För några dagar sedan sade Sveriges polisminister Beatrice Ask att EU kommer (=garanterat, inga “kan” här inte) bötfälla Sverige med 100 miljoner kronor om vi inte lagrar trafiktdata om oskyldiga medborgares kommunikation med t ex BRIS, RFSL, kvinnojourer tidningars tipstelefoner mm.
Nu säger hon att det kommer kosta 150 MSEK i böter. Kan vi gissa att bötessiffran i Asks värld närmar sig en halv miljard ju närmare beslut vi kommer? Samtidigt vill regeringen Fredrik “Vi förhandlar inte med (sd)” Reinfeldt nu fjäska till sig stöd från just (sd), som är emot lagförslaget för att det inte är hårt nog. (sd) vill lagra privatpersoners samtalsuppgifter till Anonyma Alkoholister och andra stödgrupper för människor i kris ännu längre än det lagda förslaget.
Det kallas i skräckrubriker “höga böter” med 150 MSEK. Men en tillämpning av direktivet kan kosta upp mot en miljard kronor, så det är billigare att stå upp för de mänskliga rättigheterna och inte införa direktivet.
Det brukar pratas om att Sverige skall vara ett demokratiskt föregångsland och att vi t ex inte kan göra si och så för då kan vi inte kritisera andra som gör så och si. Ett införande av massiv lagring av personers kommunikation, gör ju att vi inte kan kritisera diktaturer som gör det samma. Å andra sidan så har vi ju inte kritiserat Saudi-Arabien när de sköt mot demonstranter förra veckan. Sverige har alltid kramat diktaturer. Fram till för några veckor sedan kramade vi Libyen och (s) har haft ett ingående samarbete med både Mubarak i Egypten och Ali i Tunisien via socialistinternationalen.
Lustigt nog är det bara kommunisterna i (v) och miljösocialisterna i (mp) som är emot datalagringsdirektivet i riksdagen. Att kommunisterna är emot detta, efter att ha kramat DDR och Stasi något enormt måste enbart bero på att det hela inte är deras idé och att inte endast kommunister får tillgång till datat. Surt sa räven.
Men är inte hela direktivet en storm i ett vattenglas? Det kommer införas, för sedan Lissabonavtalet ratificerades av landsförrädaren Reinfeldt, så har vi faktiskt inget att säga till om här. Sveriges regim är bara en marionettregim under Bryssel. Lustigt att (sd) säger sig vara mot EU men omfamnar EU-juntans direktiv, fast hårdare… (sd) ser väl att man tids nog vill ha listor på alla som kontaktat moskéer, invandrarpositiva organisationer och tids nog även partiets politiska motståndare. Därav kravet på längre lagringstider från deras håll.
Den andra anledningen till att detta är en storm i ett vattenglas är att allt trafikdata redan lagras av teleoperatörerna. Av drifts- och säkerhetsskäl så finns det loggfiler över allting, och dessa loggfiler över din e-postkommunikation sparas inte ett visst antal månader. Antagligen finns de sparade sedan man började med e-post.
Enda skillnaden är att myndigheterna behöver ta kontakt med respektive teleoperatör för att få ut datat och behöver hänvisa till någon anledning till detta. Framöver behövs inte det, utan “brottsbekämpande myndigheter” (vilket jag förmodar är polisen, tullen, Skatteverket, kronofogden, Ekobrottsmyndigheten mfl) kan enkelt kolla upp vilka som ringt eller mailat RFSL:s stödlinje utan att det behöver förekomma något brott. Eller för den delen alla som ringt till (sd)…
Om vi alla istället använder någon e-postoperatör utanför EU, t ex Hotmail eller GMail, och alltså bara mailar internt inom de systemen, så slipper vi utelämnas till våra myndigheter, utan blir förmodligen bara avlyssnade av USA/NSA. Men de bryr sig faktiskt inte om din privata kommunikation och råkar inte heller vara din granne som via jobbet på Skatteverket ser att du mailat RFSL:s stödlinje. Bra att ha i åtanke att när din deklaration blir granskad så kanske man kontrollerar vilka du har haft mailkontakt med. Har du fått mail från Blocket eller Tradera har du antagligen sålt saker på Blocket eller Tradera, pengar som förstås skall tas upp som inkomster i din deklaration, så det är förstås naturligt för Skatteverket att kolla upp sådant. Även att du skickat mail till eller tagit emot mail från utländska banker kommer framgå.
Friheten från svensk insyn gäller även om man har lagt ut sin e-post på egen domän hos Google Apps. Det må se ut som en .se-domän, men finns bara i Sverige till namnet och kommer inte vara tillgängligt för svenska myndigheter, så länge du inte mailar till någon som faktiskt har sin server i Sverige. Om du vill kommunicera privat utan myndigheters inlyssning så bör du flytta den delen av kommunikationen utomlands. Det gäller även alla stödjande organisationer, BRIS, RFSL, AA mfl, samt tidningar och media. Flytta era e-postservrar utanför EU, tack.
Så ju fler som lägger ut sin e-post på Google Apps, desto mindre får den svenska regimen veta om oss.
En nackdel här är förstås att serverdriftjobb blir förlorade i Sverige.
Så ni som vill tipsa tidningar etc gör det via papperspost framöver. Den får myndigheterna fortfarande inte vare sig öppna eller logga.
Så hur illa kommer direktivet användas? I Polen har man hämtat ut privat information ca 1 000 000 gånger om året, i Frankrike ca 500 000 gånger om året enligt Piratpartiets partiledare.
Fler andra länder har valt att inte införa direktivet. Det kränker nämligen de mänskliga rättigheterna. Anna Troberg (pp):
“Flera europeiska länder har ännu inte infört datalagringsdirektivet på grund av de integritetskränkningar det innebär. I flera andra länder, bland annat i Tyskland, har författningsdomstolar underkänt lagar som stiftats i enlighet med direktivet. Trots detta väljer den svenska regeringen att låtsas som om det regnar och försöker tvinga igenom direktivet bara några dagar innan EU-kommissionen väntas presentera en kritisk utvärdering av direktivet.”
Sverige måste förstås vara bäst i klassen och införa direktivet trots att andra mer sunda regimer tvekar.
I morgon onsdag tar riksdagen beslut. Got Google Apps?
Tillägg: Eftersom det här även sägs vara en finansblogg så finns det insideraspekter på det här. Personer på myndigheter med åtkomst till kommunikationsregistren kan övervaka börsbolags e-postkommunikation och se om det börjar mailas mellan t ex två konkurrenter. Kanske ett bud på gång, eller diskussion om en fusion? Eller är det en kund? Finns mycket att hämta där för den som vill få tillgång till insiderviskningar. Plotta histogram över mängden kommunikation via e-post och telefon mellan olika börsbolag så kan man säkert få fram en del spännande saker innan informationen blir publik. Ökande aktivitet bör innebära att något är på gång.