23:31 Inväntar inte något EU-omfattande resultat. Det är ändå osäkert på hur grupperna kommer se ut. Bjuder alla kära läsare en god natt.
23:22 Svenska resultat med 5 759 av 5 837 distrikt räknade. Inga större ändringar sker längre, tveksamt om det blir några mandatförändringar på eventuella tiondelars procentandelar som fortfarande kan ändras.
23:19 Inväntar någon form av generella europeiska resultat, och sedan stänger jag för kvällen.
23:11 Ingen valvaka är komplett utan valdistriktet som innefattar Donsö i Göteborgs södra skärgård, som numera heter Västra Göteborg, Donsö-Vrångö.
23:05 Mandatmässigt går (sd) +2, (fi) +1, (mp) +1, (m) -1, (fp) -1 och (pp) -2.
Jublet låter lite mer konstlat hos (fi) nu. Tyst till de märkte att de var på TV. De ska “störa den patriarkaliska ordningen”. De kallar sig fiender till (sd).
23:01 Det första valnattsresultatet visade på rätt stora skillnader mot vallokalsundersökningen. (sd) och (s) var starkare, (mp) svagare, (c) svagare och (fi) svagare. Vänsterextremisternas jubel fastnade nog lite i halsen.
23:00 Första valresultatet från val.se. 5 595 distrikt av 5 837 räknade.
22:54 Schysst hipsterskägg på ena killen på (fi):s valvaka. SEX minuter kvar till första officiella valresultatet.
22:18 17% i åldern 18 – 30 röstade på (fi), trots att denna grupp har minst löneskillnader man-kvinna.
22:05 Frågan är om vi i EU-valet ser början till undergången för EU. Man kan knappast tolka framgångarna för högerextremisterna och EU-kritiska partier på något annat sätt, kombinerat med det låga valdeltagandet. Kan unionen rent av komma att upplösas inifrån tids nog? Politiker som investerat prestige och karriärer i EU kommer fortsätta bita sig fast vid denna hopplösa idé, medan EU-kritiska partier som konsekvens bara kommer gå framåt. Till slut når de över 50% och blockerar alla beslut i EU.
22:01 Preliminärt valdeltagande i hela EU var bara 43.1%. Vilket säger något om hur illegitimt EU-parlamentet är.
21:53 Dags för er att erkänna hur ni själva röstade. Från vänster till höger.
21:48 Mathias Svensson på Neo twittrar vad svenska folket sade om EU i parlamentsvalet: “Enligt svenskarna har EU för få bidrag, för få skatter, för lite statlig övervakning, för få regler om hur vi lever våra liv. “
21:43 Som läsaren REXX påtalar, så kan tokvänsterns framgångar slå hårt mot svenska kronan och marknadsräntorna (och därmed bolånen!) om marknaden drar några växlar på att vänsterextremisterna har fler röster än (s). Kapital lär fly Sverige om detta hade varit ett riksdagsval. Sälj i så fall kronan, sälj börsen och sälj obligationer. Sälj allt svenskt helt enkelt. I morgon får vi se om marknaden bryr sig.
21:40 Enligt vallokalsundersökningar runt EU kommer vänstersocialisterna bara ha 53+241+44=338 mandat. Den gröna gruppen går tillbaka, trots framgångarna i Sverige. Grupplösa går från 32 till 95, och omfattar främst högerextrema partier och inkluderar rena nazister från Grekland. Högerextremisterna (och då räknas inte högerns EU-skeptiska grupppartier som UKIP in där) blir dubbelt så många som de gröna. Så mycket för Ghartons “gröna vindar genom Europa”. Finns bara en färg på den europeiska vinden och den är brun.
21:34 Vallokalsundersökningsonani – att i två timmar överanalysera en vallokalsundersökning, som inte alls behöver återspegla det faktiska resultatet.
21:32 Mona Sahlin kallar Marita Ulvskog för “inte en socialdemokrat”, eftersom ingen socialdemokrat kan kalla valresultatet för bra.
21:29 Moderaternas partiledning måste prata internt innan de går med på att prata om vallokalsundersökningen med journalister. Zo(m)biesarna överger partiets valvaka, som snart är helt tom.
21:27 Marita Ulvskog kör en Mona Sahlin och kallar 23.7% för hyfsat och ett bra resultat.
21:25 (s) är mindre än (mp) plus ett annat vänsterparti. Håller sig det till riksdagsvalet blir regeringsbildningen … intressant. Tillsammans har (v), (mp) och (fi) 32.1% mot (s) 23.7%. Se en regering med dominans av de tre vänsterextrema partierna framför er, partier som åt vänster är lika extrema eller extremare än (sd) är åt höger. Kan vara dags att flytta.
21:23 Varför är det viktigt att det just ska vara 50% snoppar och 50% snippor i EU-parlamentet? Varför inte kvotera på IQ, lika många mentalt utvecklingsstörda som genier? Om man nu ska representera hur Europa ser ut, alltså?
21:19 (mp):s Isabella Löwin kan inte heller något om EU-parlamentet och tror att de ska driva politik, när det är EU-kommissionen och ministerrådet som gör det. (mp) är bara knapptryckare. Dessutom tappar den gröna gruppen (pp):s två mandat och den svenska delen i gruppen ökar antagligen inte.
21:17 (sd):s Jimmie Åkesson vet inte vilka grupper som finns i EU-parlamentet. Vilket på sätt och vis stämmer, då grupperna kan ändras. Vad som vore helfestligt vore om de gick med i samma ärkekonservativa grupp som (m) och (kd), bara för att jävlas. (sd)-svansen hävdar ju att (sd):s politik är helt normal i EU, och då borde de ju sitta i en normal grupp…
21:12 76% av (fi):s väljare är kvinnor. Undrar om de 24% männen får ligga? (sd):s väljare är till 65% män, men (pp):s väljare är till 80% män. Så mycket för (sd)-svansens prat om att “massor med kvinnor röstar (sd)”. Pfft.
21:10 Fortfarande ingen som vill krama mannen/männen (har sett tre nu) på (fi):s valvaka. Snacka om felsatsning. Inte ens någon som pratar med honom. Står helt ensam och utfrusen. (fi) arbetar dock mot alla former av diskriminering säger Gudrun.
21:08 Borgerliga väljare får glädja sig åt att (s) gick bakåt. Igen. Partiet klarade enligt vallokalsundersökningen inte ens målet 24%. Bådar inte gott inför riksdagsvalet, som kan leda till en polsk riksdag. Fast tänk er en regering med nästan hälften av ministerposterna i (mp):s händer.
21:07 Riktiga valresultat presenteras tidigast 23:00, eftersom alla vallokaler i unionen först måste ha stängts. Så inga tidiga rapporter från snabbräknande valdistrikt. Men här håller jag öppet till åtminstone 23-tiden.
21:04 Ingen kvinna kramar de två männen på (fi):s valvaka. Ingen bra strategi för att få ligga att vara med i (fi).
21:04 Miljöpartiet blir näst största parti. (pp) åker ut. (fi) får otroliga 7.0%. Både (c) och (kd) går framåt, vilket var lite oväntat. Allt detta enligt vallokalsundersökningen, som jag inte tror kommer hålla. Junilistan kommer inte in.
21:02 Valundersökningen. 8268 svar från väljare. SVT:s experter tror att de ska träffa rätt inom 0.5 procentenheter, men det tror inte jag.
Från vänsterextremister till högerextremister
(fi) 7.0 +4.8
(mp) 17.1 +6.1
(v) 8.1 +2.4
(s) 23.7 -0.7
(m) 13.0 -5.8
(jl) ?
(pp) 2.5 -4.6
(fp) 9.5 -4.1
(kd) 5.1 +0.4
(c) 6.2 +0.7
(sd) 7.0 +3.7
21:00 Min klocka är sann tid och 21:00, men SVT ligger efter en minut. Eller så beror det på SVT Plays fördröjning.
20:57 Franska högerextremistiska franska Front National får mer makt i EU-parlamentet än Sverige totalt, med 25 franska mandat mot Sveriges tjugo. Säger en hel del om EU.
20:55 Fem minuter kvar till valundersökningen presenteras.
20:53 Vänsteraktivisten America något har också missuppfattat hur EU fungerar. (fi):s eventuella inträde kommer som sagt inte innebära ett skit för vilken politik kommission och ministerråd driver.
20:52 Undrar om mannen hos (fi) får ligga? Eller respekterar han kvinnorna för mycket?
20:50 Per Gahrton visar att han inte förstår EU, och tror att fler miljöpartister i EU innebär att EU för mer miljöpolitik. Det är som sagt EU-kommissionen och ministerrådet som driver politik, (mp) ska bara säga nej eller ja, och deras närvaro innebär inte ett skit för vad kommissionen hittar på för nonsens.
20:49 (sd):s valvaka uppför sig liiiiite mognare än vid riksdagsvalet 2010. Mer slipsar och lugn och inget av fotbollshuliganstämningen från 2010.
20:47 Extremt ojämlikt på Feministiskt initiativs valvaka. I princip bara kvinnor.
19:13 I Ukraina sägs Poroshenko bli ny president. Vallokalsundersökningarna ger honom över 55%, följd av Tymoshenko på 12%. En förkrossande seger och ett entydigt demokratiskt mandat.
18:45 Klockan 21:00 kommer SVT redogöra för sin vallokalsundersökning, som sägs vara indikativ för det faktiska valresultatet. Fast förra riksdagsvalet gick det väl sådär med precisionen.
Istället kan ni visar er på styva linan och åtminstone gissa på egen hand vilka partier som INTE kommer in. I kommentarer. Bland realistiska kandidatpartier utan mandat är (kd), (c), (sd), (v), (fi), (pp) och (jl), medan (fp), (s), (m) och (mp) nog kan sitta säkra.
18:18 Förtidsröstningslokalen på Centralstationen är flyttad till Arlanda Express terminal. Antagligen beror detta på reklamplatserna, som köpts i stora hallen. Det får ju inte förekomma någon propaganda i anslutning till vallokalen.
Centern betalade väl mest för att hänga på valdagen, men under veckan har olika partier haft banderollerna på Centralen.
Tidigare i veckan. Foto: En läsare. |
16:51 Snabb omröstning. Ska uppdateringarna läggas överst eller nederst, svara nedan.
14:46 Enligt uppgift är poströstandet och röstandet i särskilda generella vallokaler stort i år. Konsekvensen kan bli att vi inte är säkra på resultatet förrän senare i veckan. Speciellt osäkert blir det för partier runt 4%-spärren, som därmed riskerar att åka ut eller in beroende på poströstandet.
13:47 Vad handlar EU-parlamentsvalet om egentligen?
Det finns en lång rad missuppfattningar om vad valet handlar om. Alla partier försöker framhäva sin politik, men i verkligheten för man inte någon egen politik i parlamentet. Istället handlar parlamentet bara om att säga ja eller nej till de icke-demokratiskt tillsatta EU-kommissionens (aka EU-juntan) och ministerrådets idiotiska påhitt.
Det betyder t ex att (fi):s inträde i EU-parlamentet inte kommer leda till ett dugg feministisk politik. För EU-kommissionen, som rasistiskt tillsätts på meriten nationalitet, fullständigt skiter i feministisk politik. Det kommer helt enkelt inte finnas några sådana förslag att säga ja till.
EU-kommissionen kvoteras inte ens baserat på med vem och hur man har sex, vilket (fi) tycker är den rätta kvoteringen under alla omständigheter.
Så valet till EU-parlamentet handlar om att identifiera vad de olika partierna kan säga nej till för dumheter. Några egna förslag kommer de aldrig genomföra. Man kan t ex inte minska antibiotikabruket inom EU:s djurhållning, om inte EU-kommissionen lägger förslag på detta. Kommissionens förslag handlar främst om vad lobbyisterna lyckas fjäska sig till via kombinationer av bestickning och andra metoder.
13:12 Vad tycker ni är bäst, kronologisk ordning på uppdateringarna uppifrån och ner, eller nerifrån och upp, så man har det senaste överst?
13:07 Sveriges Rikaste Parti ™ har köpt allt utrymme på Stockholms central. Man visar upp Sveriges Mest Avskydda Partiledare ™, som inte ens är kryssbar i EU-valet, i tron att detta ska locka väljare.
Foto: En läsare |
Foto: En läsare |
Jag får djupt dytopiska vibbar. Annie Lööf ser dig! Eller byt ut bilderna på Lööf mot valfri aktuell eller historisk dispot och (c):s grafiska profil mot tillhörande regims profilering och flaggor…
En försmak av hur (c) ska rädda sig kvar i riksdagen i september. Annie Lööf överallt. Sjukdomsinsikt saknas tydligen.
“Du väljer själv hur långt du vill gå
Hur kan det vara så svårt
Har du svårt att förstå
Du har din stolthet
Sätt hårt mot hårt
Säg aldrig Ja när du menar Nej” – Kent, “Isis & Bast”
12:56: Dags att inleda valvakan här på bloggen. Vad passar bättre att inleda med än Kents gamla slagdänga Isis & Bast, perfekt skriven som valmusik. Jag förådde min klass i en vallokal.
Tråden kommer uppdateras kontinuerligt under eftermiddagen och kvällen.
Någon enkät om vad ni faktiskt röstade på kommer inte förrän vallokalerna stängt, så vi slipper infantila länkbombningar för att få folk att tro att det är OK att rösta på puckopartier. Däremot kan ni alltid säga om ni röstat eller tänker rösta?
13:07 Sveriges Rikaste Parti ™ har köpt allt utrymme på Stockholms central. Man visar upp Sveriges Mest Avskydda Partiledare ™, som inte ens är kryssbar i EU-valet, i tron att detta ska locka väljare.
Foto: En läsare |
Foto: En läsare |
Jag får djupt dytopiska vibbar. Annie Lööf ser dig! Eller byt ut bilderna på Lööf mot valfri aktuell eller historisk dispot och (c):s grafiska profil mot tillhörande regims profilering och flaggor…
En försmak av hur (c) ska rädda sig kvar i riksdagen i september. Annie Lööf överallt. Sjukdomsinsikt saknas tydligen.
13:12 Vad tycker ni är bäst, kronologisk ordning på uppdateringarna uppifrån och ner, eller nerifrån och upp, så man har det senaste överst?
13:47 Vad handlar EU-parlamentsvalet om egentligen?
Det finns en lång rad missuppfattningar om vad valet handlar om. Alla partier försöker framhäva sin politik, men i verkligheten för man inte någon egen politik i parlamentet. Istället handlar parlamentet bara om att säga ja eller nej till de icke-demokratiskt tillsatta EU-kommissionens (aka EU-juntan) och ministerrådets idiotiska påhitt.
Det betyder t ex att (fi):s inträde i EU-parlamentet inte kommer leda till ett dugg feministisk politik. För EU-kommissionen, som rasistiskt tillsätts på meriten nationalitet, fullständigt skiter i feministisk politik. Det kommer helt enkelt inte finnas några sådana förslag att säga ja till.
EU-kommissionen kvoteras inte ens baserat på med vem och hur man har sex, vilket (fi) tycker är den rätta kvoteringen under alla omständigheter.
Så valet till EU-parlamentet handlar om att identifiera vad de olika partierna kan säga nej till för dumheter. Några egna förslag kommer de aldrig genomföra. Man kan t ex inte minska antibiotikabruket inom EU:s djurhållning, om inte EU-kommissionen lägger förslag på detta. Kommissionens förslag handlar främst om vad lobbyisterna lyckas fjäska sig till via kombinationer av bestickning och andra metoder.
14:46 Enligt uppgift är poströstandet och röstandet i särskilda generella vallokaler stort i år. Konsekvensen kan bli att vi inte är säkra på resultatet förrän senare i veckan. Speciellt osäkert blir det för partier runt 4%-spärren, som därmed riskerar att åka ut eller in beroende på poströstandet.
16:51 Snabb omröstning. Ska uppdateringarna läggas överst eller nederst, svara nedan.
105 kommentarer
Motförslag:
Vote for love – Tiamat. Om du vill ha nåt lika gay som Kent.
Eller Keep on rotting in the free world – Carcass. Om du vill ha nåt aningens mindre gay. Bättre text än Kent också.
Näst efter (fi) är du den som är mest fokuserad på med vem och hur man har sex. Det är nästan så man kan borde säga "repressed homosexuality", bara för att se reaktionen.
Man är väl inte bög för att man suger av en kompis?
Nu menade jag i och för sig "gay" i betydelsen mesig och trist när det gällde musiken.
Hårdrock har ju lite mer energi:
https://www.youtube.com/watch?v=xMqTuMMtqIc
Eller, när det gäller politik kan man alltid framhålla rapmusikens roll som protest.
"Min Mijailo-outfit":
https://www.youtube.com/watch?v=iQQgTkR2PYg
https://www.youtube.com/watch?v=JCVuzlzD5Tg
samer och djur, jag tycker allting är liv
jag är förfärligt ärlig och härlig
jag röstar vänster och har en underlig klädstil
Eller, lite mer seriöst:
https://www.youtube.com/watch?v=QHQKZZa22Gg
Gammal slagdänga med text av Heidenstam, men texten är relevant även idag.
Eller varför inte lite hederlig gammal svensk trallpunk. Asta Kask – Demokrati eller Strebers – Högervindar. 🙂
Visst! Med anledning av Nuon-affären då:
"Ingen nåd – jävla Maud" med gudarna från Laholm:
https://www.youtube.com/watch?v=8NBsxfWkCuU
Men tusan då BD. Nu fick du mig att damma av mitt gamla Wildhoney-album.
Tiamat är bra grejer. Sett dom på Apocalypse '91 då de bara fick köra typ 20 minuter och sen nån spelning långt senare på Hultsfred då dom hade självlysande kroppsfärg och körde ett intro från Djungelboken.
Första plattan håller än! Har en originalpress från CMFT samt en fattig återutgivning på CD med bonusspåret "Sign of the pentagram". Äger även sjutummaren "Earwigs in your veins" från tiden då de fortfarande hette Treblinka. Bra val att byta namn måste jag säga.
Det ÄR okej att rösta på puckopartier. Om ditt favoritpuckoparti är rumsrent nog att överhuvudtaget tillåtas ställa upp i valet så är det också ett fullt legitimt val att rösta på det. Låt ingen försöka slå i dig något annat! Partier som etablissemanget (och Cornu) tycker är pucko är demokratins hjärta. Det är de som gör att uppfattningar långsamt ändras och den tröga huvudfåran sakta ändrar sitt lopp istället för att bara gräva sig djupare.
Glad valdag!
Nej, det som är demokratins hjärta är rätten att kalla andra partier för pucko och syna deras argument.
Exakt, Ben Dover.
Börjesson och alla andra får rösta på puckopartier hur mycket de vill, vad jag tar bort är möjligheten att bomba enkäter innan vallokalerna stänger för att antyda att "alla" röstar pucko.
Stolt icke-röstare här. Jag har inte legat på soffan, jag har haft en trevlig picknick med goda vänner.
Det är lugnt, jag har röstat sju gånger. Vi satsar på 128% valdeltagande som på Krim.
Rekommenderar dig att skaffa flera medborgarskap. Då kan man rösta en gång i varje land. Kanske skulle ta och plocka upp lite gamla släktband. Tjeckien har ju dåligt valdeltagande, kanske skulle ta och skaffa mig ett medborgarskap där och bättra på valdeltagandet.
Jag distansröstade i en vallokal på Kungsmässan i Kungsbacka – behövde inget röstkort, bara leg.
Är detta detsamma som "poströsta" i enkäten ovan?
Är inte det valfusk?
Apropå Kent-låten och klass-antagonismen. är inte det att betrakta som rasism, med dagens definition av rasism?
Just den fientliga inställningen till andra (som råkar tillhöra en annan klass) och att man ska kämpa MOT dessa borde sortera in ganska väl under den nuvarande rasism-definitionen. (Som inte har det minsta med sexuella preferenser och morfologi att göra).
(Morfologi, för de som gått dagens flumskola, är läran om skillnaderna och likheterna mellan organismens anatomi.)
Kronologisk ordning uppifrån och ner. Alltså; Senaste uppdateringen längst ned. Det är den enda ordningen som kan kallas ordning.
Roligast i Centerns historia var "det här är Lennart" kampanjen från 1998. Med Maud Olofsson och Annie Lööf vid rodret har jag inte svårt att hålla mig för skratt.
F.ö. tror jag Kent-texten är en kampsång för F!. Ett Nej är ett Nej.
Håller med, uppdateringarna bör komma där nere.
Med 2-0 får det bli så.
Äh, tänkte ju att jag kunde få vara soffligare i det här valet eftersom det var "allt var bra", där ser man hur det går… :/ "Självklart" vill man ha det senaste överst så man bara kan reloada och se det nya utan att scrolla. Du kan vända sen för historiearkiven. Det är min röst såhär när valurnorna stängt 😉
Valurnorna stänger inte förrän klockan 21.
Cornu; 13:47; KLOCKRENT
Det var sannerligen erbarmligt att behöva lyssna till EU-kandidaternas finalutfrågning i SVT häromkvällen. Jag menar förstås främst etablissemanget av s och Alliansens kandidater.
T.ex att behöva lyssna till Hökmarks´ständiga floskler(Pro-sidans argument ät totalt innehållslösa). Nej, detta val handlar om missnöje och hur man säjer NEJ och får elit-politruker och andra att vakna upp annars kommer de själva försöka skapa federationen genom att utnyttja varje kris-tillfälle att centralisera ännu mer makt. EU´s s.k fredsarbete blir istället en fortsatt grogrund för extremrörelser och till slut krig.
EU är ett enda stort hål av okunskap om hur demokratin sätts ur spel. Helt utan process-transparens. Deltagande nationella politiker verkar drunkna i Bryssel-spelet så snart de valts. De hörs knappt av längre. Vart tog media vägen? Media har inte längre råd med korrespondenter så vad kan vi förvänta oss? SVT har två frilansare som bevakar hela EU såvitt jag förstår. Varför har inte DN/Svd en stående del(ett par sidor) om hur våra svenska EU-intressen arbetar? Jag skulle även vilja få en tydlig organisationsbeskrivning av EU som arbetsplats och hur EU expanderat byråkratiskt sett ur nationell synvinkel för en jämförelse. Krona för krona så vi kan se vad denna pseudo-parlamentarismen kostar per capita. Betänk att våra dagstidningar har(hade) "inrikessidor" och "utrikessidor" men inga "EU-sidor" trots att EU är det största som hänt sedan rösträtten infördes.
Och eu politken tas upp under utrikespolitik hos många partier, borde väl rimligtvis tas upp under inrikespolitik.
Lite osäker på hur du menar att demokratin sätts ur spel?
Exekverar vi inte idag just ett val till europaparlamentet. Och de elit-politruker du refererar till är väl just valda.
Att vi får dit sådana som Marita Ulvskog är för att det är sådana katastrofer som trots allt är framgångsrika på att få röster.
@xycorr; Demokratin sätt ur spel precis på det sätt Cornu beskrev ovan. De stora viktiga förslagen/besluten läggs fram av kommissionen och rådet som inte väljs av folket. Sedan krisen inleddes på allvar 2008/09 blev det den enväldiga trojkan som tog beslut. Regeringar etc i medlemsländerna fick säga sitt men hade ingen chans att påverka eftersom de fick välja mellan pest eller kolera. De tvingades välja mellan IMF(rädda länderna från undergång som det förespeglades) eller undergång där deras egen hängning(som skyldiga) alltid var lättare att förutspå. En tredje(odemokratisk) part kan senare beskyllas för att vara en del av depressionen(austerity).
Elitpolitrukerna är inte politikerna utan de tjänstemän som exekverar de resultat som inte alltid bestäms i parlamentet utan via lobbying som sanktioneras av kommissionen och rådet.
@Pompe; EU bör ges en särskild stående avdelning i morgontidningarna. Hur partierna resonerar i frågan kommer därefter att styras efter hur media vill vinkla/informera läsarna.
Mao borde det alltid finnas sidor att följa. Läsaren kommer snabbt att se vad/hur som är viktigt resp oviktigt. Men det kräver en redaktion värd namnet liksom flera journalister på plats i Bryssel.
rttck:
Om jag inte missminner mig så godkänns kommissionen av Europaparlamentet som vi väljer idag. Dvs det är vi som väljer vilka som ska godkänna kommissionen.
Ser fortfarande inte hur demokratin sätts ur spel.
(Hade det varit som i t ex LO att ledamöterna utsetts uppifrån då hade det inte varit demokrati. Men nu är det vi väljare som tillsammans avgör).
————————-
Däremot sätts demokratin ur spel om vissa partier hindras att från att framföra sitt budskap. Men det var väl inte det frågan här gällde.
En viktig distinktion rörande medias bevakning av diverse händelser är att ingen köper deras tidningar så de har inte råd att bevaka något längre.
Det väcker följande frågor,
1. Har tidningen blivit usel för att ingen köpte den?
2. Köpte ingen tidningen för att den var usel?
3. Vad kom först, hönan eller ägget?
Jag tror på alternativ två, media har gjort sig till åtlöje alltför många gånger i sin ensidiga pekpinne-journalistik helt utan objektivitet. De bedriver opinionsbildning och inte saklig nyhetsrapportering. Sen hjälper det inte heller när de tydligt har en egen politisk agenda och helt saknar sjukdomsinsikt.
@xycorr; Förvisso har valen av kommissionärer blivit demokratiskt men inte vilket ansvarsområde som vederbörande väljs för! Och kommissionens ordförande Barosso säger tydligt att EU skall bli en federation. Hur kan han säga så? I de stora frågorna är det tydligare att beslut fattas av medlemsländerna efter storlek mer än politisk gruppering. Sverige kan alltså ses som ett litet parti men i praktiken finns det inte underlag för att bedriva partipolitik mer än att våra kandidater tillhör de olika politiska ("parti"-)grupperna i parlamentet. Därför har vi också svårt att hitta ansvariga för en viss reform/lagstiftning etc. Det finns ingen riktigt bra feedback under processen. Oftast är besluten redan fattade när vi får information av t.ex våra EU-parlamentariker(jag syftar här på medias ansvar).
På SVT under kvällen sitter vår Kommissionär Cecilia Malmström och säger att Kommissionen fått mera makt och att det är bra. Som ex tar hon rätten att besluta om medlemsländernas budgetar. Helt absurt. Det är en produkt av krisen och förslaget/ beslutet att skapa en bankunion. Tyskland är här styrande eftersom alla vet att det är Tyskland som enda land som i praktiken kan rädda både bankerna och de konkursmässiga medlemsländerna(på papperet ivf). Vad vi ser är ett odemokratiskt beslut att i smyg skapa en Europa-federation. Folk i allmänhet har ingen aning medan strategin från EU´s kärnelit är att varje kris kan utnyttjas för att driva EU mot något som folk först i efterhand kommer att förstå konsekvenserna av. Glöm inte vad Romani Prodi avslöjade 1999. Syftet är att skapa en federation med kriser som redskap.
Europeiska rådet har mest oinskränkt makt då de lägger fram de stora förslagen. De bestämmer i vilket ministerråd som besluten skall fattas och där medlemslandets storlek bestämmer. Den s.k demokratiska lagstiftningen beslutas därmed på basis av landstorlek och i viktiga ekonomiska frågor(näringslivsfrågor t.ex) TILLFRÅGAS INTE PARLAMENTET. Ett parlament som också är storleksbundet. Och den ekonomiska krisen från 2009 är ett ex på konsekvenser av ministerrådets och kommissionens beslut.
Varför tror ni att EU beslutade att införa en gemensam valuta medan man inte samtidigt skapade en enda statsskuld?
Europa är inte moget för en federation. Innan dess måste de nationella identiteterna utjämnas mera. Och det tar lång tid, dvs flera generationer. Men EU-eliten har inte tid utan de vill helst bygga monument över sig själva under deras "korta" karriärtid.
@D.L; Tidningarnas ras har bara med en sak att göra och det är den digitala revolutionen. Inte att tidningsinnehållet var dåligt från början. Det blev däremot sämre eftersom ekonomin styr.
Jag har själv stolt gått och kastat min röstsedel i soporna genom att rösta på Piratpartiet. Inte för att de egentligen har överdrivet mycket att göra utanför anti-övervakningssfären, men för att de ställer sig emot TTIP. Genom detta kan jag rösta emot TTIP utan att direkt behöva rösta vänster eller grönt.
Nu föll ju detta helt, då PP förmodligen tappar hatten i EP, så jag kan lika gärna glömma alltihopa och fortsätta med mitt…
Jaja, jag var i alla fall en duktig medborgare och gick och röstade i alla fall…
Samma här, synd att PP nu med största sannolikhet åker ut. Samtidigt var det bara väntat, folket har återigen visat sig förtjäna att bli kallade "fårket", de är en skock får vars åsikter styrs helt av media. Det är ingen slump att det går dåligt för PP, som ignorerats och tigits ihjäl av media, medan journalisternas gullegrisar, MP och FI, går kraftigt framåt. Dessa partier är extremt överrepresenterade bland journalisterna, ges massor av utrymme och kritiseras aldrig.
Min gamla mor blev så arg för att SD inte behandlas demokratiskt på sina torgmöten att hon gick och röstade på dem, vilket alltså inte hade hänt om demokratin Sverige fungerat normalt.
Jag röstade såklart också på SD bara för att vi måste ta oss ut ur EU
Vi måste inte dela blodomlopp med en massa korrupta skitländer bara för att få handla med dem.
Smart tänkt… eftersom det är riksdagen som avgör om vi ska gå ut ur eu – inte Eu-parlamentariker. Menmen… det sprack väl redan vid "smart"…
SD vill omförhandla Sveriges avtal med EU och sedan ha en folkomröstning. Men eftersom EU-medlemskapet numera är inskrivet i grundlagen så krävs det att sittande riksdag röstar för att gå ur (dvs ändra grundlagen) med 2/3 majoritet under två på varandra följande mandatperioder. I praktiken är ett uppror enda sättet att gå ur EU.
@morr
Självklart så är det även en protest att rösta på SD, jag litar dessutom helt på att de försöker avstyra så mycket dumheter som möjligt, helst krascha hela bygget ihop med alla de andra som också vill ut ur EU..
@Keff Om man skrivit in i grundlagen utan att fråga oss, så kan man även stryka där..
Morr, så du tror att första steget mot ett utträde ur EU är att rösta på kraftigt EU-positiva partier i EU-valet eftersom det ändå avgörs i riksdagen?
Jag tror tvärtom, bästa sättet att underminera EU som organisation är att rösta in EU-kritiska partier i deras församling.
Ina enskilda länder kommer någonsin att kunna stjälpa EU, det är endast EU självt som kan stjälpa EU:
Kalle7, Kul fråga till dig och din mor: Om Nationalsocialisterna hade behandlats orättvist och dessutom varit EU-negativa. Hade ni kunnat rösta på dem då?
@Håkan
Inte insatt i Nationalsocialisternas politik, men om SVP hade hade varit i samma position så hade de inte fått någon röst för det, eftersom de urskiljningslöst vill återsända icke-europeér, vilket vi inte tycker är rätt..
Apropå de tiotalet puckopartier majoriteten röstar på är det bara ett som har en riktig tokstolle som första namn och det är Fi. Man kan raljera över korkade och konstiga politiker men fis etta är något alldeles utöver det vanliga.
Nejnej, vänd tillbaka och ha det senaste överst! vill bara reloada utan scroll för att få det senaste! Tack 🙂 (Och jag antar att du är medveten om att det inte har hetat poströsta på många år utan Förtidsrösta, har ingenting med posten att göra alls längre 😉 )
Lägger ut en omröstning. Nederst.
@morr
Att skriva baklänges (vilket blir följden ifall man fyller på med det sista i början) blir bara jobbigt och rörigt att läsa, men om du nödvändigtvis vill ha det så finns det säkert någon "listig" programsnutt som kan vända på texten bak-och-fram…
OCD? Aspbergers? ADHD? Vad är din diagnos?
Lebensunwertiges Leben är i alla fall min diagnos. Och jag vet att jag har Wolfram Sievers med mig i detta.
Hittade denna, trevlig läsning om EU.
http://snaphanen.dk/2014/05/24/sondagskronika-befria-oss-fran-eu/
Angående kommentaren om att stor mängd förtidsröster (poströster) kan påverka resultatet senare i veckan så visst kan de det. Men, alla röster som lades fram till och med i går kommer att vara med i kvällens räkning då de redan är utkörda till sina respektive vallokaler. Vissa undantag är förtidsröster från andra kommuner där alla förtidsröster innan i torsdags kommer att vara med ikväll. De flesta har trots allt förtidsröstat i sin egen kommun. Så det vore spännande, men jag tror inte att det kommer vara någon större påverkan av förtidsrösterna på onsdagsräkningen.
Mitt sömmersketips
s 6mandat
m 5mandat
fp 3mandat
c 1mandat
mp 2mandat
sd 1mandat
v 2mandat
Jag tror:
s 6 mandat
m 4 mandat
fp 2 mandat
c 0 mandat
mp 3 mandat
sd 2 mandat
v 2 mandat
fi 1 mandat.
Apropå Poroshenko, vore det rasistiskt att vitsa att nu när Ukraina fått en chokladgubbe till president så bräcker de amerikanerna som har en lakritstomte?
25 procent till Front National. Kvällen börjar bra!
Grattis säger vi främst till Vladimir Vladimirovitj Putin!
Familjen Le Pen har jobbat hårt och är värda den här belöningen. I UK blir tydligen UKIP största parti och i Danmark talar mycket för att Dansk Folkeparti blir störst. Kan vi nu bara få Sd över 10 procent så blir det tårta på jobbet imorgon.
Det där problemet med populistpartier är väl iofs nåt som lite ebola och ett par-tre månader skulle kunna lösa, eller?
Detär lika otroligt som tragiskt att två av Europas största länder får varsitt puckoparti som största bidrag till parlamentet.
Men likväl är det demokratins spelregler. Det är oundvikligt att valresultatet kommer att få efterverkningar på politiken, det här är en brutal käftsmäll mot de etablerade partierna i de flesta länder.
Imorgon kommer de etablerade partierna att säga att de ska hålla en enad front mot de främlingsfientliga, och att den förda politiken ligger fast. Det kommer antagligen att i förlängningen kosta ännu fler röster, väljarna har en tendes att rösta 50/50 eller nära det när bara två alternativ finns.
M+S 38%
Det är ju ett skämt!!
@Kingedward
Min definition på tragiskt är ju att så otroligt många tror det är bäst att rösta på Mp
Som samtidigt visar det vilken stor maktfaktor media utgör som kan skapa en fullständigt galen, parallell verklighet för sina läsare, vilket då får dessa att rösta därefter..
@Kallle7
Ja, det är rejält obehagligt att yttersta vänsterkanten kan få så många röster. Media styr och ställer och skapar offer och styr väljarna som de vill.
Nu var det här bara EU-valet och förhoppningsvis ser det inte lika illa ut i riksdagsvalet. Om det skulle bli en vänsterregering så kan jag ta det om S är statsbärande. Men om V + F!+ MP får över 30% av rösterna så känns emigrering inte som ett dåligt alternativ.
F! är harmlöst efterblivna, V vet man var man har. MP är riktigt riktigt läskiga.
Kallle7,
Jag kan leva med Mp:framgång. De är i grunden ett sympatiskt parti, som visserligen skulle ruinera Sverige till Afrika söder om Sahara-nivå om de genomförde sin politik, men de hör till de partier som aldrig kommer att genomföra sin politik. På den främlingsfientliga kanten finns däremot partier som inget helllre villl än att genomföra sin isolationistiska politik.
Bara i Sverige kan populism vara något negativt. I andra länder är det något bra att gå folket till viljes med populära förslag.
Nej, nu har du fel i sak.
Engelska Wikipedia:
Political parties and politicians often use the terms populist and populism as pejoratives against their opponents.
Inte bara i Sverige alltså.
Intressant att se hur detta kommer påverka börs och SEK/EUR i morgon. Om knäppvänstern (tre partier) går fram som prognosen antyder kan det vara dags att göra en större omviktning.
Varför? Alla partier tänker ju betala ränta iallafall. Höjda skatter för storföretagen? Dessa ligger ändå i internationella skattestrukturer.
Jag ser inga skäl alls till att det skulle ha någon betydelse? Media-anka.
Track record. Att sossarna säger att skatterna inte ska höjas betyder inte mycket. Och det är miljöpartier som är de största vinnerna….huvva.
Jag ska definitivt vikta om tillgångarna mot guld nu när vansinnespartierna på vänsterkanten ser ut att skrälla…
För att knäppvänstern gillar att spendera andras pengar (öka statsskulden för att stimulera) vilket borde sänka kronan.
Skönt att Fi kommer in, tycker dom har en en härlig riktning på sina åsikter, håller nog inte med om allt men det är ändå kul. Dessutom är de tillväxtrealister något du borde gilla, inte snacka ner så hårt.
Är faktiskt rätt tröttsamt med ditt snopp-o-ligga-snack.
Från Ukraina rapporteras att:
1. Judiske Rabinovitj får fler röster i presidentvalet än högerextreme Tyahnybok. Så var det med de fascisterna.
2. Trots att Tyahnybok får <1% av rösterna rapporterade rysk TV att han ledde med 37%.
Ja om detta är en fingervisning inför riksdagsvalet så är det illa. Extremvänster plus extremvänster kryddat med lite extra extremvänster ser ut är bli resultatet. Tror dessutom sossarna kan tappa ytterligare när de försöker stå upp för en mer normal politik.
Kanske moderater plus socialdemokrater i ny regering inte vore så dumt för att hålla mp, fi och v ute. Det vore bra för Sverige!
Fast med de här siffrorna når inte s+m ens 50% på egen hand.
Två saker:
Moderaterna kan se sin nedgång med tillförsikt. Reinfeldt har redan gjort sitt genom att skriva under Lissabonfördraget.
Det positiva med valresultatet, är att Sverige befolkningsmässigt är ett litet land.
Nästan en tredjedel av väljarkåren till EU-valet vill ha fri invandring till Sverige (F!, V, Mp). Vad gör man åt sjuka människor som saknar sjukdomsinsikt?
Det var visst tre saker.
UKIP största parti i UK. Om UK lämnar EU… då spricker väl hela skiten?
Det har väl varit tanken hela tiden? Resten av Europa kan då enas under Bryssel som ett svar på krisen.
Cameron har utlovat folkomröstning i frågan. Då bestäms det. Sannolikt har nästa fas i Europas konkurs då startat. Eller så har man lyckats skapa EN statsskuld och att Tyskland förbundit sig(trots deras konstitutionsdomstol´s beslut) att stå för att bankkapitalisering skall ske med tyska medborgares skatter. Tyskland´s ekonomi är inte så god som många tror. Det blir en rysare hur som helst!
Synd att PP inte tog upp antalsneutral äktenskapsbalk i sitt valmanifest, då hade det nog gått mycket bättre. Eller vänta, det är ju OCKSÅ en irrelevant skitfråga.
Vilken är den absolut viktigaste frågan inom EU-politiken och vad är "rätt" svar? (ärligt nyfiken på att få höra)
Nu är detta möjligtvis en desperat tanke från en högerliberal, men när jag ser (m)'s kollaps växer en idé till en gamble (s) kan göra, antagandes att alliansen är ute för räkning i höst;
Kanske kan Löfven ragga lite M-röster genom att utlova att inte skapa regering med extremvänstern (v, mp) och på så sätt nå egen majoritet? Eller är gapet för stort; har ingen koll då jag är bosatt i Storbritannien.
Desperationen är alltså grundad i farhågan att se (mp) och (v) på ministerposter. En majoritet för (s) får alltså ses som det bästa av två usla alternativ.
Angående uppdatering 22:18 att 17% av den yngre delen av väljarna röstade på F!:
Dåliga politiker har skapat dålig skola. Dålig skola har skapat dumma människor. Dumma människor röstar på partier som vill försämra skolan ytterligare.
404. Guru meditation.
Som tur är finns det goda böcker skrivna av uppriktiga människor under loppet av många hundra år, så man kan skita i sina samtidskamrater när man uppriktigt inte förstår dem.
"Jag har strävat efter att inte skratta åt människors handlingar, inte heller gråta över dem eller hata dem, men att söka förstå dem" (Baruch Spinoza).
Vem sjutton kliver fram i (m) när Reinfeldt avgår i höst? Inte blir det ju Bildt, han lär ju kapa en topposition utomlands, alternativt rodda vidare med Vostok Nafta.
Borg?
Pp i sin nuvarande inkarnation har nog gjort sitt. Hoppas på ett nytt frihetligt parti i Sverige med bättre organisation.
Så, hur vet man att omröstningen har gått rätt till? Obs, jag säger inte att det är rätt eller fel, jag undrar bara hur man kan veta.
Det funnits nämligen smarta kryptografiska algoritmer sedan över 20 år tillbaka som garanterar att folkomröstningar går exakt rätt till. Man kan säga som Bitcoin, fast för demokratiska omröstningar. Varje person kan verifiera att sin egen röst blivit medräknad utan att röja valhemligheten, alla kan verifiera röstlängden och att inga andra röster tillkommit m.m. Varför används inte detta?
Stor del av Cornus valvaka går ut på om hipsterskäggiga killen hos F! får ligga eller inte.
Självklart. Tillhör den redaktionella linjen. Varför vara feminist om man inte får ligga mer för det?
Du måste gå hela vägen till homosexuell först.
Skönt att få veta varför en man ska rösta feministiskt.
Finns det kvinnor skulle rösta på ett maskulinistiskt initiativ, för att få ligga mer?
Kvinnor behöver bara låta bli att säga nej för att få ligga.
Cornu håller ibland hög nivå, ibland låg nivå. Ibland kan man se att han bara är en grabb.
Han har nog sina skäl för en del av attityderna, i övrigt är han bara den han är. Ganska klok och vuxen på vissa områden, mest som en tonåring på andra. Men så är det nog för de flesta (höga som låga), även om en del är lite skickligare på att dölja sådant än andra.
Urban Larsson har sin fixering vid undergången och att isolera en kommun i norra Sverige, Cornu har sin fixering vid Fi (okej, han är bevisligen mer mångfacetterad, men på det området ger han ungefär samma insnöade asperger vibbar, med en touch av tonårsomklädningsrum).
Det här säger jag inte för att jag skulle hålla med Fi i deras politik (det gör jag nämligen inte), jag bara granskar en människas beteende.. ^^
*gäsp*
Jag tänkte lägga till en rad om humor här, och ser att medimixus, kortfattat, redan varit inne på det spåret.
Vi får inte glömma att läsare som medimixus t.ex, måste roas också.
Om det hade varit ett riksdagsval hade MP+V+S+FI kunnat misstroendeförklara regeringen.
Om det hade varit ett riksdagsval så hade väl MP+V+S+FI kunnat vara regeringen? (om de hade kunnat samarbeta)
SD.
Kändes som att Junilistan var de enda som verkligen förstod vad valet handlade om. Kanske därför de inte drev någon kampanj värd namnet?
Frågan är hur man ska se sin röst på dessa. Kunde man lika gärna legat på soffan?
@Cornu; Väntar på dina kommentarer om valet! Odemokratin slår till direkt efter valet. Juncker från Lichtenstein anser att han vunnit valet då EPP lär ha fått mest röster och han skall då som "parti-överste" var den självklara ledaren för Kommissionen efter Barosso!
Vad det handlar om är att folket inte får välja sin egen EU-President. Kommissionen är både lagstiftare och lagförespråkare. Kan det bli mer odemokratiskt om Kommissionens ordförande, som ej är valda av folket, kan ta sig rätten att driva frågor som de nationella partierna INTE driver. Frågan om att EU skall vara en federation(skatteunion där de nationella regeringarna tappat all reell makt) är ett sådant exempel. Redan Romani Prodi ansåg att EU skall ha all makt. Barroso säger samma sak hela tiden. Socilisternas Martin Schultz, som är konkurrent med Juncker om posten är också pro Federation. Hur i helv….. kan för DET FÖRSTA: EU ta sig rätten att föreslå sådan stora förändringar? De skall förstås starta nationellt så att nations-folken kan ta åt sig förslagen från sina egna politiker från början. Man driver det från fel ända. Precis som vid eurons införande. Eliten bestämmer dagordningen och folket tillfrågas i bästa fall sist genom en folkomröstningen som man inte ens alltid bryr sig om(Sverige är bunden vid euron utan att svenska folket kan förhindra det)!!
FÖR DET ANDRA är de politiker som driver Federations-ambitionerna inte valda av folket. De är valda som parlamentariker(högt på listan men oftast ej personvalda) men inte som Presidenter.
Vi har bevittnat ett enormt framsteg för folket i gårdagens val. Jag syftar inte på invandrarfientlighet (symptom) utan på politikerfientlighet som grundas i elitism.
Frågan till alla som läser bloggen är:
Varför kommer inte Sverige ut ur garderoben när det gäller federationsfrågan? Det handlar då inte bara om att någon i regeringen säger att det inte är aktuellt. Det handlar om att visa det svenska folket att regeringen verkligen driver ett NEJ i EU(eller ett ja). Inte bara låtsas som att frågan inte existerar på dagordningen. För det gör den men under odemokratiska former.
Varför vänder sig inte regeringen/partierna till folket i denna ödesfråga? Man duckar av rena bekvämlighetsskäl. Inte minst under ett valår.
@rttck
Ja, säg det – istället koncentrerade sig endel (många, de flesta?) partierna på att driva en valrörelse kring frågor som antingen inte är aktuella i EU-parlamentet, troligen inte kommer bli det eller inte kan bli det. Ser ut som att man slänger ut rökridåer för att få valboskapen att rösta in folk med "öppen fullmakt".
Sen är jag inte helt säker på att federationsfrågan heller avgörs i EU-parlamentet eftersom jag misstänker att det kan behövas ett nytt fördrag för att göra detta (med allt vad det innebär). Märkligt är också sättet som man antar ny "konstitution" för EU…
@Anonym; När man lyssnade på Hökmark så förstår man varför (m) tappade. Karln yrade mest i termer av floskler som gällde under vårt EU-val på 90-talet. T.ex kom han med huvudargumentet att vi skulle rösta på (m) för att partiet(EU) kämpar för fred! Han sa iofs inte att (m) driver frågan explicit vilket förvirrar väljaren. Hökmark försvarade även handelsavtal med USA som beslutas bakom stängda dörrar där han bara påstod att frihandel var bra och att handelsavtal innebär att medlemsländerna för alltid måste följa avtalet med risk att annars bli stämda av företagen. Men vi får inte veta vad som förhandlas. Vilket frihetsparti!!!
Tänker du på de olika fördragen, t.ex nu sist Lissabon-fördraget? Ja medlemsstaterna måste ju rösta JA annars tvingas de rösta om!
Helt rätt. Som det nu ser ut så är det kommissionen som sedan starten av EU driver på mot en federation. Det finns frågor där parlamentet bara har yttrande-rätt, ej beslutsrätt. Ekonomisk politik t.ex och jag tror även att t.ex delar av utrikespolitiken och militära frågor mest avgörs i ministerråd (och kommissionen?). Att det förhåller sig så hänger nog ihop med EU´s krav på 100% majoritet i vissa "viktigare" frågor. Parlaments-beslut kräver nog bara enkel majoritet.
Var är media i frågan????
@rttck
Media har försökt göra sken av att ha till uppgift att granska makten, men när man inte lyckas med att "avslöja" någon såhär uppenbar vilseledande valrörelse så får man väl säga att man har misslyckats. Hade de t.ex. granskat vad sittande parlamentariker uträttat i parlamentet mot vad de driver för valrörelse hade det blivit tämligen pinsamt för dem – av den enkla anledningen att frågorna inte avgörs i EU-parlamentet.
Ja t.ex. Lissabon-fördraget – hur det beslutas i respektive land varierar. Man kan som något land rösta fel och få backning (gör om, gör fel) eller så beslutar man i riksdag eller regering. Poängen är 1) det är inte EU-parlamentet som avgör 2) det avgörs istället på ett märkligt sätt (jämför t.ex. med hur danska grundloven kan ändras).
Jag har a priori inget emot en federation. Det är frågan om hur den styrs (hur makten får sitt mandat) som är det avgörande – där finns det betydligt mer att önska av EU.
Tillägg: jag gör dock inget anspråk på att sitta på lösningen hur man fördelar makten (mellan centralmakten och delstaterna) i en federation – det lämnas som en övning till den som föreslår en federation.