SJ:s Internettjänst ombord på åtminstone snabbtågen Göteborg – Stockholm har uppgraderats till 4G-uppkoppling, vilket innebär en rejäl hastighetshöjning och med nya antenner mm också en helt annat driftsäkerhet.
Skärmdump nya inloggningsskärmen |
Tidigare har man antingen behövt åka första klass, eller fått köpa till Internet för 99:- SEK per resa, för att använda SJ:s tidigare undermåliga tjänst. Den gamla tjänsten var i princip bara en 3G-brygga, som alltså delades med fler på tåget. Man fick både dålig täckning, dela bandbredd och förbindelsen bröts hela tiden.
Med den nya tjänsten märkte jag i onsdags (omdirigerat till Göteborg – Örebro – Västerås – Stockholm) och igår torsdags (ordinarie sträcka Stockholm – Katrineholm – Göteborg) inte av några avbrott alls.
Tjänsten är nu också, åtminstone för tillfället, gratis för alla ombord. Däremot får man bara full bandbredd för 200 Mb, därefter sänks farten till 0.5 Mbit. Med flera iPrylar, t ex Macbook, iPad och iPhone räcker dock 200 Mb rätt långt för normalt arbete, så länge man inte försöker titta på streamad film.
Bandbreddsmätning |
Nu gav jag mig inte på det denna gång, men rimligtvis kan man bryta uppkopplingen och koppla upp sig igen och börja om från början med maximal bandbredd. Eventuellt kan man behöva ändra den sk MAC-adressen på sitt trådlösa nätverkskort för att få det tricket att fungera, men det lämnas som en övning åt läsaren. Normalt går det att ändra MAC-adressen via mjukvara, åtminstone på UNIX-system. Det finns inget sätt för SJ att hantera detta, då datorns unika identifiering helt enkelt ändrats och man kommer få full bandbredd igen. Kanske bryter det mot något användarvillkor, men SJ kommer aldrig kunna upptäcka eller beivra det hela.
Jag gjorde flera stickprov på bandbredden och fick generellt mellan 2 och 5 Mbit/s i nedladdningsfart. Uppladdningshastigheten låg generellt över 10 MBit/s. Skillnaden beror förstås på att man delar 4G-uppkopplingen med många andra, och de flesta laddar ner, vilket lämnar uppladdningsbandbredden rätt fri.
Oavsett en kraftig kvalitetsförbättring mot tidigare. Det hela innebär dock att 1:a-klassbiljetterna i ett slag blev 99:- SEK dyrare relativt 2:a klass, eftersom man inte längre får gratis Internet. Den tjänst som fanns tidigare kan dock mer korrekt kallas en slumpmässig uppkoppling mot Internet och ofta var det bättre att köra via det egna 3G-abbonemanget än via SJ. Med SJ:s nya tjänst var det däremot klart bättre att använda SJ:s Internetuppkoppling.
Att urspårningen vid Södra station innebar att tågresan till Stockholm tog tre timmar längre än planerat är en annan sak. Först ställdes mitt tåg in och ny avgång blev först ca 1.5 timmar senare, när SJ kopplar samman tåg för att minska trängseln på järnvägen. Därefter tog omvägen över Västerås 1.5 timmar längre. På hemvägen hade jag istället turen att det var föregående tåg som ställdes in och dessutom körde det sammankopplade tåget ordinarie väg, vilket bara gav en halvtimmes försening i väntan att komma förbi flaskhalsen runt urspårningen, och kanske att man inte kan köra lika fort när man har ett dubbelt så långt tåg (trots två lok).
7 kommentarer
Tidigare har man skrivit in biljettnumret för att få tillgång till internet. Nu är det alltså helt utan någon kontroll? Inför man att man måste ansluta med biljettnumret igen kommer man kunna hålla koll på datamängden, och då spelar det ingen roll om man byter MAC-adress.
eller också gör de inte det, då de förhoppningsvis insett att internet är en mänsklig rättighet och en konkurrensfördel, gentemot att som förare sitta och stirra på vägen i typ fem timmar.
Emil, exakt. Men just nu är det fritt. Enligt kundtjänst är det hela en utvärdering för att se vad användarna tycker.
Sen jag bytte till Telenor (jobbets idé) har tyvärr VARKEN mobilt bredband eller SJ funkat acceptabelt. Jag håller mig fortsatt försiktigt skeptisk till detta, men hoppas naturligtvis att det ska funka
Min erfarenhet är att SJs internet har haft väldigt olika prestanda. Det har funkat bra på morgonen och uselt på eftermiddagen vilket tyder på kapacitetsbrist. På morgonen sover fler…
Jodå, dubbelkopplade tågset borde också kunna köra i 200km/h. Förmodligen tar det väl något längre tid att accelerera med tanke på tåglängdsfördröjningen.
Oj, Cornu skriver om en trevlig nyhet!
Hoppas att det fortsätter vara gratis.
99 SEK för delat mobilt 3G-"bredband" under en resa var väldigt dyrt.
Hej. Jag kan meddela att Internet sedan 15 november är lanserat som en gratis tjänst för alla ombord på alla snabbtåg och dubbeldäckare, vilket vi är glada att kunna erbjuda tillsammans med snabbare 4G-uppkoppling. http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10244&a=69523&l=sv
(något sen återkoppling på ditt inlägg dessvärre, så ni kanske har nåtts av nyheten tidigare)