Vintern har i år varit exceptionell i många delar av landet. En del talar om en 10-årsvinter, en vinter som kanske inträffar ett år av tio. 100-årsvinter är antagligen fortfarande att överdriva.
Men även en 10-årsvinter orsakar problem. Då det var några år sedan vi hade så här pass mycket snö och kyla samtidigt, så har vi vant oss vid mildare och mindre snöiga vintrar, rent av tagit dem för givna baserat på allt prat om klimatförändringar. Mycket snö var det åtminstone här i Västsverige senast vintern 2005-2006, då snön låg kvar nästan till april. Men det var inte lika kallt det året, och inte i närheten så mycket snö.
Mängden snö har t ex orsakat ett antal takras bland främst stora byggnader, som sporthallar, ridhallar, lagerlokaler, affärer och industrier. En spontan gissning är att de flesta drabbade byggnader har byggts de senaste 10 åren, och aldrig varit utsatta för den här mängden snö tidigare. Nu har vi en konstruktionsnorm i Sverige som skall vara anpassad för 100-årssnöfall, och antagligen har även de här byggnaderna följt den påkallade dimensioneringen. Men istället kan det finnas andra fel, t ex byggfel som balkar som inte varit ordentligt förankrade, eller konstruktionsfel som att fuktiga lokaler som t ex djurstallar eller ridhus avdunstar mycket fukt, som med felaktig (eller igensnöad) ventilation leder till kondens mot det kalla taket med isbildning och ökad tyngd.
Oavsett, eftersom det var så pass länge sedan vi hade dessa snöförhållanden här nere i södra Sverige, så är det oundvikligt att en och annan byggnad stryker med.
Snön, kombinerat med blåst orsakar också andra problem som inte hamnar i tidningarna.
Detta gäller också kylan. Tjälen har krupit djupare än på många år, vilket kan leda till att vattenledningar och kulvertar fryser. De kanske har varit nedgrävda lite för grunt, men det har inte märkts några problem tidigare då tjälen inte gått tillräckligt djupt.
Jag vet flera exempel inom jordbruket där vintern nu leder till ifrågasättandet av nya sanningar som etablerats under de milda vintrarna de senaste åren. Frigångsstallar eller öppna ligghallar för kor är ett exempel. Med kylan så fryser den automatiska utgödslingen ihop, och den som har 100-talet kor i en öppen ligghall kan nog få enorma problem. Med frigångsstallar för mjölkkor kan t ex mjölkrobotar för miljontals kronor frysa sönder, i en del fall i kombination med att utgödslingen fryser ihop. Normalt skall värmen från djur och gödsel räcka för att hålla värmen. Har man väggar på stallarna kan man åtminstone sätta in enorma industrifläktar och dra upp temperaturen, men för öppna ligghallar är det omöjligt.
De drabbade är antagligen i första rummet storskaliga nya anläggningar, som inte testats tidigare. De få småskaliga bönderna som finns kvar och använder äldre byggnader och äldre metoder har redan haft sina eldprov. Mängden snö ger säkert merarbete, men annars är antagligen inte problemen kritiska. En lada som byggdes innan 2:a världskriget har nog redan fått testa 100-årsvinterns snö och kyla, och har fått godkänt.
Och stora öppna ligghallar kan få stora problem med drivsnö när det blåser.
Snön ger merarbete, ökad skottning av anläggningar, vilket kostar. Kylan gör också att det går åt mer foder, speciellt för frigångsdjur eller öppna ligghallar, och i en del fall finns risk att fodret tar slut. I så fall måste man slakta ut djur, vilket leder till billigare kött för konsumenter, men detta vägs upp av dyrare foder. Fler bönder i konkurs är ett möjligt utfall. Betessläpp riskerar också att försenas.
En del bönder kan ta igen detta om de råkar ha kontrakt på snöskottning, men det är långt ifrån alla.
Här dubblades snötäcket igår, och det skall nu komma lika mycket snö till idag. Snökaos heter det. Visserligen är den nya snön lössnö, och alltså inte lika tung. Men snö kostar tid och pengar, om inte annat för skottning. För egen del blir det också extra kostnader för senare betessläpp och både mer och dyrare vinterfoder på marginalen. Och vägföreningen lär ha lagt lika mycket pengar på snöskottning i år som åtminstone de senaste fem åren.
Kylan har också gjort att torr ved verkar slut här i Västsverige, och många har som jag tidigare skrivit om eldat slut på sin ved då man vant sig vid mildare vintrar och inte lagt upp tillräckliga förråd.
Vi är många som vant oss vid de milda vintrarna, och i en del fall, som t ex jordbruket, så har gamla sanningar åkt ut genom fönstret. I en del fall har man investerat miljontals kronor i lånade pengar i anläggningar som inte fungerar en sådan här vinter.
I media rapporteras det förstås mest om för allmänheten alldagliga problem som trafikkaoset. SJ har gjort samma misstag som jordbruket och inte skaffat tåg som klarar vintern. Posten köpte in bilar från Italien, som inte klarar av att hålla värmen med öppet fönster så brevbärarna får sitta i minusgrader. Fiat, liksom.
Men att komma sent till jobbet är ingenting mot den som fått se sin belånade 10-miljonersanläggning haverera, och en mjölkrobot för miljontals kronor frysa sönder, och bli stående med 100-talet kor och havererad utgödsling. En cyniker kanske säger att som man bäddar får man ligga. Det är möjligt, men våra kära politiker har ju pratat om global uppvärmning…
Det gamla olönsamma småskaliga jordbruket hade säkert också sina problem, men klarar antagligen vintern bättre, baserat på gammal erfarenhet i hur man skall och inte skall göra.
Något likande kan också gälla nybyggda bostäder, uppvärmningssystem som inte varit rätt dimensionerade. Jag kan t ex tänka mig att en del jordvärmepumpar (inte bergvärme) kan fått problem med djupare tjäle än på längre. Felaktigt placerade rör i väggar kan också fryst sönder, trots att de klarat sig många mildare vintrar.
Allt modernt är inte bra, allt gammalt är inte dåligt.
14 kommentarer
Som av en händelse har även jag skrivit om snö idag, men då mer ur skogsbrukets synvinkel: Snö, snö, mera snö. I skogsbruket är det stora problem.
Jo, också drabbad som småskalig brukare. Tar för mycket tid att t ex först skotta fram stammen ordentligt innan man börjar såga. Dessutom ser man ju inte grenar under snön, så i praktiken måste man också skotta rent flyktvägar etc. Och sedan skall man stamkvista stammen. För gran är det väl OK, men jag har mest tall, och då måste jag skotta eller borsta rent runt stammen för att ordentligt kunna se vad som skall kvistas undertill. Tar helt enkelt för mycket tid att fälla timmer motormanuellt i den här snön.
Och stockar som jag lämnat för ved har försvunnit under snön. Min timmervälta har snöskottningen valt att täcka med snö, skall jag fortsätta på tvären måste jag skotta bort 1.5m hårt packad snö.
Har också problem att leverera ved till kunder pga snön och väglaget. Kostar tusentals kronor i minskade intäkter i slutändan. Lärdom blir att fälla allt för vedbehov redan på hösten och köra ut det i förväg, jag har mest jobbat "just-in-time", och fällt vid beställningar. Plus att utrustning fryst fast i decemberleran om den inte ställts på hårdjord yta.
Hehe, sambon svor ve och förbannelse när kombidunken hade frusit fast där jag ställt den på barmark under båten…
Jaså, har ni tjäle i västra Sverige?
Här i östra Småland är det ingen tjäle alls i skogen, p.g.a. att snön kom före kylan, och det tjocka snötäcket isolerar mot kylan.
Också skogsägare
Ingen tjäle heller i östra Östergötland/nordöstra Småland. Dock kan det ju finnas i vägar och andra ytor som plogats, där det ju kan bli problem med sönderfrysning.
Det är väl iof bra inför snösmältningen, då kommer lite mer att gå ner i marken än om det hade varit tjälat.
Här kom tjälen först.
Cornu,
Som Stockholmare har jag inte dina konkreta bekymmer, men även staden har sina sidor med mycket snö och kyla.
Att du får skotta mycket har väl typ fördelen att du slipper betala gymkort för motionen:-)
Annars kände jag mig bara tvungen att elogera dig för ditt myckna och oftast träffsäkra skrivande. I sanning mycket imponerande. Bockar och tackar för den hjärngymnastik det oftast stimulerar. Kul och trevligt helt enkelt. Nej, jag håller inte med om allt och jag fiskar inte efter fördelaktigt vederbjudande heller. Egentligen hinner jag knappt läsa allt och undrar då hur du bär dig åt som producerar det.
Lyfter på hatten.
/Morfar
Älskar snö även omd et tillför problem, för oavsett- så kan vi inte påverka det- annat än att finna lösningar, även om det bara behöver användas vart 10:e år eller så. Lider med de som får sina jobb och ekonomi kraftigt påverkat av snön på ett negativt sätt. Men Sverige är ett land som har snö, så vi kan bara anpassa oss eller sluta göra de vi gör och flytta till varmare breddgrader. Och jag tycker inte att ekonomin(under ett dåligt vinterår som sker ibland) ska få avgöra om djuren ska få gå fritt och må bra, eller inte.
Det är ju just ekonomin som avgör, oavsett vad du vill eller inte. Dina krav som konsument har drivit fram billigare lösningar, som frigångsstallar eller öppna ligghallar i storskalig produktion. Både billigare, och bättre för djuren. Billigare så länge det hålls storskaligt iaf. Krävs en viss skala för att ha råd med en mjölkrobot. För köttproduktion finns det knappast några nackdelar alls med öppna ligghallar eller utegångsdjur, oavsett volym. Fast kanske inte just den här vintern. Men sådant beror också på hur blåsigt stallarna är placerade.
Men i en del fall så har inte anläggningarna klarat av en vinter som den här, utan baserat sig på ett annat klimat. Och då kommer ekonomin göra att en del riskerar att gå omkull.
Och nu kom nästa snöväder in över västkusten. Beräknas ges 30-40 cm…
Vi som jobbar med underhåll (inkl. snöröjning) mot fastighetsbranschen inser att mycket fastighetsunderhåll kommer att skjutas på framtiden, om det inte är absolut nödvändigt. Pengarna till snöröjningen kommer att tära hårt på många fastighetsbolag.
Tack för insikten. Vill inte veta hur våran vägförenings ekonomi ser ut efter denna vintern. Vi hade höjt avgifterna för att fondera upp för nytt grus, men det blir nog inte så mycket med det tror jag.
Jag talade häromdagen med en "ekonomimänniska" på HSB (centralt) och han var mycket bekymrad över hur många bostadsrätsföreningar och deras budgeteringar av uppvärning, snöröjning osv. denna vinter. Eller rakt ut, do kommer gå med driftsunderskott.
Som stadsbo har jag sedan många år insett att stadsplanerana aldrig räknar med vinterväder.
De lämnar sällan utrymme för plogvallar, placerar t ex bullerplank alldeles intill körbanan.
Kostnaden, och inte minst tiden, för snöröjningen blir onödigt stor för en stad, som planerats utan minsta tanke på snö.
Att snön måste grävas bort i stället för att plogas åt sidan. Utrymme för maskiner saknas också ofta.
Har någon någonsin sett statsplaner och vyer som visar vinterväder? De visar i stället grönskande träd och gräsmattor med vackra blommor.