582
Jag har upprepade gånger tagit upp skillnaden mellan att en teknik eller teknologi existerar och att kunna uppnå några väsentliga volymer. Svenska Dagbladet skriver idag lite kort om biogassituationen i Stockholm, och visar tydligt på skillnaden mellan teknik och volym.
Å andra sidan så får ju biogasfordonsägarna bra mental träning i hur det kommer bli för övriga bilister något decennium efter peak oil, dvs köer och fler bilar än det finns bränsle.
SvD toppar det själva med att hylla gasversionen av Volvo V70. Teknik ja, volym nej. Det får nog bli fossilgas för de där bilarna, och det är ett lika ändligt bränsle som bensin, även om det fortfarande är några år innan vi får peak gas.
12 kommentarer
Du har förstås en klockren poäng i att att tekniken existerar vs hur spritt den används/kan användas är helt olika saker.
Men för att ta ett annat exempel så fanns det 2004 endast ett fåtal E85 mackar – på landet gick det nästan inte att få tag på.
2005/2006 – så var det var och varannan som hade E85
2008 – endast ett par år senare, fanns det överallt i princip…
/K
Fast E85 är bara omvandlad olja, som gått via åkrar och traktordiesel. Åtminstone den stora del av etanolen som kommer från svenska AgroEtanol. Allt är inte Brasilienimport.
Etanol är som bekant det sämsta biobränslet, med tveksam vinst, åtminstone som det fungerar idag.
Jo E85 som alternativ tror jag inte på – men som ett exempel på när ny teknik relativt snabbt också blir volym…
– Sen kan det finnas fällor i det också det kanske itne GÅR att volymifiera all ny teknik lika snabbt – men det finns definitivt exempel på det iaf
/K
Jag tror att fossil/naturgas är ett mycket underskattat fordonsbränsle, eftersom tekniken fungerar, är konkurrenskraftig och redan används i miljontals fordon.
Vidare, till skillnad från oljan används gasen till väldigt mycket annat än transportbränsle, som uppvärmning, kraftproduktion, och petrokemisk råvara (även om olja också spelar en viktig roll där).
Vad detta i praktiken innebär är att det finns en stor substitutionspotential där man kan gå från olja till gas i transportsektorn, utan att öka gasproduktionen. Gasen frigörs då till transportsektorn genom att man övergår från gas till kol, vind och kärnkraft överallt där gas används i dag.
/Starvid
Cornucopia, just E85 är faktiskt sockerrörsetanol till alra största delen. http://www.hallbaretanol.se/ Spanmålsetanol i Sverige används i första hand till låginblandningen. Båda två har mycket bra klimategenskaper (eller vad nu man skall säga). Skilj tydligt på dålig majsetanol (finns bra majsetanol) och det vi använder. Naturvårdsverket har just skrivit ner CO2 reduktioen från E85 då de inte tar hänsyn till biprodukterna. Reduktionen blir nu 54% när man kör på E85. D.v.s. drygt hälften av CO2 kan räknas bort. Ungerfär samma nivå som fordonsgas.
Har Naturvårdsverket då gjort en komplett livscykelanalys från gruva till tanken? Man kan inte bortse från utsläpp under utvinning och transport, ej heller det som går in i infrastrukturen och maskinparkerna i etanolindustrin.
Oavsett så är även E85 en fråga om volym och teknik. Det går inte att öka etanolproduktionen speciellt mycket globalt utan att något annat (=mat) får stå tillbaka.
Etanol är totalt idiotiskt. När svälten ökar och matförråden sinar, skall man då gå odla råvaror till etanol istället för att odla mat? Frågan svarar på sig själv…
Jag tror mer på snåla el-hybrider och så klart fossilgasen!
selle
Cornucopia? Naturvårdaverket har själva inte gjort den LCA som ligger till grund för deras bedömning. Den har JRC / Concawe gjort. Det är även den som ligger till grund för biobränsledirektivet. Man kan faktiskt ta in information från andra. Rapporten är mycket grundligt gjord och jämför de flesta olika produktionsmetoder för olika bränslen. Inklusive vissa fossila. I rapporten tar man med alla utsläpp (det är liksom LCA metodikens grund) som ingår. Man tar även med biprodukternas nytta som foder och annan energi. Naturvårdsverket har dock valt att använda fallet där inte biprodukternas nytta tas med. Du kan själv läsa sammanfattningen (mkt siffror) här: http://ies.jrc.ec.europa.eu/uploads/media/WTT App 2 v30 181108.pdf
När det gäller hur framtida produktion går så är det en politisk fråga att ha ordentliga lagar som skyddar mångfald, arbetsvilkor, säkerställer matproduktion osv. Den är mycket större än om Sverige kör på E85 eller ej. E85 har sakert sin plats även i framtiden. Men blir det det globala bränslet som alla kör på? Självklart inte. Det blir inget bränsle. Det kommer vara en mångfald av olika bränslen på olika delar av jorden. Tiden då alla körde på bensin är slut ( o tur är väll det).
Jag tror på att Sverige i teorin kan upprätthålla något som liknar dagens materiella standard, även genom konsekvenserna av Peak Oil. När vi väl är där så accepterar nog de flesta en kraftigt minskad lyxkonsumtion och smartare energianvändning.
Jag tror på Etanol. Tack vare enkelheten att konvertera dagens förbränningsmotorer. Frmförallt som en del av övergången från fossilbränsle i t.ex. äldre personbilar, först i något större skala, medan bilsflottan fasas ut, för att senare leva kvar i t.ex. tvåtaktsmotorer och veteranbilar o.s.v.
Att etanolproduktion främjar svält i u-länder är nog produkten av klassisk krishanteringsteknik från oljelobbyn. Det är vedertaget att brist på pengar orsakar mer svält än brist på mat. Om t.ex. Afrika kan producera biomassa för etanol så skulle klyftorna minska. Om jag minns rätt upptar odlingsmarken för etanol i t.ex. Brasilien ca: 1 procent av odlingsarealen. Då har landet en betydligt större inhemsk marknad för etanol, som är ett vanligt drivmedel.
Biogas är enkelt att framställa, även i småskalig produktion. Varenda reningsverk i Sverige har ju i stort sett potential att producera el eller fordonsgas. Det kan även var nyckeln till ett livskraftigt jordbruk, vilket i bästa fall skulle kunna återuppliva numera nedlagda mindre jordbruk genom minskade driftskostnader och ökad efterfrågan på inhemsk mat. Kanske övergår det postmoderna industrisamhället till ett evolverat bondesamhälle…
Patrik, som vanligt för du vidare en massa felaktiga myter om Brasilien och etanolen. Sverige förbrukar mindre olja som procent av energimixen, än vad Brasilien gör. Se
http://cornubot.blogspot.com/2010/04/oecd-landernas-energimix.html
Brasilien är alltså mer beroende av olja än Sverige. Energiundret Brasilien ligger främst i deras egna oljeproduktion, inte etanolen, som bara används till en bråkdel av de egna personbilarna. Personbilar står som du kanske inte vet bara för en mindre del av den totala oljekonsumtionen, men personer och politiker fokuserar väldigt mycket på dessa då de "syns".
Biogas är fantastiskt. Men som alla miljövänliga energiformer i Sverige så klassas biogastillverkning som miljöfarlig verksamhet, och de tillståndsprocesser, avgifter etc som behövs för att få uppföra och driva en anläggning gör att endast större gårdar kan bygga biogasanläggningar, alternativt om 5-10 granngårdar går samman om en anläggning.
Att man sedan kan bygga en biogasanläggning av lite skrot och i princip köra precis hur småskaligt som helst är en annan sak. I vårt samhälle som går mot allt högre komplexitet och ineffektivitet så är det iaf förbjudet, och ett miljöbrott om jag går ut och gräver ett lämpligt hål och fyller med cementringar och lämpliga rör och tak för biogasproduktion. En hembyggd biogasanläggning kostar inte många tusenlappar, men det är alltså förbjudet.
@cornu: Nu är du pessimistisk i överkant.
Om skälet till att småskaliga biogasankläggningar inte finns i större omfattning först och främst är regelverket så är det ju plättlätt att åtgärda – ändra regelverket !
Om bensinpriserna traskar uppåt 15-20 kr (exl skatt) så lär nog trycket på alternativa bränslen öka såpass att man ganska snabbt ser över reglerna för produktion av alternativ !!?
Och om bara reglerna ändras och det bara behövs lite "ladugårdsmaterial" för produktionen så kommer volymerna snabbt öka…
Samma sak gäller troligen hembränning av "e100" – men i etanolfallet så är den väldigt oeffektiv
totalt sett så det skulle förvåna mig om etanolen står för mer än en marginell andel framöver…
/K