Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Bostadsmarknaden uppges sakta in, men det handlar bara om lägenheter i centrala Stockholm och i resten av landet stiger priserna. Skyhöga elpriser är tillbaka i hela landet idag, efter en period av låga priser.

Stockholmsbörsen backade måttliga -0.34% (+1.20% i år) för OMXS30 igår och -0.07% (+0.45% i år) för OMXSPI. Dollarn hittas på 9:61 SEK och euron på 10:96 SEK, medan guldpriset är på 1 024:- SEK per gram. Ingen större dramatik alltså.
Borta i USA gick S&P-500 +0.09% (+2.11% i år) och NAsdaq 100 +0.17% (+3.74% i år). Bäst inom FANANGST gick Tesla med +4.55% (-23.59% i år) och sämst gick Spotify med -1.85% (+56.27% i år).
I de asiatiska tidszonerna är det blandat under morgonen. ASX 200 går +0.74% (+5.14% i år), Hang Seng backar med -0.38% (+20.08% i år), KOSPI går +0.15% (+19.19% i år), Nikkei går +0.28% (-4.26% i år) och Straits Times är -0.21% (+3.71% i år).


Bostadspriserna saktar in och då särskilt för lägenheter i centrala Stockholm rapporterar Mäklarstatistik. Dagens Industri toppar med att citera VD:n för Länsförsäkringars Fastighetsförmedling:
”Trots att bostadsmarknaden är hetare än i fjol görs det färre bostadsaffärer än väntat. Osäkerheten kring den egna ekonomin, det globala läget och ett rekordhögt utbud påverkar bostadsrättsmarknaden, särskilt i Stockholm där uppgången nu planar ut.”
I Göteborg är det dock tvärt om och en mäklare i Göteborgs innerstad och gräddhylla Örgryte säger till DI att bostäder i bra lägen försvinner snabbt.
Nu ska dock bolånereglerna lättas så man ska kunna låna mer pengar för att bjuda över varandra om en lägenhet, så mäklarna hoppas på stigande priser och att folk kan skuldsätta sig högre utan att något av värde skapas – det är fortfarande samma bostäder, bara med större skulder hos köparna. Tack för det, Tidölaget!
Mäklarstatistiks siffror:
| Bostadsrätter | En månad | Tre månader | Ett år | SEK/m3 |
| Riket | + 0,1% | + 1,3% | + 1,3% | 45566 |
| Centrala Stockholm | – 0,3% | + 0,1% | + 3,3% | 111333 |
| Stor-Stockholm | + 0,1% | + 2,3% | + 1,8% | 67917 |
| Centrala Göteborg | + 0,5% | + 1,8% | + 1,6% | 65670 |
| Stor-Göteborg | + 0,8% | + 1,5% | + 1,4% | 47435 |
| Centrala Malmö | + 1,2% | + 1,0% | + 2,8% | 39821 |
| Stor-Malmö | + 1,3% | + 3,4% | + 4,6% | 36197 |
| Villor | En månad | Tre månader | Ett år | Medelpris SEK |
| Riket | + 0,5% | + 1,1% | + 0,4% | 4 262 000 |
| Stor-Stockholm | + 0,5% | + 0,6% | + 1,9% | 7 636 000 |
| Stor-Göteborg | – 0,1% | + 0,7% | + 1,9% | 5 605 000 |
| Stor-Malmö | + 0,5% | + 1,5% | + 1,4% | 5 421 000 |
Det där med att bostadsmarknaden saktar in handlar alltså bara om Stockholm. Okej, villor i Stor-Göteborg backar -0.1% också. Stockholm är dock världens navel och det som händer där blir rubriksättande.

Elpriserna är skyhöga ikväll i SE2, SE3 och SE4, och höga nu under morgonen. Ska jag ponduspostulera så beror detta på att det är mulet och dåligt med vind. I skrivande stund uppger Kontrollrummet att endast 8.1% av svensk kraftproduktion är vindkraft vilket bekräftar detta.
Solkraften matar dock ut på elnätet ändå här hemma, trots morgon och mulet.

Med tidsstyrning är spabad och varmvattenberedare avstängda just nu och nya elbilen laddar förstås inte just nu, vilket håller nere konsumtionen. Övrig förbrukning är inte så mycket att göra något åt, då det i princip inte körs någon värme annat än möjligen handdukstorken i badrummet, vilken drar typ 160 W eller något liknande avrundningsfel.
Motsvarande effekt kan förstås uppnås med batteristyrning om man har hembatterier.
Elpriserna toppar ikväll på 108 öre i SE4 och 109 öre i SE3 och SE2. SE1 får högsta pris 15 öre per kWh. Tillkommer moms, nät och energiskatt.
Vill du skaffa hembatterier eller solkraft, kontakta Hemsol, så ska du få upp till fyra offerter från olika leverantörer till din villa, företag, bostadsrättsförening eller lantbruk (annonslänk).












