707
Med anledning av Västtrafiks härjningar, så kanske det är på sin plats att ni säger er åsikt om er lokala kollektivtrafik. Svara i rätt enkät nedan utifrån var ni bor, fördelat på våra storstadsregioner och övriga Sverige. Nej, jag orkar inte leta reda på alla uppdelningar och göra enkäter för varje av dessa. Jag är fortfarande hålögd och har huvudvärk efter nattens äventyr med Västtrafik.
Den som vill följa utvecklingen av svaren kan kryssa för bor ej här. Ni som inte omfattas av SL, Västtrafik eller Skånetrafiken får gärna kommentera vilket bolag ni är drabbade/frälsta av.
Stockholm:
Göteborg/Västsverige:
Malmö/Skåne:
Övriga Sverige:
27 kommentarer
Helt OT, men alltid intressant när Sverige uppmärksammas i media internationellt så här kommer ett blogginläggstips till allas vår skarpa Cornu-penna:
Senast CNBC skrev om Sverige var det generellt kring skuldsättningen, denna gång gäller det skuldsättningen på bostadsmarknaden specifikt…
http://www.cnbc.com/id/100970196
"And in AAA-rated Sweden, a mortgage will outlast the youngest buyer, and their grandchildren."
"Borrowers in Italy now borrow an average of just 50 percent of their property's price, though some banks continue to offer 40-year mortgages.
That might sound like a long time, but in Sweden, where there were no direct bank bailouts after the 2008 crisis, it takes an average of 140 years to pay down home loans."
Bor i Tokholm, cyklar väl mest men tycker att kollektivtrafiken fungerar bra när jag väl använder den. Det kan vara lite kapacitetsproblem i tunnelbanan i rusningstrafik och det hade ju varit kul om det inte var så men man måste ju vara realistisk också. Ger en fyra i betyg.
Värsta minnet tror jag var en smällkall vinternatt när jag precis missade bussen hem och nästa buss inte kom vilket resulterade i frusen timmes väntan. Inte så farligt ändå.
SL är väldigt bra. Problemet är väl främst betalningsmodellen där de fastnat någonstans kring 1994, då i alla fall Luleå hade ett bättre system.
Underdimensionerat på en del platser, jag undrar varför de inte skaffade sig dubbeldäckare på pendeltågen när de ändå höll på, det fungerar ju bra i de flesta amerikanska städer.
Ja den är lite knepig när man inte ska åka sin standardresa men vi slipper ju i alla fall skämsremsan nu. Skulle gärna se att man återinförde en zon så allt blir lite enklare.
Dubbeldäckare låter intressant men det kanske finns tunnlar eller nåt i vägen?
Dubbeldäckare – eller så är svenskar som vanligt lite bortskämda. 3 meters takhöjd tack
http://sv.wikipedia.org/wiki/Y3 går väl i samma tunnlar.
TiM har dubbeldäckade vagnar.
Antar att du inte brukar åka pendeltåg på vintern… ? ;o
T-banan och bussar tycker jag fungerar utmärkt, men väldigt trångt ibland
Cykel var min grej i Göteborg under 25 år. Pallade inte kollektivtrafiken. Nu åter hemma i Värmland och allt funkar fint.
Har inte så mycket erfarenhet av att åka kommunalt då jag åkt bil senaste 20 åren, och bara helt nyligen börjat åka kommunalt (SL) i stället. Noterar att trots att jag nästan bor på landet så går bussarna var tredje minut i rusningstrafik. Och har jag väl tagit mig till T-centralen går både pendel och t-bana med någon minuts mellanrum dit jag ska. So far so good. Återstår att se om det funkar på vintern också. Nattbussarna verkar också funka som de ska de få gångerna jag nyttjat dem. Om jag ska klaga på något så är det mobiltäckningen längs pendeln norr om sthlm.
I Växjö/Småland hade vi Veolia som körde stads- och länsbussarna … ni kan förstås läsa vad jag tyckte om dom här:
Ensamstående förälder med två barn & en bristfällig kollektivtrafik kan bara betyda en sak: En ny bil & så passar vi på att säga ”Tack & Hej Veolia!”
Nu är Veolia inte kvar längre och kör stads- och länsbussarna. Blev väl för höga och för många krav från Regionförbundet Södra Småland till slut…
Fick precis den nya tidtabellen till Växjö's lokaltrafik i brevlådan och turtätheten på pappret har blivit bättre.Från genomusel till anständigt. Sen om det funkar i verkligheten är något annat…
Växjö kommun har spenderat ett par hundra miljoner på en biogasanläggning, nu har vi fått nya biogasbussar också 🙂
Att man sedan får betala 20:- i straffavgift om man vill betala med kontanter är en helt annan femma. 43:- enkel resa om du är vuxen. Aj !
Staten och kapitalet liksom…
SL är rätt okej om man har råd med dem.
Är rätt nöjd med Stockholms kollektivtrafik frånsett några skönhetsfläckar.
1."Skämsremsan tillbaka" Man går i ständig skräck att bli avslängd om inte kortet är laddat, vilket man bara kan se på vissa ställen i stan. Tycker att grönpilarna (som släpper in en) är alldeles för få. Det är ett äventyr att åka utanför zonen. Ingen vet något och i skärgården får man försöka leta reda på någon automat som talar om hur många klipp maskinen har tagit. Slutligen så är det synd om turister och utsocknes. De får gå eller ta taxi så krångligt är det.
2. NK-Expressen (eller Nazitåget med tanke på vagnarnas bruna färg. Införskaffad av moderaten och spårvagnsälskaren Christer Wennerholm. Förr gick buss 46 från en tunnelbanestation. Nu får man gå en bra bit och hoppas hissen fungerar om man medför barnvagn eller rullstol. Dessutom stannar den inte vid någon tunnelbanestation utan det är apostlahästerna som gäller om man ska byta. Åkte häromveckan. Det var smockfullt och barn skrek i rädsla för att bli bortknuffade. Sittplatserna blockerades av skolungdomar. Inga kort behövdes dock visas upp för konduktörerna hade fullt upp med att försöka rädda barn och gamla från trängseln. Det går rykten på stan om att Christer W vill staga upp hela Sergels torg för att spårvagnen ska kunna gå till tunnelbanan. Må någon rädda oss från den mannen som väl myntade följande ordspråk "Vi höjer inte månadskortet mer än vad två chipspåsar kostar."
Moventia
Ang 1 så kan jag bara hålla med. Vet att de kollegor jag har som inte kör på månadskort och ibland färdas längre än en zon nu har skaffat flera kort för att det är sånt strul att få rätt antal kuponger draget om det inte är ens förinställda mängd som ska dras.
Tycker att SL funkar i stort sett bra där jag åker, förutom betalsystemet. Måste vara ett h-e för turister. Inte ens personalen själv verkar kunna svara på vad som gäller om man vill åka en udda resa när man inte har månadsbiljett laddad på kortet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Har aldrig hört uttrycket "skämsremsa" förut, men jag kan säga att jag aldrig skämdes för den. Väldigt praktisk ur alla aspekter.
Det nya biljettsystemet är riktigt uselt, och jag kan inte annat än hålla med alla inlägg.
SLs funkar både bra och dåligt. Det som är riktigt dålig är ju tvärtrafiken, ofta måste man in till stan och sedan åka ut igen om man ska till förorten intill.
Jag pendlar dagligen mellan Kungsbacka och Göteborg och svarade 5 på undersökningen.
Jag vill dock förtydliga att jag åker med Öresundstågen, så min 5:a har ingenting med Västtrafik att göra. Hade frågan handlat om Västtrafik hade mitt svar blivit 1.
Piaggio Mp3 framstår mer och mer som ett rimligt alternativ i många städer. Satt på Essingeleden var morgon i 6 månader och förlorade en kvart på att ta cykeln istället för bilen (som jag nästan alltid var tvungen att ha). när man nu får köra 3 hjuliga vespor på vanlig bilkörkort ska jag ge det ett par år men sedan börja pendla med trike / trehjuling.
Stadsbussarna i Uppsala är ok. Går hyfsat ofta, täcker stan rätt bra, och nu har de uppfunnit stomlinjer också. Men dyrt som skam är det.
Det är märkligt att det behövs subventioner för lokaltrafiken med de priser de tar ut. I Mexico City kostar resan i sek 1.5 och verkliga priset strax under 4. Mexico city har visserligen stordriftsfördelar men då kan man istället ta t.ex Managua (Nicaragua). Priset för bussbilljet 0.65 sek och verkliga priset ungefär det dubbla. Om man där kan ha "verkliga" priser på 2 – 4 kr så känns det märkligt att det kostar 50 kr hos västtrafik.
Träffade en hög kommunal m-politiker i Gbg för 10 år sedan som sa att det hade varit mycket billigare att låta alla spårvagnspassagerare åka taxi och lägga ner spårvagnstrafiken. Muteborg har väl inte gjort något rätt de senaste 50 åren.
Bor i örebro obegriplig linjeomläggning för några år sedan som gör det helt omöjligt att åka buss på ett smidigt sätt. Att det inte heller går att betala med kontanter på bussen är en stor försämring. Dom gånger jag har varit på besök i stockholm så har det dock fungerat mycket smidigt fattar inte varför någon har bil i den staden eftersom att kollektivtrafiken flyter så smidigt och dessutom är billig jämfört med övriga landet
Korrelerar synen på kollektivtrafiken med landstingsskatten?
Åker kollektivt i Stockholm varje dag till jobbet och tycker det fungerar väldigt bra. Månadskortet är inte speciellt dyrt, i alla fall inte om man jämför med att åka bil. Och vad jag förstår så är det ett av de billigaste månadskorten i landet, fast jag har bara egen erfarnhet av Västmanland och Uppland.
Dessutom så är deras resegaranti utmärkt. Man får ersättning upp till 800:- spänn om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Det är enkelt att skriva ut en ersättningsblankett från deras hemsida och man har pengarna på kontot inom några vardagar. Jag har utnyttjat det ett tiotal gånger de senaste fem åren och det har aldrig varit några problem eller frågor, även fast jag tar taxin fram till egen dörr.
Som de flesta andra SL-resenärer redan påpekat, allt fungerar i stort men det är trångt och jävligt oavsett om man väljer buss, tunnelbana eller pendel. En fyra.