Detta inlägg är reklam.
När ditt företag växer behöver du troligtvis anställa mer personal. Det innebär både ett ansvar och en hel del administration för dig som nybliven arbetsgivare. Förutom lön och andra ersättningar för utfört arbete, behöver du också betala sociala avgifter och göra avdrag för preliminärskatt. Dessutom ska du varje månad lämna in en skattedeklaration till Skatteverket.
Många sköter lönehanteringen manuellt till en början, men i takt med att antalet anställda växer blir det ofta väldigt tidskrävande. Förutom lön och skatter behöver du hålla koll på ledigheter, frånvaro och olika förmåner. Det gäller också att hålla sig uppdaterad kring lagar och regler, samt i vissa fall kollektivavtal.
Lönearbetet behöver dock inte vara så komplicerat. Med rätt verktyg minimerar du tiden som du lägger på månadens löneutbetalningar och undviker eventuella inmatningsfel. Du kan känna dig trygg med att rätt lön betalas ut i tid och att du följer aktuella regler.
Programvaruleverantören Hogia Small Office AB erbjuder enkla administrationslösningar för småföretagare. Just nu får du 2 månader extra på köpet vid tecknande av ett års abonnemang på deras lättanvända löneprogram för mindre företag (upp till 15 anställda).
Programmet räknar ut rätt skatter och avgifter automatiskt. Du kan fördela lönen på resultatenheter och projekt, beräkna inrikes traktamente och registrera avvikelser som sjukdom och övertid. Du får också hjälp att hålla koll på semesterdagar, överblicka semesterskuld och betala ut semesterlön. När året är slut tar du enkelt fram kontrolluppgifter för dina anställda och skickar på fil till Skatteverket.
Testa Hogia small Office Lön gratis i 15 dagar.
Detta inlägg är sponsrat av Hogia Small Office.
9 kommentarer
Ännu enklare hade det varit om man bara kunde betala in totalsumman (bruttolön + sociala avgifter) till Skatteverket och så kunde de sköta om alla uträkningar och garantera att det blir rätt och sedan föra över nettolön till löntagaren.
+1
Jag har länge tänkt exakt samma tanke. Det skulle vara en administrativ revolution för många mindre företag om man kunde göra så. Lönehantering är så krångligt att jag undviker att ens vara anställd i mitt eget bolag.
Fast det enda du slipper räkna på där är ju skatteavdraget, samt att du slipper själva utbetalningsmomentet. Och jag kan garantera dig att Skatteverket inte har personal (eller kan hitta någon) som kommer göra garanterat rätt jämt. Det kommer bli fel, och det kommer bli krånglig av bara satan när det händer. Det finns dessutom en stor marknad för just lönehantering, SRF kommer låta sina lobbyister jobba övertid i flera i år innan de släpper igenom något sådant.
Ju mindre man blandar in Skatteverket (och andra myndigheter), desto lättare är det att vara företagare
@marcus:
Det där stämmer inte. Antagligen har du begränsad erfarenhet av företagande, t ex aldrig betalt ut löner i ett vanligt aktiebolag. Ungefär de här momenten ingår:
1. Beräkna nettolön utifrån tabell
2. Betala ut nettot till löntagarna
3. Bokföra löneutbetalningen på tre konton – lönekostnad, avräkning sociala avgifter och skuldkonto för preliminärskatt
4. Summera skatterna för samtliga anställda och registrera skattedeklaration senast den 12:e i månaden efter
5. Boka bort erlagd preliminärskatt och erlagda sociala avgifter
6. osv för varje månad
Till sist beräkna kontrolluppgifter (summa lön, summa skatt, ersättningar) för samtliga anställda i januari
Jag tycker inte det där är speciellt enkelt i verkligheten. I teorin kan jag hålla kurs om det, men att få allt rätt varje månad är ett jäkla slit, speciellt för tillfälligt anställda.
Skatteverkets anställda är fantastiska att ha att göra med och de har en jäkla massa datorer som räknar rätt.
Den myndighet som åtnjuter det högsta förtroendet bland egenföretagare är Skatteverket. Det kan jag förstå – det har inte alltid varit så. Men de har gjort sig förtjänta av det.
Håller fullständigt med Dr Hedge. Det har aldrig varit lättare att vara arbetsgivare. Har varit arbetsgivare sen jag var 22 år och det är 35 år sedan..
Jag har aldrig varit i behov av nåt löneprogram heller. Man har ju Excel och så får man alla siffror för skatt per månad och kontrolluppgifterna också. Jag fyllde just i Skatteverkets formulär på webben för februari månads skatt. Det tog 3 min från inloggning till utloggning 😉
@marcus
Självklart ska all hantering på Skatteverket ske automatiskt utan några manuella moment. Min tanke är egentligen större än så, varför inte använda invånarnas skattekonto för att hantera alla offentliga in- och utbetalningar. Besöker du sjukhus, får fortkörningsböter, ska betala sophämtningsavgift osv. osv. Dra pengarna direkt från Skattekontot varje månad innan nettot betalas ut. Sparar massor med administration och problem med att folk inte betalar. Samma sak med alla bidrag. In på skattekontot. Bygg in logik för att kontrollera eventuellt bidragsfusk innan pengarna betalas ut.
@Dr Hedge, jag skulle inte kalla min erfarenhet begränsad, jag har ändå haft med företagare att göra varje dag i snart sju år. Senast idag angående löner. 9 av 10 vet precis hur det fungerar och tycker inte att det är krångligt. Den tionde anlitar mig. Eller ringer när de tror att det blir fel och så löser vi problemet lätt över telefon. Men det beror ju såklart på hur många anställda du har och hur intressant du tycker att det är.
Vad gäller Skatteverket och dess anställda så håller jag helt och fullt med om att det blivit en revolution vad gäller deras sätt att arbeta bara de senaste åren, de är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Som de ska vara. Skatteverket ska inte ses som en fiende.
@Dan i kullen – Kul 😉 Och rätt.
@Carmania – jag gillar hur du tänker! Det var inte meningen att låta otrevlig, som jag kan se att det kan tolkas som nu. Men det vi i så fall gör är en enda stor bankverksamhet av Skatteverket. Jag tycker gott att folk kan fixa sådant här själva.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bluegarden kostar bara 59:- per lön mycket smartare för det lilla företaget och ännu smartare för de med tf anställda