Hackers hävdar att de har fått tillgång till inloggningsuppgifter för 250 – 750 miljoner sk iCloud-konton hos Apple. Om inte Apple betalar en summa “pengar” (Bitcoin) avser utpressarna att blåsa rent hundratals miljoner iPrylar. Rekommendationen är att byta sitt lösenord till iCloud eller aktivera tvåstegsinlogging+säkra enheter.
Latest in Internet
Idiotsystemet av ettor och nollor, som kallas Bitcoin drar nu mer energi än många länder och är som land betraktat världens 91:a största energislukare. Detta utan att tillföra mänskligheten ett dugg och endast medräknat gruvdriften för att bekräfta transaktionerna och inte förbrukningen av energi i Internetöverföringar eller hundratusentals anslutna konspirationsnötter, teknofiler och rättshaveristers datorer.
![]() |
| Energikonsumtion per land placerar Bitcoin på plats 91 med 10.75 TWh. Källa: Bitcoin Energy Consumption Index. |
I gårdagens videoklipp om boliden över Uppsalaområdet, har en rysk FBI-efterlyst hacker planterat in ett kort meddelande. Aftonbladet TV har alltså blivit hackade. Tillägg: Falskt alarm, det var en trafikbugg grafikbugg.
En av PostNords åtgärder i Danmark föreslås vara att endast dela ut brev en gång i veckan. Det lär slå stenhårt mot E-handeln och rimligtvis göra att företaget helt tappar denna i vårt grannland. I förlängningen kan PostNord helt avskaffa sig själva.
Jag har nu på grund av återkommande driftsavbrott för min DSL-uppkoppling, införskaffat automatisk failover till mobilt bredband om den fasta förbindelsen till Internet går ner. Tillsammans med avbrottsfri kraft ger detta goda möjligheter att kunna fortsätta leverera blogguppdateringar även vid infrastrukturstörningar utan att behöva lämna hemmet. Även tillgången till Internet sorterar jag ner under prepping. Jämförande förbindelsetest nedan skvallrar lite om hur mobilt bredband står sig mot DSL på landsbygden, nu när Telia river kopparnäten.
![]() |
| Huvudskärmen för Asus 4G-AC55U. Den fasta WAN-anslutningen är aktiv och det mobila bredbandet står redo att ta över. Notera att uppkopplingen är LTE, dvs 4G och inte 3G. |



