SJ sparkar (förlåt, varslar) samtliga 95 anställda på sitt telefoncenter i Tranås och stänger ner nästan alla sina butiker. Framöver kommer man bara kunna köpa biljett över disk på Arlanda och i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall. I övrigt hänvisas kunder till ombud eller Internet. (Pressmeddelande)
Det statliga järnvägsbolaget behöver spara en miljard på tre år och ser att kundkontakten är ett lämpligt sätt att göra detta. Endast 4% av försäljningen sker idag över disk och antalet telefonsamtal har minskat med 44% de senaste fyra åren.
Istället ska man ha kundvärdar på perrongerna på utvalda platser och tidpunkter.
Totalt sett satsar SJ genom att sparka varsla 400 anställda.
Världens bästa järnväg blev genast bättre!
Det är sympomatiskt att man behåller försäljningen över disk i triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö. Resten södra Sverige bör kallas Bermudatriangeln och på sikt kan vi nog se fram emot att SJ endast trafikerar sträckorna mellan just dessa städer. Tillsammans med arton konkurrenter på samma mest attraktiva och lönsamma sträcka, dvs det normala utfallet i en fri marknad. I resten av Sverige river man istället upp järnvägsspåren på grund av bristande trafikunderlag. Sannolikt kommer även Botniabanan fortsätta trafikeras av SJ även på sikt.
SJ tänker dock inte lägga ner några linjer än, mer än man redan planerar, utan planerna för trafiken ligger kvar. Nedläggningen av linjer sparar man till ett senare pressmeddelande.
22 kommentarer
Negativa vinklar är mera säljande än positiva.
Det här är en bra nyhet, SJ sparkar petsonal som belastar biljettpriset utan att ge kundnytta och tillför personal som resenärerna har nytta av. Tumme upp!
MR: Ironisk? Biljettförsäljarna är väl de enda jag vill träffa eller tala med (ibland även konduktören och stationens stins) resten skall bara fungera, som det heter.
Vad som behöver ses över är alla chefer och vad de tillför. Antar att det finns fler än en. Men inför absolut ingen platt organisation, de är hämtade ifrån Sovjet, med känt resultat. Hur stor del av SJs omsättning går till chefsbidrag?
Felet är en riktigt dålig politik som slagit sönder all vettig struktur i branschen. Istället för att aktivt utveckla järnvägar i Sverige så har alltför många år med fel politik istället effektivt slagit sönder ett helt trafikslag.
Blir extra bra med tanke på kommande brister på fossila bränslen att i stort sett alla transporter hädanefter ska gå med tradare eller flyg.
Korkat i kubik
Kanske har det att göra med att vi hade en stor bilindustri i landet?
Så vi slipper betala för en tjänst som ingen använder? Hur kan detta vara en dålig nyhet.
Detta borde ses som en positiv effekt av att SJ nu har konkurrens.
Problematiken med att endast ett fåtal linjer trafikeras är en annan fråga.
DVVJ (Dalsland) mer eller mindre nedlagd pga "bortprioriterat" underhåll.
Kinnekullebanan går med reducerad hastighet och ersätts bitvis med buss pga …..
Järnvägsbron över Lidan i centrala Lidköping går inte längre att öppna pga …..
Om bron svetsas i stängt läge blir diskussionen om att bygga om Rörstrandsbron (hundra meter innanför) till öppningsbar bro, eller ännu bättre en tunnel, helt meningslös.
När man ser på hur Oslobanan uppdaterades med Erikstadssvängen undrar man hur de sov i Mellerud. Genom att inte behålla järnväg och station i eller intill Mellerud dödsdömdes järnvägarna i Dalsland och Mellerud som samhälle. Orten tillkom ju för att det var en järnvägsknut.
Långsiktighet så det förslår, enkelt för våra politiker att frånsäga sig ansvar och sedan kunna hänvisa till marknaden. När drivmedelsbristerna kommer så får Svenne & Lotta vackert sitta still och kan inte ens ta järnvägen till fjälls..än mindre övriga nödvändigheter via jvg.
Som överallt är vår beredskap god & mera satsas 🙂
Varför kan man bara inte köpa biljett till normalpris på tåget..?
På sätt och vis kan man ju göra det.
Det är bara så att man får rabatt om man köper innan/online.
Statens avkastningskrav på sina bolag ligger kring 15%.
Undrar fall man får köpa in sig!
Du är en del av staten! En niomiljontedel ungefär.
Ett tillåtande av mina busstrailrar vore mer än SJ klarar, även om banavgiften är negativ. Detta är enkelt och det i särklass mest miljövänliga. Själva trailern är uppåt 25 m lång och har dubbla plan, vilket är lätt inom landets generösa fria fordonshöjd 4,5 m. Vanliga vägar kräver obetydliga modifieringar vid busstationer, refuger och liknande. Den rymmer ungefär 200 bekvämt sittande passagerare. Om den drivs med diesel, etanol, biogas eller el med batterier har mindre betydelse för konkurrenskraften med järnvägen.
SJ:s biljettintäkter står för cirka 1/3 av de totala kostnaderna. Resterande är bansubventioner. Banavgifterna är extremt låga och står för ungefär en tiondel av driftskostnaderna. Energin är skattebefriad. Det skulle inte kosta staten mer att skicka passagerarna med gratis taxi. SJ är en samhällsekonomisk katastrof och har en helt politisk teknik. Järnvägsdriften är lika stark som sexualdriften.
När naturresurserna fördyras blir spektaklet bara mer oekonomiskt. Allt måste då slimmas och en privatisering av trafiken är en droppe i havet. Studier visar att infrastruktur allmänt fördyras nästan lika mycket som naturresursernas utvinning. Vad som kan förväntas är att socialförsäkringar, pensioner, skolor med mera fortsatt försämras för att hålla heliga kor levande. Skötselns av banorna kommer bara mer och mer efter. Det är ungefär 20 årliga miljarder som bara slängs i sjön.
Ja det är diskutabelt, eller i varje fall dyrt, att planlöst(?) underhålla flera parallella infrastrukturer. väg, järnväg, vatten. flyg.
Om landet låg ungefär där Kazakstan ligger så kanske det vore bra att behålla järnvägen, åtminstone för gods. Den landtunga som bildar bas för verksamheten är inte så bred och det finns en och annan vik och sjöväg som kortar avståndet. Fysiken har som vanligt förbisetts. Så länge det finns skattemedel att ta och glada hjärntvättade skaror beredda till uppoffringar så kommer verksamheten att fortsätta.
Helt OT.
Hur god är Sveriges beredskap?
http://www.tv4play.se/program/snn-news?video_id=2527409
Detta med trängsel på spåren (brist på tåglägen) som skäl för bristande (möjligheter till) underhåll är rena dumheterna. Använd den befintliga redundansen i nätet istället för att renodla A till B-sträckor (alla sthlm – Gbg söder om Mälaren till exempel) och satsa på mindre tidskritiska tåg, som inte måste ha bråttom, som nattåg.
Nu gör man alltså tvärt om – Satsar allt på vissa sträckor, maximerar totala transporttiderna genom att satsa ensidigt på snabbtåg samt lägger ner nattågen Sthlm – Malmö.
Jaha. Min kära hustru jobbar/jobbade i Tranås. Hennes arbetsuppgifter är i huvudsak att följa upp och hitta lösningar på kundklagomål. Inget tacksamt jobb precis, och uppenbarligen onödigt i framtiden.
Kön av arbetslösa ökar på tidsaxeln. I valrörelsen – jobben är prio ett! Kanske att den politik som (V) föreslår är närmast verkligheten – dela på de jobb som finns. Med teknikens "hjälp" kommer allt fler att bli varslade.
Det är väl självklart att man har kvar resebutikerna på de största stationerna? (Och där man rimligen kan tänka sig att de flesta internationella resenärer utgår ifrån)
Jag har långpendlat med SJ i 3 år, använt mig av deras kundcenter kanske 2 ggr, de gånger jag skulle behövt prata med någon var det stängt ändå. Biljettautomater och nätet fungerar bra.