Resultatet från förmiddagens läsarundersökning är nu inne, och den visar på att ett extraval skulle stärka det konservativa blocket starkt, medan Liberalerna i princip utplånas som parti efter att ha röstat mot Ulf Kristersson (M) som statsminister och istället valt att börja förhandla med kommunisterna i Vänsterpartiet om en socialistisk regering. Småpartierna utanför riksdagen straffas också hårt vid ett extraval, när deras väljare istället fokuserar på regeringsbildning. Skulle siffrorna stämma får det konservativa blocket egen majoritet med 50.1% av rösterna.
Latest in Liberalerna
På en pågående presskonferens meddelar Liberalernas partiledare Jan Björklund att partiet beslutat att släppa fram en socialdemokratisk regering med Stefan Löfven som statsminister. Detta givet att ännu ej specificerade krav uppfylls när det gäller politiken.
“Liberalernas” Jan Björklund säger nu att man är beredd att stödja en socialistisk regering. Vad tycker ni som röstade på Liberalerna i september om det?
Statsministeromröstningen – nu fäller C+L borgerlig politik – redo stödja socialismen
Just nu sker omröstningen om Ulf Kristersson (M) som statsminister igång i riksdagen. Liberalerna och Centerpartiet har förklarat att de aktivt kommer rösta mot en borgerlig statsminister, som ska föra en borgerlig allians-politik. Åtminstone Centerpartiet har öppnat för att istället stödja en kommuniststödd socialistisk regering med Stefan Löfven (S) som statsminister. Det hela är ett kvitto på att den så kallade alliansen har spruckit. Sverige borde genomföra ett extraval när det nu visat sig att två partier inte alls står för den politik de gick till val på.
Tillägg: Rösterna blev 154 ja och 195 nej. Ulf Kristersson (M) blev inte statsminister. Samtliga M-KD-SD röstade alltså ja. Samtliga S-C-L-MP-V röstade nej. Alla lyckades både närvara och trycka på den av partipiskan dikterad knapp.
Mindre än var femte Liberalerna-väljare vill att partiet ska rösta mot en Moderatledd regering. Endast 18% av partiets stöder alltså partiledarens linje, vilket stöder bloggens slutsats att Liberalerna blir de stora förlorarna vid ett extraval, och sannolikt åker ur riksdagen om det sker.




