Dags för en ny valenkät, nu inför valet till EU-parlamentet om två veckor.
Alternativen är sorterade från extremvänstern med (fi) och (mp) via centerpartierna (s), (m) och (pp) och bort via liberalisterna inom (c) och (jl) och slutligen till extremhögern med (sd), och sist finns alternativet att inte rösta alls.
Som vanligt kommer enkäten stormas av den sk (sd)-svansen, via länkar från andra sajter, och siffrorna för (sd) återspeglar som alltid på Internet inte någon som helst verklighet ens bland bloggens enkätsvarande läsare. Enklast är dock att ha med (sd) i listan som kloakalternativ – jag kan ju alltid ta bort dem från sammanställningen pga länkningsfusk. Det är ju viktigt att (sd)-väljare känner att offerkoftan sitter som den ska.
Omröstningen stängd, skärmdump innan stängning nedan, analyserande inlägg följer.
Vill passa på att påminna personer på ovanstående partiers valsedlar, att ni är välkomna att skriva gästinlägg, som kan publiceras på bloggen, om dessa inte är helt tokiga. Publicering innebär inte att jag stödjer sagda parti, bara att jag stöder demokrati och fria val.
Det utlovas förstås också en extra müsig EU-valvaka här på bloggen den 25:e maj.
76 kommentarer
Var och förtidsröstade i fredags. Det blev SD.
Ingen offerkofta här inte, inte heller något länkningsfusk. En röst. Det går att lura andra men aldrig sig själv.
Starkt att du vågar skriva ut hur du röstar. Notera dock att vi har valhemlighet i Sverige, så du behöver på inget sätt göra detta. Däremot vore det intressant att höra hur du röstat de senaste valen, men som sagt valhemlighet – du behöver inte svara.
Ännu en SD röst här. Svarar på frågan som medimixus fick av Cornu; Har tidigare röstat Liberala Partiet (KLP) i riksdagsvalet och KD i övriga.
Ni som röstar SD, har ni granskat kandidaterna? Tycker ffa SD:s presentation av dem och kandidaternas synlighet varit väldigt, väldigt fattig.
Fyllde i en räcka frågor på SVD , tror jag det var.
Det blev till min oförställda förvåning 63% M
62% SD!!!
Om nu skillnaden är så förtvivlat liten mellan extremistpartierna i Sverige: varför inte lägga ner hela dj-a skiten.
Ursäkta känslostormen.
Detta är alltså inget försök till skämt från min sida.
@Cornu: Japp, jag är medveten om valhemligheten men ser ingen anledning att dölja vad jag röstar på. Vad jag röstar på säger ju egentligen inte så mycket om mig som person.
Första gången jag fick rösta blev det S. Har under tidens gång röstat en gång på Fp, några gånger på V men sedan 3 val tillbaka på Sd. Har aldrig röstat på något annat borgerligt parti än Fp.
Det ska sägas att mitt politiska intresse har stärkts först efter 30.
@Ben Dover: Ärligt talat har iaf jag inte granskat kandidaterna särskilt ingående men de verkar som jag uppfattat det rätt vilsna. Det kan bli att se och lära för dem.
@Skepparn: Som någon skrev i en annan tråd, tror det var Ben Dover "8 partier ska spela på en plan stor som ett frimärke". Väl formulerat! Då blir det nog oundvikligen ett närmande partierna emellan. Sd sticker såklart ut med sin invandringspolitik men det är inte så mycket mer de sticker ut med utöver sin idiotiska ide om att tafsa i abortfrågan.
@Ben Dover: Jag kryssade Christoffer Dulny då jag träffat honom i olika sammanhang och han har gett ett påläst och seriöst intryck.
Du Cornu som gillar statistik och kausalitet… tror många som hänger på din blogg är hyresgäster så det vore osannolikt om inte Sd var överrepresenterat här.
Du behöver inte skämmas eller tro att det skrämmer annonsörer.
bosse
@GBG. Hur röstar de som bor i tält då?
Säger väldigt mycket om dig som person så som till exempel att du inte alls har något emot ett odemokratiskt samhälle där man delas upp i vi och dem och alla som inte är vi förtjänar inte samma demokratiska rättigheter.
Det är vad SD säger de vill göra om man tittar på summan av deras folkhemsfundamentalistiska politik.
Men du Lord Metroid, vad är det som skiljer Sds invandringspolitik från det som är regeringspolitik i våra grannländer och merparten av europeiska länder?
@medimixus vet inte vad du menar. Korrelationen dumhuvud och hyresgäster är väl säkert stark men det var inte det jag syftade på, snarare att de ser problematiken med för hög invandring på daglig basis.
Lord Metroid: Har du egentligen läst SD:s principprogram? Nu menar jag inte vad enskilda stolpskott till företrädare kläcker ur sig (såna finns i alla partier, även om SD kanske har några fler än genomsnittet) utan vad SD faktiskt säger sig vilja i sitt program. I så fall, vad i det programmet är det du anser är odemokratiskt eller visar att inte alla skall ha samma rättigheter?
OBS, ärlig fråga! Det är många bland de andra partierna och i media som hävdar samma sak som du angående SD, men jag har hittills inte sett en enda av dem underbygga den åsikten med konkreta fakta, utan bara med allmän beröringsskräck. Jag är uppriktigt nyfiken!
Förtidsröstade också på SD i lördags. Din poll är kanske inte så felvisande Cornu, dina bloggläsare är nyfikna och sätter sig in i många ämnen (till skillnad från dom som okritiskt får sina åsikter från media).
1991: m
1994: sd
1998: sd
2002: sd
2006: sd
2010: sd
2014: sd
Du är nazist alltså, eftersom du röstade på dem när de var nazister även officiellt?
SD har aldrig varit nazister, vare sig officiellt eller inofficiellt.
@ Cornu
Är alla som har röstat på VPK kommunister och därmed medskyldiga till folkmord?
Finns något parti utan lik i lasten?
Kalla mig vad du vill. Jag kan ta det. Det måste bli ett slut på det mångkulturella experimentet.
@Lord Metroid: Ok, vi kan säga så.
Conradius, ja. En röst på vpk var legitimerande av kommunismens brott och det är en röst på v än idag.
@ Cornu
Då är en röst på S det samma som att rasbiologi är bra.
"Fredagen den 13 maj 1921 fattade riksdagen utan omröstning beslut att upprätta ett Statens institut för rasbiologi. Bakom riksdagsbeslutet fanns en motion, som hade framförts i riksdagens båda kammare den 13 januari 1920 och undertecknats av ledande politiker som socialdemokraten Hjalmar Branting och högerns Arvid Lindman. Upprättandet av det rasbiologiska institutet hade starkast möjliga politiska stöd."
Ditt resonemang håller inte Cornu. Det är som att säga att alla författare som skrivit en bok med ordet n*ger är rasister. Tiderna förändras…
BP: röstade du SD 1994 så borde du nog rösta Svenskarnas parti idag, SD är idag inget annat än nya gamla moderaterna + gamla KD. SD vill idag inte avveckla mångkulturen utan endast minska invandringen, i Sveriges extremt smalspåriga och marxistperverterade massmedia räcker det för att de ska utmålas som "rasister" vilket de definitivt inte är.
Röstade på SD, finns i dagsläget inget annat parti som stämmer någorlunda med mitt tyckande. Tidigare (för ca10 år sedan) upplevde jag att Moderaterna var "mitt" parti, men upplever att deras politik förändrats.
Lite wikipedia klippande:
"Alla vet vi ju att mycket, ja kanske det mesta, av det som nu sägs och skrivs om Kambodja är lögn och spekulation.
Det var helt nödvändigt att evakuera Phnom Penh. Det var nödvändigt att snabbt få igång livsmedelsproduktionen och det skulle komma att kräva stora offer av befolkningen. "
Socialdemokraterna gillar massmord. Så nu vet ni det.
SD utan tvekan, det bästa av gammelsossar och gammelmoderater. Att kalla sunt förnuft och rationalitet för extremism visar bara på hur indoktrinerade många fortfarande är.
Svenska journalister är den yrkeskår som har sämst förtroende hos befolkningen ändå verkar många tro blint på det budskap vänsterextrema svenska journalister och kolumnister trummar ut.
Tycker C kan publicera SD:s principprogram så vi få en diskussion kring vad som är så extremt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Okej, det är väl lika bra att gräva upp samtliga lik ur samtliga politiska partiers garderober.
Tror egentligen det bara är rekorderligt att rösta på miljöpartiet eller F! om man nu tycker att partier aldrig ska förlåtas för sin historia.
som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkande av invandring till Sverige av icke önskvärda främlingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för våran nationella utveckling
ur Bondeförbundets partiprogram 1933Svenskarna först?, Anna-Lena Lodenius s 157
Jag tror inte på demokratins förmåga att lyckliggöra ett folk, allra minst den sortens demokrati som det här blir fråga om och som sannolikt ganska fort kommer att leda till massvälde.
Högerns tidigare statsminister Hjalmar Hammarskjöld (eller Hungerskiöld som han kallades i folkmun) i riksdagens rösträttsdebatt 1918.Alla tiders historia
Många skola med grämelse se, hur hörnstenarna i vårt samhälle brytes sönder, och jag förstår dem, ty jag har aldrig under de 24 riksdagar jag bevistat, känt en grämelse så stor som den jag hyser, då jag nu måste biträda detta förslag.
Högerns Ernst Trygger i samma debattAlla tiders historia
I Göteborg är det på det sättet, att den läkare eller chefen för den klinik, där det stora antalet steriliseringar har utförts, är en på det rasbiologiska området utomordentligt förfaren man.
Bertil von Friesen, riksdagsledamot (fp) försvarar steriliseringarna i Göteborg den 23 april 1941. Kommunisterna i riksdagen försökte samma dag förgäves stoppa steriliseringar på grund av "asocialt levnadssätt". Norrskensflamman 990902
Demokratin undergräver helhetens intressen, leder till demagogi och bossvälde och hotar det allmännas bästa
Gösta Bagge 1914, senare högerledare efter Arvid Lindman.
Lik i lasten i all ära, men i Europaparlamentet med dess grupper och gruppledare och hela konkarongen har i alla fall jag fullt sjå med att försöka lista ut vad de avser att göra de kommande 4 åren. Så vad partierna hade för sig för 40 år sen lämnar jag därhän denna gången. Sånt är väl möjligen också lite viktigare på den inrikespolitiska arenan.
Sverigedemokraterna. Trogen väljare sedan mer än 10 år.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det kommer bli piratpartiet för mig, däremot enligt valbarometern(från Aftonbladet och sveriges radio) så skulle jag rösta på Fi eller V(bara för att man vill ha ett jämställt samhälle så är man visst både extremfeminist och socialist, visst står jag mer på vänster sida men det där är bara löjligt.
Själv blev jag uppmanad att rösta pp bara för att jag är emot att usa ska övervaka alla i europa. Fast jag röstar V för de är de enda som är emot att EU ska ha beskattningsrätt (till att börja med) genom FTT. (och det kan man bara glömma om man röstar på federalisterna i det gröna blocket som har mest effektiv partipiska.)
Jag noterar att det demokratiska maskineriet fungerar alldeles utmärkt. Ogillar man EU så uppmanas man att rösta i EU-valet för att framföra denna åsikt, men det enda man egentligen gör är att legitimera EU som konstruktion. Om man är EU-kritiker och röstar i EU-valet så skjuter man sig rätt snyggt i foten.
Sedan är naturligtvis personliga agendor mycket viktigare än djupare ideologiska frågor, därav att det kommer röstas hej vilt både på PP, SD och den vanliga sjuklövern. Jag hoppas för er egen själsro att ni inte har några konstiga vanföreställningar om att ni kan påverka något bara. Man brukar bli besviken då.
Nej, för min del blir det röstkort med ketchup och senap till middag på valdagen. Något näringsinnehåll måste det väl finnas i skiten.
Man legitimerar ju inte EU om valdeltagandet ökar samtidigt som EU-kritiska partier går fram starkt.
Err, jo. Anser man inte att EU är legitimt så röstar man inte i EU-valet, ty det vore illegitimt agerande. Även om EU-kritiska partier går framåt så kommer EU aldrig läggas ned "inifrån". EU kommer läggas ned när nationella regeringar slutar betala EU-avgiften, inte före dess.
Du ger ju legitimitet åt förfarandet med omröstning, inte till det du röstar om. Om du t.ex. tycker en styrelse är illegitim i ett bolag, låter du då bli att rösta mot denna? Du kanske menar att processen är korrupt, jag delar dock inte den uppfattningen i stort.
Du skjuter dig mer i foten om du inte röstar, EU styr nästan mer över oss än vad vi själva gör och röstar man inte på den som tänker mest som sig själv så har man ingen rätt att klaga när EU röstar igenom den ena idiotlagen efter den andra. Du kan vara hur emot EU som du vill men det förändrar inte det faktum att de är de som bestämmer över oss.
Enig. Sådan är demokratins spelregler. Har vi som nation kollektivt beslutat att gå med, så bör man i så fall reformera systemet inifrån.
Argumenten för bojkott är typ likadana som argumenten som brukar framföras för "utomparlamentariska aktioner" dvs slå folk med fel åsikt i skallen. Dvs rätt dumma.
Röstat på PP sedan de bildades.
PP har visat sig hålla vad de lovat och jobbat för ett bättre mer demokratiskt samhälle utan övervakning.
Så denna gången får de behålla mitt förtroende och röst och om de fortsätter så som de gjort i denna mandatperiod kommer jag inte sluta att rösta på dem än på ett tag.
Kan du se ip-adressen på hur läsarna röstar och mappa dessa mot kommentarernas ip?
Kanske inte Lars.
Men givetvis dräglar FRA.
Lägg märke till att Lars besvarat en av mina kommentarer med senare klockslag ovan men väljer att ignorera ovanstående.
Ja, det visar att han helst inte vill ljuga.
Rekorderlig grabb.
Men varför raderade han " Oscar"?
Kommer att rösta på SD på valdagen. Tycker att både Kristina Winberg och Peter Lundgren verkar vara trevliga, skärpta och pragmatiska. Att de inte har någon lång politisk karriär bakom sig behöver ju inte bara vara en nackdel. Tycker generellt att det behövs fler politiskt oerfarna i politiken som kan se på saker ur ett nytt perspektiv och förhoppningsvis röra om lite i grytan.
Att de inte har en politisk karriär bakom sig betyder att de inte har någon kunskap om och erfarenhet av hur man får igenom sin vilja i politiska organisationer. Sd:s kandidater har på grund av denna brist på kunskap och erfarenhet mindre chans i EU-parlamentet än en snöboll i helvetet. Det mesta de kommer att kunna åstadkomma är att bli röstboskap åt någon annan.
Dessutom saknar de ju en utrikespolitik på papper, vilket innebär att man inte ens kan ställa dem till svars för vissa saker om de skulle göra sig till röstboskap.
I dessa tider vill jag peka på följande:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sd-bejakar-rysslands-overgrepp-pa-grannlander_6206107.svd
I övriga Europa på högerkanten finns det både:
1. Uppenbart Kreml-finansierade partier (t ex bulgariska Ataka)
2. Suspekt Putinvänliga partier (franska FN)
I ljuset av detta hade en normal reaktion från SD varit att tydliggöra sina utrikespolitiska ståndpunkter extra mycket för att antingen skilja ut sig eller göra gemensam sak med ovanstående. Det har man inte gjort.
Helt underkänd, amatörmässig valrörelse. De kan, för min del, dra åt helvete oavsett sina åsikter och inte komma fram ur garderoben förrän de lyckats tota ihop ett vettigt partiprogram på riktigt.
Och ovanstående är så klart helt oberoende av deras faktiska åsikter och ambitioner.
Eller ptja, professor Timonthy Snyder säger det mycket bättre än mig:
http://www.newrepublic.com/article/117692/fascism-returns-ukraine
A vote for Strache in Austria or Le Pen in France or even Farage in Britain is now a vote for Putin, and a defeat for Europe is a victory for Eurasia. This is the simple objective reality: A united Europe can and most likely will respond adequately to an aggressive Russian petro-state with a common energy policy, whereas a collection of quarrelling nation-states will not.
Soffliggarna på tredje plats hittills. Det trodde jag inte.
PP för min del, de har gjort ett bra jobb i EU parlamentet och de förtjänar förnyat förtroende. Jag tror långsiktigt på EU, det finns dock mycket att göra och mycket som är tokigt. Bättre att vara med och jobba för en förändring än att stå utanför.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@ GBG: jag förstår nu hur du menade. Tack för förtydligandet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Första EU valet jag fick rösta i röstade inte jag, sedan blev det PP, och nu blir det PP igen.
För enligt mig har de gjort precis som de sagt att de skulle göra.
Visst, vissa saker gillar jag inte i PP's program, men så är det med alla partier, PP gör minst ont att rösta på för mig helt enkelt.
Sen om det blir PP eller SD, eller soffan i riksdagsvalet, tja det beror lite på hur bra det går för PP i eu valet, kniper PP 3 mandat (vilket lär vara svårt, får hoppas på iaf 1 mandat) så blire PP i riksdagsvalet också.. SD, tja, de är puckade i vissa saker, men i andra saker är de mindre puckade.. V(fi) är totalpuckade, S är blåsta, MP saknar realistisk syn på verkligheten, drar hela högern över en kant iomed att det är bara moderaterna där som spelar någon roll, de andra åker bara snålskjuts, och högern är om än mer puckade då de har gett upp många av högerns parad frågor, som frihet, och ett bra försvar.. och nej, deras utspel om 5.5 miljarder år 2024 imponerar inte.
Mycket bra sammanfattning av partierna!
Ännu kortare blir det om man säger: dagens partisystem är endast bra för partitjänstemännen.
Synd att det inte finns någon Farage att rösta på 🙂
Håller med! Såg på Agendas intervju med honom, finns på svtplay. Enligt honom är Junilistan de han samarbetar mest med, inte SD.
Varför kallar man egentligen MP, FI och V för extremvänster och SD för extremhöger. Är inte hela det konceptet lite felaktigt. Om jag tolkar det rätt så ser man kommunister som extremvänster och nazister/fascister som extremhöger. Tycker det känns som ett jämförelsefel, om man tittar på politik, så borde väl motsatsen till kommunism vara kapitalism? Detta borde då betyda att moderaterna i så fall borde vara "extremhöger", medans nazistpartier borde vara vänster om mitten ( det kommer ju från namnet nationalsocialister). Så det korrekta borde väl vara att skapa två olika skalor?
Höger och vänsterskalan är tämligen flummig, ja, men det blir lite lättare att förstå den om man betänker att den endast funkar (och används) på våra 8 socialistiska riksdagspartier.
PP blir ju en kompromiss för EU-kritikern som inte vill rösta på sd, men som egentligen anser att EU-valet är som att få frågan om man slutat slå sin fru – man vill egentligen inte svara alls och legitimera frågeställningen, utan kastar kärleksfulla ögonkast mot soffan.
Får jag lägga min röst på UKIP? Inte? Fan…
Håller med! Såg på Agendas intervju med Farage, finns på svtplay. Enligt honom är Junilistan de han samarbetar mest med, inte SD.
Att förlorarna i andra världskriget ses som höger är en av Stalins propagandasegrar, som inte ännu lyckats synas av västerlandets mer frihetssinnade.
Det är mycket märkligt att skuggan av Sovjets propaganda fortfarande mörkar oss!
Detta var ett svar till Rickard2014-05-11 21:51
SD.
Röstar på PP igen. Deras valrörelse ser ut att bli katastrofal och partiledningen är under all kritik, men jag har en stor respekt för Christian Engström och ännu större för PP's assistent i Bryssel, Henrik Alexandersson, dom jag har följt sedan Internets begynnelse.
*som
Det bästa är väl om vi skickar Fi och PP till Bryssel- med enkelbiljett.
Sen kan vi göra som britterna- säga upp medlemskapet i EU.
Cornucopia, kan du se om resultatet för PP är rimligt för din läsargrupp eller om det är uppblåst genom länkning/uppmaning av Sd-typ?
…för visst är det uppseendeväckande högt?
Instämmer. Och Junilistan är väl inte ens med i EP-valet i år ?
Såg inga valsedlar för dem där jag förtidsröstade.
Jodå de är med Junilistans valsedel på val.se men eftersom de inte har något mandat så får deras medlemmar lägga ut valsedlarna i lokalen själva(ett gigantiskt logistiskt projekt) och det kan även förekomma valfusk från demokratihatande fanatiker som tycker att Junilistans valsedlar bäst hör hemma i det runda arkivet.
Junilistan har tyvärr inget existensberättigande längre, efter att Lundgren hoppade av.