Försvarsminister Pål Jonsson (M) meddelar nu att den brittiskledda styrkan Joint Exepeditionary Force (JEF) kommer patrullera Östersjön och Nordatlanten med 20 örlogsfaryg på grund av hotbilden mot undervattensinfrastruktur. Två svenska Visbyklassen kommer ingå i styrkan.

JEF är en brittiskledd styrka avsedd för att försvara norra Europa, och Sverige ingår i försvarssamarbetet sedan tidigare. På grund av sabotagen som nu skett mot undervattensinfrastruktur i Östersjön och tidigare även mot Nordstreamgasledningarna och runt tiden för starten av Rysslands fullskaliga anfall mot Ukraina fiberkablar till norska Svalbard, så kommer man med start fredag att börja patrullera av Östersjön och delar av Nordatlanten.
Pål Jonsson säger till SVT:
“Det här är naturligtvis ett symptom på att vi har ett mycket allvarligt säkerhetspolitiskt omvärldsläge men också i vårt eget närområde och då måste såna här insatser kunna genomföras för att kunna skydda kritisk infrastruktur men också för att skicka signaler till Ryssland.”
JEF existerar vid sidan om Nato även om idag alla ingående länder utom Sverige är medlemmar i Nato.
Ur perspektivet Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina så kan man finna en förklaring till sabotagen mot fiberkablarna till Svalbard. Svalbard har en enorm anläggning för att plocka ner satellitsignaler och skicka dem vidare via fiber till sina ägare, vilket inkluderar spion- och kommunikationssatelliter.






























