Majoriteten av bloggläsarna är tjänstemän, chefer eller egna företagare. Med de arbetena, men också med andra arbeten kommer ofta eller åtminstone ibland en del tjänsteresor.
Hur mycket reser du i tjänsten? Vad använder du för färdmedel för tjänsteresorna, och vad skulle du helst välja om du fick bestämma själv? Det är ju inte alltid så att arbetsgivaren lämnar det helt fritt för den tjänsteresande att välja färdmedel.
Själv använder jag i princip alltid tåg, och aldrig flyg. Bil är aktuell regionalt, då det ändå tar mig en timme att ta mig till tåget, eller om det är flera olika resemål, t ex signeringsturnén i Skåne. Skulle jag mot förmodan behöva åka på tjänsteresa utomlands, ej Oslo eller Köpenhamn, skulle jag antagligen välja flyg. Det har dock aldrig varit aktuellt än så länge.
Stora fördelen som jag ser det med tåg, är att det inte är slöseri med tid, då jag kan arbeta under hela tågresan. Bil är direkt slöseri med tid, eftersom man som förare blir helt uppbunden under transporten.
![]() |
Norwegian. |
7 kommentarer
Flyg blir det för det mesta. Vi får oftast inte ta tåg.
Tåg innebär oftast att man åker dagen innan och då blir det en extra hotellnatt och traktamente = billigare med flyg.
1 dag (8-16) på plats i Stockholm:
Med flyg – åker 6 på morgonen och kommer hem 19 på kvällen.
Med tåg – får åka dagen innan och sova på hotell samt komma hem väldigt sent på kvällen/natten.
För min del brukar det bli varierande färdmedel beroende på vart man skall. Personligen gillar jag bil eller tåg beroende på resans längd. För min del är den sällan så lång att jag behöver ta flyg. Försöker planera och förlägga mina resor så att jag slipper övernattning.
Fördelen med bil är att man kan passa på att ta några små avstickare på vägen.
Fördelen med tåg är att man kan arbeta med tex inläsning eller avrapportering.
Spännande genombrott för bilresor. Ja med batteridrift. I NyTeknik på nätet 10:51. Råmaterial för anoden på litiumjon görs av processat skinn från champinjoner: "Till skillnad mot dagens batterier som tappar kapacitet ju fler gånger de laddas så ökas istället kapaciteten under "svampbatteriets" livslängd." Jag tror Jan Melin som är journalisten är pålitlig och inte rökt någon svamp inför artikeln.
Ja batterier som blir bättre av användning och sedan den snabba utvecklingen av autonoma bilar. Snart jobbar vi under resan och störs inte av andra, om vi vill.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag svarade "annat" på frågan om vilket färdmedel jag helst vill använda, så jag passar på att nämna att jag helst hade åkt motorcykel. Tyvärr så är det inte så säkert med MC under vinterhalvåret och resten av året lite besvärligt med mc-skyddskläder när man förväntas vara klädd i kostym/kavaj och normala skor på resmålet.
Till Stockholm så tar jag inte bilen om det går att undvika, tåg är trevligaste färdmedlet dit och kollektivtrafik + taxi/uber fungerar förvånansvärt bra när man är där.
Bilen står för del flesta andra resor inom landet, behöver man kombinera flera kundbesök på samma resa och en övernattning eller två så behöver man vara världsmästare i tidtabell och säker på att resplanen inte kommer att ändras för att man ska kunna ta tåget.
Tyvärr så blir det dessutom ofta dyrare resor med tåg, framförallt om man inte har möjlighet att boka i god tid och man tar hänsyn till kostnaden för taxi mellan järnvägsstationen och resmålet eller hotell.
Tyvärr så verkar det tvärt omöjligt att ta tåg till andra utrikes destinationer än Köpenhamn, jag har jämfört några gånger och det är nästan alltid mycket dyrare med tåg än med flyg. Trots att det har varit fråga om orter dit tåget borde vara ett rimligt alternativ, t ex Berlin, Hamburg Amsterdam.
Bil kan väl inte vara slöseri med tid för alla? När ska jag annars hinna med att i lugn och ro lyssna på alla ljudböcker? Några böcker t.ex. författade av en viss Wilderäng 🙂
Själv tar jag inte bilen varje dag men då jag gör det pluggar jag ofta språk under bilresorna.
För min del blir det i stort sett alltid flyg. Svårt att välja något annat om man skall till USA eller Kina… men även ner i Europa blir det flyg eftersom det går så pass snabbt, och man inte behöver lika många hotellnätter. Jag hade dock gärna åkt mer tåg. Om det hade funnits ett bra höghastighetsnät från Sverige och ner till Tyskland/Frankrike hade det varit trevligt att åka tåg.