Överseglingen till Antigua bjöd på härligt väder och segling med Atlantens tvåmeters dyningar som gjorde seglatsen lite skumpig. Några foton nedan, och länkade filmer.

Undantaget de sedvanliga plötsliga regnskurarna så var det rätt händelselöst. Blöt blev man oavsett tack vare vågorna.
Det är svårt till omöjligt att göra vågor rättvisa från ombord på en båt. Dyningarna från Atlanten låg väl på runt två meter, men eftersom båtar flyter så är det i princip omöjligt att fånga de på bild eller film.
En film har jag lagt på Bluesky här och en andra film här. Det gungar och skvätter en del.
Starlinken hade förstås utmärkt teckning, men då datorn låg nere i hytten och sjögången gjorde det komplicerat att röra på sig och därmed riskera tappa datorn så gav jag mig på ett försök att uppdatera bloggen nere i hytten. Där låg dock gränsen för vad Scopodermplåtser kan göra åt sjösjuka, så jag gav upp de försöken och återvände till sittbrunnen istället för att blogga.
Förmiddagens tupplur för att kompensera för nattens bloggande fick också bli liggande på en bänk i sittbrunnen, då jag inte orkade gå ner till hytten igen.

Vi fick se brittiska Montserrat (fr Sågtandsbergen) vid horisonten, inklusive den vita strimman från den aktiva vulkanen. Större delen av ön är som bekant evakuerad och har tillträdesförbud och det råder väl allmän misär och utslagen turism på platsen och vi valde bort att besöka ön, inklusive all administration det skulle innebära.

Istället fortsatte vi till English Harbour på landet Antigua och Barbudas ena stora ön Antigua.


English Harbour med världsarvet Nelsons Dockyard och intilliggande Fallmouth, vars hamnar endast är separerade av en smal landtunga, var återigen en plats av helt annan karaktär än tidigare stopp, men är värda en egen artikel, vilket får bli nästa i serien. Stora kontraster, vilket skulle vara genomgående för Antigua, som inte tillhör EU utan som självständigt land inte får några EU-stöd i kontrast mot Guadeloupe.
























