På livemap.veridict.com kan man se en realtidsuppdaterad karta över var kollektivtrafikfordon befinner sig. Någon har uppenbarligen ägnat sig åt lite kodning. Samtidigt blir det väldigt visuellt vad man har för servicenivåer här på den storstadsnära landsbygden, inklusive i kommunens centralort.
![]() |
Realtidskarta över all kollektivtrafik i triangeln Göteborg-Borås-Kungsbacka, där jag råkar bo. Trafikeras av Västtrafik, Sveriges sämsta kollektivtrafikbolag. Källa: Livemap.verdict.com |
Alla har inte samma tillgång till kollektivtrafik. I skrivande stund finns det exakt en buss i hela Marks kommun, med en befolkning på 34 218 invånare. Skulle Göteborgs kommun med sina 556 640 invånare haft samma kollektivtrafiktäthet och servicenivå, skulle det finnas 556640/34218=16 bussar, tåg och spårvagnar i Göteborg. Som man ser på kartan ovan är det inte på det viset. Istället finns det ett hundratal fordon som kör just nu.
Samtidigt höjer regeringen skatten på drivmedel, höjer skatten på bilar mm, men vi som bor på landet erbjuds alltså inte några alternativ till bilen. Man kan för övrigt konstatera att man på landsbygden betalar samma landstingsskatt som i Göteborg, landstingsskatt som finansierar kollektivtrafiken.
Så här ser det förstås ut i resten av landet också. Landsbygds- och glesbygdskommunernas invånare finansierar kollektivtrafiken i landstingets största stad eller städer, men får som tack för det höjda skatter på bilismen, som är det enda alternativ som erbjuds.
Ledtråd till regeringen och Miljöpartiet. Det finns ingen tunnelbana här på landet att använda som alternativ. Det finns inte ens bussar. Fast jag misstänker att man vet om detta och därmed har säkra skatteinkomster i fickan.
Livemap.veridict.com hittar ni här. Tjänsten verkar fungera i många länder och någon har uppenbarligen gjort riktigt bra datainsamling och kodning.
46 kommentarer
Jag håller med om att det är uselt, jag vet att du (och dom flesta andra på internet) bara är proffstyckare. Men har du nåt förslag på en bra lösning?
Enkelt. För få bussar per capita – ingen skatt på vare sig bil eller bränsle.
För lösa problemet kommer man inte. Återstår då bara att vi som inte erbjuds alternativ inte ska betala dubbelt.
Vi betalar ju dubbelt hela tiden i en massa sammanhang varför skulle just detta vara värre?
Privat sjukvårdsförsäkring
Särskilda löneavgifter och skatt över brytpunkter för SGI och A-kassa
Vägtullar
osv in absurdum.
Men vi vill ju ha det så, vi röstar för ett sådant system vart fjärde år. Just du har ju möjligen inte röstat så mend et är det många som känenr och de slipper inte undan för det. Majoritetens förtryck av minoriteten och minoriteten har inte ens rätt att kliva av och stå utanför majoritetens förtryck utan ska igen och igen ställa sig i majoritetens skottlinje oavsett vilka frågor det handlar om. Lev med att göteborgarna röstat för att de ska få alla bussar och du inga, de är ju fler än dig så det är inte mer än rätt och rimligt, eller?
Varför skall busstrafik betalas av skattepengar? Är väl bättre att de som nyttjar den betalar vad det kostar.
Vi som har förmånen att köra genom vägtullar med trängselskatt ser naturligtvis att de inkomsterna används för att köra tomma bussar i ödemarken. Gärna på nybyggda tomma motorvägar som i Nordkorea.
Då vill jag att trafiken dras ner inom tullarna och i tunnelbanan för att spara pengar
Självkörande mindre bussar som synkas ihop med flera resenärer borde vara ett bra alternativ i glesbygden. Man fyller i när man vill åka och får ett pris, sen kan andra haka på så sjunker priset per resenär. Kräver förstås lite planering i förväg. Man kan även tänka sig stående bokning för vissa grupper som vill åka till och från jobbet. Att köra tomma bussar på vissa klockslag enligt tidtabell i obygden verkar bara dumt.
Kommer inte åt Livemaps site.
Fel adress?
En undran. Är generellt emot högre skatt på allt, men jag är ändå nyfiken på din syn i frågan.
Att bo på landet är ju ett aktivt val och borde automatiskt leda till fler och längre vardagstransporter, oavsett om de är kollektiva eller privata – därmed också större miljöpåverkan.
Är det då inte bättre att alla bor mer centralt? Inte nödvändigtvis i en storstad, men mer runt stadskärnorna generellt? Ur det perspektivet finns det ju en politisk poäng att uppmuntra den typen av boende? Eller är det totalt sett mer miljömässigt korrekt att bo utanför en stadskärna?
Detta är en seriös kommentar och skall inte ses som en peek till landsortsbor.
Centerpartiet har ju som förslag att skriva ner studielån om man flyttar ut till obygden. Förmodar att det är deras sätt att hålla obygden levande. Och det går uppenbarligen emot effektivitetstänket.
Avskrivning av studielån sker även i Norge om den enskilde flyttar till exv. Nordnorge eller det inre av mellersta Norge och börjar arbeta där.
Det är ju bra att politiker lär sig av varandra om vad som fungerar, men kanske man borde redovisa lite resultat från andra innan man föreslår något nytt. Typ evidensbaserad politik, precis som evidensbaserad sjukvård anbefalles i Sverige. Varför skall det snackas så jävla mycket. Ta fram bevisen i stället så är saken biff.
Verkar inte som du får något vettigt svar på din fråga.
Det finns studier på området, vet inte hur omfattande.
Fotavtrycken på miljön för en viss bekvämlighetsnivå blir inte helt lätt att uppskatta. Lika bekvämlighetsnivå är ju det man ska jämföra, men de olika kvaliteterna hos landsbygd kontra tätort gör att det riskerar bli en subjektiv fråga vad som är samma bekvämlighetsnivå.
Korrekt länk verkar vara https://livemap.veridict.com/
Den som är i bloggposten saknar ett "i"…
Tack, Peter!
Nu fungerar det.
Ser en buss i en sjö strax söder om Korpilombolo.
Kanske en linfärja med en buss ombord?
Eller Steinbecks "The Wayward buss"?
Kanske en skoter.
Rysk ubåt i ytläge?
Eller- mink..
"The wayward bus" har jag inte läst, däremot "Vredens Druvor", helt frivilligt.
Läste först igår på Wiki om honom.
1939 skrev grabben på en stödlista att han var för Kusinens lilla Terijokistatsbildning.
Trodde jag aldrig om Steinbeck.
Fast han var ju halvtysk…
Buhu, du får betala för att bo på landet. I rättvisans namn som du hänvisar till skall sta boa inte behöva betala mer för bostäderna.
Its a almost free world…
Jag håller med dig Cornu, ingen skatt på varken bil eller bränsle om det inte finns kollektivtrafik är ett bra förslag. Här kommer ett annat. Gör livet ENKLARE ! Inte svårare. Körkort? Gör det enkelt och billigt, inte svårare och dyrare hela tiden. Snart kommer det kosta 100K och en PhD för att få körkort.
Vill du bli vårdbiträde? Vad sägs om 3 dagars utbildning och sedan träna på jobbet? Nej 9 Månader i skolbänken säger LO.
Köra linfärja i Bohuslän? Förr räckte det med B körkort nu måste man ha skepparexamen!! För helvete du kan inte köra fel och segla ut på de stora haven fantyget går ju för satan på en lina!
Jobba som kassörska på lokala banken? Du måste vara civilekonom när det lätt räcker med en vanlig gymnasieutbildning osv osv i all oendlighet.
Nick
ENKLARE, Uber är ett exempel på ett enklare liv men Jösses sånt måste vi i Sverige motarbeta med alla medel!! Livet får inte bli enklare på något sätt!!
Du vill åka någonstans billigt – Uber
Du är arbetslös och vill ha lite cash utan att sitta 6 månader med en idiot på Arbetsförmedlingen – Uber
lol. Utbildningskraven på en kassörska på banken är samma som en kassörska på Ica eller en telefonförsäljare. Über har ju tänkt att gå över till förarlösa bilar så fort som det är möjligt så jobbet du föreslår har inga framtidsutsikter… Måste bara fråga: jobbar du som syo på din lokala skola? Du låter i alla fall som en syokonsulent.
"Du måste ha en jättebra utbildning för det här enkla jobbet."
"Du borde satsa på det här jobbet som kommer vara borta om 5år och inte ger dig några egentliga referenser för eventuella framtida arbetsgivare"
Typisk Svensk syo.
lol om du tror att utbildingskraven är samma på ica och nordea så ber jag dig söka ett jobba på nordea som kassörska.
Och nej jag är inte syokonsult jag är civilekonom
Du kan numera sätta in och ta ut pengar i kassan på ICA..
😉
Den bakomliggande agendan är väl att de styrande skall bestämma VAR människor skall bo, HUR de skall bo och VAR / MED de skall arbeta med samt sist men inte minst HUR människor skall transportera sig
* ALLA skall bo i någon storstadsregion vilket blir lättare att utöva kollektivtrafik i som inte blir för dyr
* Människor skall bo i en "normaltrea" i en av allmän(o)nyttan ägd lgh. Då blir ju "förtätningen" (packningsgraden / kabinfaktorn) MAXIMAL vilket gynnar alla, banker, byggbolag och sist men inte minst MILJÖN !!
* ALLA skall jobba med något "kreativt" som genusforskning och skrivandet av "White papers" i detta ämne om de inte nu är RIKTIGA PROLETÄRER som blir svettiga och smutsiga av sina välbetalda arbeten på FABRIKEN / BRUKET !!
* ALLA skall åka kollektivt och ägandet av egen bil skall vara ytterst begränsat och straffbeskattat till döds! Människor som inte kan resa fritt vart de vill när de vill och med vem de vill är mycket mera "lätthanterliga", går att hålla avskilda och möjliggör att de inte kan komma samman och kritisera den rådande ordningen utom i mycket små och därmed lätt hanterbara grupper.
* ALLA skall gå i skolan men skolans uppgift skall INTE vara att förmedla kunskap utan verka för social utjämning och att inte någon känner sig kränkt eller blir stigmatiserad. ALLA skall klara skolan galant Även gymnasium och "högskola".
Helt enkelt politiker är människor med storhetsvansinne, de tror de vet bättre än alla andra och att det därför ger dem rätt att lägga sig i hur vi andra lever våra liv. Politiker är alltså en psykisk sjukdom – inget annat!
Att folk sedan är så dumma att de låter sig luras att rösta vart fjärde år är en gåta, genom att rösta legitimerar man bara vansinnet! Bättre att ha rent samvete och kunna två sina händer.
Jaha, ja!
Om nu 49% ej låter sig luras på det ena viset, vad hjälper nu det?
Enligt demokratiska principer styr ju de 51% lik förbann-t!
Nu är det väl så att i socialistiska DDR-Sverige så skulle man kunna åka buss även om linjen var olönsam. När man sedan skulle införa marknadstänkande i all offentlig verksamhet så blir det som det blir. Mer socialism på landsbygden helt enkelt!
Vä(r)sttrafiks vanliga buss till Landvetter Flygplats hette 611 och lades ner 2013
Den rullade Landvetter C – Flygplatsen – Rävlanda – Hällingsjö och kopplade ihop Härryda kommun från norr till söder UTAN att behöva åka om Gbg. Dessutom en "smitväg" till Flygplatsen även för linje 300/330 med stopp vid Källarbacken i Hällingsjö och möjliggjorde att man med Express Röd till Landvetter C kunde åka till Flygplatsen UTAN att behöva "göda" "Flygbussarna Airport Coaches"
De som köper dyr bostad i storstad med kollektivtrafik är idioter.
De som bosätter sig på landsbygden utan kollektivtrafik är det synd om
Det är ett väldigt svenskt perspektiv.
Om ALLA som idag använder den egna bilen för att transportera sig själv och de sina till arbete skola och fritid plötsligt en dag skulle ställa sig vid sin lokala busshållplats och KRÄVA att samhället skulle sörja för transporterna via kollektivtrafiken…
Ja , DÅ skulle samhället kollapsa !!
Kollektivtrafiken skulle kollapsa av passagerartillströmningen, bussarna skulle inte räcka till och än mindre de i parti och minut av AF snabbutbildade förarna från Kameruns avbytarbänk …
Kostnaderna skulle SKENA för samhällets subventioner för K-trafiken och statskassans budget få grava underskott av utebliven bensin- och dieselskatt !!
Och samtidigt utser man bilåkare till syndabockar för allt möjligt. Men om alla åker kommunalt så blir det som du säger infarkt, och då har alla det lika jävligt. Det är således målet, att alla skall lida, ingen ska komma undan.
Vem är Realtid och varför har hen gjort en visualisering?
Om man höjer kostnaden för att ha bil riktigt jävla mycket kommer även landsbygdsbor åka kollektivt och vips så finns den en potentiell marknad för fler busslinjer. Så fungerade det på 40/50-talet typ (fanns dock lanthandlare i varje krök då som hjälpe upp för de lantisar som inte var snorrika och hade bil).
Kartan går efter tidtabeller inte riktiga bussar (i Stockholms län i allafall)
Jupp, med korrigering för angivna förseningar/före tidtabellen etc. Fortfarande relevant visualisering.
Kollade på kartan och det fanns ingen buss vid rödljuset fast kartan påstod det
Apropå kartan.
Den har funnits ett tag och är en rätt kul visualisering.
Men såvitt jag känner till är den inte realtid i Stockholm. Utan extrapolerad tistabells tid kan man säga. I Västtrafikområdet SER det ut som det kanske är någon sorts lite eftersläpande realtid.
Rimligen bygger det på nuvarande GTFS version som kan använda sig av realtid. Men det förutsätter att det finns realtids information att tillgå givetvis.
Det lär också finnas ett historiskt perspektiv kanske.
Har det gått mer buss tidigare i glesbygden?
Har historiska satsningar på bil (Volvo/Saab) lett till att det är mindre buss på landsbygden över säg ett 40-års perspektiv?
Jämför med filmen om Roger rabbit.
Fyrtio år är för kort tid. Då var redan stora delar av miljonprogrammet byggt. Teknikmässigt bör du börja på trettiotalet och justera för de där sex årens avbrott av krig. Helst skall du börja runt 1900 då samhällsreformerandet började på tjugotalet.
Men det var efter kriget Socialdemokraterna reformerade runt alla förutsättningar för ett hållbart samhälle med källskatt och rösträtt för dem med bidrag. Det är också efter kriget den politiskt pådrivna avfolkningen av landsbygden varit.
Eftersom att kartan följer tidtabeller och inte är live försvinner hela syftet med sidan, för syftet antar jag måste vara att visa live var kollektivtrafiken är. Gör om gör rätt.