664
För lite så där extra mysigt nu på söndagskvällen så lämnar jag härmed en öppen tråd för den som sitter med popcornen varma och följer utvecklingen.
Blir det konkurs eller inte?
Du har nu chansen att visa hur bra du är på att förutse kvällens och speciellt morgondagens utveckling. Lämnas konkursansökan in i morgon bitti? Ansöker man istället om rekonstruktion och skydd från fordringsägare? Eller går man med på fackens krav och skjuter problemet framåt någon månad till? Eller faller facken till föga och går med på löner som gör det attraktivt för kabinpersonalen att söka tjänst som soldat i svenska försvaret?
Vad tror ni?
29 kommentarer
Frågan är om SAS kabinpersonal kommer slutföra GMU? Det är ju knappt någon annan som gör det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5349927
SAS borde ha varit avvecklat för flera år sedan. De miljarder som har östs in av skattebetalarna i de Nordiska länderna under år efter år är direkt bortkastade. Lika bortkastade som de miljarder man pumpade in i varven den gången för 30 år sedan. Eller de miljarder som har gått in i SAAB.
Samtidigt visar det sig att ett bolag som ägs av tre regeringar är liktydigt med ett bolag utan ägare. Ännu en gång har företagets ledning tillåtits att äta upp kassan ända till en punkt när man måste ropa på hjälp från aktieägarna igen. Något som gör att en planerad avveckling av verksamheten inte längre kan ske. Konkurs och avveckling i affekt är det alternativ som ägarna (=skattebetalarna) ställs inför. Och där är våra valda regeringar lika skyldiga som de företagsledningar som dessa har utsett genom åren.
Jag tror inte det blir konkurs. Helt enkelt av det skälet att parterna kommer att "fega ur" under natten. Regeringarna kommer att lova mer pengar, facken kommer att gå med på sämre avtal, bankerna kommer att "sockra" sina ultimatum en del. Och så blir det "business as usual" ännu en period framöver till nästa korsväg.
Men ser man på längre sikt så är det inte någon förändring. SAS är dödsdömt på sikt. Men vare sig politiker, företagsledning eller fackföreningar har kurage nog till att säga det offentligt.
Jag inte man vågar sätta SAS i kk. Man vill inte stöta sig med de andra regeringarna. Jag gissar att detta kommer att dras i långbänk.
Ja, det blir konkurs i natt.
Donkeyman. Du gör det klassiska felet att se skattebetalarnas pengar som bortslösade, medan faktum är att bolaget betalat sociala avgifter, de anställda har betalat skatt i Sverige och de anställda har i huvudsak spenderat sina pengar i Sverige (alt i DK el NK i dessa fall). Om SAS hade lagt ner och resenärerna gått över till Lufthansa istället så hade detta varit en betydligt större förlust för svenska folket eftersom alla pengar då hamnat i Tyskland. Sedan kan man givetvis anse att det hade varit bättre att SAS hade skötts effektivt alternativt att SAS hade ersatts av andra svenska flygbolag som hade drivits effektivt. Jag hoppas på en nyttig effektivisering samt att man säkerställer att konkurrensförutsättningarna är rättvisa (vilket jag inte kan bedöma).
När till exemplen Färtjänsten lägger ut sin växeltjänst till Moldavien som man gjort, så har man nationalekonomiskt gjort något helt vansinnigt eftersom skattepengar går rätt ur landet, istället för att betala 10 ggr högre löner här i Sverige till personal (som nu är arbetslösa) som huvudsakligen skulle spenderat sina pengar i Sverige. Som skattebetalare så är detta ett slöseri med mina pengar.
Underbart klarsynt!
Jag tror SAS dras i långbänk men klarar KK.
Nu vet vi ju inte vilka alternativ som dyker upp om SAS sätts i konkurs. Men klart är att SAS dras med alldeles för stora omkostnader, och alldeles för mycket personal. Gamla plan, varav hälften leasade osv. Även om SAS löner är höga, så är de inte så pass mycket högre att det är den enda orsaken till SAS problem. Långt därifrån.
Jag tror inte att en KK går att undvika (även om jag misstänker att det undviks denna gång), detta är varken första eller sista krisen för SAS, och tyvärr är det nog så att med den kostnadskostymen SAS har, så är det säkert i runda slängar ~10 år till av förluster som måste täckas av ägarna innan SAS blir ett ekonomiskt självgående företag igen. Förutsatt att inte peak cheap oil slår undan benen helt innan dess.
Det är bättre att riva plåstret direkt. Försätt SAS i kk, dela omedelbart upp bolaget i 3 nationella bolag, starta nytt och fräscht utan gamla avtal, mindre personal och se till att man får in nya, bränslesnåla, plan i flottan.
Visst kommer det bli rörigt i början, men då kanske, kanske, SAS kan komma igen.
F.ö. så anser jag din jämförelse med färdtjänsten haltar betänkligt. Även om jag i sak håller med dig om att skattefinansierade tjänster, där dessutom skatten på verksamheten rullar tillbaka till statskassan, rent nationalekonomiskt borde vara mycket svåra att räkna hem om man förlägger dem utomlands. Så låg arbetslöshet har vi avgjort inte.
Ingen KK nu. Men sen, inom två år.
Tror inte på kk nu.
Troligtvis uppdelning och utsäljning av delar under kommande år men ingen kk.
Eurobonus guldmedlem sen många år och många resor bokade kommande tiden så utvecklingen följs med intresse.
Inte KK, däremot "mellanvägen" rekonstruktion. Under stor press. En rekonstruktion som resulterar i en klyvning av bolaget till tre nationella.
Man kommer meddela i natt att man att man köpt upp Lufthansa och införskaffat nya plan och tänker köra på som om inget hänt.
Jag tror inte KK är aktuellt än, om de inte lyckas få rätsida på det (jag väger mot att man inte får rätt på det) så kommer man dra ut på processen.
Den ända vägen är konken, för vem kommer våga boka resan med sas den närmaste tiden?
Om inte det tillförs mer pengar av "ägarna" är det väl konkurs, rekonstruktion ja om det stämmer att man har pengar året ut, annars är det väl meningslöst då man redan tagit betalt av de flesta kunderna och nu bara har utgifter?
SAS säger nej till att piloterna går med på 25% lönesänking? 😀 tycker detta är roligt…
SAS-piloterna tjänar mer än chefer på en del börsbolag. Deras löner borde komma ner till Ryan Air-nivå (halvering) för att SAS ska kunna gå runt.
Vegetarisk julafton för Mp i vilket fall…? huvudsaken att alla blir lika fattiga.
En rekonstruktion vore vettigt, man skrotar alla gamla åtaganden och halverar lönerna. Sen blir det business-as-usual.
SAS har gamla flygplan som är dyra i drift.
SAS har gammal personal som är dyr i drift.
SAS är uppbundet med en massa gamla, dyra avtal och massor av fack som motpart.
En rejäl reform är nödvändig, antingen via konkurs, rekonstruktion eller det-man-håller-på-med-nu.
"För lite extra mysigt". Väldigt intressant blogg på många sätt men din glädje (vad den nu beror på, självgodhet kryddat med ett förakt för människor som inte givits lika goda förutsättningar att leva i det här fantastiska samhället som våra bildade förfäder byggt åt oss kanske? Som min polare sa angående en resa till USA angående 11 september "you had it comin'.") över andra människor olycka är inte direkt smickrande.
Missförstå mig inte, jag hade älskat om det vore så att människorna som var ansvariga för företagets konkurs hade varit dom som drabbats, men så vet ju både jag och du att så inte blir fallet. De som inte fortsätter sin politiker eller företagskarriär väljer att slå sig ner och ägna sig åt sina hobbys livet ut, eller som Kvinnan av stål, M. Tatcher ägna sig åt när hon drog sig tillbaka, lobbyverksamhet för något de tycker är viktigt för samhället, i hennes fall blev det för tobaksindustrins intressen.
De som faktiskt drabbas när stora företag går i konkurs är i första hand givetvis företagets anställda och i andra hand prekariatet och de redan arbetslösa som får ännu högre konkurrens om att ta sig in i en på en utsatt men livsnödvändig miljö, dvs. arbetslivet.
Är ganska virrig av mig så jag ska inte svära på detta (4 dummies: ta inte mitt ord på detta utan se om det finns några belägg för det jag skriver helt anonymt här på internet) men har för mig att jag i min ungdoms glansdagar läste en artikel om en studie som visade på att människor som bodde i jämställda samhällen, oavsett vilken klass i samhället de tillhörde, var lyckligare och hade mindre brottslighet etc. Intressanta och verkligen heeelt revolutionerande tankar, jag vet! Kanske intressant att ha i åtanke ibland.
Jag tror cornucopia är sådär cynisk som vi 70-talister kan vara, men det kan nog uppfattas som skadeglädje för vissa.
Det åsido, så är det skattepengar i sjön att hålla liv i verksamheter som blöder. Visst är det synd om de som drabbas, och visst är det så att i många fall är det inte de som drabbas som ligger bakom problemen. Men det är fortfarande ingen ursäkt för att använda skattepengar till att subventionera en blödande verksamhet.
SAS problem är ju kulmen på årtionden av felaktiga affärsbeslut, men även en hop med giriga fackförbund, som trott att deras arbete var värt så mycket mer än det har visat sig vara. Delar av SAS personal har extremt bra betalt, och i synnerhet jämfört med medelsvensson som förväntas pyttsa in ytterligare skattepengar i detta.
Jämför man SAS nyckeltal med andra flygbolag så kan man kort säga att de har 15-20% mer personal, och 15-20% högre löner än andra.
Snubbe, det är bara ord på Internet. Tar du allvarligt talat allvarligt på känslo- eller åsiktsyttringar på Internet. Det är bara ord. Utan fysisk närvaro kan man faktiskt inte dra någon som helst slutsats om vad folk egentligen tycker.
Tar du mig på allvar om jag t ex skriver. "Fruktansvärt sorgligt. Tänk på alla de som blir av med jobben. Det här är fruktansvärt, jag lider verkligen med SAS-personalen och SAS-ledningen som tvingas till så här svåra beslut. Kan vi inte alla komma överens istället och kramas, så att SAS kan fortsätta finnas kvar. Jag vill verkligen att svenska staten ska hålla bolaget under armarna, för det är den hårt arbetande personalen faktiskt värda. Stora kramizar på er all ihopa!"
Återigen bara ord.
Jag är författare. Tror du att alla karaktärer i mina böcker är mina egna åsikter och mina egna tankar också?
Nej, riktiga känslor märker man bara ansikte mot ansikte.
Internet är överdrivet som känsloindikator. Man kan dra slutsatser om åsikter utifrån fakta folk presenterar, men de slutsatserna behöver inte vara korrekta.
Ni läser min blogg. Ni känner inte mig, det kan jag lova.
Nej, jag känner inte dig för fem öre. Jag känner dock mig själv och utgår från alltid från mig själv när jag skriver. Jag själv har visat på en väldigt osmickrande skadeglädje åt andra människors olycka.
Ett exempel på det är hur jag följt rapporteringen om antalet döda jänkare i Irak-kriget som ung. Inte smickrande alls men det har gett mig en viss form utav glädje när jag sett siffran stiga genom åren. Om det berodde på att jag då tyckte mig få bekräftat att min uppfattning av kriget var den rätta eller om det beror på att jag hatar dom som dog på något plan vet jag inte. Jag vet bara att döda amerikaner i Irak var något jag brukade följde med stor förtjusning vid frukostbordet. Gör det mig till en "dålig" människa och person? En hel del som lär tycka det åtminstone.
Jag vet ingenting om dig och därför har jag som du påpekar knappast alla rätt om dig, antagligen inte ett enda rätt. Föredrar precis som du fysiska möten, även om de kan vara nog så svårt att lyckas göra sig förstådd när man träffas IRL så är det enklare än ett kommentarsfält på internets baksida.
Tror vi har ganska liknande åsikter om ganska mycket faktiskt, men har olika erfarenheter, bakgrunder och kunskaper. Delade med mig några av mina som dök upp efter en lång helg utan sömn och självmedicinering när jag skummade igenom din blogg. Vad du vill ta till dig eller finner intressant har du en bättre möjlighet att avgöra än vad jag har. Men det säger ju sig själv.
Tack för en bra nyhetssida, finns inte många av detta slaget kvar.
Tack själv för att du finns och läser bloggen. Utan läsare vore bloggen inget.
Mvh
Greenious, ja facket har en hel del skuld till det inträffade, utan tvekan.
Har själv jobbat på Sveriges näst största flygplats under många år (slutade eftersom jag såg att detta skulle hända i min spåkula). Facket var, precis som företagsledningen, helt utan användning för oss som arbetade där. Tror vi hade klarat oss bättre på egen hand faktiskt. Men trots det tar facken och ledningen nästan all vinst utan att tillföra något i den faktiskta produktionen.
Svårt att säga. Någon skrev i kommentarerna till tidigare inlägg att SAS är lite som nationell flygkollektivtrafik. Den delen, dvs inrikesflyg bör nog bevaras på något sätt oavsett utfall. Gärna i sanarbete mellan DK, NO och SE. Särskilt som vårt gemensamma järnvägsnät räcker inte riktigt där med förseningar, och allmänt eftersläpande underhåll. Så en nedskalning, och uppdelning på olika delar. Men annars håller ävdn jag med att peak cheap bränsle är nog tillsammans med säkert hyror för tidigare sålda faciliteter (suboptimal outsourcing) något som äter upp mycket resurser.
Att SAS ses som kollektivtrafik är ju en stor del av orsaken till problemen bolaget har.
Det fanns säkert goda grunder till att Dk, NO och SE startade flygbolaget tillsammans en gång i tiden, men sverige har ju velat dra sig ur i många år nu, men tvingats kvar av olika orsaker. Att SAS ens är börsnoterat är nog en kompromiss framtvingad ut detta.
Visst är inrikestrafik viktig i ett avlångt land som sverige, och kanske än mer i Norge där raka motorvägar är en raritet. Så visst har politik spelat in i SAS affärsplaner.
Medans världens övriga flygbolag i stor utsträckning valt att satsa på lönsamma långlinjer har SAS valt att mest flyga inrikes. Som att stanna i korpdivisionen, samtidigt som personalen avlönats för att spela i elitserien.
SAS fortsätter att flyga minst ett halvår till och facken accepterar strejkförbud. En långbänk medför en snabb försämring av läget – således kommer man fram till ett beslut på måndag, möjligen med en dags förskjutning. SAS kommer att bjuda facket på en mycket symbolisk eftergift. En arbetsgrupp tillsätts för att se hur man kan kopiera lågprisflygbolagens koncept, t ex flyg ToR samma dag för att minska kabinpersonalens övernattningar och tom-mil. Facket kommer inför sina medlemmar att hänvisa till de mycket goda avtal man åstadkommit de senaste 5 åren. (Tack vare att man är i en bransch med mycket höga kapitalbindning- och stilleståndskostnader. Yes, det var vi som knäckte SAS!) SEB drar en lättnadens suck, men kommer framgent att försöka att reducera sin återbetalningsplikt vid kortköpsbetalda inställda resor.
thanks for sharing.