Medan hushållens syn på ekonomin är nattsvart är småföretagens syn mer positiv än normalt rapporterar företaget Visma i sin affärsbarometer för hösten 2014. Endast 10.8% av små- och medelstora företag tror på minskad försäljning, medan 48.8% tror på ökat försäljning.
![]() |
Vismas affärsbarometer försäljning |
Hösten är generellt dystrare för de berörda företagen, och optimismen lägre än under våren. Det samma gäller även denna höst, men optimismen har ändå stigit hösten 2014 jämfört med hösten 2013.
Vismas Advantages VD Henrik Salwén:
“Den positiva trenden de senaste två åren är viktig eftersom de mindre företagen svarar för omkring hälften av näringslivets omsättning. Stabil framtidstro gör att företagen kan utvecklas, vilket ökar både intäkter och sysselsättning.“
![]() |
Vismas affärsbarometer inköp |
Även på inköpssidan är man fortsatt optimistiska, och mer optimistiska i år än hösten förra året.
Nu kan det finnas en fördröjning i datat, men detta går helt emot Skandias siffror om att hushållen är mer negativa än under den akuta finanskrisen 2008 – 2009. En förklaring kan ligga i att vi pratar om små- och medelstora företag, som är lättrörliga och kanske bättre på att anpassa sig än storföretagen. Eller så har man ännu inte upptäckt de negativa hushållen…
Kom ihåg att jämföra höst med höst och vår med vår i graferna ovan, för att justera för säsongseffekten. Slutsatsen utifrån detta data är iaf entydigt.
Det lär bli intressant att se hur Konjunkturinstitutets barometerindikator kommer in i slutet av månaden, då den både omfattar hela näringslivet, såväl som hushållen.