Lördagen och söndagen förstördes av Västtrafik, de svenska storstadsregionernas absolut sämsta kollektivtrafikbolag. Nattbussen 00:28 körde utan ersättningstrafik eller någon som helst information bara rakt förbi alla vi som väntade på Korsvägen. Istället för att efter plan vara i säng runt 01:30 somnade jag inte för natten förrän ca 04:30. Både gårdagens konsertdag med Roger Waters The Wall och dagens söndag har nu förstörts.
I veckan har det varit evenemanget Kulturkalaset i Göteborg och igår var det dessutom en allsvensk fotbollsmatch IFK – Elfsborg (?) på Gamla Ullevi, plus sommarens kanske största konsert med över 50 000 besökare på Nya Ullevi. Trots dessa sedan länge kända fakta klarade alltså inte Västtrafik av nattrafiken.
För övrigt var det inte bara jag som drabbades. Jag sprang ihop med Pär Holmgren både före och efter konserten. Liksom jag gick han på The Wall, men medan jag skulle ta buss 330 hem från läge H vid Korsvägen, så väntade Pär på buss 100 till Borås på samma plats. En buss som också prompt körde förbi alla som väntade på att åka hem till Borås, utan information och utan ersättningstrafik.
Västtrafik lämnade helt avsiktligt 100-tals vuxna och ännu värre 100-talet ungdomar strandade i Göteborg. Kvällar och helger erbjuder man inte ens något annat än en ej uppdaterad telefonsvarare att ringa till och någon information lämnas alltså inte alls.
Det finns en resegaranti om högst 300:- SEK per person för att ta taxi, men det förutsätter att man åker i en fullsatt taxi. Dessutom kostar det uppåt 1500:- SEK att ta taxi hem för oss (dagitd – nattetid blir det ännu dyrare) som bor en bit ut på landet och Västtrafik ersätter alltså inte oss landsbygdsbor fullt ut. En solklar diskriminering av landsbygdsbor. Någon kompensation för en förstörd arbetsdag idag söndag kommer förstås aldrig på frågan.
Beskedet är att man som landsbygdsbo inte kan ta Västtrafik vid evenemang. Frågan är om man kan ta bussen annars också? Dagtid behöver man “bara” vänta en halvtimme på nästa buss, vilket har skett när den kör förbi utan att plocka upp väntande passagerare. Nattetid blir det hela helt ohållbart.
Nästa buss gick först över två timmar senare. En förflyttning till fots nästan 2 km till Nils Ericssonsterminalen säkerställde åtminstone att det gick att ställa sig först i kön för att kunna knö sig ombord på sista bussen hem ca 02:28. Bussen blev förstås fullsatt och chauffören slängde av alla som stod upp med hänvisning till trafiksäkerheten och sade att det skulle stå en gul ersättningsbuss bakom. En av de desperata ungdomarna kröp in och gömde sig under ett säte för att inte bli avkastad. Ingen tjallade till chauffören.
Någon gul ersättningsbuss syntes inte till när vi tjugo minuter försenade körde bort från Terminalen.
När vi nådde Korsvägen hade dock chauffören den goda servicekänslan att faktiskt stoppa vid läge H för att informera de väntande att det skulle komma en annan buss. Dock ringde han någon form av chef och släppte sedan på passagerare på Korsvägen, så landsvägsbussen blev fullpackad av stående passagerare. För det blev inte någon ersättningsbuss. Ungdomarna som kastades av vid Nils Ericssonsterminalen blev allts strandade i Göteborg till minst 05:30 när första morgonbussen går.
Kraftigt försenade nådde bussen till slut min hållplats och efter ytterligare en kilometers gång hem i mörkret stupade jag så i säng, utmattad. Vilket jag är fortfarande. Det är fullt hanterbart att vara uppe till 04:30, men det kräver helst lite planering. Att förvänta sig att få sova en stund efter ett, men inte komma i säng förrän över tre timmar senare är en annan sak.
Någon möjlighet att ringa och klaga på Västtrafik finns inte heller, eftersom de inte har öppet på helger. Trots allt servar man bara ca 1.7 miljoner invånare (medräknat Kungsbacka) och genomför 750 000 personresor per vardag och lägger 445:- SEK per mil i totalkostnad. Då kan man förstås inte vare sig självmant gå ut med information eller ha en jourtelefon för information utanför kontorstid.
Samtidigt är den aktuella propagandan i Göteborgsregionen att man ska ställa bilen och ta kollektivtrafik. Att Borås är en ypperlig pendlingsort med goda bussförbindelser (där alltså nattbussen kör förbi boråsarna mer än sex mil hemifrån utan möjlighet att komma hem. Den som inte tar taxi kommer inte få någon som helst kompensation av detta inkompetenta kollektivtrafikbolag. Gissningsvis inte ens en ursäkt, utan i praktiken ett skyll dig själv för att du tar bussen, pucko.
Det är inte förvånande att man tar bilen i Göteborg. Då slipper man hantera Värsttrafik.
För övrigt var det avancerade biljettsystemet ombord på nattbuss 330 sönder, vilket innebar att det inte registrerades några passagerare. I Värsttrafiks statistik kommer det nu stå att bussen var tom när den åkte, trots tre evenemang den lördagen. Så nu drar man väl in nattrafiken helt…
Dagens planerade bokskrivande är inställt på grund av hur jag mår efter att först varit i säng vid 04:30. Men tack och lov så utspelar sig hälften av min kommande Stora Undergångsroman i Göteborgsområdet, så jag har nu gott om kandidater som kan möta sitt rättmätiga öde när Undergången kommer. Dock inte busschauffören på nattbussen 02:28, utan någon chefsperson. Visserligen slängde busshcauffören av ungdomar vid Nils Ericssonsterminalen, men då hade han informationen att det skulle komma en extra buss. När det beskedet ändrades gjorde han åtminstone det enda rätta och tog ombord folk vid Korsvägen. En busschaufför. En hjälte i det lilla.
Problemet ligger nog snarare i ledning och planering i detta till 140/240=58% skattefinansierade bolag. Trots allt kommer den största kostnaden dold på skatten och för varje 100:- SEK som passagerarna betalar direkt betalar regionen, kommunerna och staten 140:- SEK i skattade pengar. Som vi vet går skattepengar i Göteborg till korruption, nepotism och inkompetens, samt alldeles för många skattepengdiande chefer som leker företag.
Fråga till Västtrafik: Jag är vuxen och kan klara mig, men tycker ni att det är rätt att ni lämnar 100-tals ungdomar från Mark och Borås, en del ner mot 16 års ålder, strandade i Göteborg en helgnatt? De kan faktiskt fått godkänt att åka till Göteborg av sina föräldrar, förutsatt att de tar bussen hem och inte blir strandade i ett mycket stökigt Göteborg över natten.
P.S. Skriver jag ännu värre än normalt så beror det på att jag är trött och har sprängande huvudvärk på grund av sömnbrist och tiderna. Jag orkar inte redigera ovanstående text. Lev med det. D.S.
29 kommentarer
Läge för en driftig att skapa en app i mobilen-ersättningstrafik.
Där man kollar vem som vill dela på en taxi/minibuss och samtidigt låta länstrafiken betala.
Västtrafik (Säröbussarna) är en uppenbar skandal i flera dimensioner och det retar mig att ex.vis att Kungsbacka kommun inte tar strid för sina innevånare. Gränsprissättningen gör att det kostar omkring 20 kr att åka från Snipen till Kungälv (50-60 km) och närmare 60 kr att åka mellan hållplats söder om Snipen till närmaste hållplats norr om Snipen (några hundra meter). Att folk kan acceptera denna dårskap kanske det mest sjuka. Men vi svenskar (det bor bara svenskar söder om Billdal) accepterar ju precis vilken skit som helst.
Till Kungälv ja. Skall du in i Kungälv är det dyrtaxa som gäller. Politikerpuckona här gör det dessutom nästan omöjligt att parkera med bil i centrum, så snart finns här väl ingen handel på Västra Gatan.
Vissa saker skall bära sig själv ekonomiskt medans annat får kosta hur mycket som helst.
Bättre vore att säljs alla bussar och spårvagnar till högstbjudande användare eller skrotfirma och tillåta alla att utföra persontrafik med vad som helst och hur som helst och utan någon som helst skatt, utan på bränslet.
Samtidigt höjer VT priserna runt 6-7% varje år. De höjde ännu en extra gång nu när vägtullarna infördes. Vägkommunikationen är bra och det är ganska lätt att ta sig mellan olika platser, men biljettsystemet är värdelös samtidigt råder alltför många förseningar eller bussar som uteblir utan information.
Vägtullarna påverkade inte priserna i Stockholm dock. Troligtvis för att det inte finns en enda bil som "trängs" i rusningstrafiken om det fanns något som helst alternativ…
Priserna i monopolverksamheter följer BNP, se http://elato.se/imgdump/sl_kort.png
Ähum. Det här börjar likna gammelmedia. Ursäkter. Förseningar. Snart blir vi väl serverade nyhetskonserver från överskottsbolaget och TT:s mikromat ompaketerat som hemlagat.
Vem är Martin Marmgren?
Vääästrafik tror jag det ska vara.
Haha, älskar detta inlägget. Västtrafik får min röst som Sveriges sämsta företag och det varje år.
Allt som har med Västtrafik blir varje år sämre, hur man lyckas med denna bedrift är mig ofattbart i en så ledande nation. Jag har åkte kollektivtrafik i nästan hela Asien, där man inte ens kan språk eller tecknen på skyltar, USA, Afrika, resterande Europa och det ända landet man inte förstår sig på biljettsystemet är i Sverige.
Jag är en av få verkar det som betalande resenärer. Stämplar försöker jag varje gång men antingen kan läsaren inte läsa av efter 3 försök eller så är den avstängd. Kanske registrerar 1/6 del av alla mina resor på sin höjd.
Jag åker buss ungefär 5-7 dagar i veckan. 8/10 fall är bussarna sena. Jag har under året haft minst 20 bussar som åkt förbi utan att plocka upp folk eller inte stannat på hållplatser fast man tryckt på knappen. Värsta var nog en chaufför som missade åka in på Marklandsgatan som är en ganska stor knutpunkt ändå.
Jag stöter nästan varje dag på chaufförer som inte kan köra buss alls, dem kör över refuger, rondeller och kör nästan över människor. Har varit med om att bussarna gått sönder pga att man inte kan manövrera sin buss och blivit ståendes. Många förare pratar i telefon och är både otrevliga och spydiga. Många pratar inte ens svenska.
Ja, jag kan fortsätta hur länge som helst med att klaga på västtrafik men jag kommer aldrig få tillbaka pengar för förlorad arbetstid och åtaliga timmar jag stått och väntat. Nu kommer snart kylan så får spendera lite extra pengar på en varm jacka eller göra som alla andra jag känner och igen köpa mig en bil 😀
"Ledande nation", tänkte du på BiB-konsumtionen eller arga lappsproduktionen?
Var lite ironi med tanke på hur begåvade svenskar har varit genom tiderna, speciellt med tanke på den mindre folkmängd vi besitter om man jämför med andra länder. Att som i Tokyo med sina 46 miljoner människor har ett bättre fungerande kollektivtrafik än göteborg på sina 900'?
Klaga inte på bussförarna. I Sverige har man en befattning. Hur man sedan sköter den är helt ovidkommande.
Samma efter Gyllene Tider konserten i somras. Folk släpptes inte in "Extrabuss kommer", vilket det inte gjorde, två timmar senare var vi hemma.
Inse att du är för gammal för hålligång på lördagsnätterna!
Inlägget vittnar om förnekelse av de problem som är typiska för män i +40-årsåldern.
Erkänn, åtminstone inför dig själv, att Västtrafik är ju en ynkligt dålig ursäkt till familjen för din sena hemkomst. Det handlar helt enkelt om ett anfall av åldersbetingad gubbsjuka som bara kan botas med självinsikt och massor med whisky.
Vi hade gäster från annan del av landet och de skulle in till ett hotell i Göteborg, hur gör vi inget busskort, bara kontanter och Visa, tar de Visa på bussen, kanske, tar de kontanter, vet ej.
Vi ringer efter en taxi, det blir inte så mycket dyrare än buss.
Själv åker jag aldrig buss, jag kör bil, cyklar eller går och åker inte in till göteborg om jag inte behöver, det räcker att köra där på vardagarna.
Min dotter och hennes kompisar blev förbikörda av buss 300 vid Korsvägen på precis på samma sätt en fredag förra året. De blev inte påsläppta för bussen var full. Det kom en buss en timme senare, men jag hade inte tänkt att ett gäng 15- och 16-åriga tjejer skulle hänga vid Korsvägen vid midnatt en fredagskväll. Varför kan inte Västtrafik bara sätta in en extra buss?
Västtrafik är så absurt mycket dyrare än Stockholms lokaltrafik att man undrar var pengarna går åt någonstans. SL har dessutom pensionärstaxa vilket Västtrafik saknar. Det är så dyrt att åka in till Göteborg för att handla att det ofta är billigare att köpa på postorder, iallafall om det är mindre skrymmande eller lätta objekt.
Hur menar du med dyrare? Det är väldigt dyrt att åka i Stockholm också, och även krångligt då Sl vill att man förhandsregistrerar sig på deras hemsida innan man tar bussen. Och det är väl som så att det bara är i Malmö man vet var pengarna går. SLL har ju landets högsta skatt, och bygger ju spårväg för samma summa som finnarna bygger tunnelbana.
Pensionärstaxa finns för dom kommuner som vill betala för det. Borgerligt styre brukar inte tycka om pensionärsrabatter.
Ni undrar vart pengar tar vägen hos Västtrafik. Kanske ni ska fundera på vad spårvagnarna och spårtrafiken kostar!
SL har ju enorma mängder spårbunden trafik och lyckas trots det hålla mycket lägre priser än Västtrafik.
Du skulle cyklat, det är ju bara 55 km, tar 2:45 med en mtb 🙂
Hm, cornu får inse finessen med att ha en central BRF-skrubb och vara BLT. Då hade han varit hemma ganska omgående och kunna sussa och sluppit få dagarna förstörda.
Att klaga på Västtrafik är väl mer åt det rättshaveristiska hållet.
Fantastiskt välskrivet inlägg om Sveriges i särklass sämsta företag. Jag skäms dock över att jag skrattar när jag läser det för det är verkligen inget att skratta åt.
Cornu, jag har fått långt mer än max beloppet genom Västtrafiks resegaranti flertalet gånger. Berättar man vad som hänt och redovisar sina kostnader så kan man få ersättning.
Jag har under min studietid (15 år sen) kört buss och bla en natt blivit omdirigerad till att köra extrabuss för samma linje du beskriver Cornu, linje 300. Den gången var det oxå kalas på stan och jag klämde in nästan 200 pers i en buss med 58 sittplatser vid Korsvägen. Det gick i 10 km/h uppför Kallebäcks lider. Min trafikledning sa till mig att köra till Hyssna… Då hade 10 pers gått av. Jag övervägde inte ens alternativet att säga till alla att gå av mitt ute i ingenstans mitt i natten. Så en dryg timme senare släppte jag av dom sista 10 i Svenljunga.
Härligt. Tur att det finns sådana som du.
För övrigt gnäll. Varför bo på landet och tro att det ska vara samma service som i stan?
Visst ja, medelålders vita män brukar inte åka kollektivtrafik. Det är mest kvinnor och invandrare som gör det. Medelålders vita män brukar sitta i var sin bil på motorvägen och klaga.
🙂
Morgonens SL-anekdot: Jag tänke vara duktig och åka pendeltåg, så jag tog bilen de 1.2 milen till Mölnbo station och skulle bara fylla på min biljett. Men sl har byggt bort den möjligheten! Stationen är av den obemannade varianten men tåget har konduktör. Vad funktionen för denne är övergår mitt förstånd, för biljett kan man inte lösa av denne och hon är uppenbart ingen kontrollant. Rådet hon gav var att planka "men blir det kontroll får du böter". Så jag tog bilen tre mil till Östertälje som har både bemanning och automat. Varför inte ta en automat av en bemannad station och ställa i Mönbo?
Är det inte bra löjligt att man i Mönbo måste ha körkort för att kunna åka kommunalt?
Stockholms lokaltrafik har ju sina nackdelar…
Jag åker för det mesta bil, mina resmönster passar väldigt illa för SLs transportnät, där de flesta linjer går i en rak linje mellan stan och förorterna. Dvs, ska du besöka en förort intill, så blir det att först åka in till stan, och sedan åka ut igen, vilket ger en restid som är minst 3-4ggr, oftast mer, än den man får med bilen.
De gånger man väl åker kollektivt så har det blivit nästan omöjligt att skaffa biljett om man är oförberedd.
Men bortsett från det så funkar pendeltåg och tunnelbana väldigt bra. Busstrafiken, särskilt sena kvällar och helger, är dock något helt annat. Vid ett tillfälle så skulle jag ta mig "tvärs" mellan två förorter, en sträcka på ett par km, en sen kväll. Bussarna hade naturligtvis slutat gå, och alternativet var att åka in till stan, och sedan ut igen, vilket med hade tagit minst 1 timme, eller att gå. Lyckligtvis har jag god hälsa, och promenaden var inget problem. Men det finns ju en rätt stor grupp människor som har problem att klara en längre promenad.
Funderat en del det sista över "sommartidtabell" Naturligtvis måste man anpassa rena skolturer på landet. Men inne i städer på halv udda tider, varför måste trafiken minska, göra det mer eller mindre omöjligt om man inte är extremt förebrädd.
Arbetslösen är hög, plus högskolestudenter passar väll perfekt som sommarvikarier.