatt blir dyr"
Det är däför skatten/avgiften sättas i proportion till de skador den ger upphov till. Personer som blir sjuka är inte heller bra.
Bromma har funnits sen vad 30 talet? Arlanda 60-talet. En förkrossande majoritet av dem som bosatt sig där har kommit efter flygplatserna. Rätt så taskig due diligence är väl det snällaste man kan säga om de som klagar över sina dåliga val av boplats.
Så blir man misshandlade i förorten så ska offret inte att få ekonomisk ersättning av gärningsmannen. Det är bara taskig due diligence.
SäS har du några som helst fakta på att folk blir sjuka av att det finns flygplatser?
Inte mer än vad man kan Googla fram.
Mnils, svenska flygplatser får mig att må riktigt bra, då man vet att man ofta snart är på varmare och frihetligare ställen, och ffa fria från miljöpartister.
Hälsoeffekten är alltså positiv. Många människor med mig blir glada av att resa! Det är bara att googla 🙂
Generellt sett kan man säga att MP vill skatta sönder allt som rör på sig; även klimatneutrala alternativ som sol, vatten och kärnkraft vill dom förstöra. Fick MP bestämma skulle alla cykla till jobbet och bo i ett torp och odla sin egen mat.
Och då får vi väl extra punktskatt på cykelslangar & vattenkannor? Pengarna skall ju in på något sätt!
Håller med MP om att miljöfarligt utsläpp ska avgiftsbeläggas. Avgiften ska sättas i proportion till hur många människor som drabbas och hur mycket egendom som skadas. Bilar och andra transportmedel bör avgiftbeläggas enligt samma modell.
När det gäller flyg misstänker jag skadan är störst kring flyplatserna. När flygplanen väl är uppe i luften blir det utspätt. Det borde göra miljöavgiften relativt låg och pengarna ska gå till de som bor kring flygplatserna – inte till staten.
Nu kanske någon säger att flygplatser få slå igen. So be it. Det är liksom hela poängen. Låt prismekanismen få avgöra.
Är ju tack vare 08;or som MP existerar i riksdagen.
Kan inte 08 landet frigöra sig till ett eget land där utopia råder och alla konstant vet bäst..
Som hungriga lejon smyger sossarna och deras förtrogna runt omkring allt och alla som kan tjäna en slant av egen kraft. Att det kunde blir lättare att hitta mat om det vore fler bytesdjur finns inte i deras tankevärld. Att hitta nya beskattningsformer är det enda som hägrar, men att skapa förutsättningar för mer arbete, mer export, mera skattepengar ur ett lägre procentuttag för alla kommer aldrig ifråga. Det är ju "högerpolitik" och det finns då en risk att några enstaka "rika" skor sig, vilket Marx förbjude. Vi har ett stort land med skog som växer som aldrig förr, och lysande ökande exportmöjligheter som inte tas till vara i tillräcklig omfattning. Samtidigt en brist på 20000–30000 ingenjörer. Och mängder med arbetslösa invandrare som kunde få jobb. Det är något som inte stämmer här, och snart blir de övermogna träden till ett problem mer än en möjlighet. För femtielfte gången: vem i regeringen är det nu som gör inte sitt jobb?