Börsveckan ser ut att avslutas positivt i de asiatiska tidszonerna, trots fortsatta fall i USA under torsdagen. Kronan är på sin lägsta nivå mot euron för i år och det kan medföra att räntesänkningar uteblir. I spåren av rapportbesvikelserna vill nu Elon Muskovitj ta Teslaägarnas pengar och investera i hans hobby AI-bolag X AI. Hypade förlustmaskinen Open AI lanserar en sökmotor som kanske faktiskt kan ge korrekta svar istället för nuvarande killgissningar och rena lögner.
Stockholmsbörsen fortsatte nedåt och OMXS30 gick -0.33% under torsdagen medan OMXSPI backade -0.59%. Kronan fortsattes försvagas till 10:82 SEK mot dollarn, vilket dock inte är årslägsta, vilket dock 11:75 SEK för euron är.
Det senare gör att det finns spekulationer att Riksbanken inte kommer kunna sänka räntan som väntat, vilket skulle försvaga kronan ännu mer mot vår största handelspartner Eurozonen och elda på svensk inflation igen. Dock är Riksbanken kalenderbitare och styr hela ekonomin med endast ett verktyg, styrräntan, då de endast tittar på en faktor, nämmligen KPIF. Således kan de mycket väl skita i det hela och försvaga kronan ännu mer.
Som vanligt bör man ha det mesta av sina investeringar utomlands, utom aktiva delar där man behöver det svenska informations- och kunskapsövertaget man bara får för svenska aktier, då svenska makthavare, beslutsfattare och politiker alltid kommer försvaga svenska kronan.
Sedan är det så att när börsen faller så försvagas kronan, och när det är utdelningssäsong försvagas kronan. Detta då pengarna då går utomlands. Således är utländskt aktieägande (utländskt placerande fonder) en bra hedge mot den långa makrotrenden svagare svensk krona.
Guldpriset hittas på 824:- SEK per gram.
I USA fortsatte börsfallen även om det lugnade ner sig lite. S&P-500 gick -0.51% och Nasdaq 100 -1.06%. Amerikanska mellanlånga räntor steg medan de längsta löptiderna föll.
Bland FANANGST var Tesla enda aktien som steg och det med +1.97% medan Google gick sämst med -3.10%. Svenska stoltheten Spotify backade til slut med -2.25% men har fortfarande gått upp 13.37% (l33t!) på en vecka.
Killgissningsmotorn Open AI lanserade igår en sökmotor kallas SearchGPT. Den kan eventuellt ge korrekta svar, vilket inte killgissaren Chat GPT gör. Open AI är en sk LLM – large language model – dvs en statistisk textgenerator, som utifrån att ha läst miljontals sidor med upphovsrättsligt skyddat material på Internet killgissar fram de vanligaste orden och ordföljderna med ett självförtroende som vida överstiger en femårings ego.
Jag har ofta extra roligt åt folk som använder ChatGPT för att få recept på bröd och bakverk. Riktigt kul när mängden jäst eller bakpulver blir helt fel, men allt ser väldigt realistiskt ut och svaret levereras med sagda självförtroende.
Initialt kommer bara 10 000 användare få använda SearchGPT, vilket kanske beror på att systemet drar lika mycket energi som ett mellanstort europeiskt land.
Open AI är förstås en gigantisk men hypad förlustmaskin. Att Open AI är hypad beror på att de flesta accepterar vad som helst bara språket är korrekt och levereras med högsta självförtroende. T ex får man höra om utvecklare som använder ChatGPT för att skriva kod och sedan glatt säger att “jag behövde bara debugga i fem timmar och rätta fyrtioåtta fel, så fungerade det!” Jag tror få utvecklare som levererade så buggig kod och hävdade att den var korrekt skulle göra en lyckad karriär.
Men jag har en bekant som forskat inom att människor har större tolerans för maskiner än för medmänniskor och alltså accepterar att en maskin gör fel.
Så SearchGPT blir säkert en succé.
Borta i de asiatiska tidszonerna stiger alla börsindex bloggen följer utom Kina-diktaturens hang Seng som går -0.15%. ASX 200 går +0.82%, KOSOI +0.62%, Nikkei 225 +0.07% och Straits Times +0.03%. Möjligt att veckans ras därmed är över, men vi får se vad husse bestämmer ikväll.
Teslas VD och minoritetsägare vatniken, rövhatten och arbetskraftsmigranten Felon Muskovitj vill ta fem miljarder dollar från Tesla och investera i hans hobbyprojekt X AI med killgissarboten Grok skriver bland annat Financial Times. I försök att stoppa börsfall för Teslaaktien vill han nu kalla Tesla för främst ett AI-bolag. Problemet för X AI är att den är hopplöst efter ovan nämnda Open AI och därför vill Muskovitj ta Teslas pengar och stoppa in i hans hobbyprojekt.
“Musk is aiming to catch up with rivals OpenAI and Anthropic, which have set the early pace in the race to develop intelligence chatbots. The Tesla boss admitted in an interview this week that his top AI model is an “order of magnitude” weaker than OpenAI’s.”
Av någon anledning ska aktieägarna till biltillverkaren Tesla alltså betala för att Muskovitj ska lägga mer processorer och ett mellanstort europeiskt lands energiförbrukning på att träna upp hans hobby-AI och killgissare.
FT skriver vidare:
“The carmaker — which missed its second-quarter earnings estimates and plunged more than 10 per cent on Tuesday — is seeking to recast itself from an electric vehicle maker to a robotics and AI company.”
Så nu vet ni som investerare det. Tesla är ett AI-bolag, inte en biltillverkare. Och varje år sedan 2019 skulle självkörande Tesla-robottaxi rullas ut i stor skala nästa år enligt Muskovitj … Men visst, förr eller senare kanske det händer. Kanske.
Kultisterna följer Muskovitj ändå, för det är en kult. Och hyllandet av killgissande AI fortsätter.
Sedan 1980-talet har dock de flesta företagsledare lärt sig att konglomerat är dåligt (Lex Volvo) och att man ska satsa på kärnverksamheten, dvs biltillverkning i fallet Tesla. Dock inte Musk, som fortfarande förtryckte personer med mörkare hy i apartheids Sydafrika på den tiden.
Nu ska vi se hur Teslas utveckling blir framöver, då man hittils avverkat biltillverkare->energibolag->AI-bolag. Kanske skivbolag härnäst?
68 kommentarer
>… människor har större tolerans för maskiner än för medmänniskor och alltså accepterar att en maskin gör fel.
Verkar bero på situationen?
Om man tittar på tekniken med självkörande bilar, så är det tvärt om. Snudd på nolltolerans mot misstag när maskinen gör fel, medan man accepterar att människor krockar.
Teslas Autopilot har väl varit vållande till minst 10 olika dödsolyckor sen Autopilot började användas? Aldrig i livet att jag skulle åka med en människa som hade fler än en döfsolycka per år på sitt samvete.
Hahaha du måste skoja. Tesla kör bättre än människor. Antal mil tesla co-pilot har kört är mer än någon kan köra under ett liv tusenfaldigat.
”Tesla cars have one accident every 7.63 million miles, against the US driver average of one crash every 670,000 miles.”
Alltså människor krockar mycket mycket mer än teslas autopilot.
Att Tesla orsakat ett antal dödsolyckor på kort tid är fakta, och jag lovar att jag inte skojar när jag säger att jag aldrig skulle åka med en människa som gjort detsamma.
Now do jämförelsen på samma vägsträckor. Autopiloten körs mest på motorvägar, där olyckor öht är mer ovanliga. Du jämför de facto motorvägsolyckor med olyckor i all trafik. Äpplen och päron.
När Autopiloten kör är det dessutom ofta en människa som övervakar och sitter redo att ingripa, vilket torde blåsa upp Autopilotens fördelaktiga siffror.
Jag undrar hur händelser där föraren upplever trafiksituationen som farlig och tar över räknas i statistiken. Om det sker en olycka 50 millisekunder efter föraren tar över, räknas det som Autopilotens fel? Om ingen olycka sker men föraren är helt övertygad om att en olycka skulle ha skett utan ingripande, räknas det ö.h.t?
Det är två olika produkter. FSD är inte alls samma sak som Autopilot. Den senare är egentligen bara en glorifierad “lane assist”.
Det är ointressant att studera olycksstatistik med Autopilot eftersom det inte alls är samma mjukvara som används till FSD.
Vad gäller statistik för FSD, så är produkten inte färdig ännu. Det går alltså inte att säga något om hur bra eller dålig den kommer att bli.
Det finns många som säger att den aldrig kommer att bli godkänd. Men jag läste just ett inlägg av John Carmack där han var mycket imponerad och nu tror att det kommer att lyckas.
Jag använder AI dagligen på jobbet. Men även jag börjar undra om AI på börsen är en bubbla.
Jag kör en WB nu och vill investera i företag som går riktigt bra just nu när det kommer till att skapa vinst inte kolla på framtida hypotetiska intjäningar så mycket.
Sen, vad fan händer på Tesla? Vinsten är ner. Verkar inte gå att sälja så mycket bilar till den vinst som behövs. Kommer detta kanske vända när räntan går ner i världen? Folk har mer pengar över och billånen blir billigare? Kommer folk då köpa fler och dyrare teslor?
Angående Tesla så finns det två intressanta frågeställningar.
Den ena är hur snabbt framåt det går med elektrifieringen av bilar. För klimatets skull anser jag att man borde stimulera detta mer. Men det finns mäktiga bakåtsträvare inom fordonsindustrin, och även klimatförnekare.
Den andra är kostnadstrenden för elbilar. Priset är kontinuerligt på väg ner. En Tesla Y är idag billigare än förra generationens bilar. Lite kontroversiellt är också hur vi skall förhålla oss till elbilar från Kina. De är subventionerade, och kan därför säljas rätt billigt i Europa. Lite tillspetsat kan man säga att Kina subventionerar klimatåtgärder. Till det skall så klart vägas hur europeiska biltillverkare drabbas av orättvis konkurrens. En del verkar kunna hantera det, en del inte.
Men gör Tesla bättre elbilar billigare än alla andra som tillverkar elbilar?
Vad är det som gör att de anses mycket högre värderade än VW som också gör elbilar?
Detta är en stor kontroversiell fråga idag. Har Tesla tappat försprånget?
Det finns ett område som många missar, och det är produktionen. Tesla ligger långt framme med att producera bilar till låg kostnad. Kanske bättre än nästan alla andra. Det är egentligen lite oväntat, hur kan man konkurrera med biltillverkare med 50 års erfarenhet av produktion?
Men så verkar faktiskt vara fallet. Tesla kunde fortsätta sälja bilar till vinst när de flesta andra tillverkare av elbilar säljer till förlust.
Vad gäller bilarna själva, så är det nog så att konkurrenter kommit ifatt. Men frågan om lönsamhet är stor.
Satte mig och skummade lite genomgångar av olika biltillverkare och om de gör vinst på sina elbilar och verkar bara vara Tesla som säljer elbilar med vinst. Ford exempelvis går back 400 000kr på varje elbil de säljer. Ford som har tillverkat bilar i 120 år.
Mercedes-Benz rapporterade nu på morgonen och enligt Bloomberg är vinsten ner 19%.
Det som lyfts är svag efterfrågan, främst från Kina.
Storebror, nu har jag inte tittat på siffrorna, men jag skulle inte bli förvånad om en stor del i att traditionella biltillverkare går back på elbilar är att de inte får upp tillräcklig volym på de bilarna.
Tesla har ju bra volym på sin försäljning, och därmed har de lättare att räkna hem utvecklingskostnaderna. Skulle de “klassiska” märkena på något magiskt sätt lyckas få majoriteten av alla som köper deras bilar idag, att köpa elbilarna de tillverkar, så skulle de nog kunna gå med vinst på dem, och självklart då med förlust på de bilar de har med förbränningsmotorer
På tal om Ford så flashade det till på Bloomberg att aktien är ner 20% på en vecka.
Det är och förblir en hopplös bransch pga hård konkurrens.
Orkar inte räkna på eller fråga AI hur många biltillverkare vi har i västvärlden (men det är alldeles för många för god lönsamhet)
Tech-sektorn i väst är en helt annan bag med väldigt god lönsamhet och (i jämförelse) svag konkurrens.
Två OS på dator och mobil.
En stor tillverkare av mobiler (Apple).
En stor sökmotor (Google).
Etc.
MB såg jag 6% ner på försäljningen men tydligen 17% ner på EV, intressant med Ford. BMW var också ner (mindre) men tog hårdast smäll i Kina dom med om jag minns rätt nu, VW likaså och dom var väl 20% ner i Kina.
Jag tror du har rätt angående bilbranschen…
Ja Tesla får ut en bil på 9 h i Gigafabriken i Berlin, VW behöver 30 h.
T.ex. Ford gör en förlust på nästan en halv miljon per såld elbil.
https://carup.se/ford-minskar-forlust-bara-432-000-kr-per-elbil/
Kinserna kör köp en få två bilar.
https://carup.se/galna-elbils-erbjudandet-tag-2-betala-for-1/
De kanske ska koncentrera sig på bilar istället för en massa annat tjafs.
Är en bra poäng. Men att säga att åka med Tesla är som att åka med en förare som orsakat 10 dödsolyckor är bara inte sant.
De jämförelser som finns verkar säga att datorn faktiskt inte kör sämre än människor iaf.
Själv kör jag en gammal men trevlig sju-sitsig dieselbil och tycker att mina medtrafikanter lämnar mycket att önska. Folk kör skitdåligt helt enkelt som att deras liv inte var värt något.
Självklart hamnade kommentaren fel 😅 skyller på att jag sitter på spårvagnen.
Hoppas alla har en fin Fredag iaf!
Ställs Autopiloten inför samma trafiksituationer som människor? Undviks många Autopilot-olyckor tack vare att föraren inser vad som är på väg att hända och ingriper?
Tvärt om då?
Hur ofta sätts automatiska bromssystem in som räddar föraren för att köra på eller backa in i saker som föraren inte alls såg. De flesta bilar idag har sånt och det känns som att de förhindrar många krockar.
Jag tror på automatiskt körning i min livstid iaf.
Automatiska bromssystem har aktiverats exakt en gång för mig i en situation som inte var det minsta farlig, i en lånad bil. Sen dess har jag avskytt skiten som pesten och aktivt undvikit bilar med såna funktion. Aldrig i livet att något blir säkrare av att bromsar aktiveras på måfå eller att en osynlig hand vrider i ratten i tid och otid. Anser man att sånt är positivt så ifrågasätter jag lämpligheten som förare hos vederbörande 🙂
> Open AI lanserar en sökmotor som kanske faktiskt kan ge korrekta svar
Jag har använt Microsoft Bing, numera Copilot, ett tag nu. Den använder ChatGPT för att svara på frågor. För att minska risken för killgissningar så googlar (lol) den ämnet först, innan den sätter ihop ett svar.
Det fungerar riktigt bra. Dels ökar det kvaliten på svaren avsevärt, dels lämnar den länkar till var den fått sitt svar. IMO, det bästa av två världar.
Men man behöver fortfarande faktagranska, precis som vid all användning av Internet. Egentligen inte värre än att fråga en kompis eller kollega.
Här ligger OpenAI faktiskt lite efter. Men tekniken är alltså delvis redan beprövad.
Använder också CO-pilot och tycker det funkar bra.
Frågan är om det är energi effektivt? I långa loppet sparas det energi på att jag låter CO-pilot lösa mina problem. Annars blir det inte ekonomiskt försvarbart.
Det är en bra fråga, och det beror väl mycket på hur man definierar energiåtgång, och hur man mäter det hela, men generellt kommer AI öka energiförbrukning, eftersom datorer kan jobba mer än vad vi kan göra
Använde Copilot för en funktion jag ville skapa i Python. Tog mig femton minuter att få till för något som jag uppskattar skulle ha tagit mig en dag med att läsa Stackoverflow och trixa runt för att få till min egna lösning.
Att få ett verktyg som beräknar vinsten av detta skulle vara uppskattat.
Folk har ju uppskattat att produktiviteten kommer öka dramatiskt inom många industrier.
Får se vilka anställda som kommer få stryka på foten. Kan faktiskt bli så att det blir ett västcentrering av arbetskraften. Att den ökade effektiviteten kommer göra att företag ”har råd” att anställa folk främst i väst vilket kommer drabba Kina och Indien framförallt.
Risken med att googla sig fram (eller ChatGPTa sig fram) till en lösning på ett programmeringsproblem är att man inte förstår vad man har gjort. Det kan få ganska dåliga konsekvenser när det gäller programunderhållet.
Att lära sig programmering från grunden och att grundligt lära sig det programmeringsspråk man använder är fortfarande en bättre långsiktig plan.
Det är väl fullt logiskt att Tesla goes AI
Alla jävla Tesla Fanbois som sitter ner och pissar har ju tjatat om hur satans unikt Tesla är med kontinuerliga förbättringar via mjukvara som gör bilen bättre hela tiden (vilket förvisso är sant). Det är precis som de vill få det till att det är ett asfult plåtskal innehållande programvarusystem med hjul..
Dvs Tesla är egentligen koden. Inte allt det andra (kanske därför det mest är IT folk som kör Tesla, ni vet sådana som jobbar med data)
Förbättringarna bygger ju på statistik och datainsamling.
Samma gäller självkrashande bilar.
Och ju mer som håller Muskovitj upptagen utan att leda någonstans, desto bättre för Ukraina och världen.
Musk ska naturligtvis bygga en AI som enbart tränas med data från X (twitter)!
Ja, satsa på kärnverksamheten, rasistiska förolämpningar och påverkanskampanjer 😅
😂
De påstås ju att de första riktiga AI som kommer är lika oss.
Vilket på något sätt skulle vara lugnande så vi inte får för oss att det är ngn form av Uberintelligent, känslokall hårt kalkylerande algoritm där mänskligheten hamnar på fel sida om likamedstecknet.
Att låta Tesla investera i xAI är olyckligt. Vad är det egentligen för affär som ligger bakom? Tesla håller på med självkörande bilar, vilket definitivt har ett stort mått av AI.
Men xAI håller på med LLM, som är en annan gren av AI. Det enda de har gemensamt är att de förbrukar mycket GPUer från Nvidia.
I värsta fall är det så att Elon Musk äger större delen av xAI, och i så fall blir ett bidrag från Tesla indirekt pengar till Elon.
Jag har ett annat förslag: Låt xAI och Tesla starta ett gemensamt dotterbolag som forskar i självkörande bilar. På det sättet kan Tesla koncentrera sig på det de är bra på, att göra elbilar, men minska risken mot FSD. Alltså satsa på kärnverksamheten.
Tyvärr tror jag att Elon Musk fortfarande tror att FSD är den stora affärsiden med Tesla. Och en hel del av aktieägarna…
Trodde i min enfald att det skulle vara svårare att starta upp en bilfabrik som bygger elbilar utan att tidigare byggt miljöbovar som bensin och diesel modeller.
Kina har ju lanserat ett gäng med fabrikat bara senaste åren som svämmar över marknaden, vissa bättre än andra.
Men å andra sidan så har vi ju gett dom facit över tid då vi lagt tillverkning dit.
Kinserna bygger ju inte alltid baserat på marknadsbehov, just saying. Men din analys ”svämmar över marknaden” tycker jag är spot-on.
Själv hoppas jag att teslas nästa steg blir att tillverka spislock.
Besökt en marknad i sommar där en kvinna bjöd ut ett stort utbud av dekorerade spislock.
Lite uppförsbacke i häll-regn.
Folkdomstolens dom: 3 dagar i Göteborg.
Dåliga tider? Börsen går ner, småvalutor som kronan går ner. Bättre tider? Inflationen avtar, räntan sänks, placeringar flyttas bort, kronan går ner. Ska våra Thedéenpesetas hinna bli helt värdelösa innan vi byter ut dem?
En närstående konsultar inom IT. Han brukar använda ett forum. Där bestämde de för ett litet tag sedan att användare som skickar in lösningar som kommer från ChatGP eller vad det nu var för AI-tjänst blir bannade.
Han berättade att skälet var att sådana lösningar alltid såg prydliga ut. Fast man kunde inte vara säker på att de fungerade. Ungefär så, d v s som jag minns hans redogörelse.
Det låter sunt. Jag har än så länge aldrig stött på en enda person som kunnat visa ett enda exempel på framgångsrikt programmeringsarbete av ChatGPT efter att bestämt ha hävdat att ChatGPT kan ersätta mänskliga programmerare.
Beror väl på vad man menar med programmering också?
Jag känner till en statistiker som hjälper olika forskargrupper. Eftersom grupperna använder olika statistkprogram med kraftigt skilda skriptspråk så använder han chatGpt för att skapa ett skelett för att få en syntax att starta med. Men sen gör han sitt statistiker-hokus-pokus för att få koden att höra det man vill.
Så det är nog som AI-Gurusarna säger. Det är kombinationen AI+människa som är vassast.
Jag använder ChatGPT (egentligen Copilot) dagligen i mitt arbete som programmerare. Det har totalt förändrat mitt sätt att arbeta. Till det bättre.
Men du måste lära dig hur. Kvaliteten på svaren är ungefär på samma nivå som att du frågar en expert, som inte testar sitt svar.
Så jag använder AI för att göra skitjobbet. Den får röra det tråkiga arbetet med att lägga en grund. Välja bibliotek som skall användas, importera från dem och lägga upp initial kod för att visa hur det fungerar.
Sedan gör jag det intressanta och roliga jobbet. Anpassar koden till det specialfall jag jobbar med. Jag ser också till att skriva utförliga unit tests för att verifiera mot kravspec eller use-case.
Det hela är mycket effektivt, jag slipper timmar av googlande.
Så du låter inte AI skriva dina unit tester?
Om man gör det, då skulle buggar skapa unit tester som bekräftar buggarna som korrekta. Då är man lat, och testandet är inte värt lika mycket. Ser bara bra ut på pappret, med hög “code coverage”.
Men det finns fall där det fungerar att låta AI skriva dina unit tester. Antag att du har ett väl fungerande bibliotek. Du behöver göra någon slags refaktorisering, men du har inga unit tester. Då kan man anta att koden är korrekt, låta AIn skriva testerna, göra refaktoriseringen, och enkelt verifiera att man inte gjorde sönder något. Här kan man spara mycket tid.
Ett annat fall där det fungerar är när jag gjort en ny funktion, snarlik en annan, men ändå tillräckligt annorlunda för att inte kunna slå ihop dem. AI kan då ta fram unit tester baserade på de unit tester som den gamla funktionen använde. De kommer att behöva fixas lite, men återigen kan man spara mycket tid.
Frostbiten verkar ju spännande så jag sökte efter den, men det verkar inte finnas någon bok som heter frostbiten med det scenariot som AI:n anger.
Någon som vet var ai:n fått scenariot från? vill gärna läsa den boken om den finns.
Någon som kan datorer kanske kan fråga sin lokala AI, hade ju varit kul att se vad den svarar.
Blev lite nyfiken på Joel Almström, fick följande svar:
Joel Almström är huvudkaraktären i Lars Wilderängs bok “Frostbiten”.
Karaktärsbeskrivning
Joel Almström är en före detta elitsoldat som har lämnat militärlivet bakom sig och numera lever ett stillsamt liv som överlevnadsexpert och författare. Hans kunskaper och erfarenheter från tiden som elitsoldat blir ovärderliga när Sverige drabbas av en extrem vinter med rekordlåga temperaturer och omfattande snöfall.
Roll i “Frostbiten”
När krisen slår till, ställs Joel inför utmaningen att inte bara överleva själv, utan också hjälpa andra att klara sig i den extrema kylan. Han blir en central figur i samhällsberedskapen och används ofta av myndigheterna för att sprida information och utbilda allmänheten i hur man hanterar de extrema väderförhållandena.
Genom sin karaktär utforskar Wilderäng hur mänsklig uthållighet, kunskap och förberedelse kan vara avgörande i mötet med naturens krafter. Joel Almströms bakgrund som elitsoldat och hans expertis inom överlevnad gör honom till en naturlig ledare och en hjälte i bokens narrativ.
Teman
Joel Almströms resa i “Frostbiten” belyser flera teman, bland annat:
Överlevnad: Hans kunskaper och erfarenheter är avgörande för att hantera krissituationen.
Ledarskap: Almström tar på sig rollen som ledare och mentor för andra karaktärer i boken.
Resiliens: Genom sin uthållighet och anpassningsförmåga visar Joel hur viktigt det är att vara förberedd och flexibel i mötet med katastrofer.
Sammanfattningsvis är Joel Almström en komplex och intressant karaktär som spelar en central roll i Lars Wilderängs “Frostbiten”. Hans expertis och ledarskap är avgörande för att navigera genom den kris som boken skildrar.
Intressant, datorn har hittat på ett nytt scenario för en bok som inte finns med en huvudfigur som inte finns.
Nu lever den sitt eget liv. Nu måste den skrivas! Men “Frostbiten” ligger inte så bra i min mun. Kanske Midvinterfrost”?
Ja självklart det är det som är AI. Manglandet av text. Inte att ställa en fristående fråga och få ett korrekt svar.
Började själv ställa frågor till ChatGPT om författaren Lars Wilderäng och vilka genrer han normalt rör sig i (thriller, scifi, postapokalyptisk och militär fiction) och vilka han inte rör sig i (romantik, deckare m.fl.)
Bad då om ett exempel på en bok i genre romantik som skulle kunna vara skriven av Lars Wilderäng också en deckare. Detta är AI.
### “Kärlek i Kollaps”
I en nära framtid drabbas världen av en global teknologisk kollaps. Anna, en IT-expert, och Johan, en före detta militär, återförenas i kaoset. Tillsammans skyddar de sin by från faror och bygger en ny gemenskap. Gamla känslor väcks till liv, men deras kärlek testas ständigt.
### “Skuggkoden”
Efter en hackning av en militär databas utreder säkerhetsexperten Alex och kriminalteknikern Emma en rad mystiska dödsfall kopplade till en hemlig organisation. Med teknisk och taktisk skicklighet avslöjar de en konspiration som sträcker sig långt upp i makthierarkin.
Typiskt exempel på hur man använder AI fel. För att slå upp fakta måste du använda en AI som faktiskt går ut på Internet och letar efter referenser. I detta fall vill man också kontrollera referenserna.
Nej det är detta som är det rätta sättet att använda AI. Skapa någotsånär nytt som är kombination av vad som redan finns. Vilket är vad majoriteten av oss ändå gör.
Ok, ja, det håller jag med om!
Det är inget och skämmas för, det är lätt hänt att man ta ett järn för mycket och sen råkar skriva en roman och publicera.
Sen är det glömt dagen efter…. Jag tycker iaf att Frostbiten låter spännande 👍
När Wilderäng publicerade sin första militärbok “midvintermörker” och han den där som skrev om en kustjägare, kommer inte på hans namn, publicerade sin debutbok ungefär samtidigt, så var det inte ett enda förlag som ville ge ut böckerna.
Det var i princip en död marknad för den typen av böcker enligt förlagen. Båda fick ge ut sina böcker själv och de blev båda succéer. Det öppnade tydligen dammluckorna, och ögonen på förlagen, för nu finns det fler böcker i genren än man hinner läsa.
Tack för det Lars.
Ah, Tesla gör väl ungefär som valfritt politiskt parti nu för tiden. Funkar inte den politiska idė vi presenterat historiskt för att behålla makten så ändrar vi vår inriktning och ger folket lite nytt att tugga i sig så vi kan behålla makten (och alla våra schyssta förmåner)…
Håller definitivt inte med om att ChatGPT är värdelöst eller bara killgissar. Version 3 fabulerade mycket, men version 4 söker efter fakta, i stället för att bara hitta textmönster. Jag har sparat massor av tid på att använda ChatGPT för programmeringsproblem, även inräknat tid för manuell korrigering och verifiering.
This.
Tyvärr kommer vi nog fortsätta behöva läsa om fantastiskt dåliga eller felaktiga svar som folk fått. Bara för att de inte lärt sig hur man skall använda dessa verktyg.
Det finns en annan effekt som nu är rätt annorlunda. Med Google lärde man sig att inte söka på för mycket termer på en gång. Ju mer du skrev i sökfältet, desto större var risken att Google skulle välja fel nyckelord.
Med med dagens LLM är det tvärt om används flera meningar för att beskriva vad du är ute efter. Ju mer detaljerad man är, desto bättre svar får man.
Inte nog med det. Om man inte är nöjd med svaret skall man inleda en dialog och förtydliga. Precis som när man får ett ofullständigt svar från en annan människa.
Google har ett enkelt sökspråk som man kan styra sökningen en del med. Det brukar löna sig att använda det.
Jag tycker jag fick bättre svar med Google förr än nu.
Vad är bästa alternativet till Google och Bäng? Något som inte tar hänsyn till din region och ger dig sökresultat med enkel Boolsk algebra. Framför allt: AND. NOT.
Vilken del hade Elon Musk i apartheid i Sydafrika?
“Elon Musk hade ingen del i apartheid i Sydafrika. Han föddes 1971 och växte upp under apartheid-eran, men han var ett barn och tonåring under den tiden och hade inget inflytande över de politiska eller sociala systemen.
Det finns dock en del spekulationer och missförstånd kring Elon Musks familj och deras ekonomiska situation under apartheid. Musk har själv berättat att hans far, Errol Musk, var ingenjör och att familjen hade en viss ekonomisk trygghet. Det har funnits rykten om att familjen Musk skulle ha ägt en smaragdgruva, vilket Elon Musk har förnekat och beskrivit som en överdrift.
Kort sagt, Elon Musk hade ingen aktiv roll i apartheid-systemet, och de påståenden som cirkulerar om hans eventuella inblandning eller fördelar från apartheid är antingen felaktiga eller starkt överdrivna.”
Ärligt talat tycker jag att han är en idiot.
Never ever att jag skulle hänga på X eller köpa en Tesla.
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/elon-musk-transgender-daughter-vivian-wilson-interview-rcna163665
Nu trollar du, och sprider desinformation.
Elon flyttade från Sydafrika till Kanada när han var 17. Troligen för att slippa militärtjänstgöringen.
Måste ni förstöra allt med fakta? Hade varit roligare om myten levt vidare kanske med twisten att Musk och Daniel Malan kokade ihop Apartheid tillsammans där under slutet av 40-talet…
Även om Cornu har vissa poänger i sin kritik mot AI som chatbots, så verkar han inte riktigt förstå AI-utvecklingen just nu och dess effekter för Tesla.
Han verkar tycka att Tesla slösar bort pengar på AI-satsningar och borde hålla sig till kärnverksamheten = bygga bilar
Men självkörning är helt avgörande för Teslas framtid, och för att lösa denna nöt, som är svårare än många trodde, så är AI-satsningarna helt avgörande. Medan andra självkörande system satsat på li-radar och programmering, så satsar Telsa på visuella kameror och AI.
Dessutom finns det många synergieffekter mellan AI och Tesla-bilar liksom det finns många synergieffekter mellan teslabilar och tex Tesla energy (båda utvecklar effektivare och smartare mjukvara och hårdvara i batterisystem)
Tesla har en enorm fördel i att utveckla sin AI jämfört med konkurrenter, genom den enorma mängd data som kommer in genom alla kameror som finns i varje Teslabil över hela världen.
Teslas viktigaste AI framsteg heter Tesla dojo och handlar delvis om detta.
Tesla Dojo och dess AI är dessutom helt avgörande för utvecklingen av Tesla Optimus, den humanoida roboten som planeras kunna säljas till andra företag om ett par år och är en potentiell miljardmarknad
Visst har Musk och Tesla pratat om fullständig autonomi i flera år, och fått ett par bakslag. Men tidigare har det alltid hetat att tekniken är 1,5 till två år till lansering.
Nu har de satt ett definitivt datum för lanseringen, den 10 oktober, så nu verkar det som om de har löst de tidigare problemen. Att datumen flyttades från den 8/8 till 10/10 berodde inte på självkörnings-tekniken, utan på en design förändring i fronten på bilen som skall ge någon ny funktion.
PS Att skriva “Musk, som fortfarande förtryckte personer med mörkare hy i apartheids Sydafrika på den tiden(80talet)” blir märkligt. Musk lämnade landet som ung tonåring, 16/17 år, efter ha blivit utsatt för stenhård fysisk mobbing i landet under flera år. Han misshandlades så grovt i skolan att han hamnade på sjukhus. Han fick inget ekonomiskt stöd från familjen utan lämnade landet med runt 2000 dollar han arbetat ihop själv.