Latest in val2010
Tillägg 19:50 Detta inlägg har nu censurerats av Svenska Dagbladets censorer och finns inte längre länkhorat på deras artiklar. Svenska Dagbladet har samma ägare som Aftonbladet, om nu någon undrar.
I härvan eller icke-härvan kring den fd arbetsmarknadsministern så finns det en riktigt vidrig människa. Och det är inte Littorin.
En del människor är fula på utsidan, men fina på insidan. Sedan finns det de som både är fula i själen och på utsidan. Dit hör Aftonhorans Lena Mellin.
Mellin och den tidning hon för tillfället styr agerar utan någon form av demokratiskt tillsättning polis, åklagare, domare och bödel mot en privatperson. Oskyldig till dömd skyldig finns inte i Aftonbladets summariska domstol.
Och de gör det av ren och skär profit. För Lena Mellin rinner pengarna in på detta, och det är ingen liten lön vi pratar om. Likt den asgam hon är så njuter hon just nu för fullt av att krossa en privatperson i media. Dessutom sker det helt godtyckligt, för enligt henne själv finns det fler offentliga personer på deras tipsares lista, men hon har valt att sikta in sig på den fd arbetsmarknadsministern.
Samtidigt finns det andra offentliga personer, som förblir offentliga och som rent av säger sig gärna vilja bli Sveriges nästa finansminister, som öppet har erkänt sig röka på. Nämligen Lars Ohly. (Och sedan tidigare även Mona Sahlin och Thomas Bodström.)
Citat om Ohly från Expressen ovan.
“Pipan gick runt i ring, sa Lars Ohly som tillade:
– Det hände mer än en gång, sa Ohly”
Pundare brukar förneka att drogen ger hjärnskador, men det finns faktiskt ett starkt forskningsunderlag att den speciellt ger hjärnskador på unga människor, vilket förklarar mycket om både Ohly och Sahlin, t ex den senares uppenbara problem med minnet och koncentrations- och inlärningssvårigheter.
Nåväl, att Aftonbladet inte sätter efter den offentliga personen Lars Ohly, men väl privatpersonen fd arbetsmarknadsministern, bevisar att det rör sig om en politisk vendetta från Aftonhoran som ett led i (s) smutsiga valrörelse. I SvD försvarar den vidriga Mellin sig som följer.
“– Att vi då inte publicerade uppgifterna berodde på att han inte var offentlig person och inte hade svarat på frågorna. Han är fortfarande inte en offentlig person eller har svarat på frågorna, men det har gått så lång tid så man måste göra en annan bedömning. Jag tycker att människor har rätt att veta varför statsråd lämnar regeringen under dramatiska former två månader före ett val.”
Kort sagt, om en privatperson inte svarar på Aftonhorans frågor, så publicerar de anklagelser och agerar polis, åklagare, domare och bödel.
Fd arbetsmarknadsministern säger via sin advokat följande:
“– Min klient [privatperson] förnekar brott och avvisar därmed bestämt anklagelserna som är publicerade i dagens Aftonbladet. Tills vidare avser min klient att inte göra några ytterligare uttalanden”
Ord och inga visor. Upp till bevis Lena Mellin. Upp till bevis. Aftonhoran vet att de inte har något på fötterna, och kommer skylla på källskydd att de inte kan lägga fram något annat än hörsägen. Fd arbetsmarknadsministern kommer inte kunna fällas, och därmed blir nästa steg logiskt.
Nu ser jag fram emot att Lena Mellin dras inför skranket och stäms för förtal. Och när hon fälls skall jag skåla i champagne.
Hade det här inte varit verkligheten, utan dikt, så kan man istället lansera följande konspirationsteori. Personer i berättelsen nedan har inget med verkligheten att göra, och eventuella likheter är ren slump. Förstås. Klent begåvade läsare bör sluta läsa nu, eftersom nedanstående kräver lite av läsaren. Fiktion börjar nu.
-“Inga kommentarer!”
Sven-Bertil Viktorin slängde ilsket ner telefonluren och förde händerna mot det pipskäggsbeprydda ansiktet. Han visste inte vad han skulle göra. Ministern visste inte om han skulle orka mer. Kvällstidningen, populärt känt som Kvällshoran, hade förföljt honom i månader nu angående vårdnadstvisten med hustrun, och rent av ställt frågor till hans barn. Allt hade han offrat för karriären och för landets väl, men nu kunde han inte se någon utväg. Orken var helt enkelt slut.
Viktorin tog bort händerna från ansiktet och tittade ner på pappren framför sig. Ilsket knycklade han ihop det senaste brevet från hans advokat i den segslitna vårdnadstivsten och slängde det tvärs över det privata arbetsrummet.
“Jävla Kvällshoran.”
Samtidigt ville han inte ge dem segern att tröttat ut honom. Kvällshoran. En idé slog honom helt plötsligt. Skall han ändå avgå och fokusera på barnen istället, så skulle det kännas bra att ge skitblaskan en ordentlig minnesbeta först.
Han tog upp sin mobiltelefon och ringde upp socialministern Georg Syrénsjö, som hade kontakter bland kvinnor som varit på botten av samhället men tagit sig upp igen.
“Det är Sven-Bertil, jag skulle behöva en kontakt med en fd nattens kvinna. Nej, nej, inget sådant. Det är helt seriöst, ett projekt på departementet. OK. Anna. OK. Går hon att lita på? OK. Tack. Då säger vi så. Hej.”
Han lade på luren. För första gången på länge så log han även i själen.
***
Den tryckande Gotlandsvärmen slog emot Sven-Bertil där han kom ut från terminalbyggnaden på Visby flygplats med flickvännen Nina bredvid sig. Han hade egentligen hoppats att inte behöva åka till Almedalen igen, men Kvällshoran hade inte nappat på Annas tips. Ministern kände sig irriterad, för kvällstidningens trakasserier hade istället intensifierats de senaste veckorna, men inget av informationen som Anna skulle plantera hade kommit fram. Ändå hade Anna intygat att Kvällshoran hade svalt betet med hull och hår.
En ung man gick fram till paret. Reporter gissade Sven-Bertil. Filmkamera hade de också. Kvällshorans klisterlapp på kameran.
-“Kan vi få ställa några frågor?
-“Visst”, svarade Sven-Bertil trött.
-“Vi har uppgifter att du har köpt sex av en Anna Salander?”
-“Dumheter”.
Nina fnös och såg riktigt irriterad ut och vände sig om. Hon drog honom i armen.
-“Jag kommenterar inte sådana frågor.”
-“Men du kan väl åtminstone svara ja eller nej, har du köpt sex av Anna Salander?”
-“Inga kommentarer.”
Sven-Bertil vände sig om och gick in i terminalens svalka med Nina vid sin sida. Äntligen. Han kände hur hjärtat bultade i kroppen och när reportern inte längre såg började ministern le sitt bredaste leende.
***
-“Nina, jag måste erkänna något för dig.”
-“Nej, jag vill inte veta. Jag älskar dig. Vad som hänt har hänt.”
Hotellrummet var svalt och skönt.
-“Det är inte som du tror. Jag har planterat uppgifterna hos Kvällstidningen. Och de har äntligen svalt betet. Du vet ju att jag vill ur den här skiten, det är helt enkelt inte värt det. Jag måste tänka på barnen. Men jag ville ta med mig den jävla Kvällshoran ner.”
Nina tittade först oförstående på honom, men började sedan le och kramade om honom.
“Nu skall jag bara ringa Henrik Randberg, så han och Gerd Olsson kan få fram en ny minister omgående.”
Sven-Bertil bläddrade fram statsministerns telefonnummer på mobiltelefonen. Känslan av lycka var obeskrivlig.
***
-“Därmed finner vi Jena Heilin som ansvarig utgivare för Kvällshoran, ursäkta, Kvällstidningen, skyldig till förtal, och utdömer tre månaders fängelse samt 500 000 kronor i böter, då övertrampet var synnerligen grovt och kostade Sven-Bertil Viktorin hans karriär och rykte.”
Jena slöt ögonen. Hur kunde hon varit så jävla dum. Samtidigt hade hon ju bara följt redaktionsdevisen. Kolla aldrig en bra story. Det hade ju alltid fungerat förut.
Sven-Bertil Viktorin reste sig upp och sträckte på kostymen. När han passerade Jena gjorde han en pistolgest med tummen och pekfingret och tryckte av mot Jena. Viktorin flinade.
Jena ville hem och duscha. Hon svettades. Hon kände sig smutsig. Ägd.
Fiktion som sagt och slutar här. Krävs lite finputsning, skriven för stunden.
Ingen har förstås missat att den fd arbetsmarknadsministern tyvärr avgått. Så kan det gå när Rörelsen sätter efter regimens ministrar som hämnd för att återintroducerat Mona Sahlins långa rad av tillkortakommanden genom det fantastiska begreppet tobleronepolitik.
Aftonbladet slår sig rent av på bröstet över att de skall varit deras bortpipade frågor till Littorin som fick honom att avgå sexton timmar senare. Trots att han ser tämligen road och lugn ut på frågorna och inser att det bara är ännu ett i den långa raden raden av trakasserier mot honom och går.
Om nu ett brott skall ha begåtts som är belagt med fängelsestraff, och Aftonhoran har så fantastiskt starka bevis på detta så är det väl varje samvetsgrann medborgares plikt att anmäla dessa brott till polisen? Speciellt nu när de inte längre har lust att publicera dem i tidningen?
Det luktar mer som att de inte har något att komma med alls. Men det ger väl sig.
Vad som däremot är dokumenterat och säkert är vad Mona Sahlin har haft för sig. Dags för en liten repetition av vad denna mycket omdömeslösa person som riskerar att bli nästa svenska statsminister har haft för sig.
– Betalade sin dagmamma svart 1990
– Skippade TV-licensen 1993
– Betalade inte den obligatoriska trafikförsäkringen på bilen 1993, och besiktigade den inte
– Handlade privat för över 53 000:- SEK på statens kontokort, den sk Tobleroneaffären
– Tog sedan skattebetald semester på Mauritius med hela familjen och livvakter som tröst
– Glömde att betala 98st P-böter, varav 32 gick till kronofogden
– Betalade inte restskatt på 30 000:- år 2000, trots att det är fräckt att betala skatt
Sedan har hon gjort en del bra också, som inte varit med i facket 1995-2006.
Det där är inte antydningar och bortpipade frågor från Aftonbladet och Rörelsen, utan det där är fakta.
Man kan ju fråga sig om media ens har hittat alla lik i Sahlins garderob. Kan Littorin gått omkring med en mörk kriminell hemlighet i fyra år, om man får tro Aftonbladet, så kan man ju undra vad Sahlin har lyckats dölja. Verkar ju lite misstänkt att hon inte fifflat de senaste åren. Kanske har hon numera barnvakt dygnet runt? Inte till barnen, utan för henne själv?
Det är väl lika bra att lägga in Mona Fifflar-videon igen.
Nu blir det väl en massa gnäll över smutsig valkampanj igen.
Det är dock bara att konstatera att allt Aftonbladets journalister lyckats få fram på regimens ministerar fram är bortpipade frågor. Verkar kort sagt ganska välstädat.
På Aftonbladets Stora Bloggpriset stod tidningens chefsredaktör på scen och sade “kolla aldrig en bra story”. Fast nu påstår de sig ha gjort just detta och sitta med en hel hög med bevis mot Littorin som de inte längre vill publicera.
Fast stämmer det att Littorin ***** ***** ** ** ****** så är det förstås korrekt att han bör avgå, precis som Mona Sahlin aldrig borde få sätta sin fot på ett politiskt ämbete igen.
I övrigt har jag kommit till insikt om varför den rödgröna axelmakten vill skära ner på försvaret ännu mer. Tänk vilken skada Sahlin skulle kunna orsaka om hon har tillgång till en stark och välutrustad militärmakt… Säkrast att skrota försvaret helt. Tur vi inte har kärnvapen iaf.
Hennes partikamrater är medvetna om detta och försöker minimera den potentiella skadan genom att vilja avveckla försvaret i möjligaste mån.
Efter dagens påpekande på bloggen att Piratpartiet ännu inte svarat på mitt mail angående peak oil så fick jag idag svart direkt från partiets partiledare Rick Falkvinge.
Jag återger svaret nedan.
Piratpartiet (pp) – utanför principdeklarationen, ignorerar frågan, kortsiktigt makttänkande
Betyg: *
“Hej,
Jag läste på din blogg att vi inte hade svarat på ett mail till dig, och hittade att det hade ramlat mellan stolarna. Beklagar.
När det gäller Peak Oil, så är det ett intressant och trovärdigt koncept, men det påverkar inte vår politik, som ju främst berör medborgarrätter. Vi har valt att inte ta ställning i de frågor som faller utanför vår principdeklaration.
Anledningarna är att vi dels tycker att de övriga partierna har en tillräcklig bredd, och dels för att vi föredrar att driva ett par frågor och driva dem bra. Hellre ett smalt och vasst program än att fylla ut det med en massa utspädda floskler som vi kanske inte känner att vi egentligen kan stå bakom till 110%.
Dessutom är alla andra partier kring fyra procent i precis samma situation. Vi har tagit på oss ungefär så mycket som vi rimligtvis kan få igenom i en regeringsförhandling. När du tittar på partierna med heltäckande program, så vet du aldrig vilka frågor de faktiskt kommer att driva, och vilka de lämnar till koalitionen. De måste lämna omkring 90%, men säger inte vilka nittio procent.
Där är vi mycket tydligare och talar om redan vid valet vilka frågor vi kommer att driva, och vilka vi kommer att lämna till andra partier som ingår i ett regeringsunderlag.
Vi är med andra ord i samma situation som precis alla andra partier utom S och M, med skillnaden att vi talar om i förväg vilka frågor vi driver. Det gör inte de andra.
Så Peak Oil är att betrakta som en etablerad princip som kommer att påverka ekonomisk politik förr snarare än senare, men vi driver inte ekonomisk politik. Förutsägelserna ligger också väl i linje med den klimatpolitik som i stort sett redan förs av alla partier i riksdagen, med tillägget att den nog kommer att accelerera något.
Hälsningar,
Rick Falkvinge (Piratpartiet)
[email protected]”
Ärligt, men allt det säger är att den som bryr sig om frågan skall inte rösta på (pp). Makten framför allt, och att tänka långsiktigt är inte aktuellt. Fri kultur och fildelning spelar mindre roll om vi inte längre har ett stabilt elnät och leveranser av reservdelar eller leveranser av datorer blir osäker. Men så långt skall vi inte tänka nu, det viktiga är makt idag. I en möjlig framtid med drivmedelsbrist och livsmedelsbrist så kommer man åtminstone när elen och Internet tillfälligt fungerar kunna gnälla online om (pp) får bestämma.
Därmed har nu (fi), (fp) och (pp) svarat. Övriga partier har inte svarat, kanske av den anledning som Rick Falkvinge anger som ickesvaret på frågeställningen, nämligen att inga partier är intresserade av att engagera sig i frågan då de ändå måste ge med sig vid en regeringsförhandling.
Se här för tidigare svar från (fi) och (pp). En sammanställning över de tre svaren blir alltså som följer.
Feministiskt Initiativ (fi) – för litet parti
Betyg: *
Folkpartiet (fp) – silverkulan kärnkraften och allt man behöver bry sig om är privatbilismen
Betyg: **
Piratpartiet (pp) – utanför principdeklarationen, ignorerar frågan, kortsiktigt makttänkande
Betyg: *
Övriga partier tiger alltså som muren, och det har nu gått snart fyra månader utan respons. Peak oil är här och nu, och man kan alltså inte ens få något svar från vare sig (m), (kd), (c), (mp), (s), (v) eller (sd).
